- Odbytá kampaň. Co je tady označeno kampaní, je jen čistě suchý, kraťoučký "klikni sem, tohle postav tady, běž na kus řeči tady s tím" tutorial na nějakých max 5 hodin, jehož příběh ani nemá žádné vyústění a skončí dřív, než začne. Ne, že by v předchozích hrách byly zrovna dechberoucí kampaně, ale nějaká snaha v nich byla.
- Obsah vygenerovaný umělou inteligencí - malby v načítacích obrazovkách jsou upřímně celkem hnusné a očividně vytvořené s pomocí AI, ani nemusí člověk hledat chybějící ruce. Opravdu tak obrovská společnost nemohla odložit pár chechtáků stranou a obrázky si nechat namalovat?
- Konzolové ovládání, které na PC působí docela blbě
- Moderní modré menu dost zabíjející imerzi
- Četné bugy výrazně ovlivňující gameplay, např. v Albionu se mi v sandboxu nevygenerovali piráti, i když je mám nastavené, nebo věčně nefungující servery a tím nefungující Hall of Fame, jenž úspěšně zamyká všechny tři základní bohy
- Další drobnosti, např. směšně maličký výběr hráčských portrétů a barev
Co se novinek týče, těch opravdu nových a originálních mechanik jsem si všimla prakticky jen dvou:
- Některé výrobní budovy mají přímý negativní nebo pozitivní účinek na budovy v okolí
- Náboženství (přidávající bonusy do vybraných výrobních řetězců a další boony)
Zbytek mechanik je jen převzatý a upravený nebo rozšířený z předchozích dílů a DLC:
- Základní hratelnost se odráží od 1800 - obyvatelé jako pracovní síla, dvě mapy, rozšířený výzkum, akvadukty místo elektřiny, specialisté … prakticky vše zůstalo, kromě turismu, expedicí a zkrášlovacích budov zoo/muzea
- Další ukazatele spokojenosti obyvatel na způsob ekologie z 2070, větvení obyvatel (stejně jako si hráč vybíral ekology nebo tycoony)
- Vrací se pozemní souboje z 1404 a potřeba všech produktů pro všechny obyvatele na všech úrovních
Každopádně jako celek se pořád jedná o klasický příjemný - zábavný i frustrující - Anno příspěvek do série, ve kterém lze utopit desítky (s chystanými DLC předpokládám opět stovky) hodin, a který nabízí asi nejvíc obsahu, co se základní hry týče. Hlavně oba světy, Latium i Albion, jsou skvělé, unikátní a propracované (což se třeba u Nového světa v základu 1800 říct nedá) a i DLC mají tentokrát mnohem lepší podklad do budoucna (minimálně se může donekonečna rozšiřovat počet bohů, větve výzkumu, lodě, jednotky…).
Pro: klasický Anno zážitek, množství obsahu, propracovanost obou skvětů, audiovizuál
Proti: bugy, obsah vygenerovaný AI, nevhodné UI, kampaň