Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Magicland Dizzy

Dizzy 4

Codemasters •  Big Red Software (AmstCPC, Spectrum)
80
18 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Magicland Dizzy je čtvrté adventurní dobrodružství chodícího vajíčka Dizzyho (ovšem už šestá hra patřící pod Dizzy značku) původně vydané už v roce 1990, na PC až o tři roky později... Dizzyho dávný nepřítel Zaks vstal z mrtvých, očaroval Dizzyho kamarády, rozmístil je po zemi zvané Magicland a každého zaklel speciální kletbou. Některý z nich je zmražen, jiný uspán, či proměněn ve zvíře. V průběhu hry také komunikujete s mnoha obyvateli pohádkové země. Někteří vám pomáhají, ale jiní mohou i uškodit. Narazíte zde také na legendární meč Excalibur.

S Dizzym musíte projít skrz bludiště, můžete chodit a skákat a na cestě Vás čeká spousty překážek. Na začátku hry máte 3 životy, o které přijdete po vyprázdnění ukazatele zdraví, který můžete doplňovat sbíráním diamantů. Ve hře jsou také poschovávané různé předměty, které sbíráte (sebou můžete nosit až tři najednou) a používáte na určitých místech, čímž řešíte různé hádanky a otevíráte cestu dále.

Magicland Dizzy je první Dizzy hrou, kterou nenavrhli původní tvůrci Dizzyho, bratři Philip and Andrew Oliverovi. Původně byl tento díl vydán jako součást herní kolekce s názvem The Dizzy Collection, samostatně byla hra vydána až později.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Dizzy.

Jak já tohle vajíčko s boxerskými rukavicemi zbožňoval. V době, kdy jsem si mohl nechat o PC jenom zdát a jako malý pařánek jsem nedal odpočinout svému ZX Spectru a později C64, jsem s ním strávil spoustu času, protože na obou těchto počítačích byl Dizzy fenoménem. Kombinace plošinovky a adventury byla na svou dobu výjimečná a nevídaná. A když o tom tak přemýšlím, dodneška jsem na nic, co by se Dizzymu podobalo, nenarazil. Ten den kdy jsem ho uviděl poprvé u kámoše na PC, to vám bylo žrádlo. Ta vymazlená grafika (rozuměj oproti osmibitům) si mě hnedka získala.

Kámoš měl tenkrát dva díly, Magicland Dizzy a Prince of the Yolkfolk. Pařili jsme oba, ale já měl vždycky radši tenhle. Už jen pohled na ten Stonehenge v úvodní obrazovce dával tušit úžasný dobrodružství a když jsme pak zjistili, že všichni Dizzyho kamarádi jsou zakletí a každý úplně jinak, museli jsme je z toho zkrátka dostat. Kromě vysvobození svých blízkých máte za úkol ještě porazit čaroděje Zakse, který tohle všechno zpískal a najít 30 diamantů. A věřte mi, že to není žádná sranda.

Jednak na to všechno máte jenom 3 životy, o které přijdete, ani nevíte jak snadno. Každou chvíli musíte přeskakovat nějakou vodu nebo lávu a když se vám to nepodaří, hned máte o jeden život míň. Problém je, že u Dizzyho dost často skáčete do další obrazovky naslepo, což se vám může stát dost snadno osudným, obzvlášť pokud se vám podaří přistát právě někde ve vodě. Druhou komplikací je, že Dizzy u sebe může mít maximálně 3 předměty. Po sebrání předmětu Something Sticky, kterého už se nejde zbavit, dokonce jenom dva. Takže běháte z jednoho konce světa na druhý a snažíte se přijít na to, k čemu se předměty, co máte zrovna u sebe, hodí. Poslední vtip je v tom, že se hra nedá ukládat, takže to celé musíte dát na první dobrou. Což se vám po velmi dlouhém zkoušení nakonec může i podařit. Pamatuju si, že jsme to jednoho dne po celoodpoledním úsilí nakonec dohráli. Když jsem pak na YouTube našel video, kde to nějaký řízek dohrál za půl hodiny, nechtělo se mi ani věřit, že to jde tak rychle.

Grafika mě tenkrát dostala a podle mě má něco do sebe i dneska. To samé se bohužel nedá říct o hudbě, která se skládá všeho všudy z jedné skladby, která ve smyčce hraje pořád dokola. Věřte mi, že po třech hodinách hraní jí budete z hloubi duše nenávidět a první, co při příštím hraní uděláte, je to, že ji vypnete (jestli to teda vůbec jde, na to už si nepamatuju).

Magicland Dizzy rozhodně není lehká hra. Je to výzva jako skoro všechny hry z té doby. Ale rád na ní vzpomínám dodnes.

Pro: Hezká grafika, pohádková atmosféra, Dizzy hry jsou jiné než všechny ostatní

Proti: Hudba, nemožnost ukládat

+21
  • PC 75
Druhý díl co vyšel na PC je za mnou. Magicland Dizzy vás příliš nepřekvapí, pokud jste dohráli i předchozí díl. Hraje se totiž úplně stejně, to znamená mix arkády a adventury, jen je o fous jednodušší.

Dizzy opět čelí čaroději Zacksovi, který tentokrát začaroval všechny jeho přátele. Nejhůře to odnesla jeho Daisy, která se zvětšila, což Dizzy drze okomentuje ve stylu "miláčku nepřibrala si?" Inu hra, v realitě by to znamenalo ztrátu života a nahrání pozice :D. Setkáte se s Excalibrem, ďáblem, džinem či Stonehenge a vůbec celé pozadí je příjemně pohádkové.

Graficky je to o něco hezčí, Dizzy se sice nepyšní nějakou oslnivou grafikou, ale na styl hry to bohatě stačí.

A hratelnost? Platí totéž co v předchozím díle. Dizzy má tři životy, proskakuje obrazovkami, sbírá předměty a používá je na správných místech a kromě toho sbírá i 30 diamantů. Nedají se tu sebrat žádné další životy, narozdíl od předchozího dílu, ale Dizzy neumře při kontaktu s nepřáteli, kterých není zas tolik, ale jen mu to ubere životy. Pár do propasti znamená konec, takže prvních pár pokusů proběhlo stylem zjistit kam se dá a nedá spadnout. Ale v podstatě jsou tu jen tři-čtyři obtížné pasáže na přeskočení a stačí se soustředit, odrážet se na poslední chvíli a je to bez problémů.

Adventurní pasáž je o něco hutnější (a nelogičtější). V jedné chvíli jsem nasyslil asi 10 předmětů a netušil co dál. Některé věci jsou snadné - kýbl s teplou vodou rozpustí zmraženého kamaráda. Na některé věci je tu návod - kombinace bleskosvodu, hadry a džinovy lampy je šílenost, která by se neztratila v těch nejvíce hardcore adventurách. Na zbytek platí jednoduché pravidlo - každý předmět použijete ve hře přesně na jednom místě, na jednu situaci a pokud jste ho použili, už ho nepotřebujete a můžete ho odložit. Dizzy tentokrát unese tři věci, takže jsem si všechno nosil ke startovním kamenům a do nových částí vyrážel s prázdnýma rukama.

Jak jsem říkal hra je o fous snadnější a zábavnější, ale také nelogičtější. Bavil jsem se přibližně stejně jako u Fantasy World Dizzy, ale když si to srovnám s jinými klasikami, kterým se ve stejném roce dal 80%, musím dát o 5% míň.
+12