Tenhle vyzývavý a možná i kontroverzní úvod zamlžuje podstatnou věc, a tou je přístupnost, zábavnost a variabilnost Skyrimu. Na pátý pokus to konečně vyšlo, takže Bethesda vytvořila perfektní sandboxovou hru. Arena byla nekonečná, ale prázdná. Daggerfall byl obří, ale příliš homogenní. Morrowind byl ručně vytvořený, ale odpudivý. Oblivion byl krásný, ale zmršené levelování nutilo hráče k co nejrychlejšímu dohrání. Naproti tomu Skyrim funguje přesně tak, jak série původně fungovat měla, takže jsem hlavní quest rád odložil a radostně procházel krajinou.
Na první pohled by se zdálo, že prozkoumávání bude rychle odbyté, protože na kilometry čtvereční je mapa docela malá. Arena a Daggerfall operují v jiných dimezích, ale dokonce i Morrowind a Oblivion jsou rozlohou větší. Skyrim to ovšem kompenzuje členitostí krajiny a schopností překvapovat. To co je snadno viditelné, je kvůli převýšení často jen obtížně dosažitelné, ale ani rovnější části nejsou přehledné. Tundra kolem Whiterunu nebo pole gejzírů v Eastmarch patří k těm nejzajímavějším prostředím a lesy okolo Falkreathu jsou na tom podobně. Dokonce i po sto odehraných hodinách je kam cestovat a co objevovat.
Chození po krajině je zkrátka zábava. Pravidelně jsem po cestě k přidělenému poslání rád zakopl o starobylé ruiny, prorubal se rozsáhlým jeskyním komplexem, nebo dobyl tvrdě bráněný hrad. Z čiré zvědavosti jsem jen tak vyšel do krajiny, abych se dostal někam, kde jsem ještě nikdy nebyl. Výhledy jsou sice úžasné, ale Skyrim není jen Švýcarsko s drakama. Každá část provincie připomíná, že tady kdysi dávno žila mocná a vyspělá rasa, k níž můžou dnešní odrbaní horalé jen vzhlížet. Všudypřítomné monumenty, ruiny, chrámy a svatyně připomínají starověký Egypt s jeho bohatou mytologií a dlouhou minulostí.
Hlavní quest to pochopitelně reflektuje. Příběh mě ponořil hluboko do dávných časů, v nichž draci brázdili oblohou a magie pučela úplně všude. Bohužel vedlejší úkoly tak nápadité nejsou, takže vysoké úrovně z Oblivionu dosahují jen sporadicky. Tohle a nejen tohle vylepšily datadisky. Naprostá většina komplexnějších dungeonů je z nich, prakticky všechny epické úkolové linie také a ty žádanější zbraně a brnění jakbysmet. Mám Special Edition, která nabízí veškerý obsah vytvořený vývojáři. S původní verzí mám jen zanedbatelně krátkou, mlhavou zkušenost, ale i tak musím říct, že rozdíl mezi vanillou a rozšířeními je jasně viditelný.
S tím souvisí jediné dvě výtky, které ke hře mám. Chyběla mi větší rafinovanost obsahu. Dungeony jsou sice atmosférické, občas úchvatné nebo okouzlující, ale přesto fádní, protože se v nich nedá ani objevovat, ani zabloudit. Často jsem si říkal, že by stačilo přidat pár slepých větví tunelů, logickou hádanku, nebo šokující překvapení v podobě mluvící sochy nebo prokleté místnosti, aby byl zážitek pozvednutý na vyšší úroveň. Takové ambice ovšem vývojáři neměli. Všechno ve Skyrimu je přizpůsobené bezproblémovému konzumování, takže tahle hra se v puse nikomu nevzpříčí. S tím souvisí i druhá výtka, a tou je konzolovité ovládání. Ocenil bych, kdyby měl inventář obrázek panáčka na kterého bych pověsil brnění, zbraně a prsteny, abych se nemusel bát, že je omylem prodám. Líbilo by se mi, kdybych si mohl nastavit, že chci stále viditelnou lištu zdraví, staminy a magie. Jenže bohužel. Všechno je přizpůsobené gamepadu, takže majitelé klávesnice se spoustou tlačítek můžou jen smutně hledět na nevyužité možnosti a ti s myší můžou proklínat mizerně odladěné vybírání dialogových voleb.
Skyrim je bez přehánění fenomén, který překročil hranice videoher. Může se pochlubit hutnou atmosférou, výbornou hudbou, úžasnou znovuhratelností a nebezpečnou návykovostí. Je tak vtahující a pohlcující, že přímo ponouká k tvorbě nových a nových postav, které budou přesně odpovídat hráčovu stylu. I tak má své chyby a nedokonalosti. Bohužel musím říct, že kdyby je někdo opravil, tak by vznikla hra, která by nebyla zdaleka tak úspěšná, ani tak oblíbená. Skyrim není pro starosvětské hráče RPG. Skyrim je pro všechny. To je jeho největší síla i největší zápor.
Pro: znovuhratelnost, atmosféra, hudba, vylepšování zbraní a brnění, geniální mapa, questy v datadiscích, grafika v SE, pomocníci
Proti: interface, dungeony jsou na jedno brdo, kůň je k ničemu, některé schopnosti nemají využití. odměnové zbraně a brnění jsou směšně slabé