Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

It Takes Two

  • PS5 95
Dost jedinečná záležitost, která je tak originální, tak dobrá a tak úspěšná, že se divím, že na tenhle úspěch zatím nikdo nenavázal, ani nevím o podobné hře, která by se chystala.

Výborná hra, které se hádám, stejně jako u nás, povedlo usadit ke konzoli/PC jednoho hráče, vedle druhého nehráče. Nastává díky tomu spousta situací, kdy jeden na druhého musí buď čekat, nebo si půjčit ovladač a pár plošinek pomoci přeskákat. Kromě toho, ale nenastalo úplně mnoho situací, kdy by přítelkyně měla nějaký zásadnější problém s některou z pasáží her. Mírně frustrující mohou být některé boss fighty, především pokud jeden z dvojice hráčů není úplně zkušený s prací s kamerou druhým analogem.

Na It Takes Two oceňuji, že parádně našli balanc mezi tím, aby si hru užili právě kromě zkušených hráčů i velmi casual hráči až lidé, kteří se ke hrám dostávají opravdu sporadicky. Pro ty je určitě zajímavé, že v průběhu hry se vlastně vystřídá hned několik různých herních žánrů a mechanik, které zkušení hráči moc dobře znají, ale někteří by s podobnými herními mechanikami asi nikdy ani nepřišli do styku. Vše je zároveň skrze obtížnost dobře vyvážené a hrou se příjemně proplouvá.

Grafika je velmi stylizovaná a navštívíte v roli páru mnoho různých lokací, občas až pohádkových, místa jsou velmi rozmanitá a prakticky mě nenapadá, jakou část by nepokryla od podvodního světa, přes virtuální svět v elektrických kabelech až do vesmíru . Herní doba je zároveň poměrně dlouhá a je to tak zábava na několik dlouhých večerů.

Příběh je velmi dobře vystavěn a k postavám si člověk vytvoří za dobu hraní vztah a opravdu se s koncem docela těžce loučilo, celý zážitek ze hry ve mně stále zůstává a klidně bych si ji v budoucnu znova zopakoval, ač samozřejmě po druhé už to nebude mít takové kouzlo.

Pro: grafika, příběh, skvělé využití kooperace, balanc obtížnost pro široké publikum

+11

Dishonored: Death of the Outsider

  • PS5 80
K tomuto kousku jsem se dostal opravdovou náhodou, co jsem opravdu nečekal, jak krátké to bude. Nazývat hru datadiskem není ani relevantní k množství obsahu.
Celé to působí jako spíše teaser, či hratelné demo, které má osvětlit hlavní mechaniky ve hře a k nim něco přidat navíc, takové to +10% zdarma.
Ve hře nalezneme pouhých 5 misí, které se svojí mechanikou celkem podobají, ať již činností, tak i prostředím.

Co je vlastně na hře Dishonored signifikantní, je její přístup na plnění misí. Může naběhnout jako arnold a začít kosit nepřátele, avšak to je velmi rychle odměněno smrtí. tudíž většinu hry volíte spíše kradmý postup, kdy ti nejzdatnější volí vyloženě hitless run.

Určité pasáže vyžadují značnou znalost prostředí a vyžadují až precizním načasování, což může být občas frustrující, jindy Vám to hezky pohladí ego, jak dobře jste si danou pasáž rozplánovali, avšak jen do okamžiku, kdy jste přehlédli či špatně načasovali pohyb.

Jakkoliv je rozšíření krátké, nelze říci, že by bylo nudné. U někoho možná vytvoří nejednu vrásku na čele, avšak doporučuji sehnat za co nejnižší cenu.
Jelikož nabízet tento obsah za skoro 700 kč, je opravdu lichva. Takže se vyplatí počkat na slevu.

Pro: Stealth, hratelnost.

Proti: Krátký obsah, cena.

+11

Never Alone

  • PS5 --
V Eurogamer "recenzi" (která by se hodila tak možná na osobní blogísek autora) udělil jistý americký indián Never Alone hodnocení 10/10. O hře se tam toho moc nedozvíte - tedy jen to, že má svoje vrtochy, ale jsou tam Eskymáci, takže si užívejte edukativního přesahu a vhledu do jejich kultury a zvyků! A to asi tak vysvětluje, jak mohli autoři získat dost podpory pro chystaný druhý díl...

Zajímavý námět sráží nedoladěné ovládání, umělá inteligence a hromady glitchů. V singlu hráč ovládá vždy jednu nebo druhou postavičku, přičemž samotná AI často není vůbec schopná následovat hráče bez toho, aniž by někde nezapadávala, nezůstávala zaseknutá v textuře nebo rovnou zastavila pohyb kamery, protože se vyskytuje na druhé straně obrazovky, kam už se kamera není schopná odzoomovat. Naštěstí autoři přidali bohatě rozeseté checkpointy, ale dobrý pocit z pohybu se rozhodně nedostavuje a to je u platformeru docela zásadní problém.

V rámci Arctic Collection hra obsahuje i Foxtales, což je puzzlovitější DLC, kde jsem problém se zaseknutou postavičkou řešil už po pěti minutách. Cirka po půl hodině mě potkal 20 minutový zákys a při zoufalém hledání řešení jsem mrknul na youtube a... vona se mi zasekla i jedna mechanika hry. Následoval mírně emotivní uninstall, protože zatímco ve větší hře bych to dokázal pochopit, u hodinu dlouhého datadisku, se silně lineárním postupem, rozhodně ne.

Hodnocení: ✰
+11

Draugen

  • PS5 --
Tvůrce The Longest Journey by mi to asi neprodal, nepatřím ani k obdivovatelům Dreamfallu, ale atmosféra "fjordského noáru" zaujala na první dobrou.

Lissie jsem prokouknul až nezvykle rychle a lezla mi spíše na nervy, než abych jí považoval za zábavného sidekicka. Příběh neurazil, ale chvíli mu trvá, než nabere obrátky a ke konci zase trochu povolí. Je škoda, že některé věci začnou dávat smysl až po přečtení komixu, který je ale plný spoilerů ke hře, takže je rozhodně lepší ho číst až po dohrání.

Nevýraznému melancholickému vizuálu sekundují hezké výhledy na blízké hory a barevnou krajinu, spolu s fantastickou hudbou. V nastavení je možné si zapnout černobílý režim (vhodné do Herní výzvy), je ale nutno počítat s rušivými slimáky na obrazovce, simulující starý film.

Čekal bych, že na PS5 hra pojede mnohem příjemněji. Obraz se při pohybu rozmazával a nahodile docházelo k lagům podobnými nedostatku paměti. Původní záměr to později zkusit na PC jsem hodil za hlavu a po roce dostal Draugen druhou šanci - na walking simulator se nechodilo úplně dobře, ale příběh a atmosféra to drží celkem pohromadě a těch dvou hodin jsem nakonec ani nelitoval.

Hodnocení: ✰
+11

XDefiant

  • PS5 70
On by mne asi XDefiant bavil víc, kdybych v něm však nebyl tak strašně špatnej. Už dlouho jsem se u žádné hry necítil jako totální lempl (naposledy to bude Vampire: The Masquerade - Bloodhunt, která mě také groteskně nešla) a po opuštění úvodní zastropované lobby pro maximálně 25. úroveň jsem začal podávat výkony již regulérně ubohé s K/D kolem 0.5. Pokusím se však vyjádřit ke hře objektivně...

XDefiant je po stránce hratelnosti fajn. A to je na to, aby měl šanci skutečně uspět prostě málo. Nejvíce připomíná asi libovolný moderní díl Call of Duty (kde se obyčejně také "chytám" i proti ostříleným hráčům nesrovnatelně lépe). Pocit ze střelby je slušný a střílení samotné vlastně uspokojivé. XDefiant je spíše rychlá akce než taktické orgie, byť do jisté míry záleží na zvoleném módu.

Devizou hry měly být jednotlivé frakce založené na jiných Ubisoftích titulech. V současnosti jsou zastoupeny série Tom Clancy's The Division; Tom Clancy's Ghost Recon; Tom Clancy's Splinter Cell; Far Cry 6 a Watch Dogs. Osobně k sériím vztah nemám a nepřišlo mi, že by hra z tohoto nápadu vytěžila nějakou přidanou hodnotu navíc. Jasně, jsou zde unikátní schopnosti, které z danými sériemi tu více tu méně smysluplně souvisí, hratelnost se tím však rozhodně neovlivní tolik, jak by se mohlo na první pohled zdát. Povedenější mi přišlo spíše začlenění témat jednotlivých her do návrhu map. Na druhou stranu mi zrovna vybrané série snad až na Far Cry hodně splývají a rozdíly tak nejsou až tak markantní.

Po grafické stránce mi novinka od Ubisoftu přišla na současnou herní produkci celkem slabá. Ne, že by bylo prostředí či animace vyloženě ošklivé, ale nezbavil jsem se pocitu, že jde prostě o F2P hru bez snahy více se odlišit či zaujmout a to právě i po stránce vizuálu. Některé modely postav jsou až vyloženě ošklivé.

Přišlo mi tak, že hře chybí nějaký výraznější prvek, kterým by se dokázala citelněji odlišit od konkurence. Módy jsou zábavné, ale naprosto standardní, zbraně a postavy vlastně také. Loni jsem hrál The Finals, který si hráčskou pozornost kvůli snaze o inovaci daleko více zaslouží.  XDefiant tak není špatný (i když já ve hře ano :)), ale zároveň mu schází nějaký opravdu zajímavý prvek jako třeba destrukce prostředí v již zmiňované The Finals. Nakonec tak nejspíše půjde o titul, který časem úplně upadne v zapomnění a to i když vlastně nic nedělá vyloženě špatně. Chybělo mi tu to srdíčko nadšeného vývojáře... tak jako v drtivé většině současných her od Ubisoftu.

Hodnocení na DH v době dohrání: 70 %; 2. hodnotící; Free To Play

Pro: Solidní hratelnost; relativně neagresivní F2P model, kde utrácení peněz ani příliš nedává smysl; tematické mapy

Proti: Chybí výraznější odlišení od konkurence; všechny prvky hry jsou jen "fajn" a XDefiant tak v ničem neexceluje; slabší vizuální zpracování

+11

Steelrising

  • PS5 60
Na Steelrising som si brúsil zuby, keď bude v zľave, ale kravaťáci zo Sony ma predbehli a hru ponúkli v rámci svojej mesačnej ponuky PS+. Nice. Už výrazne menej nice je, že je to vlastne dosť veľká nuda. Spočiatku ma to celkom bavilo, ale veľmi rýchlo sa ukázalo, že tvorcovia toho neponúkajú veľa. Keď tak nad tým uvažujem, tematicky je hra celkom podobná Lies of P. Vlastne, ak by mi niekto povedal, že ide o oficiálny prequel, tak by som mu asi uveril. Opäť tu máme bábky (Automats), ktoré sa odtrhli z reťaze a začali masakrovať ľudí. Zaujímavé je tiež zasadenie do Francúzska 17. storočia, pričom v príbehu majú svoju rolu aj skutočné historické postavy.

Celkovo to teda má sympatickú steampunk atmosféru alternatívnej histórie. Žiaľ, čo sa týka scenára a réžie, tak to teda nie je žiadna sláva. Cutscény sú strašne nezaujímavé (proste sa pár panákov rozpráva v miestnosti / na dvore) a dialógy sú nudné až strach. Príliš to nezachraňujú ani matné postavy na čele s hlavnou hrdinkou. Z tohto dôvodu som postupne začal cutscény rovno preskakovať a nijako mi to neprekážalo. Samotný gameplay je ale fajn, aspoň spočiatku. Nepriatelia nie sú príliš zapamätateľní (čo platí aj pre bossov), ale boje s nimi ma bavili. Obtiažnosť nie je vysoká, ale neberiem to ako zápor. Na väčšinu nepriateľov platí rovnaká alebo veľmi podobná taktika, takže Souls veteráni nebudú mať problémy.

Pokiaľ by sa predsa len nejaký zádrhel vyskytol, hra ponúka možnosť prepnúť do Assist módu. Nejde o nejaký defaultný easy mód, ale zníženie obtiažnosti si môžete na základe úprav sami namixovať (napríklad určiť, akú damage budete absorbovať). Môžete si nastaviť nesmrteľnosť, alebo si znížiť náročnosť len o trošku. Tento "easy" štýl sa podľa mňa do podobných hier celkom hodí. Kvitujem aj pridanie kompasu, ktorý vás nasmeruje, keď začnete blúdiť. Vadila mi však nízka variabilita prostredí, všetky vyzerajú veľmi podobne a prechádzanie nimi bolo často dosť únavné. Grafika je ale inak vydarená a hra mi bežala plynulo a bez nejakých výraznejších bugov.

A čo ďalej? Je tu vlastne všetko, čo už poznáme zo Souls hier. Respawny, skratky, checkpointy, a tak podobne. Lenže priznám sa, keď som sa dostal kúsok za polovicu, už ma to fakt nebavilo, hlavne vďaka nudným oblastiam, stále tým istým / podobným nepriateľom a nezaujímavým bossom. A keďže ma nijako neoslovil ani príbeh, tak som to proste zapichol. Za skúšku to asi stojí, ale ak hru vynecháte, o nič neprídete. Zdá sa, že tento typ hier s prehľadom zvláda naozaj len FromSoft.

Pro: námet, audiovizuálna stránka

Proti: slabý príbeh, cutscény, dialógy, nudní nepriatelia a prostredie

+11

Sherlock Holmes The Awakened

  • PS5 70
Herní výzva 2024 #3: Volání Cthulhu 

V rámci výzvy jsem se rozhodl doplnit si mezeru v sérii Sherlocka Holmese od Frogwares.
Kdo hrál předchozí hry zhruba ví, co může očekávat. Částečně otevřený svět - x lokací v rámci kterých má hráč volnost pohybu, zpovídání relevantních postav a řešení záhad, které jsou v tomhle případě ozvláštněny ještě mysteriózním lovecraftovským kultem.

Obecně mi přijde, že se hra svou nápaditostí řadí někam do průměru této serie. Technicky je na tom o něco líp, než její předchůdci, ale pořád bych asi očekával v současnosti vyšší pokrok. Ovládání je pořád občas trochu těžkopádné a obzvlášť akční pasáže jsou vyloženě frustrující, naštěstí je lze přeskočit. Pokud je ve hře část, kterou vývojář nabízí k přeskočení, už to musí zákonitě naznačovat, že asi není úplně nejlepší a asi by podle mě bylo lepší takovou část nahradit nějakou animací nebo quick time eventem, než se pokoušet o něco, co evidentně příliš dobře vývojáři neumí.

Hudba působí k dotváření atmosféry velmi dobře, a oproti ostatním dílům je fajn i ono tajemno a pasáže, které nutí hráče pochybovat co má být ještě skutečné a co se odehrává v Sherlockově hlavě. Lokace jako takové jsou zpracovány poměrně dobře, ale nejednou jsem se ocitl ve fázi, kdy jsem si byl jistý, že vím co mám dělat, ale kvůli špatnému designu onoho místa bylo těžké trefit se do bodu, kde se zobrazí akční tlačítko. Konkrétně si vybavuji keř, ve kterém jsem si byl jistý, že něco má být, ale stejně jsem okolo něj chodil velmi dlouho, než se daná věc objevila.

Celkově vzato pokud jste fanoušky této série, určitě budete spokojeni, bohužel ty minusy, které má zatím každá Sherlock Holmes hra tu jsou stále a můžeme jen doufat, že se některých věcí vývojáři vyvarují příště.

Pro: nové případy k řešení, očekávaná kvalita zpracování, nápaditý design lokací

Proti: otřesné a frustrující akční části, technicky už by dneska hra mohla být dále

+11

Elden Ring: Shadow of the Erdtree

  • PS5 90
Shadow of the Erdtree je tak rozsiahle DLC, že by sa pokojne mohlo brať ako samostatná hra. Hra, ktorá je za mňa vlastne lepšia než Elden Ring.

Úprimne povedané, pôvodne som DLC ani neplánoval rozohrať. Elden Ring sa mi síce páčil, ale ani zďaleka som z neho nebol tak odvarený ako iní hráči. Keďže bol však hlad po nejakej soulsovke veľký a bohvie, kedy sa ďalšej hry od FromSoftu dočkáme, tak som si Shadow of the Erdtree napokon zakúpil. A neľutujem! A ako som už naznačil, páčilo sa mi to viac ako pôvodná hra.

Dôvod je prostý: mapa tentokrát nie je tak megalomansky obrovská, takže v nej človek nestrávi stovky hodín a nezačne sa nudiť. Viem, že mnohí hráči boli s otvoreným svetom Elden Ringu spokojní, ja však zastávam názor, že Souls hrám viac svedčí koncentrovanejšie poňatie. Čo akoby potvrdzovali aj samotní tvorcovia, keďže najlepšie im idú zovreté legacy dungeony, ktoré sú s prehľadom najzábavnejšie v celej hre.

Samotný svet v DLC je veľmi pekný a páčili sa mi aj rôzne menšie dungeony. Len ma – rovnako ako v hlavnej hre – proste štvala nutnosť zložito hľadať cestu na niektoré miesta. Človek si na mape označí oblasť, ktorú by chcel preskúmať, ale nedostane sa do nej, pretože mu cestu zatarasí kamenná stena, alebo útes, z ktorého sa nedá zoskočiť. Takže musí zložito hľadať, kadiaľ sa tam dostať. Chápem, že mnohým práve toto vyhovuje a berú to ako ďalšiu hardcore zložku hry, ale mňa to, úprimne, vyslovene otravovalo.

Preskúmavanie sveta ma ale aj tak bavilo. Tvorcovia si pre nás pripravili viacero krásnych lokácií a z ich výtvarnej stránky padá sánka. Súbojový systém je podľa mňa už za zenitom a nemyslím si, že je možné ho ešte niekam posunúť. Dúfam teda, že FromSoft v ďalšej hre príde s niečím novým, prípadne bude rozvíjať štýl boja Bloodborne a Sekiro. Ten je stále svieži a neopozeraný, takže prečo nie?

Čo sa týka bossov, tak tiež prevažuje spokojnosť. Bossáci sú výtvarne pôsobiví a efektní, o tom žiadna. Ale nie všeci ma bavili. K tým, ktorí boli skvelou výzvou a zábavou radím napríklad Blackgaol Knighta, Dancing Liona, Rellanu, Rominu či Putrescent Knighta.  

Krv mi ale pil ikonický Messmer. A to fakt strašne. Nie som proste fanúšik toho, ako ho tvorcovia nadizajnovali. Veľmi dlhé kombá, brutálne HP a absurdná damage. Neviem, osobne mi to už prišlo neférové. Keď začne cez celú arénu metať ohnivé kúzla, vyzerá to veľmi štýlovo. Ale celý boj sa kvôli tomu zvrháva na dosť veľký chaos, v ktorom nič poriadne nevidíte a netušíte ani, kam odskakujete a či ste bossa vôbec trafili.

Čo sa týka záverečného bossa, otvorene priznávam, že som naňho nemal sily/skill/trpezlivosť a vlastne ma ten fight príliš nebavil. Prvá fáza ešte ako-tak, ale druhá bola zase dosť veľký zmätok, AOE na každom kroku, damage po jednom údere astronomická, a tak podobne. Možno je to mojimi chabými reflexmi, ale otvorene hovorím, že sám som bossa nedal. A tiež dúfam (ako kolega Jakub of Astora), že sa podobní bossovia nestanú do budúcna normou.

Takže celkovo: užil som si to. Elden Ring je skvelá hra a toto rozšírenie rozhodne stojí za tie prachy. Kto bol z pôvodnej hry nadšený, tu si príde na svoje a bude sa poriadne baviť. Osobne sa hardcore fanúšikom Elden Ringu asi nikdy nestanem, ale na ďalšiu Miyazakiho tvorbu rozhodne budem vždy zvedavý.

Pro: svet, bossovia (väčšina z nich), návykovosť, menšia mapa

Proti: niektoré bossfighty už prekračujú medze zábavnosti smerom k frustrácii

+11

Doom

  • PC 80
  • PS5 90
Rychlý a nabušený restart ikonické série. Skvěle propojení hudby a střílení démonických bytostí, až mě překvapilo s jakou lehkostí to funguje - a to i na konzoli s gamepadem místo myši a klávesnice.

Arzenál je naprosto napáradní a nové zbraně se do hry dostanu rychle, takže je čas je pořádně vyzkoušet a popřípadě upravit. Lehký systém vylepšení navíc funguje i skrz výzvy, které jsou pro dané modifikace dostupné. Stejně tak se mi líbilo zlepšovaní zdraví, zbroje a množství munice.

Prostředí na Marsu paráda, akorát v pekle mě to moc nebavilo a příšlo mi trochu nudnější.

Pro: synergie hudby a střílení

Proti: nazáživné prostřredí v pekle

+11

Puzzle Quest: Challenge of the Warlords

  • PS5 70
Přijde mi, že koncept Puzzle Questu je v dnešní době již malinko přežitý a minimálně v tomhle díle ta "omáčka" okolo spoj tři hratelnosti není nic moc. Jádro je však i tady zatraceně návykové a těch cca třicet hodin u hry uteklo jako voda.

V bitvách je to tedy klasika, na tahy se spojují barvičky, zkušenostní body, peníze a lebky ve snaze dostat soupeřovu zásobu životů na nulu. Nemohl jsem si pomoci a i zde se do hry pustil se specializací na oblíbenou červenou manu, tedy v kůži Warriora. Putování mapou je okořeněno hodně jednoduchým a nezajímavým fantasy vyprávěním, byť tu a tam se nějaký ten rozhovor autorům povedlo celkem obstojně napsat.

Trochu problém jsem měl se scalováním nepřátel, kteří jsou vždy až na pár výjimek na stejné úrovni jako vaše postava. Máte tak nějak pořád pocit, že jste skoro stejně silní a to je škoda. Nová kouzla přibývají jednou za deset úrovní (z celkových padesáti) a třeba to Warriorovo za 40. level je úplně nepoužitelné. Hra je tak stále hodně stejná. Nepřátel je ale k dispozici celkem slušné množství a jejich schopnosti relativně pestré.

Úplný přepal je poslední souboj. Jasně, hlavní záporák má být tuhý, ale na nejvyšší obtížnost jsem měl pocit, že mám šanci hlavního bosse porazit srovnatelnou s výhrou v loterii. Je nesrovnatelně nabušenější než cokoliv, co do té doby potkáte a u her tohoto typu vždy hraje roli vedle umu i prvek náhody a štěstí. Trápil jsem se s ním asi hodinu a půl, přičemž v těch méně šťastných pokusech se stávala o to, že mi ubral kolem poloviny zdraví ještě, než jsem si vůbec mohl něco "spojit". Někdy jsem třeba vyhrával, ale nakonec to nepříteli napadalo během jednoho tahu tak, že mi dal prakticky IK. Kvůli scalování úrovně se přitom nemáte už moc jak zlepšit, v úvahu přichází jen dlouhý grind zlaťáčků, na což jsem se prostě vykašlal a potupně snížil na "Normal". Překvapilo mě, že na Hard nekompromisní umělá inteligence najednou začala hrát jako ponocná a rázem nebyl problém vše sfouknout na první pokus. Poslední souboj ve mě tak zanechal spíše rozpačité pocity.

Já měl ostatně i během hraní občas pocit, že nepřítel podvádí a umělá inteligence jako by mu často posílala přesně ty “kameny”, co se mu zrovna hodí. Třeba to je ale vážně jen pocit a lumpárnu ze strany neviditelné ruky AI nemám jak dokázat...

Hodnocení na DH v době dohrání: 73 %; 68. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Hratelnost je stále návyková; obstojný počet druhů nepřátel a jejich schopností

Proti: Nevyvážená obtížnost; fantasy omáčka okolo není nic moc

+11

OXENFREE II: Lost Signals

  • PS5 90
Sequel Oxenfree je jak kvalitativně tak obsahově velmi srovnatelná hra s prvním dílem, což je pro mě příjmeným překvapením. Vývojáři se nepokoušeli o žádné riskantní inovace, pro které původní hra určitě měla prostor, ale místo toho se plně soustředili na to, co jim evidentně jde nejlépe. Postavy a příběh.

Oxenfree II stejně jako první díl zkoumá komplikované rodinné vztahy, témata individuality a sebepoznání. Tentokrát se ujmete role již dospělé ženy jménem Riley, které při objevování záhady tajemného ostrova dělá doprovod sympaťák Jacob a zástup zajímavých vedlejších postav, schováných za oponou z rádiových frekvencí. Jacob, jako jediná permanentně přítomná postava, rozhodně není jen další NPC do počtu, ale naprosto plně vynahrazuje celou partu teenagerů, kteří doprovázeli Alex v první hře.

Dobrý skript je jen polovina úspěchu, naštěstí voice over postav je naprosto fenomenální a celkový dojem je řekl bych témněř na úrovni produkce Naughty Dog.

Náplň hry je průzkum ostrova ve formě 2D walking simulátoru, stejně jako u prvního dílu. I když je prostředí tentokrát pocitově trošku větší než Edward's Island z jedničky, tak se nejedná o otravné sequelové zvětšování, ale spíš o přirozený vývoj kulisy, kterou už známe z minula. Koneckonců, hra se odehrává přímo pár kilometrů od původního ostrova.

Příběh je podle mě dobře napojen na první díl, i když se přiznám, že už si po takové době nepamatuji, na který konec přesně navazuje. Jinak mě ale bavil, nebude nouze o tvrdá rozhodnutí a velmi emotivní závěr.

5 hodin mi přišla naprosto ideální doba pro podobný typ hry, na pár večerů super zábava.

Pro: Atmosféra, voice over, scénář, postavy, príběh, herní doba

Proti: Rozmístění checkpointů, načítání obrazovek

+11

Tomb Raider

  • PS5 80
Ešte predtým, než sa rozpíšem k samotnej hre, musím tvorcom „pogratulovať“, keďže ich ultimátne babráctvo mi znemožnilo ju dohrať. Dostal som sa niekde na 90 % a pred koncom nasledoval nádherný crash a „corrupt save data“. Celý progres bol stratený. Hľadanie na internete ukázalo, že to rozhodne nebol problém mojej konzoly, ale bug, ktorý sa objavil mnohým hráčom. A ktorý sa doteraz nikto nenamáhal opraviť. Dobrá práca, chlaci a dievčatá! Neďakujem a naserte si. (Snáď mi bude odpustené, keď si aj napriek tomu zaradím hru do dohratých).

Teraz k veci: S Larou Croft som sa zoznámil v úplne prvom dieli Tomb Raidera z roku 1996. Žiadny z početných sequelov som však nikdy nehral a až pred pár dňami mi napadlo, že je čas dať Lare opäť šancu. Siahol som teda rovno po reboote a musím povedať, že som sa bavil veľmi slušne. Grafika je aj dnes pôsobivá, akcia zábavná a preskúmavanie hrobiek tiež. Nevadil mi ani menší dôraz na puzzle (tie v hrách nijako neobľubujem, takže sa mňa výhoda). Hra má navyše veľmi fajn tempo a miestami dokáže aj potrápiť. AI protivníkov je totiž dosť dobrá a naozaj som mal pocit, že bojujem proti premýšľajúcim nepriateľom a nie naskriptovaným bábkam. Neustále menia pozície, hádžu na vás zápalné fľaše, pália po vás, keď nabíjate. Akcia je tak veľmi dynamická a celkom adrenalínová. Palec hore.

Príbeh ma príliš neoslovil a tiež mi prišlo, že postavy sú (okrem Lary) napísané dosť nezaujímavo. Nikto z nich si moje sympatie nezískal. Na druhej strane ale nemôžem povedať, že by bol príbeh otrasný. Proste taká dobrodružná béčková klasika, ktorá je ale zrejme pre podobný typ hry ideálna.

Zhrnuté, podčiarknuté: bavil som sa a pokojne by som dal viac percent, nebyť toho odporného bugu, o ktorom som sa zmieňoval na začiatku (prípadní ďalší hráči nech to berú ako varovanie a nech si uložené dáta zálohujú). Ten ma, žiaľ, tak sklamal a zdeprimoval, že silno pochybujem, že Tom Raider: Definitive Edition ešte niekedy zapnem. Alebo až po veľmi dlhom čase, keď vychladnú emócie.

Pro: Lara, grafika, zábavný gunplay, svižné tempo

Proti: odporný bug, ktorý znemožňuje dohranie hry, príbeh mohol byť lepší, vedľajšie postavy

+11

>observer_

  • PS5 75
Sedm let po vydání Observera jsem konečně narazil na systém, kde hra funguje....*Yaaay*

Naštěstí to není tak, že bych doteď o něco přicházel... Hry od Blooberu mi vždycky přišly při nejlepším lehce nadrůměrné, což platí i pro Observer v hlavní roli s Rutgerem Hauerem. Tím bych klidně asi začal: Ačkoliv obsazení Roye Battyho mělo nejspíš přilákat co nejvíce fanoušků temných depresivních sci-fi (jako mě), nemůžu říct, že by mě jeho výkon nějak ohromil, nebo že by se mi nějak zvlášť líbil. Hlasový projev a styl dabingu mi prostě do kulis nechutného, temného cyberpunku prostě neseděl a celá naléhavost situace, ve které se zrovna nacházíme - pandemie, karanténa, vraždy, drogy, násilí, bída, psychóza - Daniel Lazarski je v klidu jako Winston Wolfe z Pulp Fiction. Těžko představit...

Příběh hry mě docela zaujal, je to asi důvod, proč jsem u hry 5 hodin vydržel. Hratelně se tento walking simulátor taky celkem slušně drží, občas pozlobí toporné ovládání nebo neintuitivní design, kde se na chvíli zaseknete kvůli přehlédnutí nějaké drobnosti, nebo nepochopení, jestli teď máte umřít schválně, nebo zrovna ne, nebo vám třeba nikdo neřekene, že můžete kódy na dveřích hacknout, a tak dále... Pár drobných bugů se taky našlo, ale nic, co by vyloženě rozbilo hru. Kolem a kolem, všechno tohle si vybavuju i z Layers of Fears. Potěšily mě menší vedlejší příběhy, které objevujete mimochodem při zkoumání bytového komplexu, do kterého je hra uzavřena.

Největší výtky mám asi ke stylizaci a hlavně k efektům. I pokud netrpíte na epileptické záchvaty, upřímě bych se divil, kdyby to s váma alespoň jednou dvakrát u hraní Observera neřízlo o zem. Hlavně sekvence, kdy nahlížíte ostatním do hlavy. Jsou až přehnaně dlouhé, skoro nesnesitelně psychedelické a zbytečně abstraktní. Ne, že by se z nich nedalo vyčíst, co potřebujete k pochopení příběhu, ale šlo by to udělat s polovinou efektů a za polovinu času.

No, když to shrnu: Pokud si před spaním dáte 2 hodiny Layers of Fear a 2 hodiny Cyberpunku, ten guláš, co se vám bude v noci zdát, bude vypadat jako Observer.

Pro: Příběh, atmosféra, grafika

Proti: Přehnané vizuální efekty, slabší voice acting

+11

Under The Waves

  • PS5 65
Strávit nějaký ten čas v osamění pod vlnami v otevřeném oceánu byl vskutku zajímavý zážitek. O hře jsem si zbytečně tolik nezjišťoval, abych měl nějaké to překvapení. Prvních 10 minut hry ve mne velké naděje nevzbuzovali, jakmile jsem se ale dostal přes nudnou walking simulator sekci konečně k ponorce, všechno začalo nabírat lepší směr.

Herní výzva 2024 - 1. Nemova říše (HC) 
Odůvodnění: Celá hra se odehrává pod oceánem, kde hlavní postava cestuje pomocí ponorky.

Ponorka se ovládala dobře a simulace okolního prostředí, tedy oceánu byla po grafické stránce až po ozvučení taky parádní. Na indie poměry se jedná o vskutku podařenou práci. Otevřený svět je fajn prozkoumávat. Příběh mne taky dokázal navnadit a zajímalo mne, jak se vše bude vyvíjet. Hra mi jednoduše sedla...nebo to tak alespoň ty první cca 3 hodiny vypadalo.

Průzkum oceánu byl sice furt fajn, ale jak se postupně odkrýval příběh a mizelo to tajemno, kterým byl z počátku zahalený, začal u mě jednoduše upadat zájem. Netvrdím ale že by hra měla špatný příběh, to vůbec ne, jen jsem na něj asi zrovna nebyl naladěný.

Co dále nemůžu pochválit, jsou přítomné survival elementy. Respektive jak jsou zpracované. Hra nedokáže navodit ten správný nátlak na hráče při nedostatku surovin či předmětů. Když vylezete z ponorky a jdete plavat do vody, musíte si hlídat hladinu kyslíku v potápěčském obleku. Když začne docházet, musíte si ho doplnit kyslíkovou kapslí, kterou si můžete vyrobit nebo najít pohozenou v oceánu. Kyslík vám ale ubývá strašně pomalým tempem a kapslí je všude po oceánu strašný habaděj, takže si jich můžete nastřádat desítky a nikdy se nemusíte bát, že by jste se nedejbože někdy utopili. Když navíc vylezete z ponorky, tak při opětovném vlezení dovnitř ponorky se kyslík automaticky doplní. Podobnou situaci mají i ostatní předměty jako jsou světlice, miny nebo palivo do ponorky. Když něco z toho potřebujete, například v rámci příběhové úrovně, najdete to někde pohozené v okolí, abyste se zbytečně nezasekli. Díky těmto "protiopatřením" od autorů se ty survival prvky, včetně craftingu jeví jako úplně zbytečná mechanika.

Zbytečné to však zároveň není. Hra se zabývá tématem ochrany oceánů a tak sběr plastových odpadků, ze kterých potom vyrábíte předměty nutné k přežití, zde jistě má svoje místo. Vyplívá z toho tedy, že by hře velice prospělo, kdyby se všech předmětů po celém oceánu neválelo habaděj a hráč by tak měl motivaci si ty kyslíkové kapsle (a další předměty) vyrábět sám a zároveň s nimi třeba i efektivně nakládat.

Celkově jsem ze hry poměrně rozpačitý. Líbí se mi tématika ochrany oceánu a jeho prozkoumávání. Ovládání ponorky je taky na jedničku, do pozadí vždycky hraje zajímavý soundtrack a i hlavní postava mi byla poměrně sympatická. Na druhé straně hru strašně sráží fakt, že ve finále nenabízí žádnou výzvu, i když se tak zprvu může tvářit. Není zde ani žádná volba obtížnosti. Příběh mě ve finále taky moc neoslnil, ale na pár místech mě dokázal i příjemně překvapit. Suma sumárum, jedná se o lehce nadprůměrnou hru s originálním námětem avšak s pár nedotaženými mechanikami. Být tak více odladěná, doporučovala by se hra lépe, přesto jí ale mohu i tak doporučit.

Pro: Oceán a jeho prozkoumávání, ponorka a její ovládání, tématika ochrany oceánu

Proti: Nepříliš dobře zpracované survival elementy

+11

Final Fantasy VII Rebirth

  • PS5 80
Už dlouho jsem po dohrání hry neměl tak rozporuplné pocity jako po FF VII Rebirth, pokud bych měl hru charakterizovat jedním slovem, bylo by to slovo extra. Vývojáři se tady skutečně utrhly ze řetězu. Jak jsem v komentáři k předchozímu dílu zmiňoval, že dnes by už nemohla vzniknout hra ve stejném rozsahu jako originální FFVII musím uznat, že jsem se spletl, trošku jsem čekal, že příběhové změny zejména na konci minulého dílu měly mimo jiné za účel odůvodnit další zásadnější změny v dalších epizodách a především krácení, ale nemohl jsem se splést více, naopak skoro všechny lokace z originálu zůstaly zachovány, skoro každá scéna v sobě měla něco extra na víc, nové postavy, příběhové odbočky, bosse, výbuchy atp. 

Stejně tak jedna z mých největších výtek, kdy jsem upřímně neviděl moc výhod v přechodu do plně 3D prostředí, zde už se opravdu nepohybujete jen po koridorech s rozplizlými texturami, otevřený svět zde nabízí opravdu úchvatné záběry na skoro všechny původní lokace, takový Junon nebo Cosmo Canyon, ke kterým se plynule z dálky přibližujete je sám o sobě dost zážitek, stejně tak jsou lokace vyplněny nejrůznějšími činnostmi, které mi sice přišly dost MMO charakteru, ale na rozdíl třeba od Zaklínače jsem počtem otazníčků na mapě nebyl až tak otráven. 

Další věc, která byla pro FF VII dost zásadní, byly minihry a byť už předchozí díl nějaké obsahoval, byly to až na motorky spíše jen takové hříčky, v Rebirth je skoro vše co děláte krom průzkumu a soubojů v nějaké formě minihra, Gold Saucer tím tak trochu ztrácí na zajímavosti, jelikož celá hra je nyní tak trochu zábavní park. Každá minihra má navíc nějaký „challenge mód“, který jsem úspěšně ignoroval. (jsem už starý, nebo  i ostatním lidem dělali problémy zejména ty, kde nějakou zásadnější roli hrály pohyby páčkou (piano)?) 

Soubojový systém zůstal bez větších změn, byl jen rozšířen o další možnosti, zejména combo útoky dvou postav zároveň, musím říct že znovu se do něj dostat mi dělalo ze začátku docela problém, ale jakmile začnete vidět skrz matrix a řetězit komba zejména třeba s Tifou, jen těžko byste hledali více uspokojující soubojový systém. 

Asi si říkáte, že to zatím moc rozporuplně nepůsobí, opravdu si myslím, že kdyby se striktně drželi předlohy, mohli celý příběh odvyprávět jen ve dvou dílech, můj problém je, že všechny ty extra příběhové scény mi přišly hrozně zbytečné, začínám mít pocit, že pro ty duchy Nomura ani nemá nějaké promyšlenější vysvětlení a slouží čistě pro účely fanservisu, aby fanynky co se po Crisis Core zamilovaly do Zacka, měly v remaku pár extra scén s ním, stejně tak lidé co milují Aerith si nebyli jistí, jestli umřela nebo ne, ale ve výsledku to na celkový příběh zase takový vliv mít nebude. 

Je zde spousty takových drobných nelogičností, kde mi třeba vadilo i jak se zde dává mnohem větší důraz na lidi v róbách, jsou vyloženě hybateli příběhu, kde máte hned jasno, že jdou za Sephirothem a tak je pronásledujete, působilo tak až docela komicky, jak stálkujete zjevně nemocné lidi, co se pravděpodobně bez pomoci ani nenají, kde v originálu to byly jen skutečně takové nevýrazné postavy, na které jste během svých cest občas narazili a mohli jste si jen domýšlet, jaký smysl pro příběh mají. Pak je tu spousty dalších věcí, které mají dělat scény epičtější, ale ve výsledku mi přišly spíš trapnější, viz třeba když přecházíte bažinu, nestačí záběr na obřího hada napíchnutého na kůlu, že vám je hned jasné, že toho pravděpodobně nebyl schopný nikdo jiný než Sephiroth, tentokrát s ním musíte bojovat vy a poté co se Cloud propadne do bažiny se mu zjeví Sephiroth, který mocným švihem příšeru vymrští spolu s ním z jezera a ta se napíchne na kůl. O scénách s Rochem ani nemluvím, ten má jednoznačně cenu za nejzbytečnější postavu v historii zbytečných postav, se kterou se může měřit snad jen Johny. Stejně jako v prvním dílu je zde většina záporných postav silně stylizovaných a tak mi dělalo dost problém brát je jakkoli vážně, třeba scéna s Hojem na pláži byla dost divná už v originále, tady se ale bůhvíproč rozhodli, že to je ta část příběhu, kterou je potřeba ještě zdůraznit a tak se tam rozhodne dělat před turisty pokusy a chytat lidi v robách jak pokémony do pokeballu... wtf

Abych jen nekritizoval, třeba rozšíření příběhové sekvence s Nanakim mi přišlo celkem ok (ale s tou jeho změnou hlasu jsem se sžíval hodně dlouho). Také ostatní členové party jsou stále sympatičtí Yuffie a Cait Syth pro mě docela „steal the show“, snad jen ten Cid působil až moc přátelským dojmem oproti originálu. 
K hudbě bych jen dodal, že mi zde mnohem víc než v předchozím díle přišly jednotlivé původní skladby změněny, možná až takzvaně „overproduced“,  některé jsem poznal jen díky krátkému melodickému riffu, přitom právě poměrně komplikované dlouhé melodie byly tím, čím byl původní OST tak zapamatovatelný.
+11

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads

  • PS5 70
První kapitolu Life is Strange 2 začíná pozvolna a hlavní hrdina Sean je z počátku vykreslován jako prudič se srdcem na správném místě, ale nejistý jak jej použít. To se nicméně brzy změní a Sean se bude muset postarat o svého mladšího bratra Daniela a vydat se s ním na cestu.

Možnosti, které hra nabízí jak v rozhodování dialogů či akcí pak mohou ze Seana udělat správný role model pro jeho mladšího bratra, přívěst jej a bratra na zcestí nebo můžete hrát něco mezi a zkusit se kladné a záporné věci vyrovnávat. Hra některé rozhodnutí dává dost najevo, ale jiné zkrývá a o to je to zajímavější.

Příběh bratrů mě hodně vtáhl, ale taky jsem se rozhodl, že po této epizodě nepotřebuju pokračovat. Emotivní cesta je totiž dost silné kafe a dost odráží současný svět (hlavně v postavách) a to je něco co mi stačí sledovat v realitě.

Pro: vztah bratrů, příběh, rozhodování

Proti: nereprezentujicí grafika, pomalé a nepřeskočitelné animace

+11

Gran Turismo 7

  • PS5 90
GT7 je hra, která se snaží být (a vskutku jí to jde) co nejrealističtější simulací automobilového závodění, a i když to není hra pro každého, pro fanoušky tohoto žánru je skutečně špičkovým zážitkem.

Gran Turismo vždy vynikalo ve vizuálním provedení, ale GT7 posouvá laťku ještě výš. Na PS5 umožňuje využít obrovský potenciál a výsledkem je naprosto ohromující grafika. Detailní modely vozů jsou naprosto precizní – každý automobil je zpracován s velkou pozorností k detailu, a to nejen zvenčí, ale i uvnitř kabiny. Když se podíváte na přístrojovou desku nebo volant, jsou detaily naprosto věrné. Odlesky aut a jejich věrné zpracování jen umožňuje zážitek, který se v některých scénách rovná k závodění v TV. Na výběr jsou dvě možnosti nastavení, přičemž já hrál s vyšší snímkovou frekvencí. Subjektivně jsem markantní rozdíl neviděl a na vizuálním zážitku mi to v žádném případě nic neubíralo. Co se týče prostředí, tratě v GT7 vypadají skvěle, ať už se jedná o realistické městské okruhy, nebo o přírodní scenérie na venkovních tratích. Možná nejvíce zaujme dynamické počasí a denní doby, které ještě více umocňují ponoření do hry. Například závodění v noci, kdy světla auta osvěcují tmavou silnici, je naprosto magické. Efekty deště jsou tak realistické, že skutečně cítíte, jak se auto chová na kluzkém povrchu. A pokud jde o audio, zvuky motorů, pneumatik, brzdění a dokonce i změny v akustice na různých tratích jsou ohromující. Každý typ motoru – od malého hatchbacku až po silný sportovní vůz – má svůj vlastní charakteristický zvuk, což přispívá k realistickému zážitku.

Jedním z hlavních lákadel GT vždy byla a je její realistická fyzika jízdy. GT7 není „arkádová“ závodní hra, která by vás držela za ruku, ale náročná simulace, která od hráče vyžaduje skutečné dovednosti a porozumění řízení. Každé auto se chová jinak – to, co platí pro malý hatchback, nemusí fungovat u sportovního vozu, který je těžší a má jinou dynamiku. Ať už se jedná o brzdění, zatáčení, akceleraci nebo chování na různých typech povrchů (asfalt, šotolina, sníh, déšť), GT7 vám dává pocit skutečné odpovědnosti za každý pohyb vozu. Jedním z významných prvků je také vylepšení řízení a automobilů. Můžete se rozhodnout pro přizpůsobení nastavení, což vám umožní upravit tlumiče, brzdové systémy, převodovky nebo aerodynamiku vozu podle vlastních preferencí. Tato úroveň přizpůsobení je klíčová pro hráče, kteří si chtějí hru přizpůsobit přesně svému stylu jízdy. Množství úprav a přizpůsobení je naprosto neuvěřitelné a dává naprostou volnost pro každého milovníka manuálních updatů. Pro nováčky je tu samozřejmě i možnost asistovaných režimů, které vám mohou pomoci s brzděním nebo kontrolou stability, takže hra je hratelná i pro začátečníky.

GT7 nabízí obrovský množství vozidel, od běžných sériových aut až po exotické supersporty a závodní vozy. Celkový počet vozidel je v řádu stovek, což znamená, že si můžete skutečně užít širokou škálu zážitků s různými typy automobilů. Samozřejmě, většina těchto aut je uzamčena na začátku hry, takže budete muset projít celým kariérním režimem, abyste je odemkli. Kariérní režim je výborně navržený, protože vám dává smysl postupu a cíle. Máte svůj „caffe bar“, kde si chodíte pro úkoly od svého přítele. Ten Vám nejprve hezky povykládá o historii nebo aktuální situaci s daným vozem nebo automobilkou. Hráč se tak dozví hodně zajímavých věcí. Tedy aspoň já jsem to tak vnímal. Zároveň kariéra nabízí hodně výzev a závodů, které nejsou pouze o rychlosti, ale i o strategii. Jde o různé disciplíny – od okruhových závodů až po časovky, které vás motivují se neustále zlepšovat.

GT7 samozřejmě není hra dokonalá, i když to tak může z předchozích řádků působit. Mrzí již tradičně absence jakéhokoli poškození auta. Jemné škrábance na karoserii bohužel nestačí. Chápu, že si automobilky nepřejí dávat vývojářům do rukou model poškození nebo lépe řečeno, že jim nechtějí dávat volnou ruku v tomto ohledu, ale věřím, že se v budoucnu dočkáme. GT7 je pouze o závodech. Proto opět tradičně chybí jakékoli promenádování po městě. S tím se ale asi počítá. GT7 nabízí vskutku tuny obsahu, ale za určitý čas se může stát, že se může dostavit pocit lehké jednotvárnosti (start, vyhrej závod, získej auto a znovu). Na druhou stranu věřím, že si každý hráč a milovník tohoto žánru přijde na své, jelikož je vlastně každý závod trochu jiný. Stačí si jen pohrát s nastavením auta :-)

Výsledkem je rozhodně nejvěrnější simulátor ve virtuálním světe a jedna z nejlepších závodních her vůbec.

Pro: doslova televizní grafika, zvuky, nepřeberné množství úprav včetně tuningu, množství aut, změny počasí a dopad na fyziku, věrnost simulace

Proti: chybějící car damage, po delším hraní se může dostavit pocit monotónosti

+11

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS5 65
Hm, hm. Tak toto má byť ten slávny Nathan Drake? Nebudem klamať, čakal som viac. O dosť viac. Samozrejme, do hry som išiel s tým, že ide o starší kúsok, takže som bol pripravený, že to nebude úplne "smooth" (v rôznych ohľadoch), ale aj tak som sa príliš nebavil.

Grafika remasteru je síce pekná, ale všetko ostatné bolo také... priemerné a nijaké. Príbeh ma nebavil, ale tak dobre, na dobrodružnú hru založenú na akcii a hádankách to nebolo úplne márne (resp. postačujúce). Horšie to už bolo s postavami.

Možno okrem Eleny som tam nenašiel jedinú sympatickú postavu. Nathan je otravný namachrovaný tlčhuba, Sully je na tom síce lepšie, ale tiež žiadna sláva. Záporáci sú zameniteľní panáci a už si ani nepamätám, že tam vôbec nejakí boli. Rádoby vtipné hlášky mi neprišli vtipné (som už starý, viem) a ani akcia a hádanky na mňa veľký dojem neurobili. Hádanky sa mi páčili viac, hoci boli ľahučké. Akcie bolo hádam až príliš a bola dosť stereotypná.

Nechcene vtipné mi prišlo, ako nepriatelia po zásahu 9 mm zbraňou odleteli niekoľko metrov dozadu ako v Tarantinových filmoch. Ten koncept striedajúci hádanky s akciou bol až príliš okatý a dosť často ma to proste nudilo. O čom svedčí asi aj to, že túto pomerne krátku hru som hral niekoľko týždňov. No nič. Ešte zrejme dám šancu sequelu. Snáď prinesie zlepšenie (tunajšie hodnotenie naznačuje, že by mohol) a budem sa baviť predsa len viac.

Pro: grafika

Proti: je to dosť priemerné (vo všetkých ohľadoch)

+11

Split Fiction

  • PS5 95
Jak napsat recenzi na jednu z nejlepších her, co jsem kdy hrál a přitom neprozradit nic?

Mám moc rád A Way Out, protože mi dala co-op zážitek, jaký jsem do té doby neznal. Mám ještě raději It Takes Two, protože byla hravější, nenásilnější, dojemná a plná nápadů. Očekávání od Split Fiction potom byla zákonitě tak vysoká, že mohla jen zklamat. Nestalo se.

První dvě hodiny jsem ještě neměl jistotu, přece jen jsou některé chvíle a mechaniky podobné těm z předchozí hry, ale s postupujícím časem spokojenost rostla až k úžasu. Není se ani čemu divit, když jsou hlavní hrdinky od začátku do konce ve dvou vděčných žánrech. Fantasy mám raději než sci-fi, ale v obou směrech mám načteno, nakoukáno i nahráno dost, proto mě kulisy nebo premisy jednotlivých světů nepřekvapí. Jenže o to právě jde! Právě v tom, že člověk strávil na vesmírných stanicích, ve futuristických městech, ve společnosti robotů nebo naopak v pohádkových sférách, po boku nadpřirozených tvorů a s mečem v ruce kus života, je ta největší síla. Protože hrajete tam, kde to máte rádi. A pak zase jinde. A pak zase jinde.

Split Fiction je skvělá hra a jsou to desítky her v jednom. Ne v podobě miniher jako minule, ale v podobě jednoho celku, který dohromady dává kompaktní zážitek a má neocenitelnou kvalitu v tom, že je čím dál lepší. Vážně, z počátečního "hodně fajn", přes "regulérně tak super jako It Takes Two" až po "To je asi nejlepší finále, co jsem kdy hrál!"

Nicméně první ohlasy nelhaly. Zatímco předchozí Faresovy kousky se daly úspěšně prožít s méně vyhraným sourozencem, partnerem nebo rodičem, tady to neplatí. Nedokážu si představit, že se do téhle změti obrazů vrhne nehráč, protože i jako někdo, kdo hraje už pěkných pár let, jsem chvílemi nestíhal zírat, jestli mám zrovna útočit, bránit se, zatáčet, střílet, přeskakovat na jinou platformu nebo jen fascinovaně zírat na tu obrazovou nádheru.

Pro: Neustálý pocit překvapení, synťákový soundtrack, finále

Proti: Po It Takes Two chybí prvním světům wow efekt

+11

The Evil Within 2

  • PS5 85
Tak mám za sebou cca 15 hodin v dalším titulu Shinjiho MIkami, který se do hlav hráčů zapsal hlavně díky sérii Resident Evil. Ve hře TEW2 je v mnoha ohledech rukopis opravdu znát, i když musím říct, že se rozhodně nejedná o žádnou kopii některého z dílů RE.

Hrajete za Sebastiana, který se snaží zachránit svou dceru s jejíž smrtí se nikdy nedokázal smířit. I když o ní na druhou stranu nepochyboval, setkání s jeho bývalou kolegyní mu převrátí všechny teze vzhůru nohama a pouští se do zdánlivě nemožného boje. Děj není vysloveně špatný a věřím, že si své příznivce najde, nicméně se mi úplně do kůže nezaryl. Na druhou stranu, nechci spoilerovat, musím pochválit jeho vyvrcholení. To je opravdu podařené.

Hra je správný survival horor. Zásob není nikdy dost a cesta za stanoveným cílem není vždy přes vystřílení hord nepřátel. Naopak. Na stealth se budete muset spolehnout poměrně často, hlavně na vyšších obtížnostech. Zbraní je obecně docela dost a zejména moderní provedení kuše je opravdu zajímavý nápad. S různými druhy šípů je fakt zábava. K dispozici je i nůž na boj zblízka, ale ten je naprosto nevyužitelný. Přišlo mi, že do monster bodám spíš párátkem. Navíc není combat styl úplně povedený, takže Sebastian nedokáže nějak extra uhýbat. Zůstává tedy v podstatě jen boj z dálky.

Pokud se něco opravdu podařilo, tak je to atmosféra a zvuky. Je to skutečně nejvýraznější porce mého hodnocení, protože je naprosto fantastická. Zejména druhá polovina hry je fakt perfektní. TEW 2 není úplně horor, kde by se člověk bál vlastního stínu, ale atmosféra se dá opravdu krájet. Navíc zvuky monster tomu dodávají ten správný "šmrnc". V tomto ohledu je opravdu pramálo her, které mohou konkurovat. Horší už je to z grafickou stránkou, ale žádná katastrofa se taky neděje. Monstra jsou ale vykreslena poměrně dobře. S tím souvisí i gore level. Tady se pan Asiat očividně vyřádil a věřím, že TEW 2 může být pro někoho až nechutný. Můj osobní dojem byl ale výtečný.

Hru bych určitě doporučil. Dobrých survival hororů je jak šafránů a tato nemá vyloženě slabé místa. Ty výše popsané nedostatky určitě neovlivní jinak kvalitní počin. No a vrátka na třetí díl otevřeny. Osobně bych se mu vůbec nebránil.

Pro: audiovizuál, monstra, gore level

Proti: boj zblízka, trochu kostrbatý příběh

+11