Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Murdered: Soul Suspect

03.06.2014
kompatibilní
72
118 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Události hry Murdered: Soul Suspect se začínají odehrávat v Salemu, v Massachusetts a to po smrti detektiva Ronana O'Connora, který je zavražděn neznámým zabijákem. Pokud však čekáte, že se ujmete jiného detektiva, který bude vyšetřovat tento násilný čin, tak máte pravdu jen z poloviny. Vyšetřovat vraždu budete se samotným O'Connorem společně s dívkou Joy, která jako jediná dokáže komunikovat se světem mrtvých a mimo jiné je i svědkem detektivovy smrti.

Jeho duše totiž zůstala uvězněna ve světě živých a vy se jím budete potloukat jako duch a pomocí svých nově nabytých schopností se snažit dopadnout svého vraha. Největší nevýhodou je, že jste nehmotný a nemůžete komunikovat s jinými lidmi, kteří vás logicky nevidí. Můžete jim však číst myšlenky a jemně je ovlivňovat. Jako detektiv samozřejmě budete zkoumat i stopy na místech činu a skládat si z nich kompletní obrázek. Komunikovat však můžete alespoň s ostatními duchy, přitom si však musíte dávat pozor na démonické bytosti, které vás chtějí poslat do zatracení. Kromě adventurní složky si tak užijete i tu akčnější. Démony můžete likvidovat zezadu, když vás nevidí nebo před nimi musíte utíkat, odvádět jejich pozornost, či se schovávat v živých lidech a astrálních tělech, mezi kterými se můžete libovolně teleportovat. Využívat můžete i schopnost procházení skrz stěny, ne každá je ale průchozí.

Hra se odehrává z pohledu třetí osoby, UI rozhraní je stylizované do formy zápisů v notýsku. Kromě hlavní dějové linie jsou připraveny i vedlejší úkoly, které prodlužují hrací dobu.


Poslední diskuzní příspěvek

Kdysi jsem tohle hrál a bylo to příšerné. Škoda že se nevěnovali víc příběhu a nevypustili ty otravné mechaniky kolem. Jedna velká nuda.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
O Murdered: Soul Suspect jsem se, i přes poměrně vysokou propagaci na poměry adventur, více nezajímal. Koncept se zdál být zajímavým, ale očekával jsem, že dobrá půlka hry bude plna stealth postupu, řady soubojů vyplnujících vyšetřování a dalších prvků "oživujících" hratelnost, aby se titul lépe prodával a stejně tak lépe prezentoval v doprovodných materiálech. Opak je však pravdou, a i přes jisté zaměření na potřeby konzolí je titul Airtight Games nebývale příjemnou, adventurou kratšího rozsahu.

V první řadě je však Soul Suspect přidělena úloha trochu nevýrazné, řemeslně však zvládnuté hry, která však kvůli jistým designovým rozhodnutím (ač z pohledu vývojářů zcela logických) již zapříčinila rozpuštění studia a v budoucnu si bude hra obtížně hledat i své hráče, jelikož s průměrnými až podprůměrnými známkami kritikové nešetřili. Ve svém jádru jde ale konceptem o bezproblémovou hru s nadprůměrně podaným příběhem (který je však dobře známou kompilací zažitých stereotypů detektivního žánru). Pokud z kraje nečekáte variaci na lehce mysteriózně a duchařské laděné L.A. Noire, nebo áčkově zpracovanou indie sérii Blackwell, ale vystačíte si s velmi jednoduchou adventurou ve značně malém prostředí (šest lokací), ale plnou detailů, tak by mělo Murdered zanechat pozitivní dojmy. Tento dojem můžou přese všechno ale zkazit akčnější pasáže, kterých je však až překvapivě málo a jdou obecně přesprintovat a tak rychle přeskočit; pokud na ně nemáte zrovna náladu. Pokud v tomto bodě nebudete mít problém, tak již vyloženě nepovedené prvky u Murdered hledat nelze. A to, i když celou interaktivitu titulu lze shrnout do dvou úkonů, a to doběhnutí na určené místo a následně hledání obvykle šesti až čtrnácti stop. Bezproblémová hratelnost, kdy na pocit "co dále provést?" prakticky nenarazíte jen umocní celistvost několika hodin dobře dávkovaného děje, jenž je sice variací na nahánění tajemné osoby, která se vyžívá v rituálních vraždách či propracované symbolice konaného (viz inspirace ve filmech Prisoners, Seven, Silence of the Lambs), ale v interaktivní formě přeci jen stále působí stále dostatečně zajímavě, aby utáhl hru i zcela sám o sobě.

To však plně neplatí v tomto případě, jelikož Murdered: Soul Suspect se vyznačuje i kvalitní technickou stránkou, která v jistých momentech může připomenout grafické zpodobnění v Alan Wake. Mnou obávaný backtracking zde nebyl přítomen, jelikož město bylo chytře navrženo na 200x200m nebo i méně. Zdejší Salem tak zcela ztrácí na jakékoliv autenticitě, ale kulisy v zájmu pohodlnějšího hraní v tomto případě jsou lepší variantou. A konečně - hraní za ducha, duši, a tedy (skoro) volné procházení, je zábavné a poměrně inovativní. A to i přes samozřejmé berličky v podobě "zablokovaných" domů či projekci minulosti, která přesně stojí v cestě, aby hráč nemohl na autory nepředpokládaná místa Salemu.

Nicméně, přes vydání na PS4/XONE a plnohodnotnou cenu, je Murdered: Soul Suspect spíše menší hrou vhodnou pouze k digitální distribuci. V tomto případě tedy měl vydavatel nasazeny růžové sklíčka od brýlí, pokud mohl čekat, že pětihodinová hra, jež nespadá zasazením a žánrem mezi nejprodávanější artikly, může v konkurenci více obstát a zafinancovat náročnější produkci.

Pro: zpracování, ovládání, detaily (animace postav), dabing

Proti: krátké, plně nyvužitý potenciál

+37
  • PC 85
Murdered je taková rozporuplná hra. Někdo je z ní nadšený, někdo jí moc nemusí a někomu je tak nějak jedno, po dohrání na ní rychle zapomene a vrhne se na něco jiného. Věřil jsem, že budu patřit do té první skupiny a Murdered se mi trefí do noty, ale že to bude až tak moc jsem snad ani nedoufal.

Ducha a detektiva v jedné "osobě" neovládám příliš často a musím říct, že je to paráda. Ať už jde o procházení zdmi, teleportaci, zkratování elektrických přístrojů či posednutí obyvatel Salemu, kdy jim mohu číst myšlenky nebo jim dokonce i nějaké vnuknout v rámci duchařských schopností nebo o vyšetřování zločinů v rámci detektivní práce, vše vyjmenované mě nesmírně bavilo. Při posednutí kočky jsem si dokonce vzpomněl na krávu a medvěda z Cryostasis.

Salem vývojáři zvolili dobře, na adventuru je tak akorát velký a lokace, jako je hřbitov, blázinec, muzeum nebo opuštěný soudní dům budu mít ještě chvíli v hlavě. Určitě se zde vyplatí sbírat vše, co se dá, a to nejen kvůli achievementům, ale také kvůli zajímavým informacím a hlavně příběhům, které jsem se po sebrání předmětů dozvěděl. Především ten s bojlerem stál za to, ale ani u hřbitovního jsem se nenudil. Bez sbírání by to byl o něco horší a hlavně o dost kratší zážitek. Také pomoc dalším ztraceným duším se zjišťováním příčiny jejich úmrtí umocnilo celkový dojem, který na mě hra udělala, i když mohly tyto vedlejší příběhy trvat přeci jen o něco déle.

Najde se samozřejmě i několik negativ. Vysvěcenými domy nebo stavbami z minulosti jsem nemohl procházet a bylo třeba počkat, až někdo otevře dveře, ale tato vývojářská berlička se dá pochopit. Na druhou stranu zase bylo zajímavé pozorovat obyvatele Salemu, jak se v těchto stavbách ztratí, což jsem zpočátku považoval za bug a ne za účel. Co jsem však nepochopil, je to, že nelze přednastavit ovládání. Pár kláves bych prohodil, ale zvyknout se na to dalo.

Za největší negativum však považuji démony, které bych ze hry úplně vypustil. Místa v zemi, kde mě po projití přes ně začala spousta rukou stahovat kamsi do podsvětí, byla fajn, ale démoni nikoli. Co na tom, že je lze vcelku jednoduše porazit, a pak už se v dané lokaci neobjeví. Vůbec mi sem nesedli a pasáže s nimi jsem vždy chtěl mít co nejrychleji za sebou.

Celou dobu jsem si myslel, že vím, kdo je vrah a v podstatě jsem se i trefil, ale nekonal tak z vlastní vůle, takže překvapení na konci se přeci jen konalo. Příběh tetovaného Ronana O'Connora jsem si opravdu užil a je velká škoda, že se Airtight Games, podobně jako Team Bondi, chvíli po vydání rozpadli. Jen více takových her.

Pro: příběh, Ronan O'Connor, duchařské schopnosti, detektivní práce, Salem, sběratelské předměty, vedlejší příběhy

Proti: démoni, nelze přednastavit ovládání

+29
  • PC 80
Herní výzva #1 - Hra začínající na písmeno "M"

Velmi příjemné překvapení!

Přiznám se, že nebýt Herní výzvy, k téhle hře bych se asi už nikdy nedostal. Věděl jsem o ní - zápletkou mě lákala (fun fact: o Murdered jsem se dozvěděl několik týdnů poté, co jsme dali dohromady základní příběhovou linku pro Renoir, která je prakticky totožná - nebyl jsem moc rád :)), ale kvůli všeobecnému vlažnému přijetí jsem se nikdy nedonutil ji pořádně vyzkoušet. A nebylo lepší příležitosti, než po mém trápení s MGSV (fun fact 2: Kvalitnějších her na "M" je zatraceně málo).

O to více jsem byl pak překvapen, jak dobře se mi Murdered vlastně hrálo. Příběh mi přišel na poměry her originální a dobře podaný, hlavní hrdina sympatický a gameplay příjemná - v tom smyslu, že hra odsýpá a nemá na hráče skoro žádné nároky - více než klasická adventura je to tak herně pohodovka ve stylu Life is Strange, kde prozkoumáváte, hledáte stopy, které nejdou nenajít, a dáváte dohromady kousky příběhu. Tvůrci i docela šikovně vytěžili stav hlavního hrdiny (byť by i zde šlo vymyslet více), takže se dočkáte čtení myšlenek, procházení zdmi i vtělování do jiných postav (a zvířat, pasáže s kočkou mi přišly jako super nápad a oživení). Dokonce ani převážně nenáviděné "souboje" s duchy mi nevadily, navíc jich bylo fakt hodně málo (až mě zarazilo, že se tvůrcům vyplatilo tuhle mechaniku implementovat - docela bych se vsadil, že s ní měli větší plány).

Těch cca 6 hodin uteklo jako voda a beru je jako ideální délku - kdyby hra chtěla utáhnout delší dobu, musela by toho z hlediska hratelnosti nabídnout přece jen o něco více. Věřím, že už tak mohly být závěrečné pasáže pro někoho repetetivní.

Abych to shrnul - vesměs chápu, proč panovaly kolem hry v době vydání spíše rozporuplné reakce. Za plnou cenu toho hra jednoduše nenabídla zase tolik, nicméně dnes, kdy ji seženete za pár dolarů, by podle mě byla škoda ji minimálně nevyzkoušet - zajímavé zpracování detektivního žánru je pořád docela vzácnost.

Přidáno 5% za to, jaký je hra otloukánek. :)
+27
  • PC 50
Tému má Murdered: Soul Suspect skvelú a jedinečnú. Vyšetrovanie vlastnej vraždy ako duch v zmenenom svete, kde platia tak trochu iné zákonitosti bolo veľmi lákavé. Hlavný hrdina je sympaťák a tak to celé vypadalo na fajn temnú detektívku.

Škoda, že je to celé tak jalové. Ako duch som mohol prechádzať cez steny a predmety, prečo som však nemohol prejsť cez takú stenu akú som chcel ja a nie vývojári, je mi záhadou. Čiže zo zaujímavej mechaniky sa stáva veľmi obmedzená vlastnosť, ktorá nevypadá dobre.

Mesto je preplnené ľuďmi, ktorí si tam vegetia na lavičkách, prechádzajú sa v noci po takých temných zákutiach, kam by som sa nepozrel ani cez deň. Bolo by to všetko ok, keby to nebolo mesto v ktorom sa stali brutálne vraždy, všetci o tom vedia a tak nejak to berú športovo.

Vyšetrovanie nie je veľmi zaujímavé a ani veľmi zložité, len som v miestnostiach skúmal všetky predmety čo tam boli a párkrát klikol na obrázky a bolo hotovo. Takto sa to opakovalo od začiatku hry až po jej koniec. Očakával som trošku zaujímavejšie nápady.

Čo by to však bolo za hru, ak by tam nebol vôbec žiadny protivník. Tak sa pridali úplne nezmyselní démoni. Keby boli aspoň nejak zaujímaví, ale sú počas celej hry takí istí a mení sa len ich počet. Úplne zbytočná a otravná vec, ktorá len naťahuje inak krátku hernú dobu.

Dosť vtipné mi prišli aj úrovne s dievčaťom, kde malo prejsť cez policajnú stanicu nepozorovane. Bolo tam asi 50 policajtov a ona si kľučkuje medzi nimi na 2 metre po strede obrovskej miestnosti.

Vlastne som celú hru poriadne nič nerobil, len som zbieral asi tak milión zberateľských predmetov, likvidoval otravných démonov a riešil generické hádanky.

Pripomenulo mi to Thiefa (2014). Je to divne navrhnuté, vyplnené zbytočnosťami, svet je nezaujímavý a celé je to tak nejak priemerné. Jedna z tých hier, ktoré nevyužili svoj potenciál a po dohraní som už bol rád, že je koniec.

Pro: Sympatický hlavný hrdina, originálna a zaujímavá téma, občas atmosféra

Proti: Nevyužitý potenciál, spracovanie, nudný svet, démoni, generické riešenie prípadov

+23
  • PC 75
Úvod do deja
V koži zavraždeného detektíva Ronana sa vydáme zistiť identitu vraha ktorý v Saleme vraždí ľudí.

Plusy hry
➤Ronan: zo začiatku som mal z neho zmiešané pocity ale čím dalej v hre som bol tým viac mi bol sympatický. Aj ked niekedy som sa musel chytať za hlavu ako si niekto nemôže všimnúť jasných skutočností. Každopádne nakoniec som si ho celkom obľúbil.
➤príbeh a atmosféra: na začiatku to bolo také divné ale celkovo príbeh hodnotím veľmi kladne. Za mňa originálny dej s občas veľmi peknou a brutálnou atmosférou.
➤duchovia a ich príbehy: počas hry sa dalo občas stretávať duchov ľudí a vašou úlohou bolo zistiť ako daný ľudia zomreli. Taktiež mala každá lokácia svoj unikátny príbeh o niečom čo sa v danej lokácii kedysi stalo, stačilo len zozbierať určitý počet predmetou. Tieto príbehy ma dosť bavilo sledovať a boli si myslím veľmi pekne vymyslené.
➤schopnosti: narozdiel od veľkej väčšiny hier v tejto hre schopnosti netvoria podstatnú časť hry. Možnosť vidieť cez je fajn ale nevyužijete ju často, teleport je zaujímavý a nedostanete sa bez neho na niektoré miesta ale mňa najviac bavila najpodstatnejšia schopnosť a to prechádzanie cez steny. Taktiež je pekne vysvetlené prečo cez niektoré steny prechádzať nemôžete takže som si túto mechaniku obľúbil.
➤záver: záverečné udalosti v kostole ma veľmi bavili. Aj ked celkový koniec bol podľa mňa useknutý tak rozuzlenie príbehu bolo super.

Mínusy hry
➤postavy: ked nerátam hlavné postavy tak boli modeli ostatných postáv odfláknuté a dosť často sa opakovali. Celkovo mi postavy prišli odfláknuté, či už práve ich výzor alebo celkové chovanie.
➤mesto: celú hru sa pohybujete v rôznych častiach mesta Salem. Dostaneme sa na cintorín či do psychiatrickej liečebne. Lokácie neboli určite najhoršie a mali svoju atmosféru ale prišli mi prázdne a nudné.
➤demoni: za mňa absolútne zbytočná súčasť hry. Chápem že vo svete duchov sú aj stratené duše ale v tejto hre to moc nesedí a je to úplne zbytočné marnenie času pretože sa dajú jednoducho zabiť.
➤nezmyselnosti: v každej hre sa nájde pár nezmyslov ktoré by trebalo doladiť. Nezmyseľné dialogi či nepochopiteľné rozhodnutia postáv sú už bežné ale v tejto hre ma zarazila jedna vec a to že celé mesto sa bojí vraha ktorý sa tu pohybuje a pritom sa všetci pekne v noci prechádzajú po vonku, či už priamo v uliciach mesta alebo dokonca na cintoríne. A pritom polovica ľudí myslí práve na to ako ich niekto sleduje a že sa tu niekde pohybuje vrah.


!! Záverečné zhrnutie !!
Murdered som mal vyhliadnutý už dlhší čas ale až pred nedávnom som sa dokopal k tomu si to zahrať. A musím povedať že to moje očakávania celkom splnilo. Priemerná hra ktorá spomedzi ostatných vystupuje len preto pretože hráte za ducha a aj svojim originálnym príbehom. Práve zápletka a rozuzlenie je za mňa najväčšie plus hry. Hlavná postavy sú zaujímavé, na ostatné zabudnete prakticky hned. Dalej sú tu schopnosti vašej postavy ktoré sú pekným oživením hry. Oblasti v ktorých sa pohybujete sú prázdne a jednotvárne ale občas dokážu zaujať a hľadanie zberateľských predmetov v nich ma celkom bavilo čo sa nestáva často. Občas môžete stretnúť aj démonov ktorý vás viac otravujú a zdržujú ako by ste sa ich mali báť. Za mňa dosť bije do očí aj fakt že po meste všetci nariekajú že sa tu pohybuje vrah a oni si spokojne behajú v noci po cintoríne a podobne. Na koniec len toľko že Murdered je hra so skvelým a atmosferickým príbehom ale tam to končí. Doporučujem kúpiť len v zľave okolo 5€.

➤Čas strávený v hre: 8 hodín
➤Achievementy: 41/48

HODNOTENIE: 75/100%

Pro: Ronan, duchárske príbehy, záver

Proti: mesto, démoni, herná doba

+23