Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Event[0]

14.09.2016
79
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jste člen posádky vesmírné stanice Europa-11, kterou je ale nutné evakuovat. Vy se však po nešťastné shodě náhod ocitáte v jednom z únikovým modulů úplně sami, bez možnosti kontroly a komunikace. Po několika dnech modul přistane na opuštěné, ale funkční vesmírné stanici Nautilus. Úkol je tedy jasný: dostat se zpátky na Zemi. K tomu je však nutné přesvědčit zdejší řídící umělou inteligenci Kaizen, aby vám pomohla.

Jedná se o first person adventuru, ve které se hratelnost točí především na vaší komunikaci s místní umělou inteligencí Kaizen. S tou komunikujete, podobně jako v herním experimentu Façade, nebo starších textových adventurách, zadáváním celých vět do terminálu. Pokud tedy budete chtít například otevřít dveře, musíte počítač požádat. Pro hraní je tedy nutná lepší znalost angličtiny.

Tvůrci slibují, že si s počítačem Kaizen na základě vašich pokynů časem vytvoříte vztah. Záleží ale jen na vás, jestli to bude vztah přátelský, či nedůvěřivý.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tak tohle mě dostalo. Event[0] se herně pouští do něčeho doposud neviděného - hratelnosti postavené na komunikaci s AI. Podobný princip, byť samozřejmě ve velmi omezené formě, jsem si sice vyzkoušel už před mnoha lety v takových těch jednoduchých programech ala Kecal.exe, ovšem postavit na tom celou hru je super nápad a co víc, ten nápad je opravdu dotažen do funkční podoby a ještě je doplněn pěkným příběhem, který zaujme a nepustí až do konce.

První dojmy jsou naprosto dechberoucí. Přílet na opuštěnou a do 80. let laděnou stanici vypadá skvěle a tajemná atmosféra ze hry vyloženě dýchá. Do průzkumu prvních místností jsem se vrhl s nadšením. AI jsem postupně prokecnul na všechno možné, vyřešil pár hádanek, získal důležitý kód a jelikož se mi už zavíraly oči a hru jsem si chtěl vychutnat na plno, rozhodl jsem se, že si ji nechám na jiný večer. Další den jsem hru zapnul a... byl konec. A to je má jediná, i když poměrně velká výtka.

Event[0] vypadá opravdu skvěle, pohltí hráče přesně takovou tou atmosférou, kterou od hry ve vesmíru očekávám a co víc, obsahuje opravdu onen výše zmíněný herní prvek, který funguje a se kterým by se i dalo pořádně vyhrát. A proto mě mrzí, že Event[0] je vlastně jen taková jednohubka, která svého potenciálu prakticky vůbec nevyužívá a herní možnosti, ač to tak zprvu nevypadá, jsou velmi omezené. Nicméně i ty 2 hodinky jsem si fakt užil a rozhodně v budoucnu očekávám případný plnohodnotný nášup!

Díky, Zoltane, za hru!

Pro: komunikace s AI a s tím související hratelnost, skvělá grafika, hutná atmosféra, příběh, silná inspirace Vesmírnou odysseou

Proti: nevyužité a krátké, optimalizace

+20
  • PC --
Originální a zajímavá gamesa, která prezentuje jako hlavní prvek hratelnosti diskuzi s umělou inteligencí. Rádoby self-aware Kaizen (jak se UI jmenuje) na jednu stranu představuje hlavní stavební kámen, na druhou stranu je jeho potenciál hodně upozaděn a prakticky, až na jednu jedinou výjimku, je diskuze s ním pouze výplní, neposouvající děj vpřed. To pro mě bylo hlavním zklamáním. Především pak ve finální části už je to pouze skriptovaný sled reakcí, který tlačí hráče do jednoho ze tří zakončení.

Líbila se mi adventurní část, založená na investigaci svého okolí. Řešení problémů je intuitivní a hráče nefrustruje. Bohužel to celé končí až příliš brzy, po cca 2 hodinách. Hru jsem si střihnul hned ještě jednou, abych posbíral všechny detaily příběhu už od začátku hry, zároveň jsem prošmejdil dostupné logy v jednotlivých komunikačních terminálech a ani tak bych se přes 3 hodiny nedostal. To je za 20€ docela slabý poměr výkonu a ceny. Naštěstí se to dá sehnat i do 3€...

Moje hlavní výtka jde za technickým zpracováním, které má dost velké rezervy především v optimalizaci. GPU mi atakovala teploty, které jsem dosud neviděl ani ve Witcherovi 3 na Ultra. V-synch bylo potřeba neustále znovuaktivovat v nastavení a po každém druhém spuštění mi hra spadla.

Event[0] rozhodně stojí za vyzkoušení, už pro svůj námět. Jen nečekejte od Kaizenu nic sofistikovaného.
+19
  • PC 80
Na Event[0] mě zaujal princip komunikace s AI prakticky ihned, když jsem na hru někde narazil. V první řadě mě zajímalo jak to funguje technicky (o čemž nedávno vyšla skvělá epizoda Game Maker's Toolkit - obsahuje spoilery) a pak samozřejmě jestli kolem toho postaví zajímavou hru.

Komunikaci s AI tu nebudu rozpitvávat, protože by to mohlo někomu zkazit zážitek (a v linkovaném videu je rozpitvaná velmi dobře). Podstatné je, že to funguje a skutečně se můžeme bavit o komunikaci s něčím (i když jednoduché).

Kaizen (tak se jmenuje místní AI) je skutečně schopný reagovat na vaše dotazy s vysokou přesností a i když se splete (řekne něco, co úplně nedává smysl v kontextu rozhovoru, případně to úplně vzdá s tím, že vám nerozumí), tak to nevadí, protože to je pořád jen AI - což je klíčové. Setting Event[0] (opuštěná vesmírná stanice z 80. let) totiž podporuje pocit "vždyť je to jen stroj" a naopak si myslím, že Kaizenova chybovost ještě víc umocňuje atmosféru prostředí. Když váš společník řekne, že něčemu nerozumí, tak nevíte jestli vám něco zatajuje a nebo jestli vaši otázku skutečně nepochopil. Některé momenty dokonce připomínají Hal3000 ve Vesmírné odyseji.

Zbytek hry je obyčejná explorativní adventura. Veškeré interakce s prostředím jsou omezené výhradně na komunikaci s Kaizenem (pokud chcete otevřít dveře, musíte ho poprosit aby vám je otevřel). Nutností je průzkum prostředí, s čímž vám Kaizen může pomoci (třeba zvednutím překážky). Hra ještě nabízí několik triviálních logických miniher a pár návštěv vesmíru ve skafandru.

Minihry se bohužel nijak netočí okolo Kaizena a v tom je asi největší problém celé hry - herními mechanikami ho to redukuje pouze na otvírače dveří a studnici informací o prostředí (i když asi těžko ve hrách najdete chytřejší) a to je velká škoda, protože nejsilnější herní momenty jsou když Kaizen dostane více prostoru a jeho role se posouvá dál...

Pro: Skutečně funkční komunikace s AI, hezká grafika a ozvučení, atmosféra

Proti: Občasné kolísání frameratu, nevyužitý potenciál

+12
  • PC 75
Event[0] se na první pohled tváří, jako klasická indie adventura z pohledu vlastních očí odehrávající se ve vesmírném prostředí, avšak zdání klame. Ano, máme sice možnost se procházet po lodi a interagovat s některými věcmi, to hlavní jádro hratelnosti ale spočívá v komunikaci s umělou inteligencí Kaizen, která ovládá celou stanici. Samotná komunikace pak probíhá na některém z mnoha terminálů pomocí hráčem psaného textu.

AI zpracovávající hráčův text mi přišla super, protože obvykle hned pochopila, co po ní potřebuji. A to jsem některé úkony zkoušel formulovat různými slovy. Kromě zmíněného tu je pak ještě pár puzzlů s gravitací a jednoduché hackování.

Prvotní nadšení ze hry však po chvíli celkem vyprchá. Popravdě, původně jsem hru rozehrál již před pár lety a zhruba v polovině mě přestala bavit, kvůli ne zrovna příjemnému pohybu ve stavu beztíže (Obzvláště nepříjemné bylo hledání rozbitého skla stanice, abych mohl vniknout do jinak uzamčené místnosti. Nebo hledání deníku s přístupovým kódem, který se mi schoval do rohu u stropu, stálo taky za to. Musel jsem se asi 3x vracet do přechodové komory, protože mi docházel kyslík). Nicméně, letos jsem se ke hře vrátil a prošel jsem si ji znovu od začátku a tentokrát až do konce. Ten sice přišel trošku dříve, než jsem původně očekával, ale na druhou stranu jsem za to rád, protože příběh už ke konci trošku ztrácel dech.
+12
  • PC 80
Pokud bych měl z her po roce 2000 vyjmenovat tituly, které se opravdu pokouší o něco jiného nebo přinášejí nové mechaniky, Event[0] mezi nimi určitě bude. Proč?

V první řadě za to může příběh. Po nepříliš zábavném interaktivním intru, které má hráče uvést do příběhu, se rozjede mysteriózní kolotoč. Hráčova postava je na stařičké vesmírné lodi a společnost jí dělá umělá inteligence Kaizen, která působí velmi podezřele. V cca dvouhodinové chodičce máme za úkol zjistit, co se vlastně na lodi stalo.

Celé je to oblečené do krásného audiovizuálního kabátku, jehož jediným nešvarem je brutální výkonové vytěžování grafické karty. Větrák se roztočil tak, že jsem musel noťas přikolíčkovat, aby mi nezačal poletovat po místnosti. Kdyby to nebylo tak kontraproduktivní, mohl jsem na něj šoupnout lávový kámen se steakem a ještě bych se dobře najedl.

A teď to hlavní, čím tedy Event[0] vyniká. Vážení, Event[0] je textová hra. Boom. Nepokoje v ulicích, měsíc se přebarvil na modro, v náhodně vybrané atomové elektrárně se právě údivem přehřál reaktor. Jenže panika není třeba. Veškeré ingame ovládání (kromě chůze) je zprostředkováno řečenou Kaizen, a to formou příkazů, proseb atd. Není to dokonalé, protože jako klasický chatbot, Kaizen někdy zareaguje dost mimo. Ale je to úžasné. Naprosto úžasné a i do takto kratičké hry to opravdu hráče dokáže vtáhnout jako máloco.

Svou roli v této komunikaci hraje i způsob, jakým s Kaizen postava komunikuje - na přátelské otázky a slušné jednání reaguje AI mile; při ošklivém zacházení se netají s tím, že ji docela serete.

Je hrozná škoda, že hra není delší, ale přináší opravdu zajímavý a návykový zážitek. Dokázal bych si představit neuvěřitelně zábavný horor využívající tyto mechaniky, ale tím Event[0] není. Zvídavým hráčům rozhodně doporučuji tuto zajímavost vyzkoušet. Je však na místě očekávat spíš pěknou mikro-jednohubku, než plnohodnotnou hru...i na dnešní poměry.

Pro: Osvěžující zážitek, napjatá atmosféra, originální mechanika

Proti: Brutální vytěžování GPU, extrémně krátké

+10