Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Tohle promo si snad Van Halen museli u Kimmela zaplatit. Fakt jsem o jejich existenci do toho shitstormu neměla ani ponětí (nicméně, hodlat si je nepouštím, nevypadají na nic, co by mě zajímalo).

@Shoggot (08.12.2019 20:39): Přesně. Onen téměř dokonalý jmenný přehled potřebuješ, pokud jsi hudební teoretik, nebo si ho pořídíš, pokud to máš jako koníčka - anebo se infem vyčteným na wikipedii biješ v hruď, jsi-li pozér, žijící v křeči hrůzy ze své vlastní intelektuální nedostatečnosti, ale že by to bylo podstatné pro hudebníka věnujícího se zcela jinému žánru, o tom dost pochybuju.
Ostatně, např. já se na fanoušky horroru taky neksichtím, že neznají třeba frenetiky, ne každý si libuje ve studiu archiválií.
Ako smutne príznačná je citová vyprahnutosť a morálna vyprázdnenosť dnešnej doby. Koľko ľudí považuje za potrebné kopnúť si z anonymného bezpečia svojho domova do sedemnásťročného dievčaťa.
@Drolin (08.12.2019 17:08): Neměl, jen realistické, protože lidi, kteří píšou a píšou dobře znám. A přehled mají větší, včetně OPRAVDOVÉHO vzdělání, o kterém se některým může jen zdát. A ti by se za tohle rozhodně nikomu nesmáli, kor když by mu bylo 17 let. Méně totiž vydávají pouhé civění na žebříčky za vlastní kulturní kapitál, tudíž mají menší komplexy a nechybí jim opravdová pokora, imaginace a jsou prostí neobratné, neustále terčem hýbající dojmologii.
@AlieN (08.12.2019 19:55): O to kratší ta kariéra může být :)). Natož kult, který VH je a bude, takže z její strany to chce více pokory a více práce. Ale schválně si desku poslechni. Špatná není a potenciál tam je, ale mám pocit, že relativně rychle zapadne, stejně jako rychle se objevila na scéně (zdravím twenty one pilots). Zatím je úzce sepjatá s určitou generací, která rychle vyroste a Billie pro ně přestane být relevantní.

A osobně mám Van Halen i Eilish z hlediska hudby rád asi tak nastejno, nic speciálního v obou případech, ale neurazí.
@Drolin (08.12.2019 19:38): Je to možné, nikdy jsem od ní nic neslyšel. Času na to má každopádně dost, vyprodává koncerty po světě ve věku kdy se Van Halen tak maximálně pokoušel hrát v garáži pár svým kámošům.

Bylo by ovšem zajímavé zeptat se toho sedmnáctiletého Van Halena jak moc zná třeba patnáctou nejznámější hvězdu swingu ze třicátých let :)
@Drolin (08.12.2019 17:08): "Člověk se zájmem o okolí, v tomto případě o kulturu, s velkou pravděpodobností narazí na tyto "velké" kapely. Je to špička ledovce, která utváří vnímání o rámcové znalosti daného (bohužel/naštestí). Stále se bavíme o Billie jako profesionální hudebnici"

Na to aby jsi dělal profesionálně hudbu potřebuješ jediné - dělat hudbu dost dobře/populárně abys za to byl i placený. Ne znát hudební historii.
Obecně historie umění je pro tvorbu mnohem méně důležitá než si historici (či lidé na ně si hrající) rádi myslí, čerpání inspirace u mladých autorů fakt neprobíhá ob x generací, nedejbože ob x žánrů, vyjma těch nejsofistikovanějších umělců. Proč by taky. Van Halen je pro ni fosilie o které si třeba ráda někdy přečte v muzeu, ale jinak jí může být úplně ukradený.
Tady ji más :D

Z jiného soudu - už asi druhý týden koukám na (rakouském) Netflixu na South Park a popravdě mě nepřestává překvapovat a (překvapivě) obohacovat.

V češtině jsem kdysi viděl velou část dílů z jedné (asi osmé) série a pak taky jednu, kdy na Kennyho spadl Mir a město se ocitlo pod útokem zombies.

Před pár lety jsem na stránkách Comedy Central viděl celou první a část druhé série, pak už jsem neměl čas. Nakonec to odstranili, v Rakousu je to teď dostupné jen s německým dabingem (dokonce i Amazon Prime Video má sice celý seriál, ale opět -jako asi 80% všeho, co mězajímá, pouze německý dabing).

Někdy v zářií nebo říjnu seto objevilo i na (rakouském) Netflixu a tentokrát už v angličtině,ale...pouze první série, pak několik "významných" epizod z druhé až ?sedmnácté? série a pak série 18-21.

Ubylo fekálního humoru (za mně plus), naopak silně přibylo satiry na aktuální témata (za mně opět plus). Každopádně mě opravdu překvapilo zařazení např. písně zpívané v bretonštině (Denez Prigent: Gortoz a ran prý byla i v Black Hawk Dawn, film jsem viděl, ale na píseň si nepamatuji) nebo v dánštině (vzhledem k stále se opakujícímu čing čang čong by se zdálo, že jde o nesmyslné skládání slov znějících vzdáleně dánsky, ale překvapivě jde o skutečnou dánskou obskuritu - odkaz).


[neexistující příspěvek]: Dobře děláš. South Park je opravdu vrchol současné satiry, i když nové řady už nejsou ono. Za mě jsou zcela nejlepší série 8 až 16, tam je opravdu jeden kvalitní díl za druhým. Na to mohu koukat stále. No a Denez Prigent: Gortoz je již nesmazatelně vryto do amerického kulturního dědictví, a scéna v SP se až překvapivě povedla!
(takové to, když napíšete čtyři odstavce o South Parku, pak zjistíte, že jste to hodili do špatné diskuze, tak jako že to zkopírujete, smažete a vložíte do kultury, abyste o celý text přišli, protože místo ctrl jsem držel klávesu Fn hned vedle.

Tak tady aspoň jedna dánská písnička, co jsem teď v South parku slyšel a myslel, že to je výmysl autorů (asi tak jako jsem si to myslel s Lorde) odkaz
Btw, na Metronomu bude Underworld a Still Corners. Jasná koupě. Další rok bude velký.

No a Aerosmith... asi bych je rád viděl, ale ne samostaně a za takové peníze. Za tu cenu jsou Einstürzende Neubauten a Nick Cave, což vyjde tedy podstatně lépe než Aerosmith na Letné.
@Drolin (08.12.2019 17:08): 1. Dospivajici divku a hudebnici nemozes od seba oddelit, lebo je to ta ista osoba a tieto dve pozicie maju samozrejme na seba vplyv.
2. Cim, prosim pekne, generalizujem? Tym, ze cez moj priklad som dal najavo, ze kazdemu sa uplne prirodzene moze stat a neustale sa deje, ze nepozna nieco, co pozna niekto iny?
3. Co ma jej hudba spolocne s van halenom, aby ju musela poznat? Nic. Ani jazzovy klabviristi nepoznaju xkrat zaklady metalu a country spevaci korene hiphopu.vje to normalne.
4. Budem sa opakovat, ale kto si moze arogantne dovolovat, urcovat a sudit, ze co je sucastou nejakej idey vsrobecneho prehladu?
@Fingon (08.12.2019 16:49): Jo, i lidi co nemaj moc velkej prehled o historii hudby ty velky hity nekde slyseli, ale neumi je zaradit. Btw cely album od Van Halen 1984 je super, Van Halen tam chtel syntaky, sice to kvuli tomu zabalil David Lee Roth, ale vysledek je klasika.

@Fatality (08.12.2019 15:42): To je strasne moc, stejne jako Rolling Stones nebo Bob Dylan, coz je top liga, ale u Aerosmith nevim nevim. V breznu bude mit btw v Praze koncert Jan Garbarek a daj se sehnat listky i za 600, je to spis pro fajnsmejkry, ale v ramci zanru je to velke jmeno.
@Tulareanus (08.12.2019 16:10): Člověk se zájmem o okolí, v tomto případě o kulturu, s velkou pravděpodobností narazí na tyto "velké" kapely. Je to špička ledovce, která utváří vnímání o rámcové znalosti daného (bohužel/naštestí). Stále se bavíme o Billie jako profesionální hudebnici, ne o Billie jako dospívající dívce. V tomto kontextu je na místě jisté rozčarování určité části populace, prezentované zesměšněním nebo zhrozením. Svůj postoj k Van Halen jsi zde již psal, to je v pořádku. Horší je to už s generalizovaním, kdy svoji negativní zkušenost s kapelou v doprovodu teze o sociální bublině, která ji neznala, chceš navázat na to, že Van Halen nepatří do obecného povědomí o hudbě. Patří, a bude patřit, ať se nám to líbí nebo ne. Podobně jako Eagles, Elton John, Metallica nebo ve zbytku světa prakticky neznámý Garth Brooks.

@Shoggot (08.12.2019 16:02): To by si měl tedy malé nároky :)). O Faulknerovi se, pokud si pamatuji, učí i v našich školách, takže jeho znalost by minimálně z pohledu řemeslného mistrovství (pokud tedy řešíme někoho s ambicemi tvořit světovou literaturu), měla být jedním z předpokladů. Ne nutným, ale jistě plusovým. Ne každý má talent na psaní, a mnoho autorů ho doplnilo (zvýšilo) čtením významných a kvalitních autorů.

Ohledně Van Halen pěkně sepsáno, já bych souhlasil, ale příliš do toho tiskneš osobní stanovisko (= Van Halen neprošel testem času na základě neznalosti Billie a lidí, který i díky její oblibě s ní souhlasí) a snahu pasovat VH roli zapomenuté kapely s fanoušky jedné úzké generace. Zde je přání otcem myšlenky.
@Drolin (08.12.2019 15:07): mozno by bolo fajn zmenit retoriku zamienania dojmov a nazorov za fakty a prestat zabudat na to, ze vsetci sme vyrastali a vyrastame v specifickej socialnej bubline, nehovoriac o tom, ze je blbost z osobnych skusenosti robit statistiku. Vyrastal som v 90. rokoch a cca v ich polovici som chodil na 1. stupen zakladnej skoly a minimalne polovica mojich spoluziakov nepoznala U2, ktorych som rad pocuval. Taky je zivot a pritom oni v tej dobe zazivali asi najvacsiu popularitu. Ku kulture a konickom sa dostavame kazdopadne cez nasu socialnu bublinu. Moji rodicia ani stari rodicia Van Halen nepocuvali, spoluziaci a kamarati detto, surodenci su mladsi odo mna. Odkial som sa mal o nich dozvediet? Kolko ludi robi normalne taku vec, ze by detom alebo kamaratom zacali spominat hudbu alebo knihu, ktoru nemusia alebo nepoznaju "lebo je to dobre vediet ako sucast vseobecneho prehladu"? Ved to je absurdne. Ovela neskor som zistil, ze van halen existuju a po chvili som usudil, ze tento typ rocku sa mi absolutne nepaci a tym to haslo.
Kazdopadne dlhodobo nechapem pozersku retoriku o vseobecnom prehlade a rebrickoch. O to viac, ak mas tiez zameranie na japonsky film alebo pri hrach zaujem o adventury a vizualne novely. Zivot je prilis kratky na to, aby sme vedeli vsetko a najma pri volnocasovych aktivitach, by sme si v prvom rade mali vyberat to, co nas bavi.
Nehovoriac o tom, ze ista rozvaznost a dospelost spociva prave v tom, ze clovek nepotrebuje vnucovat nieco alebo si urcovat co je a co nie je vseobecny prehlad na druhom cloveku. O to viac ak ten jeho slavny prehlad len bezkontextualne klze po povrchu a cez vygooglene a nepochopene pointy a informacie.
@Drolin (08.12.2019 14:47): Vzhledem k tomu, že i v USA je podle reakcí nezná dost lidí, tak to zkrátka neuvěřitelné být nemůže. I přes všechny své prodejní úspěchy zkrátka nejsou už součástí globální popkultury, neprošli časem jak ty sám říkáš. A opět, není to to samé jako Michael Jackson, ten přetrval. To je u kultury normální. Děje se to z mnoha důvodů, ani jeden pro tohle není důležitý. Naopak to generační rozdělení v oné debatě ukazuje, že něco do všudypřítomné popkultury prosáklo lépe a trvaleji než Van Haleni.

Společenská otázka je to zásadní a nabízí celkem tradiční východisko: velké prodeje a zásadní vliv na žánr se postupem času neukáže natolik trvalý, jak si lidé mysleli. Není to poprvé a není to naposled, to je v dějinách masového umění naprosto běžné.
Proto posměch není sice "překvapivý", ale je opět směrován špatně, na člověka, který je naopak prostě jen něčeho důkazem.

I pragmatická rovina nabízí elegantnější a důležitější otazku co se týče "připravenosti": neptali se jí na Van Halen, protože jednoduše ví, že mladí lidé tohle neznají? Fakt si sáhněme do srdce, je naprosto jasné, že Van Haleni byli a jsou mimo diskuze populární a všudypřítomné hudby z minulosti prostě mnohem více mimo než Beatles nebo Michael Jackson. Rock Van Haléřů prostě není z hlediska popkultury tak relevantní dnes.

Charles Dickens byl nejoblíbenější autor své doby, stejně jako Twain, který byl dokonce první megaúspěšnou populární celebritou. Pravda, nekomu ta jména ještě něco řeknou, ale že by to byla nějak populární četba dnes, to se říct nedá a není vůbec nemyslitelné, že je mladí lidé ani neznají.

I mnou vzpomínámý zde Faulkner je "všeobecně uznávaný jako největší titán amerického románu, který na celé moderní literatuře zanechal obrovskou stopu. Nenapadlo by mě ale posmívat se někomu, kdo by v sedmnácti Faulknera neznal, byť by byl mladý spisovatel.

Van Haleni mají 7 milionů posluchačů měsíčně na Spotify, Michael Jackson má přes 20 milionů, stejně jako Beatles, současný Ed Sheeran má přes 60 milionů.

Kdyby se na to člověk díval sociologicky, dal by spíš předpoklad, že Van Haleni mají věrné posluchačstvo. Ale samotný zarez na žánru a prodejní úspěchy se nemusí přeložit do odkazu, který bude dostupný pro dnešní sedmnáctileté. To je zjevné, kor když se i žánrem úplně míjí (Billie vždy mela rada taneční hudbu a populární hudbu, protože zachovala).
Sociologicky taky nějaký nárůst nemusí znamenat nárůst posluchačů mezi mladými a nedělalo by to z Billie někoho mimo i v mainstreamu. Sociologicky by se člověk ptal, jestli to neni spíš tim, že tyto služby se prostě vic a vic používají a to i mezi starší populací. A ta je vždy věrným posluchačem, to tak u hudby bývá.

Ve skutecnosti to totiž žádná zahada není. Že Van Haleni jsou součástí popkultury stejně jako MJ nebo Beatles si nikdo nemůže myslet doopravdy a nemůže tomu doopravdy verit, protože by byl slepý. Proto je to jen lamentování.

A ne, v USA fakt nejsou VH v rádiu, nejsou jejich plakáty na ulicích, nejsou stejně trvajícími ikonami jako MJ. USA nejsou dávno rockový bar někde u silnice. To je jen snění.

Odkaz se na mladou generaci neprenesl. Na místě je se s tím smířit, ne se posmívat. Představovat si, že neznalost Van Halenů je nějaký katastrofální nedostatek kulturního kapitálu je uplne mimo, je to presne to boomerske zoufání, že děti běhají po trávníku.
V lete budou v Praze Aerosmith. Ne, ze bych jim neveril, ale mozna posledni vystoupeni v Praze :) ceny listku zacinaji na 2500 ..
@BUMTARATA (07.12.2019 20:34): "Co je základní přehled? Znát Van Halen, nebo znát Billie Eilish?"

Já si určitě netroufám to definovat - ono to asi ani není možné. Ale vadí mi to vyznění článku, který vlastně glorifikuje ignoranci a bere to jako podmínku k tvorbě lepší hudby - že to vlastně bez toho ani nejde.

Osobně je mi jinak hudebně Eilish mnohem bližší než Van Halen, které znám asi jen kvůli tomu, že jeden jejich song kdysi vysamplovali Apollo 440 na jedné z mých nejoblíbenějších elektronických desek. Jump je hrozná srágora.

Jinak jedna z nejlepších nahrávek letoška je určitě nová FKA twigs. Ta holka je prostě úžasná.
@BUMTARATA (08.12.2019 14:57): Nijak, jako to dopadne i zde a jak to dopadá u podobných problémů (v opačném gardu když si Bieber vzal tričko Metallicy, a bylo mu vyčítáno, že je přeci nemůže znát). Obě strany mají pravdu, a kategoricky zvolit "oprávněně" a "neoprávněně" nejde, ale jelikož jde o osoby světově veřejné, jejich názor je řešen. Pokud potřebuješ definitivní odpověď, tak zde to asi nepůjde (klidně se ale nechám přesvědčit o opaku). Ale reagují zde i jiní, tak si můžeš z odpovědí vytáhnout zda to je oprávněné.

@Fingon (08.12.2019 14:49): Já bych naopak čekal, že Jump bude znát opravdu každý :)).
@Drolin (08.12.2019 12:16): Nechci se opakovat. Mluvím v obecné rovině. A do toho ty napíšeš, že je to pár dní staré, neaktuální a už vyřešené. A jak to teda dopadlo? Protože od tebe jsem se dozvěděl jen to, že na to má každý jiný názor; že se není čemu divit, protože by je měli lidé znát. Ale důvod; jestli to je oprávněné, k tomu jsme se ani po několika pokusech nedobrali, vlastně ani k diskuzi na to téma, zdá se mi. Skoro mi přijde, že chceš ukončit debatu, do které tě nikdo, nic ve zlém, nenutil. Budiž tedy.
Nevím, jak vy, ale v sedmnácti jsem taky nevěděl, kdo (nebo co) je Van Halen. To jméno jsem poprvé slyšel v Houseovi a potom náhodou letos zahlédl v seznamu skladeb v Guitar hero (a to jsem hledal jen kvůli ségře, co si vzpomněla, že to chce k Vanocum.

Ale tak v sedmnácti jsem byl tak marný, že jsem asi nevěděl, kdo to byl Kurt Cobain (o Nirvane jsem ale asi slyšel). Ani dnes bych nedokázal jmenovat jediný song (van Halen, ne Nirvany:-)
@Shoggot (08.12.2019 13:52): Kulturní kapitál může být zkoušen, jako nikdy dříve. Stačí se zmíněné "nule" (jako byla i Billie nebo dříve Van Halen) jakkoliv proslavit - a není nic lehčího (a žurnalisté se budou ptát na vše, pokud tam bude potenciál), jít do vědomostní soutěže nebo i jen hulákat na náměstí, a někdo by se zastavil. Toto bych třeba osobně nebral jako signifikantní důvod. Generační pnutí, obustranné, určitě, ale pracovat s hypotézou kolektivního vysmání starci (tedy 30+ let), co se snaží být relevantní, vůči mladé a nezkušené dívce, to asi ne :)).

Imaginaci dobře zminuješ, samozřejmě, že mohla vyrůst v rodině kde by nikdo neposlouchal Van Halen, nejela v autobuse kde by hráli z reproduktorů, neptala se dědečka a babičky na oblíbenou hudbu, nikde neviděla album nebo plakát... ale je to prostě těžko uvěřitelné (v kontextu USA). Prakticky na podobné úrovni, jako by někdo aktivní v hudební branži, neznal Michaela Jacksona (Cyndi Lauper zná!). Ona zde ani tak velkou roli nehraje, ale fakt, že by jeden ze zásadních popkulturních znaků nedávné doby mohl být přehlídnut? To už je docela zásadní společenská otázka (která ale může vybublat v takové míře jen v době, kdy se každý může vyjádřit skrze Twitter - a tam se samozřejmě nevyjadřují v rukavičkách). Nicméně určitě zajímavý sociologický případ (reakce, ne samotné interview)! No a že si určitá část lidí vyvodí, že je hloupá když nezná Van Halen? Většina si to vyvozuje o druhých i bez podobných prohlášení :).

Bible podle mě už patří zase jinám, ačkoliv bych řekl, že ji v USA v 17 letech četlo více lidí než u nás... a to i s procentuálním přepočtem na populaci :)).
@Drolin (08.12.2019 13:11): Důležité je "takto formulovaná neznalost", protože si to řekněme narovinu: svět nemá problém zkousnout neznalost. Dělá to dnes a denně, "nedostatečnost" kulturního kapitálu je promíjena i nejvysoceji postaveným a mocným lidem. Protože ale mají zpravidla vyšší věk, není potřeba j z kulturního kapitálu zkoušet a vysmívat se jim za neznalost. Dělá se to totiž blbě.

Současně se velmi ve světě promíjí absolutní nedostatek imaginace. "Za 17 let musela slyšet" je pitomost, člověk se začne nějak vážněji o hudbu zajímat kolem puberty, kdy nejen hudba ale vše kolem ní začne být i stavebním kamenem pro formování vlastní identity. Což znamená, že se populární hudbě, která je ohromným fenoménem, věnuje sotva pár let a ta současná už je taky jinde než byla za nás a za našich rodičů. Tak nezná Van Haleny, no jo. Chodila spíš tancovat a úspěšná zpěvačka se z ní stala přes noc kvůli Soundcloudu a spadly jí do ruky smlouvy. Dělat z ní někoho, kdo je hloupý, protože MĚL 17 LET NA TO ZJISTIT co je Van Halen je absolutně ignorantské vzhledem nejen k lidskému vývoji, ale k její individuální biografii, o které člověk ví hovno, kor když donedávna tedy ani nevěděl kdo to je a co dělá.
Kdyby řekla nějaký nesmysl nebo o něčem lhala, tak jako o to kultuře obecně dělá tolik lidí, proč se neposmívat, to je dobrá reakce. Ona jen prostě popravdě přiznala, že neví něco, co prostě opravdu není jako nevědět KDO byl Shakespeare nebo Ježíš Kristus. Nejprodávanější kniha na světě je bible. Kolik z těch kulturně nadřazených lidí ji četlo v sedmnácti? Hahahaha.

Jde jen o to, že ti, jejichž kulturní kapitál nikdy zkoušen nebude (protože jsou nuly), vycítili zase příležitost se kolektivně vysmát mladšímu člověku, protože to je to jediné, co ještě strýcům a tetkám zbývá, aby sami před sebou udrželi zdání vlastní relevance. Přičemž to můžou dělat, protože ví, že je už nikdo zpětně zkoušet z toho, co věděli nebo nevěděli když jim bylo 17, nikdo fakt zkoušet nebude.
@Shoggot (08.12.2019 12:33): Souhlas, dobře napsáno. Na druhou stranu, v kontextu světa a především východní filosofie a tamní části světa, je právě podobně formulovaná neznalost jen s těží akceptovatelná a mnoho společností si na ni zakládá. Billie (jako mnoho osob před i po ní) zde boří zažitý svět určitých generací, a to i v tak moderní společnosti USA (kde se ovšem paradoxně řeší popkulturní ikona a ne jiné hodnoty), a proto je to téma. Zvláště, když za 17 let prakticky vzato musela někdy slyšet o Van Halen (stejně jako o zbytku nejprodávanějších kapel), a to je to co zvedá u mnohých obočí.

Ti zmínění by to chápaly u Inda, Čecha nebo Kolumbijce, ale neznat v USA Van Halen, to je prohřešek jako neznat u nás Martina Maxu!
@Shoggot (08.12.2019 12:03): Priznám sa, že aj ja. :)

Zase na druhej strane málokto nezareaguje, keď niekto zneváži čokoľvek, v tomto konkrétnom prípade literatúru, čo má rád. Ja sám som dosť ťažko niesol, keď mi ešte ako chlapcovi otec dosť štipľavo okomentoval mojho vtedy veľmi obľúbeného Howardovho Conana, ktorého som mu sebavedome podstrčil, nech si rozšíri obzory. :)

Aby som trochu parafrázoval Kunickov príspevok o vhodnom veku na niektoré literárne diela: Zmúdrenie prichádza až so skúsenosťami.
@valcik (08.12.2019 12:04): Pokud si dobře pamatuju, hegelovskou dialektiku v F:NV jsem tu doceňoval já a to pouze jednou :))

A teda bylo to pro mě samotného velkým překvapením později, že tam ten dialog je. Upřímně to bylo tak, že když jsem se s přáteli bavil o F:NV, probírali jsme, že tam celé to rozpoložení sil, světa a příběhu se právě točí kolem hegelovské dialektiky. A to ne jen v případě jednoho konkrétního úseku hry, ale celá její tématika, což je na tom zajímavé. Tvůj příklad s FO2 nefunguje, protože co čert nechce, hegelovu dialiektiku najdeš po kouskách tu, támhle i tady. Ale F:NV z toho dělá svůj ústřední koncept.
Až později, když jsem se chtěl přesvědčit, jestli se nemýlím, jsem do Googlu zadal "New Vegas Hegel" a hle, nejenže jsem nebyl jediný, ale ono to přímo ve hře je zmíněno :))

A jinak klasická demonstrace toho, o čem se tu bavíme. Když jsem například já hrál opravdu hodně FO2, bylo mi 13. Ano, byl jsem tehdy slepý k hegelovské dialektice, může přijít zasloužený posměch. Když jsem už hodně začal hrát F:NV, měl jsem za sebou například už studium sociologie.
@Drolin (08.12.2019 12:16): Jenže jen prostý nedostatek kulturního kapitálu (demonstrovaný na pouze jednom jediném příkladu je to navíc zcela irelevantní nedostatek) je málo k posměchu přímo jedinci, když navíc teď jsi uznal, že se ten kulturní kapitál láme v generacích.
Pokud někdo reaguje s posměchem, když někdo velmi, velmi mladý nectí jeho ikonu (není divu, že to slovo má náboženský charakter), tak je jen úkazkou pocitu vlastní nesebejistoty. Navíc už ta hra se slovy: NECTÍ. Ona je nezná. Brát neznalost jako neúctu hodnou posměchu je přesně reakce někoho, kdo se bojí ztráty relevance. To je fakt.

Daleko horší jsou lidé, kteří se posměchem snaží nastolit zdání své vlastní kulturní nadřazenosti nad někým mladším. Naštěstí jich se nikdo na nic nezeptá a tak se vesele mohou ohánět jmény, jejichž tvorbu ve skutečnosti nikdy neviděli nebo neslyšeli, takže se můžou vyhnout "zaslouženému" posměchu, které by nejspíš tak křehké snowflakes (které dokonce i důležité kapely dávají na pozici ikon) dohnal k sebevraždě.
Ve skutečnosti nejde tolik o tu ikonu, jako stavění svého kulturního kapitálu na pozici ikony. Je to starý a známý proces, opakující se každých X let.
@BUMTARATA (08.12.2019 11:56): Pár uživatel ti napíše, že to legitimní není, pár že to legitimní je. Toto není nic, co by bylo nutné zkoumat či ověřovat, zvláště když toto téma rezonovalo před pár dny a bylo již vyřešeno. Tato kvaziproblamtika zanechala mimo některých trefných, a některých méně trefných komentářů, jen to, že více lidí zná (a nejspíše si i poslechlo) jak Billie, tak i Van Halen. Což je výhra pro všechny zůčastněné. I kdyby na hudbu z opačného pólu měli kategorickou averzi.

@Shoggot (08.12.2019 12:01): Generační lamentování nás ovšem zpátky dovádí k nedostatečnému kulturnímu kapitálu (zde Billie), který je v dikci převládajících generací (a ty v daleko větší míře budou znát Van Halen, a ne Eilish). Pokud se posuneme ještě o krok dále, vyjde nám jednochý závěr, že pokud jsme veřejně činná osoba a nectíme ikony minulých generací, nebo již mrtvích, které jsou stále relevantní ve společnosti, přijde v lepším případě zesměšnění, v horším trest. A zcela nejde o uměleckou kvalitu Van Halen (která není nijak závratná).
@BUMTARATA (08.12.2019 10:40): Bavili sme sa stále o Billie? Mi to na chvíľku pripadalo ako jeden z tých bežných diškurzov, v ktorých tu pravidelne hŕstka mládežníkov sformuje honikruh a vzájomným potľapkávaním po pleciach sa uisťujú, ako tá "ich" kultúra dosiahla neslýchanú hĺbku o ktorej v dávnych storočiach nikto nechyroval. :-))

Stáva sa to tu bežne a jeden z príkladov za všetky je opakované ospevovanie hegelovskej dialektiky vo Fallout New Vegas ako dôkaz, že FNV zapracovaním tohto konceptu prekonalo všetkých popkultúrnych predchodcov. Vždy sa len pousmejem, pretože všetky tieto oslavné ódy začali až vtedy, keď autor dialógov naservíroval slovné spojenie hegelovská dialektika v jednom z Cézarovych dialógov, spolu s vysvetlením, že ho treba chápať ako syntézu a výslednú názorovú líniu utvorenú z dvoch protichodných politických ideológií. Presne to isté sa totiž odohralo už vo Falloute 2, kde sa rovnakým spôsobom sformovala aliancia a následná politická spolupráca medzi Vault City a NCR, s následným rozšírením územia NCR do nových oblastí. Vtedy však nikto z autorov konkrétne nenapísal, že takéto spojenie dvoch protichodným politických názorových linií s oddelením extrémov na oboch stranách predstavuje pekný príklad syntézy opisovanej hegelovskou dialektikou, preto nikto z herných kritikov nikdy v súvisloti s F2 žiadnu hegelovskú dialektiku nikdy nespomenul, aj keď ho všetci hrali stokrát. Prečo ale? Nenapadá mi jediný dôvod, okrem toho, že mládež bola voči praktickému príkladu slepá až do chvíle, keď si to autori uvedomili a s povzdychom jej naservírovali kompletné vysvetlenie s exaktnou definíciou včítane odborných slovných spojení. To, že starci nekomentujú každý prejav mladíckej vystatovačnej túžby po uznaní a nepúšťajú sa do hlbokých analýz, ešte neznamená, že mladícke vystatovanie považujú za niečo viac ako prostý prejav túžby prezentovať teoretické vedomosti v túžbe po uznaní ich kvalít. A určite si podobné správanie nemýlia s prejavom múdrosti, na to sa môžeš spoľahnúť. :-)
@Bragi (08.12.2019 11:57): Musím se přiznat, že takovou reakci Samariela jsem přesně napjatě očekával :)

Že je to taková literatura není nic dehonestujícího. A že zrovna tyhle knihy jsou uplne definiční ukázkou braku je nezpochybnitelné.
@Drolin (08.12.2019 11:31): Zase se z toho snažíš vykroutit jako had. Žádný jasny závěr není, nejde jen o tvou "pragmatickou" hypotézu, ale tvoji domněnku, že posměchu se nelze divit, když sedmnáctiletá populární zpěvačka nezná Van Halena a že to je jako kdyby mladý spisovatel neznal Shakespeara (což je klasický příklad falešného rovnítka).

To nejsi schopen nijak doložit, než jen tím, že "to tak prostě je" a "je dobré mít přehled". Což je ke zdůvodnění posměchu sedmnáctileté zpěvačce zkrátka málo. Kor když jde o Van Halen, což není Shakespear hudby ani omylem.
Je to klasické generační lamentování, co lidi zažili už tisíckrát. Jak může dělat něco a neznat tuto konkrétní věc, která už populární vůbec není mezi lidmi pod dvacet? Jaká to travestie! Nuda, zažili jsme stokrát. Nikdo se už nezeptá Rowlingové, jestli znala jméno Henry Melville zrovna když začala psát první díl HP.

Edgelord v tomhle není Billie Elish.
@Samariel (08.12.2019 09:13): Sám si si odpovedal. Kesslerove knihy sú nenáročné dobrodružné príbehy z obdobia 2. svetovej vojny. Na tom konštatovaní nie je nič dehonestujúce, je to len prostý fakt. A áno, napísané sú pútavo a dobre sa čítajú. Charles Whiting bol remeselne zručný a v histórii erudovaný autor a v jeho dielach je to vidieť.
@Drolin (08.12.2019 11:31): Jenže já se celou dobu bavím v obecné rovině, nejde mi specificky o Eilish vs. Van Halen. Takže „pragamtické“, já bych řekl konspirační, hypotézy akorát odvádí pozornost od tématu. I kdyby to bylo nahrané, tak tu pořád jsou pohoršené reakce lidí, že 17letá hudebnice nezná Van Halen. Shoggot nabídl jedno z možných vysvětlení. Vzhledem k tomu, že ageismus je rozšířený stereotyp, nepřijde mi to mimo mísu. Těch důvodů bude samozřejmě více, však nikdo netvrdí opak. Já se snažil dobrat, zdali jsou takové výtky legitimní, kdo je v právu. Nic víc.
@Zoltan (08.12.2019 10:50): Nepochybně. A nejen ona!

@BUMTARATA (08.12.2019 10:40): Dávám ti jasný závěr, který vyplynul. Nicméně pokud z toho někdo chce dělat nereálný konflikt v kyberprostoru, prosím :)). A srovnáváš tu pragmatickou hypotézu, tedy že to klidně mohlo být dohodnuté, respektive připravené, a lacinou formou ageismu, tedy nesmyslným rozvedením problematiky neznalosti mladé zpěvačky na generační střetnutí.

@Fingon (08.12.2019 11:26): :D

Je pravda, že Billie asi nenapíše nic lepšího než Lorde.