Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

ABZU

Abzû

02.08.2016
06.12.2016
29.11.2018
10.11.2020
12.11.2020
75
60 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

ABZU je minimalistické dobrodružstvo považované za duchovného nástupcu legendárnej hry Journey. Podstatným rozdielom je však, že ABZU sa odohráva kompletne v podmorskom svete. Hra neobsahuje žiadne cutscény a nemá prakticky žiadny príbeh. Ocitáte sa v nej v koži bezmenného potápača, ktorý sa prebúdza uprostred oceána a hneď na to sa bez akéhokoľvek vysvetľovania púšťa na cestu za poznaním. ABZU sa ďaleko viac zameriava na umelecký dojem a štýl ako na klasickú hernú zložku. Hrateľnosť preto spočíva v pokojnom prieskume všetkých zákutí oceána a v pomalom pozorovaní podmorskej fauny, flóry alebo v objavovaní potopených ruín. Každá úroveň je odlišná a vysoký dôraz je kladený na relaxačnú hudobnú zložku od skladateľa Journey, Austina Wintoryho.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Podmořský život je pro mě stejně fascinující jako vesmír. Obojí má člověk téměř na dosah, a přesto je téměř nemožné do těchto světů proniknout natolik, aby jim plně porozuměl.

Doposud jsem nehrála hru z podmořského prostředí (nepočítám potápění se hrdinů v RPG hrách) a když jsem viděla screenshoty ABZU některých mých přátel na Steamu, vyprovokovalo mě to hru co nejdříve koupit.

Začátek mi naprosto vyrazil dech. Nádherná grafika, hudba a prostředí - nevěděla jsem nad čím se dříve rozplývat. Postupně jsem objevovala různé druhy ryb, což mě motivovalo proplouvat a prozkoumávat tento různorodý svět.

Bohužel se mi nepovedlo u hry zprovoznit Steam Controller a tak jsem celou dobu neobratně hrála na klávesnici. Mrzí mě, že mi to částečně zkazilo zážitek z hraní, ač jsem se tomu snažila zabránit.

Dále nevím, zda to mám dávat za vinu špatnému ovládání, či jednoduše hře, ale v jednu chvíli mě hra přestala bavit natolik, že už jsem si přála, aby byl konec. Ten však přišel záhy a místo toho abych byla ráda, jsem litovala.

Až po dohrání ABZU mi totiž došlo, na co jsem se to celou dobu dívala. Nebylo to jen plavání mezi rybami, ale byl to podmořský balet. Symfonie hudby a plavání dokázala z této hry udělat umělecké dílo, které nejednoho hráče pohladí na duši. ABZU mi nabídl nový zážitek z hraní, na který budu ráda vzpomínat a snad se ke hře i někdy vrátím, ale nejprve musím dohnat deficit a zmasakrovat někde hordy nepřátel, které na mě čekají v jiných hrách:).
+35
  • PC 90
Journey byl titul, který mě svého času ohromil. A to nejen překrásným audiovizuálem, ale taky duchovně-fantastickým příběhem, který do her přinesl zase trochu něco nového. Abzu jde už od prvních chvil viditelně ve šlépějích svého předchůdce, ale přesto přináší zase trochu odlišný zážitek.

Je to především dechberoucí podmořský svět, který mě ohromil hned v prvních minutách. A samozřejmě také hudební magie Austina Wintoryho. S držkou dokořan jsem byl donucen vstát z gauče, vohulit volume doprava, čapnout židlu a dřepnout si 2 metry před obrazovku. A takhle to vydržet až do konce. A stálo to za to.

Vypadá to fakt skvěle. Na screenech to paradoxně není vidět, ale v pohybu, na velké obrazovce a s kvalitním ozvučením je to jedná velká vícesmyslová kochačka. Po obrazovce se míhají stovky rybek, do toho se vlní řasy, poletují bublinky, Až jsem se načápnul, že vlastně jen tak bezcílně plávu a plávu a jediným mým cílem je čumenda po okolí...

Dávkování klidných a intenzivních pasáží je podobné tomu z Journey - snad až na poslední třetinu hry, kde se mi zdálo, že hra trochu zbytečně zpomalila. Také jsem si v téhle fázi čím dál tím více všímal opakujících se herních mechanismů, což je při 2,5hodinové délce trochu škoda. Ale o tom Abzu není. Abzu je o zážitku. O vizuálu. O hudbě. O celkové umělecké stránce. Velice tu záleží, jak tohle cílový hráč vnímá a hlavně, jestli tohle od Abzu čeká a chce. Pokud chce hrát hru, tak ano, je tu nějaká explorace, nějaké náznaky hádanek, dokonce i nějaké collectibles, ale to vše je především podřízeno uměleckému zážitku ždímajícímu emoce. A že mi v některých dechberoucích momentech v kombinaci s velmi krásnou a intenzivní hudbou vhrkly až slzy do očí (velryby jednoznačně).

A že tu není příběh? Hah, tady toho (a kvalitního) příběhu je naopak tolik jako málokde. Jenže podobně jako v Journey je velmi nejasný a řada věcí je hráči podávána nepřímo, v náznacích. A v tom je to kouzlo. Každý si jeho význam může interpretovat po svém (a že si ho někteří skutečně interpretují po svém) a co je důležité, že hráči, pokud nad ním alespoň trochu přemýšlí, v hlavě zůstane. Osobně mě tahle míra abstrakce bavila, stejně jako celková mysteriozní atmosféra, která celou zápletku zahaluje.

Nebudu skrývat nadšení. Abzu jsem si užil a ačkoli Journey v mých očích nepřekonal, vidím v něm rovnocenného duchovního nástupce. A hlavně - je to titul, který mi připomněl, proč vlastně rád hraju hry.

Pro: celkový umělecký dojem - příběh, hudba, vizuál; pocit z pohybu a reakce prostředí na hráče

Proti: někomu by snad mohlo vadit, že se to vlastně moc nehraje

+29
  • PC 80
Ještě že existují hry, které zlí jazykové zdráhají nazývat hrami, které nepřipravené překvapí svojí krátkou herní dobou, absencí "skutečného" gameplaye, ale zároveň ohromí svým audio-vizuálním zpracováním a za těch pár hodin v člověku zanechají pocit krásného zážitku, jakého se v jiných hrách dostane po značně delší době.

A takové ABZU je. Sama sice nemám ráda klišé, že to není hra pro každého, ale tady je to vcelku pravdivé. Protože pokud člověk k téhle hře bude přistupovat s nějakým očekáváním a představami, tak by mohl být i zklamán. Já o té hře věděla jen to, že se odehrává pod vodou a že je podobná Journey. A nádhera, která se mi zjevila na obrazovce, mě příjemně překvapila. Především tím, jakým způsobem hra dokázala spojit hudební a grafickou stránky hry. Obojí působilo uklidňujícím a relaxujícím dojmem. K tomu napomáhalo i to, že jsem měla ve hře za kamarády němá stvoření, která mě neotravovala svými monology či telefonáty.

Příběh jsem si mohla interpretovat dle sebe, jak už to tak bývá u takových her zvykem. Jednou za čas nechat svoji fantazii tvořit a domýšlet si příběh je moc fajn. Pokud se člověk chce odpoutat uspěchané moderní doby, tak vřele doporučuji ponořit se na dvě až tři hodiny do hlubin ABZU.
+26
  • PC 90
Kto má rád podmorský svet, nádhernú audiovizuálnu formu a hry, ktoré sú o niečom inom ako o zlikvidovaní stoviek nepriateľov, ten si tu príde na svoje.

Svet pod hladinou má množstvo všemožných farieb, všade okolo hlavnej postavy je život, plávajú tam ryby rôznych tvarov, počtov a veľkostí. Interakcia je umožnená takmer s každým živým tvorom, buď priama (chytíte sa ho a plávate spolu s ním) alebo nepriama (reagujú na vás - kŕdeľ rýb sa rozpŕchne, vystrčený ulitník sa schová). Hra je zložená z viacerých rozdielnych uzatvorených častí, v ktorých sa dá plávať, hľadať ukryté predmety, sadnúť si na oddychové výhliadkové miesto alebo nájsť ukrytú plochu, ktorá vypustí nový druh živočícha.

Abzu je krásna hra. Tie rozličné prostredia, ktoré hrajú farbami vypadajú jednoducho dobre a ja som sa tešil, čo nové pri plávaní uvidím. Na niektoré scény tak rýchlo nezabudnem a určite sa radia k tým najkrajším, aké som v hrách vôbec videl, či už sa jedná o obrovský kŕdeľ rýb, do ktorého je možné vstúpiť a vypadá to ako vo vnútri tornáda, plavba s obrovskými veľrybami alebo scény so žralokom bielym. Abzu rozpráva aj jednoduchý príbeh, ktorý však ku koncu zosilnie a nie je to len o bezcieľnom plávaní.

Čo napísať na záver? Abzu je kľudná hra, ktorá je zameraná hlavne na audiovizuálny pôžitok, gameplay je len o plávaní, objavovaní a riešení veľmi jednoduchých hádaniek. Ponúka však nádherný vizuál, neokukaný žijúci podmorský svet a niekoľko veľkolepých scén. Ja som sa bavil veľmi dobre a niekoľkokrát som sa prichytil, ako mám od úžasu otvorenú hubu a zabudol som dýchať.

Pro: Audiovizuálna bomba, žijúci a bohatý podmorský svet, nápady

Proti: mohlo to byť dlhšie

+17
  • PC 80
Někdo má rád potápění a podmořský život, tak si řekl že tuto svoji vášeň dá všem najevo skrze videohru. A vzniklo ABZU, ani ne dvouhodinová, lehce explorativní, meditativní, audiovizuálně nádherná potápěčtina, jež mě bavila i uspávala zároveň, ale nemohu jí odepřít její nepochybné kvality. Autoři věděli co dělají a udělali to. Pokud máte rádi Bessonovu Magickou Hlubinu či Atlantis, ABZU bylo vytvořeno pro vás. Pokud si žádáte vtahující gameplay či příběh, poohlédněte se jinde.

Herní výzva #5
+15