Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Captain Claw

  • PC 90
Král rage quitů. A bezpochyby jedna z nejobtížnějších her, co jsem doposud hrál. Taktéž klasika mého dětství, během kterého jsem hru nějakým zázrakem dohrál, nicméně dnes, asi po 16 letech, toho nejsem schopnej, ten poslední level prostě NEJDE!!

Hra je nemilosrdná. Nesmírně.
První tři levely jsou ještě relativně v pohodě. ale od čtvrtýho už začnete tvrdě pociťovat, do čeho jste se vlastně pustili. Vašimi největšími nepřáteli nebudou protivníci z masa a kostí, to budou po většinu času jen otravní komáři, nýbrž zasraný močály, bodáky, láva a samozřejmě voda! Jediná chybička stačí k tomu, abyste žuchli do něčeho ze zmiňovaného, a máte po životě, kterých je setsakramentsky málo. Musíte zde být opravdu precizní, vaše skoky a reflexy musí být dokonalé, jinak se kurevsky dlouho potáhnete s "nultým" životem a budete kňučet po zlaté vlajce, která váš progres uloží i po vyčerpání všech životů. Jediná výjimka je snad pirátský level 9, kde sice žádné death jumpy nejsou, ale je tam tuna pastí a nepřátel, že to vlastně vyjde nastejno. A poslední level jsou vyložená jatka... Death jumpy, pasti, i ti nepřátelé jsou tuzí. (V oné části jsem už jen furt vykřikoval "Magic claw!!") Pak vás ale čekají bossové, kteří také rozhodně nejsou žádná ořezávatka, přičemž pokud vás sejmou, alou zpátky k tomu checkpointu 653527644523 km daleko od bossa, který vás právě porazil, a koukej to zkusit znovu! Že ti hra ani nedá šanci na bosse trénovat? Máš blbý, zvykej si!

Ale sakra hraje se to jinak skvěle! Ovládání, krásná grafika, hlášky našeho kočičáka a některých nepřátel... paráda. Dokonce i hudba se dobře pamatuje. I přes svou obtížnost je Kapitán Claw nesmírně zábavná hra, důkazem snad může být i ten fakt, že pokaždé když jsem hru rage quitoval, během minuty jsem ji spustil znovu. A to už něco znamená.

Pro: Grafika, hratelnost, Claw, hudba, obtížnost

Proti: na lootu po čase přestane záležet, obtížnost

+23

Kult: Heretic Kingdoms

  • PC 70
Kult, který jsem hrál současně s Romčou na dvou PC, je druhou hrou, v níž jsem měl nainstalovanou slovenštinu. To by vzhledem k původu této diablovky sice dávalo smysl, ale tím hlavním důvodem bylo, že mi nešla spustit verze ze Score a na Steam verzi čeština nefunguje.

Inkvizitorka Alita, které lze vybrat vzhled, dvě dovednosti a přidat body ke čtyřem vlastnostem (boj, střelba, magie a rychlost), mi byla hned od začátku celkem sympatická. Pustil jsem se s ní do dobrodružství, spočívajícího především v likvidaci bezpočtu rozdílných nepřátel, ale našly se i klasické "najdi a přines" úkoly a nechyběl ani nákup nemovitostí.

Příběh je vcelku zajímavý a už kvůli jeho vyprávění pomocí statických obrazů mě jej bavilo rozplétat. Narazil jsem i na řadu knih, které příběh ještě trochu upřesnily. Určitě to však není hra pro věřící, protože na každém rohu jsem narážel na hlášky typu "Náboženství je mrtvé", na které odpověď většinou zněla "Smrt náboženství".

Než jsem našel prvního obchodníka, trvalo to celkem dlouho. Nevšiml jsem si totiž kováře v prvním městě, a tak jsem si říkal, jestli vůbec bude možné kupu nalezených předmětů prodat, případně nakoupit nové vybavení. Díky objemným batohům, které jsem postupně nacházel, nebylo třeba chodit do města tak často, a tak (až na výjimky) ani moc nevadilo, že zde není něco jako teleport.

Nejhorší lokací byla jednoznačně sedmipatrová jeskyně. S každým dalším patrem jsem si říkal, že už to musí skončit, ale ono ne, pokračujeme dále až do středu země. Ze začátku jsem se na normální obtížnost těžce protloukal jednotlivými lokacemi, s blížícím se koncem však byly boje stále lehčí a lehčí. Když jsem zrovna nezabíjel nějakou potvoru, mohl jsem kdykoli uložit svůj postup, což v každé hře vždy s radostí vítám.

Narazil jsem i na řadu bugů, kdy mi při nahrávání pozice občas problikávala obrazovka nebo některé předměty nešly sebrat, protože byly na nepřístupných místech, ale i tak určitě nelituji času, který jsem strávil s tímto nejlepším slovenským RPG.

Pro: Alita, příběh, knihy, batohy, systém ukládání

Proti: sedmipatrová jeskyně, ke konci nízká obtížnost, bugy

+20

Pro Soccer Cup 2002

  • PC 65
Již po celá desetiletí lidstvo vzhlíží k nebesům a pokládá si onu poetickou otázku: "Jsme ve vesmíru sami?" Existuje mimozemský život?" Čas od času se pár vyvoleným se naskytne příležitost objevení jasného důkazu o mimozemské civilizaci. Objevení artefaktu, jenž není zemského původu se dostane do našich rukou a my se staneme svědky něčeho mnohem většího než je náše bytí.

Pro Soccer Cup 2002 je ten artefakt. Hra má na krabici název oné populární staré hry, má mičudu, trávník a panáčky, kteří se honí za kulatým objektem jako harry potter za zlatonkou. Tím ale výčet podobností s fotbalem nekompromisně končí. Fyzika, AI, hratelnost, pravidla. Vše se nepodřizuje základním fyzikálním zákonům naší dimenze. Proto hrát tuto hru jako hru fotbalovou by nebylo zcela adekvátní.

Jako mladý a neklidný jsem tento sport nazýval hyper fotbal a přizpůsobil jsem se jeho pravidlům, což mělo za následek mnoho odehraných zápasů a překvapivou porci zábavy nad prapodivnostmi, jenž se na herní ploše odehrávali. Díky mé dětské představivosti jsem z této obskurdity udělal něco daleko zábavnějšího než ve skutečnosti je. Zcela jinou hru, odlišný žánr. Ach, kde že ty dětské časy jsou?

Pro: Nejsme sami....they are here

Proti: Krabička se hrou ztracena v historii, hra musela být navrácena do své rodné paralelní dimenze :(

+4

Dragon's Dogma: Dark Arisen

  • PC 90
Dragon's Dogma je hra plná rozporů. Na jednu stranu chápu všechny výtky, které k ní můžete mít. Souhlasím, že herní svět a příběh jsou na první pohled dost nezajímavé a neoriginální. Souhlasím, že hra dostatečně nevysvětlí, jak se má hrát, což má u spousty hráčů za následek, že mají slabé buildy, špatné vybavení, tráví hodiny zbytečným plněním MMO-style questů a že jejich NPC pomocníci dělají nesmysly, z čehož nabudou dojmu, že v Capcomu neumí naprogramovat pořádnou AI. Souhlasím, že kromě bojů toho Dogma moc nenabízí. Že někdy je to stereotypní grind. A tak dále.

Na druhou stranu mi jsou tak nějak ukradené, protože jádro hry (tedy soubojový a RPG systém) jsou tak solidní, že jsem ten stereotyp vůbec nepocítil. Pro mě to byla jedna z těch her, která mě chytne a nepustí a co bych jinde označil za ubíjející grind, mě tady ani na okamžik neobtěžovalo, protože mě prostě bavilo dokola vybíjet ještěrky, než jsem z nich dostal potřebné materiály na crafting. Na soubojovém systému je vidět, že ho navrhoval někdo, kdo v minulosti pracoval na akčních hrách a ne RPG, protože na rozdíl od řady západních RPG, kde souboje hrají druhé až třetí housle, tady hrají prim. Ano, ty hry mají své nesporné klady, ale ruku na srdce - nikdo nehrál Skyrim především kvůli jeho promakanému soubojovému systému spočívajícím v mlácení levého myšítka. A ačkoliv se to nejdřív nemusí zdát, Dogma je prostě spíš Devil May Cry než Skyrim. Souboje jsou efektní, intenzivní a smrtící, zkrátka se do nich můžete vžít daleko líp než u konkurence. Za zmínku stojí asi nejzábavnější lukostřelba, jakou jsem ve hrách kdy viděl. Skvělou vychytávkou je možnost lézt po velkých stvůrách, jako jsou draci, obři, gryfové a tak dále - kde v jiných RPG při souboji s drakem stojí vaše družina kolem něj a buší mu do chodidel, seč jen může, tady na draka musíte vyskočit, pomalu mu vyšplhat na záda, zatímco se vás snaží setřást a najít na něm slabé místo. Takovéhle souboje v jiném RPG zažijete jen těžko.

Zajímavým prvkem je možnost půjčovat ostatním hráčů svého NPC pomocníka (pawna). Váš pawn od ostatních hráčů může pochytit různé triky, jak bojovat s příšerami, může se naučit, jak plnit různé questy a pak vám při nich radit a z takovýchto výprav si odnáší rift crystaly, sloužící jako druhotná herní měna. Ostatní hráči pak vašeho pawna můžou hodnotit a pokud budou hodně spokojení, můžou vám i poslat nějaký dárek. Pawnové se od vás taky postupně učí, jak se mají chovat a podle toho tíhnou k určitému vzorci chování (zvanému inclination). Bohužel pokud o tomhle nic nevíte, tak váš pawn přirozenou cestou začne tíhnout k té nejmíň užitečné inklinaci (Guardian), z čehož vzniká ten mylný dojem, že jsou pawnové k ničemu.

RPG systém na první pohled vypadá dost jednoduše, ale opět, hra vám nevysvětlí, jak komplexní vlastně je. Máte k dispozici devět povolání, které můžete libovolně střídat. Vtip je v tom, že při levelování má každé povolání jiný bonus ke statistikám, takže třeba Sorcerer dostává nejvíc magického útoku a Ranger má zas největší bonus ke stamině. K tomu si u každého povolání můžete odemknout jeho unikátní pasivní skilly, které mohou být užitečná i pro ostatní povolání. Pokud chcete, můžete si užít velkou dávku minmaxování, abyste si nakonec vytvořili toho ultimátního bijce, který si draky dává k snídani a střídat povolání tak, abyste dosáhli co nejlepších výsledků. Samozřejmě, to asi není záležitost pro každého, ale časem se vám takové znalosti budou hodit.

Tohle všechno si pořádně užijete v datadiskové oblasti Bitterblack Isle, kde vás hra konečně donutí, abyste se ji naučili hrát, jinak budete neustále umírat. Naučí vás, že bez pořádné výbavy ani krok a jak takovou pořádnou výbavu vytvářet, naučí vás vybírat pawny ne podle toho, jak moc sexy jsou, ale jestli jsou k něčemu při boji, naučí vás trénovat vašeho pawna tak, aby o něj ostatní hráči měli zájem a vy díky tomu měli dost prostředků na novou výbavu, naučí vás, že nemáte pořád zůstávat u jednoho povolání a musíte si odemykat skilly jiných... a tak dále. Původní hra vedle BBI působí jen jako taková rozcvička před maratonem, co vám teprv pořádně dá do těla a oceníte při něm skrytou komplexitu Dogmy. Tenhle temný a atmosférický dungeon vám při prvním průchodu může zabrat klidně 15-20 hodin a pak na vás čeká druhý průchod, který promíchá nepřátele a je ještě o nějaký ten kus těžší.

ALE chápu, že pokud vás souboje tak nechytnou a hrátky s čísly nejsou pro vás, na Dogmě vás nic jiného moc nemůže zaujmout. Příběh je přinejlepším oukej (i když odhalení v post-titulkové části hry dosavadní události a vaše chápání světa Dogmy posunují HODNĚ jiným směrem, ale tam se holt každý nedostane), grafická prezentace v roce 2017 už nemůže nikoho oslnit, interface navrhoval sám Satan a celé je to takové divné a nepřístupné. To chápu. Ale než tu hru odsoudíte jako generické RPG, zkuste jí dát šanci, zkuste do ní trochu víc proniknout, protože si podle mě nezaslouží jen tak zahodit. Třeba vás taky chytne jako mě.
+23

Dreamfall Chapters - Book Five: Redux

  • PC 60
Na tuhle hru jsem čekal od dohrání druhého dílu. Což může být dobře 10 let, protože vydávání her na epizody nesnáším, takže jsem si počkal ty dva roky, až budou všechny díly venku a já si to mohl zahrát najednou.

Oba předchozí díly mám hrozně rád. Jedničku díky její seversky pohádkové atmosféře, dvojku díky zajímavému rozvětvení příběhu a koneckonců i těm docela napínavým tajným misím (hotel, výzkumné centrum...).
Asi hned na začátek uvedu, že tenhle komentář bude samý spoiler, takže to hodím do spoileru celé.

Začnu tím, co se mi líbilo a co oceňuju:
Líbilo se mi, že měli autoři cojones na to nechat umřít Damiena a Liv z dvojky. Docela hustý. Systém voleb, který taky běžně moc nemusím, byl OBČAS fajn. Marcuria byla pěkná, zejména to tržiště a tak. A taky cesta a setkání s Babou Jagou (celých 5 minut).
A to je asi tak vše, přátelé.

Zbytek mě docela otrávil. Tak například hned začátek. Člověk se těší, jak se vrhne po hlavě do děje a ono nic, Zoe nechají ztratit paměť (navíc má takový chraplák, jako by denně ztrestala krabičku cigaret), takže tu začínáme zase od začátku víceméně už potřetí. Místo toho, aby se něco dělo (byť Kianův útěk z věznice byl fajn), řešíme, co si Zoe počne se svým životem a jestli koupíme Rezovi nový druh párků nebo ne. WTF. Já chci sakra vědět, jestli mu vymyli mozek nebo ne, nezajímá mě, co budou mít k večeři, nezajímá mě jejich vztah z téhle normální běžné perspektivy.
To bych se mohl rovnou kouknut na romantickej film. Čekal jsem, že někdy na konci první části Zoe něco zjistí a Reza jakožto spící agent na ni namíří doma pistoli (Totall Recall style), nebo tak něco. Místo toho jenom nuda.

Ona vůbec ta Marcuria (resp. Arcádie) mi přišla mnohem zajímavější, protože se tam toho dělo mnohem víc. Co máme ve Starku? Zoe řeší politickou kampaň, ze které de facto nic nevyplyne a je tam úplně zbytečně. Tamní socio-ekonomicko-politická situace by mě zajímala mnohem víc, kdyby to mělo nějaký drajv, "tah na branku", cokoliv.

Takhle se tam v podstatě nic nestane. Čekal jsem např., že vyjde najevo, že Waticorp manipuluje voliči a těmi volbami. Nebo že manipuluje samotnými politiky. A že se bude muset nějak zastavit. Nebo něco takového. Cokoliv. Že to bude mít nějaký dopad na hlavní linku...
Těch 15 minut, které strávíte ve dvojce v deštivém Newportu, který se ještě nevzpamatoval z kolapsu, na mě z tohoto hlediska zapůsobilo mnohem víc.

Kian v Arcádii a jeho postupné sbližování s těmi, kterými byl učen celý život opovrhovat, mě teda bavilo mnohem víc. Nebylo to nic extra, z čeho bych si spadl ze židle, ale bylo to docela fajn. Mnohem lepší než otravná mechanička s tím příšerným přízvukem...

Když jsem u těch postav, tak mě teda docela nakrklo, že udělali z Klackse záporáka (druhému dílu navzdory). Co záporáka, rovnou X století starého nekromanta, který ve dvojce April ochotně pomáhá, aby o ní ve třetím díle tvrdil, že je to děvka a chtěl ji zabít... Vážně to dělali ti samí lidi??

Co se herní náplně týče, tak 90% strávíme ve dvou městech, tj. dohromady tak v 5 lokacích. Z celé hry mi utkvěly v paměti jen koncentrák pro magické bytosti a Baba Yaga. Z celé hry.

Pak zde máme nádherná intermezza v domu Sagy typu "najdi X věcí". Těch jsem se děsil a většinou prostě hledal na internetu kde co je, protože potřetí už mě tohle hledání fakt nebavilo. Potom ta snaha za každou cenu natáhnout herní dobu v tuším třetí kapitole, kdy vám ve Starku rozmístí po městě zábrany, abyste se jako idioti museli učit nové cesty...

Ono vůbec, té interaktivity tam bylo docela málo, málo věcí, na které se dalo podívat, okomentovat, sebrat... o hádankách ani nemluvím, ty tam byly snad tři.
Příběh to teda taky zrovna nenarovnal. Tohle všechno předchozí bych té hře i odpustil, kdyby měla právě poutavý příběh, nějaké vyvrcholení toho Xletého čekání. Ale ani tady se toho moc většinou nestane, a co se stane, to je tak dementní, že by se za to nemusel stydět ani Damon Lindeloff.

Tak hned ten Westhousův plán, který spočívá v tom, že se mu stýská po domově, takže chce oba světy sjednotit dohromady... aby mohl jít domů, do světa, který už nebude existovat. Opět popření dvojky, stejně jako v případě Klackse (samo o sobě by to nevadilo, kdyby to mělo, krucinál, hlavu a patu!)

Taky by mě zajímalo, jak se sakra vůbec Westhouse mohl teda bez JAKÝCHKOLIV magických schopností stát prorokem tak mocného státu? To jako nakráčel k jejich radě a... co? Undreaming v sobě neměl, nic neuměl, tak jak se mu to povedlo? Třeba tohle by mě zajímalo, místo řešení politické kampaně ve Starku tam švihnout nějakou část z pohledu Proroka. Teda kdyby to dávalo nějaký smysl, že.

Taky by mě teda zajímalo, proč Cortéz na konci dvojky Westhousovi pomohl s tím, že "je potřeba." Pokud vím, tak mu dopomohl ke genocidě magických bytostí a draků... Fakt super plán...

A k té genocidě - bylo myslím řečeno, že k propojení těch obou světů je potřeba magické bytosti vyhladit. Ale k jejich vyhlazení nedošlo. Tak jak pak mohli chtít ty světy propojit?

April se ve hře nevyskytuje v podstatě vůbec, až jako deus ex machina na konci, stejně jako Saga, která je v tomhle smyslu deus ex machina na entou. "Jsem tu, protože to tak bylo napsáno (patrně scénáristy)." To mi utkvělo v paměti, protože to přesně vystihuje to scénáristické neumětelství - nebudeme vám vysvětlovat co a jak, prostě se smiřte s tím, že se vždycky objeví tam, kde je jí potřeba...

Lux a samotný Undreaming je potom naneštěstí jenom nevýrazná kopie Chaosu a Gordona z jedničky, tzn. dvě protikladné části jednoho celku, které se musí propojit. To pak člověk čeká, že když do sebe Zoe přijme de facto boha, že se něco začne dít, Matrix style, speciální schopnosti, něco, cokoliv... a ono zas nic. A to nemluvím o tajemné ženštině, která pak na svém křesle odletí v dál...

A Helenu Chang, která na konci zmizela, si patrně nechávají do dalších částí. Myslím že se Tornqist vyjádřil v tom smyslu, že mají ještě spoustu příběhů, které by chtěli vyprávět. Vyprávěj si jich třeba 1000, ale já už u toho patrně nebudu, protože další scénáristickou berličku ve stylu "Projdi chodbou. Dozvi se pravdu" bych už asi nevydýchal.

Přišlo mi, že toho v tom příběhu spoustu naznačili ve dvojce a teď to všechno chtěli pohřbít, aby to bylo překvapivé - Lady Alvane nebude April, April nepřežije, ani stará Vrána není TA Vrána, světy nakonec NEsplynou, Westa neovládá Undreaming, ale naopak, ovládá to on...

Ano, to všechno jsou důvody, proč jsem u té závěrečné scény necítil nostalgii, ale spíš vztek, jak to krásně domrvili. Je to prostě celý takový... meh. Pomalé, nic moc se tam nedělo, řešily se kraviny a v pátém díle se to všechno rozseklo, protože si autoři uvědomili, že těch dílů bude vlastně jenom pět. Nebyl tam snad jediný moment, který by na mě nějak výrazněji zapůsobil (snad jen ten koncentrák) - oproti krásným pohádkovým scenériím jedničky, atmosférickým stealth misím (zmíněný hotel, výzkumné středisko, závěr v Sankt Peterburgu s tíživou hudbou) a smutným koncem Faith ve dvojce...


Pro mě vážně zklamání desetiletí. Hrát se to dá, ale čekal jsem mnohem víc.
+18

Murdered: Soul Suspect

  • PC 80
Dlouho jsem nehrála hru, která by mne dokonale vtáhla do svého světa a příběhu. Proto jsem z téhle adventury nadšená a ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si vzpomenu na zběsilé úprky před démony, kteří se vskutku povedli na výbornou. Škoda jen, že je hra velice krátká a vlastně vám kromě hledání předmětů a vyhýbání se démonům nedá moc příležitost k hraní.

Co mě trochu mrzí je závěr, kdy se konečně střetnete s vrahem, ale až na dvě věci můžete jen přehlížet, co se vlastně stane/děje. Zde jsem čekala trochu větší herní i příběhové vyvrcholení. Na druhou stranu to alespoň trochu zachránila pointa příběhu samotná, jenž byla nečitelná a překvapivá.

Pro: příběh, atmosféra, grafika

Proti: odbytý závěr, malá hratelnost, krátká hra

+22

Brigador

  • PC 70
Vlastně je to docela dobré. Herní doba několika hodin (teoreticky stihnutelné za jeden den) pro tento typ hry stačí, hratelnost se neomrzí a hra zároveň nabízí kromě kampaně i další mise, kde se člověk může úplně nezávisle vyřádit a jako bonus k tomu i ve stroji a se zbraněmi, které si zvolíte (v kampani lze zvolit vždy z maximálně 4 strojů a někdy je ten výběr opravdu suboptimální, i když to je možná způsob jak trochu zvýšit obtížnost ke konci kampaně).

Na hru se pěkně kouká, všechno je opravdu zničitelné, hudba hru pěkně doplňuje. Co je horší je podání příběhu, sice začíná lehce tuctově, ale jak končí vám opravdu nepovím, protože je prezentován pouze textově během výběru mise v kampani a po pár misích už mě opravdu nebavilo to číst, naštěstí pro průchod hrou není jeho znalost potřeba. Trochu mě také štvaly některé stroje a zbraně. Sice chápu snahu o různorodost, ale ty rádoby "mrštné" stroje s malou výdrží jsou pro většinu případů naprosto nepoužitelné a i když se mi s nimi střílelo lépe než s velkými molochy, právě kvůli výdrži jsem je musel opustit. Stejně na tom jsou i zbraně, kdy poměr účinnost/dostřel/rychlost střelby/přesnost je oproti jiným naprosto tragický.

Pro: Hratelnost, grafika, hudba

Proti: Příběh (jeho podání), nepoužitelnost některých strojů/zbraní

+9

DARK

  • PC 45
Úvod do deja
Nachádzame sa v koži Erika Banea, ghoula ( polovičného upíra ), ktorí sa náhodou objaví v nočnom klube, ktorí je len nahodou sídlom upírov. A tam aj začína vaša prvá úloha, najsť toho kto s vás urobil upíra.

Plusy hry:
➤asi len nápad s upírími schopnosťami

Mínusy hry:
➤AI nepriateľa: naozaj dlho by ste hľadali hru v ktorej by boli nepriatelia taký vymletý ako v tejto. ( pokial strážnikovi nevadí že práve pijete krv jeho kolegovi tak potom neviem už )
➤Príbeh: neviem či môžem posúdiť pretože som hru ešte nedohral a neviem či aj niekedy dohrám
➤Ovládanie: veľmi často sa vám stane že si pomýlite klávesi, jednoduche pri tejto hre som jednoducho nepochopil priradenie kláves
➤Prostredie: osobne som od prostredia očakával niečo podobné ako od Borderlands ale sklamal som sa. Ničím
nezaujímavé, nudné, repetetívne.
➤Postavy: po pár hodinách si na ne ani nespomeniete
➤Final Boss: jeden z najnudnejších a najlachších bossov akých som kedy vydel


Zaverečné zhrnutie:
DARK mal veľký potenciál ale absolútne nevyužitý. Pokiaľ na ňu narazíte v zľave pod 1€ tak ju skúste a možno budete mať iný názor.

➤Čas strávený v hre: 6 hodín

HODNOTENIE: 4.5/10

Pro: nápad s upírmi, schopnosti

Proti: príbeh, nepriatelia, ovládanie, prostredie, postavy

+6

Super Trench Attack!

  • PC 80
Osobně podobným indie hrám příliš neholduji, ale na doporučení jsem Super Trench Attack! přeci jen zkusil a překvapivě jsem se velice příjemně bavil.

Super Trench Attack! je vskutku taková příjemná nedlouhá a neobtížná (snad až na finální souboj) hra, která ovšem nějakým zázrakem umí velice nadprůměrně bavit naprosto jednoduchými mechanismy a primitivně roztomilým humorem. Vesměs jde o top down střílečku, která ale sází na poměrně propracované menší lokace. Nesnaží se hráče zavalit hordami stereotypních nepřátel, ale ve všem je taková střídmá a sympatická. Obsahuje rozmanité úkoly, člověk se nikdy nikam nemusí moc daleko trmácet a všude čeká na hráče nějaké menší či větší překvapení a odměna.

Kromě střílení hra obsahuje i nějaké jednoduché RPG prvky a minihru s kartami v improvizovaném kasinu, která je v podstatě zjednodušenou kopií starorepublikové hry Pazaak. Ač jednoduchý, tak stále zábavný koncept, který na pár desítek minut dokáže zabavit.

Herní doba se pohybuje od 3 do 6 hodin v závislosti na sbírání achievementů. Já osobně měl hru dohranou na 100% i se všemi achievy za 5,5 hodiny a docela mě aj mrzí, že dvojka už jde směrem tahové, a podle ohlasů ne moc povedené, strategie. Určitě bych si dopřál nášup.

Super Trench Attack! není hra s velkými ambicemi, ale to co umí, umí velmi dobře. Za nějakých 60 centů fakt není vůbec nad čím váhat.

Pro: ve všech směrech střídmé, chytlavé, jednoduché, vtipné a ne příliš dlouhé

Proti: některé animace by mohly být přeci jen o trošičku bohatší

+10

Resident Evil 2

  • PC 95
Herní výzva 2017 číslo 3 - Only the Best

Po nadšení z prvního dílu, který jsem prošel celkem rychle, jsem se vrhl na druhý díl (chvilku jsem si musel dát pauzu, abych se z toho úplně nezbláznil, a neviděl zombíky na každém kroku :D).

Druhý díl samozřejmě navazuje na ten první. Sice zde hrajete za jiné postavy než v prvním díle, ale příběhově to navazuje na události, které se staly v sídle. Hrou si můžete projít buď za Claire Redfieldovou, sestru Chrise z prního dílu, nebo za Leona Kennedyho nového pracovníka policie. Jelikož jsem v prvním díle hrál za Jill Valentineovou, tak jsem pro tentokrát zvolil hru za Leona V některých situacích přijde na pomoc Ada Wong.

Oproti prvnímu dílu, zde udělali vývojáři i část města Raccoon City, které si proběhnete se všemi zombíky. Bohužel se jedná pouze o koridor, kterým musíte projít až k policejní stanici. Kam jinam taky jít, když započala zombie apokalypsa.

Když jsem dorazil na stanici, samozřejmě že tam nikdo živý, kdo by mi pomohl nezůstal. Proto jsem začal objevovat různá tajemství, které tato policejní stanice ukrývala. A že jich nebylo málo.

Styl hry je v podstatě stejný jako v prvním dílu, a tak s ním nebyl žádný problém. Občas samozřejmě pozlobí kamery, ale to je u této série v pořádku. Hra odsýpala celkem rychle a neměl jsem žádné vážnější záseky Dohráno za 3 hodiny a 3 minuty. Párkrát mi došly pásky na ukládání a dokonce i náboje, což je to nejhorší, co se může stát. Protože pobíhat po místnostech jen tak bez nábojů, to je skoro jako sebevražda. Taky jsem párkrát běhal se životy na úrovni danger, což se rovná 1 zásah a smrt.

Tentokrát autoři přidali více zombíků. Už to není jako v prvním díle, kdy jste v místnosti nebo na chodbě potkaly maximálně 3-4 zombíky. Zde jich totiž potkáte ve většině případech aspoň 6, a to už se kolem nich špatně prochází. Novými potvorami, které byly celkem nepříjemné, byli takový po zemi lezoucí lidé bez kůže s obřím mozkem a jazykem žáby (nevim, jak se jim nadává).

Dobré je, že pokud si myslíte, že už jste chodbu vyčistili, a že už v ní nic nemůže být, hra vás vyvede z vašich představ. Několikrát se mi stalo, že už jsem chodbou procházel již aspoň popáté, a najednou na mě něco vyskočilo.

Hádanky jsou sice oproti prvnímu dílu o trochu jednodušší, ale stále dokáží dobře potrápit mozkové závity. Nijak zvlášť jsem se u nich, ale nezasekl, že bych prostě nevěděl a musel použít návod, k tomu jsem se naštěstí nesnížil :-)

Hra za druhou postavu, má v sobě určité odlišnosti, dostanete se do míst, kam jste se s první postavou nemohli dostat, a zjistíte jiné, nové informace.

Pro: Příběh, zombíci, ulice města, hádanky

Proti: Občas kamera

+11 +12 −1

The Witcher 2: Assassins of Kings

  • PC --
Tuto veleúspěšnou a veledokonalou hru jsem rozehrál už několikrát. Aktuálně jsem někde za polovinou - už asi půldruhého roku - a nemůžu se dokopat k tomu, abych to dotáhl až do konce. A proč vlastně? Vždyť TW2:AoK má jen samá pozitiva. Příběh je zajímavý, grafika je líbivá a Triss Merigold (v české verzi Triss Ranuncul) má pěknou pr-, ehm, postavu. Jenže... Jenže... Tady je výčet toho, co mi na druhém Zaklínačovi vadí:

1. Minihry a QET, neboli quick time eventy. Posunování čárečky myšítkem nebo mačkání správné klávesy v krátkém časovém úseku bych čekal u nějaké hopsačky-skákačky a ne u erpégéčka, které samo sebe prezentuje jako "dospělácké."

2. Běhání na místě. Zaklínač, toto ultimátní kráčející rypadlo zkombinované s drtičkou odpadu, nedokáže přeskočit překážku zvíci vzrostlého jezevčíka. Prostě se o tu překážku zasekne. Běží a běží - ale na místě. To samé se stane na nizounké verandičce., na jejímž okraji se zasekne o čirý vzduch. Ale běží. Na místě. To teda sorry, přátelé, ale takovéhle věci měly ošéfované už první dva Gothiky, jejichž (bezejmenný) hrdina nejen přeskakoval a seskakoval, ale dokázal i povyskočit, přitáhnout se a vylézt nahoru.

3. Prťavá písmenka. Hra mi stále něco sděluje, ale písmenka jsou tak mrňavá, že je nedokážu přečíst. Když jsem si snížil rozlišení, aby mi hra běhala plynuleji, zůstala písmenka stejně prťavá a navíc se rozostřila... Ani nechci mluvit o inventáři, který je stejně mrňavý a navíc nepřehledný Tohle není inventář, ale jeden veliký bor- ehm, nepořádek. Se slzou v oku vzpomínám na erpégéčka z počátku tisíciletí, ve kterých bylo přehrabování se v "inventory" a pročítání "journalu" opravdovou rozkoší.

4. Komprimovaný svět. Nevím, jestli jste si toho všimli, ale všechna tahle "moderní" erpégéčka s "pohledem přes rameno", počínaje Gothikem 3 přes Risen atakdále, jsou děsivým způsobem zahuštěná. Stará babička vás pošle do samého středu divokého a rozlehlého lesa. Vy uběhnete sto kroků (občas ty kroky počítám, je to taková moje posedlost) a jste tam. V samém středu rozlehlého lesa. Abyste však neměli pocit, že je to moc blízko, tak na vás během tohoto stometrového úseku útočí všemožná havěť. Bazilišci, ptakopýři, ghúlové, goblini a tak dále. Z tůní vylézají kapři, odpichují se ploutvemi a zahryzávají se vám do kotníků... Opět: kam se Witcher 2 hrabe na první dva Gothiky, ve kterých byl svět rozlehlý, logický a úžasně vymodelovaný. Byla radost ho prozkoumávat a hledat skrytá zákoutí. Podotýkám, že Gothic 3 už trpěl stejnými neduhy jako Witcher 2. Asi je to nakažlivé.

5. Zaklínač dvojka mi připadá spíš jako interaktivní film proložený "kydlícími" vsuvkami. Mám pocit že scény natočili s živými herci a pak je převedli do zjednodušené (jakoby) animované podoby. No, vydělali fůru peněz a jejich podnikatelský záměr byl tedy dobrý (výborný), jenže, naneštěstí, erpégéčko na tenhle způsob není blízké mému srdci.

Zkusím tomu dát ještě jednu šanci a budu si opakovat, že W2 není erpégéčko (jako první díl), ale akční adventura, v relacích tohohle žánru dost dobrá. Pak to snad půjde.
+17 +18 −1

XIII

  • PC 100
Dlouho jsem přemýšlel, ke které hře napíši svůj dvoustý komentář. Nechtěl jsem čekat na nějaký nový titul, aby to nakonec nebyl propadák, a tak jsem zalovil v již odehraných kouscích. Volba padla jednoznačně na Třináctku, jelikož se jedná o něco výjimečného a navíc jsem nedávno přečetl pět do češtiny přeložených komiksů, ze kterých hra vychází.

První, co mě zaujalo, je komiksová grafika, která je málo vídaná i v současnosti, natož pak v roce 2003. Díky tomu hra vůbec nestárne. Vzpomínám si také na detailní sestřih tří záběrů při házení nožem nebo střelby z kuše či odstřelovačky do hlavy.

Bavil jsem se jak při akci, tak i ve stealth pasážích, které mají díky ukládání pomocí záchytných bodů ještě větší náboj, než je tomu například v sérii Splinter Cell.

Příběh je sice celkem ohraný, ale přesto parádní a já si ho užíval až do konce. Otevřený konec mi moc nevadil, protože jsem si ho mohl domyslet sám a navíc mi díky tomu utkvěl v paměti až dodnes. To se mi u moc her nestává. Přesto bych však uvítal druhý díl, ke kterému závěr přímo vybízí, i když po přečtení komiksů vím, jak vše nakonec dopadlo.

Určitě se do Třináctky ještě někdy převtělím, protože tato jedinečná hra nemá ani v dnešní době obdoby. Nebo alespoň já o ničem podobném nevím.

Pro: komiksová grafika, příběh, atmosféra, akce, stealth

Proti: není pokračování

+24

Drizzlepath: Glass

  • PC 40
Uplynul další rok a v únoru 2017 se objevil třetí díl Drizzlepathu. Pokud se bude Bodur zlepšovat touto rychlostí, za nějakých pět, možná šest let bude schopen vyrobit hru, kterou bude radost hrát. Třetí díl sleduje putování ženy, která míří za hrobem svého mrtvého muže a cestou vypráví o společném životě. Tak jako v minulých dílech použil Bodur naprosto stupidní pseudo-mystické vyprávění, které ještě pohřbil nesmyslnými odkazy na předchozí díly a ideou, kdy herní příběh sám sebe považuje za hru (výsledek pak paroduje sám sebe). Někdo by tomu chlápkovi měl říct, že jako scenárista stojí za starou bačkoru a že když chce příběh zabalit do jinotajů a mysticismu, nestačí vzít hromadu pomatených myšlenek a popsat je. To si pak totiž hráč řekne, že scenárista je buď Steven Hawking nebo debil. Pokud Bodur chce příběh se složitými myšlenkami, musí to udělat jako tvůrci Dear Esther a ty myšlenky představit i v audiovizuálu, jinak hráče těžko přesvědčí o tom, že scenář není jen snůška keců vymyšlených při ranní kocovině.

Glass svým vizuálem převyšuje Genie. Namísto fantasy feelingu tu máme feeling spíše pohádkově snový. Prostředí není tak hnusně generické a nudně natahované, takže procházení je většinou i záživné, nicméně opět se nejde zbavit dojmu, že cesta není vic než klikatící se údolí s chaoticky poházenými objekty, které engine nabízel a extra rušivým fialovým nádechem jako bonus. Bodur katastofálně přestřelil efekty a tak i pár desítek metrů vzdálená místa jsou totálně rozplizlá a i sebemenší světlo se odráží od všeho okolo. První kapitola, kdy teprve procházíte domem hrdinky vypadá jak reklama na Mistra Propera. Zajímavé je, že přibyly adventurní prvky a je přítomno hledání předmětů i manipulace s okolím. Sice stále jen v amatérské formě, ale je to také krok vpřed. Glass si zaslouží body za hudbu. Dobře se poslouchá a kupodivu sedí k prostředí. Pěkná je i přítomnost mnoha zvířátek, které sice působí jen jako sebeúčelné "hele, zvířátko," nicméně i tak potěší.

Glass je zkrátka další metou Bodurovým osobním drizzlepathem za vytvoření dobré walking adventury. Zatím je to ve fázi, která je hratelná a která nenáročného cestovatele dobře zabaví. Uvidíme, zda Bodur ještě má na to jít dál anebo už narazil na své mantinely. V mnoha směrech totiž chybuje už potřetí. Alespoň, že se v Glassu poučil ze své největší předešlé chyby - dal tomu rozumnou stopáž.

Pro: Prostředí a některé scenérie, hudba, zvířátka :)

Proti: Příběh, přestřelené efekty, nepříliš záživné, scenář

+5

Alice: Madness Returns

  • PC 75
Od tejto hry som na začiatku veľa neočakával ale nakoniec som dostal príjemnú skákačku s veľmi peknou grafikou. Je to jedna z mála hier kde platí že druhá polovica hry je lepšia ako prvá (aspoň s mojho pohľadu). Pribeh na začiatku moc neviniká ale ked´ sa začne rozplietať tak sa zneho stane celkom slušný priemer so zaujímavým rozuzlením a s výborným finálnym bossom. Audiovizuálna stranka hry je veľmi kreatívna a veľmi originálna (miestami aj dosť creepy). Veľmi sa mi páčilo že v každej kapitole mala Alice iné oblečenie. Ja osobne by som v hre prijal viac zbraní. Niektoré kapitoly hry sa mi zdali zbytočne dlhé a preto sa hra dosť pretiahla. Mne osobne trvala dohrať 14 hodín.

Čas strávený v hre: 15 hodín

HODNOTENIE-8/10 !!!

Pro: Občas creepy atmosféra, originálne spracovanie, final boss

Proti: zbytočné predlžovanie kapitol, málo zbraní

+16

Bound by Flame

  • PC 75
Úvod do deja
Ocitáme sa vo Vertiele, svete v ktorom posledné zbytky ľudí a elfov pokúšajú poraziť ľadových pánov a ich armádu nemŕtvych. Do tejto vojny zasiahneme v koži žoldniera Vulcana, člena Slobodných čepelý, ktoré majú za úlohu ochrániť Rudých učencov ktorý sa pomocou rituálu snažia zničiť ladovch pánov. Rituál sa ale zvrtne a do nášho hlavného hrdinu sa v telí démon. A práve tu sa začína cesta za zničením nemŕtvych a odhalením zámerov démona.

Plusy hry:
➤Príbeh: Dej hry ma veľmi bavil ale pripadalo mi to že som ho už niekde videl
➤Crafting: V hre možnosť craftovania, či už pascí, lektvarov alebo možnosť najdenia a vylepšenia zbraní a brnenia
➤Spoločníci: V hre môžete mať až 5 spoločníkov, pritom priamo s vami môže bojavať len jeden, každý z nich má
svoj štýl boja a hlavne svoj vlastný príbeh. ( So štyrmi z nich sa dajú nadviazať aj romantické vsťahy ale vôbec sa
nedajú porovnávať so vsťahmi zo Zaklínača alebo Mass Effectu )
➤Démon: Vo svete Vertielu nikto nevie čo slovo démon znamená, a to je na tom to zaujímavé. Neviete aké má váš
vnútorný spoločník zámery. A na tom sa zakladajú aj rozhodnutia či necháte démona meniť vás, tým pádom vám
prepožičia aj svoju si alebo môžete démonové prednosti odmietať. ( Tieto rozhodnutie majú vplyv na koniec hry )
➤Final Boss: Asi najlepší boss v celej hre a určite aj najnáročnejší. ( Keby som pri sebe nemal 50 Health Potionov tak neviem ako by som ho porazil )

Zápory hry:
➤Prostredie: Ničím nezaujímavé, opakujúce sa prostredie, ktoré kvôli questom budete musieť 2-3 krát preisť
➤-Vačšina NPC: Taktiež ničím nezaujímavé. Z NPCčiek som nemal pocit že sa nachádzam vo vojne v ktorom je
polovica sveto zničená pretože vačšina z nich len stála na mieste, zavadzala a tupo civela ( tento problém som
postrehol hlavne v druhej lokácií )
➤Nepriatelia: V hre sa nachádza stašne málo typov nepriateľov a po pár bojoch s nimi ma to už presávalo baviť
➤Bojové štýly: V hre sa dá bojovať dvoma spôsobmi: mečom alebo dýkami. Obidva štýli sú nudné a neponúkajú
skoro nič viac ako úder a vykritie. (pokial viete kedy súpera vykriť tak máte hru vyhratú )

Zaverečné zhrnutie:
Bound By Flame určite stojí za skúšku ale nečakajte od toho žiadny trhák v bodobe Zaklínača alebo Dragon Age. Je to jednoduchá hra s vydareným príbehom na ktorú ale po určitom čase zabudenete.

➤Čas strávený v hre: 15 hodín

HODNOTENIE-75/100%

Pro: príbeh, crafting, spoločníci, démon, final boss

Proti: prostredie, vačšina NPC, nepriatelia, bojové štýly

+13

Delta Force: Black Hawk Down - Team Sabre

  • PC 70
Uf, ta poslední íránská mise byla teda pekelně těžká. Dlouhá, jen 3 uložení a z každého rohu vyskakovali nepřátelé. Jsou sice extrémě blbí, ale kompenzujou to hojným počtem a faktem, že vám stačí na smrt jedna rána. Spolubojovníci v boji moc nepomůžou, protože jsou ještě blbější. Ještě, že se tady pořád dá zastřelit panáka do chodidla nebo ruky.

11 nových misí. Jsou pěkně postaveny. Žádné překvapení vás sice nečeká, ale jsou docela slušně rozmanité. V každé zabijete asi 100 nepřátel. Každá má děj. Je to prostě pořád zábava. Akorát škoda, že tady není větší volnost. Hra vás nutí jít pořád koridorem. Časy prvních třech dílů jsou v tomhle bohužel pryč. Tady má mise pevně daný scénář.

Trochu mě krkalo, že mi hra na misi nutila jen určité zbraně, bez možnosti velkého výběru. O co jednodušší by byla poslední íránská mise, kdybych si mohl navolit M16 s granátometem. Místo toho mi hra nutila kulomety a jeden špatný samopal. Omezený počet savů je super věc. Člověku to zvedá adrenalin a nutí trochu taktizovat.

Celkově je hra docela těžší a pořád to vypadá jako realistická arkáda, kde vám ke smrti stačí málo. Ve své době i docela nenáročné na hardware s ucházející grafikou.

Íránská kampaň je lepší.

Pro: těžší, omezený počet savu, celkem zábavné střílení

Proti: UI nepřátel i spolubojovníků, stále bez zásahových zón, malá volnost v pohybu

+16

Wolfenstein - Blade of Agony: Chapter 1 - The Staff of Kings

  • PC 90
WolfenDoom je modifikace, ze které od úvodního intra, až po posledního zabitého nácka čiší profesionalismus. Velké detailní mapy se skvělým nasvícením, rozmanitými texturami a chytrým designem vytváří uvěřitelnost a atmosféru, s jakou jsem se doposud v žádné jiné modifikaci pro dooma nesetkal.

Tvůrci jsou očividně srdcaři, jenž milují FPS hry z WW2. Jednoduše vzali doom technologii, koncept woflensteina 3D a elegantně do něj zakomponovali styl, vzhled, zvuk, nepřátele z Medal of Honor, RtCW a call od duty. Autorům se povedlo vytvořit dokonalý slepenec zábavy, napětí a akce, který sklání poklonu těmto legendám.

Všechny ty efekty, textury a velikost si však vzali nemalou dan. V případě Wolfdooma je síla vašeho PC děla irelevantní. Engine sice dělá co může, ale na mnoha místech sotva dýchá, skomírá a framerate jde do kytek. To je ale asi jediná kanka na pravděpodobně jedné z nechvályhodnějších modifikací dneška. To již ale zdejší zasvěcení dávno vědí :)
+16

The Bard's Tale

  • PC 80
Na první pohled není The Bard's Tale nic moc: zasataralá grafika, primitivní soubojový systém, konzoloidní ukládání u checkpointů... a navíc ještě absence češtiny a (ať se v internetu vrtáte jak chcete) tak i neexistence návodu, pokud tedy nechcete sledovat něčí gejmplej... no ale v několika směrech je to výjimečná hra. Perfektní je především humor, za kterým však nijak nezaostává výtvarná a zvuková stránka (výtvarnou stránku prosím neplést s grafickou, graficky je hra zastaralá, ale výtvarně mi perfektně sedla).

Žánrově je The Bard's Tale erpégéčko. Zároveň je to parodie na všechna možná literární, filmová i RPG klišé. Ale je to DŮSTOJNÁ parodie, což znamená: žádné odkazy na tuťu ňuňu Disneyem zpitvořené pohádky, žádná joztomiloušká žvatlající zvířátka.Všichni aktéři (s výjimkou titulní postavy) se chovají smrtelně vážně (až do absurdity). Prostředí je stylizované do jakéhosi mixu středověkého Skotska a Irska v době pozdních vikingských nájezdů a to včetně oblečení, architektury, keltských mýtických příšer a dialektu... ano, dialektu. Třeba oslovení "boyo", nebo "laddie"..

Ke grafice musím říct ještě jednu věc: po většinu času se na hrdinu i na jeho společníky díváte z ptačí perspektivy, tedy shora. Nikoliv ze šikma, jak je zvykem, ale prostě shora... což nemusí každému sednout.

Dialogy jsou kompletně namluvené a proložené keltsky znějícími písničkami a melodiemi. Občas se objeví pěvecký soubor goblinů a zazpívá vám svoji hitovku "It's bad luck to be you".

Hlavním hrdinou je bard jménem Bard, který se umí ohánět jak mečem, tak lukem, ale i svou (magickou) loutnou. Právě loutna je klíčová: když bard hrábne do strun a zahraje určitou melodii, připojí se k němu společník, který je mu k užitku - například kušištnice (=střelkyně z kuše), žoldnéř s velkou sekerou nebo (v zapasťovaných lokacích) hledač pastí nebo (v temných sklepeních) světlušák s lucernou.

Boje probíhají dost chaoticky a jsou nejslabším prvkem hry. Mnohdy jen tak pobíháte dokola a znovu a znovu přivoláváte společníky, když jejich předchozím verzím došly hitpointy. Ale i tohle je většinou zábavné a vyžaduje to určitou strategii a určitou kombinaci společníků.

Pokud si koupíte GOG verzi, dostanete nádavkem i 3 digitální relikty rovněž s názvy Bard's Tale, vržené na trh v létech 1987, 1988 a 1990. Já osobně jsem zatím nesebral odvahu je rozehrát a nejspíš ji nikdy neseberu.
+17

Game of Thrones: A Telltale Games Series – Episode One: Iron From Ice

  • PC 75
V prvé řadě, tak jako mám ve zvyku, hodnotím celou hru napříč epizodami. Hodnotit každou epizodu zvlášť by znamenalo nebrat v úvahu celý příběh a v ostatních věcech, se jen opakovat.

Sakra jak já nesnáším Telltale games. Nesnáším, ctím a miluji jejich práci. Nesnáším je za to, že mě vždy dokáží usednout na židli i přes to, že dělají stále to samé.
Umělci byli kdysi dávno řemeslníci. Dílna dostala zakázku na obraz, sochu a jiné a podle smluvených podmínek vykonala práci. Dnes se na taková díla chodíme dívat do muzeí a nikdo nezpochybňuje jejich hodnotu. Telltale postupují úplně stejně, nebo alespoň postupovali v případě Her o trůny. Musím přiznat, odvedli slušnou práci. Jako fanoušek Her o trůny mám chuť vydat sto procentní hodnocení, ale pokusím se o globálnější pohled. Ne všechno je perfektní.

Tahle hra je z her, které jsem od Telltale games hrál, nejméně masová. Ačkoli byla vytvořena právě pro masu. Pokud neznáte seriál Game of Thrones, nebo původní knihy Píseň ledu a ohně vůbec se nepokoušejte tuhle hru hrát. Byli byste ztracení v chaosu. Příběh se totiž odehrává na přelomu 3. a 4. řady seriálu a nijak nepředstavuje hlavní aktéry a děj kolem Železného trůnu. Je tedy jasné, že cílovou skupinou jsou jen fandové Her o trůny.

Děj se točí kolem rodu Forresterů, leníků Starků, kteří až příliš kopírují jejich osud. V seriálu se Forrestři vůbec neukázali, v knize je o nich jen zmínka. To dalo vývojářům volnou ruku. Cíl měli jediný. Vysvětlit, kam zmizela síla Forrestrů. Musím přiznat, že si ze svých předloh hra bere mnohé, tedy v dějové linii. V každé epizodě se stane něco, u čeho si řeknete „Tohle tu už bylo“. Ale po pravdě - bylo mi to úplně ukradené. Veškeré kousky příběhu jsou složené jako dobře odvedená mozaika. Dobře odvedená řemeslná práce. Děj, ať už se skládal jakkoliv, mě vždy dokázal usadit. Vždy, když už jsem si říkal, jak perfektně jsem vyřešil problémy, objevily se nové, ještě větší. Přesně jak to v tomto světě chodí, přesně tak, jak to máme rádi. Asi u čtvrté části mi došlo, že konec nemůže dopadnout nijak dobře. Opět mi to nevadilo. Bavil jsem se. Postav za které hrajete vystřídáte mnoho. Každá má nějaký charakter a dokonce i menší změnu v chování. To do velké míry řídíte vy. Na velké změny není čas. Vše se děje příliš rychle. Myslím, že tady to vývojáři dokázali vychytat.

Po technické stránce, jak už jsem psal, jde o řemeslnou práci. Grafika by mohla být o něco lepší, to nepopírám. Zdála se mi nejslabší, ze všech podobných her od Telltale games. Podoba znělky mě i celkem překvapila. Nepochopil jsem, proč museli sami, tak nekvalitně předělat i jí. Ale kvůli grafice se tyhle hry nehrají. Vývojáři si na druhou stranu dali tu práci, že všechny známé charaktery, které se objevují v seriálu jsou vymodelované přesně podle herců, kteří je i nadabovali. To mi hodně pomohlo s vniknutím do hry. Dokonce jsem přehlížel i ne úplně vkusné animace. Ty vážně umí Telltale lépe.

Nicméně stále se opakuje ta samá věc, kterou jsem u těchto her kritizoval vždy. V částech „příště uvidíte“ se stále objevují věci, které se pak díky mým rozhodnutím vůbec nestanou. V Game of Thrones A Telltale Games Series to došlo ještě dál. V částech „minule jste viděli“ byly věci které jsem neudělal, tedy učinil jsem je trochu jinak. Hra tedy na některá rozhodnutí nereagovala úplně správně. To považuji za velkou chybu, za kterou už se body strhávat musejí.

Tahle hra nepatří mezi špičku toho, co Telltale games kdy vytvořili, ale minimálně to není žádný průšvih. Herní doba je přesně taková jakou ji u těchto her známe, přes devět hodin. To není podle mě málo. Když přiznám, že Telltale dělají nadprůměrné hry a Game of Thrones budu považovat za jejich průměr, stále to bude v herním průmyslu něco nadprůměrného. Pro fanoušky Her o trůny je to povinnost.
„Iron From Ice“
+7

Wolfenstein - Blade of Agony: Chapter 2 - Shadows of the Reich

  • PC --
Druhá epizoda obsahuje opět 6 levelů + 1 tajný, herní doba je ale tentokrát přes 12 hodin, tj. dvojnásobek první epizody. Jednotlivé levely jsou opravdu monstrózní, což si žádá vysokou daň v podobě velkých poklesů framerate. V některých momentech až k 15ps a i když se většinou jedná o chvilkové škobrtnutí, dojem z plynulé akce to dokáže nepěkně zadupat do země. Vypl jsem vše, včetně textur, ale hra jela stejně mizerně. Jedná se o jasný limit enginu, který pravděpodobně není schopen s tak velkými mapami pracovat.

Druhá epizoda je stále pořádně zábavná a poctivá modeřina, ačkoli těch klopítnutí v některých designerských rozhodnutích je tady docela dost. Otravný side-kick, který je sice nesmrtelný, ale taky neprůchozí a při vycouvávání s přestřelky si můžete být jistí, že vám kryje záda (a blokuje ústupovou cestu). Save-load shitstorm kvůli sniperům v mlze mi připravil nejeden rage-quit a pokud bych měl vypíchnout tu největší hovadinu všech dob, byl by to tajný level. Opět se jedná o plnohodnotnou misi, tentokrát ale natolik otravnou a idiotsky řešenou, že jsem měl sto chutí s tím praštit. První půlka si ještě hraje na dobrodružnou notu s hromadou skákhopsání, mačkání tlačítek a skákání do pastí, přičemž jeden zoufalý zákys jsem musel konzultovat s yt a jsem si naprosto jistý, že bych na řešení nepřišel snad nikdy. Co se stane v druhé polovině je ale naprostý voser. Sice originální přesun do vesmíru, ale s opravdu mizerným level-designem minimálně do chvíle, než hráč dojde do New Berlinu, resp. Headleys Hope. Nedostatek munice mi komplikoval postup na každém rohu a nezáživný level-design tomu taky moc nepomohl. Prostě pokud můžete, tajnému levelu se vyhněte (stačí neodevzdat poslední mayský artekfakt tomu skopčáckému vědci).

I přesto přezevšechno můžu Chapter 2 s klidem doporučit. To ukrutné množství práce, vášně a potu tady stříká ze všech stran. Jen doufám, že ve třetí epizodě autoři zůstanou při zemi s těmi svými kreativními záchvaty a přehnanou představivostí.

Herní doba: 12hod
+13