Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Thimbleweed Park

77
17 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
30.03.2017 PCXOne
22.08.2017 PS4
21.09.2017 Switch
Vývojáři:
Terrible Toybox
Oficiální stránky:
https://thimbleweedpark.com/
Thimbleweed Park je tradičná point-and-click adventúra, ktorej hlavnú autorskú dvojicu tvoria Ron Gilbert a Gary Winnick podieľajúci sa na lucasovských klasikách ako Maniac Mansion či Zak McKracken and the Alien Mindbenders. Hra vzišla z Kickstarteru a jej cieľom bolo priniesť klasickú adventúru evokujúcu osemdesiate roky so všetkým čo k tomu patrí.

Samotný dej sa začína vraždou. Na miesto činu prichádzajú dvaja federálni agenti, aby vyriešili tento prípad. Angela Ray je skúsená agentka, ktorá chce mať všetko čo najskôr za sebou a asistuje jej nováčik Antonio Reyes. Medzitým sa Delores Edmund a jej súrodenci stretávajú pri čítaní poslednej vôle bohatého strýka. Trochu iné problémy musí riešiť klaun Ransome, ktorého poskytlo nemilé prekliatie a nedokáže sa zbaviť svojho klaunovského mejkapu. O nič lepšie na tom nie je ani Franklin, ktorý sa prebúdza na trinástom poschodí hotela Edmund a zisťuje, že je mŕtvy.

Herná obrazovka je rozdelená na tri časti – Tá kde sa odohráva dej hry a je zobrazované prostredie, zaberá najväčšiu časť výhľadu. V spodnej časti je priestor pre tradičné slovné príkazy, tak ako to poznáme z tradičných hier tohto žánru v druhej polovici osemdesiatych rokov. Pomocou týchto deviatich príkazov hráč manipuluje s predmetmi a či komunikuje s postavami. Na pravej strane spodnej časti je zase umiestnený inventár postáv.

Aj tu hráč po vzore Maniac Mansion ovláda naraz viacero postáv, celkovo päť, a plynulo medzi nimi prepína. Gilbert a Winnick námetovo čerpali z viacerých zdrojov, avšak ich hlavnou inšpiráciou boli diela ako Twin Peaks, The X-Files, alebo True Detective. Narozdiel od nich však obaja autori nahliadajú na atmosféru zapadnutého mestečka a podivných postáv cez satirické zrkadlo.


Poslední diskuzní příspěvek

Red: Tak to jo. Já většinou až poté, co to dohraju (a nebo smažu s tím, že dál už se s tím trápit nebudu).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jako fanoušek klasických adventur musím říct, jakou radost mi dělá, že se dnes mnoho vývojářů vrací do období největší adventuří slávy a ještě na ní odkazují. Pamatuji si totiž období, kdy jsem ve Score pročítal, že adventur je jak šafránu, a že se schyluje k zániku tohoto jednoho žánru. No a dnes? Nevím, kam dřív skočit. Přitom to není žánr, který chce ukazovat nejlepší a nejvyvinutější grafický element. Naopak. Odkazuje na to, co bylo a dělá to nejlépe, jak jen svede. Když si uvědomím, že na Thimbleweed Park dělal i legendární Ron Gilbert, tak prakticky není o čem. Thimbleweed Park je prostě hra, kterou každý správný adventurista jednoznačně musí projít.

Nadšení přichází hned ze začátku. Oldschool atmosféra nejen dobou, ale i kresleným prostředím. Mě to prostě učarovalo. K tomu jsem si užíval příběh, který je nosnou opěrou každé kvalitní adventury, a postupně se snažil dopátrat pravdy v městečku, kde, doslova, chcíp pes.

Zároveň mě ale překvapila celá řada novot a originalit, které v adventuře jen tak nepotkáte. A že jich není málo. Hrajete tu totiž za více postav, které se Vám postupně otevírají. Ty se k Vám dostanou postupně a nebo skrz nějaký flashback příběh, kterým si také musíte projít. Geniální je i myšlenka použití mobilního telefonu coby rádce na lince. Když jsem si nevěděl rady, tak telefon byl takřka vždycky po ruce. Nestane se tedy, že byste se někde nutně zasekli a nevěděli, co a jak dál. No a jelikož tu máte pět postav, za které nakonec hrajete, každá má ve svém inventáři notýsek, kde má zapsané úkoly, které chce splnit...každá má tedy svůj směr s tím, že na konci se vše spojí do jednoho. Nápadu a příběhu snad nelze ani nic vytknout. Navíc tu neustále naráží na minulost, takže pokud už jste pár adventur zahráli a máte nejradši ty od LucasArts, tak si toho jistě všimnete.

Thimbleweed Park je vysloveně vydařená adventura plná neotřelých nápadů, která se s kreslenou grafikou devadesátých let hraje prakticky sama. Nejdůležitější je u adventur vždycky příběh a to, jak je prostředí nakreslené. A tady jsem si oboje užil naprosto do sytosti. Tak, jako dlouho ne.

Pro: Příběh, přehlednost, atmosféra, kreslené prostředí, hudba, dabing, humor

Proti: Hráč nováček možná nepochopí, proč podobnou hru hrát. Humor je někdy specifický, grafika notně pixelová, ale což, o tom to právě je!

+23
  • PC 75
Ron Gilbert, který tak trochu zůstal ve stínu vyhypovaného Tima Schafera, je zpět a vrací nás do doby před 30 lety, kdy vznikla průlomová hra Maniac Mansion, která odstartovala zlatou éru "Lucasovek". Thimbleweed je prostě a jednoduše Maniac Mansion 3 (nezapomeňte na MM2: Day of the Tentacle). Obsahuje celou řadu společných prvků, jako je způsob ovládání, hru za více postav či šílenou zápletku spojenou tentokrát s vyšetřováním vraždy v jednom podivném městečku.

Narážek na další Lucasovské hry je tu obrovské množství (křeček v mikrovlnce, hodiny ve vstupní hale, zavřené schodiště, bludiště v lese ala Monkey Island, "Voodoo lady", atd. atd.), máme tu i některé stejné hádanky a jedna z postav se chce dokonce stát herní vývojářkou v Lucasfilm games. A ostatní jí to dávají pořádně sežrat. Herní vývojář, pche. Z povedených postav nejvíce vyčnívá asi klaun Ransome, který pro ostré slovo nejde daleko a fakuje všechno a všechny okolo.

Každá z ovladatelných postav sleduje svoje vlastní cíle, které vidíme vypsané v jejich notýskách, což hru příjemně zpřehledňuje. I když obtížnost není nijak vysoko, pár těžších hádanek se najde a v takových chvílích se hodí geniální systém nápovědy - jeden z nejlepších, které jsem zatím viděl. Stačí zavolat z jakéhokoliv telefonu na zákysářskou linku, sdělit svůj problém a dostanete stupňovanou nápovědu - nejprve hodně neurčitou, pak konkrétnější a nakonec vám hra do písmene prozradí, co dělat.

S povděkem také kvituji, že postavy chodí hodně rychle a zanedlouho je všechny můžete vybavit mapou, na kterou stačí v inventáři kliknout a můžete se bleskově přesouvat mezi lokacemi. Do mínusů jsem původně chtěl zařadit nemožnost přeskakovat dialogy, ale po dohrání hry jsem zjistil, že je lze přeskakovat klávesou ".", takže mínus jen za to, že autoři tuhle informaci nedali na viditelné místo.

Potěšil mě i zajímavý závěr (geniální nápověda pro poslední hádanku ve hře) a optimální délka, kdy hra zabere něco málo přes 10 hodin (záleží na zvolené obtížnosti) a během té doby mě nestačila začít nudit. Celkově jde o velice povedenou poctu Maniac Mansion a povinnost pro fanoušky adventur od Lucasfilms / LucasArts.

Pro: Návrat do zlaté éry Lucasovek, povedené postavy, systém nápovědy, optimální délka, hudba, povedený konec

Proti: Pro někoho zastaralý způsob ovládání

+19