Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Elder Scrolls: Arena

74
47 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
březen 1994 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.elderscrolls.com/arena/
Cisár Uriel Septim VII bol uväznený zradným imperiálnym „battlemágom“ Jagarom Tharnom. Jediný spôsob ako cisára vyslobodiť je nájsť všetkých osem kusov Palice Chaosu (Staff of Chaos). Jedine potom môže hrdina vyzvať na súboj Jagar Tharna. K tomuto cieľu bude hráča (a hlavného hrdinu) viesť Ria Silmane, ktorá bola učeníčkov Tharna – až do okamžiku, kedy sa Tharn zmocnil trónu. Keďže Silmane nesúhlasila s činmi svojho majstra, Thran ju zabil. Ona však udržala svoju duchovnú podstatu, aby mohla hráča vyviesť s imperiálneho väzenia a naviedla ho – prehovára k nemu v snoch - k všetkým ôsmim kusom palice.

Arena, prvá Elder Scrolls hra, ktorá mala byť pôvodne úplne inou hrou. Nakoniec sme však dostali klasický dungeon s rozsiahlym svetom Tamriel, inšpirovaný nielen hrou Ultima Underworld. Na rozdiel od predchádzajúcich hier Arena obsahovala kompletný kontinent – hráč mohol navštíviť všetky provincie Tamrielu. I keď ste nemohli po vlastných cestovať z mesta do mesta, tak ako v neskorších hrách. Ale svet tvorili akési uzavreté mapy. Arena ešte neobsahovala komplexný systém, ten prišiel až s Daggerfallom, jej systém bol akási odvodenina od AD&D hier. Avšak položila základ neskôr veľmi populárnej sérii.


Poslední diskuzní příspěvek

Ringo: jo taťkův inventář v mých cca 8 letech byl: Lone Wolf, FF's gamebooky, rulebooky na dračák, deskovka talisman, časopisy nemesis a…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Arenu jsem hrál kdysi v 90. letech, tehdy jsem ji nedohrál, nicméně dohrál jsem ji poměrně nedávno (před třemi lety) , Arena je hra s vynikající atmosférou, zajímavou grafikou se scenériemi navozující příjemné mrazení v zádech, úchvatným soundtrackem, který považuji za nej z celé série, mnohé melodie si pamatuji dodnes.

Technicky hra měla několik bugů, vzhledem k době, kdy vyšla na disketách a jejímu rozsahu je to docela pochopitelné. Takže padání při nedostatku paměti, záseky za objekty a podobné nebyly ničím výjimečným. Lecos opravilo spoustu patchů a dnes je hra již docea slušně doladěna.

Vzhledem k tomu, že jde o pokus o open world s nekonečností, nese to klasická uskalí, které mi i na tehdejší dobu kapku vadila, ale dnešní hry se tento princip už nestydí vůbec používat a hráči si jej dokonce pochvalují.
Z mého pohledu jde o náhodné generování všeho, každičký quest je otázkou náhodného výpočtu a dohození lokace, questového předmětu a dungeonu, který se generuje ze dvou naprosto stejných typů, jen rozmístění potvor se mění. Svět je při procházení pěšky prakticky nekonečný a opět se vše generuje během hry, když narazíte v lese na ruinu, narazíte na ní jen vy, jinému hráči se na stejném místě vygeneruje něco jiného. Trochu tak postrádám pocit, že každé místo ve hře má své pevné zastoupení a historii. Mám opravdu raději, když je ve hře propracován každičký čtvereček s osobní píli autora hry.

Z tohoto důvodu je fajn projít pár takových questů jen z důvodu nasbírrání expů, v rámci grindování, ale strávit náplň hry takto moc nedoporučuji.
Klíčem k tomu, si hru užít, je projet ze 3 - 5 subquestíků pro zábavu, ale jinak se striktně držet příběové linie. Tam by šlo vytknout jen megarozsáhlost příběhových a naštěsti pevně daných bludišť s né moc hutným obsahem. Potěší hádanky, fighty jsou tak akorát. Projití každého příběhového dungeonu a nalezení části hole vždy zahřeje na srdci a člověk pak občas zajde pro radost jen tak na procházku městem, dokoupí předměty, namíchá nová kouzla....

Přes všechny chybky a neduhy bych na hře vyzdvihnul to hlavní, hratelnost, atmosféra, hudba, grafika. Koukat na zasněžené město, západy slunce v pouštních městach, do toho hraje melancholická hudba, kdo nepotřebuje mít vše v HDčku, tak ocení krásné obrázky a scenérie, nehledě na to, že je to VGA a jsou viditelné pixely. Hra oproti pozdějším dílům používá stále body zkušenosti a level postavy, což je jednoznačné +. Atmosféra hry vás udrží i u příběhu, který sice není nijak epický, ale důvod k žití ve světě Areny a užívání si tamní atmosféry, vám dává v dostatečné míře. Ve hře můžete cokoliv - navštívit stovky domů, ale naštěstí nemusíte. Můžete si umíchat stovky kouzel dle vaší receptury, ale nemusíte. Můžete zabloudit v lese za civilizací a strávit tam půl roku života, ale nemusíte. Spoustu věcí si v této hře vlastně šijete na míru. chci si zahrát jen základní příběh a ostatním se nezdržovat? No problem.

Hodnocení: 85%

Pro: Atmosféra, atmosféra, atmosféra, hudba, grafika, atmosféra, hratelnost.

Proti: Pár bugů, kde co se tu náhodně generuje, dungeony jsou ploché a docela prázdné.

+27+27 / 0
  • PC 80
Je to hra, ktorá je. Viac menej je to najklasickejšia vec, ktorú môžete v sérii hrať. Zároveň nádherne ukazuje, že smer, ktorým sa TES hry vydali vôbec nezmenili. Lepší systém skillov, možno. Detailnejšie svete, tiež môže byť, ale jadro hrateľnosti ostáva stále rovnaké. Akurát, že Arena je riadne tuhá mrška, poznám ľudí, ktorí sa nedokázali dostať z prvého dungeonu :)

Pro: klasické TES RPG ako má byť, obrovský svet, dungeony, dnes je zadarmo

Proti: trochu nemotorné ovládanie, vedľajšie questy

+13+13 / 0
  • PC 80
Když jsem kdysi dávno Arenu zkoušel, byl jsem připraven na to, že mi sežere strašně moc času, ale byl jsem ochoten to risknout. Bohužel tak nějak jsem si "strašně moc" představoval trochu jinak, protože i když jsem ji hrál fakt dlouho, dostal jsem se do někakých 2/3, možná ani ne. Myslím, že ta obrovská rozloha je tu (stejně jako později v Daggerfallu) už i na škodu, ale jinak se jednalo o luxusní záležitost.

Pro: Z tehdejšího pohledu grafika, rozloha, možnosti, hratelnost.

Proti: Rozloha až moc velká, hádanky na konci dungeonů pro mě jako (tenkrát) neangličtináře byly skutečně peklo.

+11+11 / 0
  • PC 30
V dnešní době vypadá Arena jako nehratelná hříčka/pokus, jenž značně upřednostňuje kvantitu před kvalitou. Generované side questy, velká prázdná mapa, nevybalancovaná obtížnost, nízký framerate a pochopitelně nejvymakanější featura každé Bethezda hry, BUGY- zasekávání v terénu je delikateska. Holt některé věci se nemění ani po letech.

Prapodivný herní artefakt, který se zde nachází ve žlutých číslech v důsledku slepé nostalgie. Ponevadž není možné, aby si dnes někdo ted sednul k počítači, zapnul DOSBOX a řekl si: "Joo, první TES je pořád pecka!" Pokud někdo shledává ve hraní Arény stále potěšení. Možná by nebylo od věci návštěva psychiatra.

Pro: Na tu dobu asi grafika a rozsáhlost

+2+13 / -11