Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Dan9K (28.02.2023 21:36): Tak s tím nic neuděláš. Hudba se píše aby se líbila, nebo aby zaujala, nebo aby v lidech něco vzbuzovala. To že dominuje rozbředlý pop, nebo tupý hip-hop nic neznamená. Pořád se píšou výborné písničky. Dokonce se mi zdá, že už se zase hudba dělá víc komplexní. I ten hip-hop a rap už má nějakou melodii.

Já třeba ujíždím dost na takových epických marších. Svatá válka od Alexandrovců, nebo i ten Soviet March z Red Alertu 3 jsou výborné písničky. Nebo téma z A-Teamu. A i tohle se dneska píše. Onehdá jsem přišel z hospody a poslouchal jsem písničku z reklamy na nějakou banku a bulel u toho jako želva. A to je takový náladový pop. Píše se hudba speciálně pro krokovací dungeony z devadesátek které nemají hudební doprovod. Píše se ambientní hudba ze které mi běhá mráz po zádech, píše se relaxační hudba, píše se i nová klasika. Stačí si vybrat. To že si lidi nevybírají to nejkomplexnější a nejhodnotnější není nic divného. K večeři si taky dáš spíš chleba s máslem, než abys vyráběl nějaký rafinovaný dezert. Zrovna hudby jsou tuny. Třeba filmy jsou na tom mnohem hůř co se týče rozmanitosti. Zkrátka proto, že napsat a zahrát nějaký epický marš je mnohonásobně levnější, než natočit poctivé sandálové drama z biblických dob.

@AlieN (28.02.2023 21:44): Jo, však se taky Madonna narodila za Kubánské revoluce a když se vybuchl Černobyl, tak už byla hvězda. Ona donedávna vypadala poměrně dobře, takže si člověk neuvědomuje, jak dlouhou kariéru vlastně má.
@Richmond (28.02.2023 21:42): děkuji, vážím si toho. Já si právě myslím, že ta pouť od roku 2000 je hodně zásadní, aby si člověk srovnal svůj život a uvědomil si souvislosti :-))
Já jsem upřímně taky čekal, že vlastně budu úspěšnější. Překvapuje mě, že toho znám míň z 80s a 90s než většinA z vás, přestože jsem sledoval od 10-18 let hudební stanice v průměru 6 hodin denně, tak vlastně nechápu, jak mi mohlo tolik songů utéct.

 
@AlieN (28.02.2023 21:44): těžko říct. Jak píšeš, na jednu stranu měly ty starší songy určitě hlubší zásah, protože nebyla scéna tak rozdrobená. Na druhou stranu teď reálně žije skoro dvakrát víc lidí na planetě než v době Whitney Houston. Navíc je ještě mnohem lepší přístupnost k hudbě. Každý z nás se k oblíbené hudbě dostane za pět sekund, to tehdy nebylo možné. Dnes je také více příležitostí ty písně zaslechnout mimoděk, protože je mnohem víc jiného mediálního obsahu a aktivit než tehdy. Mám ale pocit, že tehdy byl ten zásah multigenerační. Whitney Houston tehdy určitě znali desetiletí i sedmdesátiletí. Drakea zná v kategorii 50+ podle mě tak jeden člověk z tisíce. Ale v té mladší to bude zase mnohem víc. Fakt nevím :-)
jinak pro ty žebříčky nejsou důležité jen prodeje, ale komplex všeho - prodeje, radioplay, streaming, všechno dohromady.



@Malignus (28.02.2023 21:48): nádhera, máš to krásně vyrovnané :-) a propad teda koukám sdílíme všichni ve stejné době. Možná bychom byli překvapený, že by na tom byli podobně i dnešní 18 letí jako my :-) Tys to pojal teda dost rasově :-) Já jsem si statistiku měsíců taky udělal, ale moc se to nevychyluje ze statistické odchylky. Nejvíc songů poznám z července, což je asi logické, jakože letní hity, ale jinak je to všechno dost vyrovnané, s výjimkou října a listopadu, kde mám asi o 8 bodů méně, než ve všech ostatních měsících, tak nevím, co je s těmahle měsíce špatně :-)
@Dan9K (28.02.2023 05:38): Tak jsem si poslech všechny songy a bylo to docela zajímavé. :-D Přelom u mě nastal mezi lety 2010 až 2015 čili opravdu kolem 30 let. :-D

80s: 1980 = 6/12, 1981 = 4/12, 1982 = 6/12, 1983 = 8/12, 1984 = 7/12, 1985 = 7/12, 1986 = 5/12, 1987 = 7/12, 1988 = 4/12, 1989 = 5/12. Celkem 59/120 = 49%.

90s: 1990 = 6/12, 1991 = 7/12, 1992 = 2/12, 1993 = 5/12, 1994 = 7/12, 1995 = 2/12, 1996 = 6/12, 1997 = 9/12, 1998 = 7/12, 1999 = 5/12. Celkem 56/120 = 47%.

00s: 2000 = 4/12, 2001 = 3/12, 2002 = 8/12, 2003 = 8/12, 2004 = 9/12, 2005 = 9/12, 2006 = 4/12, 2007 = 6/12, 2008 = 7/12, 2009 = 9/12. Celkem 67/120 = 56%

10s: 2010 = 7/12, 2011 = 6/12, 2012 = 7/12, 2013 = 5/12, 2014 = 4/12, 2015 = 5/12, 2016 = 2/12, 2017 = 1/12, 2018 = 0/12, 2019 = 0/12. Celkem 37/120 = 31%

20s: 2020 = 1/12, 2021 = 1/12, 2022 = 1/12, 2023 = 0/12... Celkem 3/120 = 2,5%. :-D

Nejlepší songy byly podle mě v 80. a 90. letech. Zajímavostí je, že v 80. byly lepší songy v 1. polovině roku a zupívali je většinou běloši, zatímco druhá polovina roku byla slabší a umělci byli spíše černoši (Michael Jackson, Janet Jackson, Whitney Huston...). V 90. letech se to otočilo a slabší byla naopak 1. polovina, kdy dominovali černoši a ve 2. polovině se to opět zlepšilo (dominance bělochů). To samé 00s, ale tam už to bylo v případě černochů trochu lepší, zatímco běloši byli slabí (Britney Spears a Avrile Lavigne či Adele se prostě nedokáží vyrovnat Madoně a Céline Dion). Nepřicházeli s ničím osobitým a jen napodobovali hudbu černochů. Zajímavostí je, že 1. polovina 00s a 10s vykazovala mírné zlepšení, zatímco 2. polovina byl strmý pád na dno a po roce 2020 je to samý odpad (Bruno Mars, Cara B apod.).
Btw co mi u toho videa hodně chybí je taky "jak moc" to bylo ve své době poslouchané, prodeje. V současné době je hudební diverzita mnohem větší, prostředky kudy se dostat k hudbě taky, což teď do topu vyžene dost specifické autory.

... takže se sice můžem divit jak může být Drake nejposlouchanější když dělá takové hovna, no ale taky on je poslouchaný desetkrát míň než třeba Whitney Houston. A to se k její hudbě ani nemohlo dostat tolik lidí co teď (navíc jich bylo celkově o třetinu míň)
@Dan9K (28.02.2023 05:38): Tak jen kvůli Tobě jsem to dal celé! Posledních 25 minut bych raději vymazal z paměti :) Budu mít noční můry :) Nejlepší byla Kate Bush na úplném konci, tam byla jak pěst na oko mezi tím zbytkem. Ale k Tvé otázce...80ky - 90%, 90ky - cca 80% (čekal jsem víc, ale asi jsem úspěšně ignoroval některé "most popular" songy. 00 - kolem 35%, 10 - 5%.

Americké produkce tam tedy bylo fest, přeJakcsnováno, až moc Madonny, Meráji. Ale beru to, že to je dělané podle nějakých metadat (nešel jsem do hloubky metodických postupů při sestavování). Starší nritské kapely v podstatě ostrouhaly (Cure, Smiths, Manic Street Preachers) a ani ty novější to nevylepšily.. Ale asi se to dalo čekat :(
@hanak_v_exilu (28.02.2023 20:51): jakože to neskládaj lidi? :-)

jinak aby nedošlo k mýlce, já to celé neřeším vlastně moc kvůli sobě. Muziky pro svou osobní potřebu mám k poslechu víc než dost. Navíc dneska ji skutečně vzniká mraky a je v tom spousta skvělých věcí. Já ale řeším pořád ten svět a řeším reálný dopad na tu masu, ten celkový vývoj. To, co se vlastně dnes očekává, pokud chce člověk udělat hit. Jak jsem z oboru, tak mě to strašně zajímá i profesně a tak. Takže já jako nechci díky billboard hot 1 přijít na svojí oblíbenou zpěvačku, to opravdu ne, už jenom proto, že ty billboard hot 1 většinou jsou o muzice až v tom posledním plánu.

jinak s tou Francií máš rozhodně pravdu. A je zvláštní, že třeba ve světě vážné hudby, filmové hudby a koneckonců i té herní to vůbec neplatí. Ve světě vážné hudby byli francouzi vlivní vždycky, v baroku Lully, Charpentier a Rameau, v klasicismu měli trochu pauzu, pak ale v romantismu zase zcela zásadní autor Hector Berlioz, koneckonců i ten Chopin byl do jisté míry Francouz, i když by mě Poláci sežrali. Samozřejmě  Saint-Saëns. Pak následují dvě nejznámější impresionistické figury, a sice Claude Debbusy a Maurice Ravel. Následně ve Francii vzniklo zásadní uskupení Pařížská šestka v čela s Arturem Honeggerem a Dariusem Milhaudem, s těma se kámošil i Eric Satie. No a pak je tam jedna z nejvýznamnějších figur moderní vážné hudby Olivier Messiaen.
Ve filmové hudbě ční zase postava Maurice Jarrého, který podle mě jedním ze zásadních autorů, protože jeho Lawrence z Arábie a Doctor Zhivago byly zlomovými momenty v dějinách filmové hudby.
Pak samozřejmě máme poněkud přehlíženějšího autora Eric Serra, dvornho skladatele Luca Bessona. Zejména tedy Magická hlubina a geniální song z Pátého Elementu, který už jsme tady probírali v minulosti.
No a ve světě herní hudby jsou to titány 90. let Pierre Esteve a Stephane Picq. Zásadní místo pro mě má i Phillipe Vachey, autor hudby do LBA1/2. A určitě toho je ještě spousta, já jsem na ty devadesátky že :-)
ale ve světě populární hudby jsem měl asi je jednu oblíbenou francouzskou kapelu, 10rue dela madeleine, nebo nějak tak. Taková kopírka RATM s klarinetem a houslema, je to dost dobrý, byl jsem na nich i v Crossu tehdy. No a obecně si vybavuji pořádně jen jednu francouzskou megahvězdu posledních 30 let, co by navíc používal francouzštinu, a sice Manu Chao. Ale je to asi naše chyba, tam musí bejt tuny skvělý muziky v tý Francii.

@AlieN (28.02.2023 21:28): ano Maneskin byla jedna z mála nových věcí, co jsem poznal. Tak je vidět, že ten rok 2014 je opravdu nějaká změna, protože u mě je tam skokový propad. Tři roky předtím poznám sedm kusů, 2010 ještě devět kusů, ale 2014 mám skóre jen 2 a půl bodu (dával jsem si půl bodu za songy, co znám jen trochu, za celej bod je musím znát dobře). V roce 2019 chytám druhý dech, to mám 4 a půl bodu, což je víc, než se mi povedlo v roce 1989, ale jinak je to od roku 2014 výhradně 0-3,5 bodu, takže za polovinu gratuluju.

Jinak to, že je člověk k těm starejm songům, co v mládí nesnášel, smířlivější, je asi normální. Já to takhle mám i s celejma kapelama. Jsou ale songy, který ani čas nezlepší, to jsou věci jako Barby Girl nebo věci od Scooteru :-) Ale třeba věc, kterou mám v podobný kolonce jako Barby Girl, Blue od Eifel 65. To jsem tak nesnášel. A ted to mám vlastně rád, přijde mi to cool, jak je to vlastně temný.
@Dan9K (28.02.2023 05:38): Zajímavé na tomhle je zjištění že některé věci jsou mnohem starší než jsem myslel, a jiné jsou naopak mnohem mladší. A nečekal jsem že Madonu tam uvidím až tolikrát, true legend.
Evanescence jsem tam taky tolikrát nečekal. Zato skoro žádní Linkin Park, wut? Ty jsem měl za hrozně populární.

A ještě zajímavější je že teď tenhle starý pop poslouchám vlastně mnohem víc než v té době - půlka z toho byla nudně hrozná tehdy, tak jako je hrozná i přinejmenším půlka těch nových věcí, takže není divu že jsem se popu vždycky převážně vyhýbal a poslouchal i v klubech spíš metal, alternativu, starší věci, natož pak doma... a časem bylo v tomhle jen "hůř". Ale k některým tehdy "odpudivým" kusům jsem se časem kupodivu proposlouchal a celkem si je užiju přinejmenším někde v klubu. Možná se to časem stane i u těch novinek co teď neznám.

Samozřejmě od půlky devadesátek do půlky nultých let znám všechno velmi dobře, to nejde jinak, a předtím i potom skoro všechno až tak do 2014, pak už je to opravdu jen tak půlka.

A je příjemné tam vidět Maneskin, které jsem sám "objevil" asi před týdnem, resp začal je cíleně poslouchat. Velmi fajn závan klasického rocku.
@Dan9K (28.02.2023 20:32): Jo, píšou tam že je to mix z různých hitparád, takže tam je ta britská, americká, ale nejspíš i nějaká top 20 Severní Vedrálie, nebo nějaké takové díry. Ony ty různé žebříčky mají hodně do sebe. Italové svého času měli zajímavou hudbu. Francie, co se hudby týče, žije v podstatě v paralelní dimenzi. Při procházení se pak dá narazit na pecky jako McCall - Convoy, nebo podobně.

Mně připadá, že dřív byla hudba geograficky specifická. Britský punk byl něco úplně jiného než americký. Londýnský byl zase něco extra. Když jsem ještě poslouchal Black metal, tak se dala nakreslit čára napříč Evropou. Vedla by zhruba od Nizozemí do Rumunska. Nad ní se hrál tvrdý black severského typu. Pod ní epický black metal o bitvách, dracích a rytířích. Dnes mi to připadá všechno stejné. Ale je pravda, že to prakticky nesleduju, takže co já vím. Možná to akorát nevidím.

Na hudbě je super, že je jí v podstatě nekonečno. I kdyby se přestaly vytvářet nové písničky, tak bych do smrti neprošel všechno co chci slyšet. A v tom jak přibývá pořád nová, tak se toho dá objevovat že by člověk čuměl. Nedávno jsem poslouchal retro elektrociké disco nahrané cca pět let zpátky. Je to úplně nový žánr. Píšou se i klasické rockové balady 80. let. Člověk by ani nepoznal, že ty lidi co se narodili mají v rodném čísle na prvním místě nulu. Respektive by měli, kdyby nějaké rodné číslo měli.
@hanak_v_exilu (28.02.2023 20:20): je pravda, že jsou tam občas i ne no. 1 songy, že je tam třeba až třetí nebo čtvrtý, možná to berou ještě podle nějakýho speciálnějšího žebříčku, nebo dělaj kombinaci s britským. Například u Queenů sedí, že tam je jen Crazy Thing Called Love a Another One Bites the Dust, ale třeba Under Pressure tam nemá co dělat, protože to bylo první jen v Británii (ale pak tam mělo být zase třeba i Innuendo, který se v Americe vůbec neumístilo, ale v UK bylo první). Edit: uvědomil jsem si, v čem je fór. Protože video počítá s jedním měsícem, kdežto ty žebříčky jsou po týdnu. Takže, i když něco nedosáhlo na no. 1 nikdy, tak ale celkově v tom měsíci to mohl být úspěšnější song, než ten, který jeden týden byl první, ale pak šel pryč.

Ale obecně mě vždycky seděly víc ty britský žebříčky, to důlěžitý z USA tam je taky, je to mnohem víc kytarovější a kapelovější a je to oproštěný od toho strašnýho množství hip hopu, rnb a soulu, kterej je v těch USA žebříčcích. A tady v tom videu jsem si uvědomil, jak ta Amerika absolutně odignorovala indie rock vlnu, prostě ani jedny Killers, Arctic Monkeys, Kasabian, Franz Ferdinand, Kaiser Chiefes, dokonce ani ty Kings of Leon si neškrtaj. V britským by bylo zase hlavně tohle si myslím :-)

Jinak ti strašně závidím, že to nemusíš vůbec řešit, taky bych chtěl, aby mě to vůbec netrápilo. Taky mě vůbec netrápí stav současné literatury třeba nebo výtvarnictví a věřím, že to musí bejt taky strašný :D
@Dan9K (28.02.2023 20:07): Já jsem to ve skutečnosti nikdy takhle nehrotil. Pamatuju si že se ve třídě živě diskutovalo že Nirvana zabila pop, protože před ní byl pop fakt poslouchatelný, a po ní pop strašně změkl a dal se poslouchat jenom rock. Mně to nikdy nepřišlo. To že jsem vypl rádio zrovna na silvestra 99 byla víceméně náhoda. Vypadalo to jako vhodný datum. Zpětně viděno, jsem udělal to nejlepší, co jsem mohl.

Je fakt že se vkus časem dost změní. Teďka se mi bůhvíproč zalíbila Amy MacDonald. Tak poslouchám ju, prokládám to Poledourisem nebo The Human League, a vývoj hudby v třetím tisíciletí je mi tak nějak u prdele.

No, z těch osmdesátech mám až na dvacet písniček všechno v mých oblíbených výběrech. Z devadesátek je tam tak slabší polovina. Většinu z toho zbytku bych nepřeskočil. To se to pak poznává lehko. Aji když tohle je divný výběr. Kdysi jsem poslouchal výběr, ve kterém byly písničky podle Billnoard Hot 100 a ten byl reprezentativnější.
@hanak_v_exilu (28.02.2023 19:31): já právě razím svou teorii, u které mi dají za pravdu až generace po nás, že populární hudba skončila na silvestra 1999 nejenom pro tebe, ale obecně. Zkrátka ta fúze evropský dechovky a africkejch synkop, ze kterých těžila prakticky veškerá populární hudba posledních 120 let, je už vyčerpaná a je potřeba něco novýho. Je otázka co.
Samozřejmě je to podobné, jako když se z renesance stalo úderem Nového roku 1600 baroko. Taky si představuju, jak se z lampiónu tehdy ozvalo: "pozor, pozor, už není renesance, právě začalo baroko".
Tak v roce 2000 taky nikdo nehlásil, že se stal nějaký přelom. To uvidí až budoucnost (+ já samozřejmě jsem to viděl už před těma dvaceti lety :D).A podle mě boomerství v tom roli nehraje, protože v roce 2000 mi bylo 11 a dobu největšího vnímání jsem měl teprve před sebou.


Pamatuju si jak dnes, když byl rok 2011 a už jsem tohle hrozně řešil, jak to šlo do kytek, ale měl jsem z desátejch let hroznou naději. Foo Fighters tehdy vydali album Wasting Light, Dave Grohl byl na vrcholu popularity, 20 let od Nevermind, hrozně se to řešilo, dělali nahrávky s Reznorem, Hommem nebo McCartneym na ten jeho analogovej mix, vyhrávali grammy a já měl radost, že se z Davea stal tatík rocknrollu a že je to úplně skvělá deska, ačkoliv jsem nikdy Foo Fighters kdovíjak nežral a měl jsem tehdy chvíli pocit, že jsem zase "back on track" světa mainstreamu. No, ale ona to byla v podstatě poslední vlaštovka.

Jinak jestli máš opravdu 80 nebo 90 %, tak dobrý. Já zásadně selhávám u těch soulovejch písní, někdy i u těch RnB, takže kdykoliv je tam něco od Mariah Carey (a že tam toho je), tak až asi na dva songy jsem úplně ztracenej, to samý Janet Jackson, Celine Dione, Lionel Richie, Whitney Houston a podobný věci. To se mi podařilo celoživotně odignorovat, většinou až na 1-2 největší hity. Jenomže všichnni jmenovaní jich tam maj asi deset, narozdíl od kapel typu Nirvana, Metallica nebo Oasis, který tam maj jeden song a samozřejmě celá řada zásadních kapel, tam nemá vůbec nic.
@Dan9K (28.02.2023 05:38): Z osmdesátek jsem znal tak 90%, z devadesátek tak 80%, pak to ostře padlo někam ke slabé čtvrtině a postupně téměř na nulu. Živě si pamatuju, jak jsem po půlnoci na silvestra 1999 poslouchal v rádiu Millennium Robbie Williamse. Pak jsem to rádio vypnul a už ho nikdy nezapl. Populární hudba pro mě skončila devadesátkama. Od té doby si jenom vyzobávám.
@Red (28.02.2023 16:27): mně překvapilo, že rok mého narození (1989) byl můj nejhorší rok ze všech až do roku 2014. Z roku 1989 znám jen 4 věci. Ale je to asi náhoda, z roku 1987 znám třeba zase skoro všechno.
Pro mě je vrcholem první polovina devadesátých let, čili mých prvních pět let života, čili to, co jsem ještě nevnímal živě (ale to teď neřeším tu hitparádu). Vždycky mě překvapí, že fakt stačí ten zlom z 89 a 90 a je to úplně někde jinde pro mě. Celou tou atmosférou, náladou, stylem, prostředky, vizuálem atd.

A taky mě překvapuje, co může být mainstream. Jako já naprosto chápu Stylese, naprosto chápu Katy Perry, ale absolutně mi nejde na rozum právě třeba ta Eilish, ale tu uznávám, že to má něco do sebe, jen se divím, že je to populární. Kde nechápu, že je to populární a vůbec nechápu, proč ten člověk radši neskládá někde uhlí, je Drake.
Já mám vrchol kolem toho milénia, ale nejvíc se mi asi líbil ty písně kdy jsem se ještě nenarodil.

Znám i některý současný, třeba ta Billie Elish se mi líbí, před deseti lety bych to ale viděl tak na úvod do nějaký severský kriminálky, je zajímavý, že je tohle dnes mainstream.
@Artran (28.02.2023 08:22): ono to dává smysl i od toho Video Killed the Radio Star, páč to byl první klip na MTV.

@Charllize (28.02.2023 10:51): mně je jasný, že by ti osumdesátky šly. Byl bych na tebe právě zvědavej po roce 2000 :-) Já mám ještě ty nultý léta právě najetý, vlastně je mám najetý ještě o fousek líp než ty devadesátky, i když je to srovnatelný. Přitom devadesátky miluju (samozřejmě ne všechno) a outýs začala éra stagnace. Ale ve srovnání s 10s je potřeba ty 00s ještě vzít na milost. Dno v mainstreamu začíná za mě okolo roku 2011 a pak nastává ještě další zlom v roce 2017, kdy to jde úplně do hoven, zas ale na druhou stranu v tom roce 2017 vzniká možná, ale jenom možná, po 17 letech nulového vývoje něco nového. Nový styl zpěvu (jakože de facto žádnej zpěv, jako spíš deklamace), nový styl výrazu, ještě větší jednoduchost a nástrojová vyprázněnost. Rezignace na harmonii a do určité míry i melodii. Určitá unylost. Reprezentuje to pro mě Billie Eilish, ale ne jen ona. Mně se to jako nelíbí, ale vypadá to, že to aspoň někam kráčí. Těch 20 let předtím bylo fakt špatnejch v tom, jak to nekráčelo ale vůbec nikam.

jinak samozřejmě řešíme americkou hitparádu a no. 1, čili řešíme ten nejčistší mainstream :-)
jinak pozor na ten pocit "znám prakticky všechno", ono když to projíždí, tak člověk ten pocit skutečně má, protože mozek trochu vylučuje z paměti ty věci, cos nepoznal. Aspoň mě to tak dělal. Takže když jsem si to poctivě prošel a skutečně si zapsal, co reálně znám, tak toho bylo mnohem míň, než si člověk původně myslel :-)
@Dan9K (28.02.2023 05:38): Kousek sem si pustil a znal jsem to prakticky všechno jen ne podle názvu, ty si nepamatuju. V roce 1984 jsem dostal walkmana a sháněl na černo kazety a byl jsem tím posedlý. Počítám ze by se mi to začlo lámat někdy po roce 2000 kdy hudba zacla jít jaksi úplně mimo mne. Třeba když teď vidím na yt nějaký hudební video novější co má miliony kliků tak si říkám tvl kdo to je, to samé mám se spoustou dnesnich mladých herců :)
kolik toho poznáte (ideálně jen podle té ukázky) a kdy jste začli být starý? :D Most Popular Song Each Month Since January 1980

ale to si asi nikdo čas nenajde :D

Já jsem si udělal komplexní excel tabulku. Mý nejlepší roky jsou 2002-2004, kdy znám 10 věcí z 12. Devět bodů pak mám už šestkrát, 2x v 80s, 3xv 90s a ještě 1x v 10s (konkrétně 2010, to jsem se ještě chytal :-) ). Nejhorší je rok 2018, kde neznám vůbec nic. Starej jsem začal bejt v 25 letech v roce 2014, kdy mám skokový propad, který si udržuju a zhoršuju až do současnosti. Celková znalost 52 %. 80. léta mám na průměru, 90s a 00s shodně na 65 %. 10s 37 %, 20. léta zatím 9 % :D
@Jamajčan47 (26.02.2023 07:49):   House of Dragon se odehrává cca 170 let před událostmi GoT, takže se na seriál můžeš klidně podívat. Co se týče posledních řad GoT, tak 7 a 8 jsou rozhodně slabší, než zbytek show. Hlavní problém za mě byl v tom, že ač jim spisovatel George R.R. Martin dal určitou kostru co se má stát, kdo zemře, přežije atd, tak bez jeho dopsaných knih se v tom prostě utopili, navíc tomu podle mě ani nepomohlo, že 7 a 8 řada neměli po 10 dílech jako ostatní řady, což znamenalo další škrty a další urychlování děje. Samotný Martin chtěl, aby GoT mělo až 10 řad. Já jsem po finále byl naštvaný, ale podobný konec jsem pro seriál čekal. Nejvíc mě štvalo právě to urychlení děje všechno to bylo honem, honem.
Viděl už taky někdo nejlepší film roku Medvěd na Koksu? Za mně to byla dobrá pecka, přesně to co jsem chtěl :D
Tak jsem zase dnes měl vokno, prosím o radu vodborníka na klasické romány. Sedím si takhle v sauně a najednou jsem si uvědomil, že si vůbec nepamatuji, proč paní bankéřová Danglarsová (snad si nepletu i jméno) poté, co hrabě Monte Christo odhalil zločiny jejího chotě, otrávila nejen sebe, ale i svého malého syna. Proč to sakra udělala, kvůli vostudě?? A proč zabila i toho kluka? Četl jsem to před zhruba 30 lety, tak detaily už fakt nevím :-(
Díky!
@Jamajčan47 (26.02.2023 07:49): Poslední dvě sezóny jsou o dost horší než předchozích šest, ale furt to není žádná hrůza. Takový Zaklínač měl vrchol ještě níž. Akorát ten sešup je strašně vidět, takže vypadají tragicky. House of Dragon jsem neviděl, ale časem si ho asi pustím. Teoreticky by se na to mělo dívat naopak, protože House of Dragon se odehrává dřív. Prakticky je to tuším jedno.
Sledoval tu někdo Game of Thrones, nebo mám dát šanci raději House of Dragon? A je u HoD nutné mít nakoukané GoT?

A je pravda, že Game of Thrones osmou sezónou skončil (mírně řečeno) nešťastně, protože popřel vše co se stalo v sedmi předešlých sezónách, nebo v čem je problém u 8. sezóny?
Viděl jsem Velrybu a jak zbožňuju Fontánu, tak tohle mi zas tak moc nesedlo. Nebyl to špatný film, Fraser je tam super, ale nějak mě to citově trochu minulo. Na podívání dobrý, ale do kina bych na to sám od sebe nešel :(
Poklad na Sierra Madre, druhý 5/5 film roku (po Obchod za rohem).

Scénář skvělý, film nemá hluché místo, výborné herecké výkony (ač ocenovaná role Bogarta mi přišla o trochu horší než Tima Holta a otce režiséra, Walter Huston) a právem jeden z nejlepších filmů historie.