Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Metal Gear

Konami •  Charles Ernst (PC) •  Unlimited Software Inc. (C64) •  Aspect Co. (J2ME)
1987
červen 1988
1990
18.08.2004
08.12.2009
24.10.2023
64
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V polovině 90. let 20. století je svět jaderné válce blíže, než za dob soupeření USA a SSSR. Studená válka se zpětně jeví jako nevinné manévry. Západní svět ohrožuje nově vzniklý a zcela nevyzpytatelný stát Outer Heaven, vzniklý na území jižní Afriky. Má to být domov pro všechny vojáky, kteří už nechtějí být zneužíváni světovými vládami pro jejich špinavé války.

Zakladatelem a šéfem Outer Heaven je válečný hrdina (jehož jméno a identita jsou zahaleny tajemstvím), stojící také za vznikem speciální jednotky Black Ops, FOXHOUND. A právě z této jednotky pochází nový rekrut, jenž má kódové označení Solid Snake. Cíle mise? Infiltrovat okolní nebezpečný ministát, osvobodit svého zajatého předchůdce jménem Grey Fox a zničit nejnovější hračku Velkého Bosse, bojového mecha Metal Gear, který dokáže odpálit jaderné hlavice na kterékoliv místo na světě.

Solid Snake se bude muset prostřílet a proplížit rozlehlou základnou, spolupracovat s hnutím odporu, osvobozovat rukojmí a tím zároveň povyšovat skrz systém ranků, což se prakticky projevuje na zvyšování kapacity inventáře a měřáku života. Snake přijímá úkoly skrze vysílačku a začíná zcela neozbrojený. Po celou dobu je munice nedostatková, přitom střelných zbraní je potřeba i na ničení překážek v dalším postupu, ať už otevřenými prostranstvími nebo vícepodlažními komplexy. Stupeň uvědomění vojáků o Snakově přítomnosti značí absence či přítomnost vykřičníků nad jejich hlavami.

Hra, stojící za vznikem kultovní série čítající dnes přes dvě desítky dílů, se poprvé představila v roce 1987 na platformě MSX a tým kolem Hidea Kojimy tehdy de facto založil žánr stealth akce.


Poslední diskuzní příspěvek

Konecne jsem se dostal k tomu, ze jsem to dohral do konce. Dneska uz to bohuzel nema co nabidnout, ale co me zaujalo, je to, ze jsou si vsechny Metal Gear hry hrozne podobne v celkovem designu, napadech a hernich postupech. Nevim, jestli je to genialni nebo sebevykradacstvi :D ale bavilo, ne ze ne.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Každý, kdo mě zná, ví, že jsem milý, příjemný a sympatický hoch se sklony k přikrášlování historek a slabostí k Metal Gearu. Vlastně když to trochu přeženu a přikrášlím, neexistuje větší fanoušek této série, než jsem já sám.

Přesto mi ale trvalo přes 35 let, než jsem kompletně odehrál tento úplně první díl, který je součástí Master Collection z roku 2023 na PC, tedy MSX verze (o dementním NES portu se zmiňme pouze legendární recenzí Angry Video Game Nerda). Důvodů k tomu je více, poznamenám si sem především to, že s příběhem jsem obeznámen dosyta a hra samotná je dnes už dost zastaralá. Ale pojďme konečně k samotné hře.

Solid Snake je povolán na infiltrační misi do pevnosti Outer Heaven v Jižní Africe s primárním cílem nalézt nejlepšího agenta společnosti FOXHOUND pod kódovým označením Gray Fox, jehož poslední slova, než se přerušil rádiový kontakt, byla "Metal Gear", a sekundárním nalézt informace o tom, co to ten Metal Gear je. Poté, co Solid Snake Gray Foxe nalezne a osvobodí, je mu sděleno, že se jedná o kráčející tank schopný nést jadernou hlavici. Snakeovým primárním úkolem se tak stává zničení této nebezpečné zbraně.

Ve hře se nachází spousta ikonických věcí, jež provází celou sérii, včetně Codecu pomocí něhož Snake komunikuje s dalšími osobami, souboje s bossy, backtracking, sbírání přístupových karet s různými stupni oprávnění, vybavení, skryté místnosti a propasti, pohyblivé kamery, počáteční cigarety, schovávání se v krabici a mnoho mnoho dalších. Objevuje se zde také boření čtvrté zdi, i když ještě zdaleka ne v takovém měřítku jako v budoucích dílech. Za zmínku stojí především situace, kdy Snake dosáhne určitého bodu a dostane přes Codec rozkaz, aby ukončil misi tím, že vypne svou konzoli (počítač, MSX), což je (jak jinak :D) použito i v dalších dílech. Naopak zde ještě chybí možnost skrčení a plazení a třeba nepřátelé vidí jen ve směru, ve kterém koukají (v dalších dílech už vidí pod úhlem 45 °). Nepřátelé také nemohou cestovat mezi jednotlivými obrazovkami.

Ne, že by mi ozvučení v prvním Metal Gearu lezlo vyloženě na nervy a podle internetu jsem asi v menšině, ale myslím si, že mohla být lepší, nebo respektive delší a rozmanitější. Uznejte sami, přestože celá hra není nijak dlouhá (4 - 5 hodin na první průchod), celý OST nemá ani 15 minut. Oposlouchala se mi záhy. Dejte však určitě alespoň jednou šanci Theme songu. Jedním z dalších záporů zpětným pohledem hodnotím respawn nepřátel - tady opravdu stačí vlézt do auta a zpět nebo se pohnout mezi obrazovkami a otravní psi a vojáci jsou zpátky.

Ve hře dostáváte úkoly přes Codec a tím prvním je najít Gray Foxe. Během toho budete osvobozovat další P.O.W. (prisoner of war), kteří vám někdy sdělí velmi užitečné informace, například kdo je šéfem celého Outer Heaven, jakým žebříkem lze z Outer Heaven uniknout, Codec frekvence některých osob a spoustu dalších. Čím více jich zachráníte, tím více informací získáte, tím větší budete mít život a unesete více nábojů. Prostředí se často střídá a hýří neotřelými nápady, například infračervené senzory, pohyblivý most, zaplynované chodby, elektřina v podlaze a další.

Je to má nejmilovanější série. Mé hodnocení 60 % je objektivní, hra bohužel nezestárla moc dobře. Na druhou stranu subjektivně hodnotím na 80 %, pořád je to součást obřího opusu Hidea Kojimy, která celou franšízu odstartovala a díky za ni. V práci říkají, že jsem hroznej fanboy a mají pravdu.

Miluji souboje s bossy v celé sérii. Jednočlenná objektivní porota v mém složení rozhodla o jejich zábavnosti v tomto pořadí (ve spoileru kvůli příběhu):

Hind D - stačí si stoupnout za bednu a házet granáty; Hind D se vás ani nedotkne, dost nuda
Machine Gun Kid - nic moc boss, jen tak stojí někde a vy po něm střílíte Stingerem, ale na rozdíl od souboje s Hind D ty střely ovládáte

Fire Trooper - velmi jednoduchý boss, který má pomalou střelbu, které se dá snadno vyhnout a potrestat ji

The Arnolds - Arnoldové mají zajimavý název, ale vzhledem k tomu, že se pohybují pouze po horizontále, není se ničeho extra obávat, snad jen toho, že jsou dost rychlí a musíte aplikovat styl střelba útěk strategii

Metal Gear TX-55 - historicky první Metal Gear nedělá vůbec nic a jen mu k nohám kladete miny.. Trapné, říkáte? Jo, máte pravdu. Akorát na vás střílejí laserem dvě kamery ale není to vůbec nic nezvladatelného, škoda

Final Boss - tak jako je to finální boss a měl by být asi tužší, ale vzhledem k vašemu arzenálu na konci hry vás tlačí už jen spuštěný časový limit destrukce Outer Heaven (pro tip: Tento časovač můžete zpomalit zapálením si cigarety ve hře, nekecám!)

Shotmaker - první boss ve hře, zajímavý nápad je, že na začátku souboje nemáte nic a musíte svoje věci nalézt v jiné místnosti a také to, že střílí sprayem

Bulldozer - na tomhle bossovi jsem nejvíckrát zařval, než jsem přišel na to, jak ho dostat, za to ho musím dát vysoko

Coward Duck - tady jsem nejvícekrát resetoval souboj, ten se totiž odehrává mezi P.O.W. a nesmíte je zabít, ale vždycky se mi nějak podařilo jednoho odkráglovat. Coward Duck navíc střílí bumerangy, efektní souboj

Tank - dost dobrý boss, který sice není nijak zvlášť challenging, ale musíte mu klást do cesty miny a dávat si pozor, aby vás nepřejel, což se rovná hned smrti. Tenhle souboj mě bavil nejvíc, protože byl správně adrenalinový
 

Uznávám jedinou slabinu celé série, a to je jakási pověst překombinovaného a komplikovaného příběhu, který mají nováčci problémy pochopit a vstoupit do něj. Nebojte, pro vás tu mám záchranu v podobě tohoto 6minutového diamantu od Dunkeyho - Metal Gear Solid Explained (spoilers).

Pro: Začátek nejepičtější série všech dob

Proti: stáří, respawn nepřátel, repetetivní hudba, krátké

+14