Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Bravewolf (06.01.2021 16:07): 17" a 19" 1280x1024 @75Hz si doma syslim taky, ale to mam na zkouseni desek a k retro dos/win 98 kompu kde ty hry vyssi rozliseni ani neumi , mazej si poridit FHD 1920x1080 nebo 1920x1200 / na stary hry co umi jen 1600x1200 / daj sehnat i varianty s 75hz a dneska to utahne kdeco , jinak nez za frekvenci bych se honil za rozlisenim, ale zalezi jestli hrajes strilecky nebo ne , ja treba vic hraju strategie takze nez fhd @ 144Hz se mi spis hodi qhd 2560x1440 @75Hz a ten sem na bazaru sehnal za 1500 , zprdele klika :) jinak existuje jeste jeden figl - muzes pretaktovat panel monitoru ze i @75Hz monitor ti pojede treba na tech 90-100Hz ;) https://pctuning.tyden.cz/hardware/monit ... -ostry-obraz?start=1
@Bravewolf (06.01.2021 16:31): Ta funkce na Radeon kartách existuje, jmenuje se Radeon Chill.
Lze si nastavit libovolné rozmezí fps (třeba 75 - 140) a karta následně hru udržuje v daném rozmezí. Případně si lze nastavit pevné fps a karta se ho snaží za každou cenu dosáhnout. Což v případě rozumného nastavení vede velmi často k úspoře energie (průběh spotřeby, fps, vytížení apod. si lze z ovladačů posílat v reálném čase třeba na displej mobilu). Velmi často to používám u méně náročných her, kde nepotřebuji vysoké fps, zamknu to na frekvenci monitoru a karta následně odebírá klidně i o polovinu méně energie :)
@Gordon (06.01.2021 17:28): 58"?! Wow, to je pro moje účely trochu overkill, ale hezký. Jen se divím, že to je za tak pěknou cenu. Naposledy, když jsem v obchodě viděl 4K televizi, tak se cena blížila 100k. Já naštěstí hledám jen monitor.
@Bursoft (06.01.2021 16:04):to je prece jedno, u 75hz monitoru bez freesync taky nemam kolikrat 75 fps, takze pokud budu mit 144hz tak je to porad vyhoda protoze jednoduse oproti 75 zobrazi az 144 framu prece. Ja stejne porad hraju se zaplym zamkem FPS na 75, takto bych mel zamek na 144.... teda pokud u radeonu existuje neco jako NVIDIA Inspector kde se tohle da nastavit
@Bursoft (06.01.2021 16:04): Haha, vidíš, na to mě ani nenapadlo pomyslet. Já jsem byl celý život až do konce minulého roku tak zvyklý hrát na low a mid-end strojích, že mi screen tearing už přijde jako přirozená věc :D. Teprve si zvykám na luxus v high-end sféře.

Když už jsme u těch monitorů, za pár měsíců bych rád koupil novou grafiku a s ní i nový monitor, ať je to na čem zobrazit (momentálně mám jen pracovní s 1080p). Moje představa je momentálně koupit si RTX 3080, jestli tou dobou bude, a k ní kvalitní 4K monitor. V monitorech se vyznám jen trochu, takže bych ocenil radu. Za co má cenu ještě utrácet? Grafiku na monitoru nedělám (resp. jen amatérsky), nanejvýš sleduju filmy, hraju hry a pracuju. A s tím souvisí i výběr grafiky. Klidně bych se vzdal RTX 3080 a koupil RTX 3070, pokud myslíte, že 3080 už nemá smysl. Momentálně jsem trochu unavený z procházení všelijakých benchmarků, takže si rád nechám poradit od někoho, kdo si udržuje přehled. Mám R7 5800X, takže grafiku by to brzdit nemělo.
@AiMLEzZz (06.01.2021 16:00): tak nebudu hrat jen nejnovejsi hry ale plno her ktere sem od roku 2011 - cca 2018 nemel moznost na me stare sestave hrat, takze ty FPS budou vyssi nez 75, nyni mam AOC monitor z roku 2005 se 75 hz ale jen 17 palcovy....
btw: teoreticky bych mohl koupit vetsi se 144hz a na nem hrat hry do roku 2017 kde vim ze FPS budou presahovat 75 FPS a na tom starem ty nejnovejsi od roku 2018 ktere by prece meli diky nizkemu nativnimu rozliseni 1280x1024 a male uhlopricce jet lepe s vyssim FPS
@AiMLEzZz (06.01.2021 16:00): No ale bacha, pokud by z nějakýho důvodu ten 144 Hz monitor neuměl adaptive sync, tak třeba 100 fps na 144 Hz monitoru je hrozný na koukání. Je tam potom hroznej tearing a obraz nevypadá hezky, sám jsem to kdysi zkoušel na svým monitoru. I když měl adaptive sync, tak jsem ho vypnul, nechal tam natvrdo 144 a pak zapnul Dooma, kterýho jsem tehdy dával kolem 90-100 fps, nic příjemnýho na sledování.

@Bravewolf (06.01.2021 16:02): Ano, freesync nebo g-sync (native nebo compatible).
@Bravewolf (06.01.2021 15:54): Nebude rychlejší. Ta frekvence ti v podstatě říká, jaký framerate je ten monitor schopný zobrazit. Takže pokud ti poběží hra na 1000 FPS, tak na monitoru s frekvencí 144 Hz uvidíš jen těch 144. U většího FPS už nebude rozdíl. Monitor s 60 Hz ti vykreslí max. 60 FPS atp. Jestli očekáváš, že hry, co chceš hrát, poběží cca na 90 až 100 FPS, případně plánuješ, že tu sestavu někdy časem vylepšíš, tak se ti možná i vyplatí koupit si 144 Hz monitor. Obzvlášť proto, že monitory obvykle vydrží dost dlouho. Takže když teď jednou dobře koupíš, tak máš klidně na deset let vystaráno.
@Bravewolf (06.01.2021 15:54): Vysoko frekvenční monitory se většinou dělají s adaptive synchronizací, tzn. že umí frekvenci měnit v rozsahu třeba 40-144 Hz podle fps ve hře. Ale osobně si myslím, že pro tvou sestavu by takovej monitor byl blbost a je celkem jedno, jestli máš 75 nebo 100 Hz. Jediná výhoda adaptive synce je, že narozdíl od vertikální synchronizace locknutou na určitou frekvenci, ti nevytváří input lag.
jak je to s monitorem? Poohlizim se po necem vyssim nez 75 hz, ale jina frekvence nez 144 se moc nedela, a zas si rikam jesi tech 144 hz neni moc kdyz u novych her na 144 FPS ma sestava jiste stacit nebude? Nemelo by byt frekvence monitoru a framerate graficke karty stejne vysoky? Skoda ze nedelaji monitory s frekvenci 90 -100 hz. Nebo je to jedno a i kdyz bude monitor mit 144 hz a hra bude mit napr. 60 fps tak presto to bude rychlejsi nez kdybych mel monitor s nizsni frekvenci? Jinymi slovy ma smysl kupovat monior s 144hz i kdyz na to hw svym FPS nestaci?
Ja nevim, podle me treba ME:Andromeda vyuziva ty jadra vsechny. Cervene oznacene je aktualni vytizeni, modre je oznaceno maximalni vytizeni ( tech 98 a 100% to ma pri loadingu hry) Prostym laickym pozorovanim mi to prijde evidentni. A ne na pozadi mi nebezi nic dalsiho, kdyz hru vypnu tak jsou jadra na nule nebo 1%. Leda ze by v Bioware byli prasata a vytezovalo to pulku jader jen tak pro nic za nic, cemu neverim.
https://imgur.com/WGAx4UV




@Paul (06.01.2021 15:33): PRO ma 2.1ghz :)
@Gordon (06.01.2021 14:06): protože technologie jdou kupředu a jedno jádro v osmijádrovém CPU bude mít asi beztak víc tranzistorů, než staré CPU. // treba c2d E8600 @3.33GHz pri 65W tdp ma horsi jednojadro nez pozdejsi i3-3220T @2.8GHz a 35W tdp
@Gordon (06.01.2021 14:06): "No a hlavně je takovej program dělaný na více jader také více future proof, protože zatím nic nenaznačuje, že přejdem na kvantové pc... :-D" Kvantové PC ti s ničím nepomůže. Jeho potenciál rozhodně není u her :).
@Thellwin (06.01.2021 13:07): Mluvíš mi z duše :) ... Je potřeba vzít v potaz, že většina her "mimo 2077" stále aktuálně směřuje i na old gen, jakmile budou vycházet čistě PS5 / xbox x/s hry, tak HW nároky půjdou strmě nahoru. Rozdíl mezi old gen/new gen konzolema je podle mě docela brutální.
@Garion (06.01.2021 13:22): Jen osobní poznatek.

No a hlavně je takovej program dělaný na více jader také více future proof, protože zatím nic nenaznačuje, že přejdem na kvantové pc... :-D
I u starších her, co využívají ménně jader by to podle mě vadit teoreticky nemělo, protože technologie jdou kupředu a jedno jádro v osmijádrovém CPU bude mít asi beztak víc tranzistorů, než staré CPU.
@Rapier (06.01.2021 12:40): To že ve správci vidíš zatížení všech cores/threads neznamená automaticky že ty další cores/threads něco vážně dělají. - Ackoliv mas technicky pravdu, kdokoliv tohle vedome udela v produkcnim software by si zaslouzil vyhodit z prace. Samozrejme muzes mit vlakna nebo procesy, ktere aktualne nic nedelaji, ale v tom pripade ani nevytezuji CPU. Urcite budou pripady, kdy je kod vyrazne neoptimalni a dalo by se to napsat lepe, ale to neznamena, ze ten kod nic nedela.

A je take dulezite rozlisovat "potrebovat" a "pouzivat". Pokud je na 8 jadrech vyuziti 8x20%, je velmi pravdepodobne, ze to zvladnou i 4 jadra na rekneme 4x45% a dost mozna i 2 jadra na 2x95%. Vyhodou vyssiho poctu jader by v tomto pripade (modernich CPU) mohlo byt, ze jadra pravdepodobne pojedou na nizsi takty, budou chtit mene energie a tim padem budou i mene topit.

@Gordon (06.01.2021 13:20): A to pridava jakou informaci do diskuze? (Krome toho, ze se "spoustou her" by se asi dalo polemizovat, protoze napriklad ja to jeste nikde nevidel, respektive si na to nevzpominam.)
Já si myslím, že kromě PC nadšenců málokdo mení CPU/platformu do dvou let, takže pokud si někdo dneska chce postavit herní PC na X let dopředu, tak je 8c/16t CPU minimum.

Před třemi lety jsem byl ve stejné situaci, mohl jsem koupit v té době naprosto dostačující 4c/8t 7700K @ 5 GHz a nebo v té době overkill v podobě futureproof 6c/12t 8700K @ 5 GHz. Dneska po třech letech musím říct, že koupě 8700K byla super rozhodnutí, protože to vypadá, že s tím CPU ještě letos v pohodě vydržím, kdežto se 7700K už bych nějaký čas "trpěl".

Dávat 8k za 5600X mi přijde jako úlet ale bohužel AMD vytvořilo hroznou díru mezi tímhle CPU a 5800X ... tam prostě chybí nějakej 5700X 8c/16t Ryzen s cenou do 10k, pak by nebylo o čem.

Pokud bych teď musel kupovat nové CPU s výhledem, že ho nebudu v dohledné době menit, tak jdu do 10700F a mám vystaráno. Budu mít o pár FPS méně, ale koho to vlastně bude trápit.
Já myslím, že dokonalý příklad tu máme. Ryzen 3700X vs 5600X. Multicore výkon je téměř stejný, jenom pár procent víc pro 3700x, single core jasně vede 5600X. Takže to bude jak píše Rapier nebo jsem tu psal dřív já - než budou konzole utilizovat svoje CPU na 100%, budou už další 2 3 generace desktop CPU, který výkonem daleko předběhnou Zen 2 v konzolích. Vždyť už teď máme Zen 3 a ten výkonový posun tu je slušný. Uvidíme, jsem na to zvedavej, co předvedou konzole v dalších letech.
@Charllize (06.01.2021 10:04): nezkazí tím samozřejmě nic, klidně ať si 8c/16t CPU koupí pokud na to má. :)
Já jen že se tady pořád točí dokola 8c/16t konzole a budoucnost, a pak zde vypadne že konzole využijí max. 7 cores a SMT třeba v Cyberpunk 2077 se na konzolích nepoužívá. Rád bych se mýlil, máme zde DX12 které by mělo umět využívat více než 2 cores ale že by hry zrovna byly otimalizovány na 8 cores CPU se říct nedá. To že ve správci vidíš zatížení všech cores/threads neznamená automaticky že ty další cores/threads něco vážně dělají.

Jinak k tomu Tvému AMD CPU FX Buldozer/Vishera.
8 cores v tomto případě je výkonnostně degradováno tím, že CPU má jen 4 FPU jednotky, normální CPU mají jednu FPU na každé core, zde je to jedna FPU na 2 cores. Samozřejmě u her které dokáží těžit s více cores je to benefit ale reálně to není úplně totéž jako se samostatnou FPU.
@AiMLEzZz (06.01.2021 11:31): Minecraft netusim, ale pokud u toho CPU dost topi, dokazu si predstavit, ze se jadro prilis zahreje a musi omezit vykon a kvuli tomu se zatez presune jinam. Ale to je jen napad, ktery neni nicim podlozeny.
@Garion (06.01.2021 11:03): Jasně, tohle všechno v principu vím. Když si ale pustím Minecraft, který frčí na jednom vlákně, tady na pracovním notebooku, kde mám Fedoru, a podívám se do System Monitoru, jaká je nálož na vláknech, tak tam vidím, že pořád nějaké jiné jádro běží na 95 % (je hezky vidět, jak ten grafík vytížení procesorů hraje všemi barvami a pokaždé jiná vylítne nahoru). Napadá mě jen to, že si minecraftí mody vytváří vlastní vlákna, ale překvapuje mě, že by všechna vlákna využila jádro téměř na 100 %. Ten procesor teda není žádná bomba (Intel Core i7-8665U CPU), v základu má takt 1,9 GHz, i když s Turbo Boostem se to dá vyhnat skoro na dvakrát tolik. Na druhou stranu, je to notebook, takže chlazení je tristní a tím pádem to reálně moc dlouho na té Turbo Boost frekvenci nevydrží. Ale 1,9 GHz by pro nějaké modové vlákno, co toho moc nedělá, mělo bohatě stačit.
@AiMLEzZz (06.01.2021 10:25): Pokud jsi programator, muzes si napsat while(true){} a uvidis, jestli se to bude prelevat :) Obecne vice vlaken/procesu muze bezet na jednom jadre (a nejakym zpusobem se stridaji, pricemz to stridani neco stoji a tedy cim vice vlaken na jadro, tim vice casu se stravi rezii na stridani vlaken a mene casu skutecnym vykonavanim toho, co se ma ve vlaknech dit), jedno vlakno nemuze bezet na vice jadrech najednou ("prelevat" technicky asi lze, ale je to tak drahe, ze se to, pokud vim, vubec nedeje, navic by to stale bezelo na jednom jadru, jen by se menilo na jakem, tedy celkove vytizeni procesoru stejne).

Ac nejsem vyvojar her, myslim si, ze situace tam bude stejna jako jinde - vetsina (velkych) her v dnesni bude mit vice vlaken (a tim vice nemyslim 2, 4 nebo 8, budou to spise desitky), lisi se jen v tom, co ta vlakna delaji. V idealnim pripade je mnozsti prace rozdeleno "rovnomerne" mezi jednotliva vlakna, ta se potom rozdeli mezi jadra. Jadra jsou podobne vytizena a v tomto pripade je vhodne mit "co nejvice" jader (a dle narocnosti hry to potom vypada tak, ze jsou vsechna vytizena v prumeru treba na 30%, nebo na 60%).

Realita vsak v nemalem mnozstvi pripadu vypada tak, ze nektera vlakna delaji mnohem vice nez jina, takze ackoliv jich jsou desitky, tu tezkou praci delaji napriklad dve a ta ostatni jen tak paberkuji. To potom vypada tak, ze ta dve vlakna jsou spustena na dvou jadrech, ktera jsou vytizena napriklad na 90%, a zbyla jadra obsluhujici ostatni vlakna jsou vytizena napriklad na 5% nebo mene. V tomto pripade je realne maly rozdil v tom mit napriklad 4 nebo 8 jader, protoze 2 jadra budou vzdycky velmi vytizena a zbyly pocet jader bude delat velmi malo (v pripade 4 jader budou 2 zbyla jadra vytizena treba na 15%, v pripade 8 jader bude 6 zbylych jader vytizeno na 5%).
@Charllize (06.01.2021 10:20): Myslíš, že se ti zobrazuje vytížení na více jádrech? To ještě neznamená, že ta hra využívá víc jader. Mně namodovaný Minecraft taky "běží na více jádrech", ale to podle mě jen OS přelívá zátěž na různá jádra, aby se všechna opotřebovávala rovnoměrně, protože jinak je Minecraft od základu těžce jednojádrová záležitost, bohužel. Ale možná kecám. Jestli o tom někdo ví víc, tak se rád nechám poučit.
Osmijádro bude základ už jen kvůli novým konzolým, samozřejmě že šestijádro stačí, no na 4k hraní bych si ho už nekupoval.
@Charllize (06.01.2021 10:04): Nic, jen jsou to v podstatě peníze vyhozený "za nic", pokud je nevyužíváš třeba i na práci. Já doma programuju, takže mi třeba běží server nebo nějaká virtualizace, u toho něco buildím a zároveň někde píšu kód, tam je fajn ty vlákna mít. Pokud hraješ jenom hry, tak ti většina z těch osmi jader bude ležet ladem. Je to jako koupit si vilu s dvanácti pokojema, ale využívat jen čtyři. Prostě zbytečný.
Že CP77 zrovna moc dobře optimalizovaný není si cvrlikají i vrabci na střeše. V tom se musím zastat @pajmič Battlefieldy jsou proti tomu super dobře optimalizovaný. Far Cry series ani AC nehraji nemohu posoudit.

S těmi 8 cores CPU, taky jsem kupoval 8 cores CPU: R7 3700X s tím že to dlouho nebudu měnit, moc nechybělo a koupil jsem jedné noci skladovku R5 5600X ale nakonec jsem rád že jsem to neudělal, viz ten článek co jsem postoval níže.
Stejně si myslím že ty 8c CPU zastarají daleko rychleji než jsem si kdy dokázal představit, nikoliv počtem cores ale výkonem. Když vidím ten posun ve výkonu mezi Ryzen 3000 --> Ryzen 5000 tak jsem rád že jsem do CPU nedal více než necelých 9 tis. I tak to bylo bezkonkurenčně nejdražší CPU co jsem si kdy v životě koupil.

Ty povídačky o využití 8 cores CPU v budoucnu .... no ehm. Povíme si za pár let. Na práci je samozřejmě 8c/16t super ale na hry?! Já vím teď se tu na mě sthne mela o tom jak 8 cores už teď válí. No ehm, tak určitě: v 3D Max Studion, AutoCad, streaming, apod. zcela určitě. Ve hrách? Ale nenechte se vysmát, 6c/12t bohatě stačí.

K čemu Vám bude za 4-6 let 8 cores když výkon CPU vzroste řekněme o 50-70% obecně?
@Paul (06.01.2021 00:49): No optimalizovanej .. :D RTX ultra 1440P, ultra detaily 48 - 60 fps s DLLS. Rtx je brutální zabiják, asi moc nelze předpokládat, že se něco v dohledné budoucnosti změní. Jsem rád, že jsem 3080 pořizoval jako 1440p kartu, na 4k/60 fps je to s moc velkým kompromisem furt.
Jinak k tomu procesoru, vím že by to udělal asi málokdo, ale měl jsem v košíku skladovou 5600x za 8 tis Kč, ale nakonec jsem vzal stejně 8 jádro od intelu ... Vím, že intel je momentálně out, ale furt si myslím, že v následujících 3-4 letech vydrží 8 jader o něco víc, než aktuální 5600x.
@pajmič (06.01.2021 03:15): Je pravda, že Far Cry jsem už nějakou dobu nehrál, tak nevím, jestli se něco v sérii změnilo, ale imho je to řádově daleko jednodušší hra, co se týče AI, skriptů a všelijakých běhů na pozadí, než Cyberpunk 2077. To, že to nemají podchycený z hlediska renderování grafiky, je už druhá věc.
@Paul (06.01.2021 01:45): Já ti nevim, ale já si myslim, že FarCry jsou ultra detailní openword taky, ergo tvůj protiargument není validní, tudíž ne, CB77 není dobře optimalizovaná hra, sumimasen.
@pajmič (06.01.2021 01:01): Měl jsem na mysli dvě nejnovější Ubi hry, Valhallu a hlavně WD Legion. Dunia běží dobře. Jinak srovnávat ultra detailní open world C77 s lineárními tunely je mimo, sorry.

@Bursoft (06.01.2021 01:02): jo, oproti 5600X to takovej rozdíl nebude, to souhlas. Ale..prostě v momentě kdy upgraduje z 1600, a konzole maj 8 jader, tak bych dneska 6core taky nekupoval, i když zatím stačí. A jo, konzole maj na hry vyhrazeno 7, ale i tak. Prostě jistota je jistota. Ale neříkám že je 5600X špatná koupě. A cena 5800 a 5900 mi přijde ošklivě ustřelená, ne že ne.
@Paul (06.01.2021 00:49): Tak je to CPU heavy do určitýho momentu. A z těch benchmarků je jasný, že s 5800X si pomůže minimálně proti 5600X. Jako dle jiných benchmarků, na hry už se to podle mě nevyplatí momentálně.
@Paul (06.01.2021 00:49): Nechci zase vypadat jako štoura, ale přirovnávat CB77 k Ubi hrám je dost povrchní, zvlášt když Far Cry hry běžící na Dunia enginu mají vždy skvělou optimalizaci. Doom, Battlefieldy, Resident Evil remaky, DMC5 maji velmi dobrou optimalizaci, neb je můžeš hrát plynule na 60+fps in na podprůměrnym stroji. Na CB77 potřebuješ high end i bez tapnutého RT. To není známka good optimalizace, sorry.
@Bursoft (05.01.2021 22:24): huh? C77 je na PC velmi dobře optimalizovanej. Minimálně ve srovnání např. s posledníma Ubi hrama. Jen to RT brutálně zvyšuje nárok na CPU, a zrovna tam Korbitch ten pětkovej Ryzen využije (a já bych ho taky rád využil, mít ho).