Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • NES 70
Po odehrání povedeného titulu GameCenter CX, který hráče provede videohry 80. let a celkovou subkulturou hraní té doby (vysoké skóre, časopisy, cheaty, tipy a triky, čekání na vydání pokračování a tak dále), bylo jasné, že i v tomto období je stále velký potenciál. Od Atari 2600 (Berzerk) až po NES (Boulder Dash) lze najít zajímavé hry, které často skrze jednoduché mechaniky nabídnout stále aktuální zážitek a perfektní hratelnost.

Jednou z těchto her je i kultovní Super Mario Bros., který předběhl dobu a nabídl mnohem více, než jen tradiční plošinovku. Koncept je jednoduchý, osm světů po čtyřech levelech (krátkých a ještě kratších) nabízí proměnlivé prostředí, střídající se témata a mnoho skrytých bonusů (například z tohoto videa, 4-2, lze obdivovat variabilitu i jen u jediného levelu). A to v doprovodu přesného ovládání. Jasně daná pravidla (skok na hlavu, zvětšení, trajektorie střel a opakující se pohyb nepřátel) poskytují stabilní zázemí v tom, dojít do bodu mistrovství ve hře. Kdo chce, může dlouhé dny a týdny překonávat úseky a zajišťovat si skvělý čas, druhý se naopak může "jen" dobře bavit a snažit se projít nabízené levely. Obtížnost bez savestatu je jistě výzvou, aneb k tomu, udělat za celých 32 levelů pouze několik chyb, vede opravdu dlouhá cesta. Dnes v emulátoru toto do jisté míry odpadá, a na hráče zbyde jednodušší, ale kontinuální zážitek - který i dnes stojí za to podstoupit.

Z historického hlediska nejde nalézt moc důležitějších her 80. let (Zork: The Great Underground Empire, Elite nebo Dungeon Master), takže nejen, že si zahrajete videoherní legendu, ale ještě budete mít přehled, jaká hra ovlivnila plošinovky na dlouhé roky dopředu.

Pro: aktuální hratelnost, rozmanité levely, přesné ovládání, skryté věci

Proti: nekompromisní obtížnost (pro celkový průchod, do 8-4)

+25
  • NES 85
Japončíky vymyšlený anglicky mluvící instalatér z Itálie vypadající jako Mexikánec co skáče jako černoch a chytá mince jako žid. Podprahový vliv multikulturního Sorose byl nevinným dětem distribuován již v roce 1985 a ty z něj šílely. Já taky. Mario byl, je a bude zárukou kvalitní zábavy kdykoliv a kdekoliv.

32 krátkých levelů sfouknete rychleji než Michal Hašek svou rigorózní práci, ale na rozdíl od něj vám už to nikdo neodpáře. Pokořili jste Maria, herní legendu. Možná jste během hraní nalezli skrytá aktivní políčka, která vám přidala nějaké ty body. Možná jste dokonce našli cestu k warp zónám do jiných světů a přeskočili tak značnou část herní doby. Nebo vám možná vypršel čas při hledání správné cesty v Bowserově hradu. Anebo jste možná World 1-1 hráli ne v Mariovi, ale v nějaké jiné hře.

Mario je ze stejné kategorie jako Tetris. Jednoduchý a geniálně nadčasový.

Pro: Mario, hudba, hratelnost, easter eggs

Proti: Krátké

+18
  • NES 80
Mario je hra, která mi ještě jako školkou povinnému capartovi poprvé představila svět videoher. Dodnes si živě vybavuji vzpomínku ze školky při takovém tom odpoledním povinném spaní, kdy se snad poprvé u mě objevil určitý příznak závislosti na tomto médiu, kdy jsem se nedočkavě těšil domů, až si na svém malém starém televizoru a z dnešního pohledu již prehistorické konzoli zapnu strýčka Maria.

Ze samotné hry si toho již tolik nepamatuju, vím jen, že byla pekelně těžká, ale to mi v mých 4-5 letech nijak nevadilo. Fascinovala mě už jen ta možnost ovládat si svého panáčka v televizi a vše ostatní už bylo vedlejší.

I když jsme doma těch žlutých kazetek od vietnamců měli plno, Mario se mi do vzpomínek zaryl nejhlouběji.

Pro: chytlavé

Proti: obtížnost

+18
  • NES 80
  • Switch 80
Super Mario Bros. bolo prvou plnohodnotnou hrou, ktorú som doma hral na veľkej obrazovke, respektíve televízore. V tej dobe detstva to bolo niečo nevídané, doteraz si pamätám, že len asi rok predtým som vôbec nevedel, že niečo ako videohry existuje. Táto hra bola zároveň aj mojou najhranejšou na konzoly a mám pocit, že jeden z dvoch controllerov prestal fungovať práve preto, že som ho prepotil pri namáhavej detskej snahe prejsť túto hru. No neúspešne.

No a sme tu o cca 26 rokov neskôr a ja by som nikdy povedzme za posledných 20+ rokov nepovedal, že sa nielen k tejto hre vrátim, ale po tak dlhej dobe ju ešte aj celú dohrám. :)

Pripadal som si ako v nejakom psychologickom experimente, v ktorom sa prelínajú hmlisté spomienky na nostalgické dojmy s hry s jasnými spomienkami na niektoré konkrétne levely (napr. prvý most s lietajúcimi rybami) alebo prvé levely až vytesané do mozgu. V prvom rade sa priznám, že som si pri hraní na Nintendo Switch uľahčil postup a nervy tým, že som využíval aj možnosť ukladania a nahrávania hry. No a zároveň som si uvedomil niekoľko podstatných vecí.

Ten skok medzi Donkey Kong a Super Mario Bros. je absolútne neskutočný. Funkčný a logický leveldizajn, na dobu vydania detailná grafika, absolútne plynulý pohyb, hudba ladiaca s prostredím a pestrá farebná paleta, využívajúca čiernu farbu, resp. absenciu farby oveľa menej než jej súčastníci. Ako dieťa v 90. rokoch som to samozrejme neriešil, ani nemal odkiaľ vedieť, ale hra za mňa prekonala svoju dobu a oproti ťažkopádnému Donkey Kongovi sa mi stále dobre hrala, s výnimkou slučkového levelu 7-8, ktorý bol tak trochu podvodom na hráča, pretože prichádza s novou mechanikou, ktorú nijak nepredstavuje a hráč si ju uvedomí, až keď je zle. Ešte že som si pre istotu ukladal levely na začiatku, pretože hoci vo väčšine levelov je časový limit naozaj veľkorysý, v kontexte levelovej slučky to tu bol seriózny odrb. :)

Tak či onak som sa po dohraní po troch hodinách zasmial, že to je celé. Jasné, používal som save metódu, ktorú som si ten čas skrátil, ale hlavne narážam na svoje detské ja, ktoré dokázalo pri tejto hre zabíjať hodiny (ak mu rodičia dovolili) a myslím, že sa nikdy nedostalo ďalej ako do piateho sveta. No i tak sa kráľovsky bavilo. No a moje dospelé ja hovorí, že tá zábava tam naozaj je a je neskutočné aká nadčasová a stále hrateľná je hra z roku 1985. A koľko z nej je vlastne stále súčasťou dnešného herného priemyslu.

Pro: nadčasovosť, stále chytlavé, zaujímavé levely a chytlavá sprievodná hudba, ktorá sa nestáva otravnou, secrety

Proti: Level 7-8!, na "zotrvačnosť" skokov a pohybu sa musí trochu zvykať a občas to spomaluje hranie

+15
  • NES 100
Výborná hra, snad moje první, když vynechám hry na PC. Hrál jsem ji na legendárních žlutých kazetách od Vietnamců. Už když jsem chodil do školky!

Hra je naprostá legenda, velmi chytlavá plošinovka. Jednotlivé levely jsou velmi rozmanité a hlavně plné Easter Eggu, už v té době ve hrách byly :) Hledat schované životy. Dodnes si nějaké místa pamatuji.

Hře nemám co vytknout. Rád bych si ji někdy zkusil na Arcade.

Pro: Hudba, jednotlivé lokace a nepřítelé, easter erggy, obtížnost

Proti: Dnes se těžko shání (koupil jsem si retrokonzoli :) )

+13
  • NES 80
Legendární Super Mario … kdo není pokřtěn tehdejším Nintendem naládovaným žlutými cartridgi, jakoby nežil.

Hopsající pajďulák sbírající prašule, objevující skryté průchody, které urychlují splnění něco přes 30 levelů ( některé z nich dost krutě těžké ), extra životy v podobě Easter Eggs a nekonečné hodiny zábavy.

Kolegové diskutující už vše podstatné dodali, jen bych se opakoval, prostě s Arkanoidem a Tetrisem legendy herního světa 90. let - silný nadprůměr.

Pro: Zábavnost na dlohou dobu, nápaditost prostředí a levelů

Proti: obížnost, časovka

+11
  • 3DS 85
Recenzovat Super Mario Bros je pro mě zlý sen. Normálně říkám jak se hra hraje a při tom narážím na věci, které se mi tam nelíbili. Stejně jsem chtěl napsat i komentář tady, ale uvědomil jsem si, že to nemá cenu. Všichni tuhle hru známe. Všichni víme, kde je schovaný život v prvním levelu, nebo že na konci toho druhého je skrytá warp zona. Takže to pojďme okomentovat z kritického hlediska.

I po těch 35 letech je hra stále velice zábavná. Ovládání je jednoduché (jenom nechápu proč nemůžu používat spodní řadu tlačítek na mém 2DS) a Mario (pokud zapomeneme na ovládání Maria ve vzduchu nebo ve vodě) dělá co se mu řekne.

Level design je výborný a ve hře se nenacházý snad žádný level, u kterého bych si řekl, že je špatně provedený. Každý level má v sobě něco skrytého, ať to je bonusový život, trubka která vás vezme do podzemí nebo kytka, po které vylezete na mraky.

Grafika i hudba je i do dnešního dne výborná. Hra je jeden hezký barevný pixel art a hudba? Je geniální. Koji Kondo je génius, který složil jeden z nejznámějších (né-li nejznámější) soundtracků ze všech her.

Super Mario Bros je prostě legenda, která i po všech těch letech nezastárla. Je nutnost si tuhle hru zahrát!

Pro: Grafika, hudba, gameplay, Mario

Proti: Asi nic

+10
  • NES 80
Další vzpomínka, která se mi zaryla pod kůži. Vyběhlo to na mě po těch pár letech a tak jsem si řekl, že si opráším staru výbornou klasiku.

Musím říct, že je hra poměrně těžká, některé úrovně jsem musel opakovat i několikrát. Ano, je to přesně ten červený skákající panáček, kterého jsem poprvé ovládal snad ve škole na těch žlutých kazetách. Dokonce si pamatuji, že šlo hrát pro dva, že druhý ovládá jeho bratra Luigiho.

Nevím, jak bych mohl pokračovat, snad jen to, že je to další pecka z dětství, kterou jsem se nestyděl dohrát i po letech a že to ale byla makačka! :)
+8
  • NES 100
  • SNES --
Tak tahle hra pomohla napravit situaci po videohernim krachu v roce 83 a myslim ze zustane uz navzdy nejlepsim dilem serie i kdyz jich je uz neco kolem cca 160 dilu miyamoto je genius a jeho hry jsou uzasne kuprikladu the legend of zelda ackoliv je nintendo uz davno v pozadi za sony a microsoftem u me zustane spolecnost navzdy nejlepsi herni spolecnosti v dejinach a jejich hry maji to co mozna ostatnim i pres lepsi grafiku chybi a tou je hratelnost muzete toho knirace hrat i 30x 50x 100x a stale to neprestane nudit tedy aspon me miluju serii mario a za me je tenhle dil neprekonatelny stejne jako smb2(jp) smb 3 a world

Pro: Hratelnost,hudba,moznost warp zon skryte veci,deluxe verze na gbc ktera hru vylepsila modem a moznosti vyberu levelu

Proti: Asi jen to caste umirani a mozna bych odstranil time up

+6
  • NES 90
Super mario bros sem hraval jeste na klonu polystationu hra je to super myslim si ze lvl jsou i na dnesni dobu hodne promakane nesmrtelna hra a znacka nintenda

Pro: Hra je neuveritelne chytlava

Proti: Nic

+4
  • Switch 50
Ok, po troch hodinách som prešiel prvého Maria a och môj bože, na takéto hry som už starý. Tých 50% čo tomu dám, je čisto subjektívnych kvôli tomu, že tam nie sú žiadne savesloty a ten pocit, že musím spraviť minimum chýb je pre mňa proste strašne stresujúci, ale som zvedavý akým smerom sa budu uberať ďalšie diely a spin-offy.

Pro: level desing, kultovná hudba

Proti: chýbajúce savesloty