Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Milan Koubský • 38 let • Praha (ČR - kraj Praha)

Komentáře

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

  • PC 90
Herní výzva: To je člen!
V roce 2004 lidé slintali nad hvězdným trojlístkem druhého Half-Life, Far Cry a Doom 3. Málokdo by čekal nějakou konkurenci. Ta přišla. A velmi důrazně. Riddick je totiž fakt dobrá hra. Je to jedna z těch her, kdy mě to tak baví, že nechci konec. A když to skončí, tak jsem smutný.

Perfektní atmosféra trestanecké kolonie, ze které není úniku. Prostě vás jen zamknou na nějaký neznámý planetě a nechají vás dožít na hnusné šlichtě. Nehostinné podmínky. Žádná práva. Jen právo silnějšího. Graficky je to moc hezky udělané a ozvučení je super. Poutavý příběh pohání skvělý scénář. Jako ve filmu.

Herní náplň se pořád mění. Plynule přechází od stealth k akci a zase nazpátek. Hra nenudí ani chvilku. Perfektní spád vás pořád žene dopředu. Je fakt, že jsem se kvůli nelineárnímu postupu asi dvakrát na chvíli ztratil, ale zato se tady dá pěkně pokecat z vězni a některý postup řešit více možnostmi. Hra hodně poutavě graduje.

Většina zbraní je na DNA, takže si užijete spíš bojů na blízko. Ty jsou taky zábavné. Stejně jako střílení ve střílecích pasážích. Úplně nejzábavnější je ale jízda v mechu. Celá hra je hodně zábavná. Jen škoda, že je tak žalostně krátká. Sice se nic nenatahuje a drží se to filmového zážitku, ale je to fakt krátký.

Výborný prequel k ucházejícím filmům.

Pro: scénář, spád, atmosféra, zvuky, prostředí, různorodá hratelnost

Proti: divné menu, hodné krátké

+16

Contract J.A.C.K.

  • PC 65
Herní výzva: Pokračování příště!
Podle zdejších ohlasů se dalo čekat, že vývojáři dovedou hru do naprostého absurdna. Když si to vezmete v kontextu z univerzem NOLF. Jestli znáte filmy typu Komando nebo Rambo 2-3, tak budete vědět, o čem je řeč. Parodie. Parodie na střílení, na válku. Jako, že hrdina všechny trefí a jeho ne. On všechny přechytračí a oni jsou jen na odstřel.

Už když hrdina na začátku přetrhne provazy, tak je jasné, kam se hra bude ubírat. Nejdřív zastřelíte mafiány. Potom na zkoušku spoustu panáku z Harmu. Aby jste se přes spoustu udatných Čechoslováků dopracovali až k Italům. Jediné, co vám stojí v cestě je omezený zásobník a jeho neustálé otravné přebíjení. V téhle hře se pořád a celou dobu střílí. Střílíte pořád ty samé nepřátele.

Střílení mě dost bavilo. Hra krásně odsýpá. Nepřátel je hodně a jsou krásně pitomí. Je to výbornej relax. Do toho opět dost vydařený humor. Co na tom, že to není jako původní NOLF, když se podíváte do vesmíru. No dobře, při vzpomínce na detailní a vymazlenou hratelnost předchozích dílů jsem trochu zamáčkl slzu. Alespoň, že to má nový název.

Hra je to teda dost krátká. Pohých 7 kapitol. Na střední se to dá v pohodě projít za dva večery. Alespoň to nezklouzne do velkého stereotypu. A to taky díky bezproblémové grafice a perfektní hudbě. Jen ty lasery si hra mohla odpustit. A ovládání vehiklů je stejně debilní jako v minulém díle.

Celkově je to docela dobrý přídavek, odbočka. Dobře se tady střílí. Možná fakt dobře, že to není delší.

Pro: zábavná parodie na akční filmy, hudba, humor, naštěstí krátké

Proti: jeden druh nepřítele

+20

King's Bounty: The Legend

  • PC 90
Neuvěřitelné se stalo skutkem. Dohrál jsem to. Čekal jsem dlouhou hru, ale nečekal jsem, že u toho zkejsnu 80 hodin a celou dobu mě to bude jakž takž bavit. Je fakt, že ze začátku mě to a vlastně po celou hru dost bavilo. Hodně bylo večerů, kdy jsem se nemohl dostat ke spánku kvůli určitě už poslednímu souboji.

Cestování přes několik map za novýma jednotkami je taky vopruz.

Hra je možná trochu zbytečně natahovaná. Musíte tady vykosit svět ve stále stejných, i když stále překvapivě zábavných soubojů alá HONAM. Tenhle systém nadčasový. Hra má pěknou grafiku. Mapy jsou fakt hezky promyšlené. Docela zábavný humor. Nebere se moc vážně a není to moc dotěrné. Hudba je možná pěkná, ale mě docela rušila.

Příběh je takový klasický pohádkový. Ještě bych zapomněl na docela nevyvážené povolání. Za paladina to může být už na střední záhul. Teda, podle schopností, na které by se musel specializovat. Jsou docela k ničemu. Já hrál za bojovníka a z hlediska obtížnosti (střední) jsem neměl problém. Problém byl jen z jednou chybou, po které hra zamrzla (Endoria, rytířský turnaj v hradu). Ještě teda problém z časem. Hru jsem rozehrál už v červnu.

Teď, po dohrání, jsem se dozvěděl, že nepotřebné jednotky šlo ukládat do hradů. Sakra!Já je vždycky zabíjel.

steam čas: 80! hodin

Pro: zábavná hratelnost, životnost, humor, většina hry návykovost

Proti: zdlouhavé cestování za doplnění stavů, nevyvážená povolání

+17

No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way

  • PC 90
Herní výzva: Only the best! (těsně, ale jo)
Tohle je ve všech ohledech stejně dobrá hra jako jednička. Je to pořád dost vtipné. Nejvíc mě teda chytli za bránici Indičtí obtloustlí policisté, kteří se po mírném popoběhnutí zadýchávali. Bylo toho víc. Platí, že čím víc stealth, tím víc si vyslechnete. Rozhovory hlídačů jsou k popukání. Stealth je dobře udělaný. Je to skvěle vybalancované. Střílení versus stealth. Ani jedno nenudí. Obojího je tady akorát.

Od minula se o dost zlepšila grafika. Cate Archer vypadá líp. Vlastně všechny postavy vypadají líp. Nový RPG prvek je docela zábavný. Slušná motivace k hledání dokumentů. Protože, když se na to nevykašlete, tak vám to dost ulehčí život na konci. Konečně, po dlouhé době mě nerušila muzika při akci. Pohodová a relaxační muzika neruší v soustředění a občas jsem si i nechal jen tak chvíli puštěné příjemě hrající menu.

Hra často mění prostředí. Často mění styl hraní. Nikdy nespadla do nějakého stereotypu. Pocit ze střelby je super. Děj a příběh jsou super. Souboje s bossy jsou super. Nepřátelé jsou vtipní. Ty jejich uniformy nemají chybu. Výbava a zbraně jsou super. Jsou stylové. Žádné přehnaně futuristické kousky. Beruška v podobě štěnice, výbojka, odstraňovač těl, klíčenka s baterkou. Má to prostě styl.

Všechno, co bylo dobré na jedničce, tady je. Plus lepší grafika (hlavně na zpracování postav je to znát). Plus RPG prvky. Je to strhující a taky bohužel dost krátké. Jestli to nechcete procházet s prstem v zadku, dejte si to na těžší obtížnost, než je normal. Nepřátelé totiž nejsou moc chytří na to, aby dlouho vzdorovali.

Pro: dynamicky se měnící hratelnost, design, RPG prvky, výbava, zbraně, příběh, hudba, je to dost vtipné

Proti: krátké, tupost nepřátel (to se dá přežít)

+28

Soldier of Fortune: Payback

  • PC 50
Herní výzva. Nad Tatrou sa blýská! Tohle byla docela slabota. A to jsem se snažil být hodně shovívavý. Tuhle sérii mám totiž docela rád. Imponovalo mi na ní, že se nemuselo tolik přemýšlet. Bylá to zábavná brutální výplachovka. Nemuseli jste dát nepříteli dva zásahy z brokovnice do hlavy, aby umřel. Tenhle díl to ale zavedl do absurdna. Totální arkáda.

Příběh nedává vůbec žádný smysl. Hrajete tady za nějakého lovce teroristů. Jdete po nějakých nebezpečných lidech. Ale proč? To se tady z těží dozvíte. Nějaké rozhovory tady jsou. Spočívají ale jen ve vyhrožování smrtí. V praxi jdete do mise. Postřílíte nějakých 150 tupých panáků, aby tělesnou stavbou úplně stejný člověk vydržel pět zásobníků samopalem do hlavy.

Hra je brutální. Spíš k smíchu. Pistolí ustřelíte hlavu. Kalachem odstřelíte na jednu ránu nohu ve stehně. Nepřátelé jsou jak napuštění panáci, kteří po zásahu prasknou a vylejí se z nich hektolitry krve. K tomu jsou ještě naprosto tupí. Neumí se krýt, házet granáty nebo si jenom dřepnout. Umí jen po velkých počtech naběhnout do rány. Celá hra je vlastně o tom 4 hodiny střílet, aby to náhle skončilo. Bez jakýchkoliv emocí nebo vysvětlení.

Technická stránka je na tom docela dobře. Hra pěkně vypadá. I když v nastavení se toho moc nastavit nedá. Jen rozlišení. Nepadá to a hudba ujde. Zbraně jsou pěkně ozvučené a zpracované. Vlastně mě to střílení docela bavilo. Nemohl jsem to tak nějak přestat hrát. Mění se hodně prostředí. Není to stereotypní. Akorát jsem si to teda měl dát do kategorie za den hotovo.

Tupější střílečku jsem dlouho neviděl (jestli někdy). Slušný úpadek skvělé série. Kdybych za to dal plnou cenu po vydání, tak bych se asi tolik nebavil.

Pro: zbraně, pocit ze střelby, příjemné kulisy, total oddychovka

Proti: rozpadající se nepřátele, nesmyslný děj, délka, ubohá UI, tupost, total arkáda, nadpozemští bosové

+24

Corridor 7: Alien Invasion

  • PC 55
Herní Výzva. No Fujtajbl! Od tohohle jsem čekal ledasco. Velké bloudění, stereotypní hratelnost, hnusnou grafiku, archaické ovládání. Ono to ale zas tak hrozné nebylo. Ano, ovládání se ani nedá pořádně nakonfigurovat. Hudba je nevýrazná a zbraně strašně ozvučené. Atmosféra je ale kupodivu docela hustá. Strašidelné zvuky kvílí v pozadí a vy se musíte mít pořád na pozoru, protože nepřátelé po vás jdou. Nezastaví je nějaké nicotné dveře.

Ufoni jsou pěkně oškliví a pěkně se roztékají po zásahu. Někteří jsou neviditelní. Díky predátořímu pohledu je ale zahlídnete. Může se to zdát neuvěřitelné. Mě tahle hra nějakým zvráceným způsobem bavila. Celý koncept totiž není jen o tom, najdi exit a vypadni. Tady musíte ještě celou úroveň vystřílet. Je to pekelné bludiště. Bez mapky bych to asi nedal. Často jsem se přistihl, že nekoukám na grafiku a tunely hry, ale jen na tu mapku.

Bavilo mě, že hra nedrhne. Je hodně akční. Musíte být ve střehu. Díky hledání zapomenutých nepřátel jsem si připadal jako lovec. Ke konci už teda na mě stereotyp docela šel. Naštěstí to nemá nějaký přestřelený počet úrovní. Hlavní boss byl ovšem mega zklamání.

Hra má špatnou grafiku a na dobovou konkurenci nestačí. Na to ale není potřeba se dívat. Stačí mapka a nepřátelé.

Pro: koncept vystřílej úroveň, mapka, agresivní a pěkní nepřátelé, slušná atmosféra

Proti: extrémní bludiště, po chvíli stereotypní

+11

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  • PC 80
Herní výzva. Zapomenutý kousek. Ano, tenhle kousek mi ležel ve skříni asi rok. Ne a ne se k němu dostat. Těsně před vyhlášením výzvy se mi to povedlo. Byla by škoda to sem nezařadit, protože mám fakt radost, že jsem to pokořil. I když mě hra někdy dost vytáčela.

Mix žánrů. Adventurní prvky nejsou ve hře jen do počtu. Rozhovorů, sbírání předmětů a plnění rébusů tady jde překvapivě do hloubky. Některý rébusy byly i docela těžké. Fakt jsem nečekal, že téhle herní náplně tady bude dobrých 50 % hry a že to bude dávat smysl. Naopak stealth prvek prvek rozhodně není tak zábavný. Hra je v téhle části dost těžkopádná. Úprkové pasáže jsou ale výborné.

Na akci jsem si musel chvíli zvykat. Hrdinovy se pořád točí hlava sám nepřebíjí, nemá zaměřovací terčík a špatně vidí přes kouř výstřelů. Psychika hrdiny je celkově zajímavá věc. Kde jinde má vaše postava strach z výšek? Kde jinde může spáchat sebevraždu? Je to labilní člověk a celková atmosféra mu moc nepomáhá. Naštěstí jsou nepřátelé dostatečně debilní. Bohužel to občas kompenzují respawnem.

Příběh se může zdát propracovaný a hluboký. No, z dnešního pohledu to vypadá jako solidní klišé. Má to ale pěknou dobovou atmosféru. Je to špinavé a kruté. Místy dost nemilosrdné. Ve hře je spoustu záseků u věcí na které jsem mnohdy přišel náhodně. Savovat se dá jen na některých místech. Chcípal jsem a tápal hodně a dohrání mi způsobilo slušné uspokojení.

Pro: atmoféra doby, uvěřitelný hrdina, slušný mix žánrů, rybolidé

Proti: stealth pasáže, umělá inteligence, otravné záseky

+26

AquaNox 2: Revelation

  • PC 80
Herní výzva Šedá Myška. Je vidět, že moc hráčů tady nelákalo po odzkoušení jedničky zkusit i další díl. Pouhé 4 hodnocení. Mě ale bavila o dost víc než první díl. Kašle pes na to, že to má pořád stejnou grafiku a pořád stejné prostředí. Na první pohled se toho opravdu moc nezměnilo. Až na hezčí výbuchy. Celé je to ale mnohem víc vyladěné a přívětivější.

Nejzábavnější element oproti jedničce je pro mě pomocný zaměřovač. Už dost bylo zdlouhavého zaměřování titěrných a rychlých cílů z jedničky. Sice to žere energii z reaktoru, ale je to neocenitelná věc, kterou jsem za celou hru neodložil. Souboje jsou zábavnější, odsýpají a zmizela frustrace. K rozmělnění obtížnosti taky přispívá sektorový model poškození. Když máte zepředu jednu čárku, stačí se otočit a nějaké těžké rány schytat do zad. Předek se zatím stihne opravit.

Zásah torpédem je mnohem fatálnější. Nepřátelé jimi sice tolik nestřílí, ale když už, tak jsou bzučáky nutností. Sama vaše loď unese jen pár torpéd oproti minule. Souboje prostě mají větší šťávu. Jsou mnohem rychlejší. Jen té výbavy je na můj vkus docela málo. Jen 4 lodě, které ale musíte měnit podle toho, co se do té které mise hodí.

Grafika, zvuky, prostředí. To zůstalo stejné. Díky designérským rozhodnutím už tady nemáte takovou volnost. Bariéry maskované za proudy. No, to vypadá docela divně. Díky tomu jsou ale mise o dost pestřejší. Některé sice trvají jen pár minut, ale je jich dost. Ubylo keců a rozhovory se dají zpětně přehrávat. To je pro mě další velké vylepšení.

Bonusové úkoly v misích jsou divné. Nemáte k nim žádné info. V podstatě jen občas něco naslepo splníte. Na tom chtělo ještě zapracovat. Válečná kořist z misí je naopak super. Kam se na to hrabou obchody. Příběh je docela pěkný, ale na konci mi ho degradoval jeden divný zvrat. A celkově divné zakončení. Také by to chtělo trochu epičtější bitvy na konci. Bylo to tam až moc komorní.

Pro: pomocný zaměřovač, sektorové poškození, lepší rozhraní řečnění, akčnější bitky, válečné kořist

Proti: málo infa na bonusové úkoly, zakončení příběhu a celkově moc klidný konec, bariéry, málo vybavení

+12

Blake Stone: Planet Strike

  • PC 70
Musím říct, že datadisk všechno nepatrně vylepšuje. Větší pestrost nepřátel. Ehm, víc skinů nepřátel. Víc zbraní. Nové vypadají líp a ta nejsilnější si dá i používat. Takže se tady vlastně dají používat dvě zbraně. Nejsilnější kulomet, dle vzoru původní hry, a nový kanón, který zblízka zraňuje i nositele. To je teda pokrok.

Konečně někoho napadlo dát mapku na hlavní lištu. Hratelnost je díky tomu mnohem plynulejší. Ani jednou jsem tady neměl komplex z bludiště. Škoda, že díky tomu zmizela možnost zapnutí velké mapy. Hodila by se to především kvůli návratům k teleportu. Je to kapánek těžší, než původní hra. Zastřelit zezadu pár ranami tě tu stále můžou. Hlavní boss nebyl jednoduchý. Z novým kanónem na něj ale jde krásně vymyslet taktiku.

Jak je u tohoto enginu zvykem, obsahuje tradičně debilní ovládání nevyžadující myš. Obsahuje tradičně dobrou hudbu a tradiční datadiskovou délku. Docela mě to bavilo celou hru. Autoři se snažili, ale v dobové konkurenci už to přeci jenom trochu ztrácelo dech. Moc novinek znatelných neobsahuje.

Kdyby jste si někdy chtěli zkusit nějakého Blake Stone, tak rozhodně tenhle díl.

Pro: vyladěná hratelnost, žádné bludiště, minimapka, nové kvéry

Proti: stále jen placka, těžce zastaralé ovládání, dobová konkurence

+8

AquaNox

  • PC 60
Už dlouho jsem nehrál rozporuplnější akci. Na jedné straně je perfektní grafické zpracování. Na tu dobu umožnila hra spoustu grafických nastavení. Spoustu detailů tehdá hra zoobrazovala a musim říct, že i s odstupem času to pořád nevypadá zle. Do toho pěkné zvuky a vlastně i nezvyklé herní prostředí. Moc dalších ponorkových akcí opravdu není.

Bohužel herní náplň není úplně to pravé ořechové. Málo hraní, spoustu kecání. Koho zajímá 20 minut dialogů, když odměnou za to je pět minut průměrného střílení? A takhle celou hru. Kecání a celkem repepetivní náplň misí. A to ještě o nějaké ty nepovinné kšefty můžete přijít, když jenom tupě odklikáváte dialogová okýnka. Které, ač je hra pro dospělé, jsou nakreslena dost infantilně.

Nevyvážená obtížnost misí. Jedna ze čtyř misí je dost tuhá. Po ní si koupíte lepší kvér a další tři vystřílíte snadno. Obchod je tady dost nedomyšlený. Možná by tomu víc seděly RPG prvky. Ty těžké mise jsou frustrující hlavně kvůli rychlým nepřátelům a pomalým zbraním. Torpéda jsou k ničemu a nepřátelé nevyzpytatelní v pohybu. Mise s EMP přestřelkama byli fakt ubíjející.

Je potřeba si nastavit citlivost myši skoro na minimum a mít velkou trpělivost u častého opakování. Nebo snížit obtížnost. K tomu jsem se ale nesnížil. Ale jo, docela mě to bavilo. Pěkný příběh, něco vtipu a ve druhé polovině jsem se to naučil i obstojně ovládat a efektivně snímat nepřátele v nepřetržité akci. Ale až po zdolání smrtících EMP misí. Pak jsem i ocenil docela pěknou, neznámou atmosféru.

Když posloucháte dialogy, můžete se naučit i pár zajímavostí o oceánech.

Pro: grafika, originální prostředí, pěkný příběh, slušná atmosféra

Proti: moc keců a krátké mise, často frustrují, chaotické, systém obchodování, repepetivní náplň misí

+12

BlackSite: Area 51

  • PC 70
Tenhle typ her mi nějakým způsobem sedne. Výplach, odpočinek. Tady nemusíte dumat nad sofistikovaně kreativními nápady designérů. Žádný design tady totiž není. Jen rovná cesta dopředu. Nemusíte tady dumat nad novátorskými nápady. Žádné tady nejsou. Jen střílení nabíhajících nepřátel a pohodový, klasický, konspirační příběh.

Samotná akce je super. Výborný pocit ze střelby. Je nutno počítat z balistikou na pohybující se cíle. Destrukce prostředí a výbuchy tomu dávají šmrnc. Je to pěkné ozvučené. Atmosféra cizího, záhadného nepřítele je taky slušná. Jen škoda, že zbraní je málo. Celou hru jsem si vystačil prakticky jen ze samopalem. Trochu mě naštvala ta futuristicky vypadající brokovnice.

Hře se bohužel nevyhnuly chyby. Občas se zasekne skript z nutností načtení hry. Naštěstí se nezasekávají parťáci. Pěkně šlapou. Akorát ten systém zadávání rozkazů je až moc zjednodušený a nešikovný. Asi to byla, v té době, taková móda. Mít sebou parťáky. Hodně her z konce roku 2007 je využívá. Při prvním zabitém jsem se lekl zapnutého vibrujícího gamepadu na počítači. Konzole jsou tady hodně znát. Fakt hodně. Třeba už jenom nastavením grafiky. Kde nešlo nastavit skoro nic. Proč mi sakra nešlo zapnout vyhlazování hran?

Hra příjemně odsýpá a docela pěkně graduje. Bavilo mě to po celou dobu hraní. Bylo to ale extrémně krátké. A taky to mělo dost useknutý konec. Jako v jedničce. Asi už na to nezbýval čas ani peníze.

Pro: akce, destrukce, atmosféra neznámého nepřítele, gradace

Proti: občas chyby, málo zbraní, hodně krátké, nemastné zakončení

+16

Blake Stone: Aliens of Gold

  • PC 70
Blake Stone není špatná hra. Ve své době měla pár pěkných nápadů. Možnost volně se pohybovat po celé epizodě od ní dokonce převzal i legendární System Shock. Od časů Wolfa přibyl raketomet. I když, jeho efekt vypadá na tomhle enginu už dost úsměvně.

Uvidíte tady náznak postupného poškození. To nebylo ani v Doomu. Umírání nepřátel je taky docela zajímavé. Někteří to i fingují, aby vám pak zezadu zasadili fatální ránu. Ano, v téhle hře můžete umřít i na jednou ránu, pokud dobře sedne. Nepřátel je dost druhů.

Obtížnost je dost nevyvážená. Většinu hry se prochází snadno, ale pak přijde rodiště elektrických bestií s nekonečným přísunem a je hůř. Musí se to proběhnout. Takže třeba nějaká čtvrtá úroveň v první epizodě je těžší, než hlavní boss v šesté epizodě. Nápad ze spřátelenými vědci je super. Jako, že se všechno nemusí střílet. Narozdíl od Wolfa je tady konečně mapa. Takže se nebloudí. Do toho hraje pěkná hudba.

Bohužel je toho moc a je to pořád stejné. Minimálně 56 úrovní střílíte pořád ty stejné nepřátele jednou nejsilnější zbraní. Sbíráte ty samé karty a otevíráte ty samé dveře. Od čtvrté epizody jsem si mise dávkoval už jen velmi pomalu, abych si hru neznechutil. Přeci jenom je to pořád placka, která působí proti Doomovi už dost zastarale. Alespoň fungovala i na slabších šunkách.

Pro: nové nápady, mapa, animace poškození a umírání, hudba, fatální rána

Proti: moc dlouhé, po čase i větší stereotyp, nevyvážená obtížnost

+12

SAS: Písečný skalp

  • PC 0
Je to špatné. Je to hodně špatné dnes. Bylo to hodně špatné i tenkrát. Stejné prostředí, stejní nepřátelé, pár zvuků. Doprovodný text a příběh je hodně blbě napsaný. No dobře, bylo to asi splácané ze srandy. Vůbec si to nemusíte stahovat, natož rozbalovat.

V konkurenci ze zdejšími hrami a vlastně še všemi hříčkami, které si můžete na internetu zahrát v okně, je to naprostá a suverénní nula. Škoda, že alespoň ty informace o SAS nejsou lépe napsány. Škoda, že tady nejde umřít.

Pro: je to výtvor, brzo to skončí

+7

The Lost Episodes of Doom

  • PC 75
Pro mě je to zatím nejslabší Doom. A to hlavně kvůli první a většině druhé epizody. Nemůžeme atutorům upřít jisté novátorství v přístupu a level designu. Koho jiného v té době napadlo nacpat do FPSka tolik hádanek? No, hádanek. Spíš správnou kombinaci teleportů nebo spínačů. Dokonce se i objevý secret povinný postup. Což je vopruz.

Je nutné to i všechno podrobně prozkoumávat. Žádný spínač vám nemůže ujít. V kombinace s velkýma úrovněma a málo nepřáteli to vychází docela nudně. Něco teda šlo ošmelit přeskočením (ZDoom). S tím autoři nepočítali. Hlavně v první epizodě je málo nepřátel. Ještě míň silných nepřátel. A ten konec? Kdo dohrál první epizodu v původním Doomu, bude vědět o čem je řeč.

Hra začne nabírat šťávu až ke konci druhé epizody. Hádanky s teleporty asi vývojáře omrzely a vrátili se k starýmu dobrýmu Doomu. Hlavně třetí epizoda je jak má být. Spousta nepřátel, přehlednější design, zvýšená obtížnost. To se opět vrátí Doom adrenalin a totální výplach nad rychlou rubačkou.

V době, kdy už byl na světě skvělý Doom 2, tohle trochu ztrácelo smysl. Už mi trochu vadili stále stejní nepřátelé a nepřítomnost dvouhlavňovky. Ale i tady má Doom design pořád něco do sebe. I když mě některé úrovně vyloženě krkali.

Pro: 3 epizoda, Doom drive a atmosféra

Proti: první půlka hry hry narvaná zbytečnýma hádankama, méňe nepřátel, konec první epizody

+12

System Shock 2

  • PC 95
Shodan je opravdu zákeřná bestie. Nemilosrdná, krutá s dost tuhým kořínkem. Člověk by řekl, že po explozi v minulém díle bude mít dost. Nemá dost a je silnější než dřív.

Nechápu neúspěch téhle série. Novátorský přístup. Tolik nových nápadů. Jenže hráči jsou konzervativní pancharti. Proč si hrát na pomalé otloukánky, když můžu vzít BFG a pořádně jim to nandat. Moc velká hloubka hry? Nebo to byla špatná reklama? Každopádně, o kvalitní hru se často stará komunita. Pokud si v dnešní době můžu celou hru hodně vylepšit různými módy, bude to asi znak toho, že se tady skrývá kvalita.

Atmosféru u mě rozhodně nedělá zdejší hudba. Do takhle ponurého a osamoceného prostředí se podle mě svižná elektronická hudba nehodí. Ani akce na to není dost akční. Jinak je atmosféra perfektní. Pocit samoty a odříznutí na vesmírné lodi, která je hodně vzdálená od domova. Strašidelné zvuky. Pocit zranitelnosti. Rozhodně hra nepatří k nejlehčím, pokud si jí nedáte na nejlehčí obtížnost.

Nelineární úrovně, které je radost prohledávat. Postupně se přitom dozvídat střípky ze skvělého příběhu. Zápletka je až skoro beznadějná a bezvýchodná. Jak se z toho můžu dostat? Jako bych letěl do slunce. Nepřátelé jsou odpudivý a objevují se pořád znovu. Nábojů je málo a jsou drahé. Design je parádní a zbraně dost nemotorné.

RPG prvky jsou nejlepším prvkem hry. Celý systém je postaven tak, že se můžete vydat snad třiceti různými cestami. Věřím, že všechny budou fungovat. Já se dal cestou hackera ze specializací na lehké zbraně. Úplně jsem například vynechal PSI. To může pak být úplně jiný zážitek. Tohle se fakt povedlo.

Trochu mě štvalo časté utíkání před mouchami. Ještěže nebyli moc chytré. Ve hře je oproti jedničce méně hádanek. Což jsem uvítal. A méně přehledná mapa. Jinak se duch hry nezměnil. Dost mě potěšila i úplně poslední nostalgická úroveň téhle dlouhé hry. Na FPS je délka hry hodně nadprůměrná a zábavná.

Pro: atmosféra, perfektní design, rpg prvky, perfektní příběh, komunita vylepšující hru

Proti: časté zdrhání před mouchama, občas dezorientace

+24

Duke Caribbean: Life's a Beach

  • PC 55
Tak nevím. Už jsem toho asi moc přejedený. Nepřijde mi totiž moc vtipné metat vybuchující vajíčka nebo rozsévat smrt stříkací puškou. Kdyby alespoň z nepřátel neteklo tolik krve. Je fajn, že mají nepřátelé prázdninové oblečky. Proč mě teda na těch prázdninách otravují. Asi nějaká kamufláž. Na jedné straně humorná plážová atmosféra. Na té druhé zcela vážné zabíjení nesmyslnýma zbraněmi.

Chápu, že Duke je humorný chlápek. Má tohle ale zapotřebí? Není žádná procházka, když mě za prvními dveřmi zabilo vajíčkem prase v dětským kruhu. Co mě to zraňuje? Aha, pták, co na mě střílí menší vajíčka.. Jinak je prostředí celkem zdařile graficky udělané a víc jak polovina misí i pěkně navržená. Zkusil jsem hudbu. Hrozné peklo.

Pár záseků se najde. Víc než jindy se tady obnovují nepřátelé. Je jich docela dost. Jinak to všechno ubíhá jak voda. Duke v žabkách. HaHa. Jak to, že neukazují tanečnice kozy za peníze? Born to be wild! Hra se dokonce pokusila o hádanku. Hustý.

No dobře. Docela mě to bavilo. Bohužel, jako finále je tady stále ten stejný boss. Pomalý looser, kterému k zalehnutí stačí středně dlouhá dávka z devastátoru. Akorát místo raket střílí vajíčka. V podmořské pevnosti na dobytí světa.

Pro: pořád slušná akce, pěkné prostředí, sluníčko, pláže

Proti: moc nadsázková nadsázka, hlavní šéf

+10

Duke: Nuclear Winter

  • PC 45
Záchrana prezidenta ještě dávala docela smysl. Ale, záchrana Santa Klause o které vás v intru poprosí sněhulák? No dobře, kdyby to bylo dobře zpracované, tak proč ne. Bohužel to ale působí trochu jako odfláklá rychlokvaška.

Fajn, že jsou tady noví nepřátelé. Do sněhuláků se střílelo dobře. Se skřítky už taková sranda nebyla. Jsou dost smrtící a hůř zaměřitelný. Vrátil se i sněhulák(prase) v tanku, takže alespoň něco staršího se vrátilo. Ubyla zbraň. Ta nejnepotřebnější. Za to jsem na ní narážel jako na past dost často.

Design úrovní bohužel není zmáknutý tak dobře. Je mnohem přímočařejší. Ve hře je i docela chyb. Jako, že seberu přes zeď kartu a zkrátím si tak polovinu úrovně. Celkově to sbírání karet je tady takové chaotické. V jedné úrovni dokonce musíte sebrat všechny karty a až potom postupovat. V některých zase nemusíte sebrat všechny. To je zrada na Dukeových kartách.

Hratelnost má pořád celkem dobrý základ. Tentokrát jsem se zasekl jen jednou. Zajímavé byli reálie Santova severního pólu. Návrat humoru. Pár povedených vtípků a boss, který byl konečně trochu nebezpečný. Celé je to ale hodně krátké a vcelku zbytečné. Slušná devalvace.

Pro: santovi reálie a humor, málo záseků, slušný boss

Proti: divný design, chyby, hodně krátké, zbytečné

+14

Duke it out in D.C.

  • PC 65
Co se týče designu map, tak je to jedna z nejlepších epizod. Drží si po celou dobu stejnou šablonu. Najdete klíč a už nezabloudíte. Najdete další klíč a hra vás rychle navede k těm dveřím. Nějaký ten úlet se najde i tady. Jak mám sakra vědět, že zrovna tenhle kanál se dá odstřelit, když předchozích 5 nejde? Na hledání karet ve větracích šachtách už jsem si tak nějak zvykl.

Bohužel tenhle přídavek nenabízí vůbec nic nového. Ani to nové z minula. Žádní vetřelci se zelenou krví. Žádná prasata v tanku ani v letadýlku. Zvětšovač sice je k dispozici, ale nejsou do něj žádné náboje. Je tady málo nábojů do RPG a málo soubojů proti velkých nepřátelům. Souboj s bossem je fakt k smíchu. Tady už autorům snad došly nápady. Zato jsem se dočkal některých velkých chumlů nepřátel jako v Doom.

Celá hra je vlastně taková procházka po reáliích Washingtonu. Na to asi dost sází. Škoda, že autoři nevymysleli ani jednu vtipnou scénku. Oproti minule mi to přijde dost suché. Alespoň, že ta hratelnost je taková plynulá a nenáročná. Ostudu to neudělalo.

Pro: design map, pohodová hratelnost, někdy zajímavé prostředí

Proti: nic nového, ani staršího, žádný humor, trapně jedoduchý boss

+13

Duke Nukem 3D: Plutonium Pak

  • PC 70
Původní Duke Nukem pro mě byla celkem rozporuplná hra. Mise měli často docela pěkný design. Hra obsahovala zajímavé originální zbraně. Bohužel taky obsahovala spoustu záseků a spoustu času ve vodě. Což mi nesedlo.

Tady ve vodě, až na úlet na konci, nestrávíte mnoho času. Mise jsou designově a obsahově hodně slušné. Spousta nepřátel a o dost tužší obtížnost jsou taky rozhodně posun k lepšímu. Nepřátele jsou stejně jako minule dost přesní a pro zranění nejdete daleko. Nová zbraň má docela pěkný efekt. Škoda, že tolik žere náboje. Nový nepřátelé jsou dost nebezpeční.

Myslím prase v tanku s bombou u zadku a vetřelce s predátoří krví, který vydává super zvuky a neúčinkuje na něj zmenšovač. Bohužel jsou tady záseky v postupu ještě častější než dřív. Jak to, že v místnosti s přístupovou kartou se mi napíše "A found secret"? Jak bych se asi dostal na tu loď, kdybych si v předchozí misi vyplácal jetpack? Tyhle věci trochu kazí jinak pohodovou hratelnost.

Souboj s hlavním bossem taky nic moc. Hlavně z důvodu, že se odehrává ve vodě. Jasně, že si to nemohli odpustit ani tady. Vždyť je to hra z roku 1996, kde byla voda vcelku novinka. Alespoň, že hra pro pobavení obsahuje spoustu šovinistických vtípků a scének. Pirátská loď nemá chybu.

Pro: design většiny map, těžší, akčnější a snad i oplzlejší, nové monstrum je fajn

Proti: otravné záseky, někdy až secret postup, konečný souboj

+17

Dead Effect

  • PC 65
Je to taková jednohubka. Nepřináší to nic nového. Je to krátké. 12 misí uběhne jako nic. Můžete v různých herních módech, či opakování misí sbírat kredity a zlato. Můžete si postupně vylepšit všechny zbraně. Můžete to dorazit na nejtěžší. Můžete splnit všechny achievementy. Pohud vás to bude bavit. Mě docela jo. Aspoň teda nějakých těch 7 hodin.

Vzdáleně mi to systémem hraní připomělo trochu dokonce i Diablo. Akorát toho obsahu tolik nenabízí. Jen jedno monotóní prostředí jak vyšitého z Dooma 3. Spíš mi to ale víc připomínalo Dead Space. Je to skoro zadarmo a grafika je hodně nenáročná. I na mé obstaróžní šunce jsem hrál na plné detaily.

Pěkná konverze. Na tabletu to musí být nářez.

Škoda, že neni atmosféra trochu víc děsivější. Když teda nepočítám děsivě béčkovou hudbu. Celá hra se nese v dost béčkovém střihu. Příběh nic nevysvětlí. Nic neřekne. Kdo je ten bojující hrdina? Kdo je ten šílený padouch? Ani ty tabulky toho neřeknou mnoho. A to jsem jich sebral víc jak polovinu. Loď vůbec nevypadá jako nějaké hybné těleso. Chtělo by to nějaký výhled do vesmíru. Jakékoliv zpestření prostředí.

Romero naučil zombii střílet. Tady umí dokonce házet odjištěné granáty!

Samotná akce je zábavná. Ustřelování hlav. Vylepšování zbraní. Házení granátů. Nejvíc jsem si ale užíval zpomalování času. Připadal jsem si při něm jak total king. Snaha o znovuhratelnost je zřejmá. Ale proč, když můžete na střední projít hru se základním samopalem a je to pořád tak stejné? Opakování už tady zábavné moc není. Pokud teda nejste magoři, co musí splnit každý herní úspěch.

Steam čas: 6,8 hodin
Obtížnost: Normal
Achievementy: 30 z 61

Pro: pohodové střílení, ustřelování hlav, nenáročné na hlavu a počítač

Proti: repepetivní protředí, šílená hudba, slabá atmosféra, nic neříkající příběh

+15