Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Black Mirror II

  • PC 85
První díl Posla smrti považuju za vrchol adventure žánru a tak jsem byl neskutečně nadšený, když mi dorazilo Score a na DVD příloze nečekaně i druhý díl této hry. Bez váhání jsem se do něj pustil a trochu mě překvapilo, že je v mnoha ohledech jiný. Zpočátku se toho moc nedělo. Nový hrdina, Darren Michaels, neměl o rodu Gordonů vůbec ponětí a tak měl zpočátku úplně jiné starosti. Než se děj přesunul z prosluněného Biddefordu ve státě Maine do ponurého Willow Creek, potažmo na Black Mirror, slušnou chvíli to trvalo. Mě tento styl vyprávění velmi sedl a bavilo mě sledovat, jak Darren pomalu odhaluje šokující skutečnost a svůj původ.

Dabing je stále na slušné úrovni, jen občas má Darren podivné výkyvy v hlase a vypadá to, jako kdyby dabér (mimochodem hlasově velmi příjemný na poslech) ne vždy zcela věděl, v jaké situaci se hrdina nachází. Naštěstí se to stalo jen minimálně. Prostředí vypadají nádherně a obtížnost není moc vysoká. Hádanky se dají přeskočit a ve hře je zabudován ukazatel aktivních předmětů, takže odpadá otravný pixelhunting. Moc mě potěšil návrat do staronových lokací a bavilo mě sledovat, jak se co kde změnilo. Jediné, co bych tak nějak přímo vytknul, je slabší závěr na pokračování. Venku už je ale i přímo navazující třetí díl, který právě hraji, takže tento neduh již v dnešní době odpadá. 85%

Pro: pokračování skvělého příběhu se všemi klady minulé hry, hlas Davida Prachaře (Daniel Jackson, SG1)

Proti: snad jen to, že už to nemá tak hutnou atmosféru a je to občas trošičku nelogické

+18

Robin Hood: The Legend of Sherwood

  • PC 65
Jako milovník herní série Commandos nepohrdnu jakoukoli podobnou hrou, a jelikož už mám se Spellboundem zkušenosti díky kvalitní RTS Desperados: Wanted Dead or Alive, zkusil jsem i další kousek od těchto vývojářů s Robinem Hoodem v čele.

Vžil jsem se zde do role tohoto legendárního zbojníka z Sherwoodu a začal boj o práva prostých občanů v podobě přepadávání hradů a konvojů, dobývání nebo obrany hradů a osvobozování přátel, což se vůbec nelíbilo šerifu z Nottinghamu.

Speciální schopnosti hrdinů jsem moc nevyužíval, protože většinou vše vyřešil Malý John, který díky mému tažení kurzoru určitým směrem provedl specifický útok a omráčil jím klidně i skupinku pěti lidí, jenž následně Stutley svázal.

Jak již zmiňuje Malcolm Finch, zamrzí malá různorodost lokací, kterých je pouze devět, a to pět hradů, tři místa určená k přepadávání v Sherwoodu a zbojnické doupě, kde dochází k výrobě různého náčiní a k výcviku jednotek. Herních videí také mohlo být více než dvě, protože i když jsou horší kvality, jen intro a outro mi připadá hodně málo.

Je pravda, že mě Robin Hood: The Legend of Sherwood ze začátku moc nebavil a po první misi jsem to chtěl vzdát, ale potom jsem se zaposlouchal do nádherné hudby, což mi do jisté míry pomohlo zvyknout si na akčnější ladění hry a nakonec se mi podařilo vše dotáhnout do zdárného konce.

Pro: přepadávání hradů a konvojů, dobývání a obrana hradů, osvobozování přátel, hudba

Proti: opakující se lokace, jen dvě herní videa, občas až moc akční pojetí

+18

Assassin's Creed II

  • PC 20
Po přečtení zdejších komentářů hýřících povětšinou samými superlativy, jsem se rozhodl napsat komentář, který nabídne pohled z té druhé strany, tj. hráče, který nebyl touto hrou „posazen na prdel“.

Začnu určitými demagogiemi, točícími se převážně okolo, oproti prvnímu dílu, zlepšené hratelnosti. Faktem rozhodně je, že druhý díl přidává několik drobných herních prvků, které se na první pohled zdají dost fajn a hráč si už při prvním seznámení s nimi říká „tohle už sakra mělo být v prvním díle“, avšak ve výsledku to jsou pouze kosmetické serepetičky. Útok ze skoku, probodnutí z úkrytu či ochozu jsou jistě fajn věci, ale většinu během hry opravdu využijete jen minimálně a co víc, zábavnost hry tím přesto nijak rapidně nevzroste. Plavání, základní prvek ve většině her, který neznámo proč nebyl v prvním AC dostupný a tak jeho absence působila více než směšně, zde funguje pouze pro ukrácení si cesty. Nakupování místo klasického „přidělování“ výbavy je také bezva prvek, ovšem to by ho autoři museli umět zmáknout, zde se však jedná opět o pouhý kosmetický prvek, anžto peněz máte jak... , čili není problém koupit, nač si vzpomenete. Celý systém pak naprosto nabourá získání Altairovy zbroje , která vám nabídne maximální obranné hodnoty, čili další nákup posléze již ztrácí smysl. Jako skutečně osvěžující prvek mi však přišla možnost upgradu „své“ vily, díky čemuž pak nadále inkasujete více peněz do své kasy a máte zde levnější nákup. Ovšem i tohle autoři pouze nakousli, jak jsem říkal, peněz je zde přehršel, čili upgrade vily vám zabere nepatrné procento hry a poté již v podstatě není co dělat, čili nějaké ty bonusy či questy s tím spojené by rozhodně neuškodily. Přidání několika nových zbraní se od pokračování tak nějak očekává, pistolka či dvě skryté čepele jsou fajn, ovšem opět žádné terno, výrazně měnící/zlepšující gameplay. Pistolku jsem pak přesto raději nahrazoval vrhacími dýkami, a tudíž téměř nevyužil. Hledání různých blbůstek (pírek, skrytých zpráv etc.) je už tak nějak standard pro tenhle typ her... osobně tomuhle zbytečnému natahování hratelnosti neholduji.

Prvky to nejsou sice světoborné, nicméně rozhodně hře neubližují a tak by vše bylo fajn, kdyby se oproti prvnímu dílu alespoň ta hratelnost výrazně změnila. Ta bohužel zůstává v drtivé většině hry stejná (či je dokonce horší), ačkoliv se autoři snaží oproti prvnímu dílu (najdi 3 důkazy=splň 3 nudné a tuctové vedlejší questy) nabídnout naoko variabilnější postup hrou, bohužel se tak ve výsledku nekoná. Opět než započne vraždění , je vám předhazováno množství potupně stejných/nezáživných úkolů typu „zabij 3 šmejdy“, „doprovoď a nenech zabít (!) jednoho dobráka“, „zachraň skupinku lidí“... které se jen všemožně střídají a opakují. Občas se hra sice „blýskne“ nějakou tou zajímavější částí (viz. karneval), ovšem opět nic světoborného se nekoná... jízda v „kočáru“ mě příliš neuspokojila, ba naopak mi svojí až nechutnou arkádovostí (klidně to napalte v plné rychlosti do skály, kočár jen kousek poposkočí a jedeme zase vesele dál) přišla až směšná. To samé pak platí o letu Leonardovo „rogalem“, kdy pro nabrání patřičné výšky jen létáte od jednoho ohně k dalšímu rozmístěných po celém městě. Samotné vraždy jsou pak (oproti prvnímu dílu) celkem nezáživné... najdi/zabij, toť vše, že se dočkáte nějakých zvratů či zajímavých událostí během vraždy se stává opravdu jen minimálně. Vedlejší questy na tom opět nejsou nijak lépe a zase se jedná pouze o střídání několika variant typu „najdi a zabij“, „závody na čas“ a „rozbij někomu hubu“. Souboje jsou, díky výdrži některých nepřátel, oproti prvnímu dílu zbytečně zdlouhavé (obzvláště ty závěrečné) a tudíž i zdaleka ne tak zábavné.

Příběh hry opět nijak nezaujal a v podstatě se jedná o archetyp toho předchozího s ještě navíc neuvěřitelně wtf koncem, který příliš nekorespondoval se zbytkem hry. Více se ho však rozebírat neodvážím, protože bych nerad spoileroval a sáhodlouhé odstavce ve spoiler tagu nevedu, navíc mi z něj už tolikero neuvízlo v paměti. Postava Ezia mi zdaleka nebyla tak sympatická jako Altair, kterýžto mi (ač se to může zdát jako telenovela) svou proměnou z arogantního blbce v celkem sympatického chlápka, který se snaží z okolních událostí něco si vzít/ něco pochopit, vyhovoval. Ezio pak tak propracovaný charakter nemá, na oko sice sympatický mladík, který se k vraždění dostal jako slepý k houslím pak jen slepě plní příkazy „vyšší moci“ a na nic moc se neptá. Na dojmu nepřidá ani ignorování určitých historických fakt... viz. věk Leonarda vs Machiavelliho.

Grafika se oproti předchozímu dílu zlepšila jen minimálně, ovšem Benátky byly opravdu vizuálně zdařilé.

Vypisuji tu samá negativa, až jsem úplně zapomněl na klady... no v podstatě jsem chtěl sepsat kritický komentář, takže je to asi v pořádku. Jen vězte, že ač té hře toho můžu vytýkat mnoho a mnoho, ani jeden ze zmiňovaných prvků mi hratelnost vyloženě nekazil, čili v mých očích je toto titul, který sice nenaštve, ovšem ničím ani vyloženě nenadchne. Ale ty ovace popravdě nechápu.

+18 +28 −10

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

  • PC 85
V prvé řadě je třeba upozornit, že tento díl je naprosto odlišný od všech předchozích. Někdo tuto změnu vnímá kladně, jiný zase záporně, všem se prostě zavděčit nedá. Já jsem ze začátku k pátému dílu série se Samem Fisherem taky nepřistupoval dvakrát optimisticky. Zejména proto, že hráčské přivítání nebylo zrovna přívětivé (na druhou stranu byly všechny magazínovské recenze pozitivní). Sluší se taky podotknout, že celou sérii jsem si střihl za tyhle prázdniny, takže mám všechny díly v čerstvé paměti. Conviction rozhodně není nejlepší díl v sérii, co si budeme nalhávat (tím pro mě je bez debat Chaos Theory). Conviction ovšem je svěžím větrem (co větrem, změny se rovnou dají označit za průvan) v sérii, která ho už nutně potřebovala. Přece jenom dostat popáté prakticky tu stejnou hru, akorát se změněnými lokacemi, novým příběhem (který doteď nikdy nehrál důležitou úlohu) a trochu vylepšenou grafikou by už asi kladně přijato nebylo. Proto Ubisoft několikrát hru předělával (bohužel, přes dlouhý vývoj je hra krátká, což je nepochybně škoda) a nakonec vydal docela kontroverzní produkt a bylo jen na hráčích, jak se k tomu hodlají postavit.

Ubi ubralo stealth prvky, přidalo na akci, vzalo night- a thermalvision a ze Sama udělali chlápka, který je zničený životem a vůbec nepřipomíná toho Sam Fishera z prvních dílů. Prostě Samovi zabili dceru a jemu se do ničeho nechce. Story mi přišla hodně zajímavá, člověk si už pak nebyl ani jistý, komu vůbec může věřit. Ne, že by to bylo něčím originální, ale prostě je to tak zpracované, aby vás to vtáhlo co nejhlouběji do děje – ať už jde o promítaní úkolů na zeď, o různé flashbacky nebo zajímavé cutscény, hra vás prostě na začátku vcucne a vy hrajete a hrajete a toužíte zjistit, kdo je na vaší straně a komu bude třeba prohnat kulku hlavou (a to doslova). Tady bych ale měl menší výtku: Hra počítá s tím, že v Double Agentovi zemřel Lambert, což je škoda. Na druhou stranu, kdyby Lambert žil, tak můžou dělat úplně jinou variantu hry.

Gameplay se změnil od základů. Zapomeňte na všechny dosavadní Splinter Celly. Tady se střílí a to hodně. Ze hry zmizely nenásilné cesty, kdy jste se mohli nepříteli úplně vyhnout (pár jsem jich sice našel, ale nevyužíval jsem je). Zmizel výslech osob (teda u řadových vojáků, výslech důležitých osob se mi hodně líbil), hledání kódů, hackování,… To vše ustoupilo rychlejší a zběsilejší hratelnosti, která má ovšem také svoje kouzlo a mně třeba tenhle styl hraní sedl daleko více, než stealth operace za dne v Double Agentovi. U nepřátel musím dát za pravdu Tomanovi. Časem mi začalo lézt na nervy, jak Sama ani ještě nezhlédli a už pořvávali „you´re dead Fisher, that´s Fisher,…“ Je to škoda, protože rozhovory u nepřátel v předchozích dílech byly skvělé. Novinkou je také upgrade zbraní (neuškodí) a hlavně Mark & Execute, kdy označíte nepřátele a pak je stiskem jedné klávesy popravíte. Jak se mi tato funkce z videí moc nepozdávala, tak v praxi si ji nemohu vynachválit. Hodí se hlavně v druhé polovině, která už je dost akční (možná až trochu moc) a vy kolikrát nemáte šanci se někam stáhnout, tak zrovna v takovéto momenty vás Mark & Execute uchrání před smrtí, případně se dá využít i k tiché likvidaci více protivníků stojících blízko u sebe.

Grafické zpracování je hodně solidní, nejedná se sice o nic neviděného (rozhodně vám z toho nespadne čelist jako třeba u Chaos Theory v době vydání (to navíc i dnes vypadá skvěle)), ale určitě nikoho neurazí. Zajímavě je zpracována situace, kdy vás nepřítel není schopný vidět. Barvy ve hře potom nahradí černobílá (osobně jsem s tím problém neměl, ale někdy jsem si třeba nevšiml alternativní a ne tak přímé cesty zrovna díky tomuhle). Hra je taky dost rozmanitá, co se lokací týče – továrny, Washington, Bílý dům, Irák, atd. Ozvučení je taky velmi slušné, o dabing Sama se opět postaral skvělý Michael Ironside, jehož dabing je ozdobou každého dílu této série.

Kromě výše zmíněných negativ a pár frustrujících momentů (které byly ale spíš způsobeny mou zbrklostí) hře prakticky nemám co vytknout a největším zklamáním tak zůstává krátká hrací doba (jsem hlavně potěšen, že se ve hře nenacházejí technické bugy, jako v případě Double Agenta, kdy mi prakticky znemožňovaly dohrání hry) a nejasná budoucnost série.

Pro: chytlavá story, restart série, slušné technické zpracování, Mark & Execute

Proti: krátká herní doba, dialogy nepřátel, pár zásekových míst

+18

Half-Life

  • PC --
Slýchával jsem o něm hodně. Často se o něm mluvilo. Každý ho znal. Leckterý hráč se věnoval jeho hraní. Všichni ho dohráli a s nebývalým nadšením o něm neustále mluvili. O čempak je řeč? O hře, která ve své době určila nový směr pro akční hry. Přinesla nové herní prvky, povedený příběh, skvělou hratelnost, výtečnou grafiku s ještě lepším zvukovým doprovodem. Řeč je o legendě z dílny Valve, o Half-life.

Half-life je herní fenomén. Můžete nesouhlasit, ale to je tak vše co proti tomu můžete dělat. V roce 1998 pobláznil tehdejší hráčské publikum hodně. Dnes má svých několikero pokračování v podobě Half-life 2 a dvou epizod. Ovšem existuje řada modů a upravených či zcela nových misí od fanoušků hry. Prodlužuje tak hratelnost a světlo na slunci fenoménu zvaným Half-life.

Kdo za to může?
Half-life byl ve vývoji vcelku něco přes 2 roky. Vyvíjela ho nová firma Valve, která vznikla teprve v roce 1996. Nic se od nich nečekalo, obzvláště určitě ne vytvoření herní pecky hned na první pokus. Half-life měl poměrně komplikovaný porod. Rodil se na svět s několika termíny, které nesplnil a tak hráčské osazenstvo už ani nedoufalo, že by mohl vyjít v slibovaných dalších termínech (první vydání mělo termín 1.12.1997 a další v létě následujícího roku). Avšak na konci roku 1998 vyšel a vzbudil nebývalo vlnu ohlasu. Narodil se Half-life, s ním i hlavní postava a ikona Gordon Freeman.

Kdo je dr. Freeman?
Gordon Freeman je vynikající fyzik, který dosáhl výtečných znalostí už v tak mladém věku. Pracoval pro institut v Massachusetts (Washington), který opustil aby se mohl věnovat práci ve výzkumném středisku Black Mesa v Novém Mexiku. V Black Mesa se každý den provádí různé výzkumy a testy technologií. Jednoho dne se jako obvykle chystal Gordon na další takový test. Ovšem netušil, že bude mít nedozírné následky. Při testování se stala nehoda, která zapříčinila výbuch reaktoru a uvolnili se do Black Mesa bytosti z dimenze Xen. To Gordon bezprostředně po výbuchu nevěděl... Musel zjistit co se vlastně stalo a přijít tomu na kloub.

Tajemná postava G-Man
Zvenčí však o nehodě vědí a už na základnu posílají vojenské jednotky, aby zamezili další postup stvůr do okolí. Jenomže jejich úkolem není jen eliminovat veškeré mimozemské bytosti. Mají za úkol zničit všechny, od doktorů po hlídače. Žádná informace se nesmí dostat mimo Black Mesa. Je za tímto vším tzv. G-Man? Kdo je vlastně G-Man. Mnoho se o něm neví. Avšak ví se že do Black Mesa přinesl úlomek, který při nepovedeném testu zapříčinil výbuch reaktoru. Na úplném začátku hry ho můžeme spatřit jak cestuje po kolejích vedle nás (pozoruje hodinky). V průběhu hry se ještě několikrát objeví. Kdo ale je G-Man? Odkud se vzal? Co vlastně dělá? Necháme si také něco v tajnosti. Na internetu koluje spousta mytologií o tom, kým by G-Man mohl být.

Slepá střílečka? To rozhodně ne!
Jen podle kvalitního příběhu už lze soudit, že nepůjde jen tak o obyčejnou akci. Half-life má v lecčem prvenství ve své době. A mnohé dokázal zdokonalit. Ve hře je spousta momentů kdy se musí Gordon opřít o svoji zbraň a řádně pokosit vše co se k němu začne blížit. Jenže jsou ve hře také úseky, ke kterým vám zbraň nepomůže i kdyby jste se na hlavu stavěli, za vlasy trhali a nebo jen tupě koukali. Jsou to úseky, kde je třeba zapojit logické myšlení. Ale také úseky, kde netřeba zbraně ani logické myšlení. Taková místnost s bednami, které visely v prostoru za řetěz upoutaný na stropě. A úkolem bylo po nich přeskákat na druhou stranu přes propast.
Jenže se po vyskočení začala bedna pohupovat. Těch pádů do propastí bylo snad víc, než se mi kdy podařilo v Mariovi. Nehledě na to, že na některá místa se normálním skokem nedostanete a je třeba skok daleký, který se v přípravě na sucho vždy povede a při ostrém testu se letí do propasti.
Osobně jsem tyhle úseky ve hře neměl v lásce. Stejně také žebříky. Nevím jestli jsem jediný komu dělají v Half-life problémy. Slézt po žebříku dolů pro mě znamenalo úbytek zdraví. Vždycky jsem se nějak netrefil a lisknul sebou o zem. Stejně tak lození po něm nahoru nebo doskok na něj. Nejen střílením a plošinovkám je Half-life otevřen. Skýtá i mnohá další překvapení a také logické přemýšlení. Nejde samozřejmě o nic extra složitého. Většinou je třeba tuhle přisunout bednu a po ní vyskákat dále, nebo najít různý vypínač atp.

Atmosféra
Už od začátku se dá říci, že hra má dobrou atmosféru. V roli Gordona se ocitáme na kolejovém dopravníku, kde z kabinky můžeme pozorovat cestou okolí (1.video). A že je na co se dívat. Různorodé místnosti, technické vymoženosti, támhle se mihne robot komíhající se a mířící do zelené radioaktivní vody. Opodál se hned na druhé koleji vyskytne stojící kabinka, ve které stojí tajemný G-Man a při pohledu na Gordona, jakoby si měřil čas na svých hodinkách.. Ale dál pozorovat nemůžeme, dopravník jede dalším tunelem do další mistnosti, dveře se za ním zavírají... Jen začátek hry mě příjde úchvatný i dnes. Cesta končí a dopravník zastavuje, přichází strážný a my míříme hezky za doktory, fyziky, vstříc dalším experimentům.. Jak hra plyne, lze spatřit spoustu zajímavých momentů, které podpoří skvělou atmosféru. Klidná chodba, tuhle problikne zářivka, támhle zas leží mrtvý vědec, něco není v nepořádku, blížíte se ke dveřím a náhle rupne stěna po levici a skrz ni se objevují pařáty zombie, nebo vtahuje vědce do větracích šachet a ač ho chcete zachránit, přijdete pozdě. Skvělých momentů si užijete víc než dost.

Hratelnost, interaktivita okolí
Half se hraje skvěle. O tom není pochyb. Jen bych opět upozornil na lození po žebřících, což je ale vskutku jen můj defekt, že nedokážu rovně lézt a skákat. Jinak se ovládání nedá vytknout zhola nic. Jestli se nepletu tak HL byl první, který účelně zavedl do hry hýbání s předměty a ve svém druhém díle to přivedl k dokonalostí. Právě tenhle prvek se mi hodně líbí. Posunování beden různých velikostí a z nich vytvořené schůdky, které pomohou k postupu do další místnosti ve hře. Možná malý detail, ale jak se říká, z maličkostí se skládají velké věci a velkou věcí nepochybně Half-life je. Také částečná rozbitelnost okolních předmětu nebyla až takovým zvykem ve své době. Navíc pokud se nepletu je Half-life vlastně první, který zobrazuje, nebo se alespoň snažil novátorsky zobrazovat zranění. Myslím červené zabarvení obrazovky, když nás někdo zraní. Dnes obvyklý jev, kterého si ani nevšimneme.

Prostředí a lokace
Celý Half-life je zasazen do základny Black Mesa v Novém Mexiku. I když se ve většině hry pohybujete v interiérech (později i v exteriérech), nepřináši hra žádný stereotyp. Neustále se lokace mění. Procházíte místnostmi, náhle je třeba k postupu prolézt šachtou, ta se překvapivě i svámi ulomí a spadnete do neznámé místnosti. Dále si zaplavete, sem tam zahopsáte, tuhle vyšplháte... Já se při hraní nenudil a stereotyp na mě nepůsobil. Half-life je první akce, která mě ale donutila sáhnout po návodu. Ve hře jsou lokace, kde jsem bloudil neustále dokolečka, vše živé pokoseno a nikde žádný východ. Z návodu jsem se pak dozvěděl, že se musím dostat dále přes šachtu. Prostě se neustále ocitáte v jiných interiérech, v místnostech velkých, malých, v halách, vítazích, šachtách, ve vodě ale dokonce i ve vzduchu (za pomoci větráku).

Grafika
Ta byla vypracována skvěle, avšak v ranné verzi se vyskytl problém, který špatně zobrazoval vodu a když do ní Gordon vlezl, špatně se v ní orientoval. Opravný patch tenhle nedostatek odstranil. V budoucnu vyšla verze Source, která zanechala celý Half-life tak jak je, jen ho oblékla do lépe vypadajícího grafického kabátu. A že mu seknul. Krásně vymodelované místnosti, různé stroje, všelijaké a všudypřítomné počítače, tlačítka. Všechno prostě sedělo tak jak má. Interiéry i exteriéry. Každou chvilku bylo něco, čím se dalo kochat, někdy možná né tak často. Nepřátelské mimozemské i pozemské jednotky vypadají v Source enginu naprosto skvěle, hezky do detailu propracované, že při každém střetnutí s novým oponentem jsem si musel mrtvolu prohlídnout. Hlavně ten první Scrab, blé, ty zubiska, no fujtajbl.

Nepřátelé
Úplně prvním nepřítelem je žebřík. Co vám budu vykládat, jen tak si stojí připevněný ke zdi a zírá, vyčkává si, pod sebou propast a čeká až se na něj svým neohrabaným tělem netrefím a slítnu do neznámých hlubin. Teď ale vážně. Ze začátku budete lítat po okolí s páčidlem a mlátit mimozemské potvory. S první zbraní vzrůstá nejen ego, útočnost ale také další druhy mimozemských oblud. S dalším a dalším postupem se začnou vyskytovat armádní jednotky, které jak víme, mají za úkol zničit a zabít vše živé na Black Mesa a zapříčinit tak jakýmkoli důkazům o tom, co se stalo. Ještě předtím se však musíme probít skrze mechanické střílny, které se aktivují pokud přejdeme přes laser. Ten je většinou šikovně "natáhnutý" od zdi ke zdi a skoro vždy o nej zavadím. Rambo styl v této chvíli je mojí prioritou. Proběhnout a postřílet vše okolo. Několik pokusů a mám vyhráno. Na stěnách bývají i bomby, v bednách se občas neskrývají lekárny a náboje ale také sem tam i nějaká ta obludka.

Zbraně
Od začátku hry běhá Gordon jen s holým pupkem. V těchto chvílích může tak akorát házet utrženými knoflíky od košile. V šatně ve výzkumném středisku si nasadí tzv. HEV oblek. Ten má hned několik dobrých vlastností. Nejenže funguje jako štít, který lze neustále po zranění dobíjet v přítomných přístrojích na stěnách ve hře. Díky němu lze i ve tmě svítit baterkou a v neposlední řadě dokáže oblek také identifikovat radiaci v jeho okolí. Dále na řadu příjde páčidlo, první pistole, brokovnice, kulomet a další mezi které patří například granáty nebo bomba na zeď. Zbraní je dostatek a dá se pohrát se všemi, najít pro ně situaci, kdy se uplatní.

Jak jsem se ke hře dostal?
Měl jsem k téhle hře nějaký neidentifikovatelný postoj. Několikrát jsem ji rozehrál a nikdy mě nenutilo ji hrát dál nebo dokonce dohrát. Na mém obstarožním stroji k tomu tehdy dopomohl fakt, že se mi hra mírně sekala a při ubrání detailů na minimum to už nebyl takový požitek. Jenže čas plynul a já dospíval věkově i hráčsky. Už nehraji kdejaké plytké slátaniny jako dřív. Už si hry vybírám. Pokud mě nebaví, vypnu, odinstaluji a pídím se po něčem jiném. Vždyť herních restů je tolik, že by byl hřích věnovat čas nějaké prachbídné a podivné céčkové hře. To jsem trochu odbočil. Ne však moc. Byla to doba kdy jsem měl už poměrně výkonný staronový počítač ale vcelku herní sucho. Nejlepší nové hry mi na něm neběžely. Což mi ani nevadilo. Vrátil jsem se k Mafii a zapnul si hezky detaily na maximum. Kochal se už několikrát dokončeným příběhem a letmo pokukoval po hře které bych se věnoval poté. Kamarád doporučil Half-life 2. Že prý je to opravdu kvalitní a výtečná hra. Vzpomněl jsem si na jedničku a můj tehdy vcelku strohý zájem o ni. Váhal jsem dlouho. Ale nakonec podlehl. I když jsem původně chtěl rozehrát hezky od prvního dílu, přes datadisky až ke dvojce, začal jsem hrát prvně druhý díl (rozuměj dohrát). Neskutečně jsem s nadšením pozoroval pro mě dechberoucí grafiku a užíval si každou lokaci i logické hádanky. A když už jsem myslel že mě nic nepřekvapí, dostal jsem do ruky Gravity Gun. Chrochtal jsem blahem. A Half-life si mě získal. Dvojku jsem dohrál a chystal se na díl první. Rest se tedy vyplnil až po dlouhých 4 letech. Mile překvapilo. I jednička je atmosferická, lekací graficky nádherná a hudebně i zvukově skvělá.

článek s videi
+18 +21 −3

Rock of Ages

  • PC 75
Čekal jsem to mnohem taktičtější, snad i na tahy, ale Rock of Ages je nakonec hlavně a především závod o to, kdo dřív prorazí brány nepřátelského hradu.

Během čekání na nový balvan sice můžete na své polovičce mapy klást rozličné překážky a pasti do cesty toho nepřátelského, ale za prvé nový balvan je postavený za chvíli, za druhé na obranu obvykle není moc peněz, za třetí 90% překážek člověk staví zbytečně, bo se tomu nepřítel prostě vyhne. A v momentě, kdy je balvan hotový, je třeba se mu věnovat, protože nevalit balvan znamená ztrácet drahocenné vteřiny, které vás mohou dělit od vítězství.

Takže to je v podstatě moje první výtka - překážky nemají zásadní vliv na hru. Na druhou stranu i jeden úspěšný obranný val vám může zajistit vítězství. Ale většinou má člověk pocit, že se s tím patlá zbytečně a prostě nějak mi tu chybí nějaké hinty ve smyslu na co jaká přežka dobrá a jak je efektivně kombinovat, protože na dumání nad tím vážně není čas.

Mimochodem, i když balvany mají health a obranné "jednotky" z něj ukusují, neodvedu si představit, že bych měl o balvan já nebo nepřítel přijít. Na jednu sranu menší health = menší damage na nepřátelském hradu, na druhou stranu pokud nedostane balvan fakt hodně na prdel, vyjde to patrně tak jako tak na 3 rány.

Když jsem zjistil, že cesta k cíli vede jednoduše skrz rychlost, hrálo se to většinou skoro samo - až jsem si říkal, jestli je to vůbec zábava. O tu se stará spíš celkově ujetá Monty Pythonovská stylizace a hlavně animačky představující různé postavy dějin jsou vždycky správně ujeté. (Leonardo Da Vinci, Architecto!) Boss fighty jsou ale zase relativně nudné a spíš otázkou času, než čehokoliv jiného.

Z vedlejších modů je celkem fajn projíždění trati na čas, proti tomu likvidace terčů se dá až moc snadno zfixlovat na maximální body.

Pro: humor a styl

Proti: nevyužitý potenciál, bugy

+18

Fable

  • PC 95
Tohle je opravdu krásná, pohádková adventura.. Moc nechápu výše uvedený popis hry, kde píší, že hlavní hrdina všude umírá a že se jmenuje Goodthorpe :-D Jmenuje se Quickthorpe a ano, může vás občas něco zabít-například loupežnící, či nějaký ten obří had z bažin, ježibaba, krásná siréna či něco podobného-ale kdo by toto nečekal? :-D Musíte si dávat pozor a hru si ukládat. Nicméně hra, ač je starší, je úžasně zpracovaná, dýchne na vás atmosféra duchovna, dobrodružství a pobaví vás Quickthorpovi občasné hlášky. Začínáte u osady, v zasněžené krajině, kde vám jakýsi moudrý muž říká, co vás vlastně čeká-že jste byl vybrán jít a nalézt 4 kouzelné kameny, hlídané 4mi obludami ve čtyřech rozdílných světech. Ty pak potřebujete.. A to vám vlastně říkat nebudu ;-) Každopádně je nikomu nedávejte! Jeden čaroděj si na ně brousí zuby a bylo by hned po vás :-D Světy jsou pokaždé jiné a úchvatné! Potkáte spousty netvorů, nádherných sexy krásek (na některé obzvlášť velký pozor!), podíváte se na mořské dno i do pekla s pěkným kamenným buldokem :-D Víc však neprozradím. Jinak je to hra, kde nejen nacházíte a kombinujete předměty, ale kde musíte trochu přemýšlet a naslouchat, co vám kdo říká. Konec je hodně zajímavý, buď ho pochopíte, nebo se naštvete a budete se pořád dokola ptát "Cože?? Jak to? Tak co tedy??". Proto dávejte celou dobu pozor a děj si pořádně užívejte! Nudné to tedy opravdu nebude :-) Je to krásná 2D adventurka s fantasy/pohádkovým příběhem a vtipným podáním. Kdo znáte a máte rádi Broken sword, jako já, hádám, že i tato hra se vám zalíbí, i když je to vlastně o něčem docela jiném.. :-)

Pro: Myslím, že zde jsou samá pozitiva, hudba, grafika, děj, zpracování, hratelnost..

Proti: Pro někoho možná podivný konec a vyšší obtížnost.

+18

Warhammer 40,000: Space Marine

  • PC 70
Na tuhle hru jsem se docela těšil. Strategie ze světa Warhammeru které Relic dělal před tím mě bavily a byl jsem zvědavý jak si poradí se střílečkou. Dle mého názoru nezklamali.
Ve hře jde v podstatě o jednu věc. O zabíjení. Sice je to vše kamuflováno úkoly kdy je třeba někam dojít, bránit pozice nebo někomu pomoci. Cíl je vždy za spoustou nepřátel přes které je třeba se prosekat, což by někomu mohlo přijít dost nudné. Na druhou stranu o tom Warhammer ale je.

Boj ve hře je zábavný a místy i docela obtížný což jsem příjemně uvítal. Prostředí se mění a čas od času dojde ke zpestření jako například v oblasti kde je k dispozici jump pack. Zbraní je široká paleta a každý si určitě najde to po čem jeho krvelačné srdce touží.

Co mě na této hře ale zklamalo byla absence nějakých vylepšení postavy (schopnosti, zbroje...). Další co mě kazilo dobrý dojem byli spolubojovníci. Ať dostali sebevětší počet zásahů tak jsem si nepovšiml že by z nich některý z nich padl. Díky tomu se tak při obraně spolubojovníka člověk o něj nemusí starat a stačí střílet jen nepřátele.

Celkově je to příjemná hra na odreagování ale nepředvádí nic moc extra a pár věcí by se v ní určitě dalo zlepšit. Fandové Warhammeru by měli být spokojení :)
+18

Battlefield: Bad Company 2 - Vietnam

  • PC 95
Tři kila za DLC mi přišlo trošku hodně, ale jakmile jsem hru poprvé spustil, byl jsem nadšený. Jakožto veliký fanda původního Bad Company 2 si právě užívám nových map, kterých sice není moc, ale jsou opravdu propracované.

Mapky jsou opravdu krásné a to nejen graficky. Velmi mile mě potěšilo, že se Vietnam hýbe o dost lépe než původní hra. Zatímco BC2 se mi místy drobně škube, zejména při pořádné bitevní vřavě, Vietnam naopak běží krásné plynule a to mi příjde, že je na mapě objektů o trochu více - zejména stromů. Je to možná tím, že mapy jsou zaměřené spíše na kontaktní boje, ale zároveň nespadají do hektické akce po vzoru CoD, což je dle mého názoru ideální.

Nové zbraně jsou vesměs vyvážené, ale dosti mě mrzelo, že si je nemůžu odemykat postupně jako u původní hry. Nové dopravní prostředky jsou rovněž výborné, zejména vrtulník Huey je dokonalou smrtící zbraní. Bohužel mi ale příjde, že je to nástroj až moc mocný a velmi těžko jde sundat z oblohy, protože létá neskutečně rychle a s lehkostí, narozdíl od těch těžkopádných plechových krabic z Bad Company 2.

Jako třešnička na už tak delikátním dortu slouží pečlivě vybraná dobová hudba hrající v dopravních prostředcích, která mě, jakožto fandu tohoto období, neskutečně potěšila. Prozatím jsem velmi nadšený. Hodnoceno jako DLC, ne jako plnohodnotná hra. 95%

Pro: hromada novinek - mapy, zbraně, vozidla; dobový soundtrack

Proti: vyšší cena (alespoň v českých obchodech)

+18

Dead Island

  • PC --
První tři akty je Dead Island zábavná pukačka šišek v originálním prostředí s nelineárním level-designem a s řádně prohnilou atmosférou tropického ostrova. Bohužel čtvrtý akt vše zakopává a z nadějné hry se stává koridorovka s neuvěřitelně stupidním zakončením, jehož způsob jsem tak trochu nepobral. Těch nelogičností a nedotáhnutých věcí je tady více, ale závěr je bezpečně přebije.

RPG systém je naprosto zbytečný, celé levelování, opotřebovávání a vylepšování postavy se do hry nehodí. Člověk si chce užívat masakru a né se neustále starat o zbraně, které se rozpadají po třech zásazích...

Smrt tady nemá žádnou váhu, prakticky ani nemá smysl se snažit neumřít, protože se vždy objevím o pět kroků dál a pokračuji tam kde jsem skončil - tj. nepřátelé, které jsem zabil jsou mrtví a ty které jsem stačil jen bacit mají o to nižší zdraví. Lovely.

Spousta bugů snad řeší patche, co já vím. Who cares...

***/5
+18 +22 −4

Fallout: New Vegas - Honest Hearts

  • PC 80
Zatím poslední DLC pro F:NV, které jsem zkusil (vydané v pořadí jako druhé) a .. no zatím asi nejlepší.

Jako jediné totiž do Falloutího univerza tak nějak bez větších problémů zapadá. I když se odehrává na relativně velké mapě, je paradoxně asi kratší, než Dead Money, protože obsahuje jen pár lokací a skoro žádné vedeljší questy. Ten hlavní pak není bůhvíjak komplexní, ale prostě to tak nějak... sedělo. Primitivní kmeny, jak je znám z FO2, příběh chlapíka co přežil válku a stal se pro místní legendou-božstvem, pěkná, válkou téměř nezasažená lokace. Bylo to... hezké. Milé. Možná trochu prázdné ne zrovna moc komplexní, ale Honest Hearts se mi prostě líbilo.
+18

Dead Island

  • PC 90
Komentář jsem ani psát nechtěl, protože se mi zdálo, že moje dojmy celkem dobře vystihl GodOfTheSick. No nakonec jsem se nějak rozepsal...

Dead Island mě neskutečně chytnul. Dlouho jsem nehrál něco tak dobrého a chytlavého. Možná se to jen trefilo do mé současné nálady, nevim, neřešim.

Ze začátku mě asi jako většinu iritoval dost podivný respawn, velmi rychle mi ale vadit přetal. Snad první hra, kde mi nevadil, protože zabíjet zombíky bylo neskutečně zábavné a kdyby tam nebyli tak co by člověk ve hře dělal... Autoři skvěle trefili chování zombíků. Výborně nastavená agresivita a skvěle namíchané druhy. Souboje byť nebyli nijak obtížně, mě nepřestali bavit do konce hry a jsou jednoznačně tím co tvoří hlavní náplň hry. Bojovat můžete vším co vás napadne. Jsou tu tupé, otré i střelné zbraně. Můžete si vybrat ze čtyř postav právě podle preferovaného typu zbraní, kterým v průběhu hry jednoduchým RPG systémem vylepšujete bojové vlastnosti. Je to spíš jen takové doplnění. Způsobí ale to, že na konci hry je z vás mnohem lepší bojovník než na začátku a zaroveň motivuje k zabíjení více bodovaným a ve výsledku efektivnějším způsobem. Zbraně navíc můžete u ponku různě modifikovat podle nalezených návodů. Výsledkem je pak třeba elektrická nebo jedovatá mačeta což dále rozšiřuje bojovou taktiku.

Na hře se mi také moc líbilo grafické zpracování a hlavně stylizace. Nejde sice o high-tech grafiku, ale chrome engine 5 vypadá výborně, realisticky a má neuvěřitelnou optimalizaci. Všechny lokace vypadali skvěle, a aspoň na mě k motivu hry působili dost netradičně, ale jednoznačně palec nahoru. Pláž, bazény, lehátka skvěle zpracované město. Mrzelo mě jen že se nedalo jít více do hotelu, ale to asi spíš kvůli parádnímu traileru.

Plnění úkolů skvěle doplňovalo hlavní bojovou část hry a úkoly přitom nepůsobili nijak nuceně. Pokud nechcete nemusíte plnit skoro nic. Hlavních úkolů posouvajících děj je minimum. Já je ale splnil snad všechny a ani minutu jsem se nenudil.

Vůbec nechápu jak někdo může hře vytýkat bůvíjakou zabugovanost. Blbost. Všechny úkoly jdou dokončit a hra nemá jediný zásadní bug. Pár chybek sice má, ale ty mi ve výsledku žíly nijak netrhaj. Nejvíc mi asi vadilo, když jste se po smrti objevili úplně někde jinde než kde jste zemřeli. Na volném prostranství to až tak nevadilo, ale uvnitř lokací mě nejednou hra hodila i na místa, kam jsem ještě ani nedošel. A druhá věc. Není to ani tak bug, spíš mechanismus hry, který na mě působnil trochu rozporuplně. Mluvím o smrti. Sice nemám nápad jak to řešit jinak, ale je opravdu jedno jestli zemřete. Chybí motivace nezemřít. Ze hry bych sice určitě nechtěl mít survival a i přes tuhle podivnost stále trvám na tom že vše okolo boje a zombíků funguje skvěle. Jen ta vlatní smrt není vyřešena nejlépe. Nesedělo mi ani až přehnané opotřebení obyčejných zbraní a ne moc přehledný inventář.

Příběh hry není třeba řešit. Je to přesně to co v zombie hře mělo být. Navíc podání příběhu není nijak infantilní a působí civilně. Prostě jste postaveni do určité situace, nikdo moc neřeší proč, jednoduše se snažíte vypadnout z ostrova a cestou řešíte běžné starosti přeživších.

Tři akty odehrávající se výceméně venku mi vyhovovali lépe a to jak kvůli lepšímu prožitku z boje tak i kvůli prostředí samotnému. Čtvrtý akt, který se odehrává celý v uzavřené lokaci byl nejslabší. Na druhou stranu byl velmi krátký. Jen škoda, že se jednalo o finále, které nijak negradovalo. Celkově byl ale Dead Island super hra. O to víc, že jsem od ní nic nečekal.

Statistika XIAN:
Celkový odehraný čas: 40:03:02
Splněné úkoly: 114
Prozkoumané oblasti 97%
Celkem zabito nepřátel: 4028

Pro: zombíci, variabilita boje, prostředí, atmosféra ostova

Proti: nic zásadního

+18

Dark Fall: Lost Souls

  • PC 60
Technicky perfektní adventura z prvního pohledu, které však citelně chybí děj, který by držel pozornost po celou dobu hraní. Celkové zaměření tak tíhne k vykreslení samotné atmosféry, kterou dokreslují příchozí zprávy od neznámého, setkání s dřívějšími návštěvníky hotelu v Dowertonu a především zdařilé zvuky okolí.

Ačkoliv jsem hrál jak první, tak i druhý díl série Dark Fall, tak příběh mě nijak více nezaujal oproti jinému projektu J. Boakese – The Lost Crown. A to i přestože titul Lost Souls sází také na mysteriózní děj a podobnou strukuru. Jistě by neuškodilo více textových informací nebo jen inovativnější pojetí průběhu hry. Tak jako to předvedla adventura Scratches, která se také odehrávala na jednom místě, přesto však se dělo stále něco nového a konání neupadalo do stereotypu. Tím je ale většina negativ vyřčena, protože pod tím vším se nachází hra, která vyniká v řadě aspektů. Ať už ve zmíněné atmosféře nebo v logických puzzlech, kterých je tu požehnaně. Ty jsou z většiny navíc náhodně generovány (jejich řešení či odpovědi), až na pár výjimek jsou také dobře koncipovány. I když zbytečného a časově náročných přesunů z jednoho konce stanice do druhého kvůli získání předmětů se hra nevyvarovala. Co si však zaslouží pochvalu, je práce s kamerou, která není statická, ale snaží se o přiblížení perspektivy inspektora a jeho reakcí na události.

Celkově však jde o hru, kterou stojí za to si zahrát. I když oproti zmíněnému Scratches či Darkness Within mírně zaostává. Pokud ale máte náladu na relativně dlouhou (v rámci žánru) adventuru, která vás zavede do netradičního prostředí železniční stanice v odlehlé části Anglie, pak hraní Dark Fall můžu jen doporučit.

Pro: zvuky, grafika, vyvážená obtížnost, délka

Proti: dabing, v některých momentech design

+18

Black Mirror III

  • PC 75
Tento komentář nejspíš vzbudí negativní ohlasy, ale nemůžu jinak. Konečně jsem dohrál celou trilogii, nicméně jsem jejím završením nijak zvlášť nadšený nebyl. Do děje bylo zataženo až příliš klišé. Dopis od papeže z Vatikánu nebo exorcismus a následná smrt kněze je do nebe volající. Nových témat a dialogů okolo nich bylo tolik, že jsem si byl schopen zapamatovat vždy jen to nejaktuálnější, čehož si zjevně byli vědomi i samotní tvůrci a proto vsadili za titulky souhrný dodatek. Ani návrat na místa dobře známá z prvního dílu ve mě nedokázal vzbudit tu správnou nostalgii. Ten samý problém se týká i postav. Ze setkání s postavami z prvního dílu jsem povětšinou neměl pražádnou radost, ale naopak chuť je postřílet, což mi nebylo dovoleno ani v případě kdy k tomu situace přímo vybízela. Ale nemohu upřít fakt, že je kvalita jejich dabingu značně vyšší než ve dvojce. Až na Bobbyho, to je prostě exot, který se do hry vůbec nehodí. Napřílad scéna, v níž se stal Bobby neohroženým nočním hledačem perel byla silně zabitá. Oproti jedničce postrádám dvojtlačítkový systém a obešel bych se bez možnosti zdůraznit interaktivní body, které měli udělat naleznutelné i bez této funce. Minihry byly katastrofální a vůbec být nemusely. Prostě už to nemá ani špetku té proslulé "Poslovské" atmosféry.

Pro: Dabing

Proti: Závěr, atmosféra, minihry

+18

Turok: Dinosaur Hunter

  • PC 80
Turok znamenal jednu revoluci v herním průmyslu. Nebo přesněji jel na vlně revoluce, která se zvala 3DFx Voodoo. Turok byl jednou z nejhezčích her té doby právě díky krásně vyhlazeným texturám. V jádru to byla klasická doomovka, ovšem zasazená do originálního prostředí dinosaurů (!), kde se hráč musel zorientovat dříve, než mu nějaký pravěký ještěr ukousnul hlavu. Zážitek nepředstavoval jen střílení. Jedna z větších výzev bylo skákání přes plošinky, takže hráč musel být šikovnější. Pád do propasti znamenal velký problém a ještě větší hanbu před kamarády usazenými před počítačem. Turok se ovšem zvládnout s trochou opatrnosti a šikovnosti dá. Jediná má výtka je, že se dá dohrát za jedno odpoledne. Ale jaké odpoledne!! Jen málo se vyrovná odpolednu s Turokem!

Pro: Turok, dinosauři, zbraně, grafika, pravěk, skákání, originalita, dobrodružství, nádherný svět, mohl bych pokračovat dál a dál a nedobral bych se konce, takže to zkrátím...

Proti: dá se dohrát za jedno odpoledne

+18 +19 −1

The Witcher 2: Assassins of Kings

  • PC 95
Budu asi jeden z mála, co nehrál první díl, takže nemůžu srovnávat, ale možná mi to dá trochu jiný pohled na věc. Se Zaklínačem jsem se jako fanoušek fantasy setkal už mnohem dříve a na herní zpracování jsem byl hodně zvědavý. První věc, která mě mile překvapila, je grafika. Zaskočilo mě, jak kvalitní je poměr cena/výkon. Nemám žádnou extrémně nabušenou sestavu, ale výsledek je víc než koukatelný. Je pravda, že vše působí barevněji, než jak by si člověk představoval pochmurný svět pana Sapkowského.

To vše se ale změní s příchodem do druhého aktu, kde se dá večerní deštivá atmosféra ve flotsamském lese krájet. Nic nevidíte, nasloucháte a pak na vás vyběhne pár ošklivě se šklebících zrůd. Naprosto skvělé jsou pohyby postav, monster, apod. Vše sedí a působí velice přirozeně, nikdo nejezdí po zemi jako v mnoha jiných hrách, ale opravdu chodí. V tomhle jsem si tento engine zamiloval.

Příběh začíná relativně nenápadně, ale jak se nám pak pěkně košatí! Máte opravdu reálnou možnost výběru a ono se něco stane. A to do takové míry, že se ubíráte v podstatě jinou dějovou línií, kde potkáváte jiné postavy, plníte jiné úkoly, i když jsou některé modelově stejné, jen v trochu jiném provedení. Každopádně ve vás bude hryzat pocit, "co by se stalo, kdybych se rozhodl jinak?". A to je pro mě součástí RPG a tak často chybí jinde. I když velkou část tvoří úkoly najdi, zabij nebo najdi, přines, i tak jsem se bavil, protože to není jen černobílé klikání. Stejně tak jsou silnou stránkou postavy a interakce s nimi. Rozhovory jsou chytlavé, dobře napsané a hlavně parádně nadabované. Také musim smeknout před opravdu poctivě odvedeným překladem do češtiny. Dalším zpestřením jsou pak různé minidisciplíny jako kostkový poker, páka nebo souboje. Nechybí ani možnost si pročíst něco o historii světa, monstrech, apod. V neposlední si můžete i něco vyrobit z nalezených, koupených nebo vyhraných plánků a to od bot, až po meč. Většinu zbraní či brnění, které jsem ve hře nosil, byly právě vyrobené.

Teď se dostáváme k další části. A tou je variabilita soubojů, kdy nestačí jen co nejrychleji uklikat myš k smrti. To tady nefunguje. Vždy je dobré být připraven, využívat různé schopnosti, které vám hra nabízí. Máte v podstatě 3 hlavní stromy dovedností + 1 základní a ty si vylepšujete s každou další úrovní. Některé z nich můžete dokonce vylepšovat získanými mutageny, což je jakási "buňka", která zmutuje schopnost v lepší. Drobnost, ale příjemné zpestření. Ty 3 hlavní stromy dovedností pak rezprezentují šermířské, alchymistické a "kouzlící" dovednosti v podobě známení. Systém byl pro mě přehledný, lehce uchopitelný, takže nebylo těžké si vybrat, na co měl člověk zrovna chuť. Soubojový systém mi taky sedl. Máte sympatickou možnost "zpomalení" času, kdy si můžete v rámci možností vybrat zbraň, znamení a zkrátka se připravit. Bohužel není možné aktivně během soubojů vypít nějaký lektvar, jak je zvykem. Můžete si je pouze připravit/vypít v jakémsi meditačním režimu, do kterého pochopitelně vstoupíte jen někde, kde je klid. Obtížnost hry mě překvapila, protože tolikrát jsem ve hře už dlouho neumřel. Každý větší souboj je pak výzvou a to nemluvím o soubojích s hlavními monstry či postavami. Obzvlášť souboj s Kajranem je chuťovka, která není zadarmo. Občas jsem byl nucen si obtížnost i snížit, abych prošel dál.

Hudební doprovod jsem moc nepostřehl, což je možná i dobře, protože mě nerušil, ale ukazuje na to, že jde o průměrnou záležitost. Neurazí, nezaujme.

Hodně jsem to tu chválil, protože je pro mě Zaklínač 2 hrou roku, aspoň zatím. Ale má jednu drobnou vadu, kterou přisuzuji tomu, že herní prostředí může vypadat tak, jak vypadá a tou je otevřenost světa. Opravdu až moc často chcete jít dál přes keřík, kámen, prohlédnout si víc, ale není vám dopřáno. Zkrátka je průchod světem opravdu pevně nalinkován, ale to prostředí je tak pěkně vymazlené, že to hře odpustíte.

Zaklínač 2 je skvělá hra a pro fanoušky RPG povinnost. Krásně totiž můžete vidět kvalitní práci týmu, který za tím stojí a to je v dnešní době poloproduktů, kdy stahujete dalších xGB přes steam, vzácnost.

Pro: grafika, engine, příběh, propracovanost svět, postavy, rozhovory, dabing

Proti: otevřenost světa

+18

Quake

  • PC 100
Zatímco bývalo tenkrát zvykem rozdělení kampaně na několik samostatných epizod, a hráč tak musel opakovaně spouštět novou hru, aby mohl pokračovat další epizodou, tak zde nic takového potřeba není. Jednoduše si vyberu obtížnost a na začátku sám určím svou cestu, po níž se do některé ze čtyř epizod vydám. Neboť mám tu možnost díky průchodům do každé z nich libovolně vstoupit, tedy i v přeházeném pořadí. O jakou epizodu jde mi napoví označení každé z nich formou textu na obrazovce. Když celou epizodu absolvuji, je vstup do ní následně zapečetěn a pokračovat lze jen těmi, doposud neodehranými. Podobně je řešena i obtížnost, tu je možné po splnění předešlé epizody i změnit. Nejzajímavěji působí asi Hard, jenž je odlišená žhnoucí lávou a vyžadovaným skokem. Toto vše tedy považuji za originálně pojmutý prvek, odlišující se od ostatních doomovek té doby.

Promyšlený design všech map umožňuje kreativitu hráče, nenutí ho zbytečně se někde zdržovat, naopak jej občas kvapem popožene. A co teprve sbírání itemů, např. neviditelnosti, dvojnásobného poškození či nesmrtelnosti. To je jen na mě, jak zmíněné předměty ke svému prospěchu využiji. Ono sebrat damage a v závěru levelu s ním zneškodnit houf potvor má něco do sebe, o to zřetelněji, mám-li nedostatek životů a hraje-li svou úlohu i (u)plynutí omezené doby, po níž je působení dané vlastnosti aktivní. Párkrát mi přívaly adrenalinu z toho plynoucí daly najevo, jak moc je super neopomenutí něčeho takového v jakékoli střílečce. Tato tím naštěstí nijak nešetřila. Leckdy dokonce připomínala i plošinovku nebo skákačku, tajná úroveň Vertigo zmíněný dojem jen umocňuje! Z hlediska hratelnosti zkrátka dobře vyvážený poměr mezi řežbou, objevováním skrytých míst, vracením se tam a zpět a přemýšlením nad několika logickými hádankami.

Ačkoli si ještě vybavuji dávné hraní pod defaultním OpenGL, jsem toho názoru, že se tehdy rozhodně nedalo mluvit o skvělé vizuální stránce. Tu mi nabídl až přehršel moderních portů, podobně jako u druhého dílu. Mou oblíbenou trojici z nich zahrnují DarkPlaces, Telejano a Engine X. Každý z nich podporuje širokoúhlá rozlišení, nové modely zbraní a nepřátel, a dvěma z nich není cizí ani kompletní škála nových textur. Ve výsledku je ponurá atmosféra pod HW náročným a úchvatným DarkPlaces přímo hmatatelná, zatímco v Enginu X upoutá DX8 grafika s pěknými barvami, zpracování hlavního menu, font písma a HUDu někde na úrovni třetího dílu a Telejano zaujme podporou většiny modifikací, neotřelým vzhledem zbraní nebo všelijakými výbuchy a absencí zaměřovače. Tím pádem je nutnost si dát opáčko vždy v jednom a tom protu zcela na místě.

Každá z pamětihodných řežeb má něco, co jiné ne, a nedá se říct, že je jedna lepší než druhá. Jejich vývoj byl určován výkonem tehdějších počítačů, hladem po nových a neokoukaných prvcích. A v neposlední řadě hrály roli i různé technické limitace toho, co tehdy bylo a nebylo možné vytvořit. To způsobuje značnou rozdílnost mezi Doomem, Wolensteinem 3D a právě Quakem. Třebaže jsou všechny uvedené FPS v zásadě o jednom a tom samém, každá z nich nabízí něco v té době nevídaného. A proto si cením i Quake 1, neboť zůstál svůj do dnešních dní a nabídl mi skvělou porci zábavy.
+18

Runaway: A Twist of Fate

  • PC 60
Série Runaway jsem úspěšně ignoroval, až třetí, a pravděpodbně i závěrečný díl mě dle různých preview a nástinu příběhu zaujal. A nyní, když už mám dohrané ty nejlepší point n click tituly stylizované do cartoonovsky sytě barevných kulis v podobě skvělého Toonstrucku nebo The Curse of Monkey Island, přišel čas právě na "A Twist of Fate", které ja mnohdy označováno za nejlepší díl trojdílné série.

Možná se podivíte, že začínám třetím dílem, ale jak bylo nastíněno v řadě recenzí, příběh z minula je zde znovu přednesen vcelku příjemným způsobem, a tak nic nebrání tomu, začít sérii tímto dílem. Celkově šest nepříliš rozsáhlých kapitol provede Ginu a Basca lokacemi, které jak jsou vizuálně dotažené k nejmenším detailům, tak díky možnosti odkrytí aktivních míst a především "obrovskému" kurzoru na nich strávíte nepoměrně méně času. S čím souvisí asi také najvětší zápor titulu – přestože dokončení vyžádá relativně slušnách šest až osm hodin, tak pocit, že to celé mělo být tak dvakrát větší (za což může rozdělení příběhu z dvojky) přetrvá. Zvláště když třetí díl Runaway srovnám s posledně dokončeným A New Beginning, u kterého jsem při závěrečných titulcích měl pocit, že nabídl vše co mohl.

Zpátky ale k pozitivům, kterých k mému překvapení je v díle Péndulo Studios celá řada. Dabing, grafika i hudba jsou samozřejmostí, vše jak je zvykem u španělských vývojářů patří k soudobé špičce adventurního žánru. Dialogy jsou poměrně vtipné, i ve srovnání s tituly LucasArts. Stejně tak některé situace vyvolají úsměv, čehož se zvláště dočkáte v závěrečné kapitole. Hlavní dvojku jsem si oblíbil ihned, ostatní charaktery už tolik prostoru nedostaly. Takřka bezproblémová hratelnost je u adventur dvojsečnou zbraní, ale nepříliš vysoká obtižnost se do Runaway 3 hodila.

Povedená adventura, která neatakuje nejvyšší příčky kvality, ale za pozornost jistě stojí. Tedy pokud máte chuť na kratší, pro oči příjemnou hru s povedenými dialogy a zajímavým dějem.

Pro: vizuální stránka, dabing, některé momenty, hlavní dvojka

Proti: menší rozsah, nižší obtížnost (plus možnost hint-systému)

+18 +19 −1

Mass Effect 2

  • PC 85
Po třinácti odehraných hodinách a nabrání první várky parťáků (nainstalovány DLC Normandy Crash Site, Kasumi, Zayeed a nejaké questové a zbraňové) je myslím vhodný čas na shrnutí prvních a druhých dojmů. Proč? Protože se rád čas od času dívám zpět a jsem zvědavý, jak moc se moje myšlenky ze začátku hry liší od těch po jejím dohrání.

Nejprve poznámka ke Star Treku - vždy jsem měl radši kapitána Picarda než kapitána Kirka. Kdo je zná, asi už tuší, že je mi bližší spíše dialogový diplomatický přístup než násilí. Když už ale střílím, chci do někoho vyklopit zásobník a ne se krýt za překážky.

Po překonání problémů s bojem (daleko víc teď používám biotické síly), bypassem a odlišnosti od prvního dílu se můj dojem malinko lepší, ale přesto to stále není ono. Vadí mi absence Maka. Vadí mi absence omnigelu a s tím spojené elektronické mezihry, které se s jeho pomocí daly snadno přeskočit. Měl jsem radši přehřívání zbraní než nutnost neustále měnit zásobníky. Bolí mě ztráta čtyř milionů kreditů a štve mně nutnost neustále tankovat loď a kupovat sondy. Chci víc dialogů se členy týmu a mluvit s nimi po každé misi a ne po každém aktu. A proboha, co má znamenat ta hudba??? Kde jsou ty nádherné melodie z jedničky (Normandy theme, Citadel atd.)? A poznámka ke stabilitě hry - hraju na Windows 7 a hra mi co chvíli padá (finální boje misí proto vypadají následovně: 1) zabijí mě 2) hra spadne 3) teprve teď vyhraju bitvu). Jednička držela bez problémů.

Co si naopak užívám je nakupování blbinek do kajuty, křeček, rybky i modýlky lodi mě strašně baví, stejně jako xenofilní porno a několik knížek od Drew Karpyshin, které si v rámci synergie franšízy našly svou cestu i do hry.

-----

Dohráno, počítadlo se zastavilo těsně před 43 hodinami (a asi 200XP od levelu 30, to zamrzí). Komplet všechny mise, komplet průzkum planet, všichni loajální, drtivá většina upgradů (všechno pro loď, na plný počet mi chyběly tak čtyři zbraňové, na které jsem neměl peníze).

Moje dojmy zůstávají víceméně stejné - přestože mě dvojka nechytla tolik jako jednička a spousta věcí mě tu štvala, přesto se jedná o nesmírně kvalitní hru a nelituji času stráveného u ní. Z dalších DLC mě láká především Lair of the Shadowbroker. No a uvidíme, co trojka, zdá se, že jsem dvojku dohrál právě včas:)

Památné momenty: film na počátku sebevražedné mise, úspěšný konec Mirandiny mise, Tali, Legion a Garrus:) Ostatně ve dvojici Garrus-Miranda jsem odehrál většinu hry.
+18

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 50
Jakožto veliký milovník série Gothic jsem se do Oblivionu vrhl s velikým nadšením. Mám rád rozlehlé světy a Oblivion se rozhodně řadí mezi ně...

Jakmile jsem se rozkoukal, opravdu jsem nadšený byl, ale postupem času hra sklouzla do jakéhosi stereotypu. Je tam hromada věcí, které bych udělal jinak, je tam hromada nedoladěností, je to prázdný, je to často až nepříjemně generický a je to na RPG poměry až nechutně lineární. Přesto jsem u hry vydržel. Proč? Protože se mi strašně líbil herní svět. Po hratelnostní stránce byl sice nehorázně roztahaný, ale na oko krásný, atmosférický a rozlehlý. Občas jsem až zapomínal dýchat. Oblivion disponuje opravdu krásnou grafikou, která se nemá za co stydět ani dnes.

Celý svět je hodně promyšlený, má kompletní mytologii, hromadu knih k přečtení, desítky questů a stovky dungeonů. Hra na hráče hned ze začátku vychrlí hromadu možností, což je sice plus, ale pak už nemá co nového nabídnout - kromě více či méně zábavných questů. A ty jsou důvodem, proč jsem u Oblivionu vydržel až do konce. Ačkoli nejsou po herní stránce nijak inovativní, díky různým okolnostem a chytlavým rozhovorům s NPC jsou zábavné.

Po herním světě se nachází stovky dungeonů. Nedoporučuju se jimi zabývat, protože jsou generické a odměny za prozkoumání prachbídné. Díky totální nevyváženosti itemů není potřeba tam vůbec lézt. Já osobně získal jeden z nejlepších mečů po několika hodinách hraní a jedno brnění mi vydrželo skoro celou hru. Hlavní příběhová linie je průměrná, více jsem si užíval questy vedlejší – zejména ty pro Temné Bratrstvo a zlodějskou quildu.

O Oblivionu by se dalo ještě říci mnohé, ale většina věcí už byla vyřčena v komentářích ostatních a to i mnohem lépe. Já jen snad dodám, že Oblivion není žádnou devadesátkovou hrou a zařadil bych ji mezi neprávem nejvyhypovanější hry vůbec. Je sice z jistého směru promakaný, je krásný na pohled, místy i dost zábavný, ale hratelnostně není vůbec doladěný. Tvůrci si dle mého ukousli moc velké sousto, než dokázali zpracovat.

Věřím, že mnohé věci dokáží opravit modifikace, ale já hrál úplně bez nich. U Morrowindu jsem s nimi pohořel a tentokrát jsem se jim teda radši vyhnul.

Pro: krásný a rozlehlý Cyrodiil, hodně zábavných questů, rozmanitá NPC, hodně itemů, neomezený pohyb

Proti: slabá story, až moc roztahané, totální nevyváženost všeho, level scaling monster, po čase strašně nudné dungeony, stereotypní a velmi četné souboje, uzavírání bran Oblivionu (wtf? to byl generický výsměch)

+18 +24 −6