Komentáře
Trine
APE OUT
Pro: efektivní, jednoduchá, akční, zábavná, zvukově adekvátní
Proti: jednotvárná, s občasnou chutí rozbít klávesnici o stěnu a jít se klouzat na houpačky
Bad North
Osobně musím říct, že zábava to je. Osobně jsem úchylný na mapy a tak postupné postupování světem a bránění ostrov za ostrovem, mě vesměs bavilo. Ano, můžeme mluvit o repetitivnosti, což je patrné už samotným námětem, ale nevím proč, nějak jsem pořád měl chuť pokračovat dál. A to i přesto, že jsem věděl, co mě příště zase bude čekat.
Bad North je jistá forma odreagovávačky, kde se sice občas zapotíte, ale zase to nebude zas takové pocení, že byste za večer museli na dvakrát vyměnit trencle, popřípadě kaťata. V jednoduchosti je krása a stejně tak hodnotím i tuto hru. Jednohubka jako řemen, obrazově poměrně hezká, barevná, milá...co víc chtít na pár volných minut, u kterých nechcete zbytečně otevírat časopis nebo noviny, neboť máte nespornou chuť si alespoň na pět minut zaklikat a mít pocit, že jste nepromarnili čas. Přesně tak to totiž u této hry je. Párkrát zaklikáte, párkrát si rozpomenete, následně mapou prostoupíte a máte konec...ani nevíte jak.
Last Day of June
Italští vývojáři přichystali s touto hrou originální námět, který není kdovíjak dlouhý, ale to vlastně vůbec ničemu nevadí. Vše se odehrává na ploše jedné italské vnitrozemské vesničky, kde se snažíte pozměnit osud pár lidí, aby se výsledek překlopil k obrazu všech a hlavně ke štěstí všech. Ve hře se nemluví, jen mumlá, vše je ale poměrně jasné. Navíc se mi těžce ke hře vyjadřuje, coby k adventuře, protože místy jsem si tu přišel jak v nějaké 3D hopsačce. Ale to jen v momentech, kdy jsem sbíral nějaké ty žetony, nebo co to vůbec bylo.
Originálně melancholický a posmutnělý námět je ale vykoupen neuvěřitelně pomalým postupem v příběhu. Hra Vám nic neusnadňuje. Většinu času se u stále se opakujících videí spíš načekáte, než abyste se kochali oním příběhem. Naštěstí je ale součástí hry neméně originální a zvláštní grafika, která působí, jak kdyby někdo zvěčnil čerstvě namalovaný obraz. Když už Vás budou ty nekonečná videa otravovat, budete se mít alespoň čím kochat.
Ve výsledku jsem hru hodnotil solidními 70ti procenty, což na takový nápad není zlé. Hru jsem nakonec vnímal jako takovou nápaditou jednohubku a tak jsem k ní také přistupoval. Není toho v ní moc, ale na druhou stranu je ta myšlenka dost intenzivní. Za mě tedy rozhodně palec nahoru. Originalitě se meze nekladou a Last Day of June je toho vzorovým příkladem.
Pro: Zvláštně a nápaditě rozmazané grafické zpracování každou chvílí vypadající, jak obraz, nápaditý námět, melancholický průběh, hudební podkres.
Proti: Zbytečně zdlouhavé, pomalé, zbytečné sbírání žetonů (zřejmě dobrý akorát pro achievement na Steamu)
Little Inferno
Podstatou hry je krb, ve kterém pálíte, co Vám pod ruku přijde. Pálíte a postupně zjišťujete, co jde k sobě a co spolu hoří líp. Navíc za to pálení získáváte zlaťáky a za zlaťáky si kupujete další věci a hračky, které opět pálíte. Zábavná logická hříčka, která dokonce místy poměrně okatě odkazuje například na World of Goo. Navíc má snahu mít jakýsi příběh, aby to přeci nebylo jen o tom pálení a tak postupujete a dostáváte se k jádru věci skrz dopisy, které po přečtení také spálíte.
Pokud tedy máte neutuchající chuť něco pálit a pokud možno, tak i spálit, tak je Little Inferno přesně pro Vás. Já si s ním pár krátkých hodin pěkně pohrál.
Pro: Zábavný logický rychlík pálení věcí s dobrým nápadem a neméně zábavným zpracováním
Proti: Nic víc od toho nečekejte
INSIDE
Pro: Dystopická atmosféra budována krásně zkonstruovaným prostředím
Proti: Pro někoho možná krátké a hodně na rychlo utnutý závěr, pro mě nicméně dostačující
Age of Wonders III
Na první pohled vypadá Age of Wonders III moc hezky. Spolu s tahovými souboji jsem si okamžitě připomněl nejhezčí léta s HoMaM 3. Hezká grafika, zábavný fantasy svět...ale. Pořád jsem všude poslouchal kopu pochvalných recenzí a neměl důvod pochybovat o tom, že hra takového názvu by mohla zklamat. Jenže ke zklamání k mému překvapení opravdu došlo.
Rozjel jsem kampaň, ze začátku se samozřejmě bavil. Po pár hodinách jsem ale zjistil, že mě příběh vůbec nezajímá. Nenabízí jediný moment, u kterého bych měl potřebu hrát hru dál. Nu, řekl jsem si, dobrá, příběh můžu vynechat, hlavně, když budou fungovat herní mechanismy. Ty totiž ze začátku opravdu fungovaly. Hra mi dala do područí hrdinu, u něj jsem ihned zaregistroval levelování. To jsem ale ve druhé polovině kampaně už ledabyle naklikával a víte co? Nestalo se vůbec nic. Stejně tak to ale bylo i se vším ostatním. U tahových soubojů jsem si každý tah vysloveně užíval. Bádal jsem a dumal stejně tak, jako když hrajete šachy a máte před sebou šachovnici. Tahové souboje jsou pro mě prostě taková nenápadná úchylka. Jenže po chvíli jsem zaregistroval i to, že hra se dá klidně i bez těch tahových soubojů hrát. I když vypadají hezky, po chvíli to už trošku otráví, což bych si u Kings Bounty nebo HoMaM opravdu nikdy neřekl. Stejně je to tak i se stavbou a rozšiřováním měst. Ze začátku jsem si doslova rochnil v tom, jak mi každé z měst roste. Jak se na mapě rozšiřuje a jak hezky detailně to všechno vypadá. Po několika mapách se ale proces neustále opakoval a mně tak nějak také začalo být jedno, jestli to město nechám splynout s mým královstvím nebo ho zplundruji. No, a to jsem ještě nezačal ani mluvit o diplomacii. Ze začátku máte pocit nepřeberných možností a postupně už je Vám to prostě jedno.
A o tom je vlastně celá hra. Pokud chcete zažít hru, která těží z těch nejlepších konceptů dobré fantasy strategie, ale přitom ani jeden neumí pořádně využít, tak je to právě Age of Wonders III. Tak aspoň, že ta hudba se povedla, i když tam těch motivů také není bůhví kolik, že...
Pro: Fantasy prostředí, variabilita hrdinů, nepřátel, dobrá výpravná hudba, graficky překrásné, mnohdy i detailní...
Proti: ...ale po několika hodinách zjistíte, že bez toho všeho, co hra prezentuje a nabízí, se stejně obejdete.
City of Brass
Pro: Pokud chcete nepřemýšlet a zablbnout si u čisté rubačky, tak směle do toho. Prostředí je poměrně neotřelé.
Proti: Nenašel jsem jediný důvod, proč bych u City of Brass měl zůstat delší dobu, než-li nezbytně nutnou.
Conarium
Předem jsem byl překvapen, jak dobře graficky hra vypadá. Turečtí autoři si s atmosférou vysloveně pohráli a vše upravili ke cti příběhům H. P. Lovecrafta, na základě jehož novely se Conarium odehrává. A těch odkazů je tam neskutečně požehnaně, hlavně tedy na Necronomicon. Ale i na další hororové autory, což potvrzuje to, že autoři jsou opravdoví fanoušci starého dobrého hororu. Navíc jsem opravdu poctivě okukoval všecko, co se dalo, a tak mě některé fotky na ledové stanici přišli poměrně úsměvné. Skoro to totiž vypadalo, jak kdyby do hry tvůrci vložili nějaké fotky z rodinných alb...Turka prostě poznáte na tisíc honů :-))
Nu dobrá, tak o námětu jsme si toho řekli už dost, ale co hratelnost? Tam je to stejné, jako u každé 3D adventury, kterou jsem kdy zapnul. Teda ze subjektivního pohledu. S jistotou můžete počítat s tajuplností a napětím. To, že jsem ale u hry zůstal, můžou autoři děkovat právě Lovecraftovi. Před lety jsem totiž zažil podobný pocit s hrou Call of Cthulhu. Počáteční nadšení vystřídalo prostředí, jak z duševních stavů Gigera. Depresivní, ponuré, avantgardní. Jistě zajímavé, ale jak z jiného světa. Trošku to ten realistický základ pošlapalo a když bych měl Conarium srovnat, tak pocitově bych to vnímal naprosto totožně právě s touto hrou. Herně je to vlastně i stejný styl.
Conarium je ale pořád kousek, který rozhodně stojí za pozornost. Má sice pár úletů, ale která 3D adventura (podle mě) nemá. Sem tam zbytečně složité puzzle, sem tam zbytečná scéna, kterou by si autoři klidně mohli odpustit, navíc miliarda informací kolem a nic vysloveně k hlavní kostře příběhu. Chtěl bych prostě víc informací, ale Lovecraft mi toho víc bohužel už neřekne a tak si musím vystačit alespoň s nenápadnou hrou, která toho v sobě nabízí víc, než by kdejakého hráče napadlo.
Pro: Další zpracovaná novela H. P. Lovecrafta je vždycky k užitku. Navíc skvělé grafika, atmosféra, scénář, hudba, tajuplnost prostředí...
Proti: Stejně tak to, čím náměty H. P. Lovecrafta trpí. Chtěl bych toho celkově vědět víc...sakra víc :-)
Everything
Pro: Hra obsahující nejvíce filozofických myšlenek na pixel čtvereční.
Proti: Až moc duševno, až moc filozofično...ale málo čehosi, čemu se říká hratelnost.
Quest For Infamy
Quest for Infamy byl pro mě herní zážitek na výbornou. Vrátil jsem se v čase, užil si fantastický příběh, kochal se kreslenou grafikou...co víc si v roce 2019 přát, že? Dnešní mládež těžko pochopí, ale jednou to určitě budou vnímat stejně. I když za ně bude mluvit Bioshock, Gears of War a řada jiných grafických úchyláren, kterým Quest for Infamy dává valé. Při nástupu příběhu jsem sice vůbec nevěděl, co se děje. Hra mi představila ochmelku "hrdinu", kterej se vyspí i s odpadkovým košem, který brouzdá světem a náhle se zasekne v městečku Volksville. Ten úvod, mimochodem, jak kdyby z oka prvního dílu Quest for Glory vypadl! No a v průběhu několika hodin herního času se vlastně neděje vůbec nic. Až jsem měl dojem, že tahle hra příběhu moc nepobrala. Postupem času se ale příběh odseparuje a počáteční objevování nekonečně obřího světa (na podobnou hru) se promění v cílené bloudění scenériemi, což je určitě dobře, protože delší zkoumání světa bych asi už nezvlád. Navíc musím uznat, že tato hra není ze série těch snadnějších. Uznávám, že občas jsem do návodů zabrousit prostě musel, protože jinak bych nekonečně bloudil a to je pravě to, co jsem úplně nechtěl.
Hra Vás nenásilně uvrtá do tří možností. Buď se dostanete do zlodějské gidly, k čarodějům a nebo z Vás bude válečník. Já jsem, vlastně i shodou náhod, zabrousil ke zlodějům a nutno podotknout, že v rámci získávání zkušeností jsem na tom neviděl doslova nic odlišného. Snad jen s tím rozdílem, že jsem neuměl kouzlit. Nicméně zkušenosti na páčení zámků nebo lezení po zdech můžete získávat i tak tím, že si je prostě naklikáte. Přiznám se, že mi tato volba vůbec nevadila. Trošku jsem si pár hodin zabojoval na hřbitově a byl ze mě geroj obřích rozměrů. Nu, což. Dává to logiku. Rozhodně větší, než když bych to na hřbitově narubal a pak bych po cestě potkával stejně lepší stvůry, protože je jejich síla odvislá od mého levelování. Větší důraz jsem pak mohl klást na příběh, který překrásně burcoval...
A burcoval vlastně i díky tomu, že si autoři dali nesmírnou práci s množství míst, které můžete navštívit. Navíc vše v plném dabingu, což je na poměry podobné hry absolutní nadprůměr. Quest for Infamy je tak skvělým oldschool zážitkem, který zajisté ocení každý, kdo pamatuje na staré rpg adventury Quest for Glory. Odkaz je zřejmý a tak nelze jinak, než doporučit! Přiznám se ale, že by mě velice zajímal názor dnešního hráče. Přeci jen je to jiný druh hry, než je dnes tvořen. Tvůrci vše vložili do příběhu, do kresleného pozadí....ne nadarmo se říká, že není nad ruční práci, že? :-)
Pro: Příběh, solidní množství lokalit, tři varianty hraní (zloděj, čaroděj, válečník), hudba, atmosféra...není nad herní hrdinské eposy.
Proti: Některé bugy, které jsem z nadšení ve hře radši přešel, a o kterých jsem v komentáři, ze samého nadšení, radši ani nemluvil :-)
FEZ
Pro: Rozpomenutí se na dětská léta
Proti: Rozpomenutí se na to, co je to mít trpělivost
Transistor
Pro: Vizuál, atmosféra, příběh
Proti: Dost složitý RPG systém
Costume Quest: Grubbins on Ice
Costume Quest
Pro: Když hru hrajete v den Halloweenu a chvíli po tom, co si vydlabete svoji první dýni, tak to po atmosferické stránce docela slušně kope.
Proti: Vše se tu opakuje do absolutna, ale pořád to díky své jednoduchosti krásně zabaví.
Axiom Verge
Pro: Návrat nostalgie, hratelnost, hudba, zvuky
Proti: Příběh, repetitivnost
Stories Untold
Záměrně nebudu nic říkat o příběhu. Ten sám o sobě je mysteriozní až běda a díky němu jsem si hru opravdu hodně užíval. Nicméně začínáte coby klasická textová adventura, byť trošku atmosférická. Osobně mě překvapilo, jak moc takto statická hra je graficky náročná. Přitom není moc důvod. Na druhou stranu, atmosféra je tak výrazná, že veškerý výkon základní desky šel asi do ní. Po první kapitole se přesunete za doktorský stůl, kde testujete a zkoumáte a v podstatě se oprostíte od textu. Ve třetí kapitole se pak přesunete na ledovou základnu, kde na základě signálů z frekvencí luštíte a zjišťujete, co se ve vašem okolí děje. Snad nikdy jsem ve hře nepoužil morseovku, tak dneska můžu být chytrý, že mě počítačová hra dokonce i něco naučila.
Závěrečná kapitola je pak kombinací všeho a tak rozhodně doporučuji hru dohrát až do konce. Pěkně pouzavře tajemný příběh a hlavně si užijete parádní atmosféru, která ve hrách nemá obdoby. Stories Untold je prazvláštní jednohubka, ale na druhou stranu je to kousek, na který jen tak nezapomenu. Zajímavější „textovou“ adventuru jsem si jakožto setkání s tímto žánrem vybrat ani nemohl.
Pro: hutná atmosféra, námět, kopa nápadů, povinnost naučit se morseovku
Proti: vysoké HW nároky?, příběh je na můj vkus dost nejednoznačný
World of Goo
Pro: Vizuální zpracování, hudební doprovod, vtipné, neopakující se, nápadité
Proti: Relativně krátké
Thimbleweed Park
Nadšení přichází hned ze začátku. Oldschool atmosféra nejen dobou, ale i kresleným prostředím. Mě to prostě učarovalo. K tomu jsem si užíval příběh, který je nosnou opěrou každé kvalitní adventury, a postupně se snažil dopátrat pravdy v městečku, kde, doslova, chcíp pes.
Zároveň mě ale překvapila celá řada novot a originalit, které v adventuře jen tak nepotkáte. A že jich není málo. Hrajete tu totiž za více postav, které se Vám postupně otevírají. Ty se k Vám dostanou postupně a nebo skrz nějaký flashback příběh, kterým si také musíte projít. Geniální je i myšlenka použití mobilního telefonu coby rádce na lince. Když jsem si nevěděl rady, tak telefon byl takřka vždycky po ruce. Nestane se tedy, že byste se někde nutně zasekli a nevěděli, co a jak dál. No a jelikož tu máte pět postav, za které nakonec hrajete, každá má ve svém inventáři notýsek, kde má zapsané úkoly, které chce splnit...každá má tedy svůj směr s tím, že na konci se vše spojí do jednoho. Nápadu a příběhu snad nelze ani nic vytknout. Navíc tu neustále naráží na minulost, takže pokud už jste pár adventur zahráli a máte nejradši ty od LucasArts, tak si toho jistě všimnete.
Thimbleweed Park je vysloveně vydařená adventura plná neotřelých nápadů, která se s kreslenou grafikou devadesátých let hraje prakticky sama. Nejdůležitější je u adventur vždycky příběh a to, jak je prostředí nakreslené. A tady jsem si oboje užil naprosto do sytosti. Tak, jako dlouho ne.
Pro: Příběh, přehlednost, atmosféra, kreslené prostředí, hudba, dabing, humor
Proti: Hráč nováček možná nepochopí, proč podobnou hru hrát. Humor je někdy specifický, grafika notně pixelová, ale což, o tom to právě je!
Tacoma
Pro: Atmosféra opuštěné lodi, řada zajímavých nápadů, naštěstí krátkost hry
Proti: Nezáživné, absolutně jsem neměl důvod pokračovat v příběhu dál
Pro: Top plošinovka s pěkným, funkčním fantasy prostředím, kterému dopomáhá skvělý hudební podtext, perfektní dabing a zřejmý fantasy příběh
Proti: Překvapivě rychle dohraná