Zlotřilý Bowser proměnil obyvatele Mushroom Kingdom v nehybné objekty a unesl dceru krále Mushroom Kingdom, princeznu Toadstool, která jako jediná dokáže zvrátit Bowserovo kouzlo! Jediní, kdo ji dokáží zachránit, jsou hrdinný instalatér Mario a jeho podobně hrdinný bratr Luigi. Mario a Luigi se musí vydat na cestu přes Mushroom Kingdom a dostat se až na konec, kde je čeká Bowser ve svém hradě...
Super Mario Bros. je prvním dílem v nekonečné a dnes již legendární sérii plošinovek s instalatérem Mariem (ale ne první hrou, ve které se Mario objevil). Jeden až dva hráči v roli Maria či Luigiho musí projít osm světů o čtyřech úrovních, v čemž jim brání různé nástrahy a nepřátelé. Některé úrovně se odehrávají pod vodou, pohyb v nich zákonitě funguje jinak a obsahují jinou sadu nepřátel. Na konci každého světa následuje bossfight s Bowserovými kopiemi a nakonec i s ním samým. V úrovních je také možné najít tajné místnosti, z nichž některé ukrývají mince a některé tzv. warpy, které hráči dovolují přeskočit několik úrovní.
Mario a Luigi můžou skákat, sprintovat, skákat na hlavy nepřátel a sbírat powerupy jako červené houby, které je zvětšují, čímž Mario a Luigi získávají sílu rozbít cihlové boky, květiny, dávající schopnost střílet ohnivé koule nebo hvězdy, propůjčující dočasnou nezranitelnost. Hráč má omezený počet životů, které může získat sbíráním mincí a zelených hub.
Hned po vydání se Super Mario Bros. stal obrovským hitem nejen v počtu prodaných kusů ve verzi pro konzoli NES, ale stal se hitem i v hernách s arkádovými automaty. Beze sporu se jedná o jednu z her, která po velkém pádu roku 1983 pomohla americkému hernímu průmyslu zotavit se. Historický úspěch Super Mario Bros. dal za vznik desítkám pokračování a stovkám spinoffů ve všech možných žánrech.
Druhý díl série z roku 1986 nebyl v době svého původního vydání kvůli své extrémní obtížnosti vydán v anglicky hovořících zemích a vyšel v nich až později s podtitulem The Lost Levels, západ se tedy svého druhého dílu dočkal až v roce 1988 v podobě Super Mario Bros. 2.
@Saruman (15.12.2023 15:27): No zakladateľ, pred ním už boli práve Donkey Kong a Mario Bros. . Ja som nad tým, čo píšeš pri hraní a aj pri písaní komentára uvažoval, ale dospel som k Tomuto: Idea môže byť dôležitá a historicky sa ukázalo, že práve vďaka konkrétnej hre máme dnes určitý žáner, mechaniky, sériu atď..., čiže je tam vnímaný ten prínos. No keďže sa jedná o hru, tá hra by mala byť aj dostatočne hrateľná, inak je to len záznam do knihy, wiki alebo múzea. No a tu je napr. u mňa práve ten kontrast medzi Donkey Kongom a Super Mario Bros. Donkey Kong v tej hernej náplni a hrateľnosti dnes už jednoducho zlyháva a z iných než muzejných dôvodov, by som ho neodporúčal hrať. Na druhej strane Super Mario Bros už má tú hrateľnosť "modernú" (alebo naopak, dnešné hry v rámci platformerov fungujú stále vo veľkej miere tým istým spôsobom) a je stále dobre hrateľný a dostatočne zábavný (viem, individuálne). Alebo aj keby som vypustil úplne ten výraz "moderná hrateľnosť", jednoducho tá hra spĺňa to, čo sa pod hrou predstavuje. Uvažoval som nad tým dokonca aj v kontexte starých kníh, najmä románov ešte z obdobia Miguela de Cervanta - je to z dnešného pohľadu strašne napísané. Nudné, ťažkopádne až hlúpe, ale pre ďalší rozvoj beletrie extrémne dôležité a dá nám to aj historický kontext. Ale keby si chcel niekto prečítať knihu pre zábavu, tak by som mu to neodporúčal. Tak ako by som neodporúčal Donkey Kong. Alebo rovnako by som neodporúčal Dune II: Battle for Arrakis , ak by chcel hrať niekto pre zábavu nejakú realtime stratégiu. Tá hra je pre žáner dôležitá, ale svojou protohrateľnosťou ťažkopádne a nie je to dobrá hra, nemá dobrý dizajn alebo ovládanie, rovnako ako nemá dobrý dizajn a hrateľnosť Donkey Kong (napr. tým, že sa blbo odhaduje skok a to z akej výšky sa postava zabije).
Pro: aktuální hratelnost, rozmanité levely, přesné ovládání, skryté věci
Proti: nekompromisní obtížnost (pro celkový průchod, do 8-4)