Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@rikuhahl (komentář): Dobře shrnuto. Osobně mám s touto adventurou podobné problémy, jaké popisuješ. A ze všeho nejvíc mi vadí ty kamery. A nejhorší je, když se někde zaseknu a běhám z jednoho místa na druhé, jestli tam náhodou nemůžu udělat něco navíc nebo si s někým promluvit o dalším tématu. Zvláště je to pak chuťovka v kombinaci s některými přechodovými animacemi, jako třeba čekání než přijede výtah. Ten mi mimochodem doslova pil krev.
@Red (14.04.2020 23:54): Tak zrovna Edna je už taky skoro pravěk, je to hra z roku 2011. Já jsem taky spíš na vážnější adventury, ale humorné mi nevadí a rád si je zahraju. Německo bylo vždycky rájem adventur, ale o tvorbu (a ne úplně špatnou) se pokouší i jinde. Spíš jde o to, že nejsou vydavatelé, kteří by do toho chtěli investovat a tak si to týmy musí dělat více-méně na koleně.
Nejhorší je offtopic kvůli offtopicu.

A jo, 2D klikací adventury s rozpočtem Call of Duty chybí a vtipný adventury nemám rád. Jediný, co mi sedlo byla Edna: Breakout. Zdá se, že jediný, kdo to drží nad hranicí fanouškovské tvorby či konzolové degradace s jinými žánry jsou Němci, tam je zřejmě o adventury pořád slušný zájem.
@Drolin (14.04.2020 20:44): No, podařilo se nám ji dostat hodně nahoru v nejsledovanějších hrách, to každopádně. Ale jakmile hra z tohoto přehledu za pár hodin zmizí a zmizí i poslední komentář z mainpage, tak vše půjde do zapomnění dějin. V tom vláknu adventur by to díky tomu mohlo aspoň občas ožít...
@Red (14.04.2020 17:33): To se mi prave libilo, stylizaci a nadsazky ve videohrach jsem prejeden a tady mi prislo, ze dialogy tolik nesusti papirem.

@Pluto (14.04.2020 15:00): Gray Matter zrovna byla moc fajn, ale taky mi prislo, ze tam je misty znat fakt, ze je to low budget. Adventury uz proste nemaji takove rozpocty jako v driv, kdyz to byly ackove ambiciozni tituly a presunuly se na indie scenu, ktera me uz tolik nebavi, cest vyjimkam.
@90210 (08.04.2020 10:17):
Mně teda tahle adventura zklamala, hrál jsem to asi před necelýma 3 rokama, hlavní postava a dialogy mi přišly vyloženě retardované (hrál jsem to teda v angličtině, teď při překladu hry Alcatraz 1954 vidím, že někdy ta anglická verze má úplně jiný obsah než ta originální). A právě to, jak se to bere dospěle, není tam žádný stylizace a nadsázka, tak je to takovej nechtěnej a otravnej druh retardace.

Jestli máš rád tohle téma, tak vypadá docela podobně State of Mind. Zatím jsem nehrál.
@Richmond (14.04.2020 15:34): To by si si ich musel najprv zahrať. :P

@Pluto (14.04.2020 15:00): Tak číselné hodnotenie beriem primárne ako informáciu pre samého seba, rovnako ako zaškrtnutie, či som hru dohral. Ako niečo pre ostatných, to beriem ako sekundárnu informáciu.
A máš pravdu, že ďalej by sa už malo v tej diskusii pokračovať vo všeobecnej diskusii o adventúrach.
@Tulareanus (14.04.2020 14:42): Já nechci dávat jen číselné hodnocení bez komentáře, to u mě trochu ztrácí smysl, protože rád si (i před sebou) obhájím, proč jsem dal zrovna tolik. Ale slibuju, že to pomalu, ale jistě doženu. Jen teď mám "předpřipravené" všechny čtyři Agathy Christie a dvě Syberie (ve třetí se teď aktuálně už několikátý den trápím, možná i proto ta frustrace z celého žánru).

ad 1) Ano, tá béčkovost z toho bohužel občas čiší. A dodal bych ještě nedotaženost. Spousta her má velké ambice, ale s postupujícím časem je osekávaná (ať už délkou, obsahem...), což jí ve finále uškodí. I třeba Drolinem zmiňovaná Gray Matter na tohle dojela...

ad 2) Nostalgie v tom samozřejmě taky hraje velkou roli. Je fakt, že ve své době jsem obdivoval třeba 7th Guesta, do kterého už bych se teď asi nepouštěl. Ale pořád jsou starší hry (komplet série GK, Phantasmagoria, Atlantis), které si zahraju rád a znova i po letech a pořád mě to baví. A teď čerstvě to můžu potvrdit i s tou Syberií...
@Pluto (14.04.2020 14:37): Tak šup, šup, hodnotiť. Však na to databáza je. :)

Problémom vo vnímaní dnešných adventúr ľuďmi môžu byť dva faktory:
1. v 90. rokoch boli adventúry AAA tituly, ktoré dostali aj marketingovú aj profesionálnú a finančnú pozornosť a ľahšie tak vytŕčali a nabudli aj nejaký status. V dnešnej dobe veľké štúdia adventúry nerobia a technologicky a budgetovo sú tak väčšinou v pozadí oproti AAA hrám, čo môže navodiť béčkový dojem.
2. spomienková nostalgia - človek si spomenie na hry, ktoré hral v detstve, pri dospievaní, spomienky sú to pekné, život bol jednoduchší a hry si zidealizoval + nerozumel tak dobre anglicky, prípadne kontextu ako mladý človek, takže nebol tak kritický. Tiež sa mi stalo, že som si pár hier zahral po rokoch a dojem bol oproti tomu dávnemu rozpačitý
Ale tohle jsme měli probírat spíš v obecném tématu adventury než tady u The Moment of Silence (u které si teda mimochodem nejsem schopen za boha vzpomenout, jestli jsem ji hrál ; osobně myslím, že spíš ano). Třeba by se do debaty přidal i někdo jiný.
@Tulareanus (14.04.2020 14:21): Tak já jsem na DH jen něco málo přes rok, takže se snažím dávat hodnocení jen toho, co teď dohraju (nebo znova dohraju) a nebo některé ze starších hodnocení, co jsem si sepsal a někde dával (třeba jako čtenářské recenze na Games). Dohrál jsem třeba skoro kompletní sérii Mystu od Cyanů (kromě nejnovějšího Obduction, kterého si nechávám jako jedno z děl, na jejichž zahrání se těším, protože věřím, že mě nezklamou). Ale tady na DH myslím žádnou z nich nemám ohodnocenou...

Každopádně s adventurama jsem na tom obdobně jako ty, ne-li vyhraněněji - vzhledem k tomu, že nehraju žádné akční hry ani RPG (samozřejmě na pár čestných vyjímek v minulosti), tak jsou adventury to hlavní, co hraju. Proto si netroufám generalizovat, že všechno je dobré nebo všechno je špatné. I já jsem hrál řadu pěkných adventur z poslední doby, u kterých jsem se bavil a rád si je v budoucnu zahraju znova. Možná je to právě i tím množstvím, které vyšlo - a tím pádem převládá množství těch méně podařených nad těmi více podařenými. Navíc mi u řady z nich připadá, že mají dobrou nějakou část (nápad, scénář, grafika apod)., kterou ale zase kazí jiné složky. A jen málokdy (obzvlášť vzhledem k celkovému objemu) se to potká, aby z toho vzešla hra na opravdu dostačující úrovni (nebo aspoň na úrovni, které by mohla dosáhnout).
@Pluto (14.04.2020 14:13): Tak sorry, ale ťažko predpokladať, že človek, ktorý má skoro tisíc bodov, nemá ohodnotené, čo ohodnotil. :)
Každopádne by som bol v tom všeobecnom hodnotení žánru opatrnejší. Ja hrávam adventúry najviac zo všetkých žánrov a musím povedať, že ma stále bavia a v rôznych sférach vychádza viacero titulov, ktoré sa veľakrát skloňujú. Navyše celkovo writing aj u malých indie štúdii vie byť veľmi dobrý. Kedysi bolo len pár firiem, ktoré mali svoj autorský tím a ten produkoval super veci (Sierra, LucasArts, Legends), ale kopec adventúr bolo tiež béčkových alebo vyslovene bez príbehu, či s triviálnym príbehom ako zámienkou, prečo v hre hráč rieši tie veci, ktoré rieši.
@Tulareanus (14.04.2020 13:38): To, že jsem to ještě nestihl označit nebo ohodnotit tady na DH ještě neznamená, že jsem to nehrál. Odehrál jsem toho celkem dost, i když uznávám, že na to není tolik času, jako dřív (pokud nepočítám poslední měsíc).

@Drolin (14.04.2020 13:38): Já neříkám, že všechny nově vycházející adventury jsou špatné, to bych si nikdy nedovolil. Je pravda, že já jsem bral spíš poslední roky, kdy byl početní nárust obrovský (hlavně walking simulátory, kdy si tvůrci pohráli v nějakém tom 3D enginu, nakoupili textury a za chvilku měli hru), ale kvalitativně to takový zázrak nebyl, zatímco ty zahrnujes posledních 20 let. Tam už se samozřejmě víc podařených adventur i úspěšných experimentů dá najít. Jenže do posledních 20 let můžeme započítat třeba i The Longest Journey či Posel smrti.
@Pluto (14.04.2020 13:22): Nie je trochu odvážne tvrdi, že na základe 28 adventúr z posledných 15 rokov, ktoré si hodnotil, hodnotíš žáner, v ktorom vyšlo za posledných 15 rokov 1149? Hlavne ak podľa tvojho zoznamu si nehral vôbec žiadne z tých všeobecne populárnych a uznávaných z tohto obdobia, s výnimkou Valiant Hearts: The Great War?
@Pluto (14.04.2020 13:13): Ano i ne, adventury už nehýbou trhem a zákonitě to nebudou v historickém měřitku takové kulty jako ty nejznámější série z 90. let, ale zase zde vyhrává obrovská diverzita a nabídka témat i zpracování. A pokud bych počítal i vizuální novely (s inklinací k rébusům) a nebo další subžánry, je to dle mě nesrovnatelné.

Za posledních 15 let bych třeba označil za opravdu významné:
The Lost Crown: A Ghost-Hunting Adventure
Scratches
The Cat Lady
Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors
Return of the Obra Dinn
Gray Matter
Life is Strange - Episode 1: Chrysalis
Danganronpa: Trigger Happy Havoc
Detroit: Become Human
Machinarium

a tak dále.
@90210 (14.04.2020 09:44): To není z DH :)).

Seznam komerčně vydaných adventur (takže i bez VN, to by pak to číslo vypadalo ještě úplně jinak). Kvalita už je samozřejmě diskutabilní, když jde především o indie tvorbu, ale poslední roky zažívá žánr svoji renesanci.
@90210 (14.04.2020 09:22): Je to přes 20 let, tedy nepoměrně delší období jak 90. léta (point n click). Ono i tak adventur vychází více než kdy dříve,

2019 189
2018 164
2017 141
2016 156
2015 106
2014 71
2013 55
2012 51
2011 39
2010 36
2009 37
2008 36
2007 31
2006 37
2005 26
2004 31
2003 26
2002 28
2001 29
2000 35
1999 35
1998 50
1997 58
1996 82
1995 93
1994 44
1993 49
1992 35
1991 21
1990 24
1989 22
1988 13
1987 4
1986 3
1985 1
1984 1
@90210 (08.04.2020 10:17): ale tak jasně, že když to srovnáš s Horkým létem nebo Poldou, tak jsou dialogy dospělejší, ale nepřišly mi o nic víc "dospělé", než v jakékoliv jiné vážné adventuře.
@90210 (28.01.2018 20:54): Tak to je odvážné tvrzení, pokud si jiné adventury po roce 2000 nehrál! :))

The Moment of Silence ve světě moc brán není (jako i podobná Culpa Innata), ale tedy tomu i věřím. Před lety mě pár hodin nepřesvědčilo, ale chystám druhou šanci House of Tales. Potenciál zde je.
@Dan9K (08.04.2020 02:02): Me se to tehda hodne libilo, tezko rict jak dnes, ale hodne se mi libily dialogy, ktere byly mnohem dospelejsi, nez je v adventurach obvykly a rychle jsem se diky tomu vzil do kuze hlavniho hrdiny.
tak jsem si ještě rychle projel druhý konec bez vsunutého CD a mám z něho mnohem lepší pocit než z toho happy endu :-)
škoda, že to pak vrátí zpátky
@georgieMT82 (komentář): Dobrej komentar, ta hra je co se tyce hlavni myslenky a pribehu skutecne vizionarska. Urcite je to jedna z 10-ti nejlepsich adventur vydanych po roce 2000, spolecne treba s Machinariem, Syberii nebo Gray Matter.
Gameplay, kde cestuju přes prázdné lokace často jinam než chci nebo sleduju někoho kdo někam cestuje. To přepínání pohledů musel vymyslet masochista. Taky pixelhunting, lokace bez aktivních bodů a jiné libůstky tu jsou normální.

Je to hodně ukecaný, zatím spíš otravně. Hrdina, co vypadá jak ze série GTA, má spoustu otázek na přesdržku. Jistě, nemusíte se ptát, ale třeba si tím blokujete postup...

Na druhou stranu už mě chytá příběh a atmosféra, takže tomu šanci dávám:)
@90210 (12.06.2014 12:00): no ja to koupil pred lety z Abicka, navic to bylo i distribuovane Future Games, tak to snad byl oficialni preklad...

Kdybych si mohl vybrat, tak to hraju s anglickymi titulemi, ale shanet dalsi verzi kdyz tahle funguje se mi nechtelo.

Kazdopadne - dohrano, celkem spokojenost, krome jiz zminovanych problemu.
@Fingon (10.06.2014 20:12): No už je to dlouho co jsem tuhle hru hrál, ale pamatuju si ji jako nadprůměrnou adventuru. Koupil jsem ji někde v bazaru a žádné problémy s titulkama, co vzpomínám, jsem neměl.
Takze dalsi rest z minulosti... ani savy jsem nemel schovane, jak jsem zjistil, dostal jsem se pri prvnim hrani jen do druheho dne. Na jednu stranu jsem vdecny za kazdou sci-fi adventuru a ten satelit z intra me pekne navnadil, ale zatim mi to pripada spis jako neprilis povedena vykradacka The Longest Journey (mam samozrejme na mysli jen Stark) a hlavne me strasne stve pathfinding a neskutecne zmrsene ceske titulky (hraju z posetkove edice z ABC, jsem rad, ze tam aspon nechali anglicky dabing).

No, uvidime...
@John Mirra (komentář): Nemyslím si, že je dôležité vysvetľovať všetko ako skončilo, čo sa udialo atď, to nie je dokumentárne dielo. Práve otvorené konce umožňujú rôzne osobné interpretácie. Čo je pri filmoch / knihách / hrách takmer vždy plus.
@90210 (17.06.2013 16:47): Ano, ale, minimálně v sedmém díle, je jejich zdrojem z velké míry narátor - Larry je jen figurka, z majoritní většiny nepodílející se na humoru svým intelektem a přehledem (když je také mnohdy on terčem :). Guybrush nebo Simon mi zase vůbec nevadí, a Threepwooda jsem si i ve třetím díle oblíbil.
@Drolin (17.06.2013 16:37): Larry byl zrovna opravdu v pohode, to byla dobre a vkusne napsana hra. Komedie pro dospely, s hodne popkulturnimi odkazy a vtipky, ktery uz vyzadujou trochu vetsi rozhled. Tam byl Larry komickou schvalne postavickou, do ktery se nikdo nevcitoval, bylo to postaveny tak, ze hrac je na jedny lodi s vypravecem, kterej Larryho snazeni komentuje.

Myslel jsem postavy/hry jako Simon, Bud Tucker, Guybrush etc. Byl bych tady pul dne, kdybych to mel postupne jmenovat.
@JohnCZ (01.06.2013 17:37): K tem dialogum. IMHO to byly jedny z nejlip napsanych dialogu v adventurach vubec. Hlavni hrdina byl opravdu clovek, se kterym bych se mohl ztotoznit, na jeho miste bych asi na vetsine mist reagoval stejne. To je u adventur vyjimka, vetsinou jsou v hlavnich rolich totalni dementi, ale tohle byl spravnej soft-skiller.:)

Opravdu vyborna adventura.
Dohráno. Sakra, jak jsem mohl tuhle adventuru tak dlouho přehlížet? Ačkoli už jsem podobný námět už několikrát viděl, mystery způsob vyprávění, parádní dialogy (a voiceacting) a dobře dávkované dramatické momenty mě nadchly. Má to atmosféru, člověka nutí trochu se i zamyslet a nebýt toho, že samotné adventuření je dost osekané a hratelnost, díky tomu že jsem často nevěděl, co po mě vlastně hra chce, až přehnaně utahaná, šel bych s hodnocením nahoru.
vcera jsem hru konecne rozehral a dotahl ji k letisti... atmosfera zatim uchazejici, za prvni hodiny hrani jsem nezaznamenal zadny zasek.