Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Call of Duty: Black Ops III

  • PC 65
Abych pravdu řekl, 50% u téhle hry moc nechápu, obzvláště v porovnání s předchozími díly. Příběhově je to něco úplně jiného než předchozí díly, což (viz můj komentář ke zpackané dvojce) relativně kvituji. Blízká budoucnost je fajn a docela bych řekl, že námět i relativně aktuální (plus mínus pár desítek let).

Hratelnostně je to prakticky to stejné co všechny ostatní CoD, co jsem ale viděl poprvé byl "RPG element" v podobně cyber schopností. Nápad dobrý, bohužel jejich využívání (natož střídání) vůbec není potřeba, takže potenciál naprosto nevyužit.

Optimalizace hry dobrá (i na mém postarším železe na vysoké detaily většinou 60FPS), ale několik věcí mě vyloženě štvalo. V případě, že to nevypadalo na 60FPS, se hra automaticky srazila na 30FPS (pravda, pravděpodobně to bylo kvůli zapnutému vsyncu, ale takhle špatně naimplementované jsem to už dlouho neviděl). Potom taky nechápu, proč musí hra pří každém spuštění verifikovat (případně i stahovat) cosi online, což obvyklé trvá i několik desítek vteřin. A úplně nejhorší rozhodnutí pro singleplayer je to, že mise, které hrajete, se ve skutečnosti odehrávají na serverech hry, takže se mi několikrát stalo, že mě hra uprostřed mise vykopnula s tím, že jsem ztratil spojení.

Multiplayer jsem zkusil asi na dvě hodiny a projevuje se tam klasický efekt toho, že nový hráč, který hru rozehrál několik let po jejím vydání, nemá proti stálým hráčům (obvykle vybavením) naprostou šanci a získání zmíněného vybavení trvá klidně několik desítek (nudných) hodin.

Pro: Optimalizace, grafika, příběh

Proti: Kromě optimalizace technická stránka věci, nevyvážený multiplayer

+11

Trine 3: The Artifacts of Power

  • PC 50
První dva díly Trine mám velmi rád, chvíli jsem se těšil i na třetí díl, ale po prvních recenzích a komentářích bylo jasné, že tvůrci tentokrát šlápli vedle. A tak jsem hraní odkládal, protože jsem očekával zklamání. Bohužel se mé obavy z větší části naplnily.

Přechod do 3D je neskutečně blbý nápad, hlavní viník průměrné hratelnosti a časté frustrace. Za dobrou polovinu úmrtí totiž může strašná orientace v prostoru, kde může být i velmi jednoduchý skok fatální, protože je postavička zrovna daleko v obraze a stojí o centimetr dál, než je třeba. Umírá se tedy často, naštěstí jsou hrdinové tři a můžou se navzájem oživovat tak, že si stoupnou na oživovací pole, které se objeví někde poblíž úmrtí. Což bývá ale dost často za propastí, kam se snažíte dostat...

Sbírání trojúhelníků, důležitých pro postup hrou, mi nevadilo (nejsou nějak zázračně ukryté) a našel jsem je bez potíží všechny. Trojúhelníky otevírají i vedlejší mise, které jsou popravdě dost jalové a ty nejhorší z nich jsou pouze o soubojích, což je jedna z dalších slabších stránek Trine 3 (protože orientace v prostoru).

Hlavní kapitoly byly ale většinou dost fajn, škoda jen, že je zde tak málo kvalitních puzzlů, ty zdejší jsou dost jednoduché a často se opakují. A omezení schopností hrdinů (mág může dělat zase jen kostky) také zamrzí.

Trine 3 má ale i klady. Vizuálně je hra opět krásná, stále je z toho cítit duch série. I to vyprávění, i když je jednoduché a končí v půlce (tvůrcům došly finance), působí pěkně pohádkově a pohodově. A přestože se hraje daleko hůře než předchůdci, i tak jsou zde pasáže a lokace, které baví.

Takže nakonec nevznikla vyloženě špatná hra, spíše jen rozporuplná. Sráží ji do průměru hlavně jedno špatné rozhodnutí. Přesto bych rád viděl jak to všechno skončí. Ale...hlavně ať to proboha není ve 3D!

Pro: Grafika, hudba, pár fajn pasáží

Proti: Katastrofální orientace v prostoru, useknutý příběh, slabé vedlejší mise, některé nedomyšlenosti

+20

Dear Esteban

  • PC 20
Nemám ráda rychlovky. Výzva nevýzva, dohrát pro mě jakoukoliv hru za jediný den je těžce nereálné, neb byť by měla třeba jen hodinu, mám ji rozehranou aspoň tři dny. Něco krátkého a blbého tedy pro mě byla jediná volba. A tím přesně Dear Esteban také je. Na jednu stranu chápu, co se tvůrci snaží parodovat, ale mohlo to být provedeno lépe, protože výsledek není ani vtipný ani nijak jinak zábavný a ze všeho si budu pamatovat leda tak tu létající kosatku.

Pro: grafika

Proti: nuda, nevtipné

+20

Halo Wars

  • PC 70
Halo Wars vyšla již v roce 2009 na Xbox 360 dělali na ní Ensemble Studios tvůrci série Age of Empires. Nyní se dostává po letech i na PC ve své vylepšené verzi, aby předvedla konflikt který se stal ještě před události prvního Halo.

Příběhová kampaň tudíž nevyžaduje nějakou velkou znalost série a lze hrát bez problému i když hráč třeba žádné jiné Halo nehrál. Kampaň má docela různorodé mise, nejde jen o postavení základny a převálcování protivníka. Někdy jsou k dispozici jen jednotky a je potřeba se někam dostat nebo uniknout pryč. Bránit určité oblasti či evakuovat civilisty, zachránit obklíčené jednotky apod... Autoři si s misemi docela vyhráli a až na ty nepříjemné časové limity je zábava je hrát.

Jinak je to klasická RTS kde se suroviny dostávají z budov které generují zdroje, tudíž se spíše zaměřuje na boj, vylepšování jednotek čím získávají nové schopnosti či lepší zbraně a výdrž. Jede se na klasický koncept kámen,nůžky a papír to znamená, že jedna jednotka je dobrá proti pěchotě, další proti vozidlům, jiná na letectvo. Každý kdo už hrál nějakou klasickou RTS tu bude jako doma.

Halo Wars: Definitive Edition lze s klidem doporučit nejen fandům Halo série, ale i hráčům co hledají nějakou RTS na odreagování, a která se spíše drží tradice starší strategické školy.
+13

Way of Hero

  • PC 10
Herní výzva: "Právě vychází"
Tohle bylo hodně špatné. Vlastně jsem to mohl předvídat. Už když jsem do toho dal to euro na steamu. Co bych ale neudělal pro herní výzvu. Sehnat nějakou letošní FPS, aby mi fungovala na mém letitém počítači je docela oříšek. Taky, abych mohl hrát na poctivých 60 fps, jsem musel stáhnout detaily na minimum. Ne, že by v té grafice a rychlosti byl rozdíl. Prostě jen pro ten pocit.

Ze začátku jsem kvůli nepřesné mušce několikrát chcípnul. Zaměřovací terčík je k ničemu, protože zbraň si střílí kam chce. Vojáci jsou naopak docela přesní. Vlastně jsem poprvé umřel v domění, že vojáci jsou se mnou. Protože vás zmerčí až když k nim dojdete na metr. Úkroky jsou k ničemu. Stačí jednoho po druhém vyprovokovat, couvat a doufat, že se muška na dálku trefí. Náboje mi jen tak tak nedošli.

Zpracování je strašné. Hnusná grafika, kde můžete jen chodit a skákat po cestě. Ještě horší ozvučení. Když na vás voják zdálky zavolá, zní to jak z metru. Nemluvě o zbraních. Je to děs. Alespoň, že to není moc těžký a dá se to dohrát. Jak za tohle může nikdo chtít peníze? Skoro jako taková trolovina. Jako, když ti dojde email z Filipín kde nějaký člověk českým textem nabízí velké dědictví.

steam čas: 0,5 hodin

Pro: Dá se to dohrát s úsměvem na rtech.

Proti: Za co příště budou chtít lidé peníze?

+11

The Surge

  • PC 75
Po úspěchu "Soulsborne" série se několik studií rozhodlo vydat se v jejích šlépějích. Z již vyšlých her jmenujme alespoň Lords of the Fallen, Salt and Sanctuary a PS4 exkluzivitu Nioh, z chystaných Hellpoint. The Surge je ovšem první taková hra se sci-fi settingem.

Na počátku hlavní hrdina přijíždí do nové práce pro korporaci CREO, následně je vybaven exoskeletonem, klasicky se něco pokazí a tak jde zejména o to zjistit, co se stalo a co se s tím dá dělat. Celkově čekejte mix exoskeletonů, implantátů, robotů, nanotechnologií a umělých inteligencí. Příběh je vyprávěn zejména prostřednictvím nalézaných záznamů a NPC, které hráč potká.

Na počátku hry je sice možné vybrat si ze dvou "povolání" (Field Technician a Heavy Operator), nicméně rozdíly jsou minimální, ovlivňují pouze počáteční vybavení. Ve hře také absentují statistiky typu síla, inteligence, obratnost (základem je pouze trojice životy, stamina a energie), stěžejní RPG prvek tak spočívá ve vylepšování exoskeletonu za nalezený šrot (tech scrap). To má vliv v prvé řadě na životy, staminu a energii (poměrně malý), každý další level hlavně zvedá úroveň Core Power, která je určující pro používání implantátů.

Každý exoskeleton (v průběhu NG, NG+ a dále je hráč vždy několikrát vystřídá) má totiž určitý počet maximálních slotů pro instalaci implantátů (postupně se odemykají při dosahování vyšších úrovní exoskeletonu) a současně každý implantát (a také každá část brnění) má určitý požadavek na Core Power. Core Power 20 tak znamená, že součet všech požadavků na Core Power nesmí překročit 20. Implantáty jsou mnoha různých typů a úrovní, nejčastěji jsem používal implantáty pro zvýšení životů a léčení, zbytek (různé zvyšování staminy, energie, regenerace) spíše sporadicky či vůbec. Moje první výtka tak směřuje k nevyváženosti implantátů.

Vybavení (zbraně a brnění) je řešeno originálně, v souboji je možné zaměřit určitou část těla protivníka a pokud je obrněná a protivník obdrží dostatečný počet zásahů, tak se nabije ukazatel energie, který krom jiného umožnuje tuto část těla useknout. Poprvé to vede k získání nákresu daného brnění či zbraně, další useknutí znamená zisk materiálů, které jsou potřeba k výrobě či vylepšení zbraní a brnění. Zbraně a brnění je sice možné nacházet i mimo boje, ale velmi sporadicky, tento mechanizmus je tak stran vylepšování postavy velmi podstatný. Nese to s sebou ovšem několik nedomyšleností. Při boji s více než jedním protivníkem nelze jednoduše přepínat z jednoho na druhého. Pokud chci vyrobit úplně novou zbraň či brnění, tak se musím vrátit úplně na začátek celé hry, protože z nikoho jiného základní suroviny nepadají (a ve hře neexistuje fast travel). Pokud mám silnou zbraň a čelím slabému protivníkovi, tak jej zabiju rychleji, než se stihne nabít ukazatel energie.

Zbraní a brnění taktéž není žádný závratný počet. Herní doba činí zhruba 30 hodin, brnění jsem za tu dobu vyměnil 1x (počáteční vylepšené na level 4 za jiné) a zbraň 2x (počáteční trubku z prvního levelu za jinou zbraň z prvního levelu a cca po dvaceti hodinách hry za jinou, se kterou jsem hru dohrál). Při boji s každým z pěti typů zbraní (jednoruční, obouruční, hole a dva další rig typy) se totiž hlavní hrdina postupně vylepšuje a přechod z jednoruční zbraně, kterou ovšem ovládám na levelu 20, třeba na hůl (kterou ovládám na levelu jedna), znamená zbytečný grinding (kterého i tak není ve hře málo). Pro vylepšení na maximální stupeň zbraně i brnění je také třeba použít speciální suroviny, které jsou v celé hře v tak malém počtu, že vystačí na vylepšení jedné zbraně a jedné sady brnění, což opět hovoří proti experimentování.

Samotné boje jsou celkem klasické, možnost krytí (příliš jsem nevyužil, nedá se při tom pohybovat) a úskoku, každý útok ubírá staminu, která se zase postupně doplňuje. Taktický prvek spočívá v tom, že chci buď získat konkrétní část brnění nebo co nejrychleji protivní zlikvidovat a pak mířím na neobrněnou část těla (pokud takovou má, není to pravidlem). Protivníci používají krytí, úskoky a další finty a jsou většinu času schopní člověka zabít na pár ran, takže jsem ani příliš nepoužíval komba. Bossů je ve hře pět a žádný mě nějak extra nezaujal.

Co se týče designu, na jednu stranu se jedná o atmosférickou a neokoukanou sci-fi záležitost, na druhou stranu vypadá po chvíli prostředí všude dost podobně. V žádné části mně vyloženě nespadla brada a příliš tomu nepomáhá ani to, že se nemalá část hry odehrává ve fádních servisních chodbách a že se autoři (na to jak je hra malá) dost vyžívají v backtrackingu.

Celkově se jedná o slušnou, originální a atmosférickou záležitost, ale nemálo hrních mechanismů by ještě chtělo poladit a Lords of the Fallen od stejných autorů je po všech stránkách o něco pestřejší.

EDIT po druhém dohrání a splnění všech achievementů. Není nutné vyrábět nové zbraně či brnění na levelu jedna, ale rovnou na vyšších (v NG až do levelu čtyři, v NG+ do levelu devět atd.), toho jsem si při prvním hraní nevšiml, měl jsem za to, že je třeba vyrábět a upgradovat postupně. Zbraň jsem používal pořád stejnou, brnění ditto. Průchod byl výrazně svižnější (silnější postava, už bylo jasné, co má smysl a co ne stran vybavení, zbraní, implantátů), kde si dát na co pozor atd. Na druhou stranu je zisk některých achievementů dost podivná haluzárna (nemít zálohovaný save, tak by mi minimálně jeden utekl a boj se čtvrtým bossem tak, aby z něj vypadly všechny nákresy najednou, je úplný nesmysl).

Pro: sci-fi setting, zaměřování končetin, vylepšování arsenálu

Proti: žádná povolání, málo vybavení, stereotypní lokace, v porovnání s velikostí hry příliš mnoho grindingu a backtrackingu

+20

Remember Me

  • PC 75
Silný příběh, silné postavy, silná atmosféra. Základ každé dobré adventury. Do toho přidejte jednoduchou, plynulou hratelnost, skvělý cyberpunkový svět, nádherný soundtrack a pěknou grafiku a máte vymalováno. Samozřejmě nějaké vady na kráse se taky najdou, třeba docela časté bugy (například napoprvé se mi neotevřely vnitřní dveře vlaku u Johnnyho), zbytečné, rušivé QTE pasáže, či po čase jistá repetetivnost soubojů (čímž bohužel trpí drtivá většina akčních her), ale nad tím vším se dají přimhouřit oči. A jen tak mimochodem, z nějakého záhadného důvodu mi to všechno připomínalo BioShock, i když nedokážu přesně říct proč.

Pro: příběh, postavy, atmosféra, svět, soundtrack, grafika

Proti: bugy, QTE, po čase repetetivnost soubojů

+26

Fallout: New Vegas

  • PC 95
Vše už bylo řečeno, tak jen stručná trocha do mlýna - jednoznačně nejlepší "post-klasický" Fallout a možná, s odstupem a nezaujatě, možná i nejlepší Fallout vůbec.

Trojku beru jen jako takové nepříliš povedené tech demo, na kterém mohli vývojáři z Obsidianu stavět.

Pro: Svět, příběh, questy, dialogy, hudba... a Whisky Rose!

Proti: Engine je stabilní "asi jako italský taxikář, který musí jet za farářem ve škodovce".

+11 +15 −4

Mass Effect: Andromeda

  • PC 80
Sérii Mass Effect hodnotím jako jednu nejlepších, kterou jsem hrál. Kvalita se, z mého pohledu, s každým dílem zvyšovala, věcí, které mě štvaly, ubývalo. Tempo bylo rychlejší, hry byly plné akce, propracovaných postav a vyjma pár momentů nelze než hodnotit pozitivně.

I proto jsem čekal od ME: Andromeda další porci skvělé zábavy, přestože jsem předem věděl, že nepůjde přímo o čtvrtý díl.

Plusy
Ovládání a zejména souboje jsem si doslova užíval. Zejména použití jetpacku byl výborný nápad. Grafika lokací je skvělá a celkově se mi vizuálně hra, s výjimkou pár animací pohybu postav a trochu toporných obličejů líbí. Scénář také docela ujde, hra je poměrně citlivě a zajímavě zakomponovaná do událostí předchozích dílů. To je možná tak vše, co se o příběhu dá říci, protože při podrobnějším pohledu je poněkud toporný, ale budu ještě pod dojmem čerstvého dohrání hry méně kritický.
Nové rasy jsou skvělé, zejména angara mě překvapila svou propracovaností. Romance s dalšími postavami zůstaly zachovány, v tomto směru za mě taky plus. Osobní questy postav z týmu jsou taky docela zábavné. Jinak je ME:A relativně jednoduchá, pokud budete plnit i boční questy, tak se klidně dostanete na slušné desítky hodin.
Další poměrně zajímavý fakt je strategický prvek, kdy si díky získaným bodům uvolňujete lidi z oblasti vědy, armády a financí a díky nim získáváte přístup k lepším cenám v obchodech, surovinám apod. Je na každém, co preferuje. Určitě by to šlo rozvinout více, ale ME:A je přeci jen akční RPG a ne strategii. Podobným prvkem je i použití speciálních jednotek na plnění misí, kdy lze použít jak virtuální jednotku, tak odehrát misi v multiplayeru. Využíval jsem pouze první variantu, takže jako zpestření fajn, nicméně hodnotím neutrálně.
V neposlední řadě musím zmínit zbraně a jejich tunning, včetně využívání speciálních nábojů. Není to doména jednoho či dvou povolání, může si je dovolit každý. Ono ostatně povolání se dá vytvořit opravdu tak, jak člověk chce, protože lze body investovat do bojových, technických i biotických dovedností. A že je co investovat. Skill bodů je opravdu hodně, ve finále se snadno dostanete k tomu, že máte body i tam, kde je vlastně nepotřebujete, protože hádám většina lidí stejně použije 3 až 4 schopnosti, na které je zvyklá. Lze samozřejmě využít profilů a nastavit si několik variant, ale přepínání profilů mi přišlo příliš toporné. Třeba to ale někomu sedne. Poslední položkou, kterou bych zmínil v plusech, jsou comba. Právě díky možnost výběru schopností z různých směrů lze využít i jiná comba, než ke kterým by se člověk dostal pouze při možnosti např. biotických schopností.

Mínusy
Ve hře je řada chyb, které někdy nemají přímý vliv na hraní hry, ale pro perfekcionisty mého typu jsou frustrující. Za všechny bych zmínil nemožnost dotěžit některé zóny, přestože jsem je projel opravdu křížem krážem. Druhý podobný nedostatek je badge ikona u inventáře apod., která svítila, přestože jsem poctivě prošel všechny itemy v inventáři.
Občas je taky otravný respawn NPC pořád dokola, ale chápu autory, svět by pak byl po jedné návštěvě příliš prázdný. V tomto směru mi vadila nemožnost střílet z vozítka Nomad, nebo alespoň zabít otravné brouky přejetím.
Po pár hodinách už je to trochu nuda, když je hra defacto pořád jen o projetí mapy, splnění podobných questů a vytěžení surovin.

Neutrální
Neutrálně pak hodnotím možnost researche a developmentu. Možnost získat plány, vynalézt si vlastní zbraň a zbroj je celkem fajn, ale... V první řadě to nabourává nutnost research bodů, které jsou nerovnoměrně naškálovány. Těch "cizáckých" je hromada, lidských málo. Alespoň ze začátku. Nicméně hráč ani není nucen něco vyvíjet a vyrábět. Když už tak učiní, nemá to z mého pohledu přehnaný efekt a navíc se řada z vyrobitelných věcí dá najít v lootu. Hodnotím tedy neutrálně, jako prvek ve hře fajn, ale něco tomu chybí. To něco je důvod, proč to dělat. Já si ho našel v N7 armoru, ale to bylo tak jediné.

Pro: Systém soubojů, nové rasy, grafika lokací, zvuk a hudba

Proti: Občas toporné animace a grafika postav, nuda v pozdější fázi hry, chybový a příliš komplikovaný UI

+13

Rise of the Tomb Raider

  • PC 90
Graficky perfektní, atmosféra dokonalá. V některých chvílích sice děj poměrně předvídatelný, jindy naopak. Trochu mi vadí podobnost příběhu/děje s předchozím dílem a trochu divný systém respawnů, nicméně jako celek musím hodnotit velmi pozitivně.

Předchozí díl mi přišel trochu více fantaskní, tady se sice autoři podobnému scénáři také nevyhnuli, ale scénář pro mě nebyl až tak ujetý.

Co musím hodnotit pozitivně jsou zbraně a jejich tunning. Sice došlo k drobným změnám oproti předešlému dílu, zejména k zesložitění ovládání, ale po chvilce si člověk zvykne a vše běží jako po másle. Souboje jsou perfektní a protivníci nejsou až tak tupí, takže v tomto ohledu také vládne spokojenost.

Systém campů zůstal defacto nezměněn, což potěší zejména sběrače truhel, artefaktů apod., jako jsem já. Není problém se kdykoli vrátit a zónu vybrat ze 100 %. Samozřejmě to lze i po konci hlavního příběhu.

Pokud tedy máte rádi pěkné ženy, gradující atmosféru, strhující příběh a téměř filmové zpracování, mohu jen doporučit. Rozhodně si užijete pěkných pár hodin skvělé zábavy.

Pro: Atmosféra, grafika, ovládání, hádánky, jednoduchá hratelnost

Proti: Občas předvídatelný příběh, podobnost s předchozím dílem

+13

Tasty Planet

  • PC 80
Tasty Planet mi doporučil bratr, jako skvělou arkádu na odreagování a tuto úlohu hra splnila do puntíku. Dostal se mi do rukou miniaturní tvor jménem Gray Goo, se kterým jsem začal požírat veškeré předměty menší než toto stvoření. Postupně jsem rostl a rostl, až nebyl žádný problém pozřít domy, planety a nakonec i samotný vesmír.

Příběh vyprávěný formou komiksu je vtipný, ale v rámci hraní není vůbec důležitý. Jediná negativa vidím ve stereotypu v pozdějších fázích hry a především pak v tom, že se jedná o placený titul. Hra totiž vypadá jako typická freewarovka.

Pro: zábavnost, příběh, ideální na odreagování

Proti: placená hra, později stereotypní

+8

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 100
Tak, je koniec a ja som smutný. Po niekoľkých mesiacoch priebežného hrania, keď sa tretí Zaklínač stal vlastne dosť bežnou súčasťou môjho života ako niečo, k čomu som sa vždy mohol utekať v spomienkach a na čo som sa v rutinnej každodennosti mohol tešiť, som konečne zavŕšil hlavnú líniu. A hoci ešte je tu útecha v podobe datadiskov, ktoré na mňa čakajú, tak aj u nich viem, že raz skončia, a ako to so srdcovými príbehmi býva, tak po ich konci bolí chvíľu srdiečko a človek sa z toho spamätáva ako z menšieho rozchodu.

Yup, tretieho Zaklínača som si zamiloval. Je to božia hra, sám som nikdy nič podobného nehral, a mohol by som stráviť pár večerov nadšeným šermovaním komplimentov. Či už chváliť to, že je to majstrovská adaptácia, keď snáď každý hlavný charakter je vystihnutý tak, ako mi v hlave vyvstal pri čítaní kníh (a úprimne ako starý remcal si nespomínam na adaptáciu inú, kde by som pri nejakej interpretácií postáv neprskal jedovaté sliny... no tak tu sa to nestalo), a navyše adaptácia ideálna, keď ako sequel ponúka k predlohe samozrejmú nadhodnotu (čo býva zas problém iných „dokonalých“ adaptácií ako napr. Krstný otec alebo Prelet nad kukučím hniezdom, keď nech sú akokoľvek fajn, tak filmový zážitok voči knižnému nič moc nepridáva).

Taktiež by som sa mohol dojímať a nadchýňať scénaristickým umom. A možno nie ani tak v hlavnej línií, ktorá sa nakoniec preklopila do celkom archetypálneho príbehu, aj keď umne zvládnutého, ale vo vedľajších questov, keď určité drobné vrcholy pre mňa predstavujú práve tie malé poviedkové príbehy, ktoré sú navyše často hrozne vtipné (obzvlášť druidi sa ukázali byť tricksterskými vtipálkami, ktorým by sa asi patrilo dať na hubu, ale spoza obrazovky sa tomu človek môže asi smiať ). Najbrilantnejším zo všetkých naratívov však stále asi zostáva dvojitá prepletená línia vo Velene, ktorej subtílne emocionálne ozveny mi doznievajú v psýché dodnes.

A ako som sa prvému Zaklínačovi vysmieval, ako neohrabane sa snaží potýkať s morálnou problematičnosťou, tak tu pred scenáristami skladám skalp, anžto morálne dilemy sú tu zvládnuté vskutku brilantne so všetkými kontúrami šedej, ktoré im náležia. Obzvlášť rozhodnutie pri prastarom dube je dosť možno najtvrdším mravným orieškom, aký som v hrách stretol, a na jeho rozlúsknutie padli tri cigarety. Aj tak som ho samozrejme následne strašne oľutoval, a to s plným vedomím, že opačné rozhodnutie by som ľutoval rovnako. A tak to má u morálnych diliem byť.

A ani nemusím spomínať, že tá hra je prekrásna. Mám značnú slabosť na epické fantasy scenérie, a tu sa presne podarilo trafiť pre moje oko ideálny balans medzi krajinným pátosom, aby pôsobil veľkolepo a zároveň neskĺzaval do gýču, a dokázal pokrývať širokú atmosférickú škálu od fantasy postapa vo Velene až po surovo idylické krásne prekrásne horské scenérie v Skellige, u ktorých moje oči pravidelne poslintávali klávesnicu.

Každopádne ale práve preto, že tretí Zaklínač je tak fantastická hra, mám tendenciu byť v určitých smeroch podstatne kritickejší než obvykle, anžto o to viac mi vyvstávali na myseľ tradičné problémy RPG, ktoré sa stali v žánri tak zažraté, až sa stali neviditeľné, pretože tu tak kontrastujú s vynikajúcim zvyškom. Prvým takýmto bežným tropom, ktorý mi pije krv už dlhú dobu, je agresívna divočina, ktorá mi nielenže príde otravná, ale dosť výrazne mi ruší suspension of disbelief, anžto si úplne neviem predstaviť, jak v podobne agresívnom svete prežíva (a ja neviem, chodí napríklad z miesta na miesto) bežný ľud, keď sa v ňom nedá vyjsť na huby do lesa bez toho, aby vás nejaký strašný predátor nechcel uloviť, a nedá sa v ňom vykúpať bez spoločnosti utopencov. Snívam o game designe, kde bude nebezpečnosť prírody reflektovaná v jej adekvátnejšej subtílnejšej podobe, pretože nie, vskutku vlci a medvede bežne ľudí nelovia a väčšina kúpeľov sa odohráva bez imanentnej hrozby smrteľného nebezpečia.

A tú suspension of disbelief mi to ruší nielen s ohľadom na realitu našich všedných luhov a lesov, ale aj s ohľadom na Sapkowského univerzum, kde zaklínači majú často problém zohnať prácu, pretože monštrá vymierajú, a s nimi aj zaklínačské remeslo. (V takomto svete by musel byť zaklínačom každý druhý, aby sa v ňom dalo žiť. Každý prvý by staval hradby.) Ideálne by som si tak predstavoval menej bojov, ale náročnejších, vyžadujúcich značnú taktickú prípravu, tak, ako ma na to navnadila úplne prvá zaklínačská zákazka s poludnicou, ktorá bola vskutku labužná a fakt som sa pri nej cítil, ako by som prežíval Sapkowského poviedky. Žiaľ sa to už moc neopakovalo a zvyšok bol často generickým kotúľovým tancom s intermezzami vo vrhaní Quenu.

Druhým tradičným trópom, ktorý ma celkom sral, bol náhodný loot a jeho strašidelná inflácia, ktorá samozrejme z deväťdesiatich percent v napojení na systém výroby ostala nevyužitá, pretože kto kedy používal dlhý novigradský meč, nie ešte aby si ho nechal ukuť, že. Aj tu by som preferoval kvalitu nad kvantitou, a kľudne nechal len tradičné zaklínačské výzbroje, ale opäť spravil tie questy fundovanejšie, a nerozdať mapy k týmto pokladom úplne náhodným kováčom a spoliehať sa, že hráčstvo na ne so šťastím narazí, ale zakomponoval do game designu systematický rešerš. O čo by bolo príťažlivejšie, keby v Kaer Morhen (alebo v Oxenfurte, keby bola univerzita otvorená) bola knižnica, kde by človek v knihách hľadal príbehy o zaklínačských školách a cestách slávnych zaklínačoch, a z nich by potom lúštil miesta, na ktorých sa nachádzajú ich zbrane a výzbroj... Ach, prekrásny nový svet, kde sa v game designe myslí na túžby akademické.

No ale nič, to je vlastne kritika žánru RPG ako celku, nie špecificky Zaklínača 3. Ja budem zatiaľ naďalej ešte pár dní rozdýchavať koniec krásneho príbehu. A budem snívať o podobnom RPG, kde by ako tu open world nevylučoval emocionálnu a príbehovú intenzitu, a ktoré by rozprávalo zabudnuté príbehy Východu Stredozeme, kde celá Vojna o prsteň by nebola ohniskom dejín, ale udalosťou na historickej periférií. A boli by tam stepi, divoké lesy, nevídané neslýchané mestá, stratené kmene elfov a modrí čarodejovia. A možno by sme sa pozreli aj na juh k olifantom. A man can dream, can’t he.
+40

Ztracený ostrov

  • PC 70
Ac pametnik, o existenci Ztraceneho ostrova jsem se dozvedel teprve z DH, nekdy v mem prvnim roce zde. Docela je skoda, ze jsem se k ni nedostal driv, protoze na domaci pomery jde o pomerne zajimavy projekt. Grafika je po vetsinu doby prijemna (nesedelo mi provedeni cutscen, ale na to jsem si stezoval i u The Dig a hra rozhodne vypada lip, nez prvni Polda, Horke Leto ci Leto s Oskarem). Navic je an prvni pohled poznat, ze si tu nekdo opravdu vyhral s animacemi jednotlivych figur. Hrac si muze zvolit ze dvou ruznych modu hudebniho podkresu, i kdyz hra rada toto nastaveni po chvili zase meni zpatky. Co je pak na ceske (slovenske) pomery naprosto prekvapujici, je moznost ruznych reseni nekterych puzzlu. Sice si hned nepredstavujte Indiana Jones and the Fate of the Atlantis, ale nekolik takovych mist existuje, nemluve o nekolika moznych zaverech hry.

Docela zabavne je sledovat, z jakych ruznych zdroju si hra vypujcuje ruzne elementy (jen tak namatkou me napada cestovani casem ve stylu Terminatora, Stargate, tri ukoly ve stylu prvniho Monkey Islandu ci kombinace "satek koprfildak" ve spojeni s hlaskou "David Medene-Pole by koukal".

Na zaver mi dovolte kratke pozastaveni se nad vyuzitim nahoty v teto hre, protoze se zde s timto prvkem pracuje pomerne originalnim zpusobem, i kdyz nikdy ve forme (pokusu o) fanservice, jak by se treba dalo ocekavat (zdravime Horke leto 2). Treba hned ze zacatku se musite vyporadat s problemem, kdy protagonista odmita vykonat prakticky jakoukoli akci, protoze si musi obema rukama zakryvat rozkrok. Takze hrac musi nejdriv protagonistu oblect... no a kdyz je pak naha pritelkyne pouzita na odlakani padoucha, hrac paradoxne nevidi vubec nic zajimaveho... i kdyz pokud je pritelkyne oblecena, bez hopsajiciho poprsi se to samozrejme neobejde...
+11

Space Quest I: Roger Wilco in the Sarien Encounter

  • PC 85
Kdo je to Roger Wilco ? No v prvé řadě ničím zajímavý uklízeč na vesmírné lodi, který rád sbírá malé hlodavce a také jeho tělo nemá žádnou chuť (to tvrdí mimozemšťané a možná i vypravěč).
Jednoho krásného dne tato ukázka lidské podřadnosti zavřená ve své uklízečské komoře se stane svědky krutého vyvraždění posádky lodi na které on uklízí, ti kteří loď napadli patří mezi nebezpečné mimozemské druhy a říká se jim Sarieni, oni právě ukradli vzácný generátor který pravě tato loď převážela. Tak a takto začíná velice komediální dobrodružství vesmírného uklízeče.

První díl Space Questu je klasická Sierrácká sranda, ve které se hodně zasmějete pokud budete většinu věcí zkoumat a používat, například ikonku jazyka na různé předměty či lidi. Dále jak bývá u Sierry zvykem tak i tady je obtížnost poměrně vysoká (zasxxxx robotický pavouk!!!) a dead endů se tu také několik najde. Přiznám se že když jsem hrál Space Quest prvně tak díky nim se mi hra zhnusila a rok jsem se jí ani nedotkl (ale to spíš bylo tím že jsem to hrál já idiot v horečkách, takže není divu že to dopadlo tak jak to dopadlo) při druhém hraní jsem si ale stejně radši pro jistotu vytiskl návod aby mé hraní bylo více poklidné. Nakonec to dopadlo tak že jsem si v průběhu hry nezapsal kód z monitoru a nemohl jsem hru dokončit (já idiot!!!!), takže na to POZOR !!!

Každopádně i přes vysokou obtížnost je první Space Quest více než zdařilou adventurou, a to nejen díky výtečnému a nevtíravému humoru který v Sierre zvládají na jedničku, ale také díky líbivému grafickému kabátku který hře neskutečně pomáhá, a nemohu opomenout ani soundtrack který je výtečný (hlavně skladby ve vesmírném baru).

Ovládání je každopádně klasické, volíte mezi čicháním,chozením,sebráním apod. Pokud jste už něco od Sierry hrály tak budete jako doma. Jo a délka hry je něco lehce přes hodinu (pokud víte přesně co dělat) díky čemuž hra končí v tom nejlepším a nestihne nudit.

Tak tentokrát jsem se kupodivu moc nerozepsal a to z důvodu že mě tento komentář zdržuje od toho abych si zahrál od znova jednu pasáž protože mi tam unikl zásadní vtip. Takže jděte do toho je to vtipné a super.

Otázka dne: Proč jsem tomu nedal 100% když jsem tomu prakticky nic nevytkl ?

Pro: Všechno krom toho co je v mínusu

Proti: Pro některé vysoká obtížnost a dead endy

+15

Star Wars Jedi Knight: Mysteries of the Sith

  • PC 80
Naprosto klasický datadisk své doby, kdy autoři všechny dobré a špatné stránky původní hry mnohem víc umocnili. V původní hře jste hráli za jednu postavu. Tady rovnou za dvě. Líbil se vám komplexní design Jedi Knightu? Tak tady je mnohem komplexnější. Respektive pořád skvělý. Akorát jsou úrovně větší, spletitější a celkově náročnější. Najít cestu dál je někdy dost o nervy. K tomu je hra hodně tmavá a je potřeba si často svítit.

Taky je to dost těžší. Zvlášť v posledních dvou úrovních, kdy nemůžete používat střelné zbraně a jste odkázáni jen na dost humpolácký meč. Jak já se vztekal při soubojích s kočkami. Každá mě před jejím zdoláním zabila snad desetkrát. A když jsou dvě, tak je to skoro dílo náhody je trefit. A to jsem si v půlce hry ztěžoval, že je tady málo soubojů na meče a tím pádem meč nevyužitý. Jak to není meč na meč, tak to s mečem není úplně ono.

Líbili se vám adventurní prvky? Tady jich je mnohem víc. Dokonce si takhle můžete zkazit misi aniž byste umřeli. Jako třeba, když vystrašíte chlápka dřív, než mu zavřete dok, aby nemohl odletět. Nebo různé rébusy. Jednu misi jsem musel opakovat kvůli špatně zvolené cestě. Zavřeli se za mnou vrata a já už se nemohl vrátit zpátky, abych aktivoval jiná vrata. Celkově je tohle super zpestření žánru.

U zbraní přibyla jedna nová pistole a pár nových schopností v síle. Nic, co by stálo pořádně za to. Velké zklamání je pro mě úroveň animací. Degradace jak hovado. Už žádní živí herci a jejich grafika je horší než samotný engin hry. Prostě hnus. Chápu, že na to tvůrci měli jen 3 měsíce, ale udělat to takhle je docela hustý.

Hra je na datadisk dost dlouhá a obsahuje jeden z nejoriginálnějších boosfightů co jsem u her viděl. Celkově hodně dobrý datáč.

Pro: super design úrovní, slušná délka, zpestřující hádanky, originální finální souboj

Proti: občas frustrující hledání cest, souboje s kočkama, hnusné animace

+11

Turok: Dinosaur Hunter

  • PC 75
K Turokovi jsem se dostal až dnes s dvacetiletým odstupem v době, kdy jsem si řekl, že si dohraju i těch pár 3D akcí, které mě minuly. Pamatuju si, jak jsem Turoka viděl tehdy v nějaké prodejně her a pochopitelně valil bulvy nad tou úžasnou grafikou. Po letech, když jsem na něj už mě dostatečně silné železo se ale nedal sehnat ani legálně, ani přes warez a až teď to vyřešil až GOG. No a nebylo to špatné.

Mám rád ve hrách příběhy a bohužel Turok by za něj dostal 0%. Příběh prostě není, zkrátka je tu nějaký indián, který musí v 8 kolech vykosit vše živé a poté i nějakého toho ultimátního bosse, přičemž konec je ve stylu že utíkáte z vybuchující pevnosti. Toť vše.

Grafika mě velice příjemně překvapila. I po těch 20 letech je hezká, vzhledem k tomu že většina hry se odehrává v přírodě tak přírodní scenérie vypadají i dnes velice funkčně a líbivě, stejně jako modely různých tvorů i potvorů. A ani závěrečné kolo, odehrávající se ve futuristické pevnosti nedělá ostudu.

Na hratelnosti je poznat, že jde primárně o konzolovku, konkrétně N64. Po zdolání prvního kola se dostanete k rozcestí, kde si postupně nalezenými klíči odemykáte další kola a zároveň sbíráte části "super" zbraně. Nějak mě to tím systémem připomělo playstation sérii Crash Bandicoot. Také proto, že je to spíše než 3D akce 3D plošinovka.

Samozřejmě primární je střílení a toho si v Turokovi užijete víc než dost. Útočí na Vás rozmanitá havěť, která navíc hustě respawnuje, takže zbraním jen tak klid nedopřejete. Zbraní je dostatek - od luku, pistole, samopalu a brokovnice přes rotačák a plazmový kanón až po různé výbušné a elektronické udělátka. Nikdy nemáte dost nábojů, takže si je vyzkoušíte všechny a dá se říct, že žádná není vyloženě slabá. I přes hojnost a otravnost nepřátelé nejsou tím hlavním nebezpečím - jsou celkem slabí a dají se vyřídit raz dva (až na bossy, kteří jsou pro změnu neskutečně tuzí).

Podstatnou část hry bohužel tvoří skákání po různých plošinkách, které jsou často mrňavé, hýbou se, je jich spousta za sebou a pád znamená většinou smrt. Skákání pomáhá poměrně přesné ovládání, ale i tak Vám občas ujede ruka či odhad (z pohledu první osoby se skáče dost blbě) a čtvrthodinový postup je v háji. V Turokovi se totiž nedá ukládat - v každém kole jsou sice nějaké checkpointy a 1-3 ukládací body, ale to vzhledem k obrovské rozloze každého kola je dost málo.

Navíc aby to nebylo tak snadné, tak většina kol je nelinárních (zejména 4 kolo je peklo) a musíte v nich najít 3 klíče a část superzbraně. Bez klíčů se nedostanete do dalších levelů, bez superzbraně si v posledním boji ani neškrtnete. Takže Vás hra nutí k průzkumu, ale zároveň Vás nenechá ukládat, což je dost frustrující. Kolikrát jsem zkusit někam doskočit a nedoskočil, případně si myslel, že jsem našel cestu dál a ona to byla smrt. Nakonec jsem se uchýlil k návodu, protože metodou pokus omyl bych ty klíče hledal týden.

I přes zmíněné výtky se mi Turok docela dost líbil. Dobře se ovládá, dobře se hraje, je tak akorát dlouhý i po těch letech vypadá moc pěkně.

EDIT: Tak mi po spuštění druhého dílu s příšernou grafikou došlo, že jsem dohrál remasterovanou verzi. Hodnocení grafiky se tedy týká remasteru.

Pro: Stále pěkná grafika, dobré ovládání, slušná hratelnost, skvělé zbraně i nepřátele.

Proti: Nemožnost ukládání v kombinaci s blouděním, respawnem a hledáním klíčů je frustrující.

+10

Street Rod

  • PC 80
Dokonalý příklad staré hry, jejíž kvality téměř dokonale pohřbil čas a jediné, co může nyní hráči nabídnou, je nostalgie. Část s modifikováním auta je pořád relativně zábavná, i když primitivní, nicméně závody samotné jsou velmi blízko nehratelnému peklu. Jízdní model nedosahuje ani dobového standardu v podobě her typu Test Drive 2 či Grand Prix Circuit. Ale co naplat, stejně si to sem tam zapnu, pošteluju některý z klasických bouráků a vyklepnu dva tři hejsky v "pink slips" :) Sice 80%, ale z čiré nostalgie.

Mimochodem, hra mi vždy přišla jako ideální kandidát na remake. Škoda, že se toho nikdy nikdo nechopil.

Pro: modifikování aut

Proti: jízdní model

+9

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 75
Exkluzivně se ztotožňuju s komentářem pipboye. Taky je to moje první hra od Frictional Games, taky mám po jejím dohrání chuť zahrát si Penumbru, a přesto taky není tak úplně to, v co jsem doufal (zřejmě ovíněn tím hypem, který jsem si léta hýčkal v podvědomí).

Nakonec se z Amnesia pro mě vyklubala hodně solidní hororová adventurka, ze které se budete těšit tím déle, čím později prohlédnete kulisami kolem - což autoři ostatně tklivě zdůrazňují v upozornění krátce po spuštění hry. Hrejte potmě, se sluchátky na uších a hlavně (!) tahle hra není určena pro hraní s cílem ji dohrát. A je to fakt, protože jakmile se totiž vnitřně uzavřete atmosféře z Amnesie vyvěrající a přestanete cítit to napětí při pohledu do temného koutu, mnoho jiného už tam pro vás pak nezbyde... U mně se to stalo cca ve dvou třetinách herní doby - subjektivně asi i kvůli lehké únavě kvality a nápaditosti leveldesignu ve finiši - a pak už jsem Amnesia dorazil už trochu ze setrvačnosti.

Hodně s povděkem kvituju to, že hra, ač naplněná horovými stereotypy až na půdu, se zdržuje laciných lekaček (ta tam byla všehovšudy snad jen jedna nebo dvě), a buduje atmosféru kultivovanějšími prostředky - využíváním přirozeného strachu z neznámého a neviděného.

Proti tomu mi hodně vadil zvolený způsob storytellingu a la trousení chlebových drobků - hlavní hrdina trpí ztrátou paměti a tu si obnovuje čtením listů deníku, chaoticky poházených po místnostech napříč celou hrou. To fakticky chtělo se hecnout a tomuhle věnovat té lásky víc, když už ten příběh sám o sobě není nic dechberoucího. A ne že by to nešlo. Ostatně se autoři s jedním dost ukecaným NPC ke konci hry vytasili...

Pro: atmosféra, grafika, ozvučení

Proti: storytelling, v závěru dochází dech

+17

Prince of Persia: The Two Thrones

  • PC 70
Pouze podotknutí: Původně jsem hru hrála na ps2. Skvělá, zábavná, s dobrou hratelností. Na ps3 jsem si chtěla zavzpomínat a pořídila jsem si tedy digitálně distribuovanou verzi pro tuhle platformu. Ani nemůžu popsat zklamání nad zjištěním, že Princ skáče v nějakém osovém posunutí, takhže veškeré aktobatické kousky se stanou noční můrou. Bohužel stejně hra reagovala i na zásahy nepřátel, kdy máte dojem, že stojíte v uctivé vzdálenosti, leč radius protivníkova meče není stejného názoru a bez milosti vás sejme. ŠKODA!!

Pro: Variabilita pohybů v soubojích, možnost stealth akce

Proti: Nepovedená konverze pro ps3, která patrně stihla pouze mou kopii, nebo nevim

+1

Muzeum Mrtvol

  • PC 60
Tohle je klasika mého dětství a společně se Stíny noci je to první adventura, kterou jsem vůbec na 486ce hrála. Takže nostalgická hodnota, která se vměšuje do hodnocení, pardon za ni. Každopádně ti, co se v dětství setkali s paperbackovým vydáním Stop hrůzy, se divit možná tolik nebudou.

Klasická strašidelná textovka se strohým až úsečným konstatováním situací a černým barvou na monitoru. A textem, samozřejmně. Atmosferou to připomene beznadějnost černých monitorů z filmů Jurský park a Koule, takže se dá říct, že i tahle ne-grafika a protivné ticho (přeci jen je to v názvu, že ano) plní nějaký další rozměr hráčského zážitku.

Pro: Pro mě stará česká klasika.

Proti: Asi ne pro fajnšmekery.

+4