Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Dishonored

  • PC 90
Výhodou hraní již kultovních her až několik let po jejich vydání je jistota, že vám poběží plynule, pokud jste tedy v posledních pár letech neusnuli na vavřínech a nezapomněli upgradovat svého miláčka. Dishonored jsem měl ve své Steam knihovně již od roku 2015, ale tu pravou chuť zahrát si něco pořádného jsem dostal až teď. Čekání se vyplatilo a ačkoliv jsem z počátku z hratelnosti příliš nadšený nebyl, tak s přibývajícími minutami a hodinami strávenými v působivém světě se můj zážitek a chuť do hraní jen zvyšovala.

Co mě na začátku hraní dost vadilo a vedlo k obavám ze spíše jen lehce nadprůměrného zážitku byla skutečnost, že v základním nastavení vám hra usnadňuje váš každý krok po jinak pestré mapě s mnoha zkratkami, uličkami, průchody či tunely. Na monitoru se to hemžilo ikonkami a vyskakujícími ukazately stavu mise a já si připadal jak když jedu podle manuálu a navigace. Ta svoboda tam zkrátka nebyla a když jsem si na to postěžoval v místní klábosárně zde u profilu hry, bylo mi řečeno, že to všechno lze vypnout. Nevěřil jsem ale opravdu! Dishonored skutečně nabízí možnost povypínat si veškeré navigační prvky či jiná další upozornění, která při hraní spíše ruší nebo omezují vlastní představivost či redukují zapojení mozku na minimum. Z toho důvodu VELMI DOPORUČUJI povrtat se v nastavení a vypnout HUD kompletně položku po položce. Rázem se ze hry stane nejenom syrovější zážitek, ale také výzva zcela nových rozměrů. Kompletně čistý výhled na překrásně zpracovaný svět bez rušivých ikonek je něco, co bych chtěl mít možnost zažít v každé hře bez nutnosti instalování dodatečných modů, které HUD vypínají. Samozřejmě v některých situacích sice trochu ztrácíte přehled o tom, co jste udělali nebo ukořistili, ale rychlým nakouknutím do diáře přes klávesu J zjistíte, jaký klíč jste to vlastně sebrali a jaký je váš další úkol. To, kde je a jak se k němu dostanete, už je ale čistě na vás a na vašich schopnostech.

Možností jak touhle příběhově bohatou 3D akcí proplout je hned celá řada a každý si přijde na své. Já jsem zvolil přístup ryze pocitový a to tím stylem, že když jsem někoho chtěl ušetřit a připadalo mi zbytečné jej zabít, tak jsem ho buď šikovně obešel, nebo v nejhorším případě uspal šipkou či ručně á la Krpálek. Hlavní příběhové postavy můžete buď bez mrknutí oka zbavit života, nebo je nechat napospas dalšímu osudu, který sice zachová jejich srdce v plném provozu, ale zadostiučinění bude spočívat např. v pošpinění jejich jména a zveřejnění pravdy o jejich nekalých praktikách na obyvatelích. Některé zlobivce jsem tak nechal dýchat a jiné, hlavně v posledních fázích hry, jsem bez milosti poslal na onen svět. Jinak jsem se ale snažil spíše o smířlivý postup, který je také větší výzvou a prodlužuje celkovou hratelnost. Prozkoumávání nápaditých lokací, hledání různých zkratek a temných uliček mě bavilo mnohem víc, než prosté mordování všeho co se hýbe. Zabíjením se člověk okrádá o cenné informace a zároveň jsem měl pocit, že zabitím si to příliš usnadňuji. Přirovnal bych to k zabití mouchy, která vás otravuje při čtení či řízení auta. Proč jí prostě nechytíte a nevyhodíte ven? Z lennosti. Zabití je ta nejjednodušší cesta jak dosáhnout svého a zároveň je to ta nejnebezpečnější varianta pro vnitřní já. Ostatně pochybnosti o mém konání mě provázely po celou hru a ačkoliv jsem si myslel, že dělám správnou věc, tak s postupem času a přibývajícími mrtvolami jsem si už tak jistý nebyl. Ostatně můj převozník Samuel mě při poslední misi nemile překvapil tím, že mě za mé krvelačné chování pokáral a už mě nikdy nechce vidět. A to jsem si říkal, jak jsem se snažil být jakž takž hodný.

Ve světě Dishonored jsem strávil kolem 22 hodin, což je úctyhodná porce na tento typ hry a musím se přiznat, že počáteční rozpaky z jednoduchosti hry nahradila stále se navracející touha pokračovat v příběhu a dozvědět se, jak to celé dopadne. Ještě mě čekají DLC The Knife of Dunwall a The Brigmore Witches, tak se těším, že si to „blink“ování znovu užiju.

Pro: Nápaditá grafika a hravý level design, nelineární postup hrou, skvělý mix stealth a akce, lákavý příběh, zajímavé postavy, speciální schopnosti vašeho avatara - blink, zpomalení/zastavení času

Proti: Chyběl mi nějaký opravdu veliký, emotivní moment ve hře; miliony deníčků k přečtení

+19

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads

  • PC 85
Konečně pořádná roadmovie hra, která se v první epizodě hlavně snaží budovat pouto mezi oběma bratry. Jak moc to pouto mezi nima prohloubíte je už čistě na vás a vašich volbách a to nejen v dialozích, ale i v nepovinných aktivitách okolo. Vaše počinání a úspěšné plnění toho to úvodního úkolu, vám hra hezky graficky shrne po závěrečných titulkách. Ono tajemno týkající se nějakých zvláštních nadpřirozených sil, kterými je už od záčatku tato série pověstná, je zde nakousnuto jen lehounce a je to dobře.

Graficky si sice drží původní a o něco lehce vylepšené stylové ztvárnění, ale hlavně po pohybové stránce hra doznala viditelnějšího pokroku. Jak chůze, běh, tak i samotná mimika tváří vypadá hezky a krásně se na to kouká. Přibyl zde i zdařilý ekonomický systém peněz, který se v adventurách moc nevidí a jen podtrhuje ono budování vztahu mezi hlavními postavami.

Hudební podkres neztratil nic ze svého původního kouzla a dokresluje už tak hezky kamerově natočené filmové záběry. Dabing zvlášť toho mladšího z našich hlavních hrdinů, mi sem tam popravdě leze na nervy, ale snad si postupně zvyknu. Potěší i malá nostalgická vsuvka věnovaná původním hráčům první série. První epizoda potěší i herní délkou, která se pohybuje kolem tří hodin. To záleží hlavně na tom jak moc se budete chtít věnovat už zmíněnému budování pouta mezi oběma bratry. Nechybí ani dramaticky napínavé situace, ale vykoukne i nějaký ten úsměvný easter egg v podobě narážkách jak na další herní produkty, tak i třeba pikantnějších rozměrů.

Lehké nahlednutí do další epizody po skončení té první, odhalí nejen jedno velké zásadní tajemství, ale i odhodí jedno těžké břemeno jednoho z bratrů. Hra má proto zdarně našlapnuto na zajímavou příběhovou linii, která by rozhodně nemusela zaostávat za hodně podařenou a úspěšnou první sérii.

Pro: Lepší grafika a animace, Hudba, Systém peněz, Dostatečně bohatá interakce s okolím a herní délka.

Proti: Místy otravný dabing mladšího z bratrů, Ještě větší koridorovka než původní hra.

+19

Shadow Warrior 2

  • PS4 65
Málo kdy se stane, že druhý díl přijde s inovacemi které spíše zamrzí než nadchnou, i když vychází z kvalitního základu. Zde se to bohužel stalo.

Jednička mě bavila, zde se zdá, že jádro je vlastně stále to dobré ale jsou tu změny co to sráží. Nutnost přehrabovat se v enormním množství zbraní co zde padají, vylepšovat je měnit jim energetické prvky a vlastnosti. Co funguje v RPG zde zabíjí kvantita nad kvalitou, kdy najít dobrou zbraň co si vylepším a nechám je zkrátka malý zázrak.

Další věc je opravdu odfláknutý level design. Mise se rozdělují na future město a venkov s horami a vesničkami. Zatímco venkov s démony připomíná první díl, městské mise s future prvky a tunou robotů působí otravně a nezáživně kdy mě tyto mise opravdu nebavili. Problém je, že v rámci vedlejších úkolů a výzev si je hráč projde tolikrát až to pěkné není.

Tuto hru jsem si i vybral do výzvy dohrání na nejtěžší obtížnost, což nebyla zrovna nejšťastnější volba. Nepřátele jsou na této obtížnosti opravdu nepříjemnou překážkou a nutnost řešit elementy, zbraně a jejich prvky je klíčová.

Co ale musím pochválit je možnost si zahrát až ve 4 lidech v coopu celou hru a udělat si tak kampaň a výzvy záživnější. Přesto mi přijde, že autoři chtěli dat příliš mnoho věcích nových ale výsledný dojem, je pak takový zmatený kočkopes který sice má odkaz na to dobré jádro první hry ale kazí to tím ostatním okolo.

+19

Sid Meier's Civilization

  • PC 90
Hru jsem hrál v devadesátkách jako dítě co nerozumělo jak jazyku tak mechanikám, přesto mě strašně bavila. Řekl jsem si, že by bylo zajímavé zahrát si ji znovu a zjistit, co všechno mi tehdy unikalo. Začal jsem tedy manuálem... a zjistil, že má 130 stran! Wow. OK, zatnul jsem zuby, a svědomitě to celé přečetl. Kupodivu se fakt dobře čte, z půlky manuál a z půlky poměrně zajímavá učebnice historie. Hru jsem pak hrál na tabletu pomocí Magic DosBox a vlastního UI (až tak moc práce jsem si s tím dal) při cestě do zaměstnání a zpět (konečně dobrá "mobilní" hra:)).

Musím říct, že jsem byl ohromen, jak komplexní a provázané mechaniky Civilizace má, a přitom to všechno zvládá zobrazovat na v podstatě čtverečkovaném papíře a pár dalších obrazovkách. Je tam pokryté všechno důležité, od nutnosti založit město na vhodném místě (agrární města vs industriální města), významu technologické převahy (např. rychlý vývoj střelného prachu nebo ovládnutí moří), nutnosti silné ekonomiky, dopadu válek (vyčerpává vaši ekonomiku, ale může přinést značné výhody), různých režimů vládnutí (jiné jsou vhodné pro válku a jiné pro prosperitu), ekologie (znečistění z továren a automobilů, hrozící klimatické změny) nebo diplomacie (obchodování, vydírání, sabotáže, spojenectví). Problematika světa zhuštěná do pár pravidel, co dávají smysl, jsou poměrně vybalancovaná a provázaná. Až bych řekl, že by něco podobného mohlo být hravou formou zařazeno ve výukovém systému (mě by to určitě tehdy bavilo víc než učebnice a k pochopení fungování světa by mi to pravděpodobně také přispělo více).

Líbí se mi, jak je hra variabilní (různé strategie k vítězství, díky náhodnému terénu je nutné používat různé taktiky a musíte překonávat různé výzvy), a když si vezmu, v jakém roce hra vyšla, tak to musela být naprostá bomba a chápu její kultovní status. Nadšený jsem totiž z ní i nyní. Samozřejmě člověk musí překousnout nedostatky v uživatelském ovládání plynoucí z jejího stáří, množství mechanik které jsou popsány v manuálu ale nejsou vysvětleny nikde ve hře, a špatný pathfinding. Na druhou stranu grafika podle mě zestárla velmi dobře, díky schematickému 2D zobrazení se to krásně dá hrát i nyní (přes celý monitor bych to nedával, ale na tabletu to bylo perfektní). Jedinou opravdovou výtku k herním mechanikám bych měl v tom, že závěrečné fáze hry, kdy máte hodně měst, hodně jednotek, a hodně vyrábíte, jsou poměrně zdlouhavé. Většinou jsem se nejvíce bavil u prvních cca dvou třetin hry, kdy rychle postupujete kupředu a objevujete neznámé. Ke konci kdy již vidíte celý svět a jen se snažíte převálcovat konkurenty (ekonomicky či vojensky) již je pak příliš moc práce se spravováním všech měst a jednotlivých aspektů vaší civilizace. V celkovém měřítku je to však jen malá výtka. Časem bych se chtěl podívat, jak se s mechanikami vypořádaly a kam je posunuly novější díly hry.

Celkové hodnocení: Nářez
+19

Borderlands

  • PC 90
Borderlands je jedna z mála her, kterou jsem dohrál několikrát. Dohrál jsem jí za všechny classes - tedy 4x - a ještě víckrát rozehrál. Ona je to totiž děsně zábavná hra. A zabavná je svojí nenáročností a nemyslím tím obtížnost. Pokud bych měl Borderlands k nečemu přirovnat, tak bych řekl, že asi nejtrefnější přirovnání bude k diablu. A to opravdu ve všch směrech. V tomto případě to je ale diablo se sřílením, raketometema a laserovejma zbraněma, vraťme se ale k podobnostem:

- je to skill tree / class based RPG

- jsou tam generované předměty, tzn nenajdete dvě stejné zbraně (resp. najdete, ale ten kdo to hrál ví, o čem mluvím), které mají podobně jako v diablu skupinu dle barvy, unikátní vlastnosti a požadovaný level. Zbraně mají různé skupiny od pistolí po raketomet a jednotlivá povolání se zaměřují na specifické kategorie. Samozřejmě nechybí ani různá brnění (zde tedy reprezentována štítem), granáty apod ...

- je tam podobný princip rozdělené otevřené mapy s bezpečnýma lokacema (města, osady, tábory, aj ..) a re-spawnem nepřátel, což znamená, že nepřítel nikdy nedojde a vy se často přistehnete, že farmaříte xp místo aby jste sledovali questovou osu ..

- je tu podobně nenáročně vyřešeno předčasné umírání Vaší maličkosti z rukou, pracek, pařátů, klepet a nebo zbraní nepřátel, kdy vlastně umrtím příběh nekončí, protože ... eh, šak sami uvidíte - prostě smrt tu neruší svojí jinak nehezkou naléhavostí. Pokud je totiž smrt brána fatalisticky, tak je votravná, pokud je smrt lehká a statečná a zároveň dává naději jako tady a nebo v diablu, pak se umírá s lehkým srdcem ....

- jsou tu hory nepřátel, bossové a minioni, ze kterých padaj výše zmíněné předměty a za které dostáte zkušenost odvozenou od rozdílu mezi jejich levelem a Vaším levelem, od kterého je zároveň odvozena jejich obtížnost. Prostě pohoda :)

Ta podobnost s diablem je strašně nasnadě. Výše jsem nakousl nenáročnost, takže by bylo fér to dokončit. Borderlands, podobně jako diablo, nestaví hráče před morální rozhodování, nenutí ho přemýšlet, neleká ho, nestresuje ho, neklade mu do cesty žádné zaludné překážky, která nejdou zabít a musely by se řešit nějakým vyčerpávajícím způsobem. Borderlands hráče zcela naopak odměňuje, zejména nachazením předmětů, kdy se zatajeným dechem doufáte, co vypadne z té pěkné bedny, ve který má (tou dobou) rozstřílený majitel jistě nějaké cenné předměty, novejma lokacema v cartoon grafice, hordama různorodejch nepřátel, zábavnejma a originálníma bossama a neskutečně bezvadně a různorodě namodelovanýma zbraněma a vůbec elementu zacházení s nima.

Ve zkratce, co to je tedy Borderlands: je to skvělá odreagovávací střílečka výše popsaného diablo stylu, obohacená však o questy, s obrovskou mapu v cartoon stylu (která se mě fakt líbí) a RPG vývojem postavy a s drajvem do humoru - to je asi nevýznamější rozdíl od diabla, které je spíše směrováno do takového temného bahýnka. V roce 2009 byly efekty velice dobré a mapa a lokace dechberoucí a mohu Vás ujistit, že rozhodně neurazí ani v roce 2018.

Kdo má rád RPG a střílečky a nezná Bordelands, ten ať se stydí !! Taková nekázeň ...
Kdo nemá rád RPG a střílečky a nezná Borderlands, ten je s velkou pravděpodobností začne mít rád, když to zkusí.
A nakonec ten, kdo zná Bordelands a nemá ho rád, ten ať si jde zahrát piškvorky sám se sebou ..

Pandoře zdar !!!!

ps. občas tu padne, že je jakýs problém s odfláknutým závěrem ... na tohle můžu s klidem odpovědět, že v případě Pandory platí dvojnásob, ``že i cesta může být cíl ...''

v1.0
+19

Torchlight II

  • PC 85
Tož, tak je dohrán Torchlight 2. Mno... Bylo to něco jiného, než ten první díl?
Ale jo, bylo. I když v mezích zákona.

Torchlight 2 pokračuje ve šlépějích prvního dílu a hack'n'slash je tu za každým... prostě furt. Hra na vás od první chvíle valí jednoho nepřítele za druhým, tu tamhletu příšerku, tam toho voškliváka. A vy čistíte a čistíte. A že vám to s levelem za levelem jde tím líp, to je jasné.

Ale přecejen je to ve všech ohledech dotaženější. Prostředí je variabilnější, nepřátelé jsou různorodější (i když pozor, zase je pravdou, že je jen pár určitých typů, kteří pouze mění skin), bossové jsou nepříjemné sviňky...
O příběhu není zrovna moc důvodů, proč vyprávět. Není to nic moc. Ne, že by to v případě grindovací hry bylo zrovna záhodno, ale když se podívám na srovnání s Diablem 3 (ano, i tam příběh není zrovna kdovíco), tak tam vás aspoň ta hlavní linka tak nějak táhne, nepřátele a bossové dávají daleko větší smysl.

Ale je fakt, že už to samotné prostředí je zajímavější a variabilnější a víc to táhne.

Torchlight 2 je fajn hra. Pokud vás baví grindit a grindit. Oproti prvnímu dílu ve spoustě věcí pokročila. Ale stejně jí ještě něco chybí. Bavila mě, ale.. to ale mě fakt štve.

Pro: hudební linka, vylepšení oproti prvnímu dílu, variabilnější prostředí

Proti: téměř chybějící příběh

+19

The World Ends with You

  • DS 85
Dneska na Switch vychází hra s názvem The World Ends with You: Final Remix, těžko se tedy naskytne lepší příležitost zkusit majitele Switche přesvědčit, proč by se o ni mohli začít zajímat. Producent hry Tetsuya Nomura se nedávno nechal slyšet, že by moc rád udělal pokračování, ale jaksi mu k tomu schází požehnání korporátu, takže se Final Remix musí pořádně prodávat. O čemž mám teda svoje pochybnosti, ale určitě bych se nezlobil, kdyby se to nakonec vydařilo.

Ale popořadě. Příběh hry se odehrává v Tokiu, konkrétně v čtvrti Šibuja, tokijském středu nočního života a nejmodernějších trendů. Vaším průvodcem Šibujou je Neku Sakuraba, který se probouzí ve světě, který se sice podobá tomu, co zná, ale ne tak úplně. A Neku je tak trochu sobecký kretén, který se chtě nechtě bude muset naučit spolupracovat s ostatními. Však to znáte. Nechci příliš spoilerovat, ale ačkoliv je příběh vlastně dost jednoduchý, svět, ve kterém se odehrává, je tak akorát zvláštní, aby navnadil, ale neodradil svou divností, najdete v něm spoustu zajímavých postav, ke kterým je těžké nevytvořit si sympatie, pokud nejste úplně alergičtí na teenagery, a dojde i na nějaké ty nečekané a emotivní zvraty. Svou roli plní a k dalšímu hraní motivuje dostatečně.

Nejunikátnějším prvkem hry jsou souboje. Když jsem přemýšlel, k čemu bych soubojový systém přirovnal, napadl mě jeden mírně trhlý příměr – je to jako Brothers: A Tale of Two Sons, ale kdyby Brothers nebyla rozvážná plošinovka, ale frenetická akce. Vysvětlit základy soubojů jsem se pokusil už v popisku, ale nejjednodušší bude podívat se na video. A ano, postavy ovládáte obě zároveň a sdílí jeden healthbar. Jestli vám to připadá jako nemožné, tak ano, máte pravdu. A je to ohromná zábava. Souboje jsou chaotické, komplexní, ale zároveň intuitivní a po počátečním šoku nebudete chtít měnit. Hra navíc neustále překvapuje novými typy nepřátel, které završuje nápaditými bossfighty, naplno využívajícími obou displejů Nintenda DS. Dostupných útoků alias odznaků je taktéž hromada a od jednoduchých čar se dostanete až ke kreslení geometrických obrazců. Pokud se chcete hodně ztrapnit v autobuse, můžete dokonce používat i odznaky, které se aktivují řvaním do mikrofonu! Odznaků můžete najednou použít jen několik a je nutné najít tu správnou rovnováhu mezi těmi složitými silnými a jednoduchými slabými, jinak v soubojích rychle pohoříte.

Co je na hře ohromně sympatické, je to, že zcela vyhoví hardcore i normálním hráčům. Pokud chcete jen projít příběh a dost, nehází vám žádné klacky pod nohy, libovolně vás nechá snížit obtížnost a za takových 15 hodin máte hotovo. Pokud ji ale chcete vyždímat dosucha, po dohrání se vám odemkne volná hra, kde se můžete naplno vydovádět a posbírat všechny odznaky, naexpit maximální level, ulovit všechen Noise, posbírat všechny „tajné zprávy“, dále osvětlující příběhové pozadí hry a najít všechny tajné bossfighty. Tam se teprv rozjedou ty pravé minmax orgie plné pojmů jako optimalizace a evoluce odznaků, delevelování, či chain battles, kterých si můžete užít klidně desítky hodin, než všechno vysbíráte a odemknete.

Zcela zásadním prvkem hry je její styl, kterým je prodchnutá od hlavy až k patě. Šibuja neslouží pouze jako příběhové pozadí, ale točí se kolem ní úplně všechno. Například místo výbavy vám slouží módní oblečení různých značek (jste koneckonců v módní metropoli Japonska, že). Tyhle značky mají v různých částech Šibuji různou popularitu, což vám při jejich nošení dává bonusy v boji. Popularitu značek můžete navíc ovlivňovat tak, že v bojích budete používat jejich odznaky a propagovat ji tak. To je jeden příklad, našlo by se jich víc, ale neslušelo by se v komentáři prozradit úplně všechno. K unikátnosti přispívá i silně stylizovaná grafika, řízlá komiksy a grafitti a NAPROSTO VYNIKAJÍCÍ soundtrack, který je důkazem, že víc her potřebuje soundtracky s vokály.

TWEWY by se dalo by se popsat hodně adjektivy, ale ani jedno z nich nebude „tuctové“. Bohužel v některých aspektech je natolik netuctové, že převést ho z NDS na další platformy a tedy k širšímu publiku bylo a je bez razantních změn nemožné. Tím trpěla už mobilní verze, Solo Remix a stejně tak podle recenzí trpí Switch verze, Final Remix. Dotykové ovládání Nekuho sice zůstává, ale role partnera byla v obou verzích výrazně zredukována a stává se z nich v podstatě jen další odznak v hráčově arzenálu, čímž souboje podstatně ztrácejí na svém náboji a odnesete si z nich dost jiný zážitek. Pokud ale nemáte možnost zahrát si TWEWY tak, jak to bylo zamýšlené, i tak nesáhnete s remixy vedle. Bez zkušeností s původní verzí si možná ani neuvědomíte, že by vám něco chybělo, protože i mimo originálních soubojů toho hra nabízí víc než dost.
+19

Hacknet

  • PC 80
Svět Hackerů jsem vždycky obdivoval a hra kde bych s i mohl na jednoho zahrát aniž bych před tím musel vystudovat Matfyz :) byla vždycky tak trochu mým snem. A Hacknet ho splnil dokonale.

Na to že se hra odehrává ve skromném ale přehledném a stylově vytvořeném prostředí dokáže člověka neskutečně vtáhnout a chvílemi i věříte že děláte něco víc než jen že píšete kódy do konzole. Zároveň se z mého úhlu pohledu jedná o víceméně logickou hru kde si musíte zapamatovat přesné znění příkazů pro prolomení zabezpečení cizích serverů a počítačů a ještě je častokrát v časové tísni správně napsat. Konkrétně tento aspekt pak hře dodává neskutečnou atmosféru ale zároveň i poměrně nervní situace a nejeden save/load kolotoč. Nikdy ale "hraní" nebylo až frustrující což je častokrát pro vývojáře těžké vybalancovat.

Co se příběhu týče není na tom Hacknet vůbec zle a jak hlavní zápletka která se točí okolo skutečné hackerské události respektive jejím pokračování, tak ostatní doplňkové mise byly zajímavě zpracované a hlavně dávaly smysl. Pokaždé navíc měli něco jako morální podtext a nikdy jste nikomu neškodily ze zištných nebo čistě darebáckých úmyslů i když tady hra asi počítačové kouzelníky dost idealizuje. Dále se tu pak objevují svým způsobem i postavy, přestože jsou symbolizovány jen emaily. Většinou jsou ale solidně napsané a velmi se mi líbilo třeba pomrknutí na film V jako Vendeta prostřednictvím posledního parťáka v boji za virtuální spravedlnost.

Netypický titul mě zaujal i z toho důvodu že je tu vše založeno na skutečných principech programování a tak jsem se při hraní i něco dozvěděl. Teda ne že bych hned od zítra začal shazovat stránky DSSS a podobných zločineckých organizací ale aspoň jsem trošku poodhalil jak to ti Anonymous vlastně dělají. A taky jak to je náročné nebo dokonce nebezpečné protože i když jsou úmysly hackerů sebeušlechtilejší pořád se za kyberútoky dá vyfasovat dlouhý pobyt za mřížemi.

Tento netradiční simulátor se zkrátka velice povedl. Nejen příběhem a atmosférou ale třeba i rozmanitostí úkolů, povedenými narážkami na současné trendy v technologii či vtipnými konverzacemi v mailech nebo chatech. Vše navíc zabaleno do úhledného prostředí, přístupného pro každého hráče a okořeněno tématickým soundtrackem.
+19

Salt and Sanctuary

  • PS4 85
Salt and Sanctuary je přesně ta hra, kterou vždycky, když projíždím PS4 Store hledám a jen těžko nacházím – lehko rozehratelná (ve smyslu, že prostě přijdete a hrajete, bez nekonečného intra a uvádění do děje, ovládání se naučíte postupně, spolu s přibývajícími speciálními schopnostmi), ale zároveň výzva, kde můžete donekonečna levelovat a znovu a znovu procházet a doobjevovat všechny lokace. Hra vás neubíjí potřebou sama sebe nějak vysvětlovat, je dostatečně osobitá sama o sobě, poznáte ji prostě tím, že ji hrajete. V momentě, kdy se naučíte bojovat s jedním typem nepřátel, objeví se nový; boss fighty jsou četné a různorodé (a vyjma pro mě zprvu neporazitelné Witch of the Lake, přiměřeně těžké).

Kdyby nebylo neuvěřitelně frustrující světelné skákačky u jednorožců (je sice volitelná, ale nedalo mi to), jednalo by se o naprosto bezchybný zážitek, na kterém jsem strávila mnoho hodin. Pro mě o něco snazší a možná o něco méně atmosféričtější než Bloodborne (přece jen ta 2D forma je náročnější pro moji představivost, primárně v tom vidím arkádu na obrazovce přede mnou než že by mi hra zprostředkovala ten pocit „jsem v divném městě plném divných příšer“), ale víceméně analogický zážitek, i se stejným koncem.

Pro: svébytná atmosféra, skvělá hratelnost

Proti: místy možná až moc frustrující (ač cíleně)

+19

Grand Theft Auto: Vice City Stories

  • PSP 90
Grand Theft Auto: Vice City je dodnes moje nejoblíbenější GTA a jedna z nej her vůbec, proto mě dlouhá léta mrzelo, že Grand Theft Auto: Vice City Stories vyšlo jen na nějaký konzole a ne taky na PC. V poslední době jsem zaregistroval, že se celkem hodně daří emulátorům a hraní konzolových klasik na PC už není nějak složitá záležitost. Jediné, co jsem nakonec musel překousnout bylo hraní na gamepadu, ale to se mi jistě do budoucna neztratí.

Hned na začátku hraní na mě padla nostalgie, po 15 letech od doby, kdy jsem poprvé hrál VC, jsem byl znovu v tomhle skvělém městě, jakoby se za tu dobu nic nezměnilo, ale opak je pravdou, jelikož se VCS odehrává v roce 1984, tedy asi 2 roky před svým předchůdcem, tak při projížďkách městem jsem zaregistroval pár staveb, které jsem neznal a pár prázdných míst, kde se teprve stavět bude. Nejmarkantnější to bylo u mého oblíbeného Sunshine Autos, na místě kterého byl obří billboard s tím, že se tento luxusní autosalon bude stavět a hned vedle takový umolousaný autobazar stejného jména :) Podobných zjištění jsem pak zažil ještě několik.

Začátek hry byl na opačném ostrově než minule, to bylo taky zvláštní, ale proč ne. Rádia zůstala skoro všechna stejná, ale jejich repertoár byl samozřejmě jiný, stále plný kvalitních osmdesátkových hitů (přesto je pro mě soundtrack ve Vice City pořád nejlepší). Hra sice vyšla o pár let později než její předchůdce, ale kvůli tomu, že byla na PSP, tak vypadala takřka stejně, občas i mírně hůř, ale to nebyl žádný problém.

Velmi mě potěšilo potkávání se starými známými, jako byl brácha Lance Vance, který byl ještě bláznivější než jsem si ho pamatoval, oproti tomu Phil Cassidy byl na můj vkus až moc klidný, přeskočilo mu asi až po roce 1984 :) Potěšil mě i milostný vztah, který se do té doby v GTA moc neobjevoval. Jako nabrnknout si vdanou ženu s dítětem a pak jí zabít manžela a nakonec o ní přijít je na poměry GTA netradiční a nečekaně zajímavej koncept.

Co mě nepotěšilo byl fakt, že celá hra se točí prakticky jen kolem kokainu, pryč je různá šmelina, podvody a další radovánky. Protože jsou skoro všechny postavy na kokainu závislé, tak jsou taky řádně bláznivé až vyšinuté. Jen ten slavný zpěvák Phil Collins je normální a jeho účast mě moc potěšila, ač nejsem jeho fanoušek.

Nakonec bylo ovládání na gamepadu celkem v klidu, toho jsem se trochu bál. Příběh byl oproti plnohodnotným GTA trochu slabší, ale to mi plně vynahradila nostalgie. Trochu doufám, že další GTA titul bude zase z Vice City, až opadne zájem o GTA V a RDR 2, tak snad bude na řadě :)

Pro: Vice City, soundtrack, staří známí, pár neotřelých nápadů

Proti: není na PC, slabší příběh, samej kokain

+19

Gobliins 2: The Prince Buffoon

  • PC 80
Dvojka Goblinů pokračuje v tradici jedničky a je přesně taková, jaké mají být pokračování. V podstatě stejná a přitom úplně jiná. Především je dvojka mnohem více adventurou než logickou hrou. Místo kódu na kola je tu normální ukládání, omezený inventář s pár předměty, každá mise má více obrazovek mezi kterými jde většinou normálně procházet a místo trojice specializovaných hrdinů jsou tu goblini pouze dva. Není tu žádná energie a aktivní místa se díkybohu hlásí pod kurzorem.

Fingus a Winkle se vydávají na dobrodružnou výpravu, aby zachránili králova syna, mrňavého zmetka jménem Buffon před démonem Amoniakem. Návaznost misí občas pokulkává, což umožnilo tvůrcům přijít s pestrou škálou obrazovek od klasických hradů, vesnicí, před podmořský svět či kuchyni (kde budete nenápadně likvidovat Amoniakovu kohortu vylepšenými karbenátky) až po úleťárny jako zkušebna kapely či halucinanční snový svět.

Co se nezměnilo je šílený animákovitý humor, spousta pitomostí co postavy dělají (pohvizdování, metání salt s nadšenými jupí) a především kouzelná pohádková grafika.

A především hodně přituhlo. Jednak každá postava je jiná. Winkle je tupoň, který něco neumí, ale také hajzlík, který nemá problém poťouchle škodit, Fingus neškodí, ale zase zvládne intelektuálnější věci. Takže každá postava může dělat něco jiného, navíc 90% hádanek je založené na kombinaci obou postav zároveň. Musíte přijít nejen na to, co tvůrci chtěli, ale ještě to i provést ve správném načasování. Musím přiznat, že ač jsem zkoušel hrát bez návodu, občas jsem nakouknout musel a ke konci jsou ty kombinace už naprosto šílené. Zvlášť když dostanete k rukám i Buffona, který nic neumí, věčně ho zachraňujete a ještě trucuje, ale občas je potřeba a Vás to samozřejmě nenapadne (jako poslední puzzle s dveřmi). Co zamrzí stejně jako v jedničce je nulový konec v jedničce hrdinové stojí na nějakém voze, ve dvojce jedou na nějakých dinožábách

Každopádně i přes brutální obtížnost je hra férová, nenechá Vás udělat chybný krok či umřít a především je to stále skvělá zábava jako jednička.

Pro: Stejně kouzelná grafika i humor jako první díl, více adventuření, spolupráce postav.

Proti: Ty hádanky jsou občas neskutečně složité.

+19

Quake II Mission Pack: Ground Zero

  • PC 70
Je až k nevíře, jak dokáže taková „malá“ novinka, jako jsou automatické střílny, naprosto změnit plynulost gameplaye. Taková raketová střílna schovaná nad dveřmi v úzké chodbě, kdy vám pošle při vstupu několik raket do zad, je neskutečná lahůdka, za níž by level designér zasloužil metál. On by snad ani nemusel být až takový problém, kdyby hra občas obsahovala nevhodně a otravně umístěnou střílnu, problém však je, když jich je ve hře přespříliš. Autoři je do hry cpali zkrátka neustále, narážíte na ně v podstatě na každém kroku, v každé místnosti, vesele se vám objevují za zády, jsou schovány na těch nejdebilnějších místech a v té tmě nejdou vůbec vidět. Navíc poměrně dost vydrží (cca 3 zásahy raketou a 2 railgunem), blbě se trefují, reagují příliš rychle a občas střílí před vás, čili se před jejich střelami blbě uhýbá. Aby těch otravných novinek nebylo málo, máme tu ještě debilního rychlého, strafujícího a skákajícího pavoučka a zmrda co oživuje a vyvolává nepřátele, opět lahůdka, když schovaný někde na druhé straně místnosti, dokolečka spawnuje houfy potvor.

Secrety zde nejsou zdaleka tak zajímavé jako v původním Quakovi a prvním datadisku, je jich málo a o většině vědí asi pouze autoři sami, anžto větší část z nich najdete pouze náhodnou střelbou do nikterak odlišně označených zdí. Jindy je najdete naopak na místech, o kterých byste ani neřekli, že se o secret vůbec jedná.
Jak to bylo s datadiskem k prvnímu Quakovi od Rogue? Bylo tam až přehršle munice. Zde si asi autoři nejspíše řekli, "to jsme asi trochu přepískli, čili teď tam těm blbcům dáme munice naprosté minimum". Osobně mám rád, když je třeba s municí šetřit a když mám radost z každé nalezené ammo bedničky (i ty secrety pak dávají v podobných hrách větší smysl), zde jsem úplným nedostatkem munice netrpěl (ani na hard) a alespoň více využil i jiné než ty nejsilnější zbraně, v pozdější části hry. A pořád jsem měl full ammo do proximity launcheru, který jsem nevyužíval prakticky vůbec. Naopak ten nový beam dokázal s náboji dost zamávat, ale byl dostatečně silný a užitečný. Motorovka sloužila jen jako vzpomínka na Doom, jinak totiž byla naprosto k ničemu a "hřebíkomet" se občas hodil, neboť používal odlišnou munici, nicméně střely jsou příliš pomalé a nepřátele před nimi vcelku lehce uhýbali.

Level design jako takový (tj. vzhled a spletitost levelů) úplně špatný jakože není, komplexní a spletité levely mám rád a zde jsem si jich užil dosyta, třebaže se nejedná o žádný velký extrém. Stejně tak nové zbraně a nepřátele do hry docela zapadají a nepůsobí spíchnuté horkou jehlou, jako je tomu v případě jejich minulého výtvoru. Navíc konečně je tu (na rozdíl od Quake II Mission Pack: The Reckoning) nový final boss fight. Takže celkově jakože spokojenost.
Škoda, že ty nablblé střílny často zábavnost zadupávají do země a občas je prostě spíše trochu vopruz to hrát. Jednalo se o zbytečný load fest a to jen díky těm střílnám. Ale tak suma sumárum... docela to ušlo.
+19

About Love, Hate and the other ones

  • PC 80
Hru jsem kdysi koupil, ale ne pro sebe, dal jsem ji uživatelce RomcaT, sice se mi dle videí celkem líbila, ale nečekal jsem, že si ji někdy zahraju. Ale nedávno přišla chuť na něco z tohodle žánru a určitě jsem nesáhnul vedle.

Hra je veskrze jednoduchá, stačí se dostat z jednoho bodu k bodu druhému a cestou překonat různé překážky a hlavně spolupracovat mezi 2 hlavními postavami, Láskou a Nenávistí. Láska má krásný hluboký hlas a její schopností je k sobě přitahovat takové zelené paňáci svou jedinou hláškou "I love you", Nenávist to má přesně obráceně.

Některá kola byla jasná hned na první pohled, některá mě hodně potrápila a jeden špatný krok většinou znamenal opakování určitého úseku. Nakonec jsem ale došel až na konec a zjistil, že konec je otevřený a postavičky musí dál putovat, už beze mě a bylo to.

Hraní mě bavilo, bylo ideální na každovečerní půlhodinku, větší jednorázové hraní by mohlo zážitek trochu snížit, protože počínající frustraci jsem vždy včas uťal :)

Odnesl jsem si jeden významný poznatek do života. Když se láska a nenávist spojí a spolupracují spolu, tak překonají i na první pohled nepřekonatelné překážky. Od teď se tím budu řídit :D

Pro: Láska, Nenávist, pár filmečků

Proti: některé levely jsou moc překombinované

+19

Red Dead Redemption 2

  • PS4 95
Hned na začátku se musím omluvit všem, protože tohle bude asi delší recenze, protože je tu více věcí, které chci popsat a sepsat to jen stroze by dostatečně nevysvětlilo mé hodnocení. Musím také zmínit, že první Red Dead Redemption jsem nehrál a že jsem si nechal utéct snad všechny trailery.

Dějově se nejedná o příběh s přesahem. Je to komorní dílo o gangu, který jde proti proudu legality a tvrdé dřiny, Dutch má na všechno plán, který vyžaduje peníze a zpravidla se po kdejaké akci něco vysere. Nečekejte žádnou příběhovou smršť, protože RDR2 má na převodovce maximálně dvě rychlosti dopředu. I s přístupem, kdy jedete jen hlavní mise, je to prostě pomalé. Čtyři akty gang jen plní plány a utíká, až v poslední kapitole se teda zařadí na tu dvojku. Na začátku páté kapitoly jsem si říkal, jestli jsem si nějak nezdrogoval jídlo nebo pití, protože... oni fakt ztroskotali na tropickém ostrově?! Jak se děj nesl tím westernovým duchem, tak tohle bylo naprosto mimo. Mimo tento nepochopitelný přešlap se ale jednalo a dobře napsaný příběh s dobrým emočním dopadem na hráče a přiznávám, obě oči nezůstaly suché.

Čekal jsem titulky, ale ty nikde a najednou hrajem za Johna, tak čekám nějakou poslední misi. Nope. Ještě epilog na dva party. Ten vlastně sloužil jako dokreslení jeho života (a prý si to i fanbase vybrečela) a jeho konec přinesl pomstu Arthurovi. Spíš bych to nazval DLCčkem, ale co už. Nikdo mi ale nemůže vyčítat, že jsem z tempa děje trochu zklamaný, protože samotné mise jsou časově laxní, s koňmi i během misí jedete štreky tam i zpět a takhle je to minimálně v polovině misí. Nevadí mi užvaněnost hry. Mám rád lore navíc a dobře to vykresluje vztahy mezi postavami, ale bylo to fakt dlouhé. Co ale musím velmi pochválit, je level desing misí. Sice šlo většinou o "zabij, čorni, unes", ale způsob podání byl velmi barvitý a vnesl do hraní hodně originality a jen minimálně proto, mě mise pořád bavily.

Kdo že je ale ten Arthur Morgan? Z počátku byl neslaný, nemastný, ale v průběhu děje se začal projevovat více. Konečně máme postavu, která je vtipná a přitom do toho nesere sarkasmy, jak je v poslední době zvykem. Jeho akcent vynikající (celkově dabéři odvedli precizní práci) a závěr vyždíme emoce jak z poslední jízdy, tak z loučení s koněm a i s Arthurem samotným. Slzu jsem uronil jen u TLoU, takže za mě poklona. Zbytek gangu ale lehce zaostává. Dutch má plán (mimochodem, s Arthurem vynikající změna charakteru), Sean má fantastický irský přízvuk, Charles respektuje přírodu, Uncle je vychcaný strejda, Micah sliznoun a takhle bych mohl pokračovat. Mají dostatečně vyhraněnou osobnost na to, aby jste si je mohli zaškatulkovat a nějaký čas si je budete pamatovat. V celé této věci mi ale nesedí "metr ctnosti". Z vedlejších misích přece jasně víte, že Arthur má dobré srdce, když by nejraději zadupal do země bývalého otrokáře. Za mě trochu nešikovná mechanika, i když já jel na dobráka.

Svět RDR2 toho nabízí spousty. Můžete lovit snad milión druhů zvěře, chytat ryby, hledat poklady, plnit výzvy, zastavit se u náhodného kolemjdoucího, plnit vedlejší a přesto zajímavé mise, loupit, utilizovat zbraně, měnit šatník, hrát hry, sbírat karty, sbližovat se s koněm. Je toho mrtě. A to je podle mě kámen úrazu. A vlastně není (ale jak pro koho). Už děj samotný mi přišel příliš natáhnutý... no a vy do toho chcete zkusit lovit, rybařit, najít poklad, tam pak zničíte s lodičkou plachetničky a ejhle, hraju už 7 hodin a nesplnil jsem jedinou hlavní misi. I všechny tyto aktivity jsou lehce roztahané a všechno to spojuje cestování na koni, kterého je tu až nechutně příliš. Sice vám v moment vylepšení tábora pomůže fast travel, ale i tak ho pořád bude moc. Dostavníky vás hodí jen na předurčená místa a tak raději pojedete z Valentine někde do pustiny sami. Sám bych se taky nebál pojmenovat koně Klepna. Ježiš, kolikrát já se vysekal o strom a zapomněl někde kožešiny, kolik já na sebe nachytal polišů, když jsem omylem drcnul do chodce. Moje nervy. Jo a pokud jste ve hře hledali nějakou romanci, tak té se nejvíc dočkáte ze strany Arthura a jeho koně. Celkově modely koní a jejich pohyby a chování byly až na přeskakování perfektní.

Hra je celkově dost laděna do "detailní celistvosti". Prostě všude si všímáte detailů, až tomu pomalu nevěříte. Koně střihají ušima, bahno máte jen tam, kde jste spadli, maso má při stahování z kůže tukové mapy, s lidmi můžete pokecat. Skoro jako byste tu hru žili. Proto trochu zamrzí, že jízda na koni není tak dokonalá, že stěží vidíte na domino kostky, že vracení se z menu trvá, že John neřekne ani slovo, když najde Arthurův hrob. I když klady pořád nesmírně převažují, pořád to trošku zamrzí. Graficky taky nádherné, jen co se týče obličejů, tak se to ani nerovná God of War nebo Detroitu. Naopak soundtrack je pro mě adeptem na vítěze v oné kategorii. Velmi barvitý, neomrzí, pořád vás překvapí jinou hudební variací.

Uvědomuji si, že spíš vypichuji nedostatky, ale hru jsem si užil. Mise byly navržením originální, herci předvedli skvělou práci, skladatelé jak by smet, celkový dojem z vizuální stránky hry působí uhlazeně a jednotně. Red Dead Redemption 2 bych ohodnotil herně jako velmi nadprůměrnou a v jistých aspektech jako téměř perfektní. Na vině je tempo a proto musím být kritický a udělit 80 %. Na druhou stranu byl fantastický zážitek sledovat s Arthurem východ slunce.

Pro: Detaily, svět plný aktivit, Arthur a ostatní postavy, barvité mise, soundtrack.

Proti: Tempo hry, nadstavený děj epilogem, až přehnaná komplexnost gameplaye, kde mám ten zatracený kloubouk?!

+19 +20 −1

Call of Juarez: Gunslinger

  • PC 70
Gunslinger se celkem dost liší od ostatních dílů. Zdá se být prostší jednoduší a kratší. Ale funguje to podobně dobře jako předchozí díly série. (Teda kromě Cartel, tomu už nic nepomůže)

Grafika mě z prve moc nebrala. V průběhu hry se mi ale komiksová stylizace vzhledem k tempu hry zalíbila. Každá mise krásně odsýpá a to hlavně díky střelbě, která mě tu z celé série bavila nejvíc. Dávat headshoty jeden za druhým je tu lehký i bez zpomalovače času. Pocit ostřílenýho kovboje se dostaví ihned. Silas Greaves je zajímavá postava a to jakým způsobem vývojáři vypraví jeho příběh je něco trochu nového. Retrospektiva vyprávění a zapomnětlivá mysl starého kovboje dají dohromady několik zábavných úseků. Podařil se i systém duelů, tady na perfektní ránu musíte mít trochu citu a trpělivosti.

Střílení a duely jsou super. Nic moc jiného hra ale nenabízí. Při délce hry to ale není až tak na škodu. kdyby ale hra měla ještě o dvě hodiny navíc, už bych se asi začal nudit. V celku je to ale povedená arkádová střílečka, za kterou je dobré se ohlédnout.

Pro: Protagonista, retrospektivní vyprávění, duely, střelba

Proti: Krátká hrací doba, lehce repetitivní

+19

Battlefield: Bad Company 2

  • PC 80
Puvodni recenzi jsem znacne odflakl, takze pisi reparat. Tento Battlefield byl mym uplne prvnim, ktery jsem kdy hral, takze jeho hodnoceni bude znacne zkreslene. Nicmene jej i dnes po temer deviti letech od vydani povazuji z nejlepsi od roku 2010 dosud. Vyrovnanym souperem mu je pouze DLC Battlefield: Bad Company 2 - Vietnam, ktere pridalo do hry "pouze" multiplayerovou slozku z prostredi teto valky. Ostatni dily s cisly 4, 3, 1 a V uz cim dal vice, dalo by se rici az exponencialne, zaostavaji a to ve vsem.

Pustil jsem tedy Singleplayer, abych si pred multiplayerovou vravou alespon trochu osahal ovladani a naucil se alespon zaklady pohybu. Mam rad vyzvy a zvolil jsem nejvyssi obtiznost. A musim rict, ze jsem byl misty i docela v ouzkych, jelikoz nektere pasaze byly skutecne tezke na zdolani. Zejmena mise v pousti, kdy jsem musel chovany v chramu zneskodnit vrtulnik pomoci RPG jsem dokoncil snad az napopadesate. Vubec me prekvapila rozmanitost misi, ktere se odehravaji po celem svete. Zacinate v minulosti, abyste se posleze presunuli do pritomnosti. Jednou dobyvate ostrov, pote ujizdite pres horske prusmyky pred stihajicim vrtulnikem, bojujete s nepritelem ve vyse zminene pousti, utikate jihoamerickou dzungli do vesnice, branite radioprijimacku v horach a podobne... Pametnici starsich dilu budou urcite namitat, ze Singleplayer byl o nicem, ale ja nemohu porovnavat s predeslymi dily a ac jde o koridor, ktery vas vede za rucicku, v ramci moznosti jsem si jej uzil. Co bychom v pozdejsich dilech za alespon takto zpracovany storyline dali. V zive pameti mam misi, kdy se v horach zmenilo pocasi a vy jste museli prchat dolu, pricemz se vam nejprve zamlzovaly a pote zamrzaly bryle a snizovala se viditelnost. Navic byla silena zima, takze bud jste zabehli nekam do baraku ke krbu se ohrat nebo s vami byl amen.

Prava rezba ale zacala az s prechodem do multiplayeru. Nez jsem se stacil rozkoukat, byl jsem nekolikrat nemilosrdne zabit protivniky a takto to pokracovalo prvnich snad 200 hodin meho hrani. Vzpominam si, ze jsem nekolikrat behem hrani chtel hru odinstalovat, protoze skore 5:14, 10:18, 9:16 a podobne me opravdu frustrovali. Nicmene jsem vydrzel a nakonec jsem se po nejakych snad 600 odehranych hodinach prehoupnul do plusu a uz v nem i zustal na hodnote nejakych 1.10. Vetsinu casu jsem stravil paradoxne na Team Deathmatchich, ale nakonec se prece jen presunul na Conquest. Mapy ve hre jsou super. Co jsme se teto hry s kamarady na hrali... Vymysleli jsme pojmenovani pro baraky na Isle - rozestavenej, zelenej, pod tankem, nad rozestavenym a jine. Na Lagune jsme kopeckum rikali nas, stredovej a horkej - ten nejblize prehrade. Tyto dve mapy a pote jeste sniping na Arica Harbour jsme hrali nejcasteji. Pote dalsi sniping na Harvest Day. Nejlepsi mapou ale byl dle me Heavymetal, ktery me osobne bavil nejvice zejmena diky clenite krajine a neustalym tankovym najezdum. S jejim vydanim vzaly za sve boje na Port Valdez, Atacama Desert a Laguna Alta. Oproti tomu nocni sichty na Nelson Bay a silenosti ve snehu na Cold War a zejmena na White Pass, kde neustale letaly nad vasimi hlavami stihacky dodnes ma sve kouzlo.

K dispozici byla ctyri povolani. Assault trimal v rukou utocne pusky, podvesne granatomety, podvesne brokovnice, strilel kourove granaty a doplnoval munici. Medic, ktery ozbrojen lehkymi kulomety kosil a potlacoval vse, co se hybe, hazel lekarnicky, ozivoval a fungoval spis jako support. Engineer, ktery se svymi SMG utocil casto nepozorovan a byl kvuli opravarske sade nejvyuzivanejsi klasou v Conquestech. A na zaver samozrejme Recon, ktery se zakempil a snajproval a navadel palebnou podporu pekne zdali. Vsechna povolani mohla nosit i jakekoliv pistole, brokovnice a C4. Mymi nejoblibenejsimi zbranemi byly AN94-Abakan, na nekterych serverech zakazany, M416, 9A91 Avtomat a UMP, MG36, M24 a GOL, pripadne pekne potichoucku SVU. Nesmim zapomenout na emotivne velmi dobre zpracovany voiceover vsech jednotek. A rustina ve hre - famozni. Diky jiste podobnosti s cestinou jsem necemu rozumel hned a dalsi hlasky si odvodil, nebo dohledal. Autenticita a atmosfera z multiplayeru salala na kilometry. Moznost srovnat na mape cele vesnice se zemi byla do te doby ve hre nevidanou.

Hra mela samozrejme i nejake ty neduhy. Cas od casu spadly servery, potkavali jste zoufale aimbotery a zejmena nemoznost zalehnuti ve hre dost chybela. Na druhou stranu sniperi v hejkal oblecich byli casto ukryti ve stromech a hodne spatne dohledatelni, zejmena na Hardcore serverech, kde chybela killcam a na jednu ranu bylo po vas. Tuto hru radim v online FPS hodne vysoko a jelikoz jde serie Battlefield do haje, asi se k ni vratim, budu-li si jeste nekdy chtit toto zahrat. Toto je jistojiste jeden z klenotu DICE, kdo mohl vedet, ze s nejvetsi pravdepodobnosti mozna i posledni...

Pro: ruznorode mise v singleplayeru, atmosfera, znicitelnost prostredi, kdy muzete temer vse srovnat se zemi, tuny zbrani, bomb, vozidel, plavidel, helikopter, stacionarnich zbrani

Proti: koridor single vede za rucicku, pro novacky byl multiplayer brutalni, neda se zalehnout, noobove pouzivaji aimboty nebo do vas strili jednu raketu za druhou

+19

Dark Souls III: Ashes of Ariandel

  • PC 80
Přiznám se, že nemám rád DLC a taky to, že jsem velkej fanoušek souls her, takže i když se snažím nekupovat samostatné přídavky do her, tady jsem ten season pass posléze koupil, i když ne za plnou cenu.

Zasněžený nový svět ztvárněný pro mě příjemnou grafickou stránkou mi samozřejmě připomíná Malovaný svět z prvního dílu se kterým je vlastně "částečně propojen". Není sice moc rozlehlý, což je určité mínus, ale najdete zde působivé lokace, které mě jak uchvátily, tak samozřejmě pěkně naštvaly, ale to pochopitelně k této sérii patří a na tom se nic nemění.

Co mě zarazilo jsou odměny, tedy duše a nové předměty. Jsou fajn, pokud se dostanete do dlc hned po přichodu do katedrály, zhruba v půlce hry. Jen jsou potom souboje o dost těžší na tu fázi kde se zrovna nacházíte, hlavně pokud na vás hra vyšle víc nepřátel najednou, čemuž se tady skoro nelze vyhnout. Osobně jsem se na tuhle výpravu vydal až když jsem byl téměř na konci základní hry a to už mi přišlo snesitelné, dokonce i prvního "bosse" jsem dal v pohodě, což opravdu přičítám mému levelu, ale rozhodně to není tak, že bych zde neumřel.

Tento přídavek je hodně zaměřen na možnost hrát pvp, najdete zde i předměty k tomu přímo určené, ale tahle část Dark Souls mě moc neláká. Takže mi to nevadí, ale žádné plus ani mínus to pro mě neznamenalo. Co považuju trochu za přemrštěné je obtížnost závěrečného bosse. Chápu, že pro někoho je tahle výzva jen plus, ale u mě to vážně trvalo až moc dlouho a právě zde si nedokážu představit, že bych ho dokázal porazit kdybych byl v půlce hry...

Přes velkou část komentáře zaměřenou kriticky jsem měl z průzkumu světa a soubojů pozitivní dojem, jen samostatně to za cenu asi 15 euro může působit krátce, hlavně pro někoho kdo pvp taky moc nevyhledává...

Pro: Svět, nepřátelé, hratelnost...

Proti: Herní doba, závěrečný a "jediný opravdový boss"...

+19

Mutant Year Zero: Road to Eden

  • PC 80
Určite poznáte ten pocit, keď sa na hru tešíte niekoľko mesiacov, no aj napriek tomu vás pozitívne poteší. To sa mi stalo v prípade Mutant Year Zero, ktorý som si ako veľký fanúšik novodobého XCOMu vyhliadol hneď od jeho oznámenia. S emzáckou sériou od Firaxis má však spoločný akurát ťahový boj a musím povedať, že je to dobré.

Mutant Year Zero je akýsi hybrid medzi stealth hrou a ťahovou stratégiou s RPG prvkami. Hra je poriadne návyková, súboje sú parádne a dosť náročné aj na normálnej obtiažnosti. Oproti titulom ako XCOM je rozdiel v tom, že normálne sa pohybujete v reálnom čase a do už spomínaného ťahového režimu sa prepnete až pred bojom. Navyše tu funguje tzv. mechanizmus prepadu, ktorý vám umožní nečakane napadnúť nič netušiaceho súpera. To je v spojení s tým, že súperov sa oplatí počkať si, keď sú osamote, aby ste to následne veľká taktická výhoda.

Vaše postavy - sympatickí zvierací a ľudskí mutanti, ktorí v trojici prechádzajú atmosferickým post apokalyptickým Švédskom - levelujete, vylepšujete im schopnosti (mutácie), nejaké bonusové atribúty, zbrane a vyberáte nejaké to brnenie a prilbu. Nie je to nič sofistikované, ale myslím, že je to postačujúce, hoci mutácií a vlastne aj samotných postáv, ktorých je iba päť, mohlo byť o čosi viac.

Sklamaný som hlavne z príbehu. Zatiaľ čo atmosféra je skvelá, štylizácia a aj samotný svet hry poteší a postavy si s ich humorom rýchlo obľúbite, za tých cca 25 hodín sa to dejovo nikam neposunie a je to vlastne veľké klišé. Aj cliffhanger na konci, keď sa mutanti dozvedia, že sú iba výsledkom experimentov a tajomný šéf posledného útočiska ľudí na Zemi Elder je vedec, ktorý ich uniesol, som tak nejak predvídal od polovice hry. Počas hrania sa našlo aj niekoľko bugov, ktoré sa dali vyriešiť iba načítaním starších uložených hier.

Suma sumárum, Mutant Year Zero: Road to Eden je veľmi príjemné prekvapenie a prepracovaná hra, ktoré zabaví a potrápi vaše mozgové bunky. Odporúčam.

Pro: Atmosféra, prepracovaný svet, návykovosť, náročnosť, skvelý súbojový systém

Proti: Nič moc príbeh, ovládanie na klávesnici, nejaké tie bugy, mohlo to byť ešte o čosi lepšie

+19

Far Cry: Primal

  • PC 70
Nebudu zastírat, že se mi líbí série Far Cry. Mám rád rozlišný arzenál, velkou mapu a spoustu aktivit. Problémem je, že Primal ze své podstaty vlastně nemá atraktivní arzenál, ačkoliv se fakt snaží. Cením si snahu autorů jít do méně populárních vod. Zasazení je totiž tím největším lákadlem. Engine hry vykresluje krásné lokace. Především bych chtěl pochválit nasvícení. Prostředí se prostě opravdu povedlo. Máte chuť prozkoumávat, což moc v předešlých dílech nebylo. V Primal je trochu větší důraz kladen na oheň. Není to tak, že by jste hráli nějakou ujetou minihru při rozdělávání ohně. Spíše zapalujete vše, co vidíte. A je to fajn pocit. Vypálit nepřátelskou vesničku ve vás probudí jistý pocit zadostiučinění.
Co se týče aktivit, tak jich je mraky. Z počátku tradičně budete zobat drtivou většinu značek, ale velmi záhy se kvalitativně malý výčet aktivit mění v docela nepříjemný stereotyp. Co je horší, tak plněním těchto aktivit se stanete ultimátním strojem na zabíjení. To samozřejmě ovlivňuje obtížnost hlavní příběhové linky, kterou následně projedete jako hovno potrubím. Důrazně doporučuji si osolit obtížnost. Hrál jsem na normál a přibližně v půlce hry jsem litoval, že jsem nevybral survival. Určitě by to měnilo celkový pocit z mechanik hry a hlavně atmosféry. Ta je totiž dost důležitá. Jakmile dosáhnete bodu, kdy jste dostatečně sebevědomí na ničení těch nejdrsnějších táborů, tak jednoduše nemáte motivace k postupu dál a pracovat více na rozvoji postavy. S tím se samozřejmě pojí nedostatek motivace k plnění právě všech těch vedlejších aktivit. Od určitého bodu nenabízí atraktivní odměny. Čím víc jich splníte, tím jednodušší se hra stane. Jakmile vás to začne srát, tak je jednoduše plnit přestanete a zjistíte, že herní dobu se značně zkrouhne. Což není vysloveně špatně. Jen by neuškodilo hrát více na kvalitu, než kvantitu. To je ale v podstatě problém všech her od Ubi.
Po příběhové stránce je to slabší. Na hlavní linku se moc důraz neklade. Jedná se o standardní formát zlobivec/hlavní hrdina. Proti předešlým hlavním dílům (dokonce i Blood dragon) jsou záporáci hrozně málo vykreslení. Necítíte k nim respekt a tak jejich mise berete jako klasický vedlejšák. Nemůžu ale upřít snahu autorů o vytvoření ujetých postav. Budete plnit totiž někdy dost zvláštní mise (sbírání nosorožčího trusu), které po vás budou žádat mírně řečeno pochybné charaktery. Okořeňuje to zvláštním způsobem hratelnost. Hra se nezdá pak tak stereotypní a zaprdlá. Ubi mají totiž specifický smysl pro humor, který není zrovna chytrý, ale do Primal se prostě hodí. Občas se tedy i pousmějete. To totiž budete dost potřebovat, protože z počátku budete sbírat obrovské množství materiálu. To se velmi záhy stane otravné a tak budete spoléhat na svůj batůžek s odměnou, kterou doplňují členové vesnice.
Když se to vezme kolem a kolem, tak je Primal příjemná oddechovka v neokoukaném prostředí. Pokud vám chybí hra z takového prostředí, tak neváhejte (a osolte obtížnost). Jen mějte na paměti, že budete omezení arzenálem a příběh bude atraktivní, jako Thajská prostitutka. Ze začátku se může zdát zajímavý a atraktivní. Brzy ale zjistíte, že není vše tak, jak to na první pohled vypadá.

Pro: prostředí, grafika, rozloha, řeč, práce s ohněm, pořád je to Far Cry, zvířecí společníci

Proti: stereotypní aktivity, slabý příběh, omezený arzenál, nutnost sbírat kotel surovin, nevykreslení záporáci, jako vždy kvantita na úkor kvality

+19

Super Lucky's Tale

  • PC 60
Ako človek, ktorého odchovali aj 3D plošinovky ako Crash Bandicoot, Spyro či Ratchet & Clank, sa z každého nového prírastku do tohto žánru teším dvojnásobne. Viem pri ňom zrelaxovať, niekedy sa aj poriadne zapotím a po dohraní mi je často ľúto, že sa musím z kúzelných svetov pakovať.

Žiaľ, Super Lucky's Tale poslúžil iba na ten relax. Dobrodružstvá lišiaka Luckyho prefrčíte za niekoľko hodín a vlastne neprinesú nič nové. Ide o jednoduchú 3D skákačku, kde zbierate mince, za ktoré si môžete kupovať napr. nové oblečenie a po získaní určitého počtu za ne dostanete aj nový život. Na odomykanie nových úrovní zas slúžia štvorlístky, ktoré vám hra udelí po zdolaní levelu, resp. aj za splnenie nejakej tej jednoduchej úlohy či tajného bonusu.

Levely sú až na výnimky celkom krátke, nenájdete v nich žiadnu originalitu a až na isté výnimky (štyroch bossov) ani výzvu. Potešia najmä 2D úrovne a niektoré minihry, inak to nie je nič extra. Na druhej strane, musím priznať, že Super Lucky's Tale odsýpa veľmi dobre a ak máte ratolesť, tak tá bude určite spokojná. Môže za to aj sympatický hlavný hrdina a jeho sestra, komickí nepriatelia a slušný preklad.

Mrzelo ma nevyužitie svetov (v hre sú štyri), čiže miest, kde ste sa pohybovali medzi jednotlivými levelmi a vyberali ste si, do ktorého z nich pôjdete. Viete v nich iba zbierať mince, ktoré sa pri každom načítaní daného sveta vždy respawnujú. V konečnom dôsledku slúžia iba na spomenuté kupovanie oblečenia. Žiadne tajné zákutia či bonusové levely nečakajte. Po približne šiestich hodinách je navyše jednoducho koniec a pokiaľ ste tak obyčajne zdatný hráč, vyzbierate aj všetky collectibles.

Verdikt? Super Lucky's Tale je okej plošinovka s jedným veľkým ale - je jednoducho vo všetkom priemerná. Bodka.

Pro: Grafika, príjemná atmosféra, niektoré levely

Proti: Chýba originalita, krátkosť, jednoduchosť

+19