Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Retro Klub 2023 #8

Tentokrát se podíváme zpět do 80. let, kdy hernímu světu vládly arkádové automaty.


Retro Klub 2023


Jet Set Radio bohužel ve vašich očích nedostálo své kultovní pověsti a dle vašich reakcí to vypadá, že potenciální zájemci o jeho hraní udělají lépe, když zůstanou u poslouchání soundtracku na YouTube. Nebo by snad byl potřeba remaster údajně lepšího druhého dílu Jet Set Radio Future, nebo konceptu učiní zadost až již brzy vycházející Bomb Rush Cyberfunk?

Těžko říct, každopádně nyní na nás čeká zase něco úplně jiného. Tentokrát se podíváme do 80. let minulého století, kdy jste si technicky nejpokročilejší hry nemohli zahrát v pohodlí domova, ale museli jste se vydat do heren s arkádovými automaty. A jak už jsme několikrát s úspěchem učinili, i tentokrát dostanete na výběr z několika her ve snadno dostupné kolekci. 

A tou kolekcí je:

Anniversary Collection Arcade Classics


Profily na Databázi: Scramble, TwinBee, Gradius, Salamander, Typhoon, Gradius II, Thunder Cross
Představovat firmu Konami je na Databázi asi jako nosit dříví do lesa. Vedle Nintenda a Segy se jedná o jedno z nejstarších a historicky nejdůležitějších japonských herních vydavatelství, od nějž hrál alespoň nějakou hru asi každý. Společně se podíváme do jeho dřevních začátků. Ačkoliv dnes si ve spojení s Konami vybavíte především značky jako Metal Gear, Silent Hill, Castlevania a Contra, jeho úplné počátky jsou spjaté právě s arkádovými automaty.

Kolekce nabízí celkem osm her, z nichž vám dáváme na výběr zahrát si sedm. Odpověď, proč jsme z nabídky vynechali Haunted Castle, je poměrně prostá – na rozdíl od ostatních her v kolekci se totiž jedná o klasickou plošinovku, kterých jsme si letos jistě už užili dost. Tento měsíc bychom se tak chtěli zaměřit na neméně důležitý žánr arkádových shoot'em'upů, které arkádovým hernám vládly již od vydání Asteroids a Space Invaders, které tento žánr nakoply a připravily půdu daleko komplexnějším titulům.

Na počátku všeho stojí Scramble z roku 1981, který je prvním shoot'em'upem od Konami a stal se jejich prvním hitem. Historicky se jedná o poměrně zásadní titul, který v rámci žánru poprvé představil dnes již samozřejmé herní mechaniky jako automatické scrollování obrazovky a rozdělení hry do více úrovní. Na jeho základech dále staví Gradius z roku 1985, který koncept mimo jiné dále rozšířil o převratnou novinku v podobě power-upů a svým úspěchem dal vzniknout sérii, která včetně různých spin-offů čítá několik desítek titulů. Z těch v kolekci najdeme jak první spin-off Salamander z roku 1986, který formuli dále obohatil o multiplayer pro dva hráče, tak přímé pokračování Gradius II z roku 1988.

Nezůstalo však u série Gradius a Konami plodilo další a další shoot'em'upy, které se lišily především svým zasazením. Typhoon z roku 1987 vyměňuje futuristické vesmírné sci-fi za matičku Zemi blízké budoucnosti roku 2007, napadenou mimozemskými vetřelci, a Thunder Cross z roku 1988 se zas odehrává na vesmírné kolonii, napadenou militaristickou organizací s choutkami ovládnout celý známý vesmír. Poněkud zásadnější změny avšak nabízí TwinBee z roku 1985, který temné sci-fi settingy nahrazuje roztomilou komiksovou grafikou.
Kde si hru můžete koupit? 
Kolekce je tentokrát dostupná na všechny moderní platformy, tedy PlayStation 4/5 skrz PlayStation Store, Xbox One/Series skrz Xbox Store, Nintendo Switch skrze Nintendo Store a samozřejmě počítače skrze Steam.

Aktuálně kolekce není na žádné z platforem ve slevě, avšak bývá ve slevě relativně často a pokud se něco nabídne, budeme vás informovat.

Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?    
Kategorie 4: Země vycházejícího slunce: Konami je japonská firma.
Kategorie 10: Před naším letopočtem (HC): Všechny hry vyšly dříve než v roce 1998.

Retro Odměny

Jako každý měsíc platí, že je připravena odměna za napsané komentáře. Za každý komentář ke hře odehrané v rámci Retro Klubu si u @Fritol na profilu můžete vybrat ze Steam klíčů k různým titulům. Pokud máte zájem, neváhejte se mi ozvat. 

Retro achievementy na tento měsíc volí již osvědčené schéma:
Level 1: Dohrajte jakoukoliv hru z Anniversary Collection Arcade Classics, kromě Haunted Castle.
Level 2: Dohrajte jakékoliv tři hry z Anniversary Collection Arcade Classics, kromě Haunted Castle.

Vaše úspěchy budeme samozřejmě klasicky zapisovat do Google Docs tabulky, tudíž se s dohráním nezapomeňte pochlubit přímo v diskuzi a nebo se prosím obraťte soukromě na mě (@Ronik). Jak jsme již zmiňovali, do budoucna plánujeme i vizuálně atraktivnější způsob, jak vaše trofeje vystavit a na nejúspěšnější z vás čeká na konci roku odměna.
Čas na dohrání máte klasicky do konce měsíce, tedy do 31. srpna.
A klasická otázka na závěr: Co si zahrajeme příště? Příště se mrkneme na počátek série, která se v nedávné době dočkala seriálového zpracování... které nakonec nedopadlo asi až tak špatně, jak to zpočátku vypadalo. Řeč je samozřejmě o automobilové arkádě Twisted Metal. Hru si můžete zakoupit na PlayStation 4/5 skrz PlayStation Store, či, pokud jste předplatiteli PlayStation Plus Premium, tak si ji stáhnout zcela zdarma. Ostatní pak mohou sáhnout po jednom z emulátorů prvního PlayStationu, nebo případně po prastaré počítačové verzi, která vyšla pouze v Japonsku. Přejeme hodně štěstí při jejím zprovozňování!

Diskuze ke článku

Přidávám se, Scramblu a Thunder Crossu jsem dal nejvíc času, nejlepší hry z kolekce. Dokončil jsem jen Scramble.
No, stihl jsem jen Scramble a Thunder Cross zhruba do 3/4 :D V tom vedru nebyla chuť se potit u takových nerváků :) Thunder Cross ale hodlám dojet, je docela fajn.
Tak Gradius mě nějak nechytl, ale Thunder Cross je povedený. Zatím nejlepší kousek z kolekce, doporučuji vyzkoušet i tu japonskou verzi.
Zatím jsem vyzkoušel polovinu her a nejvíc mě chytil Scramble. I když mě baví, jsem na podobné arkády levej, tak mi základní průchod trval asi 3 hoďky a na Scramble achievy fakt ani nemyslím. Největší mor byl sektor bez nepřátel, kupodivu :)
@jvempire (04.08.2023 08:26): Nemusí, já to už nechtěl hrát kvůli neustálému nahrávání při sebemenší chybce. Ale kupodivu ten další průchod už nebyl tak hrozný, jako ty předchozí.

Jinak se celkem divím, že tam mají achievementy za získání určitého skóre, ale chybí tam ty nejpřirozenější, tedy za dohraní každé hry.
@adam.kulhanek (03.08.2023 23:14): Mrzí mě zě jsi musel hrát znovu. Ale alespoň je to vyřešené :-)

Jinak rozehrál jsem TwinBee, obtížnost rozhodně vyšší, dohrání se ani neblížím, ale pro změnu oba achievementy lze splnit i se zavřenýma očima :-) Tak kde bylo třeba Scramble několikrát protočit, tak zde je splněno snad už koncem druhé oblasti.
@jvempire (03.08.2023 10:37): Tak jsi měl pravdu. V předchozímu průchodu hrou jsem asi prolétl jedním nepřítelem (schválně neříkám jakým) a kompletně jej nerozstřílel. Teď jsem to zkusil znovu (kupodivu to už nebylo tak hrozné, jak předtím) a dal si záležet na tom, že prostě musím zničit vše, co mi stálo v cestě. A tentokrát to vyšlo, naskočilo outro a hra jela zase od znovu od první úrovně. Je tedy pěkně pitomé, že mi hra v tom prvním průchodu nic neřekla a jen mě hodila o 2 úrovně zpět. Tehdejší doba byla holt víc hardcore a bylo potřeba si leccos domyslet.
@jvempire (03.08.2023 10:48): JJ, koukal jsem, jak někdo hraje přímo tu steam verzi a jemu to outro naskočilo. Takže buď bug a nebo jsem fakt něco nezničil. Asi to teda zkusím znovu, ale vůbec se mi do toho nechce, protože v těch posledních dvou úrovních jsem hru nahrával snad 1000x, jak mě furt něco zasahovalo.
@adam.kulhanek (03.08.2023 10:31): Editovat profil a doplnit PC verzi. Sorry, toho jsme si nevšimli, že tam chybí. Je to samozřejmě emulovaná Arcade verze, ale když je to přes oficiální emulaci, tak platformu uvádíme, tudíž bys měl hodnotit "PC verzi".
@adam.kulhanek (03.08.2023 00:14): Pokud si prošel všech 6 úrovní, tak bych to považoval za dohrané. Specifikum Konami shmup her by mělo být, že po dohrání tě vrátí do 1. úrovně a zvýší obtížnost. Že tě to vrátilo do předposlední zní jako bug.
@Ronik (02.08.2023 20:20): S tím dohráním všech úrovní / nekonečným hraním si nejsem tak jistý. Zkusil jsem si teď hru Salamander, verzi z kolekce na Steamu, a podařilo se mi dostat se a projít poslední úrovní (dle videa zde v profilu u hry). Jenže místo animace odletu z planety a titulků mi hra skočila zase do předposlední úrovně a mohl jsem jet na novo. Řekl bych, že je to buď bug a nebo ta Steam verze konec prostě nemá. Teď ale nevím, jak se k tomu postavit. Vzhledem k obtížnosti hry a obzvláště té poslední úrovně už to asi hrát znovu nebudu, avšak rád bych to považoval za dohrané.
Pokud nemáte v plánu dělat Level 2 achiv, tak předplatitelé Switch Online si mohou zahrát alespoň TwinBee a Gradius tam. Případně mají trial na 7 dní, to by vám asi na dohrání stačilo v pohodě.
Mám otázku, mají všechny hry nějaký konec, nebo je to "jen" honění bodů? Případně, jak je v rámci Retro klubu definováno dohrání? :) Díky.
Scramble rozehráno a překvapivě stále dobré. Na základní průchod i celkem rozumná obtížnost, ale teď se snažím dosáhnou alespoň na těch 100 000 bodů a to bude chtít více cviku. Ale uložení po každém protočení dost pomáhá.

@7c (02.08.2023 17:48): To je celkem běžné :-)
Ad Salamander - zkoušel jsem během let hrát několik verzí (PSP, Vita, Steam), ale Arcade se žádná nevyrovná :(
Hm, a já si to zapomněl koupit :( Na xzone za 213 Kč asi nejlevnější, ale přijde mi to furt dost. Když teda nepočítám různé překupníky a key shopy, kde odmítám kupovat :D