Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Black Myth: Wukong

  • PS5 75
Black Myth: Too-long je na první pohled hrou, která se jako mnoho jiných snaží svézt na vlně popularity souslike žánru. Je to nakonec pravda jen tak trochu. I když si toto akční RPG půjčuje z fromovek hodně, ve skutečnosti má do soulslike kvalit, a hlavně obtížnosti, hodně daleko.

Začnu s pozitivy, protože ty převažují. Asi nás všechny Wukong na první pohled zaujal hlavně vizuálně, díky vhledu do čínské kultury a folklóru, který u nás, a hlavně ve hrách, zatím moc okoukaný není. Jsem rád, že zrovna v tomto ohledu můžu hodnotit hru velmi kladně - jelikož se jedná v podstatě o boss rush s nějakou tou vatou okolo, tak je super mít tolik různých a zajímavých bossů ke konfrontaci. I když si je, pravda, moc dlouho neužijete... Wukong není nijak obtížná hra, což nakonec autoři sami komunikovali dostatečně dopředu a mě to po Shadow of the Erdtree vadí ze všech lidí na planetě nejméně. Kde to Elden Ring přehání s komplexností, obtížností a vůbec vším, je Wukong příjemně při zemi a komplexitou soubojů s bossy zapadá zhruba mezi Bloodborne a Sekiro (když jsme u toho, srovnávat Wukong se Sekirem může jen někdo, kdo jednu z těchto her nikdy nehrál, jelikož ve hře ani není parry mechanismus). Obtížných bossů potkáte ve hře asi tak 3-4. Na drtivou většinu z odhadem 80 bossů vám bude stačit bez problému jen první pokus. Soubojový systém je na hře tím nejlepším, komba na sebe dobře navazují, hra vás neobtěžuje s přehnaným množstvím výbavy ani talentů, ale tak akorád vám dává na výběr dostatek, abyste si vytvořili svůj vlastní styl boje. Najdou se malé výhrady, jako nemožnosti přemapování kláves, kdy každé z přednastavených schémat s sebou neslo nějaký kompromis... jinak je ale soubojový systém zábavný, dobře se na něj dívá a hlavně - je fér.

Tam s chválením Wukonga pomale končím. I když se mi drtivá většina bossů líbila, najdou se i tady začátečnické chyby... jako nemožnost přeskočit nebo zapauzovat cutscény, a to i při opakované změně fází bosse, jako na sviňu zrovna u toho, kde umíráte víckrát. V jedné cutscéně dokonce dostáváte damage, aniž byste mohli cokoliv udělat (???).

Graficky je na PS5 Wukong v nejlepších momentech celkem pěkný. Jinak se jedná o ošklivou hru - doskakují textury, přiblížené detaily jsou rozmazané, světlo a stíny jsou naprosto příšerné. I když jde vidět, že prostředí, brnění a nepřátelé jsou plní detailů, na PS5 hra vypadá většinu času ošklivě a zastarale. Výkon také kolísá, ale ne tak, abych se na to mohl při hraní vymlouvat.

Nejhorší částí hry je prostředí mezi bossfighty. Wukong nabízí většinou lineární postup, což je dobře, protože autoři evidentně nemají zkušenosti na to přijít s kvalitním level designem. Zvlášť v kapitole 3, kdy se mapa hodně otevře, je vidět, jak obrovsky na tomto poli selhávají. Na každém rohu potkáte neviditelné stěny. Úrovně jsou nepřehledné, matoucí a repetitivní. Absence mapy je pak třešničkou na dortu. Příklad: přijdete na rozcestí. Cestou vpravo vidíte sníh, stromy a šutry. Vlevo jsou sníh stromy a šutry. Rovně sníh, stromy a šutry. Nejenže zapomenete, kde jste nebyli a kam jste chtěli jít, ale zároveň všechny cesty vedou nakonec do jednoho místa s bossfightem a nijak se nedoplňují, takže se pak musíte vydat každou cestou od začátku rozcestí, abyste náhodou něco neprošvihli. I tak ale polovinu věcí a bossů minete.
Kapitola 6 je pak naprostý clusterfuck toho nejhoršího, co ve hře najdete, hlavně co se týká level designu. Ani s ním neztrácejte čas, najděte si rovnou průvodce a hrajte podle něj. Myslím to stoprocentně vážně, o nic nepřijdete a ušetříte si 2 hodiny hledání bossů v nepřehledném, prázdném open-worldu. 10% dolů jen za tuhle oblast samu o sobě.

I přes výtky jsem si hru ale nakonec užil. Hra roku asi těžko, Wukong má hodně vad na kráse, ale akční hra roku? To bych možná i zvážil.

Black Myth: Wukong je hra, u které si budete připadat jako někdo, kdo si soulsovky maže ke snídani na chleba.

Pro: Soubojový systém, čínská mytologie a folklór, čínský dabing

Proti: Level design, grafika

+13

Final Fantasy XVI

  • PS5 60
První Final Fantasy co jsem dohrál a to je hlavně asi díky změně směru na akční rubačku. Ze začátku jsem byl nadšen. Hra nabízí naprosto epicky rozměr, kde se třídají boje s příběhem vyprávěným ve filmových cutscénách.
Akční scény jsou plné efektvního vizuálů a od začátku epické hudby. Příběh je plný časových skoků a vyprávění z pohledu více postav, kdy jedna herní část je klidně předělena i třemi různými cutscénami. Obtížnost je tak akorát, a skvěle škáluje pro nehráče pomocí vybavení. Sám jsem použival jen jednu pomoc s povely pro psa.

Problém tohoto přístupu je, že to po cca 15 hodiných mě to začalo hodně nudit. Místo jedné kvalitní cut scény, která by vše vysvětlila dostane hráč dvě až pět cutscén, které jsou kvalitativně tak rozdílné, že jsem to považoval na ztrátu hráčova času. Tady jasně chyběl dramaturg...

Epičnost akčních scén naštěstí trvá trochu delší dobu, protože hra v podstatě až do konce dává možnosti naučit se nové schopnosti. A hudba zní pořád stejně. A efekty jsou stále epické. Ve chvíli kdy spolu navíc bojují Eikoni a nastavení "cinematické" QTE scény je všeho ještě víc a vlastně jsem neměl pocit přehlecení. Co ale vidím jako problém s bojovým systémem, je že v podstatě stačí 4x zmáčknout čtvereček do komba nebo z dálky střílet magii pomocí trojúhelníku a čekat na nabití speciálních schopností. Žádné další komba není potřeba se učit...

Jako největší problém hry tak vidím její délku okolo 40h (bez vedlejších úkolů), která je z poloviny dána cutscénama. Ale právě díky délce se hra v polovině zbortí na opakující se souboje, z velké části nudné filmečky a úmorný boj dojít do konce příběhu.

Pro: Epické bitky Eikonů, vizuální styl a hudba

Proti: Extrémně dlouhé cutscény, mdlý soubojový systém, neodměňující loot systém

+13

LEGO Horizon Adventures

  • PS5 75
Prvních pár hodin hraní provázelo nadšení tak velké, že jsem měl hlavu plnou superlativů. Plánoval jsem zde na hru pět ódy a velebit tvůrce za to, že stvořili jednu z nejlepších videoher pro děti posledních let. Nadšení nakonec není ani zdaleka tak veliké, LEGO Horizon Adventures (dále jen LHA) sice velice úspěšně adresuje snad ty největší neduhy svých LEGO bratříčků od jiných vývojářů, tedy už ohraný styl vyprávění s dětinským humorem a naprosto ubohé souboje, ale postupem času začaly vyplouvat na povrch jiné problémy. 

Děj LHA pokrývá události hry Horizon Zero Dawn (Forbidden West si autoři nejspíš schovali na příště), jde si však zcela vlastní cestou a nesklouzává k naprosté parodii jako některé jiné LEGO hry. Dějem předlohy se tak spíše inspiruje, než aby šlo o úmornou kopírku. Hlavní body děje zůstávají zachovány, ale vše je odlehčené, svěží a překvapivě funkční. Z větší části se vrátili původní dabéři a svoje role v praštěném LEGO provedení si slyšitelně užívali.

Vedle kvalitního namluvení se hra může pochlubit i skutečně nádherným vizuálem. Už roky se říká, že LEGO hry vypadají skutečně jako postavené z reálné stavebnice, ale až u Horizon Adventures to bez nadsázky platí. Autoři se dušovali, že prakticky vše ve hře je možné ze stavebnice i sestavit a není tomu těžké uvěřit. Hra je krásně barevná a detailní, zejména ústřední vesnice Mother's Heart vypadá úchvatně. Po technické stránce vše šlape absolutně bez problémů a i dva týdny před vydáním jsem nenarazil na jediný bug.

Příběh Horizonu je vyprávěn prostřednictvím dvacítky úrovní, rozdělených do čtyř prostředí. O otevřeném světě tak nemůže být ani řeč. Tady se dostáváme už i k nešvarům hry. Dojít na konec příběhu vám zabere přinejlepším něco málo přes deset hodin a to i při hraní na nejvyšší z pěti nabízených obtížností. LHA i přes všechny své klady působí jako menší méně ambiciózní hra, čemuž plná cena (1.649,- Kč v PS Store) úplně nesluší. Samotné úrovně jsou navíc sice vizuálně nesmírně působivé, jejich náplň už taková paráda není.

Asi od poloviny hry jsem si začínal palčivě uvědomovat, že úrovně jsou až na pár výjimek v podobě technologických kotlů nasekané úplně podle stejného mustru. Každá sekce tak obsahuje krátkou plošinovkovou pasáž, jež vede obvykle k aréně se soubojem. Úrovně v sobě mají sice kratičké odbočky, žádná radosti z objevování se však nedočkáte. Nakonec je jedno, jestli se úroveň odehrává v poušti, pralese nebo u vrcholků zasněžených hor. Vizuálně je to sice vždy krásné, ale paradoxně strašně zaměnitelné, přičemž hratelnost se v vůbec nemění. Výjimkou je jen občasná návštěva „kotlů“, kde však narazíte na přesně jeden typ jednoduché hádanky a pár jezdících plošinek.

V jednu chvíli jsem začal autory podezřívat, že úrovně netvořili ručně, ale jde o výtvor pečlivě naprogramovaného generátoru, což jen podpořil fakt, že po jejich dokončení je již nejde znovu odehrát. Náhodné generování úrovní ostatně zcela zjevně využívá mód Expedice, jež se zpřístupní po dokončení příběhu. Zkoušel jsem hru však znovu rozehrát a první úroveň byla vždy stejná.

Poměrně mdlou hratelnost naštěstí zachraňují povedené souboje. Poplatně předloze je možné jednotlivým nepřátelům určitou část těla ustřelit a míření na zranitelná místa je pro úspěch naprosto klíčové. Díky pozvolnému servírování nových nepřátel i možností, jak se s nimi vypořádat, baví střetnutí s kostičkovými kultisty a krvelačnými stroji až do konce hry.

Vesnici Mother’s Heart lze sice za nasbírané kostičky zvelebovat, ale ani v tom větší smysl není. Kostýmů je k dispozici ke stovce, ale jde pouze o vizuální prvek a schopnosti čtyř hratelných postav zůstávají vždy stejné. Lovy vrcholových strojů, jež se pro danou oblast odemknou po odehrání příběhu, spočívají pouze v zopakování již viděných bossfightů či střetnutí s o něco silnější verzí nepřátel ze základní hry. Mód Expedice je nekonečná série takřka stejně působících úrovní, a když mi po cca dvaceti hodinách „cinkla“ platinová trofej, měl jsem hry tak akorát dost (navíc ji rozhodně není problém získat i podstatně rychleji). Díky povedeným soubojům, zábavnému převyprávění prvního dobrodružství Aloy a krásnému grafickému zpracování, patří LHA bezesporu mezi ty lepší LEGO hry. Vzhledem k relativně chudému obsahu, nevalné délce a nulové znovuhratelnosti, si však v mých očích cenovku srovnatelnou s AAA produkcí hra úplně neobhájila.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Povedené souboje s mechanickými zvířaty; milý humor, který tentokrát velmi slušně funguje; pohledná grafika věrná reálné stavebnici; naprosto bezproblémový technicky stav ještě před oficiálním vydáním

Proti: Vzhledem k ceně velmi krátká herní doba a málo zajímavého obsahu; prakticky nulová znovuhratelnost; úrovně nemotivují k prozkoumávání a působí každá takřka stejně

+13

VED

  • PS5 30
VED jsem na databázi přidal já. Při vyplňování popisku jsem se musel hlídat, aby do něj neprosáklo, jak příšerná hra to je. V jistých ohledech je na místě paralela s nechvalně proslulým snímkem The Room. Je to prostě tak špatné, až je to trochu sranda.

Dle vyjádření autorů z litevského studia Karaclan na hře pracovali dlouhých dvanáct let... BOŽE MŮJ!!! VED sází na vyprávění a značnou část tak tvoří konverzace mezi postavami, což je ale trochu problém, když hra působí, jako by ji napsal mimozemšťan, nebo uplácala umělá inteligence. Příběh je šílený nesmyslný chaos. K jednotlivým příběhovým sekvencím vede cesta přes některý z portálů v magickém světě. Kousky vyprávění tak zaručeně při prvním průchodu neobjevíte. Celé je to ale jeden velký bizár včetně divných postav, které se ani vzdáleně nechovají jako lidé. Motivace nedávají smysl, vyprávění v sobě patlá nesourodé nesmysly a absolutně postrádá jasný fokus. Celé to splývá ve sled nesmyslných scén a zvraty jsou šílené. Prapodivné akce zavdávají příčiny bizarním reakcím.

Do absolutního videoherního pekla však hru poslal až scénář ruku v ruce s otřesným dabingem drtivé většiny postav. Byť to autoři v jednom z komentářů u traileru na YouTube popírají, hra působí jako namluvená pomocí umělé inteligence. V závěrečných titulcích se jména reálných osob objevují, v tom případě však odvedli práci na úrovni náhradních členů vesnického ochotnického divadla. Intonace často vůbec nesedí k zamýšlenému vyznění věty. „Herci“ si skáčou do řeči, aniž by byla předchozí replika zcela dořečena a ve chvílích, kdy má být některé slovo protaženo například za použití vícero hlásek „o“, čte je někdo zvlášť. Stupidní přezdívku hlavního hrdiny (Teleporter) pak některé postavy bůhvíproč vyslovují chybně. Musím hru pochválit za to, že jsem se u ní občas i vyloženě zasmál… bohužel určitě ne na místech, kde to zamýšlel autor scénáře. 

Hlavní hrdina Cyrus je z nějakého důvodu většinu hry slepý. Proč? To samozřejmě nikdo nevysvětlí, v lidském světě má však neustále zavřené oči (tedy až na chvíle, kdy na to autoři zapomněli a má je otevřené). Nijak ho to však nelimituje, nemá to na nic vliv až v jednu chvíli začne opět vidět. Proč, ptáte se? Absolutně netuším… asi kouzlo. V rámci jednotlivých scén se opakovaně dělo, že některé postava něco řekla, o větu dál to popřela a později udělala ještě něco úplně jiného. Cyrus má na zádech meč, který k němu asi třikrát za hru prohodil nějaký bezpředmětný nesmysl a pak byl opět dvě hodiny němý. 

Hra je plná WTF momentů. Utkvěla třeba Babča Yum-Yum, která vám z ničeho nic oznámí, že jednoho z obyvatel magického světa uvařila, protože dotyčný chtěl, aby mu uvařila pokrm z jiného z obyvatel vesnice. Ok. Nebo hodně „random“ vyznání lásky hlavního hrdiny jiné postavě a následná scéna s polibkem. Někdy postavy prostě jen tak ignorují již proběhlé události jako by se ani nestali (Knox při pohovoru... který je sám o sobě další WTF moment).

Abych alespoň na chvíli přehodil na pozitivnější notu, uznávám, že v magickém světě a v soubojích dokáže být hra pohledná. Zejména animace obličejů jsou však podivné a „uncanny valley“ efekt je velmi silný. I v tomto ohledu jsem se opět nemohl zbavit pocitu, že má hru minimálně z části na svědomí umělá inteligence, po které však výsledek už nikdo nepřekontroloval. No, mrkněte na trailer a posuďte sami. 

Hra je z minoritní části tvořena souboji. Ty takzvaně příběhové jsou řešeny absurdním systémem založeném na skillchecku a hodu dvacetistrannou kostkou. Neselhal jsem ani jednou za celou hru. Tento systém byl aplikován i na průzkum míst v magickém světě. Opět však nastávají bizarní situace, kdy sice uspějete, ale výsledkem je negativní kletba pro vaši postavu. Další z mnoha věcí, co ve hře vůbec nedává smysl. 

Prvních pár hodin jsem se držel naděje, že hru spasí souboje v magickém světě. Bojuje se na tahy s tím, že se hrdina Cyrus pomocí schopností i vlivem zásahů od nepřítele po bojišti pohybuje. Pro každý ze čtyř míst si vybíráte schopnosti a kouzla zvlášť a teoreticky by tak měla hra motivovat k taktickému uvažování. Schopnosti jsou však až na pár výjimek velmi podobné a nakonec jsem tak pendloval prakticky jen mezi dvěma sekcemi a efektivně používal ty stejné nudné schopnosti stále dokola. 

Druhů nepřátel je jen pár, ale celkem se povedly a nad otřesným zbytkem hry rozhodně vyčnívají. Soubojový systém působí zpočátku nápaditě, v praxi však příliš nefunguje a přes nevalnou délku hry se stihnou absolutně vyčerpat. Zdejší systém boje je jednoduše příliš plochý. V čem autoři spatřují avizované roguelite prvky, doteď nevím. I když se do mapy se souboji jde vrátit, je vždy stejná a o jiných pro žánr typických aspektech zde nemůže být ani řeč.

O hře VED by se toho dalo napsat ještě hodně, asi nic by však nebylo pozitivní. Na obrazovce se odehrává naprostý bizár prakticky po celých cca osm hodin jež vám hra z života ukousne. VED sice spadá do té delikátní sekce, kdy je tak beznadějně špatný, až je to místy sranda. To však asi jako klad počítat nelze. Výsledkem je tak nejhorší hra, co jsem hrál nejen letos, ale na férovku si to může rozdat i se srajdami několik let zpátky.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Souboje mají (nenaplněný) potenciál; vizuální zpracování (pouze) magického světa a některých nepřátel

Proti: Scénář působí, jako by ho vůbec nepsal člověk; groteskně špatný dabing; příběh nedává smysl a pod rozhodnutími hráče se úplně rozsypal; nesmyslné a nefunkční prvky hratelnosti

+13

NieR: Automata

  • PS5 85
Náhodně se to sešlo, že uběhl rok od mého hraní NieR: Replicant, kdy jsem rozehrála hodně volné pokračování NieR: Automata. Těšila jsem se na další hutný příběh z post-apo světa tisíce let v budoucnosti s hudbou, která se neohraje, a po odehrání mohu říct, že přesně to jsem dostala.

Připravena, že s prvními závěrečnými titulky mám odehraný tak leda prolog, jsem se pustila do hraní a po odehrání všech hlavních konců (A-E) jsem byla překvapena, jak málo jsem hrála stejné segmenty hry v porovnání právě s prvním dílem. V prvním průchodu jsem se seznamovala s hrou, s příběhovým pozadím, světem a plnila vedlejší úkoly. Ty byly sice naprosto banální, co se týče jejich splnění, ale vždy mi přinesly malý střípek informací o postavách a vždy jsem se těšila na jejich reakce. 2B a 9S se skvěle totiž doplňovali, kdy 2B byla chladná (k 9S až přehnaně, ale pak jsem pochopila, proč si tento odstup chtěla držet), možná více racionální, ale zároveň i dokázala tu a tam projevit empatii k robotům, které jsem potkávala. Oproti tomu 9S byl navenek spíše nadšený do všeho, více projevoval emoce a city (a zvlášť k 2B), ale zároveň dokázal mít až nezdravý odstup k robotům a po vzoru správné propagandy od jeho nadřízených je dehumanizoval (byť toto slovo ve spojení s roboty zní asi zvláštně). Oba protagonisté na mě působili jako ztělesnění principu jin a jang. Hra naprosto skvěle dávkovala důležité momenty a pravdy o světě, kdy jsem správně tušila, že s každým dalším průchodem přijde ještě něco horšího, něco, co mi vyrazí dech ještě více.

Druhý průchod byl až na pár míst totožný s tím prvním, ale tentokrát jsem ovládala 9S, který často využíval pro boj jeho dovednost hackovat. Vím, že nemálo hráčů to příliš nebavilo, ale mně to nijak zvlášť nevadilo a hlavně jsem se díky tomu mohla dozvědět něco více o nepřátelích, které jsme potkali už v prvním průchodu, ale neměli jsme možnost nahlédnout, co se děje uvnitř v nich. Začaly se tak objevovat informace o robotech, že některé věci nejsou tak, jaké se zdají být, což mělo vliv i na 9S, který postupně měnil svůj pohled.

Třetí průchod byl strašný, ale z toho důvodu, že postava, kterou jsem musela ovládat (myslím 9S), mi byla strašně nesympatická a nepříjemná. Jenže pak jsem si uvědomila, že se mi do rukou dostal tragický hrdina a že za tou nesympatií se skrývá doopravdy nekomfort, který je normální pociťovat, když hrajete za někoho, kdo čím dál tím více šílí, upadá, kdo ztratil veškerou naději a komu je už absolutně jedno, co se stane. Naopak chvíle strávené s postavou A2 jsem si užívala a její dialogy s podem byly skvělé a bavilo mě sledovat jejich interakci. Pak ovšem přicházelo jedno strašné zjištění za druhým (smrt 2B, zjištění, že doopravdy byla 2E, tedy popravčí jednotka, která měla vždy za úkol zabít 9S, pokud zjistil příliš mnoho a že již tak učinila mnohokrát, pravda o YoRHa, osud Pascala, původ logic viru, že všichni androidi mají v sobě jednotku z robotů, tedy z nepřátel, se kterými tisíce let bojují aj.) a měla jsem pocit, že už i já klesám po spirále dolů stejně jako 9S. Naštěstí konec E tomu všemu dodal trochu optimismu, ale i tak ve mně hra zanechala plno myšlenek týkajících se smyslu života, proč jít dál a jak tragicky věci mohou skončit, když tento smysl jednoho dne zmizí.

Skvělá hra, která v sobě ukrývá myšlenky a pocity, které by v ní hráč ani nečekal a které rozhodně stojí za to najít a zažít.

Pro: příběh a hloubka některých témat, hudba, postavy, vedlejší postavy, jemný a skvěle hodící se humor

+13

Silent Hill 2

  • PS5 --
Dvaadvacet let a pořád si pamatuju E3 trailer z roku 2001 záběr od záběru, spolu s legendární hudbou Akirovýho Yamaoky. Detailní odkazy na originál nedokážu ocenit, ty už mi v hlavě odvál čas, ale dialogy mi tak nějak neštymovaly a i výkon živých herců se proti původním botoxákům nedá považovat za povedený. Vždyť už jen reakce remakovaného Jamese na Marii ve výtahu je naprosto plochá a bez emocí, zatímco v původní hře by se mnou dokázala zamávat i dnes. 

Volba obtížnosti pro hádanky i souboje padla v mém případě na Hard, ale u soubojů jsem to velice rychle přepínal na Normal. Důvodem byly četné respawny, resp. oživování již ubitých nepřátel. Už první Silent Hill byl částečně koncipován tak, aby hráč mohl nepřátele jen obíhat, což je ideou i tady - to mi ale nabourávalo nasávání atmosféry města. Samotné hádanky jsou na nejvyšší obtížnost dobře zvládnutelné, i když asi jednou jsem to tam flákal bez přemýšlení tak dlouho, než se mi podařilo trefit správnou kombinaci. 

Přechod z fixní kamery originálu na 3rd person jsem s gamepadem příliš neocenil, ale minimálně jeden zásah z pěti se mi dycky nějak podařilo uhrát. Výběr platformy ke hraní (PS5) už ale byl krokem do psího lejna, protože obě dostupné grafické nastavení - Performance a Quality - mají naprosto zásadní nedostatky. Není mezi nimi příliš velký rozdíl v samotné kvalitě obrazu, ale zatímco v Performance hra jede relativně slušně v méně náročných scénách, v těch náročnějších začne velmi nepříjemně škubat. Naopak Quality mód si lépe poradí s náročnějšími scénami plynulejším pohybem, ale v těch méně náročných je hraní s ním otravné kvůli gumové odezvě ovladače...

S gamepadem byl spojen velmi nepříjemný a těžko pochopitelný efekt neustálých vibrací během deště, což u mě později vedlo k jejich úplnému vypnutí a problémové je i sbírání předmětů, pro které musí být James natočen ve správném úhlu a vzdálenosti, jinaxi ty náboje prostě nevezme. Dvakrát se mi je ze šuplíku vytáhnout nepodařilo, ačkoli jsem tam půl hodiny tancoval jak tatramatka na speedu.

Remake se drží originálu v určité repetivnosti průchodu vnitřními prostory - hotel o několika patrech a hromady pokojů, přeskočení oknem do druhého hotelu o několika patrech a s hromadou pokojů, změna hotelu na jeho temnou verzi o několika patrech a hromadou pokojů, pak chvilku procházka venku a šup do nemocnice o několika patrech s hromadou pokojů, změna nemocnice na její temnou verzi o několika patrech a hromadou pokojů, pak věznice... a tak dále, ve stejné šabloně a z velké části ve tmě, pouze za svitu slabé baterky. Bloudění ve městě bylo částečně zkráceno, ale délkou v interiérech se mi hra zajídala a čekal bych, že zrovna tohle bude jedna z věcí, kterou autoři upraví a udělají to údernější.

Hodnocení: ✰✰
Herní doba: 27hod 53min (Combat Normal, Puzzle Hard)
+13

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PS5 85
Prvá kapitola z Life is strange predstavuje perfektný úvod do tejto série. V nej sa stretávame s hlavnou hrdinkou Max, jej kamarátkou Chloe a nezvyčajným darom, ktorý nás sprevádza celou hrou a ktorý ju robí o to zaujímavejšou.

Max sa po pár rokoch vracia do svojho rodného mesta aby mohla studovať fotografiu. Jedného dňa sa však stane podivná udalosť a jej sa zmení život. Max dokáže vrátiť čas a tak meniť svoje rozhodnutia. A práve to je mechanika, ktorá je esenciálnou v tejto sérii.

V prvej časti sa zoznamujeme s prostredím a hlavne so spolužiakmi. Robíme malé rozhodnutia, ktoré môžu mať neskôr väčšiu váhu. Páčilo sa mi, že som sa mohla porozprávať s kamarátmi a mohla sa o nich dozvedieť viac, začať si o nich zbierať informácie, rozpoznávať ich charakter alebo im pomáhať.

Prostredie súkromnej školy je podľa môjho názoru vykreslené veľmi dobre. Aspoň na to, ako vnímam americké školy zo zahraničných filmov. :) Nájdeme tam outsiderov, obľúbencov ale aj snobov s vlastným klubom. Nesmie chýbať sexy učiteľ, podivný školník či podozrievavý sekuriťák.

Hrateľnosť je lineárna, počas rozhovorov má hráč možnosť skočiť naspäť v čase a odpovedať inak, využiť novú informáciu alebo dokonca urobiť niečo iné. To bolo fakt super. Inak je v priebehu kapitoly zopár miest, kde si Max urobí fotku a tá sa uloží do zápisníka. Sú to také malé achievmenty. Sem tam sa môže posadiť a podumať nad svojím životom a to je sprevádzané hudbou. Tieto momenty sa mi veľmi páčili v LiS True colours a nevedela som, že sa vyskytovali už v úplných začiatkoch.

Musím povedať, že som sa veľmi ľahko dokázala stotožniť s Max a jej charakter mi bol príbuzný. Dobráčka, ktorá chce napraviť všetko čo sa dá, hlavne aby jej blízki netrpeli. Celou hrou ju sprevádza jej kamarátka Chloe, o ktorú vlastne aj celú dobu ide. Tá mi bola o dosť nesympatickejšia. Zatrpknutá, rádoby cool teenegerka, ktorá má všetko na háku. Niekedy mi fakt liezla na nervy.

Hranie som si v každom príprade užila. Dodala by som len, že pre mňa osobne nie je prvá epizóda tou najlepšou, no označila by som ju ako kľúčovú.
+13

Silent Hill 2

  • PS5 95
Ze všeho nejdřív napíšu, že jsem předchozí díly nehrál. Ke konzoli jsem "čichnul" až od PS5, jinak jsem byl hráč pouze na PC. Takže nemohu srovnat, zda se Remake držel originálu a v čem jej předčil nebo naopak.
Co ale mohu s klidem říct, že mám za sebou děsivou hororovou hru a jeden z nejintenzivnějších zážitků na konzoli vůbec. K dokonalosti chybí jen krůček.

Když jsem kupoval Silent Hill, neměl jsem velká očekávání. I když byly recenze vesměs velmi kladné, netěšil jsem se na hru stejně jako na remaky RE například. A bylo to asi dobře. Začátek se nese v poměrně "pohodovém" rozjezdu a autoři nám své "esa v rukávu" dávkují postupně. Hned od prvních chvil se ale člověk může kochat fantastickým audiovizuálním zážitkem. Je to skutečně hra, kterou jsem měl veliký problém hrát večer na PS5 sluchátkách. Tím veliký myslím to, že jsem hru v pozdějších fázích i vypnul, protože jsem byl zkrátka vyčerpaný tou porcí strachu a nejistoty, kterou nám hra, zejména od první čtvrtiny, nabízí. Samozřejmě, strach je subjektivní a to, co jednomu přijde děsivé, může druhému přijít v pohodě. Faktem ale zůstává, že zvukový podkres, včetně hudebního, řadím mezi absolutní špičku hororového žánru a herního vůbec.

Na ovládání jsem si musel trošku zvyknout a způsobem boje a uhýbání v něj mi dělalo problém docela dlouho. Zkrátka jsem se potýkal s obtížností soubojů i na střední level. Na druhou stranu nutno dodat, že to člověk "dostane do ruky" a přijde na správný okamžik, kdy se vyhnout útoku monstra. V některých fázích hry, zejména těch akčnějších, je ale i střední obtížnost veliký oříšek. Teda aspoň pro mě.

Jak jsem již trochu naznačil, atmosféra hry se buduje postupně jak se hluboko hráč dostává do Silent Hillu a jeho "útrob". Každá lokace potom znamená nový zážitek a další nálož na psychiku. Grafika je obecně na hodně vysoké úrovni a pomáhá dotvářet úzkostnou atmosféru hry. Sem tam jsem ve hře narazil na podivné grafické glitche, jako jsou nereálné zrcadlení krve a monster obecně, odrážení světel apod. Nevím, zda to je obecný problém nebo jen u mě. Není to ale nic zásadního.

Samotná kapitola jsou monstra. Ty jsou velice nápaditá, krásně nechutná a skvěle se hodí do hry. Jejich zvukový projev je mnohdy až odporný a já se často jen kochal tím, jak ke mně svým lámaným krokem jdou a užíval si prapodivné zvuky, které vydávají. Na druhou stranu musím říct, že je druhů monster na můj vkus trochu málo a zejména v pozdějších fázích hry to chtělo trošku změnu. Nevím, zda jsem až moc náročný, ale těch druhů bylo veskrze opravdu pár a zejména dvě tři se opakuji v podstatě dokola jen z drobnou vizuální změnou.


Výše uvedený důvod je možná i ten, proč nedávám 100%. Tohle mi prostě trošku vadilo. A potenciálu bylo mnoho, které prostředí nabízelo.

Na druhou stranu ale musím říct, že jsem se královsky bavil a přál bych si, aby byl každý remake takový. Jde vidět, že si autoři opravdu pohráli s detaily a naservírovali vytouženou hru pro všechny milovníky kvalitního hororu. A že je takových jako šafránů. 95% a jisté místo v mé síni slávy! Jako třešničku na dortu zmíním ještě puzzles. Ty byly na střední obtížnost příjemně obtížné a vesměs se k nim i logicky dalo bez problémů dojít. Suma sumárum 23 - děkuji za těch 23 hodin a brzy na viděnou :-)

Pro: Brilantní atmosféra, grafické zpracování, zvuky, vykreslení Silent Hillu, puzzles

Proti: opakující se monstra, občasné grafické glitche

+13

The Last of Us Part II

  • PS5 100
Po mojom nadšení z jednotky som od dvojky očakával veľa a presne to som aj dostal. Dalo by sa argumentovať, že je to po hernej stránke veľmi podobné ako prvý diel (akurát obohatené o pár nových, skôr kozmetických, prvkov), ale mne to vôbec neprekážalo. Po audiovizuálnej stránke ide opäť o špičku a hra sa celkovo výborne hrá.

Možno ide len o môj dojem, ale mal som pocit, že hra je o niečo náročnejšia (na normal). V jednotke sa mi málokedy stalo, že som nemal vôbec žiadnu muníciu, tu párkrát hej. Čo bolo super, lebo som musel improvizovať a skúsiť nepriateľov zdolať inak. Vlastne ma celkom láka zahrať si The Last of Us 2 na ťažšej obtiažnosti.

Príbeh je temnejší, drsnejší, dojemnejší a vôbec komplexnejší. Tvorcovia sa nebáli viacerých riskantných krokov a rozhodnutí, ktorými síce možno viacerých nahnevali, ale pokiaľ sa nad tým človek zamyslí, tak príbeh dáva dokonalý zmysel. Každý čin má svoje následky a nikto nie je svätý, obzvlášť vo svete, v ktorom sa hra odohráva. A bolo výborné, že nám to tvorcovia dali patrične pocítiť.

Spočiatku som bol trochu v rozpakoch, keď som začal hrať za Abby. Prišlo mi, že to narušilo tempo rozprávania. Ako sa ale neskôr ukázalo, išlo o premyslený plán tvorcov a v závere do seba všetko zaklaplo. Abby je okrem toho veľmi dobre napísaná a zahraná a aby som bol úprimný: fandil som jej viac ako Ellie.  

Jej priateľstvo s Levom, jej odhodlanie chrániť ho aj pred vlastnými. (pri jej "You're my people!" sa mi od dojatia zarosili oči.) Bola mi skrátka sympatická a jej časť bola pre mňa vrcholom hry. Nehovoriac už o tom, že mala uveriteľné motivácie. To je vlastne veľká sila sequelu. Veľmi hodnoverne a civilne napísané postavy, ktoré sa hráčovi zaryjú do hlavy, vrátane citlivo vykreslených vzťahov medzi nimi. Hra ma dokázala až do konca držať v napätí, ako príbeh skončí a hoci záver bol trochu odhadnuteľný, aj tak ma dojal. Výborná práca a pre mňa jeden z najsilnejších herných zážitkov.

Ako menšiu výhradu vidím len trochu otravné "záchrany na poslednú chvíľu". Postava sa dostane do neriešiteľnej situácie a potom sa objaví starý kamoš, ktorý šiel náhodou okolo a v poslednej sekunde zasiahne. Jasné, nie je to nič nové a používa sa to dodnes aj vo filmoch, len tu toho bolo trošku veľa. Po čase to tak pôsobí až príliš strojene.

Pro: grafika, príbeh, postavy a ich vzájomné vzťahy, atmosféra

Proti: nič podstatné

+13

Bloodborne

  • PS4 100
  • PS5 100
Za dobu sedmi let své virtuální existence zde na databázi jsem sesmolil jen dva komentáře a z toho byl ten druhý (DLC Shadow of the Erdtree pro Elden Ring) spíše takový checklist věcí, co bych rád viděl v jejich příštích projektech a taky tak trochu brekot nad obtížností finálního bosse (před nerfem), u kterého se zapotil i mnou zmíněný Viktor Bocan, jak jsem se později dočetl v recenzi časopisu Score... xD
Takže jsem si řekl, že už je sakra načase (v březnu 10 let výročí) napsat taky něco k mé nejoblíbenější, nejen souls, ale hře celkově (promiň RDR2). A začnu tím, jak jsem se k žánru soulsborne dostal a asi si neodpustím nějaké ty osobní omáčky kolem, třeba to, na jakých hrách, filmech a knihách jsem vyrůstal a které formovaly můj vkus obecně. Bude to asi na dlouho a nevím jestli to bude mít úplně hlavu a patu, tak kdyžtak předem sorry...

V raném dětství (počátek devadesátek) mě bavily a děsily filmy jako Excalibur, Souboj Titánů, Nekonečný příběh nebo Batman od Burtona a jejich záporáci Morgana a Mordred, Kalibos, Morlor a Gmork (hrozně cool jměna btw) a Joker s Penguinem. Později samozřejmě přišel Pán Prstenů, Van Helsing (moje největší guilty pleasure), Blade, Hellboy, Underworld apod. Nesmím však opomenout i české pohádky, hlavně S čerty nejsou žerty a jejich vyobrazení pekla, Princ a Večernice s knížetem Mrakomorem nebo Nebojsu s plesem nemrtvých na opuštěném hradě. Pannu a netvora jsem naštěstí viděl teprve pár let nazpět, vydávat horor za pohádku, obzvlášť v té době, to chtělo docela koule pane Herz. :)

Co se čtení týče, tak to jsem jako děcko úplně nenáviděl (což je zpětně celkem funny, když si vezmu, že mám teď knihovnu o skoro 300 knihách :D), ale ke čtení mě přivedly teprve gamebooky, za což jsem hrozně rád, protože si život bez knih neumím představit. Musím zmínit svoji prvotinu Nemrtvá spravedlnost a dále Prokletý hvozd, Magie, Půlnoční lupič, Přízraky strachu atd. A shodou okolností mají gamebooky, kromě dalších věcí (hlavně mangy Berserk), velkou zásluhu i na vkusu mistra Miyazakiho a jeho následné tvorbě ve světě videoher.
Z „normální“ literatury mám v oblibě krom desítek jiných autorů samozřejmě Tolkiena, Sapkowského, E. A. Poa a právě díky Bloodbornu, H. P. Lovecrafta, ke kterému se ještě v komentáři vrátím. Z komiksů a mangy musím zmínit Mika Mignolu, Alana Moorea, Go Tanabeho,  Naokiho Urasawu, Junjiho Ita a jak se patří i Kentaro Miuru (RIP).

S hraním her jsem začal na Vánoce 1999, kdy jsme s bráchou dostali pod stromeček padělek konzole NES z vietnamské tržice za pár stovek xD na kazetky, na kterých byly hry jako Contra, Mario, tanky, auta apod a až o tři roky později jsme dostali klasické stolní PC, na kterém jsme hráli hlavně GTÁčka, Mafii, ale i takový Vampire The Masquerade: Redemption <3.
Pak po letech jsem se už za vlastní prachy rozhodoval, jestli jít do X360 nebo do PS3. Nakonec jsem vybral Xbox, který jsem ale po dvou letech prodal, abych si zahrál hru Demon's Souls, nad kterou jsem slintal na YT právě po přečtení recenze od Jakuba Červinky v časopise Score, kde hře dal krásných 90% (čímž mu děkuju, a taky děkuju jednomu random prodavači z JRC v Hradci Králové, který mi tak hezky básnil o Dark Souls, jinak bych o tenhle žánr zavadil asi mnohem později, jestli vůbec).

S prvním hraním Demon's Souls a Dark Souls se stal soulsborne žánr mým nejoblíbenějším (těsně následován survival horory, o kterých tu snad někdy taky něco sesmolím) a i po cca 15 letech, tisících hodinách, platinových trofejích, nespočtu napodobenin a kupodivu jen jedním rozbitým ovladačem mě to stále neuvěřitelně baví. Dokonce mám i pěknou sbírku artbooků, komiksů a sošek...

A teď k souls hrám samotným:
Když nepočítám akční odbočku v podobě Sekira, tak jsou to vlastě všechno temná fantasy RPG s rytíři, čaroději a draky, zasazená do post-apokaliptických světů, plných ruin hradů, katedrál a smrdutých kobek, kde se potulují nemrtví a všelijaká další těžko popsatelná havěť. Vlastně to působí tak, že všechno důležité se už událo a hráč prochází skoro-mrtvými světy, které jakoby čekaly na ránu z milosti, jen aby to utrpení pominulo.
No a to je pávě to, co mi na těch hrách tak učarovalo. Ve většině ostatních fantasy RPGs se jede mustr: jsi vyvolený, někde v dáli povstává temný pán/démon/drak, tak shromáždi spojence z různých frakcí, co se navzájem moc nemusí, ale k poražení zla musí jejich spory na vedlejší kolej atd.
Nic proti, ale po desátém takovém RPG už to chtělo změnu, což by mohl někdo vlastně říct i dnes, po všech souls hrách a jejich kopírkách... xD Ale ještě v první polovině minulé dekády to působilo neuvěřitelně svěže a mě přijde spojení dark fantasy s post-apo atraktivní pořád.

Pak je tu ale Bloodborne...
Všechno, co jsem si zamiloval na ostatních souls hrách, tj. souboják, level-design, gotickou architekturu, hudbu monstra, zbraně, fashion, minimalismus ve vyprávění, ale hlavně tu ATMOSFÉRU a STRACH Z NEZNÁMA má Bloodborne X-krát silnější a lepší a dodnes vyhledávám fikci ve stejném či podobném duchu.
Díky Bloodbornu jsem se, jak jsem už psal výš, dostal k dílu H. P. Lovecrafta, který se stal, stejně jako u kolegy SilentWolfa, mým nejoblíbenějším spisovatelem a od té doby se nedokážu žánru kosmického hororu nabažit a všechno, co byť jen trochu zavání strachem z neznáma a/nebo ztrátou duševního zdraví, vyhledávám. Bohužel však, ať už kvůli nedostatku času, nebo z lenosti se mi jen kupí seznam věcí, co bych si rád přečetl, zkoukl nebo zahrál...
Navíc vždyť nebýt Bloodbornu, tak bych se možná nikdy nedostal ani k hernímu žánru survival hororů, ke kterým má Bb podlě mě daleko blíž, než ke klasickým akčním RPG. Inspirace hrou Resident Evil 4 (což je adept na můj příští komentář, možná třeba za pár let :)) je zcela očividná: vesničani s vidlemi a jiným zemědělským náčiním, exkavace prastarého parazita, co nejspíš přiletěl na nějakém kosmickém tělese pár milionů let zpět (stejně jako objev Staré krve v kobkách Pthumeriánů), vybuchující hlavy s chapadly/hady, větší důraz na rychlejší souboje oproti více metodickému postupu atd.

Vliv kosmického hororu provází pana Miyazakiho už od dob Demon's Souls. Nejvíc je to poznat na lokaci Tower of Latria - HPL (Shoggoth) a Králi ve žlutém (Old Monk) a pak samozřejmě The Old One.
V Bloodbornu se už ovšem naplno utrhl ze řetězu a naservíroval ultimátní love letter novoanglickému spisovateli.
A je to poznat i na boji kosmických entit o nadvládu v Elden Ringu, ale nejvíc však v dlc Shadow of the Erdtree v
lokacích Abyssal Woods (atmosféra by se dala krájet, ale jako les mám radši Forbidden Woods z Bb) a Midra's Manse (opět Král ve žlutém).
 

Určitě jsem na dost věcí, které jsem sem chtěl vypsat, zapomněl, protože psaní tohohle komentáře jsem oddaloval nejspíš několik let, (ach ta prokrastinace prokletá) tak aspoň doporučím pár kousků fikce napříč médii, které nesouvisí úplně s Bloodbornem nebo souls hrami, ale právě spíš s temnými příběhy o nepopsatelném, neznámu a/nebo o ztrátě paměti či duševního zdraví:

- True Detective S1
- The Thing (1982)
- Disco Elysium
- série Silent Hill
- The Evil Within 1+2
- Dead Space
- Alan Wake 1+2
- Vrby (Algernon Blackwood)
- Král ve žlutém (mám teprve rozečteno)
- H. P. Lovecraft (samozřejmě)
- (edit) An Agony of Effort: The True Story of Bloodborne - série videí na YT kanále Charred Thermos, kterou jsem zapomněl zmínit, pro fandy Bloodbornu hodně zajímavé pokoukání

Závěrem si neodpustím poslat vztyčený prostředníček směrem zlé SONY, která než aby alespoň nalepila náplast v podobě 60 fps a podporou 4k rozlišení jako dárek k 10. výročí jejich dost možná nejprestižnější exkluzivity, tak bude remasterovat stále dokola sérii o dvou! hrách The Last of Us, pak Horizon ZD, Until Dawn a Days Gone, o které se snad nikdo neprosil. Co nás čeká dál? Spider-man, Ghost of Tsushima, Death Stranding, Ratchet and Clank remastered?
A pokud hodláš zlá SONY udělat remake na launch PS6, tak ten úkol nezapomeň dát Bluepointu, aby zase zprasily art-direction ( https://youtu.be/e19OMrxV0m0?si=35KC1qCVc9AHbv0L ) a celkový tón hry, jako se jim to povedlo u Démonů (jinak to byl fajn remake) a taky si za to nezapomeň říct alespoň dva a půl litru.
Jo, a konzolku do budoucna čistě digitální, to abychom náhodou nemohli ty hry taky vlastnit napořád a hrát je i bez internetu...

Pro: souboje, art-direction, trick weapons, hudba a ATMOSFÉRA!

Proti: v současnosti stále 30 fps a to i na PS5, SONY na značku kašle a navíc ruší projekty fanoušků- WTF?!

+13

Uncharted: The Lost Legacy

  • PS4 85
  • PS5 85
Poprvé, když jsem tuhle hru uviděl, mne nenapadlo, že by mohlo Uncharted fungovat bez Nathana. Přece, Nathan patří k Uncharted jako uher k pubertě. Ale překvapení se konalo a dost zajímavý. Ale dokonalý počin to rozhodně není, ale špatný taky ne.

Zprvu vás čeká dost zajímavý začátek, který i atmosférou se tak trochu vymyká sérii Uncharted. Válkou pustošená země a vy musíte najít svou spojku. Atmosféra je hustá a člověk si opravdu dává pozor, dokonce trochu stealth přístup, jo tohle by šlo. (Jednou jsem narazil na myšlenku, co by se stalo kdyby Naughty Dogs udělali sérii Splinter Cell, no ale to jsme u jiného tématu tak nebudu odbočovat.)

A jakmile dojde na setkání s onou spojkou, tak začne klasický svižný a zábavný Uncharted, jak jsme zvyklý. Jasně, vše je zabaleno do nádherné grafiky a skvělého ovládání, tak jak kluci ze studia psů to prostě umí nejlíp. Jenže pak zase dojde na změnu a dostaneme tak trochu otevřenou lokaci, která není úplně uzavřená a tady zase musím své nadšení brzdit. Tahle část mne moc nebavila, obsahovala hluché pasáže, je tu pouze střílení a ježdění autem a celkově se ubralo na tempu. Jasně, máte tu hádanky a ostatní věci a chápu, že bylo zapotřebí trochu ubrat, ale nevím tahle část mne prostě moc nepřesvědčila.

Jenže potom se zase přidá na plyn a jede se klasické dobrodrůžo, tak jak to u týto značky mám rád. A další kamarád do party a hláškování může začít a já jsem se u toho fakt bavil. Prostě dialogy a vtipný scénky, to je taky doména těchto borců.

A takové tempo si hra drží až do konce a že to je opravdu pořádná jízda. Proto musím hned říct, že opravdu tahle značka může pokračovat bez hlavní postavy. Tahle série má opravdu dobře napsané charaktery postav a nejen Chloe, ale i jiné postavy se rozhodně mohou zmocnit otěží a vyrazit na další dobrodružství. Trochu změny žánrů a tempa není špatná věc a rozohdně to tvůrci umí, jen by to chtělo příště trochu zlepšit a určitě bych se nebál i vážnějších témat, protože tohle studio to opravdu dokáže.

Ať už s touhle značkou to dopadne jakkoli, já určitě u toho budu protože pořád má co nabídnout a kdo ani jeden díl nehrál, tak nechápu na co ještě čeká.

Pro: dobře napsané postavy, Chloe v pohodě utáhne celou hru, grafika, ovládání, začátek hry a její atmosféra, opravdu svižná akce, vtipné dialogy, celkově nedělá značce ostudu, na rozšíření velká herní doba, od půlky hry jedna velká dobrodružná jízda

Proti: poslední mise zase ve vlaku, otevřené prostředí mi moc nesedlo, u otevřeného prostředí pokles tempa hry

+13

Sifu

  • PS5 90
Jako malej jsem koukal na filmy Bruce Leeho, Jackieho Chana apod. a dycky jsem si říkal, že bych chtěl si zahrát nějakou vyloženě kung-fu mlátičku. A je to tady. Sice to není hned, ale přece jen jsem se dočkal. A že to byl zážitek se vším všudy. Tím vším myslím nervy, smích, pláč a hlavně ten pláč.

Co Sifu nabízí, tak naprosto komplexní bojový zážitek, který si budete pamatovat opravdu dlouho. Příběh není nic jiného než příběh o pomstě, ale já beru spíše příběh to, že máte vybít všechny a všechno, co se na obrazovce hejbe. A že je na to radost pohledět. Hra je nádherná, všech 5 misí je naprosto do detailu zpracovaných a interaktivní prostředí dodává všem těm bojům opravdu důraz na to, že většinou já jsem dostal velkou pecku a musím na to jít trochu jinak.

A tímto se dostávám k podstatě hry. Vlastně každým nezdarem, každým krokem, soubojem se učíte. O tom to je, učit se mechaniky, učit se komba nepřátel a postupovat dopředu. Vždy jsem si myslel, že tip takových her není pro mne, ale musím říct, že mne to strašně pohltilo. Nemohl jsem to odložit, dokud jsem ten boj nevyhrál a nepostoupil dál. Nejen, že jsem měl taky nenechavou pěst a občas jsem chtěl do něčeho praštit, ale spíše jsem mohl praštit akorát sebe, jak jsem pomalý.

Každou smrtí jsem se snažil zlepšovat až do samotného finále, kdy ze mne spadl ten obrovský kámen a taky nutkání, znovu si to proběhnout. Tahle hra je fakt jiná. A speciální protože nikdy jsem po takovém záhulu neměl chuť vše absolvovat znovu, ale tady ano. A to svědčí o všem.

Kdo si chce potrápit své prsty i ovladače a pocuchat nervy, ať jde do toho, nakonec nebude litovat.

Pro: ultimátní bojový zážitek, který prověří vaši trpělivost i schopnost učit se

Proti: občas mne zlobila kamera, jinak cena, která se pořád drží poměrně vysoko

+13

INDIKA

  • PS5 75
Indika je fakt divná.

Myslím Indiku jako hru a myslím Indiku jako jeptišku.

Z náhledů hry jsem moc nevěděl, co si mám o Indice myslet, a nevím to pořádně ani teď po dohrání. Jedná se o bizarní mix, který prostě neodkážu nikam zařadit. Při hraní se mi hlavou asi nejvíc honily vzpomínky na Stanley Parable. Velmi důležitým aspektem hry jsou totiž filozofické úvahy vypravěče, který se tentokrát pouští do kritiky církve a její stupidní ideologie. Myslím, že to je hlavním námětem Indiky - říkám myslím, protože opravdu netuším, co jiného by se touto hrou snažil básník říct. Mám totiž tolik otázek a prakticky žádné odpovědi. Shrnu tedy dojmy.

Hra má skvělou atmosféru. Alternativní verze prdelákova někde v Rusku je vykreslena podle mě dost věrně. Je naprosto nemožné poznat, jestli se v této bohem zapomenuté depresivní díře píše rok 1900 nebo 1980. Sníh, špína, bída a černoprdelníci, kam se podíváš. Rusko jak z praku. Vysoká úroveň grafického zpracování atmosféru výborně doplňuje, i když dojem občas kazí špatně navázané animace, velmi očividné kolize textur u obečení a tak dále. I přesto, klobouk dolů - náhodný kolemjdoucí by si mohl hru klidně splést s DLC z RE8. Celkový dojem ze světa, který je tak akorát uvěřitelný, ale tak nějak divně pokřivený a groteskní, se mi dost líbil... přirovnal bych celkový dojem k atmosféře Little Nightmares. Také zajímavá práce s kamerou a celková filmovost scén stojí za zmínku. Horší je to se zvukovým designem, narazil jsem často na různé glitche a velké výkyvy v hlasitosti. Také scény jsou občas divně střižené, nebo prostě v půli useknuté.

Herní náplň je asi tou nejdivnější částí. Opět se asi jedná o meta komentář k tématu náboženství a hraní videoher obecně, jinak si to nedovedu vysvětlit. Hra vás nechá sbírat body, odemykat upgrady, ukazuje levely, přehrává osmibitové zvuky... zatímco plníte vědro vodou. Zbytečné úkoly, z kterých nic nemáte.

Denní náplň naivně (ne)věřící jeptišky, která mrhá svým životem pro slepou víru.
Denní náplň hráče videoher, který plýtvá svým časem pro pár pixelů na obrazovce.

Ve hře budete řešit i adventurní hádanky, které jsou tak banální, až jsem se na nich zasekl skoro ostudně dlouho. Opět ani nemůžu posoudit, jestli na mě měly záměrně působit tak otravně a lacině.

Herní doba mezi 3-4 hodinami mi přišla naprosto adekvátní, i když hra skončila z ničeho nic a nechala mě překvapeně zírat na titulky s hlavou plnou otázek. Pokud o Indice můžu něco s jistotou prohlásit, tak to, že podobná hra tu ještě nebyla. Jedná se určitě o dobrý námět k zajímavé diskuzi v hospodě, ale zpráva, kterou chtěli autoři touto hrou poslat, zůstala podle mě doručená jen napůl.

Pro: Grafika, svět, délka hry

Proti: Zvukový design

+13

Kingdom Come: Deliverance II

  • PS5 85
Číselné hodnocení je někdy velmi ošemetné. Svítících 85 % u mého komentáře na některé možná zapůsobí jako červený hadr na býka, v duchu mi moje hodnocení skáče od 60 až do 100 a opravdu nevím, jaké hodnocení dát, aby to bylo aspoň trochu spravedlivé a fér. Nechápete co to píšu? Čtěte dál.

Na Kingdom Come: Deliverance II jsem se zpočátku nijak zvlášť netěšil, jak se však blížilo datum vydání a sílil nezbytný "hype", moje očekávání rostlo a rostlo. Nakonec mi samozřejmě nezbylo nic jiného, než si hru předobjednat a na šest týdnů (cca 2-3 hodiny denně) se stala součástí mého života. Už to samo o sobě značí, že ve výsledku jsem s hrou více než spokojen a je tomu skutečně tak.

Pokud mě něco v novějších hrách vadí, tak je to příliš plochý a nevyužitý příběh (ahoj, Ubisofte), takže novým KCD jsem si v tomhle ohledu okamžitě spravil chuť. Chvíli mi trvalo, než mě hra doopravdy chytla, ale zhruba v 1/4 hry (Nebákov) si mě definitivně získala. A od té doby to byla po této stránce prostě nirvána, skvěle napsané dialogy a leckdy nečekané plot-twisty mě doslova učarovaly, každý den jsem se na hru těšil a byl napjatý, jak se příběh bude vyvíjet. Je vidět, že tento aspekt mají vývojáři skutečně v malíčku.

Herní rozlohy jsem se trochu bál, ale ve finále se žádný nový AC: Odyssey nekonal a většinu světa jsem objevil tak nějak přirozeně. Oproti prvnímu dílu jsou zde hned dvě mapy a můžu s klidem prohlásit, že obě považuji za naprosto výborné a nedá se říct, že bych jednu měl radši než druhou. Pokud byste mi vyhrožovali pranýřem nebo mučením ve sklepeních Trosek, asi bych řekl, že o něco málo raději jsem trávil čas v okolí Kutné hory a především ve městě samotném, pro jehož preciznost zpracování nenacházím dostatečné superlativy, to se musí zažít!

Velice mě potěšila variabilita vedlejších úkolů, na spor Tachovští vs Želejovští, vyšetřování sériových vražd s nečekaně vtipnou cutscénou, nahánění berana, vymýtání duchů na Troskách, kráděž Němcova pokladu nebo hledání dinosauřích kostí rozhodně jen tak nezapomenu, mají nápad, hlavu a patu, skvěle se protínají s hlavní dějovou linií a jejich plnění zkrátka naplňuje a baví. Hlavní linka začíná velmi pozvolně, ale jak se rozjede, jen tak vás nepustí a závěr je klenotem sám o sobě. O tom ale nemá sebemenší smysl psát, beztak bych akorát propálil něco, co rozhodně nechci, kdo hrál, tak ví... Co mě docela dost příjemně překvapilo, je nutkání si hru projet znovu a některá špatná rozhodnutí napravit. Jednotky vedlejší úkolů mi však přišly extrémně protažené v tom smyslu, že jste neustále byli nuceni cestovat sem a tam, což mi trochu vadilo (ano, cikánská osada) ale to vem čert :)

Pokračujme v příjemném tónu - grafika sice vzhledem k rozloze nedosahuje v oblasti detailu obličejů nebo vegetace naprosté špičky, ale to je úplně jedno, protože jako celek vypadá výborně, ženské postavy, například Kateřina, mají ty správné proporce, oceňuji až maniakální množství detailů, nádherné české lesy a louky (kam se hrabe podivná příroda z AC: Shadows, kterou se ani nedá chodit) a vesničky tak živé, až máte chuť si v nějaké hospodě dát škopka, případně Tachovským, těm šůlákům, ukrást májku. Což mě přivádí ke zvukové stránce, a ta je dokonalá bez debat. Hudební motivy se předhánějí v soutěži o ten nejstylovější, k samotným zvukům není co vytknout a český dabing (za něj opravdu velké, ale VELKÉ DÍKY!!!) pro mě získává první místo v kvalitě českých herních dabingů. Protože každý chválí především hlavní postavy, které jsou samozřejmě super, tak já bych rád vyzdvihnul Jiřího Štrébla, jehož výkon v roli Kuběnky je dle mého názoru na Cenu FF, a také Bohuslava Kalvu, který si dabing očividně náramně užíval. To se však dá říct i o zbytku obsazení - četl jsem názory, že některé výkony byly lepší a jiné horší, ale já byl více než spokojen naprosto se všemi.

Možnosti herního světa byly více než nadstandardní už v prvním díle a v pokračování mě vývojáři nezklamali a i když se mi zpočátku například do kování příliš nechtělo, v pokročilejších částech hry jsem si ji užíval, stejně jako třeba lukostřelbu nebo kostky.

Nějaké bugy byly, ale většinou se jednalo jen o grafické glitche, takže pohoda, je to obrovská hra a je mi jasné, že nešlo odladit všechno (je ale zajímavé, jak jsme u bugů této hry shovívaví, a třeba u SW: Outlaws, který mi přišel zabugovaný mnohem méně, byl hned oheň na střeše, voda v komoře a nohy nahoře -- ale klid, nic neříkám!) Co se týče výkonu, hrál jsem na PS5 Pro a víceméně nemám námitek (nejvíce snad na občasné trhání zvuku, to jsem snad ve hře ještě nezažil!) - je fakt, že v částech s velkým množstvím NPC letěl framerate dolů stejně jako já v prvních střetech s bandity, ale rozumím technickým limitům, navíc je možné, že aktuální patch situaci trochu vylepšil, každopádně nikdy se mi nestalo, že by výkon zapříčinil prchlivost cloumající mým majestátem.

Co už však ano, byly načítací časy, a to především načítání po smrti, a s tím spojená počáteční obtížnost. Délka načítání se často blížila bez nadsázky ke dvěma minutám a na to už v době SSD disků jaksi nejsme zvyklí - naopak, i ubisoftí openworldy se dokážou načíst během několika sekund. "Tak nemáš tak často umírat," říkáte si. A ano, v prvních 10-20 hodinách jsem umíral velice často. Jsem zkrátka ne příliš dobrý a ne příliš trpělivý hráč a vždy jsem si říkal, že tu bandu lapků "nějak dám". Opravdu, zpočátku mi hlavou nápad hru vzdát lítal až podezřele často, celý ten proces, než si seženete koně, najdete Vořecha (fajn společník, ale občas mi trochu překážel), oblíknete lepší zbroj a naučíte se bojovat tak, abyste v souboji vydrželi i déle než 30 sekund, byl na můj vkus docela dlouhý, hra se mi zdála nepřístupná. Ale zdůrazňuji - na můj vkus, podle všeho si většina hráčů úvod užívala a já s tím nemám problém, je to ryze subjektivní, nicméně pokud mi dobrou pětinu hry trvá, než mě chytne a získá si mě, v kombinaci s tím, že především v úvodu je nejvíc částí "jdi tam, vrať se tam, pak jdi zase tam, pak se vrať) nemůžu jí dát stovku. To, že pak už se jednalo o naprosto skvělou jízdu, je věc jiná a jsem moc rád, že to mohu říct!

Jasně, jak se to rozjede, už je to o něčem jiném. Soubojový systém ovládnete, naučíte se alchymii, páčení zámků, získáte rychlého koně, hra si vás získá a pak už nepustí, najednou herní svět dostává úplně jiné barvy a je radost hru hrát. Jen to docela trvá. Ještě mě napadá zmínit se o ovládání, které bylo na Dualsense naprosto bezproblémové a oceňuji takřka maximální využití všech možností ovladače, byl to zážitek a občas byly souboje i trochu obtížnější právě díky odporům triggerů, což na klávesnici a myši zkrátka nezažijete. Nikdy bych neřekl, že hru jsem si s ovladačem skvěle užil a rozhodně bych neměnil.

Tak jak to uzavřít? Hele, těch 85 % rozhodně nemyslím zle. Kingdom Come: Deliverance II je výborná hra, nádherná, skvěle zpracovaná, s fakt dobrým příběhem, velmi odlišná od zbytku herní produkce. Nenechte se odradit tím, že vám zpočátku nejde a vytrvejte, vytrvejte, vytrvejte. Možná to bude těžké, možná budou lítat porcelánové vázy na nebohé chodce pod okny, ale sedne si to a nebudete litovat. Těším se na druhý průchod (nevypálím Semín, budu hajzl na Brabanta) a na DLC - existuje lepší důkaz o tom, že mě hra bavila? :)

Pro: Jak chytne, tak už nepustí, skvělá grafika, precizní zpracování, dobře napsaný příběh se zajímavými questy a postavami, vynikající český dabing, každý herní prvek má svoje místo, hutná atmosféra, soundtrack

Proti: Docela mi trvalo, než mě hra chytla, počáteční nepřístupnost, velmi dlouhé načítací časy (na PS5 Pro), některé únavné vedlejší questy, zpočátku frustrující obtížnost

+13

The Last of Us Part II

  • PS5 85
Uffff no hodně se ve mně pere to hodnocení, ještě ve dvou třetinách hry jsem asi byl někde na 95%. Ale k tomu až dál.
V průběhu hraní se na tom jen těžko hledalo něco negativního. Tahle hra je technologicky a vizuálně jedna z nejlepších, co jsem kdy viděl. Vypadá a hraje se líp, než většina her, které vznikají i letos. Je to zážitek s perfektním soubojovým systémem, obrovskou výpravou, skvělými hereckými výkony, zajímavými vedlejšími postavami.

Problém mám ale s příběhem. A to jsem teda do hry šel s velmi otevřenou myslí a byl jsem si docela jistý, že ten hate co se na hru snesl se mě týkat nebude a já budu ten co tam bude určitě každý rozhodnutí autorů podporovat. Hate k tomu žádný necítím, ale spíš z celkovýho vyznění hry cítím úplný prázdno. Bez nějakých větších spoilerů - první dejme tomu půlka až dvě třetiny hry jsou za mě úplně v pohodě, tam mi vůbec nevadí věci, co se tam stanou a postavy, za který hrajeme. Problém mám se závěrem, což je složitý udělat bez spoilerů, takže jen pro ty, co už to hráli: Jsem naprosto v pohodě s tím, že dobrou třetinu hry hrajeme za Abby, byla to zajímavá část hry, objevilo se tam několik fakt zajímavých postav a bylo zajímavý vidět celou skupinu WLF. Co mě sere, že až se teda úplně zlomená Ellie dostane potom, co tam teda jen tak tak přežije souboj s Abby - do kterýho sem se taky musel nutit, protože prostě to, že sem viděl příběh Abby ve mně rozhodně nezanechalo to, že bych měl chuť s ní teď jít zlikvidovat Ellie - do spokojenýho místa na tu farmu - a kde jsem si říkal, no bylo to docela krutý, ale aspoň mají svoje happily ever after a jsem s tím vlastně spokojenej. - Tak po tomhle se vydá kvůli jedný noční můře - který bohužel určitě bude mít do konce života ať už Abby žije nebo ne - tak vyrazí na křížovou výpravu, která stejně skončí tím, že v podstatě naopak zachrání Abby, nechá ji jít a my se musíme dívat na úplně zničenou naši oblíbenou postavu, která skončí nešťastná a úplně sama. Zkrátka přijde mi to debilní a u mě to zůstalo nepochopeno.

No nepsal se mi ten komentář vůbec dobře a myslel jsem si, že se tu budu na několika tisících znacích rozplývat a v podstatě bych z většiny hry i mohl. Ty herní mechaniky, zážitek ze soubojů, perfektní cutscény na úrovni hollywoodskejch filmů, to tam všechno je a dívá se na to a hraje se to skvěle.. Ale i když jsem si nechal pár dní na to, aby se mi vyřešení příběhu Ellie trochu rozleželo, pořád cítím pachuť a bohužel na rozdíl od jedničky si nemyslím, že si dvojku dám někdy znovu, protože to zkrátka prožít znovu nechci, na druhou stranu tomu dát míň asi nemůžu, protože prvních 20 hodin jsem se naprosto královsky bavil.

Pro: vizuální zpracování, hudba, zvuky, postavy, herní mechaniky, prostředí

Proti: pro mě neakceptovatelný vyznění příběhu, negativní emoce z dohrání hry

+13

Lost Records: Bloom & Rage

  • PS5 60
Vývojáři z Dontnod nám v Lost Records přinášejí další „young adult“ příběh, kterým se marně snaží navázat na svůj zatím jediný opravdu úspěšný projekt Life is Strange. Tematicky tu máme čtveřici nepříliš oblíbených puberťaček a jejich prožití letních prázdnin. První polovina děje se soustředí na jejich seznámení a založení punkové kapely, zatímco druhá nabízí drama s nádechem mystery. Vše je navíc, možná trochu zbytečně, vyprávěno retrospektivně.

Popravdě, celé vaše vnímání hry bude založeno na tom, jak moc si hrdinky (ne)oblíbíte. Za sebe napíšu, že v zásadě jediná z nich, která mi vadila byla protagonistka Swann. Na roli zakřiknuté asociální baculky o ní hráč dostane příliš málo informací a výsledkem toho mě většinou prostě štvala. I ty mysteriózní prvky dojem spíš kazí a nejednou mi přišly vyloženě rušící a úplně zabíjí jakýkoli pokus o emociální závěr.

Vůbec by mě zajímalo, jaký mělo LR původní koncept. Výsledný produkt totiž nejednou působí jako kostra něčeho podstatně zajímavějšího. Třeba na to, jak málo postav se zde vyskytuje (vlastně šest) jsou jejich motivace a historie zpracovány dost vágně. Podobně i lokací je zoufale málo a celá hratelnost vlastně spočívá v natáčení záběrů na videokameru a tím i sbírání collectibles. Dva jakési pokusy o puzzly zase působí značně nahodile.

Pochválit musím audiovizuální zpracování. Hudba je určitě nejlepší složkou hry. Citlivě doplňuje povedenou atmosféru a obecně filmové zpracování tvůrci prostě umí. Tím víc zamrzí celková nedopečenost a úspornost v mnoha ohledech. Věřím totiž, že Lost Records mělo původně být mnohem lepším dílem, jehož občasné náznaky lze zahlédnout.
+13

Grand Theft Auto III - The Definitive Edition

  • PS5 60
Pradědeček městských akcí, nejvlivnější hra své doby a mnoho dalších diskutabilních přívlastků by se dalo připsat třetímu Grand Theft Autu. Trojkou se doopravdy zrodila pravděpodobně nejúspěšnější herní série v historii. Jenže jaké je vlastně GTA III dnes, po takřka čtvrtstoletí od vydání?

Předně nutno uznat, že mnoho zásadních prvků už je tu přítomno. Můžete si dělat, co chcete, zabít koho chcete a jít (nebo jet) kam chcete. Samozřejmě v rámci tehdejších možností. Jednotlivé mise jsou překvapivě různorodé, často nabízejí i několik možností řešení a určitě nevodí hloupě za ručičku. Je trochu smutné, že současná tvorba už tohle nedokáže.

Dobová je i obtížnost. Z dnešního pohledu docela vysoká, nicméně se jedná o tehdejší standard. Horší je už určitá „nedopečenost“. Každý po vás jde, automobily příliš snadno končí na střeše a pouhých pár zásahů z pistole znamená oheň z kapoty a výbuch. Vůbec ona přehnaná arkádovost znamená, že žádné pěkné poježděníčko hráče nečeká (oproti, třeba, první Mafii). 

Stejně tak příběh vůbec nestojí za řeč. On totiž nestojí za řeč ani němé hlavní postavě. Zadání úkolu proběhne pomocí pár vět a ostatní charaktery nedostanete příležitost dostatečně poznat. Liberty City je, pochopitelně, prťavé a přejíždění mezi ostrovy v tunelech se díky tupé AI stává adrenalinovým zážitkem.

GTA III se, zcela upřímně, nehraje moc dobře. Jedná se o dávno překonané dílo, které stojí za zahraní snad jen při lekci herního dějepisu. Pofidérní definitivní edice hře také moc nepřidává.
+13

Maquette

  • PS5 50
Maquette není dobrá puzzle hra. Někde jsem myslím četl, že je hra ve vývoji snad už někdy o roku 2011. Pokud je to pravda, jedná se o velmi smutný výsledek skoro desetileté práce.

Málokdy se mi stane, že narazím na titul, o kterém jsem do doby jeho vydání ani neslyšel. Když jsem viděl první obrázky a videa, zachvátilo mě nadšení, protože Maquette vypadala velmi podobně, jako můj favorit mezi logickými hrami The Witness . A skutečně, pro neznalého pozorovatele může být na první pohled skoro nemožné tyto dvě hry rozlišit, tak moc jsou si vizuálně podobné. U pěkné, malebné grafiky ale bohužel končíme. Tam kde je Witness krásně plynulý, originální a přináší desítky chytrých a zábavných puzzlů, tam vám Maquette nabídne v podstatě jenom jeden, stále se opakující postup pro řešení neintuitivních a zmatených hádanek.

Princip hry není moc snadné vysvětlit, ale i tak se o to pokusím. Nacházíte se ve světě, ve světě, ve světě. Uprostřed herní oblasti se nachází přesná replika světa, ve kterém se pohybujete, jen je zmenšená tak, že v ní můžete chodit, umisťovat do ní předměty a ty mají pak efekt na váš okolní svět. Stejně tak je další zmenšená verze vašeho světa v již zmíněném modelu, a váš (zdánlivě normální svět) je opět zase jen model ve světě větším. Je to matoucí, ale ve hře to pochopíte celkem rychle. S tím se pojí hlavní mechanika pro řešení jednotlivých puzzlů - zmenšování a zvětšování předmětů (nebo sebe) pomocí modelu - "makety" uprostřed. Mechanika je sice originální ale její provedení stojí za prd. Nejhorší ze všeho je, že hra po vás chce přemýšlet hodně "mimo krabici", podobně jako například v nedávném Superliminal . Narozdíl od Superliminalu, kde je drtivá většina vašich řešení proveditelná a funkční, je naopak drtivá většina řešení, která zkusíte v Maquette , nefuknční. Několikrát se mi stalo, že vidím naprosto jasné, primitvní řešení daného problému, ale ouha - neviditelná zeď. Nebo na tohle místo nejde tento předmět položit, i když vám v tom vlastně nic nepřekáží. Je pak na vás najít zrovna to konkrétní řešení, které po vás autoři chtějí, a to je pro puzzle hru podobného stylu ohromně frustrující. Zvlášť puzzle level s krystaly je tak komicky svázaný nepochopitelnými pravidly, bez kterých by šla úroveň vyřešit během několia sekund, až jsem jen nechápavě kroutil hlavou. Žádná jiná puzzle mechanika vás navíc nečeká, takže stejné mechanismy používáte celou herní dobu. Ovládání působí také dost krkolomně, i když používáte v podstatě jen 3 tralíčka. Umísťování a natáčení předmětů je divně toporné, pohyb po "maketě" je taky dost zvláštní, protože vám pořád něco překáží pod nohama (stromy, domy, atd.)

Maquette má ale i příběhovou rovinu, která je naopak velmi povedená. Jak procházíte hrou, odkrývá se vám milostvný příběh dvou umělců a sledujete jeho vývoj od seznámení až po společné soužití a nějaké ty rozkoly a hádky. Podání příběhu je kupodivu skvělé. Dialogy sou perfektně napsané a zahrané, až jsem opravdu zíral. V tomto směru klobouček. Bohužel, i když mě to samotného mrzí, neměl jsem sílu na to hru dohrát, i když by mě vyvrcholení příběhu zajímalo. Nepochybně se jedná o moji hloupost, ale vývojáři podle mě nesou minimálně z části vinu za to, co se mi stalo.

Když hru zapenete, hned první výběr v menu není "Poračovat" ale "Nová hra". Dobře, dejme tomu. Když se ale omylem ukliknete, většinou vás (vlastně jakýkoliv software) upozorní a zeptá se vás, jestli OPRAVDU chcete ztratit progress a začít novou hru. Ne tak Maquette . Jediné ukliknutí a celý progress hry v háji. A toto opravdu není hra s potenciálnem pro znovuhratelnost, i kdyby byly hádanky zábavné - což nejsou. Hru jsem tedy nedokončil ale myslím, že na hodnocení jsem toho viděl dost.

Maquette vyniká ve vyprávění příběhu, není to ale dobrá puzzle hra.

Pro: Příběh, voice acting, vizuál

Proti: Hratelnost, puzzle, kdo proboha dá jako první volbu v menu "nová hra" ?

+12

Returnal

  • PS5 80
Táto je hra je pre mňa "prvým" niečim vo viacerých smeroch. Je to moja prvá PS5 exkluzivita, ktorú som dohral. Je to moje prvé stretnutie so žánrom rogue-like. A je to moja prvá hra, na ktorej dokončenie som potreboval metódu Git Gud.

Returnal je aj nie je ako souls hry. Hra je svižnejšia, modlíte sa k RNG bohom za dobré looty a veľa umierate, keď si myslíte, že niekam bez rozmyslu nabehnete a vystrieľate to tam. Stále sa meniaca mapa vás naučí ako efektívne bojovať s jednotlivými obyvateľmi nehostinnej planéty, kde vám postačí pomalá brokovnica a kde uvítate rychlopaľku s portálovými lasermi.

Svet je rozmanitý, rozdelený do šiestich biomov. Bossovia sú výzva a veľa krát som plakal, keď som nemal vysnívaný arzenál, lebo som vedel, že ma čaká nový run :D. Príbeh je zamotaný a psychologický a v čase písania dorábam ešte post-credit obsah, takže mám stále pocit, že mi niečo uniká.

Takže suma sumárum, po 70 smrtiach a asi 40 hodinách som bol dosť Gud na to, aby som videl záverečné titulky. Som rád, že PS Studios ma opäť nesklamalo a teším sa na ďalšiu exkluzivitu.

Pro: Svet, hudba, po kúskoch odhalovaná záhada, boss fighty

Proti: Náročná hra, pre neznalcov žánru, niektorí vymr.... enemáci, ktorí sú horší ako bossovia

+12

AI: The Somnium Files

  • PS5 70
Somnium Files je mou už asi pátou hrou od scénáristy Kotara Uchikoshiho. Bohužel jsem si potvrdil, že kvalita jeho titulů má sestupnou tendenci. Přechod z vizuálních novel k 3D adventurám příběhům, které chce vyprávět, nesvědčí.

Hratelné sekvence se v AI skládají ze dvou částí. Nejčastěji si staticky prohlížíte okolí hl. postavy, detektiva Dateho, a prokecáváte lidi. Tady není moc, co hodnotit. Prostě klikáte na aktivní předměty/osoby, dokud si neodemknete další lokaci. Zajímavější částí pak je ponoření do myslí a snů jednotlivých postav. Ocitnete se v podivné lokaci a hráč má šest minut, aby se dostal k závěru a zároveň zisku nějaké té důležité informace, přičemž každá provedená akce stojí nějaký ten čas. Zásadní problém vidím v tom, že většinou tyto akce nedávají smysl a dostat k cíli jde pouze stylem pokus-omyl.

Po Zero Escape sérii se dostáváme k poněkud skromnější detektivce. Malý počet lokací a postav je spíš ku prospěchu věci. Z jediné vraždy se postupně propletete až ke komplikovanějšímu případu. Škoda, že není řešení o něco lepší. Konkrétně, když se, zhruba ve dvou třetinách hry, dozvíte jednu zcela klíčovou informaci, tak se většina rozdělaných záhad vyřeší tak nějak sama. Zbytek děje dojede pouhou setrvačností ke konci. A vůbec minimální využití flowchartu zamrzí.

Najdete se i dost pozitivních prvků. Postavy jsou zábavné, několik dobrých momentů, většinou povedený humor a třeba i první třetina hry je v zásadě dobrá detektivka. Celkově ale převládá zklamání, zvlášť s přihlédnutím k předchozím dílům stejného autora.
+12