Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Tunneler 2.0

1991
75
75 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Tunneler je freewarová akční hra z roku 1991. Díky jednoduchému nápadu a znovu-hratelnosti je dodnes oblíbenou oddechovou hříčkou nejen mezi nostalgiky.

Jedná se o akci pro dva hráče, kde každý ovládá svůj tank na vygenerované mapě sledované z ptačí perspektivy a snaží se zničit soupeře. Celá pointa Tunneleru spočívá v tom, že hráči sice bojují na jedné obrazovce, ale ve split-screenu a zpočátku vůbec netuší, na které místo v mapě vygeneroval počítač jejich domovskou bázi, stejně tak soupeřovu.

Cílem hry je tedy lokalizovat nepřítele postupným prozkoumáváním terénu a následně jej zničit. Aby to bylo složitější, tanky mají omezený dojezd a hráč musí při hledání protivníka pečlivě sledovat palivoměr a vždy se stihnout vrátit na základnu pro "šťávu". Nutno podotknout, že se nebojuje s tanky v pravém slova smyslu, jedná se spíše o jakési mechanizované "krtky", se kterými se hráč doslova zakusuje do herního prostředí a vytváří tunely, které mu pak slouží coby rychlé dopravní tepny, ale zároveň se stávají stopou pro soupeře.

Audiovizuální zpracování je minimalistické, zvuky přenáší PC speaker a grafika v rozlišení 160x100 při 16 barvách působila primitivině už v době vydání. Nicméně díky využití speciálního textového režimu byla hra kompatibilní se všemi grafickými kartami té doby.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tunneler 2.0 je vynikající hříčka pro dva hráče, jenž nadchne i jedince, kteří jinak hru ve více hráčích příliš nemusí. I mě samotného kdysi hodně bavila, zvláště když jsme si před samotnými souboji připravili bojová pole různých tvarů.

Celá herní plocha je pokryta cihlami, jimiž se prokousáváte, a ohraničuje ji beton, který se nedá prostřelit. Beton se vyskytuje i uvnitř hrací plochy a několikrát se mi stalo, že jsem měl oba výjezdy ze základny zablokované. Někdy jen částečně a dalo se ven alespoň střílet, ale občas nešlo ani to a musela se spustit nová hra.

Nejtěžší, ale zároveň nejzábavnější mi vždy přišlo hledání soupeře, a to přesto, že jsem při něm zbytečně přicházel o život kvůli nedostatku energie. Ta se sice dobíjela na základně, ale dostat se tam s ukazatelem stavu energie téměř na minimu mi dávalo hodně zabrat. Obrazovka totiž trpěla čím dál tím častějšími výpadky, takže i když jsem stihl dorazit k základně, netrefil jsem se do vjezdu a následoval výbuch. Ještě že šla dobíjet energie i na soupeřově základně, protože někdy byla blíž, a když soupeř zrovna nebyl doma, proč toho nevyužít.

U hraní Tunneler 2.0 jsem spolu s bratrem a sestrou strávil ve své době spoustu času a díky programu DOSBox si toto potěšení občas dopřeji i nyní.

Pro: souboje, prokousávání se cihlami, hledání soupeře, výpadky obrazovky, zábavnost

Proti: občas zablokované výjezdy ze základny

+18
  • PC 70
Na podobne typy her vzpominam s nostalgii a slzou v oku. Protoze se neda zapomenout, co jsme si u nich uzili pri hrani na split screenu a jedne klavesnici s kamaradem legrace. Hry byly pred nejakymi 25-30 lety v plenkach. Jednoduche, ale neuveritelne zabavne.

Tunneler je hra dvou hracu na jednom PC, kdy kazdy dostane tank a jejimz cilem je prostrilet se skrz podivnou oranzovou smes cehosi k protivnikovi a rozstrilet jeho tank. Samozrejme nejprve musite vaseho protivnika vubec najit a pote se mu dostat nejakym lisackym zpusobem na kobylku. Tank ma dva ukazatele - energii a silu. Pokud jeden z nich dosahne spodni (leve) casti, nasleduje vybuch a ztrata zivota. Energii ztracite premistovanim mimo vas domecek a doplnovat si ji muzete jen a jen v nem. Pripadne v domecku protivnika, kde je ale rychlost doplnovani snizena na polovinu.

Obcas se povede nalosovat mapu, kde sedive kusy, ktere nejdou rozstrilet zatarasi vyjezd do domecku a musite restartovat. Hrani ma naboj a spickovani s kamaradem je samozrejme na miste. Hraje se na tri vitezstvi a zejmena v pripade nerozhodneho stavu 2:2 je posledni kolo nefalsovana rezba. Castokrat jsme si ja i kamarad vystaveli okolo domecku nekolik slepych cest na zmateni nepritele, okenka pro ustup. Vyhybali jsme se dlouhym rovnym cestam, ve kterych jste byli snadnym tercem. Kradli jsme si domecky - dokonce nekolikrat doslo na vzajemnou kradez domecku. Nejvetsi adrenalin ale byl, kdyz jsme jeli oba na pruzkum a nahodne jsme se potkali. Pak slo jen o to, mit presnejsi a rychlejsi ruce a rozstrilet protivnikuv tank na maderu. Problemem bylo, kdyz vas domecek byl obsazen a k souperove jste nestihali dojet. Ve chvili, kdy energie dochazela vypadavala obrazovka a nakonec vas tank explodoval.

Kolik klavesnic vzalo diky hrani na split screenu za sve uz ani nevim :) Jednou jsme dokonce usporadali turnaj ve ctyrech ve stylu skupiny Ligy mistru ve fotbale. Hralo se na osm minut jeden souboj a to byly nervy, kdyz jste potrebovali alespon vyrovnat prubezny stav a naopak, kdyz jste ho potrebovali za kazdou cenu udrzet. S kamarady jsme si takoveto hry dokazali sami svoji fantazii neuveritelne zprijemnit. Jo, hry v devadesatkach mely sve neskutecne kouzlo. A PC speaker naprosto nezamenitelny.

Pro: napeti behem hledani protivnika, adrenalin, souboje na krev, spickovani s kamarady, vypadavajici obrazovka, PC speaker

Proti: nekdy nevhodne rozmisteny beton u vyjezdu z domecku, po case stereotyp

+16
  • PC 70
Čas: rok 1997, každá velká přestávka
Místo: učebna informatiky B na gymnáziu
Akce: ty zmetku, dneska tě dostanu!

Zazvonilo na přestávku a školními chodbami se roznesl dusot předpubertálů, kteří sprintovali o 2-3 patra níže do v reálu nepoužívané učebny informatiky s počítači div ne staršími, než my sami. Ti nejrychlejší pravidelně zabrzdili u těch, kde byl Tunneler a začaly souboje na život a na smrt. Dnes úsměvné, tenkrát jsme to ale brali zatraceně vážně. Grafika mizerná, ale ta hratelnost, ta přebila cokoliv. Tunneler je klasický příklad toho, že v jednoduchosti je krása. Ale bohužel pouze ve dvou, pro jednoho hráče to nemá smysl, leda byste se snažili vyčistit celé herní pole :-)

Pro: Ve dvou neskutečná pařba, hledání soupeře a ta radost, když ho najdete

Proti: Energie ubývala zatraceně rychle

+13
  • PC 80
Velice jednoduchá hra pro dva hráče. Prostě dva tanky, co se hrabou v zemi a mají zabít jeden druhého. Občas jste v podzemí narazili na pár nepříjemností jako šedé "šutry", co se nedájí prostřelit nebo, že vám dochází energie a máte prohrabaný tolik cestiček, že v nich zabloudíte a nestihnete dojet do domečku a vybouchnete :). Prostě ukázka toho jak jednoduchá hra může být zábavná.

Na Tunneler jsem měl strategii vypracovanou takto
1) Při hledání nepřítele jsem dělal kolmé cesty. Našel jsem pak nepřítele rychleji
2) Dělal jsem co nejméně rovných cest. Jste v nich při ústupu snadný cíl.
3) Když už jsem dělal rovný cesty tak jsem dělal výklenky do kterých se dalo schovat.

Pro: Jednoduchost

Proti: Stereotypnost, po čase hra omrzí

+10
  • PC 75
Tuhle hru mi ukázal bratranec v době, kdy zrovna letěl první Max Payne, Diablo II a The Sims. DOSácká grafika byla pro bratránkův herní stroj jako výsměch smyslu jeho vlastní existence, ale jinak byla hra nápadem a originalitou někde jinde, než spousta tehdy moderních her. V jednoduchosti tkví síla a Tunneler je toho největším důkazem. Nedávno jsem ji jen tak z nostalgie pustil a musím podotknout, že na hratelnosti tohle dílko neztratilo lesk ani po několika dekádách.

Pro: Návyková, orginální, jednoduchá hratelnost

Proti: Nedá se hrát donekonečna

+10