Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Aktualizace 2021.1: Nový editor a tmavé téma

První aktualizace roku 2021 se nese především ve znamení větších i menších vylepšení.

Novinky a změny

  • Nový editor textů
  • Nové tmavé téma "Sigil"
  • Domovská stránka: Nejnovější komentáře (v pohledu "Vše") se nyní shlukují dle autora (zobrazen je vždy pouze jeden nejnovější komentář uživatele)
  • Oznámení o oslovení a reakcích sloučeny do společného kanálu Oslovení
  • Pokud je uživatel v rámci jednoho příspěvku osloven vícekrát, dorazí mu pouze jedno upozornění
  • V textu příspěvků je nyní zvýrazněna pouze přezdívka přihlášeného uživatele, tedy vás
  • Upravena konfigurace herní knihovničky, která je nyní dostupná i v hlavním okně Nastavení
  • Upraveno sekundární řazení her v žebříčku - pokud mají dvě hry stejné hodnocení, zařadí se výše ta s větší sumou vah hodnotitelů
  • Upraven vzhled Herní výzvy v profilu
  • V přehledu starších ročníků Herní výzvy se nově zobrazují i "Doplňující informace"
  • U vývojáře lze nově uvést "rok zániku" samostatně, v případě, že není znám přesný rok vzniku studia
  • Při vkládání odkazu ke hře je nově kontrolováno, zda již u hry není přidán
  • Různé grafické úpravy (posuvníky uvnitř stránky jsou uzké, změny v tmavém tématu atd.)
  • Odebrány některé starší nápovědy
  • Aktualizovány obrázky odměn
  • Aktualizovány podmínky užívání Databáze - body I. c) a II. a).

Opravy

  • Opravena chyba, kdy uživateli mohla přijít notifikace o oslovení / reakci v diskuzi, do které nemá přístup
  • Opravena chyba se zobrazením chybného roku vydání u her v diskuzi u vývojáře (http://dbher.cz/dp307270)
  • Opravena chyba s usekáváním textu důvodu úpravy hry / vývojáře (http://dbher.cz/dp304738)
  • Opravena chyba při úpravě zajímavosti správcem obsahu, kdy byl vyžadován chybějící zdroj i přes to, že původně nebyl uveden
  • Opravena chyba, kdy se v záhlaví sledované diskuze u her a článků nezobrazoval počet nepřečtených příspěvků
  • Další drobné opravy

Nový editor

Nový editor textů se v omezené míře objevil už v předešlé aktualizaci, k jeho plnému zpřístupnění všem uživatelům však nakonec nedošlo z prostého důvodu - do jeho dokončení přeci jen chyběl ještě notný kus práce. A i když nás to trochu zamrzelo, o to větší radost máme nyní, jelikož editor vypadá a funguje přesně tak, jak jsme si přáli. Jeho největší předností je zcela určitě živý náhled toho, jak bude výsledný text vypadat, byť samozřejmě s odchylkami (text spoileru se zobrazuje zvýrazněný atd.), zdaleka však nezůstalo pouze u toho. Po všech stránkách byl především zvýšen uživatelský komfort. Při úpravě profilu tak můžete snadněji vkládat a nastavovat obrázky a zapracovali jsme také na ukládání rozepsaných textů, které se nyní synchronizují s vaším uživatelským účtem a nikoli pouze na daném zařízení - můžete tak svůj libovolný příspěvek nebo komentář rozepsat třeba na mobilním telefonu a později jej dokončit na desktopu a podobně (pro uložení je však nutno být online). Mezi další vychytávky patří také našeptávač pro oslovení (po zadání "@" a dalších znaků se vám automaticky začnou nabízet přezdívky uživatelů) nebo funkce zpět a vpřed.

Trocha historie

Následující část pojmu s dovolením trochu osobněji. Jak si možná ještě někteří z vás pamatují, editor uživatelských textů (příspěvků, komentářů) byl úplně první věcí, kterou jsem kdy pro Databázi vytvořil - a to ještě dříve, než jsem se na jejím vývoji oficiálně podílel. Jednalo se o tzv. "user script", tedy add-on (pojmenovaný subverzivně jako "Underground Power-up"), který poměrně výrazně vylepšoval psaní příspěvků v ještě původní DH 1.0 a byť měl stále značná omezení, na svou dobu (a zejména mé tehdejší schopnosti) byl poměrně pokročilý. Některé jeho rutiny se dostaly i do editoru pro DH 2.0 a zůstaly v něm po celých devět let. Až do této aktualizace.

Už před pár roky přitom začaly vyplouvat na povrch jeho mnohé nedostatky, přičemž mezi nejvýraznější patřila například absence náhledu formátování. Vytvořit přitom takový modul od základu je poměrně náročný kus práce a popravdě vlastně i zbytečný, protože řešení už existují. Problém byl v tom vybrat takové, které bude nejvíce vyhovovat specifickým potřebám Databáze a jak jsem se za uplynulý rok během vcelku rozsáhlého průzkumu přesvědčil, žádné ideální neexistuje. Pod kapotou výsledného editoru tak sice běží TinyMCE, který zcela určitě patří mezi ty nejlepší a nejznámější (dost možná jste jej používali na spoustě jiných stránek, ani o tom nevíte), druhou polovinu však tvoří vlastní kód Databáze řešící zejména formátování textu a uživatelské rozhraní. Jakkoli se to možná nezdá, je to opravdu velký kus kódu a nemůžu nepoznamenat, že jde o pravděpodobně největší celek, který jsem zatím pro DH vytvořil.

Součástí této aktualizace je pak i nové tmavé téma, jehož kořeny pro mě sahají ještě před Databázi a pravděpodobně je zná ještě méně z vás, než je těch, co si pamatují na DH 1.0. Téma se jmenuje "Sigil" a jedná se o takový pomníček (jméno vepsané na temném kameni) jedné z úplně prvních věcí, co jsem na webu vytvořil (a dočkala se širšího používání), tedy barevnému skinu pro phpBB fórum stejného jména. To, ačkoli je stále online (a dávno opuštěné), již z technických důvodů můj skin dlouho nepoužívá. Když jsem si pak před pár týdny nostalgicky prohlížel několik málo uložených screenshotů, napadlo mě při tom, že by se kombinace barev velice dobře hodila i pro Databázi a během několika hodin bylo hotové preview, které mou prvotní myšlenku jen potvrdilo. Paleta barev není úplně totožná a byla upravena na míru právě DH, i tak se ovšem pro několik málo z vás může jednat o zajímavý výlet do minulosti. Pro ty ostatní pak o zbrusu nový vzhled, který Databázi náramně sluší. Jako obvykle jej zapnete v Nastavení > Uživatelské preference > Vzhled a to buď jako globální nebo noční či denní.


Vyhlídka do budoucnosti

Někteří z vás se možná ptají, proč se aktualizace nesoustředí na věci, které mají větší prioritu - tj. především tolik vyhlížené štítky pokrývající vše od témat hry, přes série až třeba po její individuální autory. Je nutno zmínit, že v tomhle případě se s prioritou snoubí i pracnost takového rozšíření a k tomu je nutná součinnost nás obou, která se odvíjí především od našich časových možností a ty jsou velice proměnlivé. Avšak není již tajemstvím, že právě příští aktualizace Databáze 2021.2 se bude téměř výhradně soustředit právě na zmíněné štítky.

Poděkování

Velké poděkování patří všem našim současným podporovatelům, díky kterým mohl tento update vzniknout:

@Arcee, @AuroN, @bart721, @BINGMAN, @bukrrCZ, @Bursoft, @Crash, @Daemon, @Duchino, @Dunemaster, @Eru, @Fingon, @Freiman, @Garret, @Gotreg, @Greg, @hatifnat, @HolyMeatball, @Indian, @JohnCZ, @Josef, @jvempire, @Karasman, @leebigh, @Marci, @mazar1234, @musa, @ntz, @oleav, @Pacman13, @Paul, @Radecker, @raisen, @Red, @RemixSvK, @Richmond, @rikuhahl, @ripper, @Ronik, @Shoggot, @Steve, @Syndrom, @TheHofi, @Tommy, @trawex: , @TRIAn29, @ZephyrCZ, @Zoltan

Pokud se vám naše práce líbí a chcete urychlit další rozvoj Databáze, budeme rádi, když nás podpoříte na našem Patreonu, nicméně po domluvě lze jednorázovou částkou na delší období přispět i mimo něj.

Do testování této aktualizace se zapojili @Jumas, @Psyx, @rikuhahl, @Ronik a @Zoltan. Děkujeme!

MCZ & Memphis

Diskuze ke článku

@MCZ (04.04.2021 17:20): Jo, obráceně mě to nenapadlo, díky za tip. Každopádně o trochu více "user friendly" (či intuitivnější) zadávání by nebylo marné, jsem rád, že se tomu ještě budeš věnovat :).

Právě že vybrat kurzorem pouze text také nefunguje, jakmile jej označím a začnu psát, odkazovaná stránka se smaže a stane se z toho normální text. Čili jediná možnost zůstává vepsat text do onoho "odkaz" a ten následně smazat (popř. nechat při označování textu třebas poslední písmeno z "odkaz"), což je poměrně krkolomné.
@Isair (04.04.2021 16:43): Už jsem to asi psal jinam, ale obecně je nejvíce safe text nejprve napsat, označit konkrétní část a pak ji formátovat, přidat odkazy atd.

Případně pokud přídáš nový odkaz jako "odkaz", tak text by měl jít změnit tím, že jej vybereš normálně kurzorem (pouze ten text) a přepíšeš. Každopádně později asi ještě zkusím to chování trochu upravit, nejspíše do toho dialogu přidám rovnou další input pro text odkazu.
Tedy ale to nové zadávání odkazů mi přijde poměrně hrozivé, možná jsem něco přehlédl a jen je neumím správně používat, ale zadám stránku, vytvoří se hypertextový odkaz s názvem "odkaz", chci ten text přepsat, ok když jej smažu, odstraní se i rázem ona odkazovaná stránka, čili musím nejdřív napsat svůj text a až potom smazat slovo "odkaz", ok no big deal, jenže poté chci psát nějaký text bez odkazu, ale ten se stále počítá jako hypertextový odkaz (logicky bych čekal, že opětovné kliknutí na ikonku nahoře na liště to zruší, ale ono ne), čili musím myší kliknout někam vedle, aby se to zrušilo. Celé mi to přijde hrozně krkolomné a neintuitivní, přitom starší verze fungovala bezvadně.

To samé původně spoilery, které už jsou ale nyní ok, díky za to:).
@Garret (29.03.2021 17:08): Vím o tom a plánuji opravu (nějak), ale až v příští velké aktualizaci. Do té doby si budeš muset v těch snad poměrně vzácných situacích vystačit s funkcí Undo.
na mobilu nejdou v "tiny" smazat reakční odkazy. tj. když na někoho reaguju a omylem v rozepsaném okně kliknu na další reakci, nejde to vymazat. nešlo by to opravit?
Jé, já jsem na screenshotu. :D jinak nové tmavé téma je super, žlutý text šetří oči.
@pipboy (26.03.2021 08:16): Důležitá věc - rich text není textarea, ta opravdu nic jiného než obyčejný text zobrazovat neumí. Rich text se zobrazuje jako editovatelný HTML dokument a to je právě ta část, kterou řeší Tiny a kterou jsem opravdu dělat nechtěl - není to ani tak znovu-vynalézání kola, jako spíše znovu-vynalézání jaderného reaktoru.

A odtud už se odvíjí i všechno ostatní - třeba ty náhledy textu - starší řešení fungují tak, že se náhled volá dodatečně (jako needitovatelné preview), a to pořád znamená strašné množství práce. A strašné množství práce kvůli něčemu, co se vlastně ani nebude tolik používat? Krom toho, v momentě, kdy máš statický náhled, vyvstává logicky otázka, proč se nedá editovat text i přímo, když už stejně musíš psát JS parser pro BBCode (tahat náhledy ze serveru by nebylo dobré řešení vzhledem k rychlosti).

Starý editor byl starý deset let a já už takový kód opravdu nepíšu a upravovat jej je strašná otrava. Aby pro mě byla práce na DH dlouhodobě atraktivní, tak jednotlivé části průběžně updatuju (což často znamená i zahodit a napsat znovu). Takže zjednodušeně - buď nový editor s Tiny (nebo něčím jiným) anebo by editor zůstal už navždy tak, jak je a to bez jakýchkoli dalších nových funkcí (např. synchronizace uložených textů atp.).
@MCZ (25.03.2021 19:08): to zas bych skoro rek, ze prohlizece maji uz dlouho textarea resizeable by default.

No puvodni otazka je myslena spis ve smyslu proc prechod na tiny a ne upgrade cehokoliv co tu bylo doted. Nebo je tam proste takovej rozdil v kvalite kodu, ze je jednodussi to zahodit a nacpat tam tiny? Do dusledku vzato ty nove ficury jsou vesmes prkotinky a rich texty na DH beztak nejsou buhvijak rich - delat takove zmeny, respektive kvuli takovym zmenam menit RTE zni celkem jako overkill.
@pipboy (25.03.2021 17:45): Tak jestli tě zajímá vyloženě něco specifického, co v tom článku nezaznělo, tak se klidně ptej dál, ale ty důvody "proč" jsou tam dostatečně popsány, si myslím.

Co se toho autoresize týče, ten je v praxi trochu špatně slučitelný s manuálním nastavením výšky, přičemž to první řešení je nakonec (imo) pohodlnější pro většinu uživatelů. Vlastně si mimo původního editoru na DH nevybavuji jedinou stránku/web-aplikaci, která by tohle umožňovala (různé blogy sem nepočítám), naopak je snad všude autoresize, takže na tuhle feature by neměl být problém si zvyknout.
Laborování s těmi mezerami v profilu uživatele je fakt otrava. Podíval jsem se na archive.org, bez něj bych byl ztracený. Tak je dobře vidět, jak jsem to měl dříve. Proto srovnáno, ale na jednu sekci jsem stejně zapomněl. No, každé editování profilu znamená, samozřejmě, opětovné nakonfigurování. Jinak bych tam ty mezery zase měl. A to celé musím podstupovat proto, že si jen chci doplnit další dohranou hru, jak si to tam vypisuji.

Momentálně vyladěno, ale vše ručně dokolečka narovnáváno. Měl jsem chybně číslice u dvou dohraných her.

Problém s mezerami konečně vyřešen, už to neresetuje při každém otevření. Super!
pokud reaguju na něčí příspěvek v diskuzi, který je níže, tak se mi obrazovka posune jen do půlky editoru, ale svůj text nevidím - musím ještě zascrolovat nahoru. nešlo by to opravit?
@Eru (06.03.2021 07:29): to je asi dost o preferencích, osobně mi ty zelené pruhy přišly docela humpolácké, teď je to minimalističtější a takové víc sexy :-)

ale ještě k editoru - určitě bych se taky přimlouval, abych nemusel klikat doprava nahoru kvůli kontrole překlepů, ale aby to kontrolovalo chyby zase automaticky
@Eru (05.03.2021 22:41): Tohle ti taky vadí odkaz ? Raději jsem to také zakroužkoval (ikdyž ne tak pěkně)... Ne pardon... Aktualizace je super, určitě krok dopředu. Jasně nemusí se líbit všem, ale tohle mi přijde fakt jako banalita, určitě to nevypadá kvůli tomu "blbě".
@Eru (06.03.2021 07:29): Ty zelené pruhy mě naopak vůbec nechybí,. Nyní je design čistčí a méně agresivní. Navíc, jak psal @MCZ, můžeš si danou část profilu doplnit dalším textem, obrázky, odkazy apod... Je Tvá volba, že to máš prázdné.
@MCZ (05.03.2021 14:22): Tak to je jasný, že jsme si toho měli všimnout při testování, ale já si toho bohužel všiml až dnes. Bylo by dobré, kdyby se tahle funkce vrátila a doufám, že to nebude příliš složité na implementaci. Prozatím budu mít asi sem tam chybku v textu, ale to přežiju :)
@Zx Atari (04.03.2021 21:01): Šipkou můžeš posunout kurzor mimo odkaz a pokračovat v normálním textu.

@Jumas (05.03.2021 13:06), @Psyx (05.03.2021 13:08): Vzhledem k tomu, že kontrolu pravopisu nepoužívám, tak ani nevím, jak to v případě Tiny funguje. A co koukám do dokumentace, tak nějakou podporu pro to snad má, ale jako nezlobte se kluci, ale s tímhle jste opravdu měli přijít během testování, pokud se tedy kontrola objeví, tak až v příští verzi.
Trochu mi tu chybí automatická detekce chyb v rozepsaných diskuzních příspěvcích a komentářích, ale předpokládám, že to má na svědomí Tiny a nepude s tím nic dělat.
Update se nejspíše dalekosáhle a nepříznivě projevil v mém DH profilu. Nepamatuji si, jak jsem to dříve přesně měl nadefinováno, ale ty odělující sekce, zvíraznění, nadpisy, obrázky s názvy, to vše je nyní s mezerou pod. No, a když to posunu, aby bylo, jak chci, stejně se to zase vrátí do stavu bez provedené manuální změny. 

Tudíž nechávám momentálně být, protože si fakt nechci zkazit profil. Editaci jsem prováděl v BBCode.
@MCZ (04.03.2021 13:56): Fungují a jsem za to rád. Spíš jsem to vnímal tak, že pokud přijde někdo nový, tak na tuto funkcionalitu sám od sebe nepřijde. Ale chápu, že ne vše jde snadno editovat.
A jak pak se v tom novem editor vkladaj odkazy?   Ted kdyz vlozim odkaz do textu, tak to chytne celej prispevek a ne jen tu oznacenou cast. viz muj post v kulture.
@MCZ (04.03.2021 13:56): Muj napad asi ano, ale ten byl jiny :D Vzhledem k tomu, ze zejmena ctu a malo pisu me samozrejme odpovedi na ostatni take zajimaji :) Dalsi barva byt nemusi, jak jsem psal, odpoved na prispevky muze zustat vzdy tmave modra, prime zmineni uzivatele muze byt modre nebo ne dle aktualniho prihlaseneho uzivatele. Proste mi prijde, ze se to aktualne o dost hure cte (musim ocima dost hledat, kde zacina text prispevku).
Keď si na telefóne otvorím profil ľubovoľnej hry a klepnem na záložku v pravom hornom rohu, aby som rozklikol kategórie, v popise jednotlivých položiek chýba medzera medzi názvom kategórie a počtom odkazov.
Čisto ilustračný príklad:
Počet komentářů5
Diskuze64
Atď.
@MCZ (04.03.2021 13:56): I ty ostatní skiny jsou imho teď "nejčistší", co kdy byly. Ačkoliv na ten základní bych si určitě ztlumoval jas monitoru. Na plnou palbu je to trochu moc už. 

Sigil theme ale opravdu asi v současné době nejlepší. Šetří po večerech oči, díky kontrastním barvám je vše důležité dobře viditelné a... Zavání nostalgií po revolučních časech našeho mládí. 

Udělal si mi, synu, radost. :´-)
@Kunick (03.03.2021 22:17): Zkratka stále funguje; on je trochu problém ten text doplnit k některým tlačítkům.

@PavelU (03.03.2021 23:00): To je těžké, každému se líbí něco jiného. Mám každopádně za to, že kvůli designu samotné sekce v profilu to většina uživatelů opravdu nedělá. Trochu jsem ještě upravil zvýraznění ikony, ale více už s tím hýbat opravdu nebudu. Pokud ti vadí příliš výrazné odkazy na hry konkrétně ve tvé výzvě, tak je nepiš tučným písmem.

@Garion (04.03.2021 00:00): Tak byl to mám za to tvůj návrh. :-) Každopádně přidání ještě jedné další barvy bylo zcela vyloučeno, takže jsme šli opačným směrem a ztlumili ostatní a to i proto, že v textu příspěvku svítily ty nicky stejnou barvou jako jméno autora. Plus vycházím z logiky, že tě odpovědi ostatním uživatelům vlastně tolik nemusí zajímat (ne natolik, aby svítily modrou/žlutou), takže klidně můžou trochu zapadnout. Každopádně pořád jsou tučně.
@PavelU (03.03.2021 23:00): Pošleš mi prosím screenshot těch Doplňujících informací ve starších ročnících, díky.

@Garret (04.03.2021 00:44): U sledovaných her se předpokládá, že tě ty komentáře zajímají a chceš je vidět všechny bez rozklikávání, tudíž se aktuálně neslučují. Slučování je především ochrana proti vytapetování celého modulu jedním uživatelem komentáři ke hrám, které tě vůbec nemusí zajímat.
Nový textový editor super špyca. Ale to slučování komentářů moc nechápu - nepřečtené vidím stejně po jednom od jednoho uživatele a jestli si to pamatuju dobře, taxe to zavádělo kvůli lidem, co přidali několik komentářů najednou...? Sloučí se mi až ty přečtené.
V textu příspěvků je nyní zvýrazněna pouze přezdívka přihlášeného uživatele, tedy vás 

Prijde mi to az prilis nevyrazne. Myslim si, ze historicky je tak trochu zazito, ze odpoved na prispevek se dava na zacatek radku a zaroven slouzi i jako jakysi oddelovac v pripade, ze prispevek odpovida na vice jinych prispevku. Ted to dost splyva, zacatek samotneho textu musim trochu "hledat" a obecne se mi to hure cte. U pouheho zmineni uzivatele mi to prijde v poradku, bez pouziti zavinace by jmeno uzivatele take nebylo zvyrazneno, tedy by mozna bylo resenim tyto dva pripady oddelit.
Náhled textu v profilu uživatele vypadá fajn. Snad to bude jednodušší na údržbu. Splněné kategorie Herní výzvy, to nechápu. Předešlé pojetí zeleného proužku bylo naprosto geniání. V podstatě nyní o důvod méně to dále hrát. Předešlý koncept snadno zvýrazňoval to, co měl. Tady, jakkoli jsou ty trofeje pěkné, má stále dominantní postavení ta modrá barva, která ty zelené kategorie převáží. Doplňující informace u předešlých ročníků Herní výzvy, u 2020 mám chybně zobrazeny ty linkované hry, co mají jít do obráceného trojúhelníku. Když jsem celý ten text nyní nakopíroval do mého profilu, zobrazilo se správně, akorát s mezerami mezi řádky. Myslím, že jsem to linkoval totožně, jako to je vidět v ročníku 2021.
Za mě výborné. Nové téma Sigil se mi opravdu hodně líbí a okamžitě jsem do něj přepnul. Byť mi ta modrá barva přijde také jako trademark, jak píše @Kunick, tak jsem prostě přepnout musel, vypadá to parádně.

Perfektní práce!
Původně se mi nepozdávalo to ztmavení oslovení. viz @Memphis (03.03.2021 21:58): (přece jen ta modrá je trademark), ale myslím že si rychel zvyknu. Takže celkově velký potlesk!

Jediná drobná výhrada tak zůstává, že z napovědy na přidání odkazů zmizela klávesová zkratka Ctrl+1, 2, 3.
Nevím nakolik ji používají nově příchozí uživatelé, ale přijde mi to jako užitečná drobnost.
Tento příspěvek jsem si rozepsal a uložil na telefonu, a následně načetl a odeslal na PC, díky @MCZ! :)