Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Murdered: Soul Suspect

71
75 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
adventura > akční adventura
akce > stealth akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
03.06.2014 PCPS3PS4X360XOne
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://murdered.com/
Události hry Murdered: Soul Suspect se začínají odehrávat v Salemu, v Massachusetts a to po smrti detektiva Ronana O'Connora, který je zavražděn neznámým zabijákem. Pokud však čekáte, že se ujmete jiného detektiva, který bude vyšetřovat tento násilný čin, tak máte pravdu jen z poloviny. Vyšetřovat vraždu budete se samotným O'Connorem společně s dívkou Joy, která jako jediná dokáže komunikovat se světem mrtvých a mimo jiné je i svědkem detektivovy smrti.

Jeho duše totiž zůstala uvězněna ve světě živých a vy se jím budete potloukat jako duch a pomocí svých nově nabytých schopností se snažit dopadnout svého vraha. Největší nevýhodou je, že jste nehmotný a nemůžete komunikovat s jinými lidmi, kteří vás logicky nevidí. Můžete jim však číst myšlenky a jemně je ovlivňovat. Jako detektiv samozřejmě budete zkoumat i stopy na místech činu a skládat si z nich kompletní obrázek. Komunikovat však můžete alespoň s ostatními duchy, přitom si však musíte dávat pozor na démonické bytosti, které vás chtějí poslat do zatracení. Kromě adventurní složky si tak užijete i tu akčnější. Démony můžete likvidovat zezadu, když vás nevidí nebo před nimi musíte utíkat, odvádět jejich pozornost, či se schovávat v živých lidech a astrálních tělech, mezi kterými se můžete libovolně teleportovat. Využívat můžete i schopnost procházení skrz stěny, ne každá je ale průchozí.

Hra se odehrává z pohledu třetí osoby, UI rozhraní je stylizované do formy zápisů v notýsku. Kromě hlavní dějové linie jsou připraveny i vedlejší úkoly, které prodlužují hrací dobu.


Poslední diskuzní příspěvek

Licee (komentář): Zrovna dneska jsem si říkal, že jsem úplně zapomněl k téhle hře napsat komentář. A jinak se s Tebou naprosto ve všem ztotožňuji!

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
O Murdered: Soul Suspect jsem se, i přes poměrně vysokou propagaci na poměry adventur, více nezajímal. Koncept se zdál být zajímavým, ale očekával jsem, že dobrá půlka hry bude plna stealth postupu, řady soubojů vyplnujících vyšetřování a dalších prvků "oživujících" hratelnost, aby se titul lépe prodával a stejně tak lépe prezentoval v doprovodných materiálech. Opak je však pravdou, a i přes jisté zaměření na potřeby konzolí je titul Airtight Games nebývale příjemnou, adventurou kratšího rozsahu.

V první řadě je však Soul Suspect přidělena úloha trochu nevýrazné, řemeslně však zvládnuté hry, která však kvůli jistým designovým rozhodnutím (ač z pohledu vývojářů zcela logických) již zapříčinila rozpuštění studia a v budoucnu si bude hra obtížně hledat i své hráče, jelikož s průměrnými až podprůměrnými známkami kritikové nešetřili. Ve svém jádru jde ale konceptem o bezproblémovou hru s nadprůměrně podaným příběhem (který je však dobře známou kompilací zažitých stereotypů detektivního žánru). Pokud z kraje nečekáte variaci na lehce mysteriózně a duchařské laděné L.A. Noire, nebo áčkově zpracovanou indie sérii Blackwell, ale vystačíte si s velmi jednoduchou adventurou ve značně malém prostředí (šest lokací), ale plnou detailů, tak by mělo Murdered zanechat pozitivní dojmy. Tento dojem můžou přese všechno ale zkazit akčnější pasáže, kterých je však až překvapivě málo a jdou obecně přesprintovat a tak rychle přeskočit; pokud na ně nemáte zrovna náladu. Pokud v tomto bodě nebudete mít problém, tak již vyloženě nepovedené prvky u Murdered hledat nelze. A to, i když celou interaktivitu titulu lze shrnout do dvou úkonů, a to doběhnutí na určené místo a následně hledání obvykle šesti až čtrnácti stop. Bezproblémová hratelnost, kdy na pocit "co dále provést?" prakticky nenarazíte jen umocní celistvost několika hodin dobře dávkovaného děje, jenž je sice variací na nahánění tajemné osoby, která se vyžívá v rituálních vraždách či propracované symbolice konaného (viz inspirace ve filmech Prisoners, Seven, Silence of the Lambs), ale v interaktivní formě přeci jen stále působí stále dostatečně zajímavě, aby utáhl hru i zcela sám o sobě.

To však plně neplatí v tomto případě, jelikož Murdered: Soul Suspect se vyznačuje i kvalitní technickou stránkou, která v jistých momentech může připomenout grafické zpodobnění v Alan Wake. Mnou obávaný backtracking zde nebyl přítomen, jelikož město bylo chytře navrženo na 200x200m nebo i méně. Zdejší Salem tak zcela ztrácí na jakékoliv autenticitě, ale kulisy v zájmu pohodlnějšího hraní v tomto případě jsou lepší variantou. A konečně - hraní za ducha, duši, a tedy (skoro) volné procházení, je zábavné a poměrně inovativní. A to i přes samozřejmé berličky v podobě "zablokovaných" domů či projekci minulosti, která přesně stojí v cestě, aby hráč nemohl na autory nepředpokládaná místa Salemu.

Nicméně, přes vydání na PS4/XONE a plnohodnotnou cenu, je Murdered: Soul Suspect spíše menší hrou vhodnou pouze k digitální distribuci. V tomto případě tedy měl vydavatel nasazeny růžové sklíčka od brýlí, pokud mohl čekat, že pětihodinová hra, jež nespadá zasazením a žánrem mezi nejprodávanější artikly, může v konkurenci více obstát a zafinancovat náročnější produkci.

Pro: zpracování, ovládání, detaily (animace postav), dabing

Proti: krátké, plně nyvužitý potenciál

+31+31 / 0
  • PC 80
Herní výzva #1 - Hra začínající na písmeno "M"

Velmi příjemné překvapení!

Přiznám se, že nebýt Herní výzvy, k téhle hře bych se asi už nikdy nedostal. Věděl jsem o ní - zápletkou mě lákala (fun fact: o Murdered jsem se dozvěděl několik týdnů poté, co jsme dali dohromady základní příběhovou linku pro Renoir, která je prakticky totožná - nebyl jsem moc rád :)), ale kvůli všeobecnému vlažnému přijetí jsem se nikdy nedonutil ji pořádně vyzkoušet. A nebylo lepší příležitosti, než po mém trápení s MGSV (fun fact 2: Kvalitnějších her na "M" je zatraceně málo).

O to více jsem byl pak překvapen, jak dobře se mi Murdered vlastně hrálo. Příběh mi přišel na poměry her originální a dobře podaný, hlavní hrdina sympatický a gameplay příjemná - v tom smyslu, že hra odsýpá a nemá na hráče skoro žádné nároky - více než klasická adventura je to tak herně pohodovka ve stylu Life is Strange, kde prozkoumáváte, hledáte stopy, které nejdou nenajít, a dáváte dohromady kousky příběhu. Tvůrci i docela šikovně vytěžili stav hlavního hrdiny (byť by i zde šlo vymyslet více), takže se dočkáte čtení myšlenek, procházení zdmi i vtělování do jiných postav (a zvířat, pasáže s kočkou mi přišly jako super nápad a oživení). Dokonce ani převážně nenáviděné "souboje" s duchy mi nevadily, navíc jich bylo fakt hodně málo (až mě zarazilo, že se tvůrcům vyplatilo tuhle mechaniku implementovat - docela bych se vsadil, že s ní měli větší plány).

Těch cca 6 hodin uteklo jako voda a beru je jako ideální délku - kdyby hra chtěla utáhnout delší dobu, musela by toho z hlediska hratelnosti nabídnout přece jen o něco více. Věřím, že už tak mohly být závěrečné pasáže pro někoho repetetivní.

Abych to shrnul - vesměs chápu, proč panovaly kolem hry v době vydání spíše rozporuplné reakce. Za plnou cenu toho hra jednoduše nenabídla zase tolik, nicméně dnes, kdy ji seženete za pár dolarů, by podle mě byla škoda ji minimálně nevyzkoušet - zajímavé zpracování detektivního žánru je pořád docela vzácnost.

Přidáno 5% za to, jaký je hra otloukánek. :)
+23+23 / 0
  • PC 50
Tému má Murdered: Soul Suspect skvelú a jedinečnú. Vyšetrovanie vlastnej vraždy ako duch v zmenenom svete, kde platia tak trochu iné zákonitosti bolo veľmi lákavé. Hlavný hrdina je sympaťák a tak to celé vypadalo na fajn temnú detektívku.

Škoda, že je to celé tak jalové. Ako duch som mohol prechádzať cez steny a predmety, prečo som však nemohol prejsť cez takú stenu akú som chcel ja a nie vývojári, je mi záhadou. Čiže zo zaujímavej mechaniky sa stáva veľmi obmedzená vlastnosť, ktorá nevypadá dobre.

Mesto je preplnené ľuďmi, ktorí si tam vegetia na lavičkách, prechádzajú sa v noci po takých temných zákutiach, kam by som sa nepozrel ani cez deň. Bolo by to všetko ok, keby to nebolo mesto v ktorom sa stali brutálne vraždy, všetci o tom vedia a tak nejak to berú športovo.

Vyšetrovanie nie je veľmi zaujímavé a ani veľmi zložité, len som v miestnostiach skúmal všetky predmety čo tam boli a párkrát klikol na obrázky a bolo hotovo. Takto sa to opakovalo od začiatku hry až po jej koniec. Očakával som trošku zaujímavejšie nápady.

Čo by to však bolo za hru, ak by tam nebol vôbec žiadny protivník. Tak sa pridali úplne nezmyselní démoni. Keby boli aspoň nejak zaujímaví, ale sú počas celej hry takí istí a mení sa len ich počet. Úplne zbytočná a otravná vec, ktorá len naťahuje inak krátku hernú dobu.

Dosť vtipné mi prišli aj úrovne s dievčaťom, kde malo prejsť cez policajnú stanicu nepozorovane. Bolo tam asi 50 policajtov a ona si kľučkuje medzi nimi na 2 metre po strede obrovskej miestnosti.

Vlastne som celú hru poriadne nič nerobil, len som zbieral asi tak milión zberateľských predmetov, likvidoval otravných démonov a riešil generické hádanky.

Pripomenulo mi to Thiefa (2014). Je to divne navrhnuté, vyplnené zbytočnosťami, svet je nezaujímavý a celé je to tak nejak priemerné. Jedna z tých hier, ktoré nevyužili svoj potenciál a po dohraní som už bol rád, že je koniec.

Pro: Sympatický hlavný hrdina, originálna a zaujímavá téma, občas atmosféra

Proti: Nevyužitý potenciál, spracovanie, nudný svet, démoni, generické riešenie prípadov

+20+20 / 0
  • PC 80
Dlouho jsem nehrála hru, která by mne dokonale vtáhla do svého světa a příběhu. Proto jsem z téhle adventury nadšená a ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si vzpomenu na zběsilé úprky před démony, kteří se vskutku povedli na výbornou. Škoda jen, že je hra velice krátká a vlastně vám kromě hledání předmětů a vyhýbání se démonům nedá moc příležitost k hraní.

Co mě trochu mrzí je závěr, kdy se konečně střetnete s vrahem, ale až na dvě věci můžete jen přehlížet, co se vlastně stane/děje. Zde jsem čekala trochu větší herní i příběhové vyvrcholení. Na druhou stranu to alespoň trochu zachránila pointa příběhu samotná, jenž byla nečitelná a překvapivá.

Pro: příběh, atmosféra, grafika

Proti: odbytý závěr, malá hratelnost, krátká hra

+20+20 / 0
  • PC 60
Zemřít a pak vyšetřovat vlastní vraždu. Zajímavý koncept. Bohužel ne všechno v téhle hře vyšlo.

Mám rád detektivky a to jak ty knižní tak i filmové nebo herní. Mám rád, když člověk musí přemítat co a jak se stalo. Bohužel ona hlavní postava se mi zdála nehorázně opožděná. Téměř celou hru (až na jeden moment ke konci) se mi stávalo, že jsem si spojil nějaké stopy, tedy sám jsem věděl co to znamená. Nicméně postavě to došlo až třeba za půl hodiny.

Co mi lezlo hodně na nervy, byli démoni. Ti jsou do hry implementováni, jen aby prodloužili hratelnost hlavní části hry. S postupem jsem si to uvědomoval čím dál tím víc. Hra vám sice dává možnost vidět je skrze zeď, to má ale své meze a rizika. Například vidíte pouze démony, ale nevidíte, v které místnosti jsou, nebo spíše kolik zdí mezi vámi stojí. Když se objevili na konci, tak jsem si jen povzdechl. Ach ne, zase tahle nuda.
Co mi ještě vadilo, je to, že vy jako duch do domu nemůžete, pokud není otevřené okno, nebo dveře. Všechny domy jsou totiž v Salemu vysvěcené. No dobře, vlastně se mi tenhle nápad i líbil. Ale jak to že vy tam nemůžete, ale ty démoni se tam dostanou?! (Už chápu, kde byl v Paranormal Activity problém.)

Postavy (prakticky až na jednu) nemají ve hře příliš času se rozvinout. Tedy je-li někdo blbec už na začátku, zůstane tak po celou hru. Ono ale vlastně ani těch postav ve hře moc není.

Jde sice o detektivku, ale hra vás téměř vede za ručičku. Až na jeden moment jsem hrou prošel jak nůž máslem. Nedokážu ale říct, zdali je to dobře. Nejspíš by bylo, kdyby byl příběh kapánek víc propracovaný.

Zpočátku mě hra bavila. Především mě bavilo plnění vedlejších věcí. Jako sbírání dopisů, které vyprávěli o mrtvé manželce, nebo věcí, které ukázali příběh onoho místa. Taky vedlejší příběhy duchů, kteří nevědí, jak a proč zemřeli. Nicméně postupně mě začala nudit hlavní část hry a přestal jsem se zajímat i o ty vedlejší věci. Jen abych to už měl dohrané.

Už když vývojáři tuhle hru kdysi představovali, byl jsem skeptický, že bude dobrá. Přeci jen smrt detektiva, který byl kdysi zločincem a který má i po smrti v puse cigaretu? No možná, že ta cigareta zemřela s ním?! Ten stylový klobouk to už moc nezachrání (ale vážně - pěknej klobouk). Nicméně chtěl jsem hře dát šanci, protože velmi hezky vypadá. Nicméně nejspíš to byl taky jediný důvod, který mě držel u hry až do konce.

Technicky je hra vyvedená dobře. Nestalo se mi, že by se například nezobrazilo akční tlačítko, protože stojím pod špatným úhlem (možná prkotina, ale v jiných hrách se to stává). Žádné dlouhé načítání videosekvencí. Žádný pád hry. Ale co naplat, když té hře něco chybí. Něco, čemu se říká srdce.

Když si vezmu jednotlivé součástky hry: Sandbox?, Akční adventura? Detektivka? U všech vyvstává onen otazník. Splňuje to ta hra? Odpovím vám asi takhle – Nesplňuje ani jedno z toho. Nebo minimálně je v tom hluboce pod průměrem. Nejvíce kulhá ono „Detektivka“. Přitom právě tohle by hra měla být nejvíce.

Teď by mělo nejspíš přijít závěrečné ohodnocení. Tedy hodnotím slovem „NUDA“.
+12+13 / -1