Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

MCZ, Suzana +1 za dobrý vkus. Koukněte na pár dílů seriálu.

Btw, dnes startuje PL zápasem na White Hart Lane s milionářema z MC :)
Say: Zase tak růžově bych to neviděl... když člověk prochází těmi chudinskými čtvrtěmi, tak to teda zlatej českej bezdomovec nebo cigán! Jo na malejch městech a na venkově, tak si lidé žijí relativně v klidu, protože se vůbec nestarají o to, co se děje za městem, ale v těch velkoměstech žádná sláva.
NateLogan: práveže ani netušia koľko majú štátov a tými prezidentami, by som si tiež nebol istý :)
LD: Na Colombovi je nejúžasnější ta jeho zdánlivě přihlouplá povaha, stále stejný baloňák, doutník, pořád ta stejná kára, jeho žena, kterou nikdy nikdo neviděl a to už ani pak nezáleží na tom, kdo je vrah:)
ugraugra: Líbí se mi na tom právě to zasazení do války mezi draky a vikingy ( a ano jsem úlítlej na fantasy), možná to je jak přes kopírák, kde se z kluka, kterýmu se zprvu všici posmívají stává hrdiny, jenže imho právě HTTYD má narozdíl od těch ostatních průměrných animáků se stejným tématem auru dobrodružství, která je silně podporována výbornou hudbou od Powella. Já prostě mám rád takový dobrodružný pohádky :). Samozřejmě mě potěšilo pár vcelku netypických věcí u závěru.
Řadové amíky zpravidla stejně nezajímá nějaký zbytek světa, tam se spíš učí o své padesátce států a jména všech prezidentů (alespoň tak mi to připadá).
Mick: Čím sa vlastne dostávame k tomu, čo nazývam kultúrnym barbarstvom. :D
Tak hej, americká verzia "aj múdry schybí" dokázala, že amíci si myslia, že francúzsko je komunistický štát, Irak je v Austrálii a trojuholník má 4 hrany. :)
Jedi: Imho to prilis riesis, vacsina ludi ani nevie na akom kontinente zije, nie aby ich zaujimal nejaky Elvis, Beatles ci nedajboze Led Zeppelin :)
Aoshi: Lenže ja som narážal na tie legendy kalibru Elvis, je jasné, že množstvo ľudí nebude vedieť, že kto je to Brian Eno, hoci je to v podstate otec ambientu (veľa ľudí ani netuší, čo je to ten ambient a že čosi také existuje). Za to kultúrne barbarstvo by som považoval skôr keby si niekto vybral ešte špecifickejšiu a ešte menšiu škatuľku (povedzme jeden podžáner metalu). Ale skôr som narážal na tú celkovú neinforomovanosť a barbarstvo, že fakt nepoznajú toho Elvisa, nevedia, že niekedy existovali nejakí Pink Floyd a podobne. Nejde o to, aby ich počúvali, ale podľa mňa sú to také už silné kultúrne súčasti, ako poznať aspoň pár známych moderných literárnych autorov alebo filmových tvorcov, proste všeobecný rozhľad.
+ Iná vec je orientovať sa len v jednom žánri, možno nie je správne používať termín "kultúrny barbar", ale rozhodne to nie je ani nijak sčítaný človek, keďže je tak veľa žánrov, ktoré vedome ignoruje.

Mick: Práve preto nemám rád seriály ako Colombo, na detektívkach ma vždy bavilo to tajomno, že som nevedel kto je vrah a postupne som sa k tomu ja a vyšetrovateľ dopracovával, hoci autor/autori častokrát čitateľa/diváka zavádzali.
LJ: Len dovysvetlim moj priklad:
Ferko pocuva metal vo vsetkych moznych variaciach a vyzna sa v nom (pije biele vino vo vsetkych moznych variaciach a vyzna sa v nom). Nepocuva rock and roll (nepije cervene vino). Mas pocit, ze je kulturny (gurmansky) barbar len preto, ze mu Elvis nic nehovori (ze nepil nejake whatever luxusne kvalitne cervene vino)?
Budiz, v tomto ohlade to nie je uplne idealny priklad, lebo Elvis svojou popularitou presahuje svoj zaner a je to celebrita, kdezto v pripade vina nie je mozne, aby sa to do teba tlacilo; ale za Elvisa si dosad nejakeho random kvalitneho interpreta svojho zanru, ktory nie je tak medialne znamy.
Got my point?
Nate - co? Ved Colombo je obrateny pripad - nielen divak vie kto je vrah, ale aj pan detektiv vie od zaciatku kto je vrah (takmer vzdy) a od zaciatku ide vzdy po konkretnom cloveku (a to tym, ze ho otravuje az do skolabovania ;) ).
To máš jako s Colombem... Snad všechny vraždy které řeší spáchal někdo oběti velmi blízký a skoro vždy "pomáhá" Colombovi v řešení toho případu... A přesto pan detektiv snad nikdy nikoho takového nepodezírá (pokud to nehraje :D).
Inak ma tak napadlo, jak to, že v Midsummeru ešte vôbec niekto žije po toľkých sériach toho seriálu? :D
My Name is Earl, pokud považuješ hledání osob a napravování karmy za detektivní práci.
Garion:
Komisař Moulain
Místo Činu
Derrick
Panoptikum města pražského
Hříšní lidé města pražského
30 případů Majora Zemana - jestli neznáš, komentáře na ČSFD úplně ignoruj, jako kriminálka super, ideologický podtext z dnešího pohledu nepodstatný...
Malý pitaval z velkého města - super seriál z doby, kdy jsme ještě o opravdové kriminalitě neměli ani potuchy a tak případy typu vykradačů Elektro potřeb nebo čerpacích stanic dneska zahřejí :)
Randall a Hopkirk
Tulareanus (12.08.2010 18:12:57): Tak to potom áno:-) trochu krpa v komunikaci. Ale právě mě šlo jen o ten konkrétní film.
Fíha... Už zase?=D Btw, ČSFD je zoufalé jak po stránce vývojové (nechutně zaostalé a neschopné stránky), tak po stránce uživatelské. Jsem tam jen kvůli obsáhlosti databáze + několika výborným skriptům do Greasmonkey jako jsou ignorelisty (žádný POMO či golfista) a zobrazování současně hodnocení na iMDB, což je pro mě hodnotnější. A hned to vypadá líp.
Tulareanus: Poirota subjekt videl, zbytek pokud vim ne, diky za tipy. Nekdo dalsi? :)
:-( a navíc nesplňuje ani jednu podmínku... no ehm, asi si půjdu ještě lehnout...
To je spis drama nez detektivni serial, kazdopadne subjekt jiz Dextera videl :)
Tak zase z jineho soudku, doporucte alespon prumerne (kdyz uz ne kvalitni) detektivni serialy, podminkou je, ze musi byt dostupne s dabingem (pripadne byt primo ceske produkce). Snazte se doporucit co nejvic jich znate, subjekt jich uz videl spoustu :).
Myslíš, že umělec/tvůrce si sedne nad papír a řekne" tak jak to udělat...hlavně aby to nebyl kýč" .... :-D
Ovplyvňuje, oddeluje, viz. hry, niekedy potrebuješ prax a vypracovať isté myšlienky a nápady a čerpať odnikadiaľ, tvoriť gýč, kým sa môžeš dopracovať k niečomu povedzme umeleckému. A nejak nechápem prečo majú všetci dupkom vlasy keď sa povie slovo gýč, ako keby som písal, že "humus". Veď gýč nie je taký zlý...
Arnie je vtipný štramák, na Barbarovi Conanovi mě kdysi asi nejvíce rozesmála jeho úvodní pecka chudáku koníkovi :) Ten člověk má aspoň smysl pro humor a nadsázku :)
Ty ale stejně... je docela vratký argument říkat, že kýč ovlivňuje tu "kvalitní" tvorbu....ehm, s tím jdi už do prdele :-)
Ono vo výsledku nezáleží na ničom, ak to berieš tak. Nezáleží ani na tom, či z nás niekto zajtra umrie, alebo v Ekvádore zmutuje kakaovník na vyčíňajúce monštrum, alebo či bude nejaké mesto zmazané z povrchu zemského. :D Ja si len vypĺňam čas svojej existencie. :)
Inak zaujímavé je, že celá diskusia začala tým, že som si dovolil ohrnúť nos nad Hangoverom a podobnými filmami. :D
Gýč je určite prínosný, čo nemá protipól, nemôže sa vyvíjať, byť spoznané, biela potrebuje čiernu a naopak. :D A ešte všetky tie miešance a farbičky medzitým. :)
A gýčom sme tu obklopení všetci, všetci ho tu máme radi, ide o to či máme radi aj niečo iné alebo nie. Či si vypĺňame svoj čas aj niečím iným než obdivovaním toho, aký je Schwarzenegger borec, hoci vlastne nevie hrať. :)
MCZ má pravdu, filmoví elitáři jsou taková fajn skupina, plkající intelektuálové, které jsem zvráceně sledovala dlouhou dobu v diskuzích. To co se teď děje zde je maličký zlomeček každodenního hádání se (ale my tady dišputujeme) na čsfd - ať už v obecných diskuzích "filmová teorie" či "filmoví tvůrci", nebo nejlépe pod konkrétními filmy... pokud nejsi onanisticky elitář, setkáš se s téměř pohrdavými reakcemi, typu "jdi do prdele pyčo" - my se tady pošleme do prdele aspoň slušně :-)
Nesčetněkrát se tam hloubaví filmoví elitáři zamýšlí nad kýčem a jeho přínosu filmu...
Já nějak nemám potřebu si definovat (opravdu ne...) co je umění a kýč - buď se mi daná věc líbí, chutná, něčím přitahuje, má pro mě jiskru nebo naopak.
Branko, je fajn, že se zamýšlíš... ale nakonec... záleží na tom? Zdraží chleba? Přestanou točit dobré filmy? :-) Ne.

Jinak, Shutter Island trošku zklamání :-/... mnohem více mě nadchla Skrytá identita... jeden z mála filmů, u kterého máte po jeho skončení takový dobrý pocti, že jste strávili čas nad něčím kvalitním :-D (znělo to dost elitářsky Branko?)
MCZ: A kto tu tvrdí, že sa pozerá len na "inteligentné filmy"? :) Tak si potom predstav čiste hypiteticky situáciu, že niekto napr. ohŕňa nos nad ľuďmi čo majú radi Schwarzeneggera a spol. a na druhej strane sú ľudia čo majú radi Schwarzeneggera a spol. ale ty si v situácii, že sám Schwarzeneggera a spol. rád nemáš a hoci nad ľuďmi čo to majú radi nos neohŕňaš, ale zároveň si nemáš s nimi čo povedať. Čo s takou situáciou?
To je naopak dobrý příklad. S lidmi, co koukají (pouze) na inteligentní filmy a tak rádi ohrnují nos nad těmi, kterým se líbí třeba Schwarzenegger, si nemám moc co říct, jelikož se mi tak nějak dělá nevolno. A zrovna takových na ČSFD je! Měl jsem i tu čest účastnit se jednoho skoro-ČSFD srazu a už teda nikdy víc. To už raději zapadnu mezi lidi, kde představuje vrchol filmové inteligence Přepadení v pacifiku (a doma se pak podívám na toho Triera...).
Aoshi: To je totálne blbý príklad. Človek môže byť odborníkom na určitú sféru, ale v tej sfére je plno vecí a to, že je odborníkom na biele víno, neznamená, že to je to jediné čo pije, že nepije trebárs iné druhý alkoholu, nealka alebo len vodu.
Ak by si sa toho ale skutočne chcel držať, tak by si musel povedať, že dotyčná osoba pije len určité druhy bieleho vína (trebárs šedé neskorý zber) z určitej lokality.

MCZ: To je zas otázka preferencii a "šťastia" na ľudí. Nikto inak netvrdí, že jednému človeku sa zároveň nemôže páčiť aj barbar Conan aj Aronofsky. Inak písal som tam niekde, že s človekom čo má rád napr plytké komédie si nemôžeš rozumieť? Písal som niekde, že taký človek je automaticky horšia bytosť? Alebo inak, čo takto keby si si mal pokecať s osobou čo má rada Lady Gaga, Beyonce, Rihannu a podobne? Myslíš, že by ste v tejto sfére našli spoločnú reč?
MickTheMage (12.08.2010 13:55:13): +1

NateLogan (12.08.2010 17:24:15): jakože v kultuře/umění nemůžou existovat platné definice nebo co? A co jsou podle tebe žánry? Kýč má také vcelku jasnou definici, stačí se podívat do slovníku.

Tulareanus: celé tvá argumentace dost smrdí přesně tím typem elitářství, co fakt nesnáším. Já bych tedy jen ze svých zkušeností řekl, že mám více raději lidi, kterým se líbil třeba Barbar Conan nebo Army of Darkness než nějaký Aronofsky (víc si s nimi pokecám o kultuře, jelikož jejich vkus považuji za mně bližší a tudíž subjektivně kvalitnější).
Aoshi: Zas vytrhávanie/nepochopenie kontextu. Netreba počúvať legendy, hoci legendami sú, nie preto, že to povedal "susedovie Ferko", ale preto ako ovplyvnili hudobný priemysel a pozmenili vnímanie/štýl hudby. Nadáva sa tomu, že "všeobecný kultúrny prehľad", vedieť o čo sa jedná (čiže nie to počúvať!).
To, že plytké filmy nepozerá človek preto, lebo má rád plytké filmy je samozrejmosť. Neviem či si čítal celú túto debatu, ale nižšie (konkrétne 12.08.2010 16:08:28) som napísal, ako vníma človek tie náročnejšie snímky, proste mu neprídu náročné, prídu mu akurátne a zábavné pre neho. A presne to isté platí aj pre diváka plytkých snímkov. To, že niečo označím napr. ja za plytké a niečo za hodnotné neznamená, že plytké sú automaticky komédie a hodnotné drámy. Nič také sa nepovedalo. Ale aj humor má viac podôb a úrovní. A niekedy je vyslovene pubertálny alebo infantilný. O tom, aby človek pozeral LEN umelecké filmy, alebo aby vyslovene pozeral umelecké filmy nepadlo ani slovo. Prečo si automaticky transformovať hodnotné do slova umelecký? Tu ide o kvalitu, nie o umelecké tendencie. Aký zlý film musí byť aby sa "všetci" na ňom zhodli, že je zlý? Alebo ešte ťažšie: aké parametre (a určite aj ústupky) sa musia spraviť, aby sa zhodli, že je dobrý?
"To, ze je niekto schopny si pozriet aj tupu komediu neznamena, ze si nie je schopny pozriet si aj "hodnotny film"" - asi si to fakt nečítal čo píšem, lebo presne toto som viackráz zdôrazňoval, že vkus sa neskladá z troch filmov a dvoch hudobných interpretov a že každý si občas pozrie nejakú tú blbosť. Proste ide o to, či je mojou mantrou napríklad Steven Seagal, alebo som si ho síce pozrel, ale pozerám aj diametrálne odlišné veci a nestaviam ho na piedestál dokonalého snímku.
Hodnota filmu je súhrn aspektov filmu. Čo sú to filmy s mizerným vizuálom? Staré filmy? Odkedy majú dobové technológie nejaký silný vplyv na hodnotu obsahu filmu? Skôr iba na formu, ktorá samozrejme môže ľudí odrádzať, ale to je už ich problém.
A zasmiať sa dá aj pri hodnotnom filme a nie každý film, čo sa tvári, že je umelecký je hodnotný. A ako som napísal, nikdy nejde o jednu-dve veci, ale celkové priority človeka. Ak proste niekto pozerá len tupé a jednoduché filmy, rozhodne nebudem jeho vkus za kvalitný ak niekto si bude dávať vysoké kultúrne mantinely a ignorovať diametrálnu väčšinu akejkoľvek produkcie a držať sa v jednej svojej malej škatuľke, nevidím dôvod na to, aby som ho neoznačil za nekultúrneho.

Virus: ty si fakt nečítal čo som nižšie písal? že nejde o to, že si pozrieš určitý konkrétny film, ale o to či pozeráš len ten druh filmov, alebo či máš pestrú paletu vkusu (tzn. pozriem si blbú komédiu, lebo mám na ňu chuť, ale inokedy si pozriem nejakú zaujímavú drámu, prípadne si dám nejaké fajn scifi, alebo mám chuť na temný psychothriller)
aoshi: to je přesně to co jsem tím chtěl říct, mě se osobně dotýkalo, že když se podívám na nějaký ten "film" tak to ještě neznamená, že jsem bez vkusu a z nižší vrstvy. A tím bychom to mohli ukončit;-)
Ja hlavne neviem preco ma niekto silou mocou nutkanie niekoho drbat za to, ze nepocuva to iste co ja. Wow, nepocuvam Beatles - som to ja ale barbar, lebo susedovie Ferko tvrdi, ze je to legenda a ze by som to teda pocuvat mal. Sice realne pocuvam uplne ine zanre, ale toto proste musim, lebo pani kritici povedali.

To iste s filmami - To, ze niekto rad pozera "plytke" filmy je ftakovina. Nikto nepozera plytke filmy kvoli tomu, ze by ho bavila plytkost. Stejne ako nikto nepozera skarede filmy kvoli tomu, ze by sa mu pacila "skaredost" (po grafickej stranke). To, ze je niekto schopny si pozriet aj tupu komediu neznamena, ze si nie je schopny pozriet si aj "hodnotny film" (tu nech si kazdy oberkritik dosadi nieco, co je podla neho hodnotne). Hlbka (/presah/whatever) filmu je len jednym z aspektov daneho filmu. To, ze niekto striktne nevyzaduje len to neznamena, ze je horsi ako nejaky "umelec", co zasadne pozera len "umelecke" (whatever) filmy. Kazdy film ma proste viac aspektov a je uplna sprostost vyzdvihovat jeden nad ostatne a tvarit sa, ze kto nad nim neonanuje, ten je nejaka spodna vrstva.
Ako som spominal - nikto ostatnych nedrbe, ze pozeraju filmy s mizernym vizualom (hoci mu poskytuju isty pocit naplnenia), tak nevidim dovod preco by niekto mal ostatnych drbat za to, ze pozeraju tupe filmy (u ktorych nenajdem arche vesmiru, ale aspon sa zasmejem), alebo podobne "menej hodnotne" filmy. Holt je to o tom na co ma clovek naladu a ake ma priority - a nie, priority ziadneho "umelca", alebo "kritika" nie su kanon nech si mysli cokolvek.
NateLogan: umenie nie je možné jasno definovať, gýč celkom áno, hoci nie vždy je aplikácia pojmu gýč na konkrétnu vec jednoduchá.
Nejde o to, či si tie filmy videl, ale či ich považuješ za niečo božské, s vysokou estetickou zložkou a úrovňou. :) Ignorácia hudby je jeden z faktorov kultúrneho barbara, keďže hudba je podstatnou súčasťou toho, čo nazývame kultúrou. A ako som už 2x písal, nejde o konkrétne príklady veci, ale objem celku toho čo má človek rád, čo človek hodnotí vysoko. Aj ja môžem povedať, že sa mi páčia nejaké dva filmy od Tromy, alebo môžem nejaký trapný film považovať za skvelý, ale to vypovedá len o časti môjho vkusu nie o celku. A práve ten celok musí byť "zhodnotený", aby človek vedel na čom je. Treba brať v úvahu aj v to, že sa vkus človeka vyvíja, takže niekto môže byť teraz kultúrny barbar a o pár rokov môže byť niekde úplne inde.

Aoshi: sranda, že debata najprv smerovala niekde úplne inde a zas sa to zvrhlo sem, je to asi efekt mravcoleva, kde sa to zo všetkých smerov vždy zlieva do jedného kritického stredu. :D
Tulareanus: Nezbývá než souhlasit:-)

aoshi: taky se mě zdá.

NateLogan: nejsi sám ;-)
Tulareanus: Vzhledem k tomu, že podobné věci nejsou jako matematika a nelze v nich třeba slovo kýč jasně definovat, tak podobné diskuze víceméně postrádají z většího měřítka úplně smysl.

BTW když podle jména nedokážu poznat skoro žádného českého herce a naopak (fakt) a viděl jsem všechny filmy se Stevenem Segalem, (a taky úspěšně ignoruji 99% hudebního průmyslu libovolné časové éry) měl bych být považován za kulturního barbara? :D
Marles: Co je na tom skvělýho? Je to jen další animák podle šablony, žádnej novej nápad, nic. Jediný čim to vybočuje z řady jsou sympatičtí vikingové a draci, kteří tu jsou ale prezentovaní jako malé roztomilé hračky pro děti házející jeden "ježiši-ten-je-ale-roztomilej-ťuťu-ňuňu" výraz za druhym. Jedinej pořádnej drak je hlavní zloun, z ostatních se mi zvedá žaludek.