Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PS5 100
Tsushima ctí estetiku a atmosféru samurajských filmů do poslední kapky díky minimálnímu UI, nádherně zpracovaném světě a střídání poetické pomalosti s bitevními jatky. Atmosféru podtrhuje i skvělý japonský dabing a česká lokalizace. 

Příběh a postavy v něm jsou kvalitně napsané. Jin a několik jeho spolubojovníků statečně odolávají mongolské přesile, aby se pak mohly jejich osudy hořkosladce naplnit ve stínu červených javorů a závoji páry z horského onsenu. 

Pocit z boje je neskutečně povedený. Opravdu jsem si připadala jako samuraj, který je se svou katanou za jedno a krájí nepřátele jako po másle. Změny postojů a technik jsou geniálně jednoduché, ale zároveň dobře vymyšlené a propracované. I díky tomu mě souboje bavily, až do konce hry. Stealth je také zábavný, pocit ze hraní se pak více podobá Assassin’s Creedu. 

Jednou z největších pecek je soubojová výzva. Pět rychlých minimalistických pohybů katanou a všichni nabíhající nepřátelé padnou mrtví k zemi. Zase a opět jsem v úžasu pokyvovala hlavou, jak se Sucker Punch povedlo mistrně vystihnout perfektní tón samurajských filmů. 

Open world s sebou nese i jistá rizika, jako je přemrštěná velikost světa a počet otazníčků. Byť bylo prozkoumávání nádherného japonského ostrova skvělé, všeho moc škodí. Proto jsem neobjevila nory všech lištiček, nesložila všechny haiku, nevykoupala se ve všech horkých pramenech, ani nesplnila všechny vedlejší úkoly. Ale ani trochu mi to nevadí, protože jsem si tuhle hru neuvěřitelně užila. A moc se líbila i mé dceři. 

„Mami, ty máš koníka?“
„Jo, jmenuje se Kage.“
„Já bych chtěla, aby se jmenoval Rebeka.“

Rebe-kage. 

DLC, odehrávající se na ostrově Iki, jsem dohrála ze setrvačnosti, ale už mě tolik nebavilo. Už jsem byla po 40 hodinách zřejmě přesaturovaná bojem proti Mongolům. Ale už kvůli těm epickým fialovo-růžovým vistáriím, které jsem obdivovala od prvního flashbacku, jsem to dohrát musela.

Pro: V podstatě celá hra

Proti: Zbytečně velký svět a množství otazníků, slabší DLC

+13

The Evil Within 2

  • PS5 85
Tak mám za sebou cca 15 hodin v dalším titulu Shinjiho MIkami, který se do hlav hráčů zapsal hlavně díky sérii Resident Evil. Ve hře TEW2 je v mnoha ohledech rukopis opravdu znát, i když musím říct, že se rozhodně nejedná o žádnou kopii některého z dílů RE.

Hrajete za Sebastiana, který se snaží zachránit svou dceru s jejíž smrtí se nikdy nedokázal smířit. I když o ní na druhou stranu nepochyboval, setkání s jeho bývalou kolegyní mu převrátí všechny teze vzhůru nohama a pouští se do zdánlivě nemožného boje. Děj není vysloveně špatný a věřím, že si své příznivce najde, nicméně se mi úplně do kůže nezaryl. Na druhou stranu, nechci spoilerovat, musím pochválit jeho vyvrcholení. To je opravdu podařené.

Hra je správný survival horor. Zásob není nikdy dost a cesta za stanoveným cílem není vždy přes vystřílení hord nepřátel. Naopak. Na stealth se budete muset spolehnout poměrně často, hlavně na vyšších obtížnostech. Zbraní je obecně docela dost a zejména moderní provedení kuše je opravdu zajímavý nápad. S různými druhy šípů je fakt zábava. K dispozici je i nůž na boj zblízka, ale ten je naprosto nevyužitelný. Přišlo mi, že do monster bodám spíš párátkem. Navíc není combat styl úplně povedený, takže Sebastian nedokáže nějak extra uhýbat. Zůstává tedy v podstatě jen boj z dálky.

Pokud se něco opravdu podařilo, tak je to atmosféra a zvuky. Je to skutečně nejvýraznější porce mého hodnocení, protože je naprosto fantastická. Zejména druhá polovina hry je fakt perfektní. TEW 2 není úplně horor, kde by se člověk bál vlastního stínu, ale atmosféra se dá opravdu krájet. Navíc zvuky monster tomu dodávají ten správný "šmrnc". V tomto ohledu je opravdu pramálo her, které mohou konkurovat. Horší už je to z grafickou stránkou, ale žádná katastrofa se taky neděje. Monstra jsou ale vykreslena poměrně dobře. S tím souvisí i gore level. Tady se pan Asiat očividně vyřádil a věřím, že TEW 2 může být pro někoho až nechutný. Můj osobní dojem byl ale výtečný.

Hru bych určitě doporučil. Dobrých survival hororů je jak šafránů a tato nemá vyloženě slabé místa. Ty výše popsané nedostatky určitě neovlivní jinak kvalitní počin. No a vrátka na třetí díl otevřeny. Osobně bych se mu vůbec nebránil.

Pro: audiovizuál, monstra, gore level

Proti: boj zblízka, trochu kostrbatý příběh

+11

Night in the Woods

  • PS5 70
O čem vlastně Night in the Woods je? Skoro se mi chce zlomyslně napsat, že o ničem. Jenže tak jednoduché to samozřejmě není. V zásadě sledujeme návrat emocionálně nestabilní, dvacetileté, holky do rodného zapadákova po neúspěšném pokusu o studium na vysoké škole. Záhy zjišťujeme, že naše Mae zrovna neoplývá mnoha ctnostmi. Vlastně každá jiná postava, kterou potkáte je mi mnohem sympatičtější. Pobíhání a klábosení s ostatními „lidmi“ je určitě nejlepší částí hry. Povídání si o každodenních starostech a životech umožňuje celkem zajímavě probrat mnoho všelijakých hloupých i zajímavých témat. 

Mysteriózní nadstavba, vyprávěná hlavně pomocí až halucinogenních snů protagonistky, a její samotné neuspokojující vyústění v závěru hry, bych si klidně odpustil. Popravdě jsem po dohrání googlil, jestli mi něco neuniklo, nicméně závěr, kterého jsem dosáhl, byl skutečně správný. Podobně mě nenadchly ani minihry doprovázející jisté úseky. Rytmická asi ještě dává, vzhledem k obsahu, smysl. Ostatní už jsou jen vyplňující vatou. 

Zvířecí vyobrazení obyvatel městečka je dost zvláštní a u některých ani nevím, jakou potvoru mají vlastně zobrazovat. Zvolený styl a práce s barvami ovšem sedí atmosféře, navíc doplněné hodícím se hudebním doprovodem. 

Skoro bych si troufnul napsat, že se Night in the Woods stalo obětí vlastního úspěchu. Čtyřnásobek požadované částky na Kickstarteru možná způsobil zbytečné nabobtnání hry. Takhle totiž zůstává dílem určeným převážně pro konkrétní skupinu fanoušků.
+15

Dishonored

  • PS5 80
Po vyzkoušení Prey, dohrání Deathloop a Dishonored 2 jsem se konečně vrhl na, dnes již klasickou, immersive sim Dishonored. 13 let stará hra a stále šlape skvěle! Je to hřiště na vyzkoušení různých přístupů/postupů, které nabízí obrovskou volnost.

Chcete hrát jako duch, nikdy nebýt viděn a nikoho nezabít (ani hlavní cíle, kteréch se musíte zbavit abyste hrou postoupili)? Můžete.
Chcete se misí probít a postřílet všechny co se hýbou? Můžete.
Chcete využívat napřirozené schopnosti a budit v protivnících strach? Můžete.



Graficky hra vypadá i na tu dobu v pohodě, ale to je díky stylizaci. Příběhově jde o standart, ale se skvěle vytvořených světem, který je doplňován výpisky z deníků nebo rozhovory postav. Hudebně mne hra nijak nenadchla. Pohyb a souboj plynulý.
+12

Kaze and the Wild Masks

  • PS5 75
Velmi slušná skákačka. Hezky vypadá, fajn se hraje, úrovně jsou zábavné a poměrně pestré... Kaze však i přes své kvality žalostně postrádá něco, čím by se spolehlivě zaryla do paměti.

Úrovně jsou naprosto klasicky rozčleněny do čtyř světů, jejich tématičnost se přitom zrcadlí spíše jen do některých pasáží. Vždy jde v první řadě samozřejmě o to úspěšně se proskákat až do cíle, ideálně u toho posbírat celý nápis "KAZE", alespoň sto fialových krystalů a splnit dvě od úrovně oddělené výzvy.

Kaze dělá vlastně (skoro) všechno dobře. Úrovně jsou tak akorát dlouhé, bossfightů je pár, ale jsou vážně povedené, mechaniky se přehnaně neopakují a na cca deset hodin je to jednoduše příjemná zábava. Titulární masky na přesně určených místech králičí hrdince propůjčují do konce úrovně unikátní schopnosti, které hratelnost dále modifikují. Jsou však pouze čtyři a tu dračí, po jejíž sebrání se hrdinka nekontrolovaně rozběhne vstříc cíli úrovně bez možnosti zastavit, si možná mohli autoři odpustit úplně.

Obtížnost pozvolna graduje a hlavně ke konci se našla řada výzev, které mi celkem zatopily. Závěrečný bossfight dokonce vyústil ve skoro dvě hodiny dlouhý zásek. Dobré nastavení obtížnosti bylo patrné, když jsem se do nějaké úrovně s postupem času vrátil. Původně zdánlivě náročné pasáže najednou působily lehce, holt vás už hra navykla na "tvrdší chlebíček".

Vlastně nemám moc co vyloženě vytýkat, uvažoval jsem dokonce i o osmičce, ale už dva dny po dohrání cítím, že ve mě z Kaze and the Wild Masks prostě moc nezůstane. Skákání to bylo i tak fajn.

Hodnocení na DH v době dohrání: 75 %; 2. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Poctivá plošinovka klasického střihu; mechaniky se přílišně neopakují; pozvolně gradující obtížnost s tuhým vyústěním; příjemný vizuál

Proti: Mám pocit, že si na hru za pár měsíců nevzpomenu; autorun pasáže s dračí maskou

+6

Kingdom Come: Deliverance II

  • PS5 85
Číselné hodnocení je někdy velmi ošemetné. Svítících 85 % u mého komentáře na některé možná zapůsobí jako červený hadr na býka, v duchu mi moje hodnocení skáče od 60 až do 100 a opravdu nevím, jaké hodnocení dát, aby to bylo aspoň trochu spravedlivé a fér. Nechápete co to píšu? Čtěte dál.

Na Kingdom Come: Deliverance II jsem se zpočátku nijak zvlášť netěšil, jak se však blížilo datum vydání a sílil nezbytný "hype", moje očekávání rostlo a rostlo. Nakonec mi samozřejmě nezbylo nic jiného, než si hru předobjednat a na šest týdnů (cca 2-3 hodiny denně) se stala součástí mého života. Už to samo o sobě značí, že ve výsledku jsem s hrou více než spokojen a je tomu skutečně tak.

Pokud mě něco v novějších hrách vadí, tak je to příliš plochý a nevyužitý příběh (ahoj, Ubisofte), takže novým KCD jsem si v tomhle ohledu okamžitě spravil chuť. Chvíli mi trvalo, než mě hra doopravdy chytla, ale zhruba v 1/4 hry (Nebákov) si mě definitivně získala. A od té doby to byla po této stránce prostě nirvána, skvěle napsané dialogy a leckdy nečekané plot-twisty mě doslova učarovaly, každý den jsem se na hru těšil a byl napjatý, jak se příběh bude vyvíjet. Je vidět, že tento aspekt mají vývojáři skutečně v malíčku.

Herní rozlohy jsem se trochu bál, ale ve finále se žádný nový AC: Odyssey nekonal a většinu světa jsem objevil tak nějak přirozeně. Oproti prvnímu dílu jsou zde hned dvě mapy a můžu s klidem prohlásit, že obě považuji za naprosto výborné a nedá se říct, že bych jednu měl radši než druhou. Pokud byste mi vyhrožovali pranýřem nebo mučením ve sklepeních Trosek, asi bych řekl, že o něco málo raději jsem trávil čas v okolí Kutné hory a především ve městě samotném, pro jehož preciznost zpracování nenacházím dostatečné superlativy, to se musí zažít!

Velice mě potěšila variabilita vedlejších úkolů, na spor Tachovští vs Želejovští, vyšetřování sériových vražd s nečekaně vtipnou cutscénou, nahánění berana, vymýtání duchů na Troskách, kráděž Němcova pokladu nebo hledání dinosauřích kostí rozhodně jen tak nezapomenu, mají nápad, hlavu a patu, skvěle se protínají s hlavní dějovou linií a jejich plnění zkrátka naplňuje a baví. Hlavní linka začíná velmi pozvolně, ale jak se rozjede, jen tak vás nepustí a závěr je klenotem sám o sobě. O tom ale nemá sebemenší smysl psát, beztak bych akorát propálil něco, co rozhodně nechci, kdo hrál, tak ví... Co mě docela dost příjemně překvapilo, je nutkání si hru projet znovu a některá špatná rozhodnutí napravit. Jednotky vedlejší úkolů mi však přišly extrémně protažené v tom smyslu, že jste neustále byli nuceni cestovat sem a tam, což mi trochu vadilo (ano, cikánská osada) ale to vem čert :)

Pokračujme v příjemném tónu - grafika sice vzhledem k rozloze nedosahuje v oblasti detailu obličejů nebo vegetace naprosté špičky, ale to je úplně jedno, protože jako celek vypadá výborně, ženské postavy, například Kateřina, mají ty správné proporce, oceňuji až maniakální množství detailů, nádherné české lesy a louky (kam se hrabe podivná příroda z AC: Shadows, kterou se ani nedá chodit) a vesničky tak živé, až máte chuť si v nějaké hospodě dát škopka, případně Tachovským, těm šůlákům, ukrást májku. Což mě přivádí ke zvukové stránce, a ta je dokonalá bez debat. Hudební motivy se předhánějí v soutěži o ten nejstylovější, k samotným zvukům není co vytknout a český dabing (za něj opravdu velké, ale VELKÉ DÍKY!!!) pro mě získává první místo v kvalitě českých herních dabingů. Protože každý chválí především hlavní postavy, které jsou samozřejmě super, tak já bych rád vyzdvihnul Jiřího Štrébla, jehož výkon v roli Kuběnky je dle mého názoru na Cenu FF, a také Bohuslava Kalvu, který si dabing očividně náramně užíval. To se však dá říct i o zbytku obsazení - četl jsem názory, že některé výkony byly lepší a jiné horší, ale já byl více než spokojen naprosto se všemi.

Možnosti herního světa byly více než nadstandardní už v prvním díle a v pokračování mě vývojáři nezklamali a i když se mi zpočátku například do kování příliš nechtělo, v pokročilejších částech hry jsem si ji užíval, stejně jako třeba lukostřelbu nebo kostky.

Nějaké bugy byly, ale většinou se jednalo jen o grafické glitche, takže pohoda, je to obrovská hra a je mi jasné, že nešlo odladit všechno (je ale zajímavé, jak jsme u bugů této hry shovívaví, a třeba u SW: Outlaws, který mi přišel zabugovaný mnohem méně, byl hned oheň na střeše, voda v komoře a nohy nahoře -- ale klid, nic neříkám!) Co se týče výkonu, hrál jsem na PS5 Pro a víceméně nemám námitek (nejvíce snad na občasné trhání zvuku, to jsem snad ve hře ještě nezažil!) - je fakt, že v částech s velkým množstvím NPC letěl framerate dolů stejně jako já v prvních střetech s bandity, ale rozumím technickým limitům, navíc je možné, že aktuální patch situaci trochu vylepšil, každopádně nikdy se mi nestalo, že by výkon zapříčinil prchlivost cloumající mým majestátem.

Co už však ano, byly načítací časy, a to především načítání po smrti, a s tím spojená počáteční obtížnost. Délka načítání se často blížila bez nadsázky ke dvěma minutám a na to už v době SSD disků jaksi nejsme zvyklí - naopak, i ubisoftí openworldy se dokážou načíst během několika sekund. "Tak nemáš tak často umírat," říkáte si. A ano, v prvních 10-20 hodinách jsem umíral velice často. Jsem zkrátka ne příliš dobrý a ne příliš trpělivý hráč a vždy jsem si říkal, že tu bandu lapků "nějak dám". Opravdu, zpočátku mi hlavou nápad hru vzdát lítal až podezřele často, celý ten proces, než si seženete koně, najdete Vořecha (fajn společník, ale občas mi trochu překážel), oblíknete lepší zbroj a naučíte se bojovat tak, abyste v souboji vydrželi i déle než 30 sekund, byl na můj vkus docela dlouhý, hra se mi zdála nepřístupná. Ale zdůrazňuji - na můj vkus, podle všeho si většina hráčů úvod užívala a já s tím nemám problém, je to ryze subjektivní, nicméně pokud mi dobrou pětinu hry trvá, než mě chytne a získá si mě, v kombinaci s tím, že především v úvodu je nejvíc částí "jdi tam, vrať se tam, pak jdi zase tam, pak se vrať) nemůžu jí dát stovku. To, že pak už se jednalo o naprosto skvělou jízdu, je věc jiná a jsem moc rád, že to mohu říct!

Jasně, jak se to rozjede, už je to o něčem jiném. Soubojový systém ovládnete, naučíte se alchymii, páčení zámků, získáte rychlého koně, hra si vás získá a pak už nepustí, najednou herní svět dostává úplně jiné barvy a je radost hru hrát. Jen to docela trvá. Ještě mě napadá zmínit se o ovládání, které bylo na Dualsense naprosto bezproblémové a oceňuji takřka maximální využití všech možností ovladače, byl to zážitek a občas byly souboje i trochu obtížnější právě díky odporům triggerů, což na klávesnici a myši zkrátka nezažijete. Nikdy bych neřekl, že hru jsem si s ovladačem skvěle užil a rozhodně bych neměnil.

Tak jak to uzavřít? Hele, těch 85 % rozhodně nemyslím zle. Kingdom Come: Deliverance II je výborná hra, nádherná, skvěle zpracovaná, s fakt dobrým příběhem, velmi odlišná od zbytku herní produkce. Nenechte se odradit tím, že vám zpočátku nejde a vytrvejte, vytrvejte, vytrvejte. Možná to bude těžké, možná budou lítat porcelánové vázy na nebohé chodce pod okny, ale sedne si to a nebudete litovat. Těším se na druhý průchod (nevypálím Semín, budu hajzl na Brabanta) a na DLC - existuje lepší důkaz o tom, že mě hra bavila? :)

Pro: Jak chytne, tak už nepustí, skvělá grafika, precizní zpracování, dobře napsaný příběh se zajímavými questy a postavami, vynikající český dabing, každý herní prvek má svoje místo, hutná atmosféra, soundtrack

Proti: Docela mi trvalo, než mě hra chytla, počáteční nepřístupnost, velmi dlouhé načítací časy (na PS5 Pro), některé únavné vedlejší questy, zpočátku frustrující obtížnost

+13

Need for Speed: Heat

  • PS5 85
Od NFS jsem nic nečekal. V podstatě jsem si to koupil, protože to bylo v akci a chtěl jsem zkusit nějakou arkádu ze světa aut, tuningu a nelegálních závodů. A v podstatě tohle jsem i dostal. Dokonce mě hra tak přikovala, že jsem v ní odehrál 25h za cca 10 dní, a to nehraju každý den.

Nejvíce se mi na NFS Heat líbilo to, že si prostě nehraje na nic jiného, než je. Zběsilé honičky s policajty, velký výčet aut (některá opravdu zajímavá), nepřeberné množství úprav atp. Závody jsou pak opravdu čirá arkádová zábava a mnohdy i docela napínavá, když se za Vás pověsí cela tlupa policistů.

Příběh je velice jednoduchý a nic světoborného to není. I když jsem ani žádný scenář od Nolana nečekal, mohl být trošku propracovanější a déle nás napínat. Opak je ale pravdou a jedná se o slabší aspekt hry. Jak už jsem popsal výše, hra je jinak opravdu bláznivá a mě kupodivu opravdu bavila. Těšil jsem se na další levelování mého auta, aut, další závody a další policejní honičky. Ty jsou odstupňovány dle tzv . heat ukazatele a probíhají hlavně v noci. Ve dne si vás policejní auto v podstatě nevšimne, pokud do něj přímo nenarazíte (nevím, z jakého důvodu tohle vývojáři aplikovali). V noci už jsou ale strážci pořádku obezřetnější a každá rychlá jízda nebo absolvovaný závod je pro ně alarm a začínají vás minimálně hledat. Skvělá zábava pak přichází ve chvíli, kdy se na Vás pověsí během závodu. To je za mě vrchol tohoto dílu. Musím pochválit to, že policie nehoní jen Vás, ale pověsí se i na ostatní auta, popřípadě třeba jen právě na někoho z AI. Zpět ale k ukazateli, Heat postupně stoupá v závislosti, jak moc pijete zdejšímu okrsku krev a tím pádem taky přitápí pod kotlem agresivity. Postupně zapojují silnější a rychlejší auta, vrtulníky, hřeby na cestu nebo tzv. Rhino car, což je obrněné SUV, které Vám jede naproti, Střet ve 250km není pak vůbec nic, co by stavu vašeho vozu nějak prospělo. Deformace aut jsou ve hře minimální. Bavíme se o vizuálních škrábancích, pokrčená kapota, rozbité okno apod. Každopádně máte ale ve svém HUDu mimo jiné i kondici auta a pokud Vás policie rozbije, máte smůlu. Aktuální progress ve hře je pryč a vaše černě vydělané peníze taky. V některých případech lze na začátku honičky uplatit policisty, ale tato možnost trvá jen krátkou dobu, pak už vám nezbývá nic jiného, než se "prát" o svou reputaci a nenechat se chytnout.

Mezi závody najdeme klasické kroužení různými částmi měst na určitý počet kol, sprinty, drifty apod. Dále je město, které je za mě celkem velké, poseté různými bonusovými achievementy, které sbíráte, abyste dostali pár peněz nebo otevřeli bonusové díly na auto apod. Graficky je pak hra hezká. Zejména auta vypadají opravdu dobře a jako automobilový fanoušek jsem si rád s úpravami opravdu hrál. Potěší i výběr mezi dnem a nocí.

Zamrzí tedy jen krátký a ničím nezajímavý příběh a občas nefér AI, kdy se v hustém provozu fakt není úplně možné vyhnout situaci, kdy musíte bourat, ale AI od protivníků se z toho většinou dostane. Abych ale nebyl nefér ani oni nejsou bezchybní a stávají se situace, kdy vidíte auto letět vzduchem v místě, kde by vzduchem úplně lítat nemělo. Hru jsem si opravdu užil a bavila mě. Ve světě arkádové zábavy je to povedené dílo a dokáže zabavit. S hodnocením půjdu trochu proti proudu, ale je to i tím. že mi to v mnoha směrech připomínalo dnes již legendární Underground II.

Pro: arkádová zábava se vším všudy, množství aut a úprav

Proti: krátký a nezajímavý příběh, nesympatické postavy

+4

Beyond: Two Souls

  • PS5 75
Z posledních tří her studia Quantic Dream je Beyond tou nejhorší. I tak však za "zahrání" rozhodně stojí. Po stránce příběhu jde totiž opět o povedený kousek a třeba herecké výkony i u více než deset let staré hry stále vynikají. Přišlo mi, že jde o hru jako nachystanou na zfilmování zpracování a příběh by v pohodě fungoval i na plátně kin. Toho se ale těžko dočkáme. Už jen proto, že z Ellen Page, která se bravurně zhostila hlavní role Jodie, je už nějakou dobu Elliot...

BTS svoji story prezentuje nelineárně (v originálním nastavení), což má svá pozitiva i úskalí. Děj není přehnaně složitý, v rámci možností dává smysl a i díky časové ose není problém se zorientovat. Je fajn skládat si jednotlivé střípky příběhu a vztah k vedlejším postavám se zajímavě vyvíjí. Pojí se s tím však jeden zásadní problém a to fakt, že vaše rozhodnutí v Beyond snad až na úplný konec prakticky nehrají roli. Jak do scén zakomponovat rozhodnutí, která jste ještě neučinili? Měl jsem daleko více pocit svázanosti a minoritní nepříliš důležitá rozhodnutí se vážně popisují spíše jen do aktuální scény. S nejnovější hrou studia Detroit: Become Human se to skutečně nedá z (pochopitelných důvodů) srovnat. Tady forma vyprávění prostě vítězí a znovu hratelnost citelně trpí.

Příběh je i největším tahákem a byť ho nemáte příliš možnost ovlivnit, ve výsledku jej hodnotím rozhodně kladně. Tentokrát je hrdinka pouze jedna (?), podíváme se však do jejich dětských, pubertálních i ranně dospělých let. Jodie je fajn, není rozhodně bez chyby, ale snad právě proto si k ní (a Aidenovi) určitý vztah vybudujete. Její osud je dost pohnutý a William Defoe v roli jejího mentora Dr. Dawkinse exceluje. Povedl se i dobrácký výzkumník Cole. Ostatní postavy snad až na Ryana však příliš prostoru nedostali a občas je to škoda.

Hratelnost BTS je tradičně dost minimalistická. Vybírání reakcí, hlemýždí ploužení se po prostředí (tentokrát za doprovodu vážně protivné kamery) doplňuje hraní za entitu uvězněnou v těle Jodie - Aidena. Jeho prostřednictvím lze manipulovat s objekty, posednout nepřátele (i přátele), nebo někoho rovnou přiškrtit. Hraní za Aidena stojí za prd. Zvláštní poletování prostředím za doprovodu otravných grafických efektů mě nebavilo. Občas jsem nevěděl, kterou z omezeného repertoáru akcí po mě hra zrovna chce a nezřídka jsem tak selhal. Doporučuji hrát na "lehkou" obtížnost. V opačném případě během akčních sekvencí budete dost tápat, jakým směrem páčkou zrovna hýbat. Obecná informace, že to má být ve směru pohybu Jodie je hezká, mnohdy mi to však nesedělo.

Ovládání se příliš neslučuje s filmovým pojetím hry a třeba stealth sekvence jsou vyloženě nepovedené a nemotorné. Hratelnost her od Quanticu byla vždy trochu diskutabilní a Beyond je v tomhle ohledu bohužel nejslabší. Dokonce mi celkem dává smysl, že se na hru někdo prostě jen podívá v nějakém walkthroug videu a sám si ji nikdy nezahraje. Bohužel tím o moc nepřijde.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 4. Byl jednou jeden život:  Dohraj hru, ve které hraješ za postavu, která ve hře prožije 3 a více životních etap – Hardcore varianta /Hlavní hrdinka Jodie si ve hře projde fázemi dětství, adolescence i dospělosti. Že došlo k časovému posunu, je jasně patrné z vyprávění a hrdinka samotná viditelně stárne (dospívá)./ 

Hodnocení na DH v době dohrání: 78 %; 187. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Příběh; emoce; herecké výkony; nelineární způsob vyprávění

Proti: Hratelnost (nejen) za Aidena; problémové ovládání a kamera; vliv rozhodnutí je až na pár výjimek nulový

+14

Split Fiction

  • PS5 90
Před prvním spuštěním hry jsem k ní přistupovala s očekáváním podobné kreativní jízdy, jako tomu bylo v případě It Takes Two. Chtěla jsem si jenom chvíli zahrát, podívat se na hru a pokračovat až další den. Hra však hned zpočátku nabrala takové tempo, že bylo těžké se od ní odtrhnout a pár hodin, které jsem v ní ve skutečnosti strávila, uběhlo jako voda. Přímo v těchto prvních hodinách hry nás vývojáři doslova vybombardovali svými nápady, že jsem vlastně jenom žasla, jak je to skvělé.

Právě toto místy až zběsilé tempo, které se táhne celou hrou, mě nakonec místy vyčerpávalo a zvládla jsem potom hrát už jenom po kratších úsecích s nutností dát si přestávku. Je zde opravdu pouze minimum možností si na chvíli vydechnout, zastavit se a jenom se kochat krajinou. Téměř jsem nenašla žádná klidná místa, pouze nekončící akci. Stále někam běžíme, jedeme, skáčeme, mění se pouze scenérie. Toto je v podstatě jediná výtka, kterou ke hře mám. Kdybych měla vybrat lokaci, ve které se mi líbilo nejvíce, byla by to právě klidnější "kočičí vesnice" s čarodějnickým jarmarkem, kde jsem si dlouho vyhrávala u různých stánků a smála se jednomu ubohému zvířátku, které chtělo s balónky vzlétnout do nebe.

Obtížnost mi přišla mnohem vyšší než v It Takes Two. Opravdu nevím, jak by si s některými oblastmi poradil úplný nehráč. Sama jsem měla problém s načasováním, mířením a dalšími věcmi, které se po mě chtěly. Některé pasáže jsem opakovala vícekrát (naštěstí jsou tu velmi štědré checkpointy), někdy mi trvalo rozluštit postup, jak mám pokračovat dál. Největší náročnost pro mě představovali bossové s jejich zdánlivě nekonečnými životy, padajícími plošinkami, útoky zepředu, z boku a naváděnými střelami. Ovšem zase to byl vskutku adrenalinový zážitek s příjemnými pocity z výhry.

Hlavní příběh, postavy a rozvíjení vztahu mezi nimi, mi přišlo fajn. Nebylo to něco, co by mě silněji citově zasáhlo. Na druhou stranu jsem se do postav dokázala vžít lépe než v případě It Takes Two, a také mi Zoe a Mio přišly mnohem sympatičtější. Bylo hezké pozorovat, jak si přes své odlišné osobnosti k sobě našly cestu a vzájemně se doplňovaly. Ale říkala jsem si: toto jsou charaktery jako z amerického filmu a podobně i příběh je tak krásně naivní. Ale chápu, že hlavní zaměření Split Fiction je hlavně v akci, v bohatosti prostředí a v převedení i těch nejbláznivějších nápadů do hratelnosti, nad kterou můžu jenom žasnout.
+21

Banishers: Ghosts of New Eden

  • PS5 70
Vlastně to vůbec nebylo špatné, ale k dokonalosti to tedy mělo daleko. Hned zpočátku jde hodně znát, že tady se klade důraz především na příběh a morální rozhodnutí. Hru ale bohužel hodně sráží její repetetivnost.

Questy jsou sice zajímavé a mají dopad na samotný konec hry, ale i přes promyšlené dějové zápletky máte většinou pocit, že vás někdo neustále vodí za ručičku a je to furt to samé dokola.

Systém bojů je sice zábavný (jakmile máte odemčený dostatečný počet nových abilit a interakcí mezi Redem a Anteou), ale hra to není zrovna krátká, a můžete si být jistí, že zhruba od poloviny už vás žádní noví enemáci moc nepřekvapí.

Mapa je sice dostatečně velká a vybízí k průzkumu, ale velice brzo zjistíte, že ve většině případů najdete pouze gear, který se vám buď vůbec nehodí do buildu, nebo bedny se surovinami, ve kterých je pořád to samé a ve finále to vůbec nepotřebujete. Crafting vlastně nulový. Je jenom potřeba si rozmyslet, co vám sedí a jaký gear si průběžně upgradovat.


Své mouchy to sice má, ale zabavilo. S velkou rezervou to na mě celé působilo jako takový mix God of War (průzkum, combat) a Zaklínače (morální rozhodnutí v questech). Ani jednomu to ale přitom nesahá ani po pas, to opravdu ne. Sečteno podtrženo 7/10.

Pro: Přiběh, grafika, gameplay, rychlé načítání

Proti: Repetetivnost vzhledem k délce hry

+3

Hitman 3

  • PS5 90
K Hitmanovi 3 jsem se dostal přes "multipack" nebo souhrnnou edici tří posledních dílů, pokud chcete, Hitman: World of Assassination. Takže budu hodnotit v podstatě 3 díly. Ve finále to ale asi je stejně jedno, protože všechny tři díly tohoto perfektního reebotu se náramně povedly a ani drobné herní nebo grafické problémy tento fakt nemění.

Opět a znovu hrajeme za nájemného zabijáka, toho nejlepšího z nejlepších, agenta s jednoduchým jménem 47., jehož "zakázky" ovlivní tajemná organizace Providence. Postupně se rozplétají nové a nové dílky skládačky a hráč se se svým "Vinem Dízlem" dostává blíž a blíž odpovědím nejen na otázky ohledně Providence, ale také ohledně své minulosti. Příběh mě zajímal, bavil a užíval jsem si i dialogy zejména s vůdcem Providence Constantem.

Hratelnost je naprosto famózní. Způsobů, kterými lze misi dokončit je nepřeberné množství a k misím se můžete neustále vracet a vymýšlet nové cesty k dosažení cíle. Vítám pokrok v oblasti převleků. Nyní se už nestává, že se i v převleku musíte schovávat před každým, ať Vás náhodou nevidí, ale řešení je mnohem lépe uvěřitelné. Ku příkladu se převlečete za pracovníka stavby a samozřejmě né všichni znají své kolegy dokonale, takže je spousta NPC, kteří Vás v převleku prostě nepoznají. Na druhou stranu Vás samozřejmě pozná stavbyvedoucí, u bodyguardů to je Head of security apod. No a pokud máte například kuklu, nepozná Vás samozřejmě nikdo. Je to zkrátka mnohem logičtější a dává to hře plusové body do jakési reálnosti. (Ano, oblečení je stále krásně poskládané na místě převleku a nikdo si ho nikdy ani nevšimne :-) )
Možností odlákání pozornosti, tichého zabití, omráčení (to už nestrhává body mimochodem), všeho je opravdu tolik, že jsem často jen přemýšlel, jak to udělám teď, abych z toho měl radost. Nejsem sice žádný masochista, ale tady jsem byl ve svém živlu. Mise nejsou jednotvárné a hráč se podívá do všech různých koutů světa, do různých lokalit a bude se potýkat snad se všemi druhy "padouchů" od doktorů, přes IT specialisty nebo drogovými dealery nekonče. Obecně stealth akce moc nehraju a je to možná škoda. Rád si nechám poradit podobné herní klenoty :-)
Zpět ale k samotné hře. V případě prozrazení není nutné "skládat zbraně" nebo si hrát na Ramba, ale existují pořád cesty ven tak, ať ze sebe smyjete veškeré podezření. V tomto ohledu udělali tvůrci opravdu super práci. Samozřejmě se v tomto komplexním světě zákonitě muselo něco stát a vyskytnout se nějaká chyba. Například NPC slyší hozené jablko na korbě vlaku, který právě jede, což v tom hluku asi není úplně allright, stejně jako se mi stalo, že v podobném hluku slyšel 5 metrů vzdálený voják střelbu s pistole s tlumičem. Tohle jsou fakt ale jen drobnosti, kterých je jak šafránů a nemá cenu kvůli nim měnit hodnocení.

Grafika je hezká, některé lokality jsou opravdu krásné, jiné jsou, řekněme, dostačující. Sem tam blbnou scény, kdy NPC projde zdí místo dveří, ale opět se nejedná o nic častého nebo rušivého. Zvuky jsou také výborné a dotvářely skvělou atmosféru v každé lokalitě.

Hru jsem si opravdu užil. O to víc, že se mi do ní ani tak nechtělo, ale opravdu si mě získala a já se často usmíval nad tím, jak nápaditě jsem daný úkol (čti zabil zlosyna) splnil. Hra nabídne i zajímavý konec a uvidíme, zda se do světa nájemného zabijáka zase podíváme. Teď už bych se rozhodně nebránil.

Pro: atmosféra assasina, zvuky, mise, komplexnost, návratnost

Proti: některé nesmysly v AI

+7

Age of Mythology: Retold - Immortal Pillars

  • PS5 80
Největší novinkou spojenou s vydáním PlayStation 5 verze Age of Mythology je bezesporu nové rozšíření Immortal Pillars. Na hráče v něm čeká nová kampaň s devíti scénáři a příběhem, ale hlavně nový pantheon – Číňané. Pamětníci možná namítnou, že ti se do hry podívali již v Tale of the Dragon, ale na rozdíl od odfláklého přídavku jde tentokrát o naprosto svébytnou a zajímavou frakci, která se dočkala kompletního přepracování. 

Kampaň je cca o třetinu kratší, než v plnohodnotném datadisku The Titans, ale porce obsahu je i tak slušná. Mise jsou opět zábavné a nová frakce vlívá hře do žil hodně energie. Jedinou větší výtku bych měl snad pouze k příběhu, který je vážně jen do počtu. Cutscény jsou navíc přervané velkým množstvím čínských jmen a našinec se tak do vyprávění velmi lehce zamotá. U původní lze rezervy kampaně vysvětlit "kouzlem doby", u nového obsahu už žádná automatická omluva bohužel neplatí. Je trochu škoda, že se přídavek točí skutečně pouze kolem nového pantheonu a zbylé frakce se v něm pouze krátce mihnou. Takže za Číňany prostě řežete Číňany (takřka) ve všech misích kampaně.

Nová frakce disponuje vedle vedle klasické levné pracovní síly také mocnými obry Kaufu, kteří sklízí suroviny a staví budovy nesrovnatelně efektivněji, což je však logicky vykoupené jejich vyššími pořizovacími náklady včetně vzácné přízně bohů. Tu čínská frakce sbírá zastavováním co nejrozsáhlejší herní plochy budovami. Hra za Číňany tak vybízí k expanzivní strategii a stavbě mnoha vzájemně propojených budov. Nechybí samozřejmě pestrá nabídka mytologických jednotek v čele s létajícími draky a možnost trénovat hrdiny včetně extrémně silných polobohů. 

Přídavek se povedl a nová frakce rozhodně není do počtu. Pokaždé, když si kladu otázku, jak bych za sebe jednotlivé strany konfliktu seřadil, vlastně toho nejsem schopen. Každá má něco do sebe a Čína rozhodně nezaostává. Pěchotu má poměrně silnou a rozhodně jsem si oblíbil lučištníky se zápalnými šípy, kteří si skvěle poradí i s budovami nepřítele. Nechybí samozřejmě nové božské schopnosti v čele s ničivou vlnou tsunami či možnosti na krátko vylepšit zbraně jednotek silou blesků. 

Upřímně jsem zvědavý, jakou novou frakci a hratelnost přinese zatím ještě neznámé rozšíření. Pokud jsem hledal správně, ví se pouze to, že by mělo druhé rozšíření přijít letos. Budou to Japonci, Aztékové? Každopádně se těším!

Hodnocení na DH v době dohrání: 80 %; 2. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Povedená nová frakce s novým typem hratelnosti; náplň misí kampaně je opět převážně povedená

Proti: Stejně jako u základní hry s tím, že tentokrát je příběh a scénář kampaně ještě horší

+5

The First Tree

  • PS5 --
Lehce sfouknutelná hříčka na jeden zátah, se silným poselstvím. Liška, hledající svá mláďata, je sice ústředním motivem, ale na pozadí je vyprávěn příběh podle skutečné události. Autor hru vytvořil, aby se vyrovnal se smrtí svého otce. Doporučoval bych hned od začátku zapnout developerský komentář, který toho hodně vysvětluje.

Samotná hratelnost staví na pohybu v otevřeném prostoru a jednoduchých mechanikách 3D skákačky. Přes krátkou herní dobu se tady vystřídá hned několik různých motivů prostředí a přestože to vypadá jako dětská omalovánka, má to rozhodně svoje kouzlo i na velké TV. Jednoduchá fyzika a animace lišky působí hodně arkádově, běh je zase dost pomalý a prostor pro pohyb rozlehlý, což vyvolává unylý dojem.

Výtku bych mohl mít k dabingu, kde autor se svou přítelkyní vedou na pozadí rozhovory, které nepůsobí moc přirozeně. Je znát až příliš košaté čtení z papíru a mlaskání do mikrofonu konkuruje i Drtinové z DVTV. Parádní klavírní soundtrack má na svědomí nadaný hudebník a rozhodně se jen tak neoposlouchá.

Možná by to chtělo vyšší tempo a propracovanější platforming, ale líbilo se mi to a silné finále se skvělým nápadem rozhodně jen tak nezapomenu.

Hodnocení: ✰✰✰
+6

Black Myth: Wukong

  • PS5 90
No konečne! Už som si myslel, že sa nedožijem žiadnej kvalitnej 3D souls hry, ktorá nie je od FromSoftu. Teda, pokiaľ budeme Wukong charakterizovať ako souls-like (ale myslím, že pokojne môžeme). Na Wukonga som sa tešil, ale mal som sa tiež na pozore, keďže zatiaľ ma všetky souls-like hry viac či menej sklamali. Napokon bolo dobre, že som sa k hre dostal až s odstupom, keďže tvorcovia dovtedy vyladili niektoré nedostatky (napríklad pridali mapu či možnosť preskakovať cutscény – tieto veci tam mali byť už od začiatku).

Hneď na začiatku ma oslovil súbojový systém, ktorý je jednak cool, krásne plynulý a celkom rýchly (čo preferujem). Páčilo sa mi aj audiovizuálne stvárnenie. Áno, je pravda, že po grafickej stránke vyzerá hra trochu zastaranejšie, ale nie je to nič hrozné. Výkon bol tiež lepší, než som čakal a FPS – paradoxne – občas klesali skôr v cutscénach. K príbehu sa vyjadriť nemôžem, pretože je prevažne rozprávaný "Souls štýlom", čo v preklade znamená, že išiel mimo mňa (predlohu som nečítal). Cutscén je síce viac, ale s výnimkou originálnych animovaných sekvencií na konci kapitol mi neprišli zrežírované práve najumnejšie.

Čo sa týka obtiažnosti, je to taký mixed bag. Väčšina hry nie je nijako zvlášť náročná, ale zopár bossov mi naozaj dalo zabrať, pričom jedného, ktorý sa nachádza v istej tajnej lokácii, považujem za porovnateľného s tými z FromSoft soulsoviek. A klasicky: ako som sa blížil ku koncu, tak prituhovali aj bossovia. Záverečný boss sa mi páčil. Efektný a aj dosť náročný. Celkovo vzaté je ale asi hra skutočne ľahšia než Dark Souls, čo beriem s povďakom, keďže na niektorých bossov od FromSoftu už nestíham (ako mi potvrdil Elden Ring). Okrem toho, Wukong je voči hráčovi ústretový. Body skúseností si môžete ľubovoľne presúvať a viac experimentovať, po smrti nestrácate žiadne expy, a tak podobne.

Čo ma štvalo? Niektoré zbytočné a lacné triky (ako schytávanie damage v cutscéne, kedy nemôžete nič robiť), level design naozaj nie je silná stránka tvorcov a mohol byť výrazne lepší a pokus o open world v poslednej kapitole bol fakt dosť tragický. Potešilo ma však, že po skončení môžete pokračovať v hre ďalej a dokončiť questy či dohľadať bossov, ktorých ste minuli. Oceňujem aj systém Challenges, kde môžete s bossmi opakovane bojovať.

Pro: súbojový systém, príjemný audiovizuál, bossovia

Proti: level design, zopár zbytočných podpásoviek

+8

Age of Mythology: Retold

  • PS5 85
Empires nebo Mythology? V této debatě jsem byl vždy v tom méně početném táboře fanoušků druhé jmenované strategie. Mytologické stvůry pro mě vždy převážili fakt, že Empires nabízí podstatně více frakcí. Původní Age of Mythology je tak srdcovka a s Warcraftem III patří mezi moje nejoblíbenější RTS vůbec. Vlastně se tak moc nedivím, že jsem v Retold nakonec strávil výborných cca 80 hodin.

Už jen kampaně, které poměrně klasicky fungují spíše jako rozsáhlý zábavný tutoriál pro jednotlivé frakce, nabízí desítky hodin vážně příjemného hraní. Je pravda, že na některých aspektech se zub času přeci jen podepsal a třeba scénář vyprávění vážně není žádná sláva, to u RTS ale rozhodně žádný průser není. Náplň jednotlivých misí je však pestrá a i když se občas najde scénář, který po stránce zábavnosti malinko dře (poslední sekce řecké kampaně, slabší závěr datadisku The Titans), jako celek vše šlape náramně. Rozhodně tak nejde vždy jen o to vybudovat co nejrychleji funkční základnu a zničit nepřítele na druhé straně mapy. Nechybí dokonce i mise, kdy se musíte bez základny obejít úplně. Často také začínáte v již pozdějším věku s předvolenými božstvy, čímž vás hra ponouká ke zkoušení různých strategií při cestě k vítězství.

 Hratelnost zestárla naopak velmi dobře. Frakcí v porovnání s bratříčkem Age of Empires není ani zdaleka tolik, ale liší se výrazně. Jednotky jsou unikátní, byť samozřejmě najdeme obdoby či podobné typy jednotek napříč národy. Prakticky největší rozdíl s dopadem na hratelnost, spočívá v tom, jakým způsobem frakce získávají jednu ze čtyř herních surovin – přízeň bohů. Řekové se tak poměrně přímočaře modlí k Diovi (či jinému božstvu) u chrámu, Egypťané staví na počest božstev monumentální sochy. Seveřané poctu svému božstvu vzdávají krvežíznivým bojem s nepřítelem a Atlanťané musí trénovat speciální jednotky. 

Rozdílů ve frakcích je spousta a vše směřuje k asi tomu největšímu lákadlu hry, tedy unikátním mýtickým jednotkám. Je libo na dálku smrtící kentaury? Ledové obry, či hydry, kterým roste v zápalu boje stále více hlav? Všechno máme! Mýtické jednotky jsou poměrně drahé a hlavně je k jejich vyvolání potřeba i vzácná přízeň. Ničivá monstra v čele armády vypadají nejen působivě, do hry však přináší i další vrstvu hratelnosti, která rozvíjí jinak dost klasický přístup "kámen, nůžky, papír". I chiméry však mají svoji "Achillovu patu", kterou může být zrovna právě Achilles a jemu podobní bájní hrdinové.

I když jsem hrál kdysi hru opakovaně, překvapilo mne jak krvelačný masomlýnek zdejší bitvy jsou. Jednotky i ty mýtické padají v bitvách po desítkách i stovkách, vesničané mají neustále plné ruce práce se sběrem surovin aby se ta válečná mašinérie nezadrhla a nepřítel nevyrazil na inspekci do vaší základny. K tomu ostatně napomáhá i jedna z novinek Retold verze v podobě zvýšených limitů pro armády, což je rozhodně vítaná změna. Bitvy jsou tak epičtější než kdy dříve.

Verze Retold přináší citlivou modernizaci grafiky, která však v ničem neubírá kouzlu původní hry. Je to přesně takové to zlepšení, kdy si bláhově myslíte, že takhle nějak podobně hra vypadala již kdysi. Stačí však jeden pohled na dobové záběry a budete hned vyvedeni z omylu. Důležitá přehlednost prostředí i jednotek naštěstí zůstala zachována a ke citlivému grafickému upgradu prostě není co namítnout. Hra obsahuje i češtinu, která však moc dobře nefunguje. Jednak měla minimálně po vydání problém s diakritikou a samotná kvalita překladu mi přišla spíše horší. Během chvíle jsem tak přeladil zpět na angličtinu. 

Celou dobu jsem trochu obcházel naprosto jasný otazník. Co vás napadne při spojení RTS a konzole? No jistě, ovládání… Autoři se snažili. Dokonce se hodně snažili a po určité době zvykání je na místě spíše pochvala. Hra obsahuje řadu logických zkratek k různým akcím, funguje to dobře, ale i tak se našla řada momentů, kde jsem si prostě přál, abych hrál hru klasicky s myší a klávesnicí. Kampaň jsem procházel na obtížnost „HARD“ a občas mi přišlo, že z podstaty věci rychlou RTS prostě nestíhám na gamepadu korigovat tak rychle, jak bych si představoval. Vím co chci dělat, ale ovladač a ruce nestíhají. Každopádně doporučuji jako první věc výlet do nastavení a následnou úpravu rychlosti a rozsahu bloku, kterým se vybírají jednotky. V základu je vše až nesmyslně pomalé a maximální rozsah pro výběr nedostatečně veliký. 

Ve hře jsem s chutí po dalších několik desítek hodin pokračoval i po odehrání všech kampaní a nového rozšíření Immortal Pillars. Multiplayer jsem spíše jen vyzkoušel, ale mód Arena of the Gods mě i přes svoji jednoduchost bavil velmi. V zásadě jde o sérii klasických scénářů s tím, že každé utkání je ovlivněno určitým modifikátorem podle některého z bohů.  Prometheus (ok, to není úplně bůh) tak například umožní začít stavět Titan Gate hned na začátku hry na úkor efektivity vesničanů. V tomto módu si navíc postupně odemykáte schopnosti pro vašeho legendárního hrdinu, kterým není nikdo jiný než Arkantův syn Kastor. Zamrzela jen zvláštní nevyváženost obtížnosti jednotlivých scénářů. Zatímco některé byly na HARD jednoduché, jiné jsem nezdolal ani po četných pokusech. Ty, kde stojíte proti třem AI protivníkům ve vzájemném spojenectví jsem nesplnil doposud.

AoM: Retold je tak prvotřídní RTS, která i na konzolích velmi dobře a dlouho baví. Dokonce si myslím, že kdybych hru hrál na PC, hodnotil bych ještě výše. Jde ale spíše o to, že AoM vzhledem k žánru naráží na limity PS5 jako platformy než o chybu hry samotné.

Hodnocení na DH v době dohrání: 88 %; 13. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Zábavné frakce; spousta pestrých jednotek; náplň většiny misí; spousta kvalitního obsahu; snaha tvůrců při návrhu ovládání pro gamepad se cení

Proti: Umělá inteligence jednotek občas zlobí; kvalita příběhu a custcén není zrovna valná; žánru gamepad úplně nesedí i přes snahu autorů; nevyvážená obtížnost

+16

Tales of Graces

  • PS5 60
Tales of Graces je hrou dvou tváří. V obalu vcelku fádního JRPG se ukrývají překvapivě propracované herní systémy a mechaniky. Aspoň v případě, že nebudete hrát na nižší obtížnost.

Akční souboje patří mezi ty nejlepší v žánru. Zdánlivě jednoduchý základ je doplněn mnoha možnostmi. Důležitá je kombinace úhybů, bránění, využívání slabostí nepřátel i načasování používání podpůrných itemů. K tomu si připočtěme, možná až zbytečně překombinované, vytváření a vylepšování předmětů. Nebo eleth mixér sloužící (mimo jiné) k automatickému používání jídel v průběhu boje či také systém levelování nejen zvyšováním úrovně, ale i odemykaných Titulů. Asi je jasné, že na pozadí se odehrává hodně věcí a proniknutí do tajů hry zabere dost času. Vše do sebe ale zapadá a je jen škoda, že novější díly Tales of se vydaly cestou zjednodušování.

Horší už jsou ostatní aspekty hry. Příběh je klasický (čti předvídatelný a zapomenutelný). Postavy s jejich osobními linkami docela ujdou, nicméně zbytek děje spíš nudí. Postupem času se to navíc zhoršuje. Střety mezi národy a následná očekávaná záchrana světa vůbec nepůsobí epicky a záporák je spíše k smíchu. Průměrná hudba ničemu extra nepomáhá a vedlejší úkoly jsou po většinu času prachbídné fetch questy.

Dnešním hráčům toho, bohužel, nemá Tales of Graces příliš co nabídnout.
+10

Final Fantasy VII Rebirth

  • PS5 90
Rebirth je ještě lepší než Remake, ale zároveň není. Skvělá věta na úvod,co? Hned vysvětlím, jak to myslím. 

Kapitola 1. - Milníky v životě hráčově

Je to rozhodně nejkrásnější hra, kterou jsem kdy hrála. Grafická úroveň všeho je opravdu dechberoucí. Ať už se jedná o detaily postav, samotnou krajinu nebo výhledy do dálky. Ty mě dojímaly snad nejvíc. První rozhlédnutí se v Grasslands, kochání se kaňony u Cosma nebo cachtání se v potůčcích v jungli u Gongagy, doplněné o ikonické melodie od Nobua, jsou splněným snem každého FF fanouška. Navodilo mi to vzpomínky na momenty, kdy jsme na přelomu milénia s kamarády slintali nad úžasnou grafikou z FF VIII intra a potom FF X, kde už ta bomba grafika byla i mimo filmečky. 
Na PS5 se to hraje luxusně. Je to první hra, kterou jsem na něm hrála a musím vychválit i haptické fičury ovladače, které přinášejí další vrstvou zážitku. Technická stránka hry, ovládání i rychlost loadování na jedničku s hvězdičkou, třikrát podtržená. 

Kapitola 2. - Óm mani padmé húm

Příběh. Příběh je alfou a omegou. Jestli je teď horší nebo lepší se neodvažuji hodnotit. Zatím. Změny vůči originálu tam jsou, ale je těžké je uchopit a nějakým způsobem posoudit. Snažila jsem se zenově ustát všechny triggery přístupem: „Je to jejich hra, můžou si s tím dělat, co chtějí.“ S jedním jediným bullshitem se mi to nepovedlo, což je po 90 hodinách hraní slušný výsledek. 
Části, kde se hraje za Zacka, a pak konec inklinuje k myšlence, že existují alternativní světy. Zdá se mi to strašně laciné a většinou se k tomu uchyluje, když už nevíš příběhově coby. Avengers to vytěžili dostatečně a určitě nejsem jediná, kdo má na alternativní dimenze od té doby alergii. Ještě neházím flintu do žita a doufám, že se to ve třetím díle vysvětlí, že to jsou celý jen Cloudovy PTSD halušky, což by do univerza zapadalo FF VII mnohem více.  

Kapitola 3. – Podstata zla 

Gameplay. Tady se většinou láme chleba, jestli je hra dobrá nebo ne. Bojování a exploring zabírají většinu herní doby a jsou povedené a zábavné. Co bohužel povedené není je četnost, kvalita a do jisté míry i povinnost miniher. Stala se kardinální chyba - k rozhodování byl puštěn nějaký maniak, a dopadlo to nadmíru tristně. A to opravdu nemyslím klasické open-world otazníčky/ikonky, kterých je tu také plno, ale ty pravé otravné debility, které jsou většinou ještě ztížené pitomým ovládáním nebo výběrem aktéra, jenž je bude vykonávat. Jedná se o čistou vatu a časový filler, který ale vůbec nebyl nutný, protože hra má tunu kvalitního obsahu. I ten kvalitnější obsah jako sbírání world intelu, závody s Chocoby, hraní na piano nebo VR mise získávají hořkou pachuť kvůli ostatním podprůměrným činnostem a je to škoda. Nejhorší na tom je, že úplně zbytečně. 
Costa del Sol byla herně úplný očistec. Dvě minuty hraní, povinná hrozná minihra, pět minut hraní, další minihra, která ušla, cringe filmeček, převlíkání do plavek, jedna minuta hraní, další úplně debilní minihra. Ani jsem se nestačila z toho traumatu oklepat a došla jsem do Gold Sauceru, který je jedna velká minihra. Designéři, kteří toto nechali dopustit, by měli na místě dostat padáka. 
Top nejhorších miniher: Moogle house – zlo, od lvl.5 čiré zlo. Nahánění kuřat. Gears nad Gambits. Delfín. Cactuar Crush s Aerith. 
 Naopak milým překvapením byla karetní hra Queen’s Blood. Ta mě chytla hned od začátku. Řadím jí na druhé místo za Triple Triad, který už asi nikdy nic nepřekoná. 
Po pracném sesbírání protoreliců mě encounter s Gilgameshem trochu zklamal. Čekala jsem to nějak…lepší.  

Kapitola 4. – Co je víc, než ježdění na čoklech? 

Ráda bych dala Rebirthu 100%, ale kvůli všem těm minihrám a pasáži v Costa del Sol odebírám 10% a jsme na stejném hodnocení jako u Remaku. Jinak je to báječná hra, která se dobře hraje a fantasticky vypadá a zní (když teda nemluví Nanaki, ten hlas mě neskutečně vytáčel). Kvality prvního partu Rebirth překonává ve všech směrech, hlavně ve volnosti pohybu a nádherně zpracovaném open-worldu. Moc mě baví pomrkávání směrem k FF veteránům a těším se na finální part, kde už si snad konečně zasnowboardujeme. 
Moc to bavilo hrát i moji malou dceru, z čehož mám neskutečnou radost. Vychovávat novou generaci FF fanoušků je totiž důležité. :) 

Dětské zhodnocení na konec: „Fanto Fantazy je dobrý, protože tam můžeš jezdit na čoklech.“ 
+16

Fort Solis

  • PS5 75
Taková jednohubka, která ale podle mne má co nabídnout. Jen se k ní musí přistupovat opatrně a hrozně záleží, co od toho člověk čeká.

Já jsem neočekával nic jelikož jsem o tom titulu ani nic nevěděl a rovnou jsem si ho koupil a udělal jsem dobře. Byl jsem aspoň překvapen. A je hrozně důležitý tady u této hry nesrovnávat. Pokud to začnete porovnávat a budete si říkat a proč to není jak u tamtoho a toho, tak opravdu budete zklamaní.

Ale pokud k tomu přistoupíte s čistou hlavou, hra může zabavit. V první řadě je důležitý říct, že to není horor. Takže žádný Dead Space atd nečekejte, ale hra si umí udržovat atmosféru. Grafika a atmosféra opuštěný základny je fakt super a hra má opravdu dobrý detaily. Jen co může být kámen úrazu, tak fakt, že to je hlavně walking simulator. Takže jen prozkoumáváte a chodíte. A to někoho může nudit.

Ale jakmile začne jít do tuhého, tak člověk je opravdu opatrný a není si jistý v každý místnosti. Tohle jsem u hry opravdu cítil.

S hratelností jsem neměl žádný problém a s kamerou, jak už to bejvá u těchto her, tak občas, ale nic zásadního.
QTE eventy jsou dost nekompromisní, ale ty mne bavily. A dost mi u této hry sedly, tak nějak bez nich by to bylo víc prázdnější a je to aspoň větší zábava.

Hra není nikterak dlouhá a za jeden den se dá sfouknout. A co se týče příběhu, jasně záleží, pokud vysbíráte všechny indície, videa, dokumenty atd tak pochopíte, ale i bez toho se to dá celkem pochopit. Někoho ten konec může zklamat, ale já byl spokojený s tím jak to skončilo.

Netvrdím, že je to must play titul, ani takový, ke kterému se budete vracet. Ale pokud někdo hledá něco trochu jiného s krásnou grafikou a celkem v pohodě cenu k tomu, že hra se dá odehrát za cca 5 hodin, tak ať to zkusí. Ale vstup do této základny je jen na vlastní nebezpečí.

Pro: grafika, dabing, filmovost, QTE, cena je adekvátní

Proti: pro někoho může být hra až moc krátká, QTE můžou vadit, můžete být zklamaní z konce hry

+6

The Last of Us Part I

  • PS5 90
TLOU jsem prvně dohrál na PS4, byla to jedna z prvních her co jsem tam hrál. Bylo to ponuré, bylo to krásné (doteď si vzpomínám na scénu s žirafama), bylo to intenzivní. Avšak nikdy jsem to neměl v paměti jako to nejlepší co jsem hrál.

Part I jsem si tak po dlouhých letech zahrál rád a opět si ji užil, dokonce bych i řekl že více než poprvé. Hra mi přišla ještě více intenzivní, hlavně emočně. Skvěle vystavěná charakterově a dramaturgický. Hratelnostně dost vyvážená (hrál jsem na Hard) a díky novému enginu i doopravdy krásná. Tohle je doopravdy jedna z nej her, o která se bude mluvit jako o definující hře (to už i víme, protože se to stále děje).

Hratelnostní loop není tak objevný. Je to vlastně takové epizodické putování postapo světem, se survivor prvky. Vztah postav se tak stmeluje a hráč objevuje svět a lidi v něm. Právě charaktery všech postav a jejich příběhy jsou extrémně emotivní a skvěle zpracované. Herní svět je nádherně zpracovaný (výhledy na budovy prorostlé zelení, krásná příroda, lidé měnící se na houby), akční pásaže jsou intenzivní a náročné (často jsem umřel nebo končil s minimem nábojů), enviromentální puzzly trochu zbytečné.

Tady asi není co víc psát, prostě si to zahrajte, neuděláte špatně.
+6 +7 −1

Kingdom Come: Deliverance II

  • PS5 95
BOHEMIAN RHAPSODY 

Možné spoilery.......

Den před releasem hry spatřily světlo světlo světa první recenze a ta od britského PC Gameru měla v perexu podtitulek BOHEMIAN RHAPSODY.
A to je naprosto vynikající shrnutí příběhu pánů Ptáčka a Jindřicha.
Oba vyráží na naprosto banální výlet na hrad Trosky, aby předali poselství Pánů z Lipé a vyzjistili postavení pana Bergova.
A jak už to tak ve správných příbězích chodívá, všechno se posere.
Zatímco Ptáček a Jindřich se cachtají v rybníčku, jejich družina je pobita bandity, poselství ukradeno a oni dva se jen tak tak zachrání,
Pokusí se dojít na hrad Trosky, ale jejich vzhled a vůně není zcela hodna poslů. Tudíž jsou politi hovny a vykázáni.
Shodou náhod skončí na pranýři, tam si odtrpí své, pan Ptáček s hněvem odchází.
A Jindra má spoustu času a možností dostat se na svatbu Pana Semína, protože tuší, že by se na svatbě mohl mihnout pan Bergov.
No nedopadne to zcela podle představ, ale na nádherně zrekonstruované Trosky se nakonec dostaneme.
A tím veškeré pořádné dění teprve začíná!
Ano, hra má dvě naprosto nádherně zpracované mapy, kromě Trosecka i Kutnohorsko, ale celá ta první je vlastně jen takový obří tutorial.
Příběh začíná mít pořádné obrátky na konci první mapy. Začnou se dít velké věci, na scénu přichází Žižka, první epické momenty a Jindra si s velkým zadostiučiněním vyřeší část nesplacených dluhů.
A.....
A přesouváme se do druhé mapy a druhého dějství. Které je tak trochu příprava na velký nadcházející heist, včetně schánění členů Žižkovy družiny a je to zábava na celé hodiny!! Jasně, můžete jet jen po hlavní lince a ignorovat vedlejší, navázané questy, ale to by byla převeliká škoda!
Proč? Pro slepičí kvoč!
Ale taky proto, že jsou skvěle napsané a dost často i vtipné. Jestli si tu někdo zaslouží obří pochvalu, jsou to scénaristi. Questů, ať už hlavních nebo vedlejších, je tu hromada a na běžné poměry podobných RPG jsou někde úplně jinde. Snad každý má svůj relativně triviální začátek, který na první dobrou působí stylem získej - přines, ale skoro vždy se dost zajímavým způsobem rozvětví a postaví vás před volbu, u které si skoro nikdy nejste jisti, které její řešení je to správné. A dost často se vám Vaše rozhodnutí může v pozdějších fázích vrátit jako bumerang.
Hluboce smekám před scénaristickým týmem.
Ale to jsme odbočli. Hlavní dějová linka směřuje k epickému finále, kde si užijete veliký heist, obléhání a vyvrcholení příběhu našeho Jindry, které začalo čorkou meče a spálením vesnice.
Mezitím si můžete zahrát mezihru Thief : The Kuttenberg Project, protože Kutná Hora je celá podemleta katakombami a když se v nich naučíte orientovat (lze i získat mapku), můžete si časem přijít k nemalému bohatsví.
Ale to je jen tak na okraj.... :-D
Naschvál tu vynechávám spoustu věcí. Jakože třeba Žižkova smečka je poskládána z býdných existencí, které si po chvilce zamilujete. Protože kdyby se příběh odehrával o 540 let později, v klidu si je představíte v Tarantinově Inglerious Bastards.

PO TAKOVÝM PRCÁNÍ MÁM VŽDYCKY HLAD....

Dabing... Český dabing je totální bomba. Ano, má svoje mouchy, to rozhodně nepopírám. Ale tak moc Vás do hry vtáhne....
I když více méně umím a rozumím anglicky, v jiných hrách si běžného ševelení a štěbetání na ulici nevšímám. Ale v KCD 2, díky tomu že na nás svět hovoří mateřštinou, se fakt občas zastavím a jen poslouchám očem si obyvatelé vesnic povídají. Díky obsažené mluvené česštině má hra neuvěřitelně vtahující prvek.
Nehledě na to, že nezůstalo jen u dabingu!
Dost postav, a i důležitých, si jejich dabéři přímo i zahráli!
Což pro našince působí oprabdu jak kdyby hrál nějaký interaktivní film.

Mohl bych se tu ještě sáhodlouze rozepisovat o všem možném, ale to je ztráta času.
Mého, i vašeho.
Prostě si to kupte a zahrajte!! Takováhle pecka se urodí jen jednou za čas a tahle dokonce vznikla u nás.
A to jsem ještě ani nezmínil fenomenální soundtrack! Ten je naprosto....
Vy tu ještě jste??? A proč???
Proč už dávno nehrajete?????

Pro: Příběh, epika, hudba, čeští herci, dabing...... Musím pokračovat?? Vlastně jo.... Nádherná, ale fakt NÁDHERNÁ příroda. Bydlím v Českém Ráji, takže vím, o čem mluvím.

Proti: Bugy. I když je optimalizace a vyladění na špičkové úrovni, takhle velké hře se prostě nevyhnou. Hlavně na kutnohorsku.

+5