Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Thimbleweed Park

75
22 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
30.03.2017 PCXOne
22.08.2017 PS4
18.09.2017 iOS
21.09.2017 Switch
10.10.2017 Android
Vývojáři:
Terrible Toybox
Oficiální stránky:
https://thimbleweedpark.com/
Thimbleweed Park je tradičná point-and-click adventúra, ktorej hlavnú autorskú dvojicu tvoria Ron Gilbert a Gary Winnick podieľajúci sa na lucasovských klasikách ako Maniac Mansion či Zak McKracken and the Alien Mindbenders. Hra vzišla z Kickstarteru a jej cieľom bolo priniesť klasickú adventúru evokujúcu osemdesiate roky so všetkým čo k tomu patrí.

Samotný dej sa začína vraždou. Na miesto činu prichádzajú dvaja federálni agenti, aby vyriešili tento prípad. Angela Ray je skúsená agentka, ktorá chce mať všetko čo najskôr za sebou a asistuje jej nováčik Antonio Reyes. Medzitým sa Delores Edmund a jej súrodenci stretávajú pri čítaní poslednej vôle bohatého strýka. Trochu iné problémy musí riešiť klaun Ransome, ktorého poskytlo nemilé prekliatie a nedokáže sa zbaviť svojho klaunovského mejkapu. O nič lepšie na tom nie je ani Franklin, ktorý sa prebúdza na trinástom poschodí hotela Edmund a zisťuje, že je mŕtvy.

Herná obrazovka je rozdelená na tri časti – Tá kde sa odohráva dej hry a je zobrazované prostredie, zaberá najväčšiu časť výhľadu. V spodnej časti je priestor pre tradičné slovné príkazy, tak ako to poznáme z tradičných hier tohto žánru v druhej polovici osemdesiatych rokov. Pomocou týchto deviatich príkazov hráč manipuluje s predmetmi a či komunikuje s postavami. Na pravej strane spodnej časti je zase umiestnený inventár postáv.

Aj tu hráč po vzore Maniac Mansion ovláda naraz viacero postáv, celkovo päť, a plynulo medzi nimi prepína. Gilbert a Winnick námetovo čerpali z viacerých zdrojov, avšak ich hlavnou inšpiráciou boli diela ako Twin Peaks, The X-Files, alebo True Detective. Narozdiel od nich však obaja autori nahliadajú na atmosféru zapadnutého mestečka a podivných postáv cez satirické zrkadlo.


Poslední diskuzní příspěvek

Mám dotaz...vy, kteří jste hru hráli na úroveň casual, taky vám mohly zemřít během hry postavy nebo ne?

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Tak tuto adventuru jsem si rozhodně nemohla nechat ujít. Pixelová grafika a detektivní příběh byly pro mne lákavou kombinací.

Hru jsem rozehrála na hard mode a nakonec u ní strávila něco přes 20 hodin. Snažila jsem se hrát s co nejmenším množstvím nápověd, ale nakonec jsem musela zabrousit vyloženě do návodu. Záseků jsem tam měla hned několik a zhruba od poloviny hry, kdy mi při špatném postupu začaly umírat postavy, byla moje trpělivost na kraji mezí.

Zprvu jsem ovládala dvě postavy, detektivy, kteří se ujali vyšetřovaní případu vraždy. Během průzkumu města Timbleweed Park jsem postupně začala ovládat další postavy, až jsem jich měla celkem pět. Mojí nejoblíbenější postavou byl sprostý klaun, a to ne jen z důvodu, že byl sprostý, ale že jako jediný ze všech postav všem říkal na férovku, co si o nich myslí. Občas mi přišel vtipný a při jeho vystoupení v cirkuse, kde všem divákům nadával, jsem si hned vzpomněla na mnou navštívený cirkus Ohana, kde bavení diváků probíhalo obdobným způsobem.

Na hře bych ráda vypíchla výbornou tajemnou atmosféru, která na vás dýchne už od začátku hraní a zajímavou spleť příběhů, jenž se zdá, že spolu na první pohled vůbec nesouvisí.

Pro: atmosféra, hratelnost, grafika, příběhy jednotlivých postav

Proti: umírání některých postav při špatném postupu hrou

+29
  • PC 85
Jako fanoušek klasických adventur musím říct, jakou radost mi dělá, že se dnes mnoho vývojářů vrací do období největší adventuří slávy a ještě na ní odkazují. Pamatuji si totiž období, kdy jsem ve Score pročítal, že adventur je jak šafránu, a že se schyluje k zániku tohoto jednoho žánru. No a dnes? Nevím, kam dřív skočit. Přitom to není žánr, který chce ukazovat nejlepší a nejvyvinutější grafický element. Naopak. Odkazuje na to, co bylo a dělá to nejlépe, jak jen svede. Když si uvědomím, že na Thimbleweed Park dělal i legendární Ron Gilbert, tak prakticky není o čem. Thimbleweed Park je prostě hra, kterou každý správný adventurista jednoznačně musí projít.

Nadšení přichází hned ze začátku. Oldschool atmosféra nejen dobou, ale i kresleným prostředím. Mě to prostě učarovalo. K tomu jsem si užíval příběh, který je nosnou opěrou každé kvalitní adventury, a postupně se snažil dopátrat pravdy v městečku, kde, doslova, chcíp pes.

Zároveň mě ale překvapila celá řada novot a originalit, které v adventuře jen tak nepotkáte. A že jich není málo. Hrajete tu totiž za více postav, které se Vám postupně otevírají. Ty se k Vám dostanou postupně a nebo skrz nějaký flashback příběh, kterým si také musíte projít. Geniální je i myšlenka použití mobilního telefonu coby rádce na lince. Když jsem si nevěděl rady, tak telefon byl takřka vždycky po ruce. Nestane se tedy, že byste se někde nutně zasekli a nevěděli, co a jak dál. No a jelikož tu máte pět postav, za které nakonec hrajete, každá má ve svém inventáři notýsek, kde má zapsané úkoly, které chce splnit...každá má tedy svůj směr s tím, že na konci se vše spojí do jednoho. Nápadu a příběhu snad nelze ani nic vytknout. Navíc tu neustále naráží na minulost, takže pokud už jste pár adventur zahráli a máte nejradši ty od LucasArts, tak si toho jistě všimnete.

Thimbleweed Park je vysloveně vydařená adventura plná neotřelých nápadů, která se s kreslenou grafikou devadesátých let hraje prakticky sama. Nejdůležitější je u adventur vždycky příběh a to, jak je prostředí nakreslené. A tady jsem si oboje užil naprosto do sytosti. Tak, jako dlouho ne.

Pro: Příběh, přehlednost, atmosféra, kreslené prostředí, hudba, dabing, humor

Proti: Hráč nováček možná nepochopí, proč podobnou hru hrát. Humor je někdy specifický, grafika notně pixelová, ale což, o tom to právě je!

+26
  • PC 75
Ron Gilbert, který tak trochu zůstal ve stínu vyhypovaného Tima Schafera, je zpět a vrací nás do doby před 30 lety, kdy vznikla průlomová hra Maniac Mansion, která odstartovala zlatou éru "Lucasovek". Thimbleweed je prostě a jednoduše Maniac Mansion 3 (nezapomeňte na MM2: Day of the Tentacle). Obsahuje celou řadu společných prvků, jako je způsob ovládání, hru za více postav či šílenou zápletku spojenou tentokrát s vyšetřováním vraždy v jednom podivném městečku.

Narážek na další Lucasovské hry je tu obrovské množství (křeček v mikrovlnce, hodiny ve vstupní hale, zavřené schodiště, bludiště v lese ala Monkey Island, "Voodoo lady", atd. atd.), máme tu i některé stejné hádanky a jedna z postav se chce dokonce stát herní vývojářkou v Lucasfilm games. A ostatní jí to dávají pořádně sežrat. Herní vývojář, pche. Z povedených postav nejvíce vyčnívá asi klaun Ransome, který pro ostré slovo nejde daleko a fakuje všechno a všechny okolo.

Každá z ovladatelných postav sleduje svoje vlastní cíle, které vidíme vypsané v jejich notýskách, což hru příjemně zpřehledňuje. I když obtížnost není nijak vysoko, pár těžších hádanek se najde a v takových chvílích se hodí geniální systém nápovědy - jeden z nejlepších, které jsem zatím viděl. Stačí zavolat z jakéhokoliv telefonu na zákysářskou linku, sdělit svůj problém a dostanete stupňovanou nápovědu - nejprve hodně neurčitou, pak konkrétnější a nakonec vám hra do písmene prozradí, co dělat.

S povděkem také kvituji, že postavy chodí hodně rychle a zanedlouho je všechny můžete vybavit mapou, na kterou stačí v inventáři kliknout a můžete se bleskově přesouvat mezi lokacemi. Do mínusů jsem původně chtěl zařadit nemožnost přeskakovat dialogy, ale po dohrání hry jsem zjistil, že je lze přeskakovat klávesou ".", takže mínus jen za to, že autoři tuhle informaci nedali na viditelné místo.

Potěšil mě i zajímavý závěr (geniální nápověda pro poslední hádanku ve hře) a optimální délka, kdy hra zabere něco málo přes 10 hodin (záleží na zvolené obtížnosti) a během té doby mě nestačila začít nudit. Celkově jde o velice povedenou poctu Maniac Mansion a povinnost pro fanoušky adventur od Lucasfilms / LucasArts.

Pro: Návrat do zlaté éry Lucasovek, povedené postavy, systém nápovědy, optimální délka, hudba, povedený konec

Proti: Pro někoho zastaralý způsob ovládání

+21
  • Switch 60
Jsem fanoušek klasických adventur a mám je opravdu rád. I ty na kterých se podílel Ron Gilbert, ne jen tak pro nic za nic jsem si také nechal na Vídeňským Comic Conu od komiksové scénáristy nakreslit detailní Guybrushův Sketch.

Akorát Thimbleweed Park nějak neví co chce vlastně být a já z toho taky vlastně vůbec nevím jak se mám cítit. Celé to navíc začíná dost dobře, dva agenti u kterých si vlastně nejste jistí co jsou zač, přijeli do městečka Thimbleweed Park vyšetřovat vraždu jednoho chlápka. Takže super Bizarní Murder Mystery, to mám rád, ale ejhle za chvíli se do toho připletou další postavy a začíná ten správný maglajz.

Jasný, hra je vlastně pokračovatelem tradice Maniac Mansionu či Zaka, hrajete za více postav, přepínáte mezi nimi a pomocí toho řešíte hádanky. Bohužel kvůli tomu je celá příběhová linka rozháraná, k nikomu extra nepřilnete. Samozřejmě samotné postavy jsou rozličných charakterů a jisté sympatie k nim najdete, ale nic hlubšího nehledejte. Celé je to totiž postavené prakticky jenom na humoru, který akorát bohužel není často nijak extra vtipný a nahlas jsem se snad nezasmál ani jednou. Protože holt většinu vtipů už znáte z Gilbertových starých her a jediné na co vsadil je nostalgie a proto mi i přijde že se nesnažil ohromit či ukázat že vlastně toho má pod rukávem více.

Co se ještě týče samotných postav, tak mě trochu sral klaun, který vlastně působil jako takový důvod pro laciný humor a tomu ani nepomáhalo vypípávání které nešlo na Switch verzi vypnout, nevím jak je to s tím na PC. Jinak jak jsem zmiňoval postavy jsou fajn, tedy až na ještě na rádoby Macho Agentku Ray. Bohužel využívání všech je potřeba pro vyřešení Puzzlů apod. Které jsou prostě klasika, sice to není nic náročného jako Monkey Island, ale i tak to místy potrápí. Naštěstí žádný Pixel Hunting nehrozí jelikož po stránce vizuálu se nedá hře nic vytknout a vypadá nádherně. Navíc spolu ještě se skvělým soundtrackem, to skvěle dotváří atmosféru, jen škoda že skoro ve všech lokalitách až na pár výjimek hraje pořád ten stejný song, jen lehce pozměněný.

Jinak to vlastně není špatná hra, jen vyjde do prázdna a to také díky skoro nulové interakce mezi postavami, takže prostě moc nedává smysl jak si pomáhají a závěr... i když je vtipný tak vlastně si řeknete, proč ?!?!? Díky němu hra totálně zapadne do prázdna a vy si řeknete jen aha. Žádné pocity, jen aha... Nemluvně o tom že linka o vraždě a celkově o postavách totálně vyšumí do prázdna a ke konci je linka všech urychleně uzavřena aby se neřeklo. Takhle to celé prostě vypadá jen že si Gilbert řekl, udělám si hru když nemám licenci na nic co jsem udělal, tak se v procesu získání práv nějak zabavím.

Nějaký super nápady a vtipy mu nemohu upřít jako samotný design apod. Akorát to celé prostě vyšumělo do prázdna, k ničemu skoro nemáte vztah a je vám to ke konci vlastně i uprdele. No a to je holt špatně.

Takže jestli tohle je to nejlepší co Gilbert teď dokáže, tak prosím, ať nedostane práva na Monkey Island a nikdy v něm nepokračuje. Protože jestli by se dostalo dalšího vykrádání svých nápadů a levného tahání za nitky nostalgie, tak radši žádné pokračování jeho her.

Pro: Vizuální stránka, některé postavy, soundtrack a některé vtípky, pro některé obtížnost

Proti: Levná sázka na nostalgii, vykrádání svého humoru, chybí hloubka, závěr, Klaun a Agentka

+17