Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Super Mario Bros.

Arcade Archives VS. Super Mario Bros., Super Mario Bros. Deluxe

1985
1986
01.08.1993
10.05.1999
07.06.2004
25.12.2006
01.09.2011
19.09.2013
18.09.2018
83
73 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Zlotřilý Bowser proměnil obyvatele Mushroom Kingdom v nehybné objekty a unesl dceru krále Mushroom Kingdom, princeznu Toadstool, která jako jediná dokáže zvrátit Bowserovo kouzlo! Jediní, kdo ji dokáží zachránit, jsou hrdinný instalatér Mario a jeho podobně hrdinný bratr Luigi. Mario a Luigi se musí vydat na cestu přes Mushroom Kingdom a dostat se až na konec, kde je čeká Bowser ve svém hradě...

Super Mario Bros. je prvním dílem v nekonečné a dnes již legendární sérii plošinovek s instalatérem Mariem (ale ne první hrou, ve které se Mario objevil). Jeden až dva hráči v roli Maria či Luigiho musí projít osm světů o čtyřech úrovních, v čemž jim brání různé nástrahy a nepřátelé. Některé úrovně se odehrávají pod vodou, pohyb v nich zákonitě funguje jinak a obsahují jinou sadu nepřátel. Na konci každého světa následuje bossfight s Bowserovými kopiemi a nakonec i s ním samým. V úrovních je také možné najít tajné místnosti, z nichž některé ukrývají mince a některé tzv. warpy, které hráči dovolují přeskočit několik úrovní.

Mario a Luigi můžou skákat, sprintovat, skákat na hlavy nepřátel a sbírat powerupy jako červené houby, které je zvětšují, čímž Mario a Luigi získávají sílu rozbít cihlové boky, květiny, dávající schopnost střílet ohnivé koule nebo hvězdy, propůjčující dočasnou nezranitelnost. Hráč má omezený počet životů, které může získat sbíráním mincí a zelených hub.

Hned po vydání se Super Mario Bros. stal obrovským hitem nejen v počtu prodaných kusů ve verzi pro konzoli NES, ale stal se hitem i v hernách s arkádovými automaty. Beze sporu se jedná o jednu z her, která po velkém pádu roku 1983 pomohla americkému hernímu průmyslu zotavit se. Historický úspěch Super Mario Bros. dal za vznik desítkám pokračování a stovkám spinoffů ve všech možných žánrech.

Druhý díl série z roku 1986 nebyl v době svého původního vydání kvůli své extrémní obtížnosti vydán v anglicky hovořících zemích a vyšel v nich až později s podtitulem The Lost Levels, západ se tedy svého druhého dílu dočkal až v roce 1988 v podobě Super Mario Bros. 2.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • NES 70
Po odehrání povedeného titulu GameCenter CX, který hráče provede videohry 80. let a celkovou subkulturou hraní té doby (vysoké skóre, časopisy, cheaty, tipy a triky, čekání na vydání pokračování a tak dále), bylo jasné, že i v tomto období je stále velký potenciál. Od Atari 2600 (Berzerk) až po NES (Boulder Dash) lze najít zajímavé hry, které často skrze jednoduché mechaniky nabídnout stále aktuální zážitek a perfektní hratelnost.

Jednou z těchto her je i kultovní Super Mario Bros., který předběhl dobu a nabídl mnohem více, než jen tradiční plošinovku. Koncept je jednoduchý, osm světů po čtyřech levelech (krátkých a ještě kratších) nabízí proměnlivé prostředí, střídajcíí se témata a mnoho skrytých bonusů (například z tohoto videa, 4-2, lze obdivovat variabilitu i jen u jediného levelu). A to v doprovodu přesného ovládání. Jasně daná pravidla (skok na hlavu, zvětšení, trajektorie střel a opakujicíc se pohyb nepřátel) poskytují stabilní zázemí v tom, dojít do bodu mistrovství ve hře. Kdo chce, může dlouhé dny a týdny překonávat úseky a zajišťovat si skvělý čas, druhý se naopak může "jen" dobře bavit a snažit se projít nabízené levely. Obtížnost bez savestatu je jistě výzvou, aneb k tomu, udělat za celých 32 levelů pouze několik chyb, vede opravdu dlouhá cesta. Dnes v emulátoru toto do jisté míry, a na hráče zbyde jednodušší, ale kontinuální zážitek - který i dnes stojí za to podstoupit.

Z historického hlediksa nejde nalézt moc důležitějších her 80. let (Zork: The Great Underground Empire, Elite nebo Dungeon Master), takže nejen, že si zahrajete videoherní legendu, ale ještě budete mít přehled, jaká hra ovlivnila plošinovky na dlouhé roky dopředu.

Pro: aktuální hratelnost, rozmanité levely, přesné ovládání, skryté věci

Proti: nekompromisní obtížnost (pro celkový průchod, do 8-4)

+25
  • NES 85
Japončíky vymyšlený anglicky mluvící instalatér z Itálie vypadající jako Mexikánec co skáče jako černoch a chytá mince jako žid. Podprahový vliv multikulturního Sorose byl nevinným dětem distribuován již v roce 1985 a ty z něj šílely. Já taky. Mario byl, je a bude zárukou kvalitní zábavy kdykoliv a kdekoliv.

32 krátkých levelů sfouknete rychleji než Michal Hašek svou rigorózní práci, ale na rozdíl od něj vám už to nikdo neodpáře. Pokořili jste Maria, herní legendu. Možná jste během hraní nalezli skrytá aktivní políčka, která vám přidala nějaké ty body. Možná jste dokonce našli cestu k warp zónám do jiných světů a přeskočili tak značnou část herní doby. Nebo vám možná vypršel čas při hledání správné cesty v Bowserově hradu. Anebo jste možná World 1-1 hráli ne v Mariovi, ale v nějaké jiné hře.

Mario je ze stejné kategorie jako Tetris. Jednoduchý a geniálně nadčasový.

Pro: Mario, hudba, hratelnost, easter eggs

Proti: Krátké

+18
  • NES 80
Mario je hra, která mi ještě jako školkou povinnému capartovi poprvé představila svět videoher. Dodnes si živě vybavuji vzpomínku ze školky při takovém tom odpoledním povinném spaní, kdy se snad poprvé u mě objevil určitý příznak závislosti na tomto médiu, kdy jsem se nedočkavě těšil domů, až si na svém malém starém televizoru a z dnešního pohledu již prehistorické konzoli zapnu strýčka Maria.

Ze samotné hry si toho již tolik nepamatuju, vím jen, že byla pekelně těžká, ale to mi v mých 4-5 letech nijak nevadilo. Fascinovala mě už jen ta možnost ovládat si svého panáčka v televizi a vše ostatní už bylo vedlejší.

I když jsme doma těch žlutých kazetek od vietnamců měli plno, Mario se mi do vzpomínek zaryl nejhlouběji.

Pro: chytlavé

Proti: obtížnost

+18
  • NES 100
Výborná hra, snad moje první, když vynechám hry na PC. Hrál jsem ji na legendárních žlutých kazetách od Vietnamců. Už když jsem chodil do školky!

Hra je naprostá legenda, velmi chytlavá plošinovka. Jednotlivé levely jsou velmi rozmanité a hlavně plné Easter Eggu, už v té době ve hrách byly :) Hledat schované životy. Dodnes si nějaké místa pamatuji.

Hře nemám co vytknout. Rád bych si ji někdy zkusil na Arcade.

Pro: Hudba, jednotlivé lokace a nepřítelé, easter erggy, obtížnost

Proti: Dnes se těžko shání (koupil jsem si retrokonzoli :) )

+13
  • NES 80
Legendární Super Mario … kdo není pokřtěn tehdejším Nintendem naládovaným žlutými cartridgi, jakoby nežil.

Hopsající pajďulák sbírající prašule, objevující skryté průchody, které urychlují splnění něco přes 30 levelů ( některé z nich dost krutě těžké ), extra životy v podobě Easter Eggs a nekonečné hodiny zábavy.

Kolegové diskutující už vše podstatné dodali, jen bych se opakoval, prostě s Arkanoidem a Tetrisem legendy herního světa 90. let - silný nadprůměr.

Pro: Zábavnost na dlohou dobu, nápaditost prostředí a levelů

Proti: obížnost, časovka

+11