Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Salamander

Life Force, Arcade Archives Salamander

Konami •  HAMSTER Corporation (PS4, Switch)
1986
1987
25.09.1987
06.12.1991
11.09.2007
20.02.2013
21.08.2014
29.03.2016
18.04.2019
27.02.2020
kompatibilní
67
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Jde o spin-off hry Gradius, který přinesl na rozdíl od svého předchůdce vertikálně i horizontálně scrollující části, kooperativní hru ve dvou hráčích a zjednodušený systém power-upů. Ve vzdálené části Vesmíru se zrodila mimozemská nestvůra jménem Zelos. Postupem času, jak rostl, začal pojídat nejbližší planety a galaxie. Nyní mu v cestě stojí planeta, na které žije i pilot (popřípadě piloti) vesmírného plavidla, jehož role se hráč chopí.

Hra obsahuje celkem šest úrovní a každá z nich končí soubojem s bossem. Z určitých nepřátel vypadávají bonusy, které mohou být použity na vybavení lodě lepšími zbraněmi, větší rychlostí či štíty. Některé z bonusů mohou být i kombinovány.

Salamander (v Severní Americe, v Evropě a v novém vydání v Japonsku jako Life Force) vyšel i pro MSX, X68000 a také pro mobily a iOS.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Salamander je spin-off série Gradius, takže jsem očekával, že také skončí rozehraný a nedokončený. Řada prvků je zde ale odlišná, takže jsem se nakonec bavil lépe a hru dokončil. Obtížnost je tradičně vysoká, ale po sesbírání několika power-upů vaše loď výrazně zesílí. Řadu úseků tak lze s trochou cviku zvládnout, ale přijít o vylepšení v pokročilejší fázi je smrtící. Zvyšování obtížnosti je celkem dobře rozvržené až na jednu výjimku - závěrečný boss ve čtvrté úrovni je opravdu peklo. Samotný závěr není tak hrozný, ale sám jsem si zavařil jedním nepovedeným uložením téměř na konci. Finální likvidace se, téměř bez vylepšení, skoro nedá stihnout a po snad dvaceti pokusech jsem málem začal od znova. Nakonec to jde, jen je potřeba využít každou střelu a skulinku.

Pochválit musím zpracování. Grafika i zvuky jsou fajn, prostředí je celkem různorodé. Velmi zajímavým a povedeným konceptem je plynulá změna letu z horizontální na vertikální a zpět. K té dochází automaticky na konci každé úrovně. Hra si tím ještě více udržuje dynamiku a různorodost. Povedení jsou také jednotliví bossové, také až na výše zmíněnou výjimku. Ještě musím zmínit závěrečnou část po porážce posledního bosse, jde o zajímavý nápad, ale na automatu bych autory asi proklínal. Celkově je Salamander slušný shoot 'em up, kterých bych zařadil zhruba na úroveň TwinBee.
+13
  • PC 40
První hrou, kterou jsem se rozhodl hrát z kolekce Arcade Classics Anniversary Collection v rámci Retro klubu, byla hra Salamander, též známá pod jménem Life Force. V podstatě je potřeba ovládat letící letadlo a střílet po všech možných nepřátelích a přitom se vyhýbat překážkám. Hra mi vzdáleně připomínala River Raid, kterou jsem hrával na Atari, jinak jsem žádnou podobnou střílečku nikdy moc nehrál. 

Hratelnost je celkem zábavná, prostě postřílet vše, co se hýbe a v každé úrovni si poradit s bossem. Také je fajn, že se některé úrovně posouvají zleva doprava, jiné zase z vrchu dolů. Kamenem úrazu je však obtížnost hry, která je až nechutně vysoká. Je totiž potřeba se vyhýbat naprosto čemukoliv, do čeho by mohl letoun narazit. A jakýkoliv náraz znamená ztrátu života. Žádné ubírání energie/štítů, prostě ihned život dolů. Perličkou navíc je ztráta všech bonusů, které se rozmísti po aktuální obrazovce a je tak možné je ihned získat. Dost často se mi ale stalo, že jsem to nestihl a má střelba pak byla značně neefektivní.

Moc té obtížnosti nepřidá ani to, že ve výchozím stavu obtížnosti hry jsou jen 3 životy. Slovy: tři životy. Navíc je není možné jakkoliv doplňovat, například dosažením nějaké hodnoty ve skóre. Jejich počet je sice možné v nastavení zvednout až na 8, ale ani ty by mi nestačily, abych se dostal cca do 3. úrovně z celkového počtu 8. Na druhou stranu to chápu, koncept arcade automatů je postavený na tom, aby do nich hráč vrazil co nejvíc peněz. Dohrát to bez možnosti save-load je však skutečnou výzvou a klobouk dolů před všemi, co to dokázali. Nemluvě o tom, že je jen jedna save pozice a když se hra uloží v nesprávném okamžiku, tak se můžu rozloučit se životem.

Já jsem si hru musel bohužel projít celkem třikrát s tím, že jsem se pokaždé dostal až do poslední úrovně. Poprvé jsem při hraní ztratil bonusy a bez nich ty poslední pasáže prostě nešly projít bez ztráty životů ani se save-load. Po druhé se mi nepodařilo sestřelit nejspíš finálního bosse, letoun jím prostě proletěl. Následně jsem dokončil úroveň a hra mě bez jakéhokoliv infa hodila o dvě úrovně zpět a mohl jsem ty nejtěžší pasáže zase opakovat. Nakonec jsem zvolil strategii, že prostě pomocí save-load nesmím zemřít ani jednou, abych neztratil bonusy (neumřít u bosse ve 4. úrovni je doslova masakr). Pak už byl průchod posledními dvěma úrovněmi mnohem snazší a díky tomu se mi podařilo hru úspěšně dokončit. Uffff.

Grafika byla na svou dobu úžasná, k tomu hrála příjemná hudba. Ta obtížnost byla ale až frustrující. Je mi jasné že v té době bych hru hodnotil úplně jinak, dnes mě hraní spíše štvalo, proto dávám poněkud horší hodnocení. Snad budou ostatní hry z kolekce zábavnější.
+10