Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Yakuza: Like a Dragon

  • PS4 95
Ah,tak kde začať? Túto hru považujem za prekvapenie roka. Keďže je Yakuza mojou prvou hrou z tejto rady, nemala som žiadne očakávania. Nezisťovala som si o nej vôbec nič, len som vedela, že by mala byť dobrá. No a dobrá je slabé slovo. Ja som na nej bola doslova závislá a teraz ju na jednej strane preklínam, lebo ma navnadila na ďalšie časti z rady.

Hlavný príbeh sa točí okolo Ičibana, svojského člena menšej rodiny, ktorá patrí k Yakuze. Čo čert nechce, dostane sa do väzenia ale to jeho ducha nezlomí a vyjde ešte odhodlanejší než predtým. Za každú cenu verný svojmu pánovi.

Príbeh bol fajn no niekedy som sa trochu strácala v tých Japonských menách. Jeho časti sa sústredili aj na príbehy Ičibanových spoločníkov a to sa teda musí uznať, je to zbierka zvláštnych ľudí, ktorí ale perfektne zapasovali do prostredia hry. Čím ďalej sa v príbehu hráč dostáva, tým viac sa otvárajú aj ich linky.

V tejto hre nehráte iba jednu hru. Človek ju zapne a nevie kde má skočiť. Má sa sústrediť na hlavný príbeh? Alebo si ísť zahrať golf, karty alebo baseball, či splniť jednu z toľkých zaujimavých vedľajších misií? Kto by povedal, že kimči dokáže pomocť zamilovanému páru alebo prejsť babke cez prechod pre chodcov? Alebo čo taký masochista, ktorý hľadá ultimátnu bolesť? Tie vedľajšie questy si človek len tak nevymyslí. Tí Japonci sú vážne divní ale v takom tom zvláštne dobrom zmysle slova. V samotných minihrách som strávila možno aj viac času ako v hlavnom príbehu. Hlavne ak hovorím o Mahjongu, tomu som uplne prepadla a dlhé hodiny hrala Yakuzu iba kvôli nemu.

Ďalším veľkým bodom hry bol aj manažment. Kúpa a predaj potenciálnych podnikov, príjmanie zamestnancov a ich kariérny rast, staranie sa o reklamu a v konečnom dôsledku výhra na burze. To všetko dalo zabrať ale neskutočne to aj bavilo. No a hodiny hrania sa nabaľovali nejak strašne rýchlo.

Hra bazíruje na turn based machanizme, čo bola pre mňa paráda. Človek mal čas na rozmyslenie ťahu. Čo by som ale trochu vytkla je, že je škoda, že som sa s postavou nemohla pred útokom aktívne hýbať a tak vyhrotiť stratégiu úderu.V boji má hráč k dispozícii veľké množstvo útokov, či magických alebo priamo silových, ktoré sa odomykajú potom, čo sa ich postava naučí. Počas hry si postavy vyskúšajú rozličné zamestnania, kde sa priučia vždy niečomu novému. No a tie útoky majú vždy aj špecifickú animáciu, pri ktorej som sa nejedenkrát dobre pobavila. Okrem normálnych útokov má hráč možnosť privolať si spešl pomoc a to je fakt kapitola sama o sebe. Ide o NPC, ktorým postupom hry hráč pomôže. Viac o tom nechcem rozprávať, poviem len, že vám budú pomáhať aj nezvyčajné zvieratá.

Yakuza je od začiatku do konca šialená, divná a tak zábavná. Je to môj tohtoročný klenot. Pre ľudí, ktorí majú Japonsko a všetko okolo toho spojené radi je to proste must play.
+12

Metro Exodus

  • PC 90
Pro předchozí zástupce série Metro mám ohromnou slabost - zejména proto, že mám slabost pro immersive shootery, kterých je jako šafránu. A možná i proto jsem si závěr téhle trilogie dlouhou dobu šetřil až na ten správný moment. Podmínka lepší herní mašiny, která na pohodu utáhne EE verzi hry, byla splněna a plně opravená verze druhého S.T.A.L.K.E.R.a je prozatím v nedohlednu. Tak proč konečně nedohnat tento herní rest.

A nebudu zapírat, užil jsem ho skoro stejně, jako první dva díly a to i navzdory tomu, že se Metro Exodus v mnoha ohledech dost výrazně odlišuje. Zejména otevřeným světem, který někdy funguje lépe, někdy hůře, ale rozhodně je krokem kupředu. Trochu jsem sice zaplakal, že hutných hororových částí není ani zdaleka tolik, a tedy, že "už to není úplně ono", ale zase jsem si užil více řádění venku. A jak nemám východní dystopii rád v reálném světě a těším se, až pochopí, kde má hranice, tak v tom herním, ať už v sérii S.T.A.L.K.E.R. nebo Metru, se téhle syrové sovětské estetiky nemohu nabažit. V kombinaci s postapo světem, kde už tak rezavý depresivní hnus je ještě rezavější a hnusnější, navíc obalený v radioaktivním slizu, je to učiněný ráj pro každého neohroženého dobrodruha, který už má plné zuby všech těch Far Cry barviček a madmaxovských šíleností. Právě celá ta přízemnost je na celé sérii to nejlepší, i když právě Metro Exodus se tomu Mad Maxovi zpracováním některých ingame komunit občas blíží víc než bych úplně býval chtěl.

Co zůstává ale každopádně velmi přízemní je příběh, u kterého si nelze nevzpomenout na příběh českých legionářů cestujících sibiřskou tajgou. Nebude asi velkým spoilerem, i s ohledem na název hry, že tentokrát se s Artyomem a jeho, nejdříve spolubojovníky, později přáteli, z Řádu vydáváme na cestu postapokalyptickým Ruskem a to rovnou po kolejích v monstrózní lokomotivě. Road-trip je další subžánr, pro který mám v umění slabost, takže i v tomto ohledu mi padlo Metro Exodus do noty. Co mi ovšem do noty nepadlo a v této hře to bije do očí fakt enormně, je že Artyom opět nemluví. Hra je doslova napěchovaná velmi obsáhlými dialogy a Artyomovo mlčení tu působí dvojnásobně debilně. Dialogy samotné jsou napsané poněkud svérázně, mnohdy jsou delší než by být musely a než bývá u her zvykem, a důsledkem toho jsou občas vlastně dost o ničem. Rozhodně ovšem nejsou nezábavné, celkem dobře vykreslují ruskou náturu, nešustí přesně vyměřeným scénářem, ale působí uvolněně a velmi civilně. Což ale zase trochu kazí nepříliš vyvážený voice-acting, který často působí spíš směšně teatrálně než uvěřitelně.

Zpočátku mě otevřené lokace bavily velmi, ke konci mě už ale začaly trochu unavovat a ocenil bych trochu rychlejší tempo, což se mi ale záhy v samém závěru hezky splnilo. Ač se mi tohle netradiční immersivní pojetí open worldu jinak velmi zamlouvalo, občas bych ocenil nějaký ten vedlejší quest navíc - třeba pro jednotlivé členy posádky. Hodně míst je v Metro Exodus čistě volitelných a i když mě nesmírně bavilo je prozkoumávat i tak, nějaká motivace plynoucí z vedlejších příběhů by nezaškodila. Navzdory otevřenějšímu prostředí ala třetí S.T.A.L.K.E.R. je Metro Exodus pořád spíše lineární hrou a to, že se prostředí roztahuje do šířky, na tomto faktu nic nemění. Což je ve finále ale rozhodně pořad více plus než mínus, protože vše v tomhle světě je v první řadě podřízeno immerzi. Žádné zbytečné odbočky, žádné tupé aktivity, žádné fetch questy o ničem, prostě nic, co by zbytečně natahovalo herní dobu, která i tak při důkladném prošmejdění všeho překračuje hranici na tento žánr hodně štědrých 40 hodin (a to ještě nepočítám DLC).

S ohledem na jiné komentáře mě překvapuje, v jak dobrém technickém stavu hra aktuálně je. Míra detailů sice trpí na onen open world, který není ani zdaleka tak dobře začištěný, jako jeho koridoroví předchůdci, z hlediska vizuálu jako celku ovšem vypadá většinou velmi dobře. Až na nějaké občasné kolize objektů, které vyřešil reload pozice, jsem za celou dobu nenarazil na jediný výraznější bug. Hra na mé sestavě při 1080p, do mrtě vymaxovaná i s ray tracingem běžela jak hodinky stabilně daleko přes 100 snímků. Se zapnutým DLSS, když pominu další extra získaný výkon, tak vypadala ještě výrazněji lépe a uhlazeněji než v nativním rozlišení. Nepamatuju, kdy jsem u hry naposledy viděl tak dobrý antialiasing. Stejně tak musím ocenit krásně udělané střídání dne a noci, které v mnoha hrách často hyzdí nehezké a příliš tvrdé přechody mezi světlem a tmou. V Metro Exodus je vše plynulé a přirozené.

Opravdu mě nenapadá moc věcí, které bych mohl vytknout. Snad jen trhavé a ne vždy dobře navazující animace - jak u lidí, tak u mutantů. A taky, že mě hra až moc tlačí do mechanicky nepříliš vymakaného stealthu na úkor parádního gunplaye.

:)

Pro: immersive shooter, sovětská estetika, otevřený svět, vylepšený gunplay, vizuál jako celek, současný technický stav, přízemní příběh, Aurora a její posádka, exploring, jednoduchý crafting, hudba, interakce ve vlaku

Proti: tichý Artyom, někdy slabší voice-acting, po stránce atmosféry už to není tak hutné jako předchůdci, kvůli otevřenému prostředí občas pomalejší tempo a delší proluky mezi příběhovými částmi

+18

Saints Row IV: How the Saints Save Christmas

  • PC 70
Herní výzva 2024 #6: Ukradené Vánoce.

Musím říct, že do výzvy je to asi naprosto ideální titul, zachraňování Vánoc, doručování ukradených dárků, konfrontace bláznivýho záporáka co chce všechno na Vánoce zlikvidovat, proto jsem si to schoval až na konec roku.
Jinak je to klasický Saints Row, se všemi klady i zápory. Humor, který určitě není pro každého, v jistých ohledech dost stupidní, ale na mě to furt docela funguje. Hra celá musím říct už trochu nehezky zestárla, hlavně co se týče ovládání, nehrálo se to úplně bezproblémově a myslel jsem si, že kromě DLC si znova dám i úplně celý Saints Row znova, ale asi už mě to tak neudrží, i tak jsem se v rámci toho, abych se dostal k DLC musel strávit ve hře dost času, nějakých 15h tam mám i tak. DLC přidává novou aktivitu doručování dárků, takže tím to obohacuje hru i dál, jinak je to všeho všudy za hodinku a půl hotový, a tak to bude letos z mých komentářů ten nejkratší. Za zmínku stojí i kompletně nová lokace, kterou člověk navštíví, jaká to je, spoilovat ostatním nebudu :)

Pro: využití Vánoční tématiky, nová lokace

Proti: na hře je znát její věk, trochu nemotorné ovládání

+6

The Terrible Old Man

  • PC 30
Možná dávám až příliš nízké hodnocení, ale fakt asi nemám nic pozitivního, co bych k téhle mini hře mohla říct. S Lovecraftem nemám zkušenosti, nicméně jestli je tohle jedna z povídek, která by si zasloužila herní adaptaci... tak nevím, jestli mě úplně láká po tomhle autorovi sáhnout (tohle berte trochu s nadsázkou, ale konkrétně tenhle příběh byl o ničem).

Příběh prvoplánový bez žádné hloubky, naprosto šílená grafická vizualizace (mimika kreslených obličejů je tu opravdu mňamka), co se herního obsahu týče... nula. Opravdu se proklikat pár dialogy a použít peníze, klíč a páčidlo. Toť vše.

A já chápu, že se jedná o narychlo vytvořenou hru v rámci nějakého jamu, ale i tak je to bídné. Když i v popisku na Steamu zdůrazňují, že je to hra velmi krátká (a bacha na to *zdarma*) hra, tak člověk tuší, že nějaká pozitiva čekat nemůže. Necelých 20 minut úspěšně promarněno.
+6

Prisoner of Ice

  • PC 60
Adventurní série Call of Cthulhu z devadesátých let už mě letos jednou poctila svojí návštěvou. Jenže zatímco v případě Shadow of the Comet se jednalo o ryzí převedení Lovecraftovy povídky do adventurní podoby, v rámci Prisonser of Ice mi spíš přijde, že se autoři hlavně v úvodu inspirovali Carpenterovou Věcí.

Duch prastarých je zde nicméně přítomný. To se hře upřít opravdu nedá. Jen je to jak kdybyste četli povídku s inspirací Lovecraftovského světa, kterých je teda celá řada a i ne zrovna menší množství přeložené do češtiny. Je to sice fajn, přečtete si to s chutí, ale znova se k tomu vracet už nehodláte. Proč taky. K autorovým původním námětům se spíš vrátíte s chutí. Asi i proto, že byl nejenom první, kdo s takovými nápady přišel, ale navíc byl i strůjce všeho temného, co kult Cthulhu nabízí.

Abych ale jenom nekritizoval, tak Prisoner of Ice je na svá léta velice hezky nakreslená adventura. To každopádně. Jen ty pohybující se 3D postavičky se do toho prostředí úplně nehodí. Každopádně beru, že doba byla taková, že se zkoušelo všelicos a tak i ty 3D postavičky jsou vlastně určitým pokrokem adventurního žánru dané doby. Nelíbilo se mi to ale ani tehdy a nelíbí se mi to ani dnes.

Hra navíc není ani kdoví jak dlouhá, což ji je ve výsledku spíš ku prospěchu. Horší je to ale s jejím průběhem, kde jestli existuje horší hra v pixel huntingu, než je tato, tak mi ji předložte. Rád se na ní podívám. Nebýt návodu, mnohdy bych se nad ní neuvěřitelně vyvztekal. Nevím, co museli dělat hráči v 90. letech. Nedivil bych se, kdyby do Infogrames chodila v té době celá řada pobuřujících dopisů z celého světa, že jestli se jakože neposrali...:-)

Takže co tu ve výsledku máme? Pravda, poměrně hezky nakreslenou adventuru, která vlastně úplně s Voláním Cthulhu nemá nic společného. Je poměrně krátká, má nehezké postavičky, a vlastně jste i docela rádi, když se přiblížíte konci. Žádná ikona žánru to není, ale, pravda, zavzpomínat nostalgicky na 90. leta ve výsledku není nikdy na škodu. Takže jo, žánrový průměr, ale přežít se to dá.
+9

Plot of the Druid

  • PC 80
Dlouho se mi nestalo, aby na mě adventura dýchla krásnou fantasy atmosférou tak, jak v případě Plot of the Druid. Jak to ale tak bývá, tak i v případě této hry je navíc jeden malý, ale zásadní háček. Není totiž hotová.

Nikdy jsem se nesetkal s tím, aby adventura byla nehotová, tak se vydala a průběžně se na ní dále pracovalo. A vlastně mi to nedošlo ani, když jsem hru na Steamu kupoval. Prostě by mě to ani za mák nenapadlo. Pak jsem se ale pořádně začetl a zjistil, že hra má za sebou hotový prozatím Prolog a první kapitolu. Nu, což, říkal jsem si, že za zkoušku stejně nic nedám a hru spustil.

Prvně na mě dýchlo velice pěkně vymalované prostředí a hlavní hrdina. Stejně tak hrdina je trošku vychcávka, lempl, ale budete ho mít rádi. Po chvíli hraní prologu, který se reálně odehrává v jedné místnosti jsem si ale začal užívat i atmosféru, která je hodně pohádková a do toho upřímně baví. Je to takový Harry Potter vibe střihnutý s lemplovitostí hlavního hrdiny, kterého bych v rámci Harryho připodobnil k Nevillu Longbottomovi, což je vlastně dobrý. Nelze ho totiž nemít nerad.

Po odehrání prologu se dostanete hlouběji do čarodějnické školy, učíte se kouzla, mícháte lektvary. Postupně se do toho dostáváte a musím říct, že autor si se hrou opravdu vyhrál a přichystal k ní plno skvělých nápadů. Je hrozná škoda, že je prakticky stále na začátku. Tyhle adventurní příběhy, které se neberou úplně vážně, ale v podstatě jsou neskutečně sympatické po všech stránkách, mám rád a řekl bych, že jich v posledních letech je žalostně málo.

Když jsem ale ohledával na internetu diskuze, jak to s pokračováním vypadá, upadl jsem trošku do letargie. Nepřijde mi, že by se kolem toho totiž nějak výraznějc něco dělo. Je tedy otázka, jestli hru autor jednou dopíše celou. Pokud ale bude pracovat tak, jako doposud, čekání na finále bude nekonečné. Alespoň, že je hra v češtině, čímž zde uživateli Fencerovi děkuji. Povedla se! Snad bude ještě co překládat...
+5

Aka

  • PC 55
Vizuálně pěkná hra, ale s šíleným ovládáním a celkovou nedokončeností.

Samotný příběh a myšlenka za Akou má dost velký potenciál. To se mi na hře opravdu líbilo. Postavy a příběh, který se pomalu rozvíjí a odkrývá. Navíc, červená panda jako hlavní postava!

Problém je, že potenciál se nesetkal s dobrým provedením. Hra je celá taková nedodělaná. Proč pěstuji kukuřici, když mi k ničemu není? Proč můžu stavět nábytek, když se v domečku ani nemusím ukázat? Proč můžu jíst, když mi neubývá energie a nic mi to nepřidá?

Obsahově se jedná spíš o sérii úkolů, něco nasbírat, někomu něco vyrobit atd. To by samo o sobě ani tak nevadilo, kdyby se hra strašně blbě neovládala. Nastavení klávesnice sice šlo *prý* změnit, ale když jsem se snažila klávesy upravit, hra mě prostě ignorovala. Za těch cca 5 hodin aktivního hraní jsem si na rozložení nezvykla.

Kromě těch základních úkolů je tu pár miniher. Některé jsou na zpestření fajn, ale zase si člověk říká, proč ta energie nebyla ve hře věnována něčemu jinému.

Takže dojmy z hry takové rozporuplné. Je vidět, že vývojáři vypustili do oběhu ještě před tím, než byla dokončená. A vzhledem k tomu, že už je to dva roky od vydání, nepředpokládám, že se ke hře vrátí a dotáhnou jí do konce.
+7

Doom II: No Rest for the Living

  • PC 75
No Rest for the Living je další z mnoha sad rozšiřujících úrovní. Já jsem se k ní poprvé dostal před několika lety díky bonusu k Doom 3: BFG Edition a nyni znovu v rámci edice DOOM + DOOM II.

V prvé řadě je škoda, že se jedná jen o devět úrovní. Oproti předchozím dvěma třiceti úrovňovým megawadům ve Final Doomu se tak jedná o dost kratší herní zážitek. Na druhou stranu je potřeba uznat, že si hra drží laťku obtížnosti celkem vysoko. Především je to velkým množstvím nepřátel, kterých je ve většině úrovní přes stovku, v některých pozdějších i přes stovky dvě. Do toho ještě hází vidle absence backpacku umožňujícího nosit dvojnásobek munice, respektive je ho možné získat až v poslední úrovni, kde už je skoro k ničemu. Kvůli tomu je fakt potřeba šetřit náboji a také zbytečně nebrat velké balíky nábojů, pokud na ně není místo. Současně mě to nutí často používat i jiné zbraně než dvouhlavňovku, u které ty náboje mizí fakt rychle.

Hraní těchto nových úrovní bylo zábavné stejně jako u zmíněného Final Doomu. Nejvíce se mi líbila úroveň Baron's Banquet a finální Tomb of Malevolence s hromadou impů a nahánějícím Cyberdémonem, asi hlavně proto, že mi přišly jako nejtěžší. Jen je velká škoda, že těch devět úrovní uteče hrozně rychle.
+14

Age of Empires II: Definitive Edition

  • PC 100
Původní AoE II byla pro mně nejlepší strategickou hrou té doby až dodnes. Teď je to AoE II: DE k této hře není absolutně co vytknout, je to naprosto geniální hra. Hra roku i dalších let. Takto věrně zpracované by měly vypadat všechny Definitivní edice her a ne jak některé vypadají (i hůř), vemte si příklad z této hry. U mě má nejvyšší hodnocení.
A navíc dnes už obohacená o spoustu DLC, které přidávají další kampaně a národy, no prostě hra která nemá dost.

Pro: grafické vylepšení, soundtrack, opravdu hodně hratelných národů (včetně čechů), historické kampaně

Proti: NIC

+7

A Plague Tale: Innocence

  • PC 95
Hra má velice zajímavé a originální mechaniky. To, jak jsou animačně zpracovány hejna krys je neskutečné. Jak kreativně se tu krysí hejna využívají je obdivuhodné. Hra má výborný level design a graficky je překrásná. Příběh je velice silný a zajímavý. Je tu skvěle udělána atmosféra, postavy. Autoři hry dokážou vyvolat i silné emoce. Hlavníma postavama jsou dva sourozenci. Přijde mi, že sourozenecký vztah se ve hrách zase tak často neřeší. Je trochu škoda, že modely nepřátel se tu pořad opakují a když jste v jedné lokaci, kde jsou třeba tři lide co vypadají úplně stejně působí zvláštně, kdyby je aspoň drobně upravili. Bohužel je to zkratka crtl C, ctrl V. Ale je to ve výsledků vlastně drobnost. Hru bych doporučil snad každému, kdo má rád příběhové akční adventury i přesto, že většinou je hra hlavně o stealthu, který spoustě hráčů nemusí být po chuti jako celek je to zkratka perfektní.

Pro: Originální námět a mechaniky, vizuál, level design, příběh, atmosféra, postavy, emoční, mechanika krysích hejn, zpracovaní střílení z praku

Proti: Opakující se modely nepřítel, místy slabší uměla intelgence

+9

Shadow of the Comet

  • PC 70
Poprvé jsem v Herní výzvě zvolil variantu Normal, tedy “dohraj hru, která je adaptací nebo přímo inspirovaná dílem H. P. Lovecrafta”, protože mi k dané kategorii seděla podstatně lépe, než hrát třeba druida v Diablu, a proč nesáhnout rovnou po dlouho odkládané hře, která má název kategorie přímo v názvu.

Ihned po zapnutí a údivu, že hra funguje na celé obrazovce a v poměrně dobrém rozlišení, na mne mocně dýchla nostalgie. Vzhledem ke stáří jsem byl překvapen kompletním dabingem, zprvu mile, posléze mě začal iritovat, protože nepasoval na zobrazované titulky. Vizuální stránka a ozvučení nahrávaly atmosféře krásně… totiž… znepokojivě pasující k předloze. Na poměrně zvláštní ovládání jsem si musel chvíli zvykat, na některé kombinace podivných kláves jsem si nezvykl vůbec. Práce s inventářem pro mě zůstala malou záhadou až do konce hry. Když už jsem si myslel, že jsem přišel na to, jak funguje, mě hra po chvíli vyvedla z omylu. To ale mohlo být také způsobeno četnými bugy nebo poměrně náhodnou interaktivitou oblastí a prvků ve hře. Ale vraťme se na začátek.

Novinář a fotograf, Mr. Parker, se vydá do izolovaného městečka vyfotit prolétající kometu, protože na základě zápisků člověka, který skončil v blázinci, je to nejlepší místo k jejímu pozorování. Jasně, proč ne. Vylodí se, naučí se chodit, jde to i myší (ale občas dost podivně, proto musí chvílemi volit klávesnici), ale hrozně pomalu. Na osmý pokus se prokouše do menu, omylem vypne hru. Po opětovném zapnutí na další pokus ale zjišťuje, že nastavení rychlosti hry - a tedy i pohybu - tu je a svůj pohyb znatelně zrychlí (později bude litovat). Posléze rychle zjišťuje, že interakce s okolím bude asi hodně bolet, neboť je postava extrémně krátkozraká a musí se dotýkat nosem či nohou postavy či předmětu a to ještě ze specifického úhlu, aby se interakce podařila, takže je v podstatě nemožné si být jistý, zda s daným prvkem ve hře skutečně nelze interagovat, nebo je jen potřeba postavu o milimetr posunout jinam. Hurá do města. Okamžitě se ztratil. Chudák. No nic, tak se porozhlédneme a pokecáme… a po půl hodině saháme po návodu, protože to, zdá se, nikam nevede a ve jménech a lokacích jsem se ztratil a zapomněl jsem, cože to mám vlastně udělat. Deník taky moc nepomohl.

No, zkrátka to nebyl moc slavný začátek. Hra je rozdělená na několik fází - dnů. Poté, co mě návod uvedl do hry, řekl mi, co jsem kde zapomněl udělat (a jak se tam dostanu), abych se posunul v ději, a celkově mi pomohl se zorientovat, jsem zase nabyl relativní samostatnosti a první den dokončil. V tu chvíli mě hra poměrně dost bavila. 

Od druhého dne ovšem náš chudák Parker začíná umírat a často nevím ani proč, protože animace nestíhá a v podstatě okamžitě se objeví obrazovka, že je Parker kaput. (Až později mi dochází, že je to možná tím, že mám rychlost hry nastavenou na maximum.) Nebo je v náhodné časy na náhodných místech dopaden a zatýkán. A samozřejmě, já nepoučitelný, zlenivělý moderními hrami, zase nemám pozici uloženou příliš blízko smrti (či zatčení - to je zde to samé). No a bludiště pod hřbitovem pak byla kapitola sama pro sebe. 

Od určitého okamžiku jsem pak vlastně už většinu hry hrál dle návodu, abych se dostal na konkrétní místo ve hře, aniž bych patnáct minut bloudil, že s vybraným prvkem opravdu je nutné interagovat, i když jsem to zkoušel již šestkrát a nic, že danou akci opravdu dělám správně, jen je nutné to zkusit vícekrát, že po této akci mám znovu promluvit s určitou postavou, i když vůbec není jasné, proč, a podobně. Nebo, že je nutné v lese najít TŘI naprosto speciální klacky - speciální tím, že se dají sebrat - to je něco, co mě ve hrách opravdu dokáže vytočit. Postava se motá po lese sem tam, ale nemůže si vzít žádnou větev, jedině ty speciální, které musí naprostou náhodou najít. (Vsuvka: Doteď si pamatuju asi z King’s Questu 8 - doufám, že se nemýlím - pasáž, kde postava lezla podzemím plným šutrů a různého dalšího bordelu, ale v určitý okamžik potřebovala k postupu zatížit cosi určitým počtem kamenů. Kamenů speciálních pouze tím, že se dají sebrat. Kterých byl v celém podzemí jen ten daný počet. A samozřejmě mi v daném místě jeden chyběl. V době bez dostupných návodů. Takže jsem musel procházet celé podzemí znovu a zkoumat podrobně každý milimetr okolí, než jsem mezi vším tím dalším marastem, kterým by se dala plošina zatížit, našel ten jeden kámen. Od té doby přesně tohle nesnáším.) 

Hra je prostě těžká. Obtížnost spočívá ve špatném ovládání, podivném propojení obrazovek ztěžujícím orientaci v prostoru, zvláštních podmínkách pro posun v ději, často působící jako čiré náhody, podivném řešení některých hádanek, či častých poměrně nenadálých možností smrti postavy a řadě dalších již očekávaných smrtí. 

V tuto chvíli to vypadá na velmi negativní popis, ale když se člověk s pozitivním vztahem k dílu p. Lovecrafta přenese přes technické nedostatky, odolá bugům a občasným pádům hry, zbytku hry se přizpůsobí, a nenechá se hrou zaseknout - tzn. si přizpůsobí hratelnost svým časovým a nervovým možnostem, zcela jistě ocení příběh (až na několik situací) a zejména atmosféru (až na úplný závěr hry), což jsou spolu s kometou hlavní pilíře pro otevření brány a přivolání ...
+15

Dirty Split

  • PC 65
Dirty Split mě doporučil uživatel Red v jedné z diskuzí a byla to přesně hra do vrcholícího předvánočního úklidu, shánění a balení dárků :) Krátká, jednoduchá, pohodová, nenáročná.

Hned na začátku Vás přivítá jednoduchá, ale příjemná a neurážející karikovaná grafika doprovázaná retro hudbou a vzápětí se ocitáme L.A. přelomu 50-60. let.

Soukromý detektiv Sam Baxter je najet nóbl paničkou, aby odhalil vraždu snoubence její dcery, plastického chirurga Bedforda. Ona dámička ho sice nemohla vystát, ale za vraždu sedí ve vězení její stejně nóbl syn což je neslýchaná drzost. A tak se Baxter ke zlosti policejního šéfa a svého bývalého nadřízeného pouští do pátrání, které ho vede do Las Vegas nebo New Yorku a odhaluje, že Bedford vedl dvojí život. Nebo ne? Závěr přinese několik zvratů, překvapení a dá se říct že je to vše slušně vymyšlené. Jenže Dirty Split není noir, thriller, nebo temné krimi. Je to jen nenáročná detektivka, kde se všichni chovají přesně tak jak byste čekali. Bohatá dámička je snobka, kapitán je uřvaný idiot, exparťák je žoviální kámoš, recepční je přihřátý (o druhém recepčním zvaném Či-Či ani nemluvím), slavná tanečnice rozšafná. A hrdina je prostě ryze profesionální škrobený panák. Být to film tak mě napadá - německá televizní kriminálka (ostatně autoři jsou z Německa).

Totéž v podstatě hratelnost. Postupujete logicky dopředu jako nůž máslem, v podstatě jen mluvíte s lidmi a občas jim něco ukážete. Ani nemusíte nijak startovat mozek, protože těch pár věcí, kde se můžete zaseknout Vás napadne raz dva. Za celou hru jsem v podstatě nezkoušel použít něco na okolí, max jsem vše prozkoumal (oko, ruka, pusa). Až ve finále na horách se dostaví konečně nějaké skutečné adventuření a řešení problémů... ovšem teda ta krávovina co hrdina vymyslí na konci to je těžký návrat do devadesátek :)

Každopádně Dirty Split není špatná hra, v podstatě ji nemám co vytknout. Ani není úplně krátká (cca dvě hodiny). Jen mě ani na chvíli nestrhla příběhově, herně nebo aspoň graficky. Zkrátka nenáročná oddechovka na 65%.
+13

The Uncertain: Light At The End

  • PC 70
Jedna z prvních mých letošních dohraných her byl první díl této série. Proč si tedy na sklonku roku nezahrát její druhý díl a nezamyslet se nad tím, jaká je škoda, že bude pravděpodobně i ten poslední?

The Uncertain je série, která vypráví o tom, kterak roboti přebrali vládu nad lidským osudem a všechno lidské se snaží vymýtit z povrchu zemského. První díl byl o robotovi, který si uvědomil základní robotí zákony Isaaca Asimova a došlo mu, že to, co se děje, je špatně. Druhý díl je pak z pohledu posledních přeživších, kteří dělají vše proto, aby se ráno probudili.

Ano, ta premisa není vůbec špatná. Navíc ruští tvůrci si dali tu práci a stvořili veskrze velice hezký moderní svět, který je ale ke smůle všech přeživších ne přelidněn, ale přerobotizován různými humanoidy.

Druhý díl ale troskotá opět na stejných problémech jako díl první. Je krátký, je strohý a končí přesně tam, kde nechcete, aby končil. Přitom právě na konci se dva díly do sebe spojí a tak by si to třetí - minimálně závěrečný - díl zasloužilo více než sůl na čerstvě umíchaný bramborový salát.

The Uncertaint: Light At The End je totiž ve skrze velice povedené záležitost. 3D adventura jak víno. ¨Sice s minimem akce, ale za to zase s maximálním stealth napětí. Navíc plná celé řady dobrých nápadů v podobě třeba samotných miniher nebo jednotlivých hříček. Osobně jsem se bavil u každé zvlášť a při každém posunu v příběhu jsem tušil konec, který nakonec i po poměrně krátké době nastal.

Délkou tu hra opravdu neoslní. Dala by se přirovnat k epizodickému hraní adventur od Telltale. Jenže kdyby na to vývojáři měli čas, mohli vytvořit velice pěkný náhled na svět, kde to lidstvo prohrálo a roboti zvítězili na celé čáře. Takhle to pravděpodobně skončí někde na půli a pokud se dočkáme závěrečného dílu, bude to spíš zázrak. I tak ale byla radost za pár nižších eur tuto sérii zkusit. V rámci žánru je to určitě to lepší, co na scéně zažijete.
+13

Čtyřlístek kontra Klamérie

  • Browser 65
Je docela obtížné tuto malou adventuru hodnotit, protože je určená převážně pro ty nejmladší hráče, pro které je Čtyřlístek určen. Já si jej pustil tak napůl ze zvědavosti a napůl z nostalgie, protože v dětství jsem ho měl velmi v oblibě.

Hra je to krátká a velmi jednoduchá. Je to vlastně jeden komiksový příběh převedený do malé adventury. A příběhem je to klasický Čtyřlístek - přátelé objeví podvodníky na zimních hrách a přesně ve svém stylu jim dají ponaučení. Protože je to hra pro malé hráče, nečekejte žádný zásek. Máme zde sice inventář, ale jdou do něj sbírat jen ty předměty, které zrovna daná postava potřebuje, což jsou většinou maximálně dva. Každý úkol je pro dospělého hráče maximálně jednoduchý a lokací je také jen pár. Což je u půlhodinové hříčky docela logické.

Je to ale i tak příjemné hraní, příběh má své Čtyřlístkové kouzlo a ty postavy jsou prostě fajn. Potěší také povedený dabing. A hodnocení? V sedmi letech asi 100% :) Teď jako dospělý hráč nevím, rozleželo se mi to během dne na 6,5. Ale jestli máte děti, zeptejte se jich :)
+15

VLADiK BRUTAL

  • PC --
Velmi úderný název dává každému vědět, že je tam Vladik a je to brutální. Autor se taky jmenuje Vladik, což může být shoda jmen. Ale nedávno přejmenoval své studio na BRUTAL SOFTWARE a to už je podezřelý. Údajně celou hru vytvořil sám, s pomocí nějakých testerů, skladatelů a jiných podržtašků. Tomu se snad ani nechce věřit, protože podle screenů vypadá VB skoro jako Half-Life 3. Nebo minimálně jako ruský bratranec Half-Life 2. 

Dokonce i ten Unreal engine simuluje vizuál Source enginu a vůbec celé to působí snad jako totální konverze. Nechybí řízení nesmrtelné Nivy, hledání 12V baterií nebo levitování nad velkými větráky a kromě @Ross:  už všichni asi tuší, že základní zbraň bude velké červené páčidlo. Dokonce i ten vědecký pokus se na začátku vymkne kontrole...

Vedle nepokryté inspirace Half-Life universem tady nechybí okopírování atmosféry, nepřátel nebo gameplaye ze Stalkeru, Fearu, Metra, Vetřelce, Wolfensteina, Atomic Heart, Left 4 Deada... Celé je to jeden velký punkový guláš a překvapivě se to hraje docela dobře. Především gunplay Vladik dokázal vychytat a i z obyčejné pistole je radost střílet. Zbraně kopou, nemají nesmyslné zásobníky a při dvouvýstřelu z upilované dvouhlavňovky neuberete protivníkovi zdraví, ale rozesračkujete ho po zdech všude kolem, i kdyby měl armor 200.   

Bohužel zamrzí nevyvážená obtížnost, kterou Vladik kompenzuje tunami munice po každé přestřelce. Mizernou umělou inteligenci nepřátel se snažil vyvážit jejich počtem, přesto je drtivá část hry lehká i na Hard. Finální push na Citadelu - chci říct, na prezidentský palác - pak obsahuje také docela otravný respawn a málokdo si to vyvrcholení užije v takovém stylu, v jakém si to Vláďa vysnil. Několik soubojů s boss health bary neoslní, stealth pasáž z Wishe jakbysmet a největší problém bych viděl v designu úrovní, s velkým počtem prázdných míst, slepých uliček, místností bez dveří a vůbec bizarních výjevů, především v interiérech. 

Férová cena 10€ souhlasí, hra se prodává velmi dobře a na Steamu má extrémně kladné ohlasy. Vladik si za výdělky koupil byt v Krasnodaru a vsadil bych se, že zaplatil Putinovi i volant v Kamazu... co už. Množství odvedené práce je impresivní, ale je to hodně rough around the edges. Česky řečeno, je potřeba přistupovat k VB s přimhouřenýma očami vot začátku až po dýl. 

Hodnocení: ✰✰
+20

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 3

  • PC 70
Před začátkem psaní tohoto komentáře jsem si přečetl ten k druhým Lost Tales a první odstavec by skoro šel zkopírovat. V pořadí již šestý Hero of the Kingdom je to tiž stále stejná hra. To bylo jasné už před pořízením, ale přesto jsem se do hry těšil. Navíc už jsem v další díl nedoufal, autoři se k jeho oznámení vůbec neměli. Snad je prodeje přesvědčí k tvorbě něčeho dalšího. Příběh těsně navazuje na Lost Tales 2 a přímo předchází úplně první hře. Kruh se tedy uzavřel.

Hned na začátku na vás čeká hromada úkolů a je jich velké množství po celou hru. Na rozdíl od jiných dílů je zde docela omezený počet surovin a většinou vše tak tak vyšlo na postupné plnění úkolů, které na sebe často navazují. Tedy ne nutně příběhem, ale předměty. Dvakrát jsem se dokonce na chvíli zasekl a musel vše znovu projít abych věděl kudy pokračovat. Dříve byl spíš problém co splnit první. Herní doba je opět necelých pět hodin, ale klidně mohla být trochu delší. Bavil jsem se i po šesté úplně stejně a klidně bych bral další hru na stejných principech. Ale za změnu by už možná stálo prostředí.
+15

Clid The Snail

  • PS5 60
Clid The Snail nakonec jisté neohrabané a neuhlazené kouzlo má. Je to taková ta hra dělaná (pravděpodobně) s láskou, avšak autorům samotným prostě chybí zkušenosti a schopnosti vše dotáhnout do uspokojivého konce. Jedná se o twin stick shooter, jehož soubojový systém je vzhledem k žánru až překvapivě pomalý. Zasazení do zvláštní verze postapa, kde jsou všichni lidé dávno mrtví a svět obývají zvířata, seskupující se do Citadel dle živočišného druhu, je fajn nápad, ale stejně jako snad úplně všechno ve hře zůstal někde na půli cesty.

Hra nezačíná příliš dobře. Hlavní hrdina hlemýžď Clid je totiž povahou naprostý kretén, kterého byste nejraději rozšlápli. Nevím, jestli měl být dle autorů roztomile mrzutý, ale výsledek je prostě extrémně otravný kus hmyzu, se kterým máte chuť skočit do lávy a hru okamžitě vypnout. Hra možná až překvapivě dost sází na vyprávění. Writing je ale většinou slabý až amatérský a vše doplňuje otravný dabing. Hry se smyšlenými jazyky nesnáším. To poloretardované žvatlání mě vždy irituje a Clid je v tomhle ohledu hlavně z počátku skutečně extratřída. Pazvuky zdejších postav při rozhovorech mne pobízely k vypnutí zvuku. Příště prosím... buďto na dabing mám, a hru nechám namluvit, nebo na něj nemám a postačí text. Děkuji. Nakonec jsem si přeci jen alespoň do jisté míry zvykl. Nepříliš povedená mi ovšem přišla i hudba a zvuky obecně. Některé skladby jsou jednoduše na poslech nepříjemné, zvukové stránky her si přitom většinou skoro nevšímám.

Většinu hry tvoří relativně lineární úrovně s pár místy k prozkoumaní, zasazené do okolí jednotlivých zvířecích Citadel, jež sužuje záhadná nákaza a útoky krvežíznivých slimáků. Clid má k dispozici relativně pestrou plejádu zbraní, mezi kterými se v praxi přepíná poměrně neintuitivně. Ve víru akce tak musíte po jedné listovat mezi prázdnými zbraněmi, až konečně přijde na řadu ta, kde jsou k dispozici alespoň nějaké náboje. V boji je poté Clid trochu těžkopádný ne vždy udělá úplně to, co byste chtěli, ale úrovně i souboje celkem baví. Sem tam se ke slovu dostane i nějaká ta hádanka, i když mi přišlo, že v pozdějších fázích hry na ně autoři úplně zanevřeli. Občas se najde i zajímavá vizuální vychytávka, odkazující na již dávno zaniklé lidské pokolení.

Přišlo mi, že Clid The Snail má potenciál, který však nebyl v žádném ohledu naplněn. Přesto nejde o špatný kousek, jen je potřeba si zvyknout na to, že hlavní hrdina je pořádný kus kokota, kterého byste klidně Francouzům naservírovali k večeři.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Poměrně zajímavé zasazení; přiměřená délka; souboje jsou i přes určitou neohrabanost zábavné

Proti: Hlavní hrdina je extrémně nesympatický a protivný degen; dabing založený na nepříjemných pazvucích; hra v ničem kromě zasazení nevyniká a ne vždy se hraje úplně příjemně

+3

Still Wakes the Deep

  • XboxX/S 90
Tady jsem si po nepovedeném Double Exposure spravil chuť. Still Wakes the Deep je výborný, krátký, hororový walking simulator... with benefits.

Pro mě celkem překvapení, protože jsem se o hře dozvěděl až po vydání naprostou náhodou z YT. Jsem rád, že jsem se na playtrough jen nepodíval, ale rovnou si hru vyzkoušel v Game Passu. Odtud asi začnu, tím, že jsem hrál streamovanou verzi z GP, nemůžu tedy úplně objektivně posoudit grafiku ani výkon, ale zdálo se mi, že hra běhá plynule v 60 fps a vypadá na poměry malého studia velmi pěkně. Dobře na mě fungovala atmosféra pošmourného, zímního severního moře v za mě velmi originálním zasazení vrtné plošiny a doprovodu skotského dabingu. Ten je naprosto vynikající, stejně jako samotné dialogy.

"Remember... Jesus luvs ya, Caz. Everyone else thinks ye'r a cunt."

Začal bych tím nejlepším, což je podle mě příběh. Hlavní hrdina Caz má jisté osobní problémy a rozhodne se skrýt na nějakou dobu jako pracovník vrtné plošiny. Jenže pak tak nějak vletí sračky do vrtáku, a všechno se v prdel obrátí. Přijde mi naprosto geniální, jak triviální je premisa. Nikdo se nesnaží nic vysvětlovat, nikdo se nesnaží přijít s nějakou teorií, proč najednou po plošině chodí Necromorphové. Proč taky? Caz je tak trošku ňouma, co sotva umí nahodit jističe, ale stejně jako Isaac Clarke, není to žádný věděc, ostatně jako všichni ostatní. Za vším, co se na plošině začne dít, nejsou mimozemšťané nebo tajná vládní organizace nebo smrtící virus ukrytý v tajné laboratoři... nebo možná ano, ale Caz to rozhodně nehodlá zjišťovat. Jde mu jen o to přežít a dostat se ven živý, přesně, jak byste to čekali ve skutečnosti. Kdyby byl vedoucí vývoje Kojima, Caz by si hned v prvním audiodeníku poslechl, že se jedná o ten a ten typ viru, že ho vyrobili reptiliáni, kterým jsme se vrtákem nabourali do garáže, jeho chemické složení, proč je v titulkách než hra začala 8x Kojimovo jméno, atd...

Herní náplň je takový walking simulátor na steroidech. Caz je i v tomhle pohledu takový trochu Isaac. Platforma se rozpadá a je potřeba opravit *VŠECHNO*. Vaším ukolem je tedy z větší části poslouchat rozkazy ostatních a dělat, co je třeba. Narozdíl od Isaaca se sebou Caz ale nenechává bezmyšlenkovitě orat a hned několikrát se například ohradí, že tam a tam fakt kurva nepůjde, protože je tam nějaká zmutovaná obluda. Všechny základní kvality atmosférického walking simulátoru tu drží pohromadě a přidávají možnosti šplhání, skákání, plavání, sprintu a schovávání, přičemž vše ze zmíněného funguje výborně... možná až na to plavání a potápěcí sekvence. Šplh a skákání dobře rozbíjí "obyčejnost" chůze, pokud jde o schovávačky a plížení, tak všechny jsou poměrně krátké a nabízí dostatečné množství nástrojů k odvedení pozornosti nepřátel nebo schovávání, přesně tak akorát, aby pořád děsily, ale nefrustrovaly. Ovládání samotné je pak velmi responzivní a agiliní, takže i při naháněčkách (které jsou mimochodem perfektní) nebudete mít problém udělat na první pokus, co po vás nascriptovaná scéna chce.

Kolegové inženýři si nepochybně stejně jako já určitě všimnou, že určité úkoly moc nedávájí smysl, nebo narazíte na mechanické zvláštnosti nad kterými se lišácky pousmějete: jako trubky vedoucí do asynchronních motorů (případně nikam), ventily na slepém potrubí atd. To samozřejmě nepromítám do hodnocení, netrénované oko si toho ani nevšimne a dojem industriální zóny to nijak nekazí.

No, kromě částí s potápětím nemám nic bych vytknul, výborná záležitost.

Pro: Atmosféra, příběh, dialogy, dabing, gameplay, herní doba (5h)

Proti: Plavání a potápětí by chtělo poladit.

+12

Uncharted 4: A Thief's End

  • PC 80
Blockbuster v pozitívnom slova zmysle - vizuálne príťažlivé, či už ide o scenérie, postavy alebo akciu. Hra efektívne strieda tempo akčných pasáží, lezecko-skákacích pasáži (nejedná sa však o nič náročné a zvládnu to aj neplošinovkári ako ja s prehľadom) a občasných hádaniek a presunom kochacími oblasťami. V týchto ohľadoch je naozaj remeselne dobre odvedená práca.

Čo ma však v hre jemne ohúrilo sú herecké výkony dabérov v čele s Nolanom Northom a Troyom Bakerom (ale nezaostávajú ani ostatní) - v kombinácii s mimikou postáv tu môžeme naozaj hovoriť o prvotriednom herectve a evidentne aj réžii tak, ako to poznáme z filmov. Zmeny intonácie, povzdychy, zachvenia v hlase, či každý úsmev alebo zatnuté zuby je naozaj od postáv počuť a robí ich tak uveriteľnejšími. Čo to trochu narúša je stará známa ludonaratívna disonancia, kedy Nathan dokáže likvidovať nepriateľov po desiatkách (a za hru až po stovkách) bez nejakých väčších fyzických alebo morálnych problémov. Takisto po všetkých tých drsných pádoch, zraneniach a podobne sa vždy len pozviecha a doslova uteká a skáče ďalej. Na druhej strane chápem, že si v tomto môže hra/séria podať ruku so svojimi filmovými inšpiráciami, kde sa taktiež akciou nešetrí a hrdinovia sú tiež takmer nesmrteľní. Najviac ma i tak však bavil stealth štýl, ak bol možný a postupná tichá likvidácia nepriateľov.

Uncharted 4 bolo mojou prvou hrou série a hoci som zažil pár bugov ako zaseknutie o prekážku, prepadnutie cez textúru a podobne, išlo o situácie, ktoré "vyriešila" smrť a pre rýchlo tempo hry a množstvo checkpointov to nespôsobilo žiadny zásadný problém a hra inak šľapala ako hodinky. Chápem, čo na tejto hre ľudia vidia a prečo ich séria baví, keďže sa jedná o svižnú akciu so zábavne napísanými postavami a aj ja som sa zabavil, ale nejaký hlbší zážitok po príbehovej či gameplayovej stránke, ktorý by v človeku zarezonoval natoľko, aby nad ním premýšľal aj po hraní však nemožno očakávať. Ako som povedal na začiatku, je to blockbuster so všetkým dobrým a zlým, čo k tomu patrí.

Pro: blockbuster, hra nemala hluché miesta a dobre odsýpala, občas otvorenejší prístup v lineárnej hre, herecké výkony, estetika

Proti: blockbuster, ludonaratívna disonancia

+11 +12 −1

Which

  • PC 50
Nu, tak po Eternally Us druhý mini adventurní pokus z roku 2010 a myslím že stačilo. Podobné hry opravdu nejsou nic pro mě. Je to ještě kratší, bez příběhovější a víc indie než výše zmíněná hra a prostě se mi to nelíbilo.

V 3D pohledu procházíte černobílý dvoupatrový dům, najdete pár klíčů a narážíte na ducha? ženské bez hlavy a bez srdce. Ve finále si vybíráte jestli otevřete dveře se srdcem nebo s hlavou a co z toho si veme zpátky. Na základě toho Vás čekají dva konce - brutální a nijaký.

Co to mělo znamenat netuším, strach v podobné ohyzdném prostředí na mě fakt nefunguje. Místo toho jsem bojoval s pomalým nepřesným ovládáním (naštěstí WASD a myš) a hledal titěrné poschovávané klíče. Abych zmínil nějaké pozitiva - ten brutální konec je celkem slušný, ale jinak nic pro mě.
+10