Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Soldier of Fortune: Payback

14.11.2007
50
64 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Příběh Soldier of Fortune: Payback vás zavede v kůži nájemného vojáka Thomase Masona do Afghanistánu, kde máte za úkol ochránit a dopravit do bezpečí jednoho čínského boháče. Ale jak už to bývá, mise se zvrtne, čínský boháč je zabit a vašim úkolem po zbytek hry je jediné - najít vrahy, kteří to způsobili. Podíváte se do zajímavých a velmi pestře vymodelovaných míst (za zmínku stojí Barma, Afrika či Afghanistán). Ale přeci jenom na tohle hra, ostatně jako celá série, nesází. Soldier of Fortune: Payback jako jeho předchůdci sází až na extrémní brutalitu (konkrétně velmi detailně zpracovaný model poškození počítačových protivníků).

Soldier of Fortune: Payback vyšel 14. listopadu 2007 od slovenských vývojářů Cauldron (jejich předchozí díla jsou např. Spellcross, Chaser nebo Knights of the Temple II) a pro nadměrnou brutalitu byl zakázán v Austrálii i Německu. V únoru 2008 pak byla pro australský trh vydána modifikovaná verze.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 30
První hra v mém životě, kterou jsem ve vzteku musel na chvíli vypnout kvůli tomu, že se mi dařilo. Že to nedává smysl?
No, zhruba někde v půlce "příběhu" jsem se dostal do malého pouštního městečka s jasným úkolem - zlikvidovat jednoho černošského vůdce, který ale seděl v nesestřelitelném vrtulníku a kroužil nade mnou a sem tam po mě vystřelil raketu. Úkolem této, řekněme, unikátní mise bylo tedy přežít nájezdy pozemních jednotek a mezitím neschytat střelu z vrtulníku. Prvních pět minut střílení do stále se opakujících a stejně vypadajících skupinek protivníků bylo ještě v pořádku, po deseti minutách už jsem začínal být lehce otrávený, po patnácti minutách už se ve mně začínala hromadit zloba a absolutní nepochopení, čeho tím asi autoři chtěli dosáhnout..no a po dvaceti minutách už letěla myš přes pokoj do zdi, následována okamžitým vypnutím hry bez jakéhokoliv zájmu na tom, jestli se někde v průběhu mise sama uložila nebo ne.
Při opakovaném zapnutí jsem již tuto pakárnu dohrál s klidem až do konce a nutno podotknout, netrvalo to naštěstí moc dlouho. Herní doba je relativně krátká, což je z mého pohledu bráno jako naprostý klad.
Připadá mi, že se tvůrci zaměřili pouze na efekt a grafickou stránku hry (která je mimochodem velmi dobrá) a úplně vypustili ten zbytek. Exteriéry jsou většinou krásné a uvěřitelné, zpracování samotných zbraní také nezaostává a například dobíjení granátometu je úžasně zdlouhavé a detailní. Navíc je zde možnost každou ze zbraní vylepšit nějakou přídavnou jednotkou. Dobře, to není špatné, nicméně třeba nechápu, na co mi asi bude laserové míření na brokovnici. Tady zároveň to dobré končí..
Nepřátelé jsou neuvěřitelně hloupí a jejich jedinou výhodou proti vám je jejich počet. A zapomněl bych, herní skripty. Ještě jsem se snad nesetkal s tak blbě naskriptovanou hrou, tady se prostě úplně jednoduše stane, že stojíte uprostřed dvora zcela sám, uděláte půl kroku dopředu a najednou je kolem vás na téměr prázdném prostranství dvacet panáků se samopalem. Další věc, střelíte nepřítele do hlavy a buď mu ji celou ustřelíte a nezůstane ani krk, jen gejzír krve nebo střelíte nepřítele tak samo do hlavy, on zavrávorá, je zřejmě omráčen a neútočí na vás, ale stále žije. V této chvíli do něho můžete vyprázdnit i padesát zásobníků z nejsilnější zbraně a nic se nestane. Ne, musíte si prostě počkat zhruba tři vteřiny, než se uvede do použitelného stavu a poté ho dorazit. Děs a hrůza.
Pitomosti typu autoheal a autosave snad ani nebudu rozpitvávat, příběh je klasicky o ničem. Co bych ale určitě ještě zmínil je výdrž takzvaných "bossů", což jsou chlápci, kteří vypadají úplně stejně jako normální vojáci nebo nepřátelé, akorát mají asi 34x větší výdrž než všichni ostatní, dokonce i vy se svým slavným samoléčením se můžete jít klouzat. Ale nic se nebojte, stačí tři až pět plných zásobníků z AK-47 přímo do hlavy a je po něm..
Jako střílečka ze série SoF je tato hra hodně špatná a zaslouží si za zničení dobrého jména série ještě o 10% méně, jako budgetová střílečka sama o sobě je jenom špatná. 30%.

Pro: grafika, částečně vylepšování zbraní

Proti: vše zbylé..

+27
  • PC 40
Není třeba chodit kolem horké kaše, třetí a poslední díl série Soldier of Fortune je rozhodně ten nejhorší. Vývoj se přesunul na Slovensko do studia Cauldron, které má na kontě hry skvělé, průměrné i špatné a Payback bohužel patří mezi ty slabší. Pravděpodobně nejpovedenější stránkou hry je grafika. Prostředí i modely zbraní vypadají pěkně a celkově hra neuráží ani dnes. Zvuk je na tom hůře. Za celou dobu se mi nepodařilo vyladit hlasitost tak, aby hudba nerušila a při jejím vypnutí zase nejsou slyšet dialogy a zvuk v některých cutscénách. Problém může být způsoben moderním systémem, ale nedostal jsem se k otestování na něčem starším než Windows 7.

Hratelnost je výrazně arkádovější než dříve, inteligence protivníků slabší než ve Wolfenstein 3D a místy hra připomíná spíše on-rail střílečku. K tomu přispívá i design levelů, který je až na pár výjimek silně koridorový. Za zmínku nestojí ani neuspořádaný příběh boje proti terorismu. V hlavní roli tentokrát není John Mullins a ani se na hře nepodílel, což je bohužel dost vidět. Payback je vlastně ve všem mimo tématu odklonem od ducha série. Zachován zůstal pouze systém simulující poškození těl, ale tentokrát je vyhnaný do extrému. Například není problém mnoha zbraněmi ustřelit jednou ranou hlavu... Na konec uvedu jedno pozitivum a tím je herní doba. Za pět hodin bylo po všem a to i při opakování bojů s nesmyslně navrženými bossy. Během hodinky hraní denně si zastřílíte a pár slušných momentů hra také nabídne. Pokud ke hře přistoupíte jako k tupé střílečce pod úrovní třeba Serious Sama, nudit se nebudete, ale jako pokračování série naprosto selhává.
+26
  • PC 50
Herní výzva. Nad Tatrou sa blýská! Tohle byla docela slabota. A to jsem se snažil být hodně shovívavý. Tuhle sérii mám totiž docela rád. Imponovalo mi na ní, že se nemuselo tolik přemýšlet. Bylá to zábavná brutální výplachovka. Nemuseli jste dát nepříteli dva zásahy z brokovnice do hlavy, aby umřel. Tenhle díl to ale zavedl do absurdna. Totální arkáda.

Příběh nedává vůbec žádný smysl. Hrajete tady za nějakého lovce teroristů. Jdete po nějakých nebezpečných lidech. Ale proč? To se tady z těží dozvíte. Nějaké rozhovory tady jsou. Spočívají ale jen ve vyhrožování smrtí. V praxi jdete do mise. Postřílíte nějakých 150 tupých panáků, aby tělesnou stavbou úplně stejný člověk vydržel pět zásobníků samopalem do hlavy.

Hra je brutální. Spíš k smíchu. Pistolí ustřelíte hlavu. Kalachem odstřelíte na jednu ránu nohu ve stehně. Nepřátelé jsou jak napuštění panáci, kteří po zásahu prasknou a vylejí se z nich hektolitry krve. K tomu jsou ještě naprosto tupí. Neumí se krýt, házet granáty nebo si jenom dřepnout. Umí jen po velkých počtech naběhnout do rány. Celá hra je vlastně o tom 4 hodiny střílet, aby to náhle skončilo. Bez jakýchkoliv emocí nebo vysvětlení.

Technická stránka je na tom docela dobře. Hra pěkně vypadá. I když v nastavení se toho moc nastavit nedá. Jen rozlišení. Nepadá to a hudba ujde. Zbraně jsou pěkně ozvučené a zpracované. Vlastně mě to střílení docela bavilo. Nemohl jsem to tak nějak přestat hrát. Mění se hodně prostředí. Není to stereotypní. Akorát jsem si to teda měl dát do kategorie za den hotovo.

Tupější střílečku jsem dlouho neviděl (jestli někdy). Slušný úpadek skvělé série. Kdybych za to dal plnou cenu po vydání, tak bych se asi tolik nebavil.

Pro: zbraně, pocit ze střelby, příjemné kulisy, total oddychovka

Proti: rozpadající se nepřátele, nesmyslný děj, délka, ubohá UI, tupost, total arkáda, nadpozemští bosové

+24
  • PC 35
Netušil jsem, že zkompletovat komentáře pro celou sérii SoF bude tak obtížné… A též jsem netušil, že je možné tak zkur… ehh, zkazit herní značku, co sázela na celou řadu věcí od kvalitního designu map, přes zásahový systém až po výzvu v podobě upravitelné obtížnosti. Payback ve skutečností stojí a padá jen na jednom a to na brutalitě. Všechno ostatní jde až na světlé výjimky do háje a Cauldroni tak zpackali vše, co se dalo.

Už od počátku jsem vzhledem k nechvalně proslulým tvůrcům přistupoval k SoF opatrně. Říkal jsem si, že i kdyby udělali hru jen zpoloviny tak dobrou jaká byla dvojka, bude to trochu slabší průměr, ale já budu jakš takš spokojený. S heslem ‚jednou a dost‘ jsem zkrátka dopředu počítal, jen se to během hraní vyvrbilo tak, že slůvko ‚jednou‘ vymizelo a zbylo jen ‚a dost‘. Nakonec jsem to však dokázal a Uninstal spustil až po závěrečných titulcích. Uff.

Po spuštění hry vedly mé kroky jak jinak než do nastavení. Tady jsem navolil klávesy, přičemž jsem se párkrát pozastavil nad jejich skromným počtem. Dokonce už ani není možné zbraně přímo vybírat, ale jen protáčet kolečkem myši (či klávesami) celou sadu. Alespoň, že hrdina unese jen dvě zbraně + pistoli a granát. Poté jsem upravil rozlišení a pak marně hledal další grafické nebo prostě jakékoli pro mě důležité volby. Spustil jsem singleplayer a též marně hledal ikonku tutorialu. No dobře, buďme shovívaví, nakonec tutorial není žádný důležitý prvek, ale může potěšit. Pak jsem začal vybírat obtížnost a s nechutí zjistil, že tlačítko Custom je pryč! Proboha proč?! Takže jsem zvolil střední obtížnost a v animaci, zcela zbytečně vyhlížel Johna Mullinse. Ukázalo se, že příběhová návaznost s prvními díly je takřka nulová (zůstal jen Shop) a že Payback není nic jiného než nacucané klíště, co saje krev (opravdu jen tu krev) ze svých hostitelů. Mohlo se to klidně jmenovat jen ‚Payback‘ anebo ‚Morová rána mezi teroristy‘, ale místo toho je to SoF, což patrně hromadně přiláká hráče, aby mohli po spuštění hry hromadně pronést profláklé WTF a rvát si vlasy za to, že se nechali napálit. Je to typický příklad dnešního krátkozrakého byznysu – mít kupce, nikoli spokojené hráče. A pak se firmy diví, jak kvete stahování z Torrentů.

Alespoň jeden prvek ze SoF ve třetím díle (dále jen v Klíštěti) zůstal a to výběr zbraní na počátku mise. Akorát mě přišlo sakra hodně divné, proč jich je na začátku odemčených tolik… Ve skutečnosti je zbraní ohromné množství, avšak nejsou mezi nimi kdovíjak velké rozdíly (co se zbraní v daných kategorií týče). Šance vyzkoušet si ve hře všechny zbraně je takřka nulová (zdravím CoD). Ale co už, vybral jsem si samopal a brokovnici a pustil se do vítané novinky – úprava zbraní. Na spoustu zbraní je možné přidat vylepšováky jako všelijaké druhy mířidel, optiky, tlumiče, granátomety a další. Ve druhém díle se tahle vychytávka objevila jen u dvou zbraní, tady je to u většiny. Je to celkem dobré zpestření a taková mířidla by ve hře měla velkou váhu, kdyby ovšem tvůrci alespoň umožnili vypnout ten otravný a věčně překážející zaměřovací křížek, který navíc mění barvu při najetí na nepřítele či spojence. Bože, to všechny novější FPS, úplně všechny, jsou dělané pro idioty?! Já přece nejsem takový blbec, abych si nevšiml, na koho mířím!

Hra mě okamžitě uvrhla do dění kdesi v Afghánistánu. Rozhlédl jsem se okolo a zjistil, že grafika je celkem slušná, prostředí podivně béžové a že modely zbraní i lidí se mi v druhém díle líbily možná i víc. Pak jsem prozkoumal HUD a marně hledal ukazatel brnění a zdraví. Takže ano – je to tak – Autoheal! Sakra ten výčet ‚Proti‘ na konci komentáře bude ale dlouhý… Znovu jsem se rozhlédl a vidím ikonku spojence i úkolu kdesi v dálce. To kdyby náhodou nějaký puberťák dostal záchvat vzteku z toho, že už půl minuty hledá cestu dál a nemůže ji najít. Klíště je zkrátka typická opičárna dnešní doby a to, že je dnes takový trend, neznamená, že budu spokojeně přikyvovat.

Design map a náplň misí taky není nic moc. Úkolem je většinou někam projít nebo něco podminovat. Prostředí se sice často střídá, ale mapy nejsou žádná sláva a navíc takřka úplně chybí interiéry, což brutálně omezuje využití brokovnic. Pohyb po mapách je také někdy zvláštní - čas od času jsem narazil na nizoučký plůtek, který nešlo ani přeskočit. Občas jsem vyhodil granát, ten se odrazil od neviditelné překážky a spadl mi na hlavu. Anebo a to mě fakt dostalo - v první misi je ulička s prádlem na šňůrách a já chtěl uličkou projít, jenomže to nešlo a já musel prádlo jedině podlézt! Kdyby tam visely Listerovy spodky tak to beru, ale takhle?!

Když nepočítám protivníky, jsou mapy tak prázdné, až bych se nedivil, kdyby kolem mne proletěl chuchvalec bordelu, jak někde na poušti. Což o to, místa kde by se dalo něco najít tu jsou. Navzdory linearitě je zde řada slepých odboček, dvorků, jeskyní,… jenže v nich není vůbec ale vůbec nic! Nikde žádná munice, žádné granáty, žádné předměty, jen zcela výjimečně se tu a tam povaluje zbraň. A protože jak už jsem řekl, munice nikde není, musím se spoléhat na to, že zbraň, kterou mám, bude mít v prackách i nějaký ten terorista, jinak nezbude než ji za chvíli vyhodit a vzít si jinou. Bohužel teroristi zase tak rozmanitou výbavu nemají a v jejich rukou se neobjevuje ani polovina všech zbraní.

Nepřátelé jsou vůbec zvláštní patroni. Umí se krýt i přesně střílet, ale vůbec neznají granáty (ani ty odjištěné) a někteří se dokonce tváří jako terminátor. Mluvím tu o bossech, kteří s klidem vydrží zásobník z AK. Sice pak vypadají jako červená hromádka čehosi, ale stále žijí. Osobně mi to zase tak špatné nepřišlo a hned jsem si vybavil Dekkera ze SoF I, ale stejnak je to zbytečně přehnané, a místy frustrující. Když jsem byl ke konci druhého celku misí naháněn jakýmsi podobným terminátorem a stále se ho nemohl zbavit, moc zábavné mi to nepřišlo. U prvního bosse jsem měl dokonce pocit, že je to nějaký bug a že toho chlápka nejde zabít, ať už udělám cokoli.

To na co Klíště sází nejvíc je přece násilí! Očekával jsem syrovou realitu - tekoucí krev z ran, dobře zpracované kosti a rozplizlé vnitřnosti, nakonec hra je z roku 2007 a pět let od SoF II musí být znát. A výsledek?! Neměl jsem pocit, že střílím do lidí, ale do sešitých panáků. Jako opravdu nejsem žádný zbraňový expert, vlastně o zbraních nevím skoro nic, ale neměl jsem pocit, že když se člověk střelí z AK do nohy, ta noha mu uletí. Taky jsem si vždycky myslel, že když se střelí do hlavy, tak kulka proletí skrz naskrz, přičemž vystřelí kus mozku a vyrazí ven rozštěpenou část lebky. Na Slovensku to asi funguje jinak – tam se hlava vypaří a z krku začne stříkat gejzír krve.

Myslím, že tady ani není moc, co shrnovat. Payback není SoF, ale klíště a to se ještě držím v rámci slušnosti. Hrozná hra.

Pro: Výběr zbraní a jejich modifikace, občas souboj s bossy

Proti: Autoheal, ukazatele cesty, prázdné mapy, špatná AI, podivný zásahový systém, žádné nastavení grafiky, zjednodušení snad všeho, málo interiérů

+21
  • PC 50
I přes negativní recenze jsem neodolal a sehnal si i třetí díl SoF. Tentokrát nebude žádné nostalgické vzpomínání, protože trojku, stejně jako prakticky žádný 3D akci po roce 2006 jsem nikdy nehrál.

Proto pro mě byl začátek trošku šok. Krásná grafika plná detailů, všechno bouchá, lidi křičí. Tvůrci se s tím nemažou a bez tutoriálu Vás hodí doprostřed válečné vřavy někde v ulicích. Graficky je na co koukat - džungle s chýšemi, afgánské hory a vůbec exteriéry se povedly. Interiéry, zejména finální klub trošku váznou.

Příběh je na nasrání a to hned natřikrát. Zaprvé nemá nic společného s předchozími díly a to ani hrdinu, místo Mullinse je to nějaká rádobydrsná vypatlaná guma (podobnost s Chaserem od stejné firmy je v tomto zarážející). Zadruhé i přes čtení brífingů to nějak extra nenavazuje, prostě honíte jednoho teroristu za druhým, až ulovíte toho posledního a získáte kufřík. A zatřetí pak o ten kufřík přijdete! Hrdina co zvládl stovky vojáků se nechá překvapit a obrat nějakou káčou, zřejmě aby bylo pokračování

A hratelnost? Ze začátku jsem si lebedil - hra je opravdu řežba, máte na výběr z nespočetně možných zbraní (které se dají i upravit), krvavost funguje stejně jako v prvních dílech a končetiny i hlavy jen lítají. Míření funguje jakžtakž, i když kvůli rozptylu jsou třeba statické kulomety absolutně nepoužitelné.

Brzy ale hratelnost dostala na frak moderníma fičurama. To že odpadá sbírání lékárniček a místo toho se léčíte autohealem v klidu tak nějak beru. To že Vám do sebelepší zbraně dojdou brzy náboje a stejně musíte sáhnout po tom kalachu je už horší, stejně jako to že pobere jen 2 zbraně a nic se nedá sbírat (kromě zbraní od nepřátel).

Tvůrci však přidali i šipečku, která vede k cíli a tak se z lineární hry stal absolutní tunel. Nic Vás nemotivuje někam chodit bokem, protože tam stejně nic nenajdete. Takže jdete slepě jak dement za šipkou, kosíte enemíky a "kocháte" se skripty.

Ano hra je proskriptovaná až běda a to tím způsobem, že dokud nedojdete na trigger, nepřátelé se neobjeví. To si klidně můžete obhlíže základnu sniperkou a libovat si jak je prázdná, jenže v okamžiku kdy tam vstoupíte se na Vás sesypou ze všech stran. Nejpitoměji to působí při sestupu do kráteru, kde se nepřátelé objevují nejspíše z čistého vzduchu.

Mor největší je nemožnost ukládání, což má nahradit systém checkpointů. Ty jsou od sebe kolikrát pěkně daleko a až budete nějakou obtížnou pasáž opakovat poněkolikáté, tvůrci pěkně poděkujete. Zvlášť ke konci, kdy na Vás v naprosté tmě útočí nepřátelé s brokovnicemi, schopni zabít Vás na jednu ránu. I přes opakování jsem ale hru dohrál za necelých 7 hodin, čili snaha natáhnout hratelnost tvůrcům nevyšla.

Poslední u čeho se zastavím jsou bossové. Chápu že boss musí vydržet, takže je to ve většině her nějak ošéfované. Ještě nikdy jsem ale neviděl tak dementní situace, kdy děláte těžkým kulometem bossovi z hlavy doslova guláš a on stále v klidu stojí, střílí a vysmívá se Vám.

Zkrátka abych to nenatahoval - SoF3 je graficky pěkná a brutální řežba, která ale trpí pro mě nepřekousnutelnými fičurami moderních stříleček a navrch je dementní až běda.

Pro: Pěkná grafika, je to řežba

Proti: Nemožnost ukládání, skripty, absolutně lineární, nesmrtelní bossové, dementní příběh

+20