Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Ross

Ross

Rostislav • 30 let • Řidič tramvaje • Ostrava (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentáře

Hero of the Kingdom

  • Android 90
Chvíli jsem nevěřil, že tohle je původně PC hra. Hrál jsem to na mobilu.

Hra jako taková je celkem lehká. Postupně řešíme, co se vlastně stalo s naším otcem. Později zjistíme, že v kraji řadí kromě banditů i nějaké temné síly, kterým se musíme postavit! Tak hurá na ně!

Alfou a omegou hry jsou samozřejmě peníze. Jejich získání je ze začátku poměrně obtížné, ale postupně se hráč dostane větším a lepším odměnám za pomoc lidem. Výhra je co nejdříve postavit zlatnictví. Díky tomu lze později prodávat cennosti, které vás uživí na velmi dlouho. A zároveň si za peníze pořizujeme pomocníky, vojáky, jídlo a spoustu dalších věcí.

Mapa je skvělá. Upřímně jsem nečekal, že bude taková rozsáhlá. Jednotlivé lokace jsou krásně zpracované a dá se na nich pořád něco dělat - lovit zvěř, sbírat bylinky či bobule a hlavně pomáhat lidem. Další zajímavou věcí jsou skryté předměty, které lze hledat. Na mobilu to nebylo příliš snadné, protože jsou často velmi malé.

Co mi vyloženě vadilo byla nutnost spánku a enegire našeho hrdiny.

Nyní mi zbývá dokončit menší úkoly a pak se vrhnu na další díl.

Pro: Oddechová záležitost, skvělé obchodování, pěkná a rozsáhlá mapa.

Proti: Hledání skrytých předmětů, nutnost spánku.

+12

Voxel Tycoon

  • PC 95
Tuhle hru jsem sledoval už dávno. Až letos jsem se odhodlal to taky zkusit. Takové hry, kde stavíte dopravní společnost mám opravdu rád (kdo mě zná tak ví) a tohle je úplně jiná liga, než hry typu OpenTTD, Mashinky, Transport Fever 2. Proč, ptáš se milý hráči? Jednoduše proto, že tato hra do toho všeho přidává prvky z Factorio. Čili stavba všemožných továren, spojování je pásy a výroba nespočet výrobků.

Vydělávat v této hře je poměrně těžké ze začátku. Tady nestačí vozit uhlí donekonečna do teplárny, jako ve výše zmíněných hrách. Pokud se v teplárně naplní sklad, na uhlí vám pečou a dostanete o hodně méně zaplaceno. A tak je to s každým výrobkem či surovinou.

V pozdějších fázích hry bude potřeba zásobovat města i lepšími výrobky než pouhé suroviny, např. nábytek, ocelové traverzy, železné cihly atd. Přičemž řada výrobků slouží i pro výrobu. Zejména prkna se později nevyplácí prodávat ale vyrábět z nich. Hra končí tím, že vyrobíte počítač. To je cíl každé mapy. Těžký cíl. Trvalo mě to necelých 20 hodin herního času. 

Zajímavé je, že každý zdroj surovin (železná ruda, uhlí, les, lom a další) má svou omezenou kapacitu. Když vše vytěžíte, je potřeba najít další zdroje.
Další změnou oproti klasickým hrám je mapa. Začínáte na malém kousku mapy, jakémsi regionu. Další regiony si musíte nakupovat za těžké peníze.

K dispozici jsou zatím pouze vlaky a silniční vozidla. Nutno podotknout, že jich je opravdu hodně, řada z nich je dostupná díky zajímavě zpracovanému výzkumu.
Co se cestujících týče, ti jsou tady jen tak navíc. Podle mě se ani nevyplatí je vozit. Města routou i díky dobré distribuci zboží.

Co bych vytkl?
Když jsem byl soběstačný tak jsem přestal prodávat prvotní suroviny, za které je málo peněz. Ale bohužel města je pořád chtěla a nové prodejny/služby na jiné – pokročilé a dražší výrobky se otevíraly poskrovnu až vůbec. Příště asi zkusím taktiku, že budu zásobovat i prvotní suroviny a snad to zpřístupní více lepších obchodů.


Tak a nyní mám nejspíše dost zkušeností na legendární Factorio :)

Pro: Koncept hry, stylizace hry, množství budov, surovin i vozidel. Zajímavý výzkum

Proti: Města pořád chtějí základní suroviny (možná moje neznalost), návěstidla

+7

Bzzzt

  • PC 100
Herní výzva 7.  Ve stínu pixelů.  

Další nečekaný loňský klenot po Last Train Home je tato hra. Tato extrémně těžká hra :)
Hra vypadá a zní úžasně. Roztomilý robůtek v aréně plné všelijakých nástrah je návykový počin. Level design se opravdu povedl. Do toho luxusní muzika, která se k Bzzzt hodí.

Obtížnost hry je vysoká i na lehkou obtížnost. Lze si tady vybrat lehkou obtížnost, kde máte tři životy na úroveň. Druhý typ obtížnosti je bez životů čili smrt = restart levelu. Ze začátku jsem hrál na druhou obtížnost, ale po pár levelech jsem to musel snížit. I tak byla hra extrémně těžká. Obtížnost postupně gradovala a pár levelů se prostě nedalo. Některé levely jsem musel opakovat i po pár dnech. Zejména ty na "čas", kdy je potřeba projít level dřív, než celou arénu zničí laser nebo exploze. Nechybí zde ani boss bitvy. Hlavně ta poslední byla šílená.

Hra má skvělou znovu hratelnost, kdy se můžeme sami zlepšovat, popřípadě posbírat všechny šroubky a nastavené časy. Nutno podotknout, že jsem to hrál na klávesnici. S ovladačem to pro mě nebylo ideální.

Pro: Grafická stylizace pixelartu, hudba, level design, délka hry, obtížnost...

Proti: ..., která je někdy extrémní.

+10

Alarm für Cobra 11: Director's Cut

  • PC 50
Herní výzva 9.  Ztraceno v překladu

Jedna z prvních her na motivy Německého seriálu. Hra jako taková je poměrně hrozná. Kariéra má nápadité mise, které jsou hodně různorodé. Většinou se jedná o zastavení zločinců pomocí nárazů, dalším častým úkolem byl doprovod nějakého vozidla tak aby se mu nic nestalo. Čili odstranit případné gangstery, které na vozidlo útočilo. Zmíním tři mise, které byly nejzajímavější. První z nich byla zcela netradiční a to, že vy jste se stali obětí atentátu a museli jste před útočníky ujet. Což nebylo úplně lehké, protože měli výkonnější vůz a jejich útoky na vás byly dost prudké a někdy stačil jeden náraz a vaše auto se převrátilo.
Další zajímavá mise byla, že během sledování zločinců jste dostali zprávu o tom, že vaši kolegové jsou cílem útoků. Vy jste se museli na dálnici otočit a urychleně jet v protisměru. Což byla docela zábava.
A poslední zajímavá mise byla zároveň i finální mise a byla nejtěžší. Chránit konvoj vozidel, ve kterém je státní tajemník. Postupně dojde k několika explozím a vůz s tajemníkem se snaží ujet. Zároveň s ním i další doprovodné vozy. Po chvíli na vás zaútočí 6 vozidel, které musíte odstranit z dálnice. Přitom se nesmíte příliš vzdálit od vozu tajemníka a doprovodných vozů. Až se zbavíte těch útočníků dostanete zprávu, že je potřeba zastavit i doprovodné vozy tajemníka. Až se vám to podaří hra končí :)

Dále je ve hře několik nápaditých bonusových misí, které jsou spíše pro srandu. Třeba s autem předjet konvoj autobusů, kterých je hodně a zaberou celou dálnici.

Podle popisu výše se může zdát, že je hra zábavná, tak proč dávám průměrné hodnocení? Důvod je hratelnost, respektive fyzika. Kolize mezi auty jsou hodně divné, a protože jde o základní princip hry, tak se prostě nepovedla. Auta moc nejde vytlačit, při kolizi různě cukají. Vozy nejde vybrzdit (až na jednu misi, kde je to potřeba) a boční nárazy pro většinu zločinců nic neznamená. Samotné řízení je docela dobré, díky ne-fyzice vozy drží i v prudší zatáčce ve 250 km/h jakoby nic.
Vozový park taky není pestrý a vlastně ani nejde poznat co řídíte. Auta vypadají otřesně a jediné co lze bezpečně poznat je starý Golf. Autobus nebo náklaďák si nezařídíte.

Co se prostředí týče, je to průměr hodný svému věku. Celá hra se odehrává na dálnici, což by ani nevadilo. Ale její technické zpracování je nic moc. Občas most, občas tunely, odpočívadla, benzínky. Ok. Ale to prostředí, které je hrozné. Většinou protihluková zeď, 2D pás stromů či skal. Občas se objeví důlní rýpadlo, a budovy.

Poslední věc, co musím napsat je bonusový obsah. Za každou splněnou misi dostaneme bonusové video ze seriálu. Nějakou nehodu, kde auta létají vzduchem, různé exploze a další. Hodně zajímavé video je video z natáčení seriálů, které muselo být extrémně náročné. Fanoušci hned poznají, že záběry z natáčení bylo z epizody Děti slunce z druhé série :) 

Hra je kompletně v němčině. Musel jsem používat foto režim Google překladače v mobilu, abych pochopil co po mě chtějí.

Pro: Druhy misí, videa z Kobry 11, originální kobří soundtrack (v menu hry), nápadité nepovinné mise.

Proti: Fyzika, grafické zpracování aut a okolí dálnice. Žádná hudba během jízdy, malý vozový park.

+9

Last Train Home

  • PC 85
Mám to za sebou! Sibiřská výprava legionářů při cestě domů je úspěšné za mnou a mě nezbývá nic jiného než celou hru ohodnotit. Na úvod můžu napsat, že hra opravdu stojí za vaše peníze. Hru jsem dohrál za 39 hodin.

Grafika, atmosféra, hudba, český dabing – to vše se povedlo na jedničku. Hrál jsem to na základní obtížnost, jak je zde uvedeno, že takhle to autoři zamýšleli. Obtížnost postupně roste a hra je v pozdějších fázích opravdu složitá. Proto doporučuji všechny vojáky co nejvíce vycvičit, protože na své poslední úrovni to jsou elitní vojáci. I vylepšovat různé role pomůže.

Průzkum mapy je ze začátku zábavný. Člověk i s radostí prozkoumává mapu a plní i vedlejší mise. Vedlejší mise se mi dařilo plnit zhruba do 60% hry. Chvíli trvá, než si člověk osvojí všechny mechaniky. Zbytečně jsem jezdil s přeplněným vlakem, protože jsem měl potřebu mít všechny suroviny. Až v poslední fázi hry bylo jasné, že 1742 látek a 863 kovů je trošku moc. Až ke konci hry jsem pochopil, jak se zde dají pořádně vydělávat peníze, které ze začátku hry hráč ani nemá. Proto jsem celou hru odjel s vlakem, který byl k dispozici během misí. Žádný vagon nebo lokomotivu jsem si nekupoval.
Nesouhlasím s komentářem pode mnou, že je kuchyňský vagon k ničemu. Dají se tam totiž vařit polívky z jídla a bylinek, což efektivně přidává hodnotu potravy pro všechny vojáky. Protože jídla je ve hře obrovský nedostatek.
Ještě doplním, že u obou odboček jsem vždy volil sever. Příště musím zkusit jih a třeba i jinou obtížnost hry.

Při jedné misi mi kompletně došlo střelivo, ale naštěstí šla tato mise dohrát i pomocí stealth. Vlastně samotný stealth je v této hře skvělý a potřebný. Hodně to ušetří munici, které bývá také často nedostatek. Něco jsem hrál stylem kamikadze a něco stealth. Obojí má něco do sebe. Většinou jsem to hrál stylem pokus-omyl a často po zabití jednoho nepřítele jsem hru uložil. Občas jsem musel i nějakou misi opakovat.

I když jsem se snažil i během hlavních misí dělat nepovinné úkoly, trošku mě zamrzela situace ke konci hry. Vedlejší úkol byl, že nesmím spustit poplach. Čili jsem jel stealth a tu misi hrál poměrně dlouho a pomalu. Pak dojdu ke konci mise a tam se mezi sebou mydlí Rudí a Bílí. Jeden z Rudých u toho zemře a jiný spustí poplach. Přitom mí legionáři byli od této bitvy daleko.   
Nějaké další chybky byly spíše kosmetické (třeba jízda vlaku mimo koleje) a na nějaké velké bugy jsem nenarazil.

Hru jsem si fakt užil. Byla to skvělá jízda.

Pro: Skvělá atmosféra legionářské výpravy. Český dabing v čele s Karlem Dobrým. Stylové cutscény, hudba, grafika, obtížnost, přehledné statistiky.

Proti: Občasné chybky.

+21

Ferrari Virtual Race

  • PC 75
Celkem rychlá hra na jedno dvě zahraní. Hra jede na engine Alarm für Cobra 11: Burning Wheels a vlastně se hraje úplně stejně. I nastavení hry a závodů je úplně stejné. Dokonce je zde i model poškození a akční kamera, stejně jako u Kobry :)

Potěší výběr aut i možnost změnit barvu. Dále musím pochválit možnost jezdit z pohledu řidiče. Co bych vytkl je absence více map. Je zde pouze jeden okruh. Kdyby byl aspoň rozdělený na nějaké další části a nebo možnost závodit i v opačném směru.

Pro: Grafika, poškození, akční kamera, reálný okruh, pohled ze sedadla řidiče.

Proti: Pouze jedna mapa, absence herní hudby.

+5

Alarm für Cobra 11: Highway Nights

  • PC 85
Po pár letech jsem znovu oprášil tuto legendární hru. Z celé Kobří série je Highway Nights nejlepší. Celý příběh je originálně zasazený do různých misí, v celé sérii jde o skvělou novinku a osvěžení. Hra se dělí na jednotlivé dny, kdy první den vidíme atentát na letadlo! A my, jako dálniční policie musíme tomu zabránit. Celý příběh se vrátí o týden zpět a my řešíme různé zapeklité případy, abychom se dostali co nejblíže k atentátníkům.
Naplň misí je různorodá a od jiných dílů se vlastně neliší - pronásledování zločinců s možností je zničit, sledování zločinců tak, abychom se neprozradili, dále pak jízda z místa A na místo B ideálně na čas a bez škod; a novinka: Střelba! Střelba je taková komická, ale je to super zpestření.

Vozový park je výborný. Objevují se stará známá vozidla, ale i úplně nová, zejména závodní speciály. Co se závodů týče, pro mě byly spíše otravné. Sice doplňují příběh, nečekaně se na okruhu objeví i atentátníci, kteří mají spoustu času pří přípravě atentátů i závodit. Ještě se tu objevují i offroad závody, které jsou ještě horší než ty na okruhu.

Dále musím pochválit celkem jednoduchou editaci některých herních souborů. Jednoduše lze přidat nějaké traffic vozidla z předchozích dílů (nebo z novějších), lze jednoduše nastavit jaké přívěsy mají používat a taky množství vozidel. Takto se dá udělat pěkný provoz plný destrukce a vypadá to i lépe, když jezdí více různorodých vozidel.

Co je celkem škoda je nereálnost sledování. V sérii těchhle her se tato featura objeví už potřetí a opět je to otravné. Když jsou obrovskou novinkou semafory, proč sledovaný vůz jezdí jak idiot? Proč nejezdí krásně v provozu podle předpisů? Možná by taková mise byla větší nuda, kdybychom i my museli čekat na zelenou, ale nejspíše by to byla i větší výzva. Bohužel se nestalo a AI zločinci jezdí na červenou.
Další věc, které je škoda je velikost městské mapy. Tak 15% mapy zcela chybí a nedá se tam dostat. Vypadá to, že vývojáře tlačil čas. Do těchto míst se dá dostat obtížně. Jsou tam nějaké assety takže se to bohužel nestihlo.
Další podivností je noc. Sice je pěkná ale je taková umělá. Hned za autem se textura tmy rozšiřuje a vlastně vás sleduje. Když zničíme lampy, tak stejně zůstane místo na mapě osvětlené. Tak samo i přední světla vozidel. Po zničení se i tak objeví textura světel. Což je obrovská škoda, že zde není dynamické osvětlení scény, světel a stínů, tak jak to má třeba GTA.
Poslední věc, co je tady divná jsou ploty. Na venkově je jich tak moc, že jezdíme v nějakém koridoru jako ve starých NfS. Což u Kobry 11 Nitro nebo Crash Time nebylo a dalo se jezdit po loukách dle libosti.


Jinak asi není co vytknout. Dabink je skvělý, délka hry je tak akorát, vozového parku je taky hodně. Nechybí zde ani typický Kobří humor a dokonce i narážky na vývojáře Synetic. A jak stále tvrdím, nějaká hra ve stylu legendárního Midtown Madness stále chybí, takže ty Kobří srandy to částečně nahradí :)

Pro: Výborná Kobří hra plná destrukce, závodů a případů. Velké množství vozidel, pěkná grafika a velké mapy. Český dabink, humor a otevřený svět.

Proti: Spousta silnic je v koridoru, takže vyjet z cesty se skoro nedá. Nedodělané město a zvláštní detaily v noční mapě. Otravné sledování protivníků, které ztratilo potenciál (po přidání funkčních semaforů).

+8

Emergency 4: Global Fighters for Life

  • PC 80
Snad každý malý kluk chtěl být policista nebo hasič. A díky videohrám se jim může stát každý. A to hlavně díky sérii her Emergency.

Tuto herní sérii jsem dříve hodně obdivoval, ale nikdy mě nějak extra nelákala. Letos vyšla zatím nejnovější verze, která je ale úplně odpad. Říká se, že se nová hra rovná mobilním hrám.
Rozhodl jsem se vyzkoušet Emergency 4, o kterém se mluví, že je to nejlepší hra z celé série. Je to pravda?

Tato hra je téměř dokonalá. A je hodně návyková, protože vyřešit problém je velká zábava a hlavně výzva. Obtížnost hry je velmi vysoká a ještě každým dalším levelem prudce roste. Děj hry je hodně scriptovaný což hraní brutálně stěžuje. Ale na druhou stranu při opakování mise už víte kdy se co stane.

Typický příklad mise je, že se stane nějaká nehoda. Většinou se události ještě stupňují nezávisle na postupu hráče. Třeba se zřítí další kus mostu, spadne vlak do řeky, vybuchne auto v lese, zřítí se jeřáb apod.

Výběr jednotek je působivý, velké možnosti vozidel a mužů. K tomu hromada použitelného vybavení pro záchranu životů a majetku.

Co se týče negativních věcí, moc toho není. Někoho může odradit obtížnost. Velký problém hry je funkce na nových počítačích, kdy je někdy těžké hru rozjet a musí se kolikrát hra několikrát zapnout a vypnout, aby fungovala dobře.

Bohužel nemůžu úplně soudit, jestli je čtvrtý díl ten nejlepší. Za mě rozhodně stojí za vyzkoušení.

Pro: Velké množství jednotek, rozmanitost misí, živé město, český dabing, obtížnost, skripty a zvraty při plnění úkolů.

Proti: Česká verze se těžko shání, o patchi ani nemluvím. Hra si nerozumí s moderními počítači a to bohužel může případné nové hráče odradit. Grafika byla zastaralá už v době vydání hry.

+10

The Vanishing of Ethan Carter

  • PC 90
Dlouho mě nevtáhla hra do děje jako právě Ethan Carter. Je to taky možné tím, že tyto žánry prakticky nehraji. Hru jsem si neskutečně užíval do poslední chvíle. I teď po skoro 10 letech od vydání ta hra vypadá tak nádherně. Luxusní grafika vhodná na kochání, luxusní hudba a atmosféra. Skvělý příběh plný detektivní práce. Nechybí ani nějaké to leknutí během hraní.

Ale všiml jsem si, že postupně se dávkování činů celkem snižuje a to i obtížnost. První skládání příběhu byla celkem hádanka, ale to poslední u hráze už bylo prakticky za sebou. Což je celkem škoda. Další zajímavá věc je zasazení hry. Má to být někde v USA ale ve skutečnosti je to Polsko. Ta architektura budov, přehrady, železnice i vagonů, to vše jsou Polské stavby a tím mi vlastně ta hra byla docela blízká. Polsko i podobné stavby mám celkem blízko bydliště :)

A největší sranda je poslední achivement, který vůbec nezapadá do hry. Pravda, kdo hru procházel krok po kroku ho získal automaticky během hraní. Kdo se rozhodl ho splnit po dohrání hry, musí si pomoct sám.  A je to fakt bizár, že se ve hře objeví sniperská puška, kterou vlastně ani nevyužijete.  

Jsem zvědav jestli tvůrci ještě něco vymyslí. Detektiv naznačuje pokračování příběhu, tak uvidíme. Ale jak jsem psal, je to skoro 10 let, třeba se nic nechystá.

Pro: Nádherná grafika, atmosféra, hudba. Skvělá detektivní hra, prostředí i hádanky

Proti: Obtížnost je ze začátku vysoká, posléze spíše nečekaně klesá - jakoby docházely nápady. Absence  pokračování.

+16

Anno 1800

  • PC 95
Moje poprvé se sérii Anno. Dlouho jsem váhal zda do hry jít nebo ne ale nakonec jsem to riskl. Kampaň hotová, nyní mi zbývá si užívat sandbox. Musím říct, že kampaň byla super. Sice příběh byl takový klasický ale hrál se skvěle. Zajímavé je, že jsem k dokončení kampaně nepotřeboval inženýry.


Hra je hodně návyková. Stále se něco děje a je co zlepšovat. Chvíli trvá než člověk pochopí herní mechanismy. Balancování se zbožím aby ho bylo dost je docela oříšek, tak samo s lidmi. Bylo mi líto toho tropického ostrova, který byl krásný tropický ráj. Po průmyslové revoluci se z něj stala Ostrava nebo Kladno. Těžký průmysl si nese svou daň v podobě znečištění ale to lidé během 19. století nevnimaji tak jako dneska.


Nejvíce chválím grafiku, tak nádhernou hru jsem asi ještě nehrál. Všude plno detailů, luxusní střídání dne a noci (a luxusní noční obloha), skvělá možnost se po městě dokonce projít z pohledu vlastní osoby. No tohle se jim povedlo na jedničku. Soundtrack také luxusní.
Jednotlivé průmyslová odvětví jsou zpracovány kvalitně. Co mi moc nesedlo bylo dělení na Nový a Starý svět. Přijde mi to zbytečné. Jinak není vůbec co vytknout.

Pro: Luxusní grafika, efekty, soundtrack, kampaň, velikost mapy, téma průmyslová revoluce.

Proti: Dva herní světy.

+14

Travellers Rest

  • PC 80
Návyková hra, která se hraje jednoduše. Oproti podobným hrám jako je Stardew Valley či Graveyard Keeper je tato hra mnohem jednodušší a nemusí se u toho tolik přemýšlet.

Začínáme klasicky - dostaneme na starost místní hospůdku, první zařízení je zdarma a my musíme rozjet byznys. Nejprve vařit jednoduché pivo a zároveň se postarat i o plné žaludky našich hostů.
Postupně se zdokonalíme a vaříme masné výrobky, tvrdý alkohol nebo víno.

Ve hře je spousta činností, musíme farmařit, těžit a vyrábět. Farmaření je základ pro jidlo a nápoje. A ani se nemusíme o nic starat. Nemusí se nic hnojit ani zalévat. Rostlin na pěstování je obrovské množství a vůbec všechny dostupné plody lze kombinovat v různých pokrmech. Můžu si vybrat zda chci polévku s bramborem a kuřecím, či jen česnekovku. To samé i chleba, může být žitný a zároveň cibulový. Kombinací je zde hodně a hosté to mají rádi. I pivo lze kombinovat různými druhy chmele či ovoce.

Těžba surovin je tady hodně jednoduchá. Denně můžeme těžit omezený počet uhlí a železných rud. Žíly se každým dnem obnovují, což je zvláštní. Ideálně denně je nutné projít hlavní oblast a těžit. A nechat rovnou vyrábět nějaké věci.
Problém je ale dřevo. Stromů moc není a nelze sekat stromy mimo hlavní oblast. Stromy ze začátku vysekáme rychle ale dlouho trvá než vyroste nový. Málo kdy je možnost zasadit nový strom.
V pozdější fázi hry se seznámíme s NPC, který někdy prodává dřevo a dokonce sazenice stromů. Bohužel si nejde koupit dřevo u hlavního obchodníka. Ale lze koupit často už hotové výrobky (lavice, stoly, dílny, sudy, kyblíky).

Hru můžu doporučit. I když se to nezdá, je to fakt návyková hra, kde je neustále co dělat. Denní těžba vypadá otravně ale dá se to přežít. Samotná kapitola je výstavba a rozšíření hospody. Zde je potřeba obrovské množství surovin, hlavně dřeva, kterého je nedostatek.

Pro: Návyková hratelnost, grafika a stylizace hry. Celková jednoduchost a možnost kombinovat suroviny v jídle a pití. Čeština v základu.

Proti: Nemusí bavit každého, malý počet NPC se kterými si lze povídat. Dřevo je zde vzácnější než v podobných hrách.

+8

The Tenants

  • PC 75
Originální hra zaměřená na renovace bytů, zahrad či celých rodinných domů je další hrou na takové to odpočívání po práci a relax. V pozdějších fázích hry je stále co dělat a furt je co vylepšovat a upravovat. Říkáte si, že už to vypnete a ejhle - u nájemníka praskla vlivem zemětřesení zeď, tak ji ještě opravím! Pak najednou další nájemník má doma breberky. Tak je jdu vyhubit. A tak dokola :)

Kromě renovací jsou ve hře i zakázky na hlídaní nájemníků již od nějakých vlastníků nemovitostí. Ty jsou celkem jednoduché ale méně zábavné. Další možnou zakázkou je, že vás majitel nemovitosti požádá, aby jste vy sehnal nějaké nájemníky. To je celkem výzva, aby byl majitel opravdu spokojen. Čím více jsou majitelé spokojení, tím je lepší osobní ohodnocení a samozřejmě penízky. Kromě toho všeho jsou zde i tzv. elitní kontrakty na renovace objektů; např. vojenská základna, škola, bezdomovecký brloh, filmové studio, kostel a spousta dalších.

Tady se dostaváme k největšímu záporu této hry -  repetitivní zakázky. Každý elitní majitel nemovitosti chce totiž celkem 3x splnit nějakou zakázku. A většinou je to to samé. Stejné barvy stěny, stejný nábytek a tohle dělejte 3x. Bohužel i klasické zakázky se začnou později opakovat. Akorát se změní třeba požadavky na kvalitu.

Teď se opět vrátím k pozitivním věcem a to je možnost vlastnit své nemovitosti/byty a najímat tam lidi. Ze začátku je těžké sehnat někoho normálního a často se může stát, že najmeme zloděje nebo alkoholika. Každopádně když platí tak fajn. Někdy se stane, že si nájemník doma vaří drogy nebo je příliš hlučný, až si správce budovy stěžuje. Je důležité si udržet dobré vztahy na všech stranách. Bohužel je tady i jeden zápor, co mi hodně vadil u Grand Theft Auto IV - mobil. Když máte více nájemníků, tak se vám mobil prostě nezastaví. Je potřeba reagovat na jejich problémy a požadavky.


Myšlenka na takovou hru není úplně nová. Původní záměr na The Sims byl právě jen stavba domu a jen nechat reagovat lidi na nábytek. Původně se nemělo jednat o simulátor života. V této hře je myšlenka původního The Sims doplněna o management správce realitní kanceláře a musím říct, že tahle hra se opravdu povedla. Až člověk pochopí jednotlivé funkce, jde to samo. V mapě je spousta vedlejších aktivit, někteří nájemnicí vám spustí minihry (třeba fandění při cvičení). Obtížnost hry je taky tak akorát.

Pro: Design hry, super návrh na hru, zpracovaní managementu a mapy hry. Vyvážená obtížnost, čeština v základu :)

Proti: Repetitivní zakázky - zejména ty elitní. Příliš otravný mobil (lze samozřejmě povypínat nějaké upozornění, ale lepší je to sledovat pro blaho nájemníků).

+10

Cities: Skylines - Plazas & Promenades

  • PC 75
Máme tu další větší DLC a jak je u DLC u Cities: Skylines známo - kvalita a obsah hodně kolísá. Vyplatí se investovat peníze do tohoto DLC, nebo je to stejné fiasko jako předchozí modulární letiště?

Myšlenka na pěší zóny klidně mohla být v základní hře. Tohle rozšíření je spíše pro lidi, co si rádi hrají. Budovat jednotlivá náměstí a pěší úseky je docela zábava, možností je opravdu hodně. Hra kombinuje i možnost zavést MHD do svých zón, což je taky dobrá věc na obsluhu větších zón. Do zóny mohou jezdit i tramvaje pokud máte Cities: Skylines - Snowfall. Bohužel trolejbusy v základu chybí, ale už jsou na to módy :)
Skvělou věcí jsou vysokokapacitní budovy služeb. Od škol po IZS budovy. To s kombinací sjízdných cest/MHD zajistí skvělé vzdělání občanům a člověk nemusí stahovat modifikace. Teď si akorát nejsem jist, jestli tyto budovy vyšly i v bezplatném update nebo jsou součástí DLC.

Za mě je toto DLC mnohem lepší než předchozí. Sice opět zónujeme oblasti (už po páté!!), ale asi to jinak nejde.

Pro: DLC se zaměřuje na moderní pěší zóny, spousta nových budov a inovace hratelnosti. Kombinace prvků ze starších DLC.

Proti: Opět se zónuje, nemusí bavit každého.

+8

Tavern Master

  • PC 90
Přesně takové hry mám nejraději. Prostě si sedíte a odpočíváte u hry, ve kterých něco budujete, například město či zoo. Nebo se staráme o nějakou službu, jako je třeba nemocnice. Tady se nám naskytne možnost starat se a budovat tavernu, nebo-li středověkou hospůdku.

Nečekejte hospodu plnou alkoholiků, kteří budou dělat bordel všude okolo, jak se někdy stává ve čtvrté cenové na okraji sídliště. Tady všichni poslušně zaplatí, nic nerozbijí, ani nepoblijí a další den přijdou zas! :)
Celá správa hospůdky spočívá v nákupu jednotlivých nápojů a surovin na vaření. Zpočátku můžete svým žíznivým lidem nabízet pouze vodu, postupně si odemykáte nové nápoje jako pivko, víno, mlíko a tak dále. Jídel je také velké množství. Jsou to různé masové pokrmy, polívky nebo dezerty. Většinou 4 druhy od každého.

Po čase se dostanete i k provozování hotelu. Někteří hosté u vás přespí a zaplatí za to poměrně dost peněz. Čím lepší zařízení hotelu, tím více hvězdiček a výdělku. V hospodě to platí také. Čím lepší a luxusnější vybavení tím lepší výdělky. Navíc k vám budou chodit i vážnější hosté včetně šlechty. Tito vážení hosté jsou důležití hlavně pro body výzkumu a také pro obrovské výdělky pokud se vám podaří zajistit soukromé akce přesně pro typ těchto lidí. Každá taková akce chce speciální jídlo z kuchyně (které vyžaduje suroviny, které se musí získat pomocí rytířů - ti jdou na výpravu po světě) a také větší množství určitých nápojů.

I v této oddechové hře na nás čekají nástrahy, Největším problémem může být zpočátku oheň. Jelikož jsme ve středověku, není zde žádný poplašný systém ani rozprašovač. Na oheň platí klasický kýbl s vodou, kterým hasí vaší zaměstnanci. Dokonce je musíme ručně určit. Další nástrahou jsou zloději. Ze začátku nemáte moc peněz na strážné, takže se může stát, že zloděj ukradne plný sud těžce získaného vína. Později budou zloději chodit i po dvou až třech a váš strážný bude potřebovat patřičnou výbavu proti nim.

Hra je zpočátku dost návyková a když člověk vypne - najednou zjistí, že se setmělo. Později nastává stereotyp, ale to bývá u takových her poměrně časté. Tvůrce hry již nehodlá tuto hru nějak rozšiřovat (podle zprávy na Steamu) a chystá novou podobnou hru. Koupi mohu doporučit :)

Pro: Skvělá grafika, hudba i design hry. Originální námět na hru, zábavný koncept, vyvážená obtížnost.

Proti: Po čase stereotyp

+7

Sleeping Dogs

  • PC 90
Herní výzva 2022 - 4.  Zvířecí instinkt 

Tahle hra mě neskutečně nadchla svým příběhem. Přiznám se, že ze začátku mě tolik nebavil ale později se příběh "rozjede" a má to fakt grády. Příběh plný zákeřných zvratů a překvapení byl super.

Hong Kong působí věrohodně. Velké živé město, kde je plno vedlejších aktivit jak pro policii tak pro triádu. Hlavní postava Wei Shen je pravý akční hrdina, který přežije téměř vše. Wei je výborný mistr bojových umění , které je bohužel důležitou část hry. Boj na blízko mě tolik nebavil a často jsem musel mise opakovat. Pokud bylo někde vozidlo, radši jsem nepřátele přejížděl :) Některé mise byly hodně frustrující kvůli boji. Naopak přestřelky mi šli. Tu jsou docela primitivní a jednoduché.
Když jsme u střelby, zbraní je tak akorát. Wei je sice pravý drsňák, ale oproti kolegům z GTA neumí nosit hodně zbraní současně. Wei tak musí nosit většinou jeden samopal se kterým umí dělat řádný bordel. Kromě samopalu jsou zde i různé pistole (moc se od sebe neliší), brokovnice a granátomet. Ruční granát nebo nějaké bazuky a takové srandy hromadného ničení tady nejsou.

Ruční zbraně na blízko tady také jsou a je jich kupodivu moc! Kromě různých nožů lze použít i deštník, kabelku, klíč na kolo aut, dokonce lze použít i rybu. Jen škoda, že operativně nelze použít jako zbraň cokoliv co je na zemi jako nějaké krabice (kovové) a další odpadky. Během boje lze využít i prostředí - čili různé ventilační šachty, popelnice, sporáky, výlohy, telefonní budky. Do těchto věcí lze hodit nepřítele a zmasakrovat ho. Hra je vskutku dost brutální.
Bojový souboj je pro mě dost otravný ale zároveň zajímavý. Wei se pomocí sošek učí nové bojové umění, které se hodí v praxi při plnění různých misí.
Policejní část hry mi připadá kratší ale taky velmi zajímavá.

Kromě hlavního příběhu je ve hře i hromada vedlejších misí, které se často opakují. Děláte vymahače či různé dobré skutky. Pro policii naopak musíte vyřešit často přestřelku, honičku aut a nebo hack kamer. Dalším vedlejším úkolem je sbírání tajných kufříků s bonusy, často pár peněz a oblečení. Dále je možno hledat dýmku zdraví, která zdraví dlouhodobě vylepší. Postupem hry bude hledání těchto dýmek a kufříků snazší, jelikož se objeví na minimapě.

Co bych vytkl?
Bojový systém sem psát nemůžu - ten prostě nesedne každému a co tak vidím na DH, vás bavil - moje chyba :)
Jízdní model je hrozný a těžko se na něj zvyká. Proto jsem radši na delší vzdálenosti jezdil taxíkem.

PS: Hrál jsem Definitive Edition.

Pro: Skvělý příběh, grafika i dialogy. Herní doba je tak akorát a obtížnost postupně stoupá.

Proti: Bojový systém je zdlouhavý a mě nebavil. Jízdní model, málo zbraní. Zpracování tramvají.

+20

Shift Happens

  • PC 80
 Herní výzva 2022 - 3. Ticho jako v hrobě  

Tahle hra je dobrá sranda ve dvou. Občas nervy :D Existuje něco podobného? A teď si to trošku rozepíšeme.
Hra je neskutečně roztomilá. Ty postavičky a okolí vypadají fakt pěkně. Jednotlivé lokace působí věrohodně. Začínáme v laboratoři, kde se dvoum postavičkám podaří rozbít nějaký přístroj. Začíná dlouhá cesta různými lokacemi - lesy, pouště, jeskyně. Cílem je nasbírat největší množství mincí, nejlépe najít tajnou místnost a dojít oba do cíle. Což je někdy nadlidský úkol!

Obtížnost hry postupně pomalu stoupá. Některé úseky jsme zvládli víceméně náhodou. Snaha o nasbíraní všech mincí se zdá v některých kolech nesplnitelná. Nejdůležitější je koordinace se svým spoluhráčem. Pro nás byla nejtěžší jeskyně. Kolikrát jsme fakt nevěděli jak dále ale zvládli jsme to.
Ozvučení a hudba hry jsou super. Musím ocenit i interaktivní outro - víc prozradit nemůžu :)

Pro: Příjemná plošinovka, roztomilost, obtížnost, nápad na hru, jednotlivé lokace.

Proti: Místy bugy

+10

Polda 6

  • Android 85
Dovolil jsem si si přeskočit pátý díl a po skvělém čtvrtém díle jsem se vrhnul na šestý díl. Vzpomínám si, jak se před léty nečekaně objevil.

Je vidět, že větší pauza mezi díly jen prospěla. Hra je na jiné úrovni než předchozí díly, ať už jde o grafiku nebo dabing. Autoři si vyhráli se vším - hudba, scény, kde se hráč pohybuje. Dále pak dialogy i některé vtípky byly super. Hned se o to víc těším na zatím nejnovější sedmý díl.

Délka hry je tak akorát. Obtížnost hry je celkem normální až lehká. Trošku mě mrzí, že Pankrác často sám od sebe napovídá při nějaké hádance.

Pro: Kreslená grafika scén, hudba, hvězdný dabing, Pankrác je stále trouba, humor

Proti: Občas moc jednoduché, Pankrác bohužel napovídá.

+6

Burnout Paradise

  • PC 60
Herní výzva 2022 - 5. Na vážkách  

Doteď lituji, že jsem si vybral tuto hru. Nevím jestli je to mým věkem, nebo tím, že mě původní Burnout minul? Hra mě nebavila. Vyhrát jednotlivé závody je takřka primitivní, AI je totiž doslova hloupé. A to bohužel u všech herních režimů. Ani zkratky neumí využívat a často se stává, že zkratkou jedete sami :)
Mapa světa je velká, což je super. Ale super nejsou různé neviditelné zdí (nad ploty i svodidly).

Tak a konec hejtů. Vozový park je obrovský a člověk si vybere. Jsou tam i bonusové auta třeba z Ghost Busters. Co je trošku škoda je absence nějakého náklaďáku nebo autobusu. Přece v takové hře plné destrukce je škoda, že nic takového není. Pestrá je i paleta AI vozidel typu traffic. Tam už se nějaký ten truck nebo bus objeví.

Graficky je hra pěkná. Super jsou i efekty, crash kamera, hudba i zvuky.

Osobně mě nejvíce bavily závody, kde musíte udělat co nejvíce nehod. A pak mise, kde po vás šly jiné auta a vy jste museli dojet do cíle. Ostatní závody byly slabší. Často mě bavilo i jezdit po městě a ničit. Nebo provokovat soupeře po mapě a zničit je. Tím jste získali jejich auto do sbírky. Musím ocenit velkou mapu, otevřený svět a volnost při výběrů závodů.

Fakt nevím proč mě ta hra tolik nebavila. Prostě mi nesedla.

Pro: Grafika, hudba, množství aut, některé herní módy, velký herní svět.

Proti: Hra mě nudila a nevtáhla do sebe jako podobné tituly a to mám destruktivní závody rád. Absence těžších vozidel do závodů.

+7 +8 −1

Two Point Hospital

  • PC 80
Herní výzva 2022 - 7. Hippokratova přísaha 

Dlouhé roky jsem čekal na češtinu do této hry. Bez ní se mi to moc nechtělo hrát. Čeština vyšla letos a já mohl konečně hru začít hrát - a rovnou jí použít do letošní výzvy. O co tedy jde?

Budování nemocnice v této hře je sranda. Spousta bizarních chorob, namátkově třeba žárovka místo hlavy, šedí lidé (bez barvy), blázniví kuchaři s hrncem na hlavě. Stejně tak i léčba těchto chorob je dost komická - hrnce se pacient zbaví pomocí magnetu, žárovky se zbavíme pomocí háku.

Časem je potřeba svůj lékařský tým školit, což zlepšuje léčbu. I když je v této hře humoru dost, i zde mohou pacienti zemřít. A to většinou chybou lékaře. A to zejména když není vyškolen.
Musím ocenit i skvělé animace všech přístrojů, pacientů i lékařů. Hra se hraje skvěle! Navíc je i dobře ozvučena a jednotlivé kampaně jsou vždy s nějakým menším příběhem.

Co mi na hře vadí je asi nutnost mít v nemocnici příliš mnoho obvodních lékařů. Kolikrát nestačí ani 5-10 místností a tvoří se velké fronty. A dle mého názoru je trošku divné, že v každé nemocnici co stavíme jich je několik. Holt jejich stavba je často otravná a v pozdějších fázích hry už ani hráč nepřemýšlí nad estetikou, ale na funkčností. Jeee, tu je volné místo, tu nacpu obvoďáka. Hmm a chodba je rázem jen jeden pixel na šířku.

Pro: Nádherná grafika, hudba i doprovodné zvuky. Hra se hraje opravdu dobře, rostoucí obtížnost. Šílené nemoci a jejich léčba.

Proti: Nutnost mít hromadu stejných místností, stereotyp, DLC.

+11

Polda 4

  • Android 80
Čtvrtý Polda mě mile překvapil. Převod do částečného 3D prostředí hře prospěl a je to posun dopředu. I dneska je hra koukatelná.

Líbí se mi, že hra plynule navazuje na předchozí díl a příběh dále pokračuje. Samotný příběh je fajn, cestování časem jsem se bál, ale autoři si s tím prohráli velmi dobře. Nechybí klasické technické problémy tohoto cestování, jako je porucha stroje a nebo změna historie - kdy Pankrác změní celé dějiny.

Autoři hry si skvěle poradili i se zvuky. Různé povrchy vydávají jiný zvuk při chůzi, změna hlasu v úzkých místech a podobně. Hudební podkres se také povedl.

Hra mě bavila mnohem více než předchozí díl.

Pro: Grafický posun vpřed, ozvučení scén, hudba, příběh, zpracování cestování časem

Proti: Místy zdlouhavé

+13

Polda 3

  • Android 75
Třetí díl mi přišel strašně zdlouhavý. Hra je opravdu delší než předchozí díly a délku hry zvyšují i minihry. Musím se přiznat, že chvílemi mě hra ani tolik nebavila.

Příběh je opět docela divoký a poměrně zábavný. Jsou tu i dobré hlášky, český humor i logické hádanky. Lokací je zde celá řada, většina je pěkně zpracována. Graficky se mi tento díl líbil mnohem více než předchozí.

Nyní je čas pokračovat ve svém maratonu Polda a poprvé spustit 4. díl.

Pro: Grafika, příběh, skvělý dabing, množství prostředí a osob.

Proti: Podle mě příliš zdlouhavé, některé minihry.

+10

Foundation

  • PC 80
Tahle hra je tak kouzelná odreagovačka. Doporučuji všem, kteří mají rádi klasické středověké strategie - zde se nudit nebudete. A čím, že je ta hra tak úžasná? Kromě grafiky? Už teď v EA má poměrně dost obsahu, obsahuje komplexní simulaci vesnice, spoustu surovin na výrobu.

Po rychlém pochopení základních mechanik vás už nic nepřekvapí. Stačí postupně plnit různé úkoly, čímž získáváte poměrně dost peněz. Co mi vadilo je, že obchodovat můžete vždy se stejným sousedem, který nabízí v každé mapě stejné suroviny. A ze začátku obchodovat budete. S rostoucí vesnicí je stále složitější zajistit blaho svých obyvatel. A stává se, že utečou do jiné vesnice.

Hra nemá endgame, ani kampaň. Ani ty úkoly nemusíte plnit a stačí si jen tak stavět. Což je možná škoda. Hra končí tím, že postavíte Klášter, což je vlastně poslední budova. Cesta ke klášteru je ale samozřejmě dlouhá.

Ještě se zmíním o vojsku. Zde je to celkem primitivní. Stačí tak 15-20 vojáků a vyhrajte každou bitvu, která se odehrává mimo mapu. Vojáci odejdou, 3x porazí cizí vojsko a pak přijdou. A donesou velké množství peněz a surovin. Dokonce i nějaké blueprinty, ale mě zatím nedonesli ani jednou. Boj je jeden z úkolů, co po vás král chce.

Hodnotím hru ve verzi 1.8. Letos by měla hra dostat update 1.9 a prý se chystá konec EA. Tak uvidíme.

Pro: Nádherná grafika, hudba i doprovodné zvuky. Hra se hraje opravdu dobře, rostoucí obtížnost. Čeština už v základu.

Proti: Opakující se úkoly, postavením klášteru už není moc co dělat. Maximálně optimalizovat svou vesničku.

+13