Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Scramble

Arcade Archives: Scramble, Scramble Wars

1981
21.03.2002
21.07.2005
13.09.2006
27.03.2007
24.03.2010
30.06.2015
18.04.2019
kompatibilní
63
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Scramble je side-scrolling shoot 'em up arkáda původně vydaná pro automaty, nicméně později se dočkala vydání v různých kompilacích i na dalších platformách. Z dnešního pohledu jde o méně známou značku, přičemž většině fanoušků žánru bude znít povědoměji hra Gradius (1985). Právě ta měla být původně třetím pokračováním titulu Scramble a následovat tak sequel Super Cobra (1981).

Hráč se zde ujímá letounu, se kterým se prostřílí celkem šesticí úrovní. Krom ničení nepřátel ve vzduchu i na zemi je nutné se vyhýbat i různým překážkám a samozřejmě nasbírat co nejvyšší skóre. Po dohrání se, jak je u Konami zvykem, zpřístupní vyšší obtížnost a hra se ještě jednou opakuje. Hra neobsahuje žádný příběh.

Během let se arkádová verze dočkala účasti v různých kompilacích pro jiné platformy, přičemž verze pro PlayStation 2 vyšla pouze v Japonsku. Verze pro Xbox 360 je lehce graficky vylepšena, nicméně na žádnou jinou platformu se nedostala. K dispozici byly ještě verze pro počítače Tomy Tutor a Vectrex a také neoficiální verze pro C64, nazvaná Scramble 64, a stejně tak neoficální verze pro ZX Spectrum Next.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
  • Arcade 70
První shoot 'em up od Konami je překvapivě originální záležitost. Základ je samozřejmě klasický, vaše raketka neustále letí, v tomto případě zleva doprava, a likviduje vzlétající nebo pozemní cíle. Hra je rozdělena do šesti oblastí a právě jejich odlišnost je na Scramble to zajímavé. Ve druhé části jsou hlavní překážkou rychle se pohybující UFO, ve třetí se zase vyhýbáte přilétajícím ohnivým koulím. Čtvrtá oblast je návratem ke klasice, ale s mnohem omezenějším prostorem. Předposlední úsek je pouze o průletu úzkým a klikatým prostorem a na závěr je třeba zničit nepřátelskou základnu. Během celé hry je také nutné hlídat stav paliva, které se doplňuje sestřelováním speciálních nádrží na povrchu.

Zbraně máte k dispozici dvě. Kanón na střelbu před sebe a bomby pro likvidaci cílů na povrchu. Čistý průchod hrou nezabere ani deset minut, jde opravdu o extrémně krátkou záležitost. Ale nějakou dobu trvá jednotlivé části zvládnout a navíc se po dohrání přesunete opět na začátek. Cílem je získat co nejvíce bodů, což bylo u automatů běžné. V kolekci Anniversary Collection Arcade Classics jsou na body také navázány achievementy, takže herní doba může být mnohem delší. Hru jsem se asi půl hodiny učil a během další viděl úspěšný konec. Ale získat byť ten nejméně bodovaný achievement zabralo více než další dvě hodiny a rozhodně by to bylo více, kdyby v této verzi nebylo možné ukládat. Je z toho ale vidět, že mě hra docela bavila, i když o vyšší skóre se už pokoušet nebudu. Na jeden průchod je obtížnost na automatovku překvapivě rozumná. Celkově jde o příjemné překvapení a i dnes pěkně hratelnou záležitost.
+21
  • PC 70
Po poměrně náročném Salamanderu jsem z kolekce Arcade Classics Anniversary Collection vybral ten nejstarší kousek v podobě hry Scramble. Mé původní očekávání podobně složité řežby naštěstí nebylo naplněno, takže jsem si mohl užít mnohem pohodlnější hraní bez zbytečného nervování.

Ale tím zase nechci naznačovat, že by hra byla procházkou růžového sadu. V prvé řadě bylo potřeba si zvyknout na to, jakým způsobem házet z letadla bomby, aby trefovaly zamýšlené cíle. Obzvláště ty doplňující palivo, protože když jsem minul 3 po sobě, znamenalo to obvykle ztrátu života. 

Poté bylo potřeba to bombardování budov zkoordinovat s vyhýbáním se pohyblivých cílů v třetí a čtvrté úrovni. Obzvláště ta miniaturní ufa v třetí úrovni mi dělala problémy. Nakonec jsem musel přijít na to, jak správně s letadlem manévrovat v poslední úrovni, kde se prolétávalo úzkými "chodbami". Načasování sestřelení finální budovy už pak bylo jen otázkou několika pokusů. Horší bylo si uvědomit, že tuto budovu skutečně musím zničit, abych hru plnohodnotně dokončil.

Grafické stránce hry se nedá nic moc vytknout, hra vypadá jako většina her podobného typu ze začátku 80. let. To samé se týká i ozvučení.

Celkově jsem se hrou spokojený. Není nijak extrémně stresující, save-load jsem hojně používal až když jsem se snažil získat achievementy spojené se ziskem určitého skóre. Hlavní výtkou tak asi bude jen krátká délka hry.
+14