Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Mafia II

  • PC 90
V přehršli těchhle sáhodlouhých komentářů dám jeden kratší.

Předně kašlu na všechny marketingový kecy a chování vydavatele před i po vydání hry. Hodnotím hru a ne přístup ohledně (zlodějských) DLC. A hru hodnotím zatraceně pozitivně.

Příběh: Zdaleka mi nepřijde tak strašný, jak to tu občas z názorů vyznívá. Je pravda, že místy je až trochu moc zamotaný a je v něm moc postav. Alce co? Tak je potkáte jednou a pes po nich neštěkne. Já s tím problém nemám. Průvodčí z včerejšího vlaku jsem taky viděl poprvé a dost možná naposled, tak co?

Zpracování: Paráda. Vypadá to dobře, zní to dobře, chová se to dobře. Za celou dobu jsem narazil asi na dva drobné bugy, takže docela pohoda. Grafika možná nemá ty nejmodernější vychytávky, ale účel plní perfektně. Hudba je super a těch pár kousků z prvního dílu to jen umocňuje. Zapojení fyziky sice není příliš účelné, ale je velice efektní (viz všelijaké střílení skrz luxfery, okna, drolení omítky apod.).

Hratelnost: Perfektní. Neměl jsem v podstatě žádný problém, že by mne hra přestala, byť jen na chvíli, bavit. Hraje se to parádně. Zemřel jsem mnohokrát jak vlivem vlastní blbosti, tak díky občasné silné přesile.

Resumé: I přes jasný cíl přiblížit se GTA je ze hry cítit feeling původní mafie a to je dobře! Bavil jsem se od začátku do konce a když bylo po všem, bylo mi líto, že už žádné další kapitoly nejsou.

Přestože Joe občas působil jak osina v zadku, nakonec mi ho bylo líto... :-)

Pro: hratelnost, zpracování, město

Proti: občas bych uvítal jinak rozmístěné save-pointy

+18 +19 −1

Mafia II: Jimmyho Vendeta

  • PC 50
No to si snad dělají srandu, ne? Něco takovýho mě napadlo když jsem si zahrál první tři mise očekávaného DLC pro Mafii 2. Jak brzy zjistíte (po 10 minutách) tak Jimmy's Vendetta je DLC na úrovni modifikace k původní mafii (vážně mám pocit že mně některé bavily víc, nápaditost na tom byla obdobná a někdy se dokonce i autoři snažili přidat nové lokace). Příběh je tu přítomen pomocí dvou cut scén (začátek a konec) a celá hra (30? misí) se odehrává tak, že jezdíte po městě a vybíráte si mise které spočívají v "jeď na místo A a tam všechny zabíj", "sleduj někoho na bod A a pak je zabíj" nebo třeba "jeď na bod A do určitého časového limitu".

Jak je vidět tak si tvůrci dali skutečně záležet a po 5 misi vás už nic nového nečeká. Jedinou výjmkou je poslední mise která se jako jediná odehrává v originálním prostředí, pokud ale čekáte něco jiného než úkol "zabij je všechny" tak tahle hra rozhodně není pro vás. Zkrátka sterotyp který vás bude provázet celou hrou, žádné novinky a hloupé úkoly, které navíc musíte splnit rychle kvůli časovému limitu (wtf?).

Pro: pár hodin blbnutí které naštěstí relativně zabaví

Proti: směšné DLC které naprogramovalo pět lidí během odpoledne. zadarmo by to šlo, ale chtít za to 200kč?

+18

Sniper Elite

  • PC 80
Sniper Elite jsem poprvé okusil na PS2 v kooperativním multiplayeru. O to víc mě mrzí, že podobně, jako u série Conflict, v PC verzi vůbec není. To nic nemění na faktu, že Sniper Elite je nejlepší sniperská simulace na trhu.

Příběh hra nemá. Mise na sebe navazují, ale pouze jen tak aby se neřeklo. Hratelnostně je to akce na velmi dobré úrovni, byť po delším hraní trochu nudí, protože lokace jsou povětšinou dost jednotvárné. K tomu přispívá konzolová zašedlá grafika, opakující se textury a dokonce občasné díry v nich. Takže po technické stránce se žádná revoluce určitě nekoná. Animace bych taky moc nevychvaloval, klouzavý pohyb hl. hrdiny, časté zasekávání a nemožnost skákat rovněž ne.

A jaký je pocit ze samotného sniperování? Skvělý. Přestřelky jsem si opravdu vychutnával a není lepšího pocitu, než sledování letící kulky, která právě prolétává skrz tři za sebou stojící skopčáky. A že není žádná sranda někoho trefit. Hrál jsem na „sniper-elite“, tedy nejvyšší obtížnost a tam jde teprve do tuhého. Musím velmi pochválit AI. Ta je jednoduše skvělá. Nepřítel se kryje, kooperuje s kolegy a je i schopen vás obejít a oddělat. Z vlastní zkušenosti mě takhle opravdu párkrát nepříjemně překvapil. Trochu mě zamrzel stálý dostatek nábojů. Zbytečné mi přišly hromádky vždy na začátku každé mise. Proč? Protože během mise byly vždy po mapě nějaké skryté muničáky a nábojů byl občas až veliký nadbytek. Nebylo by skvělé šetřit každou kulku?

Pochválit musím zvuky. Právě zvuková stránka dodává hře pocit, že jste opravdu uprostřed bojiště, protože v dálce jsou slyšet tlumené výbuchy a řev lidí. Dabing není špatný, ale nijak neexceluje.

Verdikt: Sniper Elite je výborná akce, která i překvapivě vydrží déle, než je u her tohoto typu zvykem. Nebýt slabší technické stránky, šel bych výše. 80%

Pro: pocit ze sniperování, přehledná mapka, skvělá AI, zvuky, délka, tajná mise

Proti: slabší technická stránka, po delším hraní v kuse monotónost, chybí kooperativní mód

+18

Mafia II: Zrada Jimmyho

  • PC 40
Tak a tohle má být teda vážně všechno? Výsměch maximálního kalibru, ani když to bylo zadarmo (PS3 exkluzivita), tak bych byl nehorázně vytočenej, jak to někdo dokáže pohnojit. Náplň Zrady Jimmyho totiž je opravdu ubohoučká - systém Mafiánských DLCček zůstal stejný tzn. obrovské ikony pro slepce. Mise samotné jsou na tom snad nejhůře, všehovšudy jsou ve hře dvě různé mise (shoot and car). Zkrátka ukradni auto z jedné strany města a dovez ho do garáže na druhé straně. Potěší alespoň akce, která je sice enormně nezábavná, ale ve výsledku je lepší, než zmíněné kradení aut. Ruce pryč, vážení přátelé, ruce i prsty pryč!

Pro: Intro, outro,

Proti: copak nemaj lidi soudnost?

+18 +19 −1

Wolfschanze

  • PC 30
Nemůžu dojít na to, co přesně se honilo hlavami vývojářů a jaký odkaz chtěli vtisknout do této hry. Snad sarkazmus, parodii, či nechtěný vtip? Nebo snahu o vážné pojetí akční střílečky z již tak provařeného tématu druhé světové války?

Pokud se budu přiklánět k první variantě, tak to jsem určitě během hraní ztratil smysl pro humor, protože v samotné hře snad není ani jediný prvek, který by způsobil sebemenší záchvěv v koutku mých úst. Jde-li tedy o vtip, kouzlo nechtěného nemá takovou razanci, aby herní zážitek prorazil stěnu mého močového měchýře (nebo libovolného pacienta trpícího inkontinencí). U druhé varianty se hra jeví o něco lépe, ale žádná hit paráda to také není. Jedinými klady z mého pohledu je zasazení do bojů nejkrvavějšího vojenského konfliktu 2. světové války, což je prostředí, které mám velmi rád i přes svoji herní zprofanovanost. Začátek příběhu, alternativa co by se mohlo stát po nevydařeném atentátu na Hitlera v roce 1944 Clausem Schenkem von Stauffenbergem, hlavním hrdinou FPSky. V kolonce kladů se ještě objevuje zvuková složka, rezonující v pozadí rykem válečné vřavy.

Tím výčet kladů končí a začíná se kupit jedna šílenost za druhou. Stručný popis gameplaye hry, rozprostřeného ve 20 kapitolách a na oko zasazen do různých prostředí, kde vesměs hnusné textury střídají jiné, ještě horší (to prosím podotýkám, že hra byla vydána v roce 2005 a nejvyšší rozlišení je zde 1280 x 1024), se vleze do jediné věty “co nejrychleji se tunelem dostat na konec kapitoly“ - tak trochu speed run. Já chápu, že v podobných hrách je koridor běžně vídaným faktem, ale zde není absolutně žádná volnost. Třeba ve výběru dveří, kterými můžete projít, ty které mají vystouplou kliku z textury se dají otevřít. Další zhovadilostí jsou nepřátelé, dající se popsat slovy “my tě zastřelíme až k tobě doběhneme“ a postup při odpravování skopčáků, kdy je většinou nutné jít, zastřelit dva až tři z nich, otočit se a opět zastřelit jednoho až dva, jako by vyskakovali z mezi dimenzionálních děr. Ano, je to zvláštní, ale protivníci se objevují za zády i když dveřmi nejde projít. O kolizích s předměty se myslím ani netřeba zabývat, jen podotknu, že takovýchto situací je ve hře požehnaně. S nepřáteli jsou přímo spojeny i zbraně, kterých je poměrně velké množství, ale všechny stejně znějí, chovají se podobně a nejsou pěkně ztvárněné. Viz. panzerfaust, kterým zničíte tank jedním zásahem, ale jindy je těchto výstřelů třeba 5-6 nebo stačí dávka z kulometu MG 34 (!).

No, možná jsem masochista, ale byl jsem rozhodnut, že vyzkouším i MP, který se ve hře nachází. Bohužel (nebo možná bohudík) jsem žádnou funkční hru nenašel. Snad si vývojáři řekli, že vše ze svého umu již naservírovali ve hře pro jednoho hráče. Na druhou stranu musím uznat, že i snaha se (leckdy) počítá, jen by každý z nás (a v tomto případě především ten, který je odpovědný za vydání tohoto díla) měl mít soudnost a něco takového uvolnit pouze jako freeware.

Pro: 2. světová válka, myšlenka příběhu

Proti: vše kromě zmíněných kladů

+18

Tunneler 2.0

  • PC 80
Tunneler 2.0 je vynikající hříčka pro dva hráče, jenž nadchne i jedince, kteří jinak hru ve více hráčích příliš nemusí. I mě samotného kdysi hodně bavila, zvláště když jsme si před samotnými souboji připravili bojová pole různých tvarů.

Celá herní plocha je pokryta cihlami, jimiž se prokousáváte, a ohraničuje ji beton, který se nedá prostřelit. Beton se vyskytuje i uvnitř hrací plochy a několikrát se mi stalo, že jsem měl oba výjezdy ze základny zablokované. Někdy jen částečně a dalo se ven alespoň střílet, ale občas nešlo ani to a musela se spustit nová hra.

Nejtěžší, ale zároveň nejzábavnější mi vždy přišlo hledání soupeře, a to přesto, že jsem při něm zbytečně přicházel o život kvůli nedostatku energie. Ta se sice dobíjela na základně, ale dostat se tam s ukazatelem stavu energie téměř na minimu mi dávalo hodně zabrat. Obrazovka totiž trpěla čím dál tím častějšími výpadky, takže i když jsem stihl dorazit k základně, netrefil jsem se do vjezdu a následoval výbuch. Ještě že šla dobíjet energie i na soupeřově základně, protože někdy byla blíž, a když soupeř zrovna nebyl doma, proč toho nevyužít.

U hraní Tunneler 2.0 jsem spolu s bratrem a sestrou strávil ve své době spoustu času a díky programu DOSBox si toto potěšení občas dopřeji i nyní.

Pro: souboje, prokousávání se cihlami, hledání soupeře, výpadky obrazovky, zábavnost

Proti: občas zablokované výjezdy ze základny

+18

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 80
Kdo hledá strhujcí příběh, plný epických momentů a proslovů k vojákům při kterých se vám zastaví dech, tak by si měl asi jít zahrát něco jinýho. Kdo však chce žít ve skvělém fantasy světě, tak je Oblivion přímo pro něj. Serie TES se nikdy nepyšnila nějakým vymakaným bojovým systémem nebo filmovými momenty a ani to v Oblivionu neni. Soubojový systém se od dob Morrowindu sice dost vylepšil, ale stále to je obyčejný sekání a krytí + kouzla. Naprosto to stačí, ale nijak se to nevyvyšuje nad ostatní hry. Co ale už někdy vyrušuje je level scaling který se opravdu moc nepovedl(jde samozřejmě upravit pluginama(např.:Oscuro's Oblivion Overhaul )). Serie TES se ale vždy pyšnila obrovským světem, neskutečným počtem questů, a velkým množstvým rozmanitých skillů.

Příběh Oblivionu se vleze do cca 25 hodin (já to měl za 37, ale nespěchal jsem) ale k tomu máme ještě questy za mage, fighters a thievs guildu, dakr brotherhood, daedry další hafo vedlejších questů, arénu a kdoví co ještě. Takže z toho vyleze, že po 100 hodinách hraní máte ještě spoustu "práce" před sebou. Do toho si můžete koupit barák, kde jsou někteří úchylové schopni ztratit mnoho času rovnáním věcí do regálů. (Přiznávám, jsem úchyl) Vyžijou se zde i bylinkáři, protože ani v Oblivionu nechybí spousta rostlinek, které je možné zpracovat na lektvary a jedy. Pro hráče řešící problémy za pomoci magie je zde připraveno adekvátní množství kouzel rozdělených do 6 skillů (zmizel Enchant) a komu by nestačily kouzla, tak si po získání dostatečného postavení v mage guildě mohůže vytvořit vlastní kouzla. Pro zapřísáhlé rubače čekají však už jen Meče, Blunt(kladiva, sekery atd...) a štíty, nebo to mužou rubat pěstma. Lehké a těžké zbroje jsou samozřejmostí.(střední zmizeli) Pro zloděje čeká klasická sestava plížení, otevírání zámků a střelba z luku. Nechybí ani Akrobaci a Atletika.
Příjemné je že i přes monstrózní množství questů zde nenajdete moc questů typu zabij 10 příšer, nebo přines 10 kůží. A sem tam člověk narazí na opravdovou perlu.
A když by to někomu přišlo málo, tak tu je stále construction set a tísíce pluginů, které vám údělají z Oblivionu téměř cokoliv (je i plugin přidávajcí do hry brokovnici.)

Tamriel ještě disponuje bohatou historií, a mnoha legendami které si může hráč přečíst v knihách. A graficky je i na dnešní dobu Oblivion moc pěknej(až na ty obličeje(upravuje plugin Improved Facial Textures))
Chápu že někdo nesdílí můj názor ale já TES prostě miluju. Objektivní hodnocení by bylo asi tak 85-90%, ale já prostě nedokážu nedat 100%

Pro: Je to skvělej druhej život

Proti: Nutnost pluginů, když to berete jako hru na týden a nechcete v ní žít, tak asi tolik nenadchne, zjednodušování

+18 +22 −4

Kane & Lynch 2: Dog Days

  • PC 85
Ano, já vím, že v herních kruzích je tahle hra nestydaté béčko, ale já jí žral kvůli tomu, co si polovina z vás vypínala. Mě se prostě všechny ty kazy a vady a rozmazání a kapky na kameře, kterou nosí nějaký anonymní hrdina za našima dvěma oblíbenýma magorama, děsně moc líbily. Dodávají obyčejné střílečce alespoň lehký náznak originality (a celkem i syrovosti). Chápu, že když vběhnem někam, kde je moc blikajícího světla, nedej bože deště, a ještě zakrvíme objektiv, tak je vidět úplný prd, ale přesně takhle by to vypadalo, kdyby si někdo pustil to, co ten bláznivej stalker nahrál. Jo a ještě musím doplnit, že efekt cenzury, když dáte někomu headshot nebo je někdo nahý, je taky cool.
Dost o pro mě hlavním kladem hry. Úrovně jsou pěkné, pokud jsou v městských živějších částech. Zde se hra ani nesere s civilistama, takže tam, kde byste v Call of Duty museli opakovat část, protože jste střelili neviného osobu do palce, tak tady můžete prostřílet auto s čtyřčlenou rodinou, jenom aby jste odkráglovali toho žlutýho opruza s pistolkou. Nevyhneme se ale ani nudným částem v temných opuštěných barácích a továrnách. Na druhou stranu kroužení vrtulníkem kolem kanceláří vypadá nejenom vzhledově epicky.
Hratelnost = Ratatatatata shit shit shit ratatatata Kane? KANE! Ratatatata Shit that´s fucked up ratatatata! Nějak nevím, jak víc to popsat. Úrovně jsou solidně zničitelné (kanceláře!), zbraně se musí často střídat, ale jinak je to jen tupé naběhnutí do prostoru a vystřílení.
Příběh - jo, trošku ho tam je.
Pak už jen poznámkově - Kane i Lynch jsou strašný sympaťáci, i když jsou to vražední magoři. V poslední části jsem málem zlomil gamepad = ZATROLENÍ PSI! Fyzika občas blbla. Multiplayer sem nezkoušel, ale že prý dobrý. Hodnotím x360 verzi.

Pro: Videokamera efekt, místy dost intenzivní přestřelky

Proti: psi, pár škaredých úrovní, monotóní náplň, sprint k letadlu

+18

Brány Skeldalu

  • PC 50
Brány Skeldalu jsem měl v paměti zafixované jako poněkud jednodušší, ovšem celkově příjemně hratelné RPG ze staré školy dosti podobné prvním Lands of Lore. Z jakéhosi dnes mi neznámého důvodu jsem ji tehdy nedohrál, což jsem se nyní rozhodl napravit. Bohužel se ukázalo, že nostalgické vzpomínky v tomto případě dosti ošklivě lhali a hraní se pro mě po čase změnilo v utrpení...

Pro hru není nosnou částí příběh, který je zde osekán na nutné minimum (parta bojovníků je na základě starého proroctví povolána zachránit svět, huh, originální), nýbrž souboje, zabírající v podstatě většinu času. A zde se objevuje pro mě nepřekonatelný problém, spočívají v jejich obrovské stereotypnosti. Pár soubojů mi to zabralo, ale ještě v první důležitější lokaci (skřetí jeskyně) jsem zavedl styl, že ze začátku dva, později už jen jeden bojovník se pohyboval o políčko výš, obstarávaje tak většinu bojů a zbytek skupiny sloužil pouze jako zdravotníci, občas doplnivší postavu sesláním útočného kouzla na doražení nepřítele. Pokusy o změnu taktiky, dané vkrádající se nudou, byly prostě příliš neúčinné a po čase jsem od nich upustil a hru dokončil s výše zmíněnou taktikou. Vůbec nepoměr mezi sílou mágů a bojovníku mi přijde podivný, jelikož rozdíl v zranění nestvůry kouzlem a mečem byl i na konci hry tak velký, že se používání útočných kouzel vůbec nevyplatí. Jediné chvíle nutící mě je použít byly otravné souboje s příšerami bojujícími na dálku jako je stále se opakující duch mága či mnich. Jejich taktika totiž spočívá v neustálém prchání a honit je po místnosti mě strašně nebavilo, jelikož to strategičnost soubojů nijak nezvyšovalo, pouze to zbytečně zdržovalo. A když už zmiňuju kouzla, až na výjimečné situace jsem vystačil s Léčivým dotekem, Oko za oko, Obranyschopností, Stavem nepřítele a Skutečným viděním. Občas se hodila Magická střela, někde zase bylo nutné použít Reinkarnaci či Teleportaci a občas bylo nutno postavy nasytit chlebem a vodou. Toť vše, zbytek jsem si pouze párkrát zkusil pro zjištění efektu a dále nepoužíval. Buď brali příliš many potřebné k léčení či prostě mě nic nenutilo je využívat. Jinak za potěšující bych bral aspoň v první polovině dobrou gradaci obtížnosti, kdy nestvůry v nových lokacích nejsou ani příliš lehké, ani příliš slabé a s trochou snahy se to vždy dá zvládnout. Od určitého momentu (vstup do podzemí) ovšem jejich úroveň stagnuje na stále stejné úrovni a vlastně až do setkání s hlídači v posledním patře věže se tak jednalo o nudné pobíjení vzhledově se minimálně měnících příšer.

Jinak co se týče technické stránky, grafika se mi i přes stáří líbila, což je možná dáno i mou slabostí pro podobný styl, zato hudba a zvuky mě po čase začaly iritovat a proto jsem si raději začal hru podkreslovat vlastním doprovodem. Třeba takový soundtrack k Barbaru Conanovi se hodil výborně. Občasné technické problémy spočívající v padání hry v momentě, kdy se skupinka před lokací vyspí a před vstupem člověk zakouzlí nějaké kouzlo se dalo jednoduše vychytat (nekouzlit, že). Jinak mi hra fungovala bez problémů.

Hodnocení 50% je možná vzhledem ke kritičnosti předcházejích řádků příliš vysoké, ovšem nějak jsem se nedokázal donutit dát méně. Možná kvůli vzpomínce na skřetí jeskyně, kdy jsem ještě nebyl otupen opakujícími se souboji, možná kvůli době, kterou jsem se hrou strávil a přes občasnou chuť ji z disku naštvaně smazat jsem to nikdy neuděla, možná kvůli nostalgickým vzpomínkám, pro které mám prostě slabost. Ale znova už bych ji nehrál. Na to existuje mnoho jiných krásně vypadajících her, které mě lákají a jejichž hraní slibuje mnohem větší zábavu. Doufám.
+18 +20 −2

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

  • PC 80
Príjemný izometrický look, neotrepané prostredie steampunku, kvalitní autori, obrovský pôvodný svet s kopou objavovania, lore, questov, celková dĺžka strčiaca do vrecka Fallout 2, cesta mágie a cesta technológie, široká škála skillov, atribútov, vlastností, tajomný príbeh - jeden by povedal, že to musí byť skvelé a bezchybné, ale ono i to má svoje neduhy.

Ono tá hra je fakt namotávka pre RPGčkara čo chce viac než koridor plný monštier na vymlátenie a pár bodíkov za level na prerozdelenie do troch vlastností. Je to takmer slasť, keby to nebolo tak nechutne zabugované. Vlastním originálku, neskonale padala, Ashbury bolo nehrateľné, aplikujem oficiálny patch, hra už nejde spustiť, nakoniec sa objavila záchrana v podobe fanpatchu, ktorý mi vôbec dovolí hru hrať, bohužiaľ stále veľa pádov do windowsu a iných neduhov, spôsobujúci frustráciu či už preto, že som hru naposledy uložil pred hodinou a teraz mi to znova padlo alebo čiste preto, že niektoré lokácie pre errory nejdú v istých momentoch vôbec navštíviť.

Ach jaj, ale hardcore rpgčkar je schopný masochisticky trpieť pre ten zážitok. Lenže je tu ďalšie ale, začiatok príbehu a prvé kroky sú super, kým človek nezistí, že veľkú časť hlavného príbehu tvorí osnova v zmysle "tak a teraz ti dáme quest a pošleme ťa niekam, ak chceš vedieť čo sa naozaj stalo, lenže keď to splníš ti povieme, že nič o tom nevieme a pošleme ťa za niekým iným". Našťastie zas posledná tretina má správne grády a Arcanum je aj o inom než hlavnom príbehu.

Rozhovory sú fajn, človeka láka každá nová lokácia (najmä mestá), baví ho levelovať a deliť bodíky, počúvať tú úžasnú komornú slákovú hudbu, hoci tých melódii nie je tak veľa, ale bojovať. Bojovanie je čudné, nevybalansované, je rovnako ľahké umrieť ako "okašľať" nepriatela behaním v kruhoch zatiaľ čo ho odzadu likvidujú spoločníci. A potom tie skoky v náročnosti, miesta kde si človek takmer ani neprdne a miesta, ktoré človek prechádza ako megarambo. Celkovo je hra totálne nevybalansovaná, niektoré prvé kúzla svojho kúzelníckeho stromu hravo strčia do vrecka iné posledné a hráč tak zisťuje, že svoje drahocenné body vyplýtval na niečo, čo síce vyzerá pekne na papieri, ale v praxi to nestojí za nič.

Je jasné, že Arcanum je megalomanské sústo, ktorým sa autori skôr pridusili než ho dobre zvládli, no i tak pre všetkých trpezlivých masochistov napriek občasnej frustrácie dokáže táto hra priniesť viac než len satisfakciu.

Pro: unikátny setting, hudba, možnosti, veľa miest, lokácii, questov, lore, postáv

Proti: bugy, bugy, bugy, nevybalancovanosť, jemne prehnané poslíčkovanie v hlavnom príbehu

+18

Beyond Divinity

  • PC --
Divine Divinity mi přišlo jako takřka bezchybná single playerová verze Diabla II, u Beyond Divinity bohužel tvůrci provedli několik změn, které ho v mých očích staví níže.

Jako první si všimnete převodu všech postav a monster z 2D do 3D. Tady jistě záleží na preferencích, mně osobně ale přišly 2D postavy hezčí, detailnější a plynuleji rozanimované. Další grafická změna souvisí se zasazením hry. Zapomeňte na zelené louky, po kterých hopsají králíčci a kde ve vzduchu poletují motýli. Beyond Divinity se sice odehrává ve stejném světě, ale v jiné dimenzi. Převládajícími barvami jsou černá, hnědá a oranžová. Opět věc vkusu, opět něco, co mi bylo bližší v původní hře.

Zásadní změnou je překopání systému skillů. Divine Divinity mělo strom dovedností ne nepodobný tomu z Diabla II. Tedy spoustu rozmanitých schopností a kouzel, a to nejen pro mágy, ale i pro válečníky. Co nabízí válečníkovi Beyond Divinity? Zjednodušený strom dovedností, kde vylepšujete například přesnost úderů s obouručními zbraněmi, rozsah bonusového poškození (ohnivé, mrazivé apod.) připočteného ke každému zásahu a podobně nudné skilly, které slouží jen ke zvýšení statistik. Za zmínku také určitě stojí, že tvůrcům trvalo několik patchů, než zprovoznili dovednost páčení zámků. Ostudné.

Celkově mi hra přišla akčnější a hloupější než předchůdce, základ hratelnosti ale naštěstí zůstal. Jedná se tedy sice o zklamání, zklamání je to ale stále zábavné.
+18 +21 −3

The Operative: No One Lives Forever

  • PC 70
U NOLF(u) můžu samozřejmě vychvalovat povedený příběh, na FPS povedené dialogy, různorodost prostředí a další prvky, nicméně to neudělám a zaměřím se především na prvky, které mi hru znechucovaly, přišly mi nedotažené, či jen zbytečné.

V prvé řadě se zaměřím tedy na slavnou stealth složku hry, která skutečně v NOLFovi stojí za houby. Stealth mám rád, nicméně v tomhle případě mě čisté stealth mise neuvěřitelně ubíjely. Může za to především vysoká demence nepřátel, kteří vás často nezaregistrují ani, když jim proběhnete těsně před nosem. Aby ovšem stealth mise nebyly tak jednoduché, narvali vývojáři na každý roh otravné kamery, které naopak s vaší detekcí přílišný problém nemají. Často se nacházejí na těch nejdebilnějších místech, pročež pokud nemáte štěstí a kamera není otočená jiným směrem, je časté save/load namístě a hráče to po čase spíše frustruje. Hra se tváří, že stealth můžete požít kdykoliv, což je sice pravda, nicméně na střední a těžké obtížnosti to není potřeba a vždy je nejjednodušší si cestu prostřílet.

Zajímavým prvkem je rozhodně získávání různých špionských serepetiček… „Uspávacím“ parfémem počínaje, robotickým psem konče. Nicméně zamrzí, že je i toto vcelku nedotažené. Většina z těchto serepetiček není absolutně potřeba, či vám hra nedá ani možnost je použít (viz. Mechanický pes na odlákání jiných psů, kteří se ovšem ve hře téměř nevyskytují). Z tohoto důvodu jsem v pozdější fázi nové vynálezy ani příliš nevnímal a jen si řekl „další zbytečnost“, což je rozhodně škoda.

Teď už v rychlosti… Hra jistě nepostrádá určitý vtip, nicméně pravdou je, že jsem se u hry mockrát nepousmál a osobně by mi více sedl, vážnější přistup. Souboje s „šéfy“ taktéž za moc nestály a často mi přišly spíše otravné a nejednou až moc ujeté:). Dialogy a jejich volby jsou na FPS poměry skutečně podařené, nicméně určitě se najde několik jedinců, které naopak jejich zdlouhavost v takto akční hře bude iritovat. Příběh na FPS poměry slušný, byť jsem čekal „něco víc“. Zábavnost jednotlivých misí značně kolísavá.

Z mého komentáře by mohlo vyplývat, že mě hra nebavila, ale opak je pravdou, stále jí považuji za lehce nadprůměrnou, tudíž i za kvalitní zábavu, ovšem přestože je NOLF v mnohém originální, spousta prvků je nedotažená.

Osobně pro fanoušky špionážních akcí bych doporučil spíše XIII, která nabízí ještě zábavnější přestřelky, zábavnější stealth mise, lepší příběh a celkově ten špionský „feel“.

Pro: Různorodost prostředí,příběh, dialogy.

Proti: Slabší stealth prvky, v určitých ohledech nedotažené.

+18 +20 −2

Colin McRae Rally 3

  • PC 65
Colin3 je nejhorším dílem celé série, nebyl vyloženě špatný ale očekávání po legendárním druhém dílu nenaplnil. Vinu nese především nevyladěný jízdní model a sním související hratelnost, někteří hráči třetí díl považovali spíše za simulátor motorových člunů.
Pokračování přineslo novou celkem pěknou grafiku a slušný model poškození.

Jako fanoušek prvních dvou dílu jsem hru odjezdil, ale už se k ní nikdy nevrátil na rozdíl od prvních dvou dílů.

Pro: Colin 2 se dočkal pokračování

Proti: Hratelně horší jak předešlé díly

+18 +20 −2

SimCity 4

  • PC 70
U hry SimCity 4, která patří mezi ty lepší mnou hrané budovatelské strategie, jsem strávil mnoho hodin svého života. Před časem jsem ji za malý peníz získal na jedné aukci, a i když jsem ji od té doby ještě ani nevyndal z krabice, vzpomínka na hraní mě donutila napsat tento komentář.

Na začátku mě nadchlo "Stvoření Světa" doprovázené tematickou hudbou, a pak už mě hra vrhla do krajiny, kterou jsem si upravil podle svých nejtajnějších představ a tužeb a kterou jsem měl přetvořit na prosperující město. Nedlouho poté jsem přišel na to, že vysázet spoustu stromů a keřů nebyl ten nejlepší nápad, stejně tak jako vytvoření spousty kopců, terénních nerovností a vodních ploch. Pro založení města jsem totiž potřeboval plochu co nejrovnější, bez přírodního pokryvu a již zmíněné vody, jejíž vytvoření stálo kvůli mé nerozvážnosti spoustu peněz. Tato chyba byla nejspíše způsobena mou neznalostí tohoto herního žánru, ale co naplat, chybami se člověk učí.

Když se mi město konečně podařilo založit, radostně se mi před očima rozrůstalo. Přitom se ale postupně objevovaly další problémy způsobené mou neznalostí, jako třeba že obyvatelé nemají rádi továrny vedle svých domů, to jsem vyřešil oddělenou průmyslovou čtvrtí, z čehož sice vyvstal další problém, jelikož je tato čtvrť náchylnější na požáry, ale to jsem vyřešil zvýšením počtu požárních stanic. Největším problémem ale byly odpady, jenž se neustále hromadily. Proti skládce lidé protestovali a navíc byla brzy plná a drahá na údržbu, ale nakonec vše vyřešila spalovna, která se sice bez občasných protestů také neobešla, ale na rozdíl od skládky vydělávala, protože mi za likvidaci odpadů platila i ostatní města.

Když mé město dosáhlo určitého množství lidí a já měl dost peněz i na takovou zbytečnost, jakou byl nápis Hollywood, došlo náhle k ustálení počtu obyvatel, který se již více nezvyšoval. Centrum města bylo zamořeno výfukovými plyny a největším problémem byl rozpočet, který se z přebytkového typu změnil na schodkový. Nedlouho poté město zkrachovalo a hra skončila. Zkoušel jsem hru několikrát znovu rozehrát, ale vždy jsem skončil ve stejné fázi se stejným výsledkem. Přesto jsem se u hraní velmi bavil a jistě si ho někdy zopakuji.

Pro: Stvoření Světa, hudba, možnost úpravy krajiny, založení města, spalovna odpadů

Proti: při dosažení určitého počtu obyvatel se město dále nerozrůstá a dochází k úpadku

+18

Commandos: Strike Force

  • PC 70
Strike Force je pokračováním velmi oblíbené taktické strategie, tentokráte ale ve 3D z pohledu první osoby. Je to dobrá hra? Ano. Je to Commandos? Ne.

Hráč hraje za 3 postavy: Green Bereta (akce), Snipera (stealth) a Špiona (infiltrace). Za každého se hraje trochu jinak. V jedné misi hráč hraje najednou maximálně za dva vojcly, mezi kterými lze přepínat. Akční stránka hry je výborná, zvuky jsou na špičkové úrovni, válečná atmosféra tu skutečně je. Naopak stealth pasáže mi přišly směšně jednoduché. Pokud hráč někoho nepozorovaně zabije, tak má vystaráno. Těla se schovávat nemusí, protože po chvilce zmizí. Nepřátele jsou často rozmístění tak, že kdo má být zabit, ten je bokem a kdo zabit být nemá, je ve skupince. Dost mi to připomnělo stealth pasáže z Rogue Warrior. Ale upřímně, SF je stejnak o několik tříd výše. I přes jistá rapidní zjednodušení je to hra velmi zábavná. Problémem je šílená krátkost. Oproti prvním dílům určitě. 14 půlhodinových misí hráč zfoukne za dvě delší odpoledne.

Po grafické stránce je to slušný nadprůměr, nějaké wow efekty ale nečekejte. Na bugy jsem vůbec nenarazil, hra běžela hezky plynule a stabilně.

Verdikt: SF už není Commandos. Je to hra graficky pěkná, pro masové hráče patřičně zjednodušená, ale přesto velmi zábavná. 70%

Pro: akční pasáže jsou výborně zpracovány, hra za 3 postavy - variabilita, hezké mapy, výborné zvuky

Proti: není to už Commandos, kratší, u některých map neviditelné stěny a tím způsobená bludiště, stealth prvek je velmi zjednodušen

+18

Medal of Honor

  • PC 70
Na nového Medala jsem se dost těšil. Byla to jedna z her, do kterých jsem se chtěl pustit hned, co mi přijde vyreklamovaná grafárna. A konečně jsem se dočkal. Předem chci upozornit, že hodnotím pouze singleplayer, multiplayer mě neláká…

První co zaujme je prostředí. Zasněžené oblasti Afganistánských hor působí neotřele. Po grafické stránce není co vytknout. Pokud pominu občas rozmázlejší textury, prostředí působí opravdu nádherně. Nasvícení v některých lokacích dělá opravdové divy a kolikrát jsem zapomněl střílet a jen tak jsem se kochal. Prostředí jsou navržena dobře, ale něco mi tam vadilo. Přestřelky fungují, animace jsou výborné, ale něco mi tam prostě chybělo. Bylo to takové trošku, no, monotóní. Nejspíš to bylo dáno tím, že je to hra šíleně, ale šíleně lineární. Hráče nenechá udělat jedinou odbočku. Všude jsou neviditelné stěny a místy mi to až připomínalo jakýsi interaktivní film, kdy hra řídí hráče co má kde, kdy a jak udělat. A přesto nedokázala vyčarovat tak kulervoucí atmosféru jako poslední díly Call of Duty. Přesto ale jde o slušné postříleníčko.

Zvuky jsou na skvělé úrovni. Líbilo se mi cvakání zbraně, jakmile bylo v zásobníku málo nábojů. Rozhovory mezi vojáky jsou profesionálně pojaty a byl jsem rád za češtinu. Jinak bych se asi moc nechytal. Nakonec hře vytknu jistou nepřehlednost. Kolikrát jsem v té přehršli kamenů nevěděl, kudy mě hra pustí dál atp. Mezi světlé momenty řadím sniperské pasáže a střílení z helikoptéry. Dále vyzdvihnu našláplé filmečky mezi misemi.

Suma sumárum to vidím na takových 70%. Přesto lehké zklamání. Čekal jsem víc.

Pro: zajímavé prostředí, dialogy mezi vojáky během akce, výborné přestřelky a stealth pasáže, luxusní animace mezi misemi, nádherná grafika a dohlednost na kilometry...

Proti: ... přesto šíleně, ale šíleně lineární, velmi krátká herní doba, málo skriptů a proto to není tak intenzivní jako konkurence, místy monotóní = jednoduše SP působí až odflákle

+18 +19 −1

Elvira II: The Jaws of Cerberus

  • PC 85
Dvojka Elvira se mi dostala do rukou pár let po jedničce. Pamatuji si jakoby to bylo včera, když jsem si u kamaráda dvojku nahrával na 3,5" diskety a doma se potom při kopírování modlil, ať není žádná poškozená.

Hra hned od začátku zaujme viditelně hezčí grafikou s mnoha detaily a po nějaké chvíli hraní také svou rozlehlostí. Ve hře je nepřeberné množství předmětů, z nichž většina se dá využít na mixování kouzel. Potěšilo mě, že přísady na kouzla není nutno mixovat dle manuálu jako u jedničky, ale hráč má od začátku k dispozici spellbook, kde jsou přísady popsány (někdy ne zcela konkrétně - je třeba trochu přemýšlet). Asi nikdy nezapomenu na přísadu pro kouzlo "Buoyancy", která se nacházela na jednom jediném místě hry a to v předposledním patře katakomb - pochopitelně jsem se tam musel vracet napodruhé, protože poprvé jsem to přehlédnul :)

Stejně jako u jedničky se můžete těšit na spousty originálních úmrtních scén. Hudba mi přišla dobrá, ale u jedničky byla jaksi temnější... I na zvucích se zřejmě poněkud šetřilo - zatímco u jedničky byly digitalizované, u dvojky se vetšina zvuků odbyla FM syntetickými ruchy.

Na rozdíl od (imo) daleko tužší jedničky, se mi tuhle hru nikdy nepodařilo pokořit. Jel jsem sice podle návodu z Excaliburu od Andrewa, ale bylo tam několik nepřesností - anebo jsem byl prostě levej :) Skončil jsem tenkrát u toho, že mi kněz nechtěl nakreslit na parkovišti pentagram - což byl už skoro samotný závěr hry. Ale prostě se mi ta možnost v dialogu nikde nenabízela :(

Ale i přesto má tahle hra v mém srdci navždy kousek místa ve škatulce s názvem nostalgie. A to už mi nikdo nikdy nesebere.

PS. omlouvám se za časté srovnávání s jedničkou, ale to se nabízí samo :)
+18

Bruce Lee

  • PC 85
Epesní, cartoonovské cupitání mistra Kung-fu po jednotlivých úrovních, sbírání diamantů (pod vlivem Boulder Dash bych to tehdy na lampy nehádal), za to však s každou z pěstí plnou hněvu. Pěsťovek bylo spolu s kopanci třeba k uzemňování dvojice komických zloduchů.

Tak takhle nějak vypadalo z mrtvýchvstání velkého Bruce a jeho znovuzrození ve světě videoher. Měl jsem tu čest hrát v ranných 90. letech původní verzi pro Atari. Vzhledem k vlastnostem monitoru však nebylo ošklivé sumo zelené, ale žluté, jako Brůs. Podobné odstíny barev od žluté až do hněda a černa tak mělo i vše ostatní kolem.

Suma jsem sice identifikoval hned, ale o ninjovi v černém jsem si myslel, že jde o afro zápasníka s bambusovou tyčí. Nepřítel zde disponuje mrštností, kterou enemák v mnohých moderních hrách dneška stále ne a pronásleduje vás po provazových žebřících a stupních skutečně všude.

Snížit obtížnost šlo zapojením druhého živého hráče, kamarád se zhostil role sumáče a místo mne bil ninju, co se dalo, jen ve sběru těch lamp mi pomoci nedovedl :-)

Pro: Bruce, Bruce, Bruce a ta telecí socha z první úrovně.

Proti: Vedle toho, že by chtěla tahle herní IP aktualizovat také to, že jsem se nechal joddym předběhnout v přidání téhle pecky.

+18

Lost Planet 2

  • PC 90
Řeknu to narovinu. Lost Planet 2 je opravdu hodně podhodnocená hra. A taky vím proč! Velká část recenzentů ji hrála pouze v singleplayeru, ale kooperativní režim nikdy nezkusila. Jinak si prostě nedovedu vysvětlit hodnocení pohybující se leckdy i okolo čtyřicítky.

LP2 je rozhodně velmi nadprůměrná hra. Jak už z úvodu mohlo vyznít, hra ABSOLUTNĚ není vhodná pro vlky samotáře. Jednak je pro jednoho místy pekelně těžká a jednak je to dost nuda. My jsme hráli jako obvykle s bratránkem Jackem ve dvojici. I tak některé pasáže byly dost tuhé.

Příběh hry se odehrává po událostech jedničky. Přišel mi trochu zmatený a nezáživný. Animace mezi misemi naopak patří ke špičce žánru, protože dělaly dojem vysokorozpočtového hollywoodského sci-fi béčka. Opravdu, animace byly hodně akční a často i hodně napínavé. Stejně tak mise. Mezi vrcholy hry řadím jízdu na vlaku a následné střílení z děla, kde se naplno projevila nutnost spolupráce. Dále bych mohl jmenovat boj s obřím Akridem, kde jsem nechtěnou náhodou broukovi skočil na záda. U jiných stříleček bych nejspíš dostal kopanec a odletěl s půlkou života někam do háje. V horším případě se prostě propadl. Tady ne! V této hře jsem opravdu stál broukovi na zádech a chvilkama až hýkal nadšením jak mě to nehorázně bavilo. Připadal jsem si až pomalu jako Legolas s kulometem. Tyto kulervoucí pasáže střídají kapitoly průměrné a většinou jde o boj s lidskými protivníky. V tomhle bodě jsem se místy nudil. Naštěstí nic netrvalo věčně a po chvíli jsme se opět vrhli do boje s brouky.

Po čas hry se objevuje hromada bossů. Bosse nesnáším! Vždycky jsem z nich u her na nervy, protože mě nebaví hledat taktiku, jak ty sviňuchy rozstřílet. U LP2 mě naopak souboje s nimi hrozně bavily a z nich si taky odnáším největší zážitky. Opravdu! Není nic více kulervoucího než boj s velikým a pořádně nasraným akridem.

Pokud to srhnu, tak hra působí hodně arkádově. Trochu jako z nějakého automatu. Tento styl v moderních střílečkách nemám moc rád, ale u LP2 mi nevadil. Tento pocit „reálnosti“ vyzdvihly skvělé cutscény.

Prostředí se hodně často mění a jednou si zabojujete ve sněhu, jednou v poušti anebo v pralese atp. Dále pochválím hodně ladné pohyby hl. hrdiny, kde se mi líbilo, že při zamíření neotáčí jak idiot na místě celým tělem včetně nohou, ale jenom trupem. Ona celkově grafická stránka je hodně vymákla a přitom to na mém stroji jelo po celou dobu hraní naprosto plynule a škubání jsem neznal.

Ale nebyl bych to já, abych něco nezkritizoval. Je vidět, že je to hra portnutá z konzolí a tak je často nevysvětlené ovládání. V jedné misi jsem měl motorkou naskočit na jedoucí plavidlo. Jenže jsem netušil, že aby motorka vzlétla do výšky, musím zmáčknout klávesu 4. U téhle koniny jsme se s Jackem zasekli snad na půl hodiny a byl jsem nucen hledat řešení na netu, protože jsem myslel, že se jedná o bug. Občas se objeví i nějaké ty nejasnosti v úkolech: není řečeno kam vlastně jít, i když je hra po většinou lineární.

Verdikt: Líbilo! Opravdu! Líbilo moc! Kooperačních kvalit Gears of War to nedosahuje, ale jedná se o velmi promakanou akční řežbu. Dávám 90% přičemž 5% přihazuju z trucu za to, že je tato hra tak nízko.

Pro: kooperativní hra, grafická stránka, hodně akční animace připomínající hollywoodský blockbuster, památné herní momenty - převážně boje s akridskými bossy

Proti: SAMI TO NEHRAJTE!, některé pasáže v boji s lidskými protivníky jsou nudné, občas nejasnosti v ovládání a cílech mise

+18

Alternativa

  • PC 70
Psát nějaký komentář ke hře jako je Alternativa je poměrně těžké. Zpočátku vše vypadá více než dobře. Absenci jakéhokoli intra, která je vytýkána snad ve všech recenzích, já osobně hodnotím pozitivně. Zpočátku víte jen to, že jste byli vyhozeni z práce, z pro vás neznámého důvodu, a že vám byla odebrána vaše osobní karta, bez které jste Nic. Postupem času zjišťujete, že svět je trvale poznamenán 3. světovou válkou, která je dnes nazývána Velkou válkou, a je v podstatě pod kontrolou dvou nadnárodních společností Endora a Theolex. Vedle těchto dvou společností je samotný Stát. Vaší jedinou nadějí je připojit se k Odboji, který se snaží alespoň nějakým způsobem bojovat proti těmto kolosům. Zpočátku má hra opravdu úžasnou atmosféru, kterou ještě umocňují určité momenty, jako když si pročítáte deník jedné mladé dívky, která prodávala své tělo jednomu váženému pánovi z vládní čtvrti, výměnou za jídlo a vodu, což ji trvale psychicky poznamenalo.

Později si ale začínáte uvědomovat, že lokace jsou až nepřirozeně mrtvé. Pokud potkáte za celou hru možná i necelou desítku postav k nějakému dialogu, tak je zřejmě něco špatně. Podobný problém je i s aktivními místy na obrazovce. Není jich moc a z toho asi jen půlka je k něčemu použitelná. Upřímně nevím, k čemu jsou ty šipky v inventáři, protože k jeho zaplnění jsem se za celou hru ani jednou zdaleka nepřiblížil. Další věc je, že pokud už něco seberete, tak si můžete být jisti, že nejpozději na další obrazovce to použijete. Z výše uvedeného plyne, že obtížnost rozhodně není vysoká a hra poměrně slušně odsýpá.

Během hry začíná upadat i celková atmosféra hry. Dostal mě například jeden úkol, kdy jsem měl v hlavní databázi Theolexu vymazat data o jedné osobě. Koho by napadlo, že se stačí dostat přes jedny dveře a hned za nimi mám nachystaný počítač s přihlašovací obrazovkou. Zabezpečení jedné z největších firem si představuji trochu jinak.

Hra celkově na mě celou dobu působila, že původní plán byl úplně jiný. Tomu by odpovídal i začátek, ale postupem času jakoby docházel buďto elán, čas a nebo peníze. Možná všechno dohromady. Kapitolou samou o sobě je konec, po kterém máte snad ještě víc otázek než na začátku, protože jste vlastně nevyřešili vůbec nic. Těžko říct, zda to byl konec vynucený na základě výše uvedených důvodů, či to byl záměr a v plánu je již druhý díl, který už tak nějak naznačuje i web výrobce.

I když jsem ke konci víc kritizoval, než chválil, tak Alternativa rozhodně není špatnou hrou. Stačilo možná jen dotáhnout pár nedodělků a mohla být hrou dokonce výbornou. Takhle je to jen lepší průměr.

Pro: zpočátku atmosféra, příběh, lokace

Proti: závěr, až příliš jednoduché

+18