Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Super Mario Bros.

Arcade Archives VS. Super Mario Bros., Super Mario Bros. Deluxe

1985
1986
01.08.1993
10.05.1999
07.06.2004
25.12.2006
01.09.2011
19.09.2013
18.09.2018
83
76 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Zlotřilý Bowser proměnil obyvatele Mushroom Kingdom v nehybné objekty a unesl dceru krále Mushroom Kingdom, princeznu Toadstool, která jako jediná dokáže zvrátit Bowserovo kouzlo! Jediní, kdo ji dokáží zachránit, jsou hrdinný instalatér Mario a jeho podobně hrdinný bratr Luigi. Mario a Luigi se musí vydat na cestu přes Mushroom Kingdom a dostat se až na konec, kde je čeká Bowser ve svém hradě...

Super Mario Bros. je prvním dílem v nekonečné a dnes již legendární sérii plošinovek s instalatérem Mariem (ale ne první hrou, ve které se Mario objevil). Jeden až dva hráči v roli Maria či Luigiho musí projít osm světů o čtyřech úrovních, v čemž jim brání různé nástrahy a nepřátelé. Některé úrovně se odehrávají pod vodou, pohyb v nich zákonitě funguje jinak a obsahují jinou sadu nepřátel. Na konci každého světa následuje bossfight s Bowserovými kopiemi a nakonec i s ním samým. V úrovních je také možné najít tajné místnosti, z nichž některé ukrývají mince a některé tzv. warpy, které hráči dovolují přeskočit několik úrovní.

Mario a Luigi můžou skákat, sprintovat, skákat na hlavy nepřátel a sbírat powerupy jako červené houby, které je zvětšují, čímž Mario a Luigi získávají sílu rozbít cihlové boky, květiny, dávající schopnost střílet ohnivé koule nebo hvězdy, propůjčující dočasnou nezranitelnost. Hráč má omezený počet životů, které může získat sbíráním mincí a zelených hub.

Hned po vydání se Super Mario Bros. stal obrovským hitem nejen v počtu prodaných kusů ve verzi pro konzoli NES, ale stal se hitem i v hernách s arkádovými automaty. Beze sporu se jedná o jednu z her, která po velkém pádu roku 1983 pomohla americkému hernímu průmyslu zotavit se. Historický úspěch Super Mario Bros. dal za vznik desítkám pokračování a stovkám spinoffů ve všech možných žánrech.

Druhý díl série z roku 1986 nebyl v době svého původního vydání kvůli své extrémní obtížnosti vydán v anglicky hovořících zemích a vyšel v nich až později s podtitulem The Lost Levels, západ se tedy svého druhého dílu dočkal až v roce 1988 v podobě Super Mario Bros. 2.


Poslední diskuzní příspěvek

@Saruman (15.12.2023 15:27): No zakladateľ, pred ním už boli práve Donkey Kong a Mario Bros. . Ja som nad tým, čo píšeš pri hraní a aj pri písaní komentára uvažoval, ale dospel som k Tomuto: Idea môže byť dôležitá a historicky sa ukázalo, že práve vďaka konkrétnej hre máme dnes určitý žáner, mechaniky, sériu atď..., čiže je tam vnímaný ten prínos. No keďže sa jedná o hru, tá hra by mala byť aj dostatočne hrateľná, inak je to len záznam do knihy, wiki alebo múzea. No a tu je napr. u mňa práve ten kontrast medzi Donkey Kongom a Super Mario Bros. Donkey Kong v tej hernej náplni a hrateľnosti dnes už jednoducho zlyháva a z iných než muzejných dôvodov, by som ho neodporúčal hrať. Na druhej strane Super Mario Bros už má tú hrateľnosť "modernú" (alebo naopak, dnešné hry v rámci platformerov fungujú stále vo veľkej miere tým istým spôsobom) a je stále dobre hrateľný a dostatočne zábavný (viem, individuálne). Alebo aj keby som vypustil úplne ten výraz "moderná hrateľnosť", jednoducho tá hra spĺňa to, čo sa pod hrou predstavuje. Uvažoval som nad tým dokonca aj v kontexte starých kníh, najmä románov ešte z obdobia Miguela de Cervanta - je to z dnešného pohľadu strašne napísané. Nudné, ťažkopádne až hlúpe, ale pre ďalší rozvoj beletrie extrémne dôležité a dá nám to aj historický kontext. Ale keby si chcel niekto prečítať knihu pre zábavu, tak by som mu to neodporúčal. Tak ako by som neodporúčal Donkey Kong. Alebo rovnako by som neodporúčal Dune II: Battle for Arrakis , ak by chcel hrať niekto pre zábavu nejakú realtime stratégiu. Tá hra je pre žáner dôležitá, ale svojou protohrateľnosťou ťažkopádne a nie je to dobrá hra, nemá dobrý dizajn alebo ovládanie, rovnako ako nemá dobrý dizajn a hrateľnosť Donkey Kong (napr. tým, že sa blbo odhaduje skok a to z akej výšky sa postava zabije).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • NES 70
Po odehrání povedeného titulu GameCenter CX, který hráče provede videohry 80. let a celkovou subkulturou hraní té doby (vysoké skóre, časopisy, cheaty, tipy a triky, čekání na vydání pokračování a tak dále), bylo jasné, že i v tomto období je stále velký potenciál. Od Atari 2600 (Berzerk) až po NES (Boulder Dash) lze najít zajímavé hry, které často skrze jednoduché mechaniky nabídnout stále aktuální zážitek a perfektní hratelnost.

Jednou z těchto her je i kultovní Super Mario Bros., který předběhl dobu a nabídl mnohem více, než jen tradiční plošinovku. Koncept je jednoduchý, osm světů po čtyřech levelech (krátkých a ještě kratších) nabízí proměnlivé prostředí, střídající se témata a mnoho skrytých bonusů (například z tohoto videa, 4-2, lze obdivovat variabilitu i jen u jediného levelu). A to v doprovodu přesného ovládání. Jasně daná pravidla (skok na hlavu, zvětšení, trajektorie střel a opakující se pohyb nepřátel) poskytují stabilní zázemí v tom, dojít do bodu mistrovství ve hře. Kdo chce, může dlouhé dny a týdny překonávat úseky a zajišťovat si skvělý čas, druhý se naopak může "jen" dobře bavit a snažit se projít nabízené levely. Obtížnost bez savestatu je jistě výzvou, aneb k tomu, udělat za celých 32 levelů pouze několik chyb, vede opravdu dlouhá cesta. Dnes v emulátoru toto do jisté míry odpadá, a na hráče zbyde jednodušší, ale kontinuální zážitek - který i dnes stojí za to podstoupit.

Z historického hlediska nejde nalézt moc důležitějších her 80. let (Zork: The Great Underground Empire, Elite nebo Dungeon Master), takže nejen, že si zahrajete videoherní legendu, ale ještě budete mít přehled, jaká hra ovlivnila plošinovky na dlouhé roky dopředu.

Pro: aktuální hratelnost, rozmanité levely, přesné ovládání, skryté věci

Proti: nekompromisní obtížnost (pro celkový průchod, do 8-4)

+25
  • NES 85
Japončíky vymyšlený anglicky mluvící instalatér z Itálie vypadající jako Mexikánec co skáče jako černoch a chytá mince jako žid. Podprahový vliv multikulturního Sorose byl nevinným dětem distribuován již v roce 1985 a ty z něj šílely. Já taky. Mario byl, je a bude zárukou kvalitní zábavy kdykoliv a kdekoliv.

32 krátkých levelů sfouknete rychleji než Michal Hašek svou rigorózní práci, ale na rozdíl od něj vám už to nikdo neodpáře. Pokořili jste Maria, herní legendu. Možná jste během hraní nalezli skrytá aktivní políčka, která vám přidala nějaké ty body. Možná jste dokonce našli cestu k warp zónám do jiných světů a přeskočili tak značnou část herní doby. Nebo vám možná vypršel čas při hledání správné cesty v Bowserově hradu. Anebo jste možná World 1-1 hráli ne v Mariovi, ale v nějaké jiné hře.

Mario je ze stejné kategorie jako Tetris. Jednoduchý a geniálně nadčasový.

Pro: Mario, hudba, hratelnost, easter eggs

Proti: Krátké

+18
  • NES 80
Mario je hra, která mi ještě jako školkou povinnému capartovi poprvé představila svět videoher. Dodnes si živě vybavuji vzpomínku ze školky při takovém tom odpoledním povinném spaní, kdy se snad poprvé u mě objevil určitý příznak závislosti na tomto médiu, kdy jsem se nedočkavě těšil domů, až si na svém malém starém televizoru a z dnešního pohledu již prehistorické konzoli zapnu strýčka Maria.

Ze samotné hry si toho již tolik nepamatuju, vím jen, že byla pekelně těžká, ale to mi v mých 4-5 letech nijak nevadilo. Fascinovala mě už jen ta možnost ovládat si svého panáčka v televizi a vše ostatní už bylo vedlejší.

I když jsme doma těch žlutých kazetek od vietnamců měli plno, Mario se mi do vzpomínek zaryl nejhlouběji.

Pro: chytlavé

Proti: obtížnost

+18
  • NES 80
  • Switch 80
Super Mario Bros. bolo prvou plnohodnotnou hrou, ktorú som doma hral na veľkej obrazovke, respektíve televízore. V tej dobe detstva to bolo niečo nevídané, doteraz si pamätám, že len asi rok predtým som vôbec nevedel, že niečo ako videohry existuje. Táto hra bola zároveň aj mojou najhranejšou na konzoly a mám pocit, že jeden z dvoch controllerov prestal fungovať práve preto, že som ho prepotil pri namáhavej detskej snahe prejsť túto hru. No neúspešne.

No a sme tu o cca 26 rokov neskôr a ja by som nikdy povedzme za posledných 20+ rokov nepovedal, že sa nielen k tejto hre vrátim, ale po tak dlhej dobe ju ešte aj celú dohrám. :)

Pripadal som si ako v nejakom psychologickom experimente, v ktorom sa prelínajú hmlisté spomienky na nostalgické dojmy s hry s jasnými spomienkami na niektoré konkrétne levely (napr. prvý most s lietajúcimi rybami) alebo prvé levely až vytesané do mozgu. V prvom rade sa priznám, že som si pri hraní na Nintendo Switch uľahčil postup a nervy tým, že som využíval aj možnosť ukladania a nahrávania hry. No a zároveň som si uvedomil niekoľko podstatných vecí.

Ten skok medzi Donkey Kong a Super Mario Bros. je absolútne neskutočný. Funkčný a logický leveldizajn, na dobu vydania detailná grafika, absolútne plynulý pohyb, hudba ladiaca s prostredím a pestrá farebná paleta, využívajúca čiernu farbu, resp. absenciu farby oveľa menej než jej súčastníci. Ako dieťa v 90. rokoch som to samozrejme neriešil, ani nemal odkiaľ vedieť, ale hra za mňa prekonala svoju dobu a oproti ťažkopádnému Donkey Kongovi sa mi stále dobre hrala, s výnimkou slučkového levelu 7-8, ktorý bol tak trochu podvodom na hráča, pretože prichádza s novou mechanikou, ktorú nijak nepredstavuje a hráč si ju uvedomí, až keď je zle. Ešte že som si pre istotu ukladal levely na začiatku, pretože hoci vo väčšine levelov je časový limit naozaj veľkorysý, v kontexte levelovej slučky to tu bol seriózny odrb. :)

Tak či onak som sa po dohraní po troch hodinách zasmial, že to je celé. Jasné, používal som save metódu, ktorú som si ten čas skrátil, ale hlavne narážam na svoje detské ja, ktoré dokázalo pri tejto hre zabíjať hodiny (ak mu rodičia dovolili) a myslím, že sa nikdy nedostalo ďalej ako do piateho sveta. No i tak sa kráľovsky bavilo. No a moje dospelé ja hovorí, že tá zábava tam naozaj je a je neskutočné aká nadčasová a stále hrateľná je hra z roku 1985. A koľko z nej je vlastne stále súčasťou dnešného herného priemyslu.

Pro: nadčasovosť, stále chytlavé, zaujímavé levely a chytlavá sprievodná hudba, ktorá sa nestáva otravnou, secrety

Proti: Level 7-8!, na "zotrvačnosť" skokov a pohybu sa musí trochu zvykať a občas to spomaluje hranie

+15
  • NES 100
Výborná hra, snad moje první, když vynechám hry na PC. Hrál jsem ji na legendárních žlutých kazetách od Vietnamců. Už když jsem chodil do školky!

Hra je naprostá legenda, velmi chytlavá plošinovka. Jednotlivé levely jsou velmi rozmanité a hlavně plné Easter Eggu, už v té době ve hrách byly :) Hledat schované životy. Dodnes si nějaké místa pamatuji.

Hře nemám co vytknout. Rád bych si ji někdy zkusil na Arcade.

Pro: Hudba, jednotlivé lokace a nepřítelé, easter erggy, obtížnost

Proti: Dnes se těžko shání (koupil jsem si retrokonzoli :) )

+13