Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Super Mario Bros.

82
30 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
1985 NES
1986 Arcade
01.08.1993 SNES
07.06.2004 GBA
25.12.2006 Wii
01.09.2011 3DS
19.09.2013 WiiU
18.09.2018 Switch
Vývojáři:
Nintendo Research & Development 4, Nintendo Entertainment Analysis & Development (SNES verze)
Oficiální stránky:
https://www.nintendo.co.jp/n02/dmg/ahyj/index.html
Zlotřilý Bowser proměnil obyvatele Mushroom Kingdom v nehybné objekty a unesl dceru krále Mushroom Kingdom, princeznu Toadstool, která jako jediná dokáže zvrátit Bowserovo kouzlo! Jediní, kdo ji dokáží zachránit, jsou hrdinný instalatér Mario a jeho podobně hrdinný bratr Luigi. Mario a Luigi se musí vydat na cestu přes Mushroom Kingdom a dostat se až na konec, kde je čeká Bowser ve svém hradě...

Super Mario Bros. je prvním dílem v nekonečné a dnes již legendární sérii plošinovek s instalatérem Mariem (ale ne první hrou, ve které se Mario objevil). Jeden až dva hráči v roli Maria či Luigiho musí projít osm světů o čtyřech úrovních, v čemž jim brání různé nástrahy a nepřátelé. Některé úrovně se odehrávají pod vodou, pohyb v nich zákonitě funguje jinak a obsahují jinou sadu nepřátel. Na konci každého světa následuje bossfight s Bowserovými kopiemi a nakonec i s ním samým. V úrovních je také možné najít tajné místnosti, z nichž některé ukrývají mince a některé tzv. warpy, které hráči dovolují přeskočit několik úrovní.

Mario a Luigi můžou skákat, sprintovat, skákat na hlavy nepřátel a sbírat powerupy jako červené houby, které je zvětšují, čímž Mario a Luigi získávají sílu rozbít cihlové boky, květiny, dávající schopnost střílet ohnivé koule nebo hvězdy, propůjčující dočasnou nezranitelnost. Hráč má omezený počet životů, které může získat sbíráním mincí a zelených hub.

Hned po vydání se Super Mario Bros. stal obrovským hitem nejen v počtu prodaných kusů ve verzi pro konzoli NES, ale stal se hitem i v hernách s arkádovými automaty. Beze sporu se jedná o jednu z her, která po velkém pádu roku 1983 pomohla americkému hernímu průmyslu zotavit se. Historický úspěch Super Mario Bros. dal za vznik desítkám pokračování a stovkám spinoffů ve všech možných žánrech.

Druhý díl série z roku 1986 nebyl v době svého původního vydání kvůli své extrémní obtížnosti vydán v anglicky hovořících zemích a vyšel v nich až později s podtitulem The Lost Levels, západ se tedy svého druhého dílu dočkal až v roce 1988 v podobě Super Mario Bros. 2.


Poslední diskuzní příspěvek

Contraktor (komentář): Zkus ten komentář přepsat. Chápu, že jde o tvé myšlenky, ale trochu (teda spíš hodně) interpunkce by mu pomohlo.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • NES 70
Po odehrání povedeného titulu GameCenter CX, který hráče provede videohry 80. let a celkovou subkulturou hraní té doby (vysoké skóre, časopisy, cheaty, tipy a triky, čekání na vydání pokračování a tak dále), bylo jasné, že i v tomto období je stále velký potenciál. Od Atari 2600 (Berzerk) až po NES (Boulder Dash) lze najít zajímavé hry, které často skrze jednoduché mechaniky nabídnout stále aktuální zážitek a perfektní hratelnost.

Jednou z těchto her je i kultovní Super Mario Bros., který předběhl dobu a nabídl mnohem více, než jen tradiční plošinovku. Koncept je jednoduchý, osm světů po čtyřech levelech (krátkých a ještě kratších) nabízí proměnlivé prostředí, střídajcíí se témata a mnoho skrytých bonusů (například z tohoto videa, 4-2, lze obdivovat variabilitu i jen u jediného levelu). A to v doprovodu přesného ovládání. Jasně daná pravidla (skok na hlavu, zvětšení, trajektorie střel a opakujicíc se pohyb nepřátel) poskytují stabilní zázemí v tom, dojít do bodu mistrovství ve hře. Kdo chce, může dlouhé dny a týdny překonávat úseky a zajišťovat si skvělý čas, druhý se naopak může "jen" dobře bavit a snažit se projít nabízené levely. Obtížnost bez savestatu je jistě výzvou, aneb k tomu, udělat za celých 32 levelů pouze několik chyb, vede opravdu dlouhá cesta. Dnes v emulátoru toto do jisté míry, a na hráče zbyde jednodušší, ale kontinuální zážitek - který i dnes stojí za to podstoupit.

Z historického hlediksa nejde nalézt moc důležitějších her 80. let (Zork: The Great Underground Empire, Elite nebo Dungeon Master), takže nejen, že si zahrajete videoherní legendu, ale ještě budete mít přehled, jaká hra ovlivnila plošinovky na dlouhé roky dopředu.

Pro: aktuální hratelnost, rozmanité levely, přesné ovládání, skryté věci

Proti: nekompromisní obtížnost (pro celkový průchod, do 8-4)

+20
  • NES 85
Japončíky vymyšlený anglicky mluvící instalatér z Itálie vypadající jako Mexikánec co skáče jako černoch a chytá mince jako žid. Podprahový vliv multikulturního Sorose byl nevinným dětem distribuován již v roce 1985 a ty z něj šílely. Já taky. Mario byl, je a bude zárukou kvalitní zábavy kdykoliv a kdekoliv.

32 krátkých levelů sfouknete rychleji než Michal Hašek svou rigorózní práci, ale na rozdíl od něj vám už to nikdo neodpáře. Pokořili jste Maria, herní legendu. Možná jste během hraní nalezli skrytá aktivní políčka, která vám přidala nějaké ty body. Možná jste dokonce našli cestu k warp zónám do jiných světů a přeskočili tak značnou část herní doby. Nebo vám možná vypršel čas při hledání správné cesty v Bowserově hradu. Anebo jste možná World 1-1 hráli ne v Mariovi, ale v nějaké jiné hře.

Mario je ze stejné kategorie jako Tetris. Jednoduchý a geniálně nadčasový.

Pro: Mario, hudba, hratelnost, easter eggs

Proti: Krátké

+13
  • NES 100
Výborná hra, snad moje první, když vynechám hry na PC. Hrál jsem ji na legendárních žlutých kazetách od Vietnamců. Už když jsem chodil do školky!

Hra je naprostá legenda, velmi chytlavá plošinovka. Jednotlivé levely jsou velmi rozmanité a hlavně plné Easter Eggu, už v té době ve hrách byly :) Hledat schované životy. Dodnes si nějaké místa pamatuji.

Hře nemám co vytknout. Rád bych si ji někdy zkusil na Arcade.

Pro: Hudba, jednotlivé lokace a nepřítelé, easter erggy, obtížnost

Proti: Dnes se těžko shání (koupil jsem si retrokonzoli :) )

+11
  • NES 100
  • SNES --
Tak tahle hra pomohla napravit situaci po videohernim krachu v roce 83 a myslim ze zustane uz navzdy nejlepsim dilem serie i kdyz jich je uz neco kolem cca 160 dilu miyamoto je genius a jeho hry jsou uzasne kuprikladu the legend of zelda ackoliv je nintendo uz davno v pozadi za sony a microsoftem u me zustane spolecnost navzdy nejlepsi herni spolecnosti v dejinach a jejich hry maji to co mozna ostatnim i pres lepsi grafiku chybi a tou je hratelnost muzete toho knirace hrat i 30x 50x 100x a stale to neprestane nudit tedy aspon me miluju serii mario a za me je tenhle dil neprekonatelny stejne jako smb2(jp) smb 3 a world

Pro: Hratelnost,hudba,moznost warp zon skryte veci,deluxe verze na gbc ktera hru vylepsila modem a moznosti vyberu levelu

Proti: Asi jen to caste umirani a mozna bych odstranil time up

+5
  • NES 90
Super mario bros sem hraval jeste na klonu polystationu hra je to super myslim si ze lvl jsou i na dnesni dobu hodne promakane nesmrtelna hra a znacka nintenda

Pro: Hra je neuveritelne chytlava

Proti: Nic

+4