Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade

  • PC 80
Se zájmem jsem si přečetl ostatní příspěvky k tomuhle HOMAM 3 datadisku a překvapilo mě, jak různě lidi hodnotí obtížnost. Přidám i svůj, velice subjektivní, pohled :-) Osobně jsem v AB hrál jen kampaně, multiplayer ne, takže vůbec nebudu hodnotit změny v balanci nebo Conflux jakožto nový hrad. Soustředím se jen na kampaně a asi bych celý příspěvek mohl dát do spoiler tagu, takže pokud jste je ještě nehráli, možná to raději dál nečtěte.

Mně osobně celý datadisk přišel velmi snadný (v některých ohledech možná ještě víc než původní RoE kampaně) a je to vlastně moje jediná výtka, protože jinak se design map a mnohem větší příklon k vyprávění příběhu od RoE hodně povedl. Kampaně jsou různé zasazením a stylem, už tu jsou první vlaštovky v podobě dlouhých textů, které se naplno rozvedou v SoD a HOMAM 4 (já osobně to zbožňuju a fakt mě baví to číst), takže ta lehká obtížnost, která znamená často nudu, mi to jediná trochu kazila. Pojďme na jednotlivé kampaně popořadě:

Armageddon's Blade: Hlavní a nejdelší kampaň, asi nejpovedenější, ale až příliš lehká. V prvních misích má hráč od začátku tak velké armády, že vyčistí půl mapy během pár týdnů, tím získá spoustu dolů, hradů, levelů a artefaktů pro hrdiny a zbytek už je pohoda. Kampaň má 8 misí a během nich si vylevelujete hrdiny takovým způsobem, že závěrečné mise jsou vtip. Třeba v úplně poslední misi můj hlavní hrdina (Gelu) jen sebral startovní jednotky od ostatních hrdinů, proteleportoval se přes Dimension Door k soupeřovu hrdinovi a byl konec kampaně. Nicméně kromě tohohle nedostatku je ta kampaň parádně epická a má vynikající nápad se střídáním obou stran konfliktu, za které hráč hraje.

Dragon's Blood: Asi nejtěžší kampaň, ale spíš jen otravností, než tím, že by v ní byla nějaká skutečná výzva. Problém je, že podzemní i nadzemní patra všech map jsou vždy tunely a člověk musí neustále ukládat hru a save pozice rotovat, protože když vyrazí třeba do levého tunelu a za pár dní přijde nepřítel z pravého tunelu, hrdina se nestihne vrátit. Ale aspoň je to kampaň za Dungeon, který mě hodně baví, a tento map design nutí mít víc aktivních silných hrdinů, takže celkově si nestěžuju a docela mě to bavilo.

Dragon Slayer: Objektivně nejtěžší kampaň, ale jen kvůli dvěma specifickým místům. První mise je o náhodě - buď hrdina dostane Logistiku, nebo ne. S ní je to trapně snadné, bez ní jsem to stihl přesně o jeden den před vypršením časového limitu. Druhé místo jsou neblaze proslulé souboje s 3500 Nagami (a jejich upgradovanou verzí). Moc jsem záměr a úmysl autorů nepochopil a víceméně je to jen o tom, zda jste se na to připravili a máte správná kouzla (např. Berserk), která abusujete, abyste takovou ohromnou přesilu porazili. Tahle kampaň mě moc nebavila, příběh nezaujal a jediný pozitivní prvek je přenos jednotek z jedné mise do druhé (ale jen jednou a ne v celé kampani), což je zajímavá strategická vrstva, kdy se pak člověk vážně snaží redukovat ztráty.

Festival of Life: Nejjednodušší a nejkratší kampaň. Tady si nepamatuju na jediné těžké místo, můj hrdina prostě všechno kosil. Mise mají časové omezení, což nesnáším, ale tady jsem se k němu ani v jedné misi ani nepřiblížil. Celkově bohužel nevýrazné vyznění, po pár týdnech (reálného času) jsem skoro zapomněl, o čem ty mapy a příběh byly.

Playing with Fire: Jedna z nejzajímavějších a pro mě nejzábavnějších kampaní. Má jen tři mise, ale druhá a třetí mají obrovské mapy, takže délkou se to vyrovná ostatním. Navíc se hraje za Fortress proti nemrtvým, což mě bavilo (za Fortress se v RoE, AB i SoD kampaních hraje ze všech hradů nejméně). Problém je zase příliš snadná obtížnost - už v první misi jsem si vyleveloval 4 hrdiny na takovou sílu, že druhá a třetí mise byly vtip. Moji hrdinové nemilosrdně kosili všechno i s malými armádami. Škoda. Kdyby aspoň třetí závěrečná mise měla hodně těžké nepřátele, mohla to být nejlepší kampaň.

Foolhardy Waywardness: "Bonusová" a lehce "ujetá" kampaň :-) Příběh je super a leckdy podaný tak vtipně, že jsem se u toho pochechtával (zarazilo mě ale množství překlepů, které v jiných kampaních v textech nebyly). Herně už to bohužel žádná sláva nebyla. První dvě mise jsou fajn, neurazí, nenadchnou, takový HOMAM 3 standard. Třetí mise má strašně pitomý map design, kdy máte jen jednoho silného hrdinu (ten jediný se v rámci kampaně přenáší mezi misemi), takže ten se nemůže bezstarostně vydat do světa a nechránit si město, ale zároven je to všude daleko, na startovním ostrově máte jen jedno město (soupeři jich mají několik, takže vás brzy přečíslí) a paradoxně kvůli tomuhle to byla pro mě asi nejtěžší mise z celé hry. Jen ale cca do poloviny, kdy jsem měl obrovské štěstí a v jednom z dobytých nepřátelských měst byl Town Portal (a samozřejmě jsem v jeho očekávání měl Expert Earth Magic), načež byl zbytek mise triviální. Poslední mise byla zajímavá a popravdě vůbec si neumím představit, jak strašně těžká by musela být bez Town Portalu a Dimension Door (Air Magic jsem měl taky Expert, takže teleport po mapě 4x za den), ale s těmito dvěma kouzly na expertní úrovni to byl opět vtip. Hned v prvních dnech jsem se proteleportoval k druhému městu (přeskočil questovou bránu, která mě k němu měla pustit mnohem později), které bylo plně postavené a ještě mělo Grál, takže zbytek mise už nestál za řeč, počítač neměl šanci, i když podváděl (jestli se nepletu, tak se mu každý týden spawnuli hrdinové s armádami z ničeho). Dokonce jsem díky kouzlu Fly i dostal hlavního hrdinu na všechny 4 okolní ostrovy (loď jsem nemohl riskovat, protože z ní nejde kouzlit Town Portal a zachránit město, ke kterému se mi portálem dostali nepřátelé) a zničil všechny soupeře, takže posledních pár týdnů časového limitu jsem byl na mapě sám a jen ty tahy odklikal.

Celkově je to povedený datadisk, dohrál jsem ho teď podruhé, ale už se k němu asi nikdy znovu nevrátím a nezaryl se mi tak hluboko jako milovaný SoD, na jehož další hraní se teď hodně těším a který jako jediný (na defaultní obtížnosti) představuje výzvu a naučil mě před lety HOMAM 3 mnohem lépe hrát.

Pro: Zajímavé kampaně, větší důraz na příběh

Proti: Nevyvážená obtížnost a obecně až příliš snadné

+14

Vivat Slovakia

  • PC 70
Po naostření si ostruhů na experimentálním herním projektu Vivat Sloboda před téměř šesti lety spatřilo světlo světa pokračování Vivat Slovakia. Jde o městskou akci odehrávající se po pádu železné opony u našich východních sousedů v dobách po vzniku samostatného slovenského státu. I po rozdělení Československa ale u našich východních bratrů stále panovaly staré pořádky. Většina vlivných lidí totiž, stejně jako u nás, převlékla kabáty a díky svým kontaktům a financím pokračovali dál ve svých pochybných kšeftech. Hra vás provede tímto nevábným obdobím, kdy nebude nouze o akci v podobě přestřelek, výbuchů aut či jiných ostrých způsobů vyřizování účtů.

Ve hře se vžijete do role taxikáře pracujícího v přestrojení pro tajnou policii. Ve voze i mimo něj budete moci projet až 10 km2 živého města přes více než 10 příběhových misí. Ty budou inspirované nebo rovnou vycházet ze skutečných událostí té doby. Po konci každé příběhové mise dostanete vysvětlení, ze kterého případu ona mise čerpala. Čekají vás ryze akční mise, kde budete pomáhat různým zločineckým skupinám, vyřizování účtů či rovnou půjdete po konkurenčních partičkách. Vedle hlavní příběhové linky budete moci i vozit svým taxíkem pasažéry nebo plnit vedlejší mise pro zavážkovou firmu, jezdit závody, rybařit a dále. Inspirace Mafií a GTA je více než patrná a velmi dobře zakomponovaná do prostředí porevolučního Slovenska. Také si začnete s jednou žábou, kterou vezmete například na dostihy nebo na místní pouť.

Hlavním tahákem hry je především velmi věrohodně zpracované hlavní město Slovenska. Budete jezdit jak po historickém centru, tak například i do obytné čtvrti zvané Petržalka poseté desítkami panelových domů. Autoři si dali skutečně záležet a město, ač jej nakonec i tak zmenšili, působí velmi autenticky. Nejen vzhledem budov a odlišností čtvrtí, ale i dobovými nápisy nebo typickou socialistickou šedí. Velmi potěší ikonická UFO vyhlídka na mostě přes Dunaj, nebo Bratislavský hrad. Navíc město i žije. Lidé chodí po chodnících, přechodech, na sídlištích se shlukují kolem pasáží a podobně. Dalším z taháků hry je vozový park čítající až 50 dobových aut. Řídit budete moci několik typů Škodovek, Trabant, Žigulíky, Lady i další socialistické skvosty tehdejší doby. Přitomny budou i západní značky jako Peugeot nebo Citroen a pro nejbohatší i například BMW nebo Porsche. Samozřejmostí budou i tehdejší vozy policie, hasičů, električky a nákladní auta. A vedle vzhledu je na vysoké úrovni i jejich ozvučení, které je velmi podobné skutečnému. Auta sice nejsou licencovaná, ale vzhledem rozeznatelná na první pohled. Hra je plně slovensky nadabovaná. V hlavní roli se představí Marián Labuda mladší, který často elektrizující atmosféru přiživí i několika drsnějšími hláškami. Dabing je taktéž velmi vtipný, poskytující typický humor. Potěší i zajímavá paleta zbraní od pistole, útočné pušky, samopal, odstřelovací pušku a ikonický teleskopický obušek.

Technický stav hry a její optimalizace jsou bohužel největšími kameny úrazu. Jste svědky velmi častých kolizí, kdy se auta do sebe zabugují a například vyletí několik metrů do vzduchu. Dále často dochází k ucpávání křižovatek a pro pokračování musíte toto objet protisměrem nebo po chodníku. Taktéž chodci se zabugují do aut nebo jiných kolemjdoucích. Navíc chodí velice často na červenou a nic si nedělají z toho, že se k nim blíží auto vysokou rychlostí. Auta poměrně často nedávají přednost zprava nebo z vedlejší ulice a čas od času se i sama od sebe převrátí na bok, dokonce i vozy s právem přednostní jízdy. Dále může auto začít zběsile couvat protisměrem hlava nehlava. Přejetí chodce se překvapivě nerovná policejnímu sledování a vy můžete jet vesele dál. Navigace není spolehlivá a na některých místech vás opakovaně posílá do protisměru, dokonce i na dálnici. Stardardem taktéž jsou padající lampy po kolizi s nimi a překvapivě se objevující mrtvoly na chodnících, zjevně bez cizího zavinění. Alespoň jsem si přivlastnil jejich hotovost. Poškození aut se samozřejmě projeví na jejich vzhledu. Jako kompenzace jejich extrémní četnosti vám hra při načítání auto sama opraví. Jednou se mi dokonce stalo, že se zabugoval zvuk a hra se začala šíleně sekat. Návrat k normálnímu hraní vyřešil po nějakém půl hodinovém návratu k nejbližšímu místu uložení hry až její restart. Tyto nedostatky zbytečně kazí jinak vynikající hru a snižují její hodnocení do lehkého nadprůměru. Pokud by ve hře nebyly nebo se je povedlo výrazně potlačit, nebál bych se ji hodnotit devadesáti či více procenty. Atmosféra je víc než vtahující, takže můžeme jen doufat, že se povede chyby a zásadní bugy minimalizovat, protože by si tento projekt zasloužil uspět. Navíc v plné verzi hry čeká hráče dalších deset příběhových misí a další novinky.

Pro: otevřený svět ve velmi věrohodně a přímo nádherně zpracovaném hlavním městě, dobový vozový park, ozvučení, profesionální slovenský dabing, vtipnost, široká paleta zbraní

Proti: technická stránka hry plná extrémního počtu nehod, zabugovávání aut do sebe, chodců, nespolehlivá navigace, převracející se auta, padající lampy a mrtvoly na chodnících, záseky hry

+16

INDIKA

  • PS5 75
Indika je fakt divná.

Myslím Indiku jako hru a myslím Indiku jako jeptišku.

Z náhledů hry jsem moc nevěděl, co si mám o Indice myslet, a nevím to pořádně ani teď po dohrání. Jedná se o bizarní mix, který prostě neodkážu nikam zařadit. Při hraní se mi hlavou asi nejvíc honily vzpomínky na Stanley Parable. Velmi důležitým aspektem hry jsou totiž filozofické úvahy vypravěče, který se tentokrát pouští do kritiky církve a její stupidní ideologie. Myslím, že to je hlavním námětem Indiky - říkám myslím, protože opravdu netuším, co jiného by se touto hrou snažil básník říct. Mám totiž tolik otázek a prakticky žádné odpovědi. Shrnu tedy dojmy.

Hra má skvělou atmosféru. Alternativní verze prdelákova někde v Rusku je vykreslena podle mě dost věrně. Je naprosto nemožné poznat, jestli se v této bohem zapomenuté depresivní díře píše rok 1900 nebo 1980. Sníh, špína, bída a černoprdelníci, kam se podíváš. Rusko jak z praku. Vysoká úroveň grafického zpracování atmosféru výborně doplňuje, i když dojem občas kazí špatně navázané animace, velmi očividné kolize textur u obečení a tak dále. I přesto, klobouk dolů - náhodný kolemjdoucí by si mohl hru klidně splést s DLC z RE8. Celkový dojem ze světa, který je tak akorát uvěřitelný, ale tak nějak divně pokřivený a groteskní, se mi dost líbil... přirovnal bych celkový dojem k atmosféře Little Nightmares. Také zajímavá práce s kamerou a celková filmovost scén stojí za zmínku. Horší je to se zvukovým designem, narazil jsem často na různé glitche a velké výkyvy v hlasitosti. Také scény jsou občas divně střižené, nebo prostě v půli useknuté.

Herní náplň je asi tou nejdivnější částí. Opět se asi jedná o meta komentář k tématu náboženství a hraní videoher obecně, jinak si to nedovedu vysvětlit. Hra vás nechá sbírat body, odemykat upgrady, ukazuje levely, přehrává osmibitové zvuky... zatímco plníte vědro vodou. Zbytečné úkoly, z kterých nic nemáte.

Denní náplň naivně (ne)věřící jeptišky, která mrhá svým životem pro slepou víru.
Denní náplň hráče videoher, který plýtvá svým časem pro pár pixelů na obrazovce.

Ve hře budete řešit i adventurní hádanky, které jsou tak banální, až jsem se na nich zasekl skoro ostudně dlouho. Opět ani nemůžu posoudit, jestli na mě měly záměrně působit tak otravně a lacině.

Herní doba mezi 3-4 hodinami mi přišla naprosto adekvátní, i když hra skončila z ničeho nic a nechala mě překvapeně zírat na titulky s hlavou plnou otázek. Pokud o Indice můžu něco s jistotou prohlásit, tak to, že podobná hra tu ještě nebyla. Jedná se určitě o dobrý námět k zajímavé diskuzi v hospodě, ale zpráva, kterou chtěli autoři touto hrou poslat, zůstala podle mě doručená jen napůl.

Pro: Grafika, svět, délka hry

Proti: Zvukový design

+13

Hitman: Absolution

  • PS5 80
Hitman Absolution HD je remasterovaná verze původní hry z roku 2012, která byla součástí kolekce Hitman HD Enhanced Collection vydané v roce 2019. Přináší vylepšenou grafiku, vyšší rozlišení a plynulejší chod na moderních konzolích a PC. HD verze přináší vylepšenou 4K podporu, stabilních 60 FPS a vylepšené textury, což zaručuje mnohem lepší vizuální dojem. Světlo a stíny působí moderněji a animace jsou plynulejší. Přesto je vidět, že hra už má svá léta.

Hra sleduje Agenta 47, který se ocitá v komplikované situaci – musí ochránit mladou dívku Victorii, zatímco je na útěku před svou bývalou organizací ICA. Příběh je dost osobní a nabízí filmovou atmosféru. Přesto někteří fanoušci hru kritizovali, že se odchýlila od svého standardu. Já si každopádně hru užil i přes to, že mi příběh přišel trochu přitažený za vlasy, když si uvědomím, kdo nebo co vlastně Hitman je. Hitman Absolution se od tradičního sandboxového stylu předchozích her posunul k lineárnějším úrovním s více skriptovanými momenty. Přibyly nové mechaniky, jako Instinct Mode, který usnadňuje sledování nepřátel a umožňuje "předvídat" jejich pohyby. Dále pak zvýrazní důležité předměty v okolí nebo třeba i cíl, po kterém jdete. S vyšší obtížnosti se ale tento mód stává méně a méně dostupným. Ubývá čas použitelnosti a ani zpětné dobíjení není tak dostupné. Co se obtížnosti obecně týče, máme jich na výběr dost. Od easy až po purist pro opravdové nadšence, kde chybí jakákoli pomoc a musíte se soustředit pouze na své smysly. Samozřejmě nechybí možnost převlékání, což mi ale sem tam vyústilo v nelogickou frašku. 47 si buď nevzal třeba kuklu (Na co taky. Vždy je to holohlavý zabiják a úžasně zapadá mezi ostatní kolemjdoucí….) Popřípadě byl zahalen, ale NPC stejně poznali, že to jaksi není ten stejný pán, co před pár minutami. Zde bych vypíchl Hitman 3, kde tento neduh opravili. Když už jsem u těch negativ, zmíním ještě jednu věc, která mi hratelnost taky kazila. Je to systém checkpointů. Sakra, koho tohle napadlo? Nemožnost manuálního uložení. Navíc, pokud hru vypnete, checkpoint se nepočítá a vy začínáte hezky stejnou kapitolu. Senzační nápad….

Nejsem úplně fanoušek Hitmana. Já vlastně hrál jen úplně prvního Hitmana (do dnes si pamatuju ten hlásek stráží – „leave immediately“) a Blood Money. Hru jsem si ale opravdu užil. Bavila mě, dala mi to, co jsem čekal. Nic víc, nic míň. Některé mise byly náročnější a zejména v těch posledních jsem mnohdy spoléhal na náhodu, než nějaký plán. Těch 15 hodin bylo ale hraničních. Naštěstí jsem se „nepřejedl čtyřicetsedmičky“ a s chutí se pouštím do dalšího dílu. Zamrzí funkce checkpointů, nevybalancovaná AI (převleky) a občasné grafické glitche. Na druhou stranu potěšily detaily jako otrávení jídla / pití jedem nebo hození zastřeleného těla do fontány, kdy za pár okamžiků voda zčervenala a problém byl na světě.

Pro: Chytrý stealth, relativně hezký grafický kabát, komplexnost misí

Proti: systém checkpointů, nelogičnost v převlékání

+5

Medal of Honor

  • PS1 75
Celou sérii Medal of Honor jsem dlouhá léta míjel, i když jsem byl hráčem starších dílů Call of Duty. Někdy loni mě na původní hru z roku 99 nalákal článek oslavující 25 leté výročí a teď díky výzvě na ní přišel ten správný čas.

Graficky hra vypadá asi tak jak bych vzhledem k jejímu stáří čekal. Díky tomu jak je temná a hlavně díky dobré hudbě má však skvělou atmosféru. Promakané jsou taky různé animace umírajících nepřátel.

Příběh je vyprávěný krátkými filmečky spolu s texty před a po misi. Hráč se ujme role agenta americké SOS a vydává se na sabotáže slavných německým zbraní, ale i utajovaných základen.

Herně je hra lineární koridorovka. Kosíte zástupy nepřátel, kteří se občas nevhodně objeví přímo před vámi a máte k tomu takový tradiční výběr zbraní. Dvě mise(myslím že 2, trochu jsem ztratil přehled, jelikož mise jsou rozdělené na části)jsou však zajímavější a vydáváte se v nich za německého důstojníka a musíte si vraždou těch pravých důstojníků sehnat papíry a nevzbudit velký rozruch.
Jak už tu někdo psal, hra začne být bohužel ke konci až příliš těžká. Neustále jsem umíral kvůli tomu, že každý 3. voják měl panzerschreck a nebo se vám spawnul samopalník do zad.

Je to tedy opravdu stará hra se vším dobrým a špatným a hratelnost tady bohužel zestárla více, než třeba u Dooma. Za zkoušku ale určitě stojí. Můžu ještě dodat, že se dá solidně zahrát na PS Vitě a to s 2 analogy.
+7

Indiana Jones and the Great Circle

  • PC 85
Rozšírené herné univerzum Indianu Jonesa obsahuje viaceré známe podarené hry, no dobrých 20 rokov bola veľkými štúdiami prehliadaná. Až doteraz.

Bol som zvedavý, ako sa firma známa pre akčné hry popasuje s adaptáciou dobrodružných príbehov charizmatického archeológa a dopadlo to nadmieru skvelo:

Celú hru máte pocit, akoby ste hrali ďalší z filmov. Avízovaný first-person mi vôbec nevadil, fungoval tu výborne, a aj v bojových mechanikách MachineGames prekvapili; Indy nie je BJ Blazko, ale má k dispozícii množstvo každodenných predmetov s ktorými si môže pomôcť v štýle Krav Maga a do daného zasadenia sa hodia - stavebné náčinie na miestach vykopávok alebo rekonštrukcii - alebo sú filmovo vtipné – od panvíc zo zaschnutou šunkou, špinavé záchodové zvony, cez lapačky na muchy, až po metly a lutny.
A aby to nebolo málo, má aj svoj ikonický bič, ktorým sa dá brániť a funguje aj ako mechanika na exploráciu a riešenie puzzlov.

A keď vám všetko dôjde, stále môžete použiť päste, ktoré sa podarili (a to hovorím ako človek, čo nemal rád pästné súboje v Cyberpunku) – spočiatku sú menej účinné, ale keď si boj na blízko upgradnete a naučíte sa jeho nuansy v aréne, v neskorších mapách sú zbraňou sami o sebe – môj Indy používal palné zbrane minimálne (sú hlučné a prebíjajú sa pomaly), ale strašne ma bavilo zakrádať sa a omračovať ľudí všetkým možným naokolo.

Stealth systém je tu rudimentárny – postavy sú sprosté, majú malé zorné pole a stačí keď si čupnete, aby ste mali len polovičnú šancu, že vás uvidia, a to aj za bieleho dňa. Avšak pre mainstreamovú hru to zmysel dáva.

Rovnako puzzle sú uspôsobené pre mainstreamové publikum; na rozdiel od obtiažnosti umožňujú zvoliť len ľahkú a strednú možnosť, čo je ale výhra, lebo nikdy nie sú tak ťažké, že by vás vytrhli z hrania a museli ste sa plne sústrediť len na ich riešenie, ako napríklad aj na najľahšej obtiažnosti v remaku System Shocku.

Akonáhle som sa dostal do Vatikánu, udrel mi do očí leveldizajn, a po troche hrania mi doplo prečo: strašne mi pripomínal prácu Kingsala na Darkmode - schválne, stiahnite si ktorúkoľvek z jeho misii - to, ako pracuje s nasvietením a jeho schopnosť rozdeliť komplexnú štruktúru na uchopiteľné a vizuálne zapamätateľné celky, to všetko je aj tu. Nedalo mi to, tak som ho na fórach oslovil a spýtal sa ho, či na hre nepracoval (niektorí modderi sú aj profesionálni leveldizajnéri) - nie, ale potešilo ho to, lebo aj jemu sa leveldizajn hry páčil :)

Jediné, čo by som hre vytkol, je absencia ručného savu: hral som release verziu a prvá oblasť Vás naučí spoliehať sa na časté save pointy, ktoré sa ľahko pripravia v koridorovej oblasti, ktorou Vatikán je, no potom príšla Gíza, prvá otvorená mapa: často sa mi tam stávalo, že som plnil veci v inom poradí, než bolo zamýšľané autormi a mnohokrát ubehlo aj 15-20 minút medzi saveami – a ak ma nebodaj medzitým zabili, bolo otravné ju začínať odznova, najmä kvôli collectibles (jednoducho som si nepamätal, ktoré všetky som zobral a kde presne som ich našiel) – toto by šlo jednoducho vyriešiť, keby collectibles mali samostatný save a ak vás zabijú a loadnete starší save v tejto mape, stále by si pamätalo, že daný predmet ste už zobrali – podobne ako v Doom Eternal.

Druhým problémom boli regulérne bugy – niekoľkokrát sa mi stalo počas skriptovaných pasáží, že keď som loadol save uprostred questu, Gina sa mi bugla, prestala rozprávať, behala do steny a musel som loadnúť starší save – bolo frustrujúce, ak to nepomohlo a po niekoľkých pokusoch som vybral nejaký ešte starší a dúfal som, že sa to nezopakuje – to už daná pasáž dávno nebola zábavná a zvrhla sa na mechanické nasledovanie krokov, kedy som len mohol dúfať, že bug sa nespustí znova a budem môcť pokračovať.

Spoliehanie sa len na autosavy je opovážlivé, lebo funguje len vtedy, ak už je hra dobre odladená – čo pri vydaní nikdy neviete naisto zaručiť.

Možnosť savenúť si hru pred problematickým miestom, namiesto úmorného opakovania niekoľkých pasáží, než sa dostanete k tomu problematickému, by problém odstránilo.

To sú ale jediné vážne problémy, ktoré som s hrou mal ešte mi vadil otravný nevypnuteľný vignette pri zakrádaní sa, ktorý zatiaľ ani módy nevedia odstrániť, inak fičala skvelo a som milo prekvapený, že AAA hra dokázala vyjsť už pri release v takto stabilnom stave a plne dohrateľná.

Posledná vec bola nemožnosť ublížiť zvieratkám - ľudí v pohode môžete zastreliť a mŕtvola ostane na zemi, ale čoklík len zakňučí, zabehne za roh a despawnuje sa :D Keď sa mi to stalo prvý raz, myslel som, že len zabehol niekde za roh a čochvíľa sa vráti, alebo na mňa zákerne odniekiaľ vyskočí. A keď som ho po dlhom čase nikde nevedel nájsť, myslel som, že to bola chyba alebo sa niekde glitchol.

Až v Gíze mi doplo, že to je fičúra - keď nemajú kde utiecť, sadnú na zem a pozerajú na teba.


Collectibles ma bavili zbierať, lebo boli dostatočne rôznorodé a nebolo ich zbytočne veľa. Hra vám umožňuje načítať staršie mapy, čo je príjemné (najmä v úvodných mapách, kedy ešte presne neviete, ako zbieranie funguje, určite nejaké predmety zabudnete), i keď z príbehového hľadiska to nedáva zmysel v neskoršej časti hry je jeden jediný quest, kde to potrebujete a tento jediný mi tam nesedí – ja viem, že len chceli využiť mechaniky naplno, no Indy by zabil drahocenný čas cestovaním hore-dole po svete a nacisti by medzitým vyhrali.

Hudba sa ponáša na Williamsove motívy z filmov a v hre funguje, no samostatne si ju asi nepustíte. Hra má akurátnu dĺžku, je prestúpená mysterióznou, dobrodružnou atmosférou, kde som sa bál jedine toho hnusného hada v kalnej vode a z tej jeho echolokácie som mal husinu, a kde jediná vážna smrť je úctivo podaná a danej postave nikdy nevidíte do tváre.

Taktiež tajný koniec moc nenadchne – po tom, čo sa celú hru crckáte so zbieraním tých prapodivných proto-vibrátorov, z ktorých sa vykľujú kľúče, by som očakával čosi viac, než len niekoľkosekundovú potitulkovú scénu odkazujúcu na potencionálne DLC.


Indiana Jones a Circulus Magnum je milé prekvapenie, ktoré stojí za zahratie a nečudoval by som sa, keby sa teraz začali vo Vatikáne objavovať turisti, ktorí by chceli vidieť hrobku Obra alebo tajný vchod za Fontánou spovedí :)

Pro: scenár a atmosféra ako vystrihnuté z prvých 3 filmov, Troy Baker, dizajn puzzlov

Proti: absencia ručného savu, že collectibles nemajú samostatný save, že zvieratká nemôžeš zabiť (ale ľudí áno), slabý tajný koniec

+16

Vivat Sloboda

  • PC 50
Obvykle nepíšu krátké recenze o několika málo větách, ale zde udělám výjimku. Vivat Sloboda je hra, kde se vžijete do role taxikáře v dobách samotové revoluce na podzim roku 1989. Vaším vozidlem bude dobová Škoda zelené barvy. Hra je ovšem velice krátká a obsahuje jen dvě mise.

V první vezete zapřísáhlého komouše někam ke škole a poté trojici studentů přímo na místo protestů. Hra je předchůdcem a jakýmsi intrem pro hru Vivat Slovakia. Toto je patrné onou délkou a zejména vzhledem města. Jednak není dokončené, jeho struktury jsou často nezabarvené a spousta lokací nedostupných.

Co rozhodně potěšilo je radiostanice zachycující dobově protesty během vaší jízdy. Konverzace s oběma typy zákazníků je taktéž parádní, nebo jejich reakce na vaši nebezpečnou jízdu. No a v závěru vás čeká samotný protest, sice pouze formou komiksové grafiky, ale se zachycenými dobovými řečníky a se skutečnými zvukovými záběry.

Hra je poměrně rozbitá, chybí mapa města a vozidlo se ovládá velice toporně. Grafika oproti tomu vypadá jako z roku 2010. Je třeba vzít v potaz, že se jednalo o experimentální projekt vývojářů před jejich současným pilotním herním projektem - Vivat Slovakia.

Pro: vtipný projekt, kvalita radia, konverzace a závěrečný protest

Proti: velmi krátké, zastaralá grafika, bugy, toporná ovladatelnost

+12

Life of Delta

  • PC 75
Po prvním spuštění Života Delty jsem byl nadšený. Nelítostný svět robotů (a jak se později ukázalo, hlavně zvířecích mutantů a částečně i lidí) je přes své stinné stránky opravdu krásný, což má na svědomí především nádherné grafické zpracování. A ten zvláštní jazyk všech robotů i živých tvorů je taky super.

Jako malý robůtek Delta, kterého zachránil před sešrotováním o něco větší robot Joe, se vydám zachránit zase já jeho, protože byl za tento čin, porušující zákony místního totalitního režimu, odveden příslušníky zdejší pořádkové služby. Cesta to není úplně jednoduchá, ale také není příliš dlouhá a zvláště ke konci mi to přišlo zbytečně moc uspěchané. Postavy, které jsem při svém putování potkal, byly vesměs sympatické a ty krátké rozhovory a úkoly, co jsem pro ně plnil, jsem si užil.

Škoda pár chybek, které Deltě ubírají na hratelnosti a plynulosti. Při chození po lokacích hlavní postava ne vždy reaguje na první kliknutí, což zdržuje a mírně frustruje. Často se nedozvím, co se po mě přesně chce, respektive jak to mám provést, kam mohu a nemohu klikat a jak mám ovládat minihry. Na jednu stranu je dobře, že mě hra nevede za ručičku, ale menší postrčení by mnohdy neuškodilo. A ten konec? Jistě by se dal vymyslet daleko lepší.

Pro: Delta, herní svět, místní mluva, příběh, nehratelné postavy

Proti: hlavní postava občas nereaguje, nejasný postup při plnění úkolů a ovládání miniher, konec

+14

Trauma Team

  • WiiU 70
Čím více jsem v poslední době pořizoval exkluzivní hry na Wii a WiiU, tím více mě zarážela nutnost je hrát pomocí dálkového ovládání s nunčakem, tím spíše pak v případě JRPG, kde jednoznačně preferuji hraní na gamepadu (jako v případě Xenoblade Chronicles X). Ovládání zaměřovačem na dálku se mi totiž zdá silně nepraktické, nepřesné a překvapuje mě, jak velké množství her tuto vymoženost vyžaduje bez možnosti ono ovládání jakkoliv přepnout.
Zamyšlení nad ovládáním mě tedy postupně dovedlo k momentu, kdy jsem si říkal, pro které hry se to vlastně aspoň trochu hodí – načež jsem narazil na tuto pozapomenutou sérii na Wii/WiiU a všechny její hry jsem si pořídil. Poté jsem však zjistil, že předchozí díly hned z několika různých důvodů hrát vlastně nechci, a tak jsem selektivně skončil právě u vylepšeného finálního dílu Trauma Team.  

Ve zdravotnictví se nepohybuji, takže netuším, jak moc reálné jsou zákroky vyobrazené ve hře, pokud tedy pominu příběhové zvraty typu nově objeveného viru nebo odstraňování napadené tkáně kdesi hluboko v dutinách střeva za pomoci jakéhosi endoskopického švýcaráku (s nadsázkou). Další věc je, že vnitřnosti jsou ve hře barevně krásně čisté a odlišené, zatímco v reálu si je představuji jako šedou čvachtavou hmotu.  

Samotné chirurgické zákroky (ve 3D) tvoří jádro hratelnosti, nicméně s ohledem na profese různých členů Trauma týmu jsou operace nahrazené například přímo detektivní prací při diagnostikování nemoci pacienta (vyslýchání, stetoskop, analýza různých výsledků či snímků těla), anebo rovnou vyšetřování vražd s průzkumem místa činu, klasickým spojováním stop nebo dedukcí.
Hned první postava v nabídce kampaně je záhadně schopný chirurg, který si odpykává doživotní trest ve věznici a operace slouží ke snížení trestu. Pak jsou tu tací jako ortoped s tajným druhým životem superhrdiny, uštěpačná záchranářka, japonská šinobi praktikující endoskopickou chirurgii, doktor diagnostik a forenzní specialistka (která dokáže nadpřirozeně zaznamenat poslední slova zavražděného).

Jejich příběhy vyprávěné na začátku a na konci každé mise v kampani jsou vyobrazené formou spíše laciné vizuální novely s komiksovými okny, což mě tedy nijak moc nezaujalo, ale aspoň jsou zhruba z 90 procent namluvené (hrál jsem US verzi, kde samozřejmě chybí japonština, takže dabing se k postavám často vůbec nehodí. Například bytostně nesnáším, když malého kluka dabuje dospělý muž kolem 30-40 let).

Možná bych měl navrch zmínit, že na spuštění mimo-regionálních her je třeba mít hacknuté Wii/WiiU, ale to už je dnes samozřejmost (tato hra nikdy nevyšla v Evropě).  

Chirurgické zákroky jsou všeho druhu. Odstraňování nádorů skalpelem, vypalování skvrn laserem, odsávání tekutin a krve, zašívání ran, vyřezávání umělé kostní náhrady, spravování zlomenin, vrtání a upevňování kostí pomocí šroubů, píchání injekcí, dávání transfuze, zavádění dýchací trubice zvnějšku kamsi do proraženého krku, pilotování endoskopické sondy (naštěstí jsem přitom nenarazil na nic nekalého v protisměru), dezinfikace gelem, odstraňování cizích předmětů a podobně… prostě zhruba to, co si běžný člověk představí pod slovem operace a já se musím přiznat, že mi z toho kolikrát nebylo zrovna příjemně.
Na druhou stranu musím uznat, že to dálkové ovládání zmiňované na začátku se pro hru tohoto typu vyloženě hodí a docela mi to osvěžilo jinak jednotvárné herní prostředí, i když i tak nemohu o sobě tvrdit, že bych byl kdovíjak schopný chirurg (spíš naopak). Než jsem si na to trošku zvykl, tak jsem prohrával jednu operaci za druhou množstvím chyb v důsledku nepřesnosti a pomalosti, a nevšiml jsem si, že mohu chyby a timer vyrovnávat injekcemi nějakého životabudiče. Naštěstí je hra vcelku smířlivá, takže i v případě game overu se dá pokračovat dál z přerušeného momentu (hrál jsem na nejsnazší obtížnost), což prý v minulých dílech nemilosrdně není.  

Hra funguje jako velmi unikátní experiment z lékařského prostředí s neotřelým ovládáním. Operace jsou očividně zjednodušené a obtížnost tu naštěstí není nijak vysoká. Hráč postupně odehrává kampaň za každou ze šesti postav Trauma týmu nemocnice Resurgam. A jak to tak bývá, dochází k různým krizovým situacím.
Někdy je to opravdu vyhrocené, třeba když dávám první pomoc mnoha zraněným, kteří jeden za druhým kolabují a sotva stabilizuji stav jednoho, tak hned přibudou další tři. Oproti těmto krátkým misím pak vyčnívá vyšetřování vražd, kde se mi jedna mise může roztáhnout i na hodinu a půl či dvě v důsledku důkladného analyzování vzorků, nahrávek, výpovědí, stop a dedukcí.
V závěru se pak všechny postavy spojí v jedné společné kampani, o níž raději nebudu nic psát kvůli spoilerům. Obecně však scénář působí přinejlepším průměrně. Trochu mu to kazí některé prvky klišé.
Dohrání hry mi trvalo asi 38 hodin a i když těžko mohu hru doporučit, jsem rád za tuto zajímavou zkušenost.  

Herní výzva 2025 – 5. Dohraj hru, ve které hraješ za postavu vykonávající reálné povolání 20. nebo 21. století. 

Pro: Operace; unikátní zážitek

Proti: Západní verze pouze v USA; dabing; scénář nic extra

+10

High on Life

  • PS5 80
Viděl jsem první dvě série Ricka a Mortyho a líbily se mi hodně. Takže jsem očekával, že humor High on Life mi sedne, takže byla spíš otázka, jak na tom bude zbytek hry. A ona je to i z hlediska hratelnosti velmi zábavná akce.

Samozřejmě prim hraje humor a neustálé povídání ukecaných zbraní z rasy Gatlianů. Někomu může přijít nekonečné žvatlání arsenálu otravné, mě ale bavilo po celou hru. High on Life ale má i další humorné postavy i místa a obsahuje také docela slušné množství vtipných detailů.

Zbraně nejsou ale jen ukecané, ale popravdě i dost povedené z hlediska gunplaye. Každá z pětice je jiná, krásně se doplňují a střílení z nich je zábava. Zbraní je tedy sice jen pět, z toho jedna až ke konci, ale vzhledem k délce hry to úplně stačí i díky tomu, že každá z nich má dva mody. Plus je zde i skromné množství upgradů.

Povedené jsou i světy, do kterých se v rámci plnění misí podíváme. Také jich je sice jen pár a zpětně se do nich vracíme, ale jsou docela propracované a třeba lokace planety Port Terrene se mi líbily hodně a považuji je za nejzábavnější.

Příběh je v jádru jednoduchý, drogový kartel G3 napadl Zemi, lidstvo zotročil, protože jsou tou nejlepší drogou ve vesmíru. Hlavní hrdina hry během chaosu při útoku mimozemšťanů nachází Kennyho, Gatliana, který mu v rámci budoucí spolupráce přesune jeho celý barák i se ségrou (která je úplně boží, tuhle postavu jsem si zamiloval, a to i díky dabingu) na planetu Nova Sanctus, odkud se vydáváme lovit bossy z kartelu G3. Dokud nezničíme toho posledního. A u toho tak trochu dávat pozor na ségru. A na Genea. Nesmíme zapomenout na Genea.

No je to dobrodružství, které stojí za to si zahrát, pokud vám sedí humor Justina Roilanda a máte rádi bláznivé střílečky. 

Jo a to kolo nespouštějte z očí, odměna pak stojí za to :P
+20

Guardians of the Galaxy: The Telltale Series - Episode 5: Don't Stop Believin'

  • PC 70
Hodnocení se vztahuje na celou sérii.

Z dosavadních Telltale her, co jsem prozatím odehrál, jednoznačně nejslabší titul, ale pořád příjemné odlehčené akční dobrodružství, které potěší každého fanouška Strážců galaxie a zlaté éry marvelovek, která je už dnes nejspíše nenávratně fuč.

Kdo už něco od Telltale odehrál, tak přesně ví, co může zde očekávat. Interaktivní film, kde se střídají svižné filmové sekvence s těmi lehce explorativními, kde tempo naopak zase na chvíli zpomalí. Za mě to vždycky fungovalo a i nadále funguje dobře. Kromě možnosti se na několika málo místech odlepit od země za pomocí trysek se tu z hlediska hratelnosti absolutně nic nemění.

Příběh samotný nekopíruje MCU, ale spíše se inspiruje komixy a přináší další alternativní příběh. V multiverse éře nic neobvyklého. Samotný příběh je ovšem prostinký a to i na poměry marvelovky a jeho vyústění mě trochu zklamalo. Hodně to ale vyvažuje writing dialogů, postavy a chemie mezi nimi. Ačkoli jsou postavy a jejich vztahy pojaty oproti filmové adaptaci mírně odlišně, a to nejen vzhledem, vzájemné interakce a jejich souhra v dialogových scénách a choreografie v akčních sekvencích funguje obdobně dobře jako ve filmu. Tomu dopomahá i nadupaný soundtrack, který klíčové akční scény doprovází.

Zároveň si ale nelze nevšimnout, že je hra i navzdory silné stylizaci technicky poněkud zastaralá. Tváře postav nevyužívají technologii motion capture a jsou až příliš mechanicky tuhé. Stejně podivně působí i režie některých scén, kdy tvůrci jako kdyby neuměli nebo nedokázali udržet filmové tempo. A působí to... toporně. Nevím, zda je to jenom odfláklé nebo je to dáno technickým omezením starého enginu, ale každopádně to u takto akčního dobrodružného vyprávění postaveného na choreografii a načasování bije do očí více než třeba u dramatičtějšího a tedy pomalejšího The Walking Dead.

Ale jinak jsem se slušně bavil. Epizody nejsou dlouhé, rychle odsýpají, Drax hláškuje o sto šest a lokace se neustále mění. Volby tu jsou opět spíše kosmetického rázu a příběh se skrze ně příliš nevětví, ale upřímně, tohle mi u telltalovek nikdy moc nevadilo.

Pro: odlehčené vyprávění, tempo, humor, hudba a choreograficky promyšlenější akční sekvence podbarvené rockovými fláky

Proti: slabší příběh, zastaralost enginu a jeho technická omezení, drobné grafické glitche (často při preskoku mezi scénami)

+10

Days Gone

  • PS5 75
Taaak, konečně dohráno. No to teda bylo peklo. Takhle dlouhou a táhnoucí se hru jsem dlouho nehrál. Ale ne vše bylo tak hrozný, to zas musím uznat. Pojďme se na to podívat.

Co už jsem zmínil, tak obecná délka hry, výplně misí. Bože, proč? Klasický problém u open worldu, prostě tu máte fakt strašnou hromadu misí, které se opakují, jsou táhnoucí, strašně nudný a obecně to absolutně nebaví. Jasně a teď je ta otázka, proč jsi to vůbec hrál?

No protože příběh je naprosto skvělý a hrozně mne bavil a strašně mne zajímalo, jak to dopadne. Postavy jsou fakt dobře napsaný a bavila mne jejich společnost a celkově svět je zajímavý. Ale právě ten příběh dostal grády až tak v polovině, kdy to fakt nabralo velký obrátky a začal se rozjíždět dost zajímavý kolotoč všeho. A to bylo na tom opravdu zábavný.

Co musím ještě zmínit tak ještě jsem se nesetkal s tak špatně zahranou hlavní postavou a nadabovanou. Když má Deacon mluvit normálně tak mluví jak kdyby chtěl zabít celý svět, když má být naštvaný tak mluví tak potichu, že máte vše nastavený na tak vysokou hlasitost, že po skončení jeho monologu vám vyskočí mozek z hlavy díky hlasitosti. Když jede na motorce tak do toho tak řve, že jsem měl úplnou averzi na to a dycky jsem se bál na tu motorku sednout.

Ale jinak ostatní postavy jsou naprosto skvělý a tam jsem se nesetkal s žádným problémem. A obecně jízda na motorce a celková ovladatelnost byla naprosto v pohodě. Klasický problém s kamerou tu samozřejmě je, ale na to už je člověk zvyklý z jiných her.

Jinak ale celkové zpracování je fakt dobrý. Grafika je nádherná a ten remaster fakt nechápu. Já hrál původní verzi na PS5 a vůbec mi nepřišlo, že by hra potřebovala vyleštěný grafický kabátek, úplně bez problémů se dá hrát.

A co se týče mého doporučení tak pokud si chcete užít opravdu x hodin ve světě se zombíky a různými dalšími magory, tak za málo peněz toho dostanete opravdu dost a ještě ke všemu i dost zajímavý příběh. Ale já už se za Deaconem nevrátím, ale třeba ostatní to vezmou za mne.

Pro: filmovost, nádherná grafika, příběh, cut-scény, celkové zpracování, velký svět, rozmanitost úkolů, vedlejší postavy, nízká cena

Proti: strašně dlouhá hra, hrozně se to táhne, děláte spoustu úkolů pořád dokola, dabing hlavní postavy, spoustu klasických problémů s kamerou jak je u open world her zvykem, příběh se opravdu rozjede až v půlce hry

+12

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 85
Pokračování, ve své době rozhodně nadčasovĕ zpracované střílečky s nevídaným bullet time modem, Max Payne mě dlouho míjelo a dostal jsem se k němu až po více než 20-ti letech od dohrání dílu prvního. I tentokrát se policejní detektiv s tragickou minulostí vydává do ulic New Yorku s touho vyčistit podsvětí a zapomenout na smrt rodiny. Není na to sám, později se k němu stará známá Mona Sax z předchozího dílu, bývalá to tanečnice ze strip klubu, ze které se stala asasínka a za kterou i malou část hry odehrajete.

V podstatě se pokračuje v osvědčeně zavedené kvalitě jedničky – což znamená slušný příběh s temnou atmosférou a výborné hudební podbarvení, samozřejmě nesmí chybět působivě krvavé fatalitky. Bullet time doznal vylepšení, kdy se dá spustit mód ve kterém Max dramaticky zatančí kolem dokola s vytasenými kvéry.

Za mě spojenost, návrat do světa mstícího se přízraku se povedl, jen ten rozsah mohl být větší, za pár hodin jsem to prosvištěl jako nic. Samozřejmě v rámci objektivity je třeba přiznat, že grafika už je dneska trochu úsměvná, ale hra táhne a baví, takže doufám, že  čas dovolí v brzké době i trojku – tady rozhodně zase nadprůměr – 85 %
+17

Split Fiction

  • PS5 80
Kdyby se mě před rokem někdo zeptal, jakou hru od Hazelight studios si má zahrát jako první, řeknu jednoznačně: It Takes Two. Teď, po dohrání Split Fiction, na stejnou otázku odpovídám jednoznačně: It Takes Two.

Na další hru od Josefa Farese jsme se s manželkou upřímně těšili, i když první trailery na mě pravda moc dojem neudělaly. Fantasy a sci-fi? Nebude to brutální klišé? Ano. Je to brutální klišé - draci, obři a lesy? Yep. Roboti, lasery a vesmírné stanice? Samozřejmě. I když dobře odladěná core hratelnost z It Takes Two podle očekávání nezklamala, světy Split Fiction bohužel působí jako slabý odvar všeho, co jsme už milionkrát viděli. A teď nemluvím o různých referencích a situacích přiznaně půjčených z různých popkulturních zdrojů. Myslím tím dvě hodiny dlouhou příběhovou linku, která působí jako lidl Mass Effectu, nebo dvouhodinou odbočku do lidl Dragon Age. I když nás hra i tak bavila, postupně nás ubíjela svojí délkou, linearitou a všeobjímaícím pocitem, že "tohle jsem už přece někdy hrál...". Malými ostrůvky naděje jsou "side stories", kde si z hlavní příběhové linie odskočíte na pár minut do krátké povídky. Ty jsou více či méně originální, diverzní, přiměřeně dlouhé, zábavné a hlavně vtipné. Všechno narozdíl od hlavní příběhové linie. Pamatujete ty otevřené lokace v It Takes Two, kde jste si mohli odpočnout od hlavního příběhu a dělat chvilku jen hovadiny? Tak ta je ve Split Fiction jen jedna, a navíc jako součást side story. Hlavní příběh je lineární, poměrně vážný a vtipné situace si můžete tak maximálně vytvořit sami.

Pokud jde o herní mechaniky, ve Split Fiction je jich logicky mnohem víc, než tomu bylo v It Takes Two... hra je přece jen snad dvakrát delší. Na druhou stranu, nevybavuju si ani jednu, která by mě jakkoliv zaujala. Tím, že se jedná buď o sci-fi vychytávku, nebo fantasy kouzlo, mi na nich nepřišlo nic atraktivního. Například kladivo s hřebíky nebo magnety z It Takes Two, ty si pamatuju doteď, protože jsem je předtím nikdy neviděl. Hackování a létání na dracích? Ale notak...

I když zaznívá hodně kritiky, musím prostě vzít hru na milost a přiznat si, že v podstatě neexistuje konkurence, a tak i přes všechnu tu obyčejnost Split Fiction, jsme se manželkou bavili a rádi si zahráli další dobrou kooperační hru. Jsem jen trošku zklamaný, že podle mě Hazelight netrumfli vlastní laťku, a o to hůř mi nakonec pasuje celkem dost dobrá hra.

It Takes Two jsme dali během let několikrát znova. Split Fiction rozhodně po druhé hrát nebudeme.

Pro: Hratelnost, kooperace, příběh, side stories

Proti: Zasazení, konec hry (je nesnesitelně roztahenej....)

+12

The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone

  • PC 100
Opet, prichazim az trestuhodne pozde k vytecnemu skvostu, ktery zde popisuji o hodne lepe a detailneji ostatni.
Plne doporucuji vsem, komu se W3 libil.
A za me osobne, muzete zahrat i predtim nez dohrajete hlavni dejovou linku.

Datadisku, jehoz hlavni dejovou linku jsem hral jednim dechem a nemohl jsem se odtrhnout jen abych po dohrani si musel naopak chvili dat cas na sebrani myslenek.

Pro samotny otevreny svet datadisk pridava par tezkych lokaci pro postavy na vyssi urovni a tedy vam, alespon z pocatku, pripomene co to znamenalo bat se monster.
Pro ty, kdo se zase topi v penezich z puvodni hry, da zajimavou prilezitost jak penize vyuzit.

Pro: pribeh, rozhodnuti

+7

Observation

  • PS5 90
Hned ze začátku můžu říct, že tohle pro mě bylo velký překvapení. Upřímně po třicítce čím dál častěji podobný hry vyhledávám a zjistil jsem, že je čím dál těžší na to narazit - hru co se pohybuje někde mezi interaktivním filmem a hrou s tím, že to pořád je spíš hra než film. Cutscény prokládaný různými puzzly a i určitá možnost pohybu hráče po lodi, i když ovládá "pouze" AI software. Velmi cinematický zážitek umocněný tím, že ovládáme lodní AI (což dělá titul i velmi aktuálním) a ostatní postavy na naše kroky reagují. Užil jsem si tenhle zážitek moc a v podstatě jsem to sfouknul za dva večery, ač to až tak krátké není, někam k 8h se herní doba dostane. Zase - před pár lety bych to označil za naprosto normální strávit za dva večery 8h ve hře, ale bohužel se člověk v jeden moment přehoupne do doby, kdy si jen tak 4h na hraní vyhradit nemůže :).

Tenhle komentář není moc strukturovanej, ale v podstatě mi přijde nejlepší věc, jak Observation zhodnotit je to, jednoduše vypustit tu emoci, co to v člověku vzbuzuje, a nemluvit o ničem konkrétním, protože u takhle cinematicky a příběhově zaměřený hry je těžký něco neprozradit. Atmosféra je celou dobu tajemná a v příběhu je poměrně hodně zvratů, takže to nutí člověka neustále pokračovat, fakt jsem měl problém to vypnout, zkrátka chtěl jsem vědět, co se bude dít dál.

Snad jediná věc, co zážitek trochu kazí jsou grafické bugy, na které jsem narážel. Nijak nerozbijí ani neomezí hratelnost, ale postavy prostupující zdmi a předměty kazily jinak moc hezky vypadající prostředí. Hudba a zvuky atmosféru skvěle dokreslují a v tomhle případě bych doporučoval hrát se sluchátkama.

Kromě poslední výtky to byl ale moc fajn zážitek a rád uvítám doporučení na podobně fungující hry :)

Pro: hluboký cinematický zážitek, chytré nepřímé "ovládání" postav skrze AI, atmosféra a zpracování lodě a vesmíru

Proti: občasné grafické bugy

+6

Buckshot Roulette

  • PC 85
Hra má zajímavou a originální premisu. Hrajete ruskou ruletu se soupeřem. Oba dostáváte nahodile předměty, které vám můžou různě pomoct. Jejich zakomponovaní je dost nápadité. Solo část se dá dohrát poměrně rychle. Největší kouzlo je v online multiplayeru. Hraní se skutečnými hráči dává hře správný šmrnc. Vizuální styl působí poměrně jednoduše, přesto je lákavý pro oči a ke hře se skvělé hodí. Co k hře ještě víc pasuje je soundtrack, jenž grandiózně doplňuje klub, kde se o na ruská ruleta odehrává. Celkově zajímavý kousek. Sice nezabaví nějak šíleně dlouho, ale ukazuje skvělé sílu a kreativitu Indie her.

Pro: Nápad, kreativnost pomocných předmětů, vizuál, soundtrack, mulťák

Proti: Kratší sólo mód, někoho v určitých modech může štvát silný faktor náhody

+6

Avowed

  • PC 70
Hru jsem koupil a nainstaloval asi den po vydání. Dohrát hru včetně skoro všech vedlejších questů (vyjma dvou, v jednom případě jsem se moc rychle posunul v příběhu a ve druhém jsem quest rozehrál tak, že měl jen jeden možný konec, který se mi nelíbil) mi zabralo necelých 63 hodin. Moje pocity z hry jsou rozporuplné, ale rozhodně nechápu ten hype, který to mělo hned po vydání.

Kdysi jsem napsal o The Outer Worlds, že je to jedna z nejslabších her, které jsem kdy dohrál do konce. Byť je Avowed z úplně jiného žánru, podobnost práve s The Outer Worlds je značná. Ale objektivně je Avowed o něco lepší.

Za celou dobu mi hra ani jednou nespadla, ani jsem nenarazil na žádný bug, který by mi třeba znemožnil pokračovat v příběhu. Po technické stránce jsem se akorát občas potýkal s problémy se sbíráním předmětů (spíše výjimečně) a jednou jsem se glitchnul do textury (de facto svojí vinou, když jsem se snažil proskákat zkratkou). Z tohohle pohledu bylo docela příjemné hrát po delší době hru, která je hned v den vydání v takovém technickém stavu, že je de facto bez bugů. Ale je teda smutný, že je to v dnešní době něco, co vůbec stojí za vypíchnutí.

S AI už to bylo trochu slabší. Během bojů se nepřátelé občas prostě jakoby zasekli na místě a přestali bojovat, čímž se z nich stal snadný terč. Některé bojové dovednosti fungovaly zvláštně, tam už bych nějaké bugy asi našel (tedy jestli to nebyl záměr a pokud ano, tak díky, nechci).

Co mě sralo neskutečně byly běžný NPCčka. Svět se jmenuje The Living Lands a paradoxně aby člověk nějaký Living NPCčko pohledal. V tomhle smyslu se hra nachází na úrovni her nejméně o 10, spíš 15 let starších. Drtivá většina "neherních" NPC (= ten komparz, se kterým nemůžete nijak interagovat) jen tupě sedí nebo stojí (mnohdy i na nelogickým) místě a tupě čumí před sebe. Maximum, co jsem zaznamenal, byla (velmi špatná) animace zametání koštětem na místě. Hned na kraji prvního města jsem z tohohle měl velmi nepříjemný flashbacky právě s The Outer Worlds.

Hrál a dohrál jsem oba díly Pillars of Eternity a přiznám se, že si nepamatuju tvorbu postavy, ani velikost družiny. Nicméně tvorba postavy mě v Avowed nijak zvlášť neoslovila. Sice můžete být klidně válečník, který metá firebally, ale pro mě tahle volnost bez nutnosti specializace paradoxně ubírá trochu z kouzla starých RPGček. Co mě vyloženě mrzelo, že si nemůžete udělat klsický rogue build, který by vám dával výhodu v podobě páčení zámků a odstraňování pastí. Tyhle schopnosti máte totiž automaticky, bez ohledu na build.

Rekrutovatelný NPCčka taky nejsou žádná sláva. Je jich málo a rekrutujete je automaticky příběhem. Nejste vůbec postaveni před žádnou volbu koho rekrutovat a koho ne z důvodu nějakých přesvědčení. Pouze se rozhodujete, která NPC si vezmete s sebou a která necháte v táboře. Přičemž nejde s sebou NPCčka nevzít. Některé navíc mají zvláštní schopnosti, které vám umožňují dostávat se do skrytých lokalit, přičemž v jednom případě tu schopnost nedokážete sami nahradit. Pokud chcete pořádně prozkoumávat mapu, tak od jisté chvíle máte de facto jedno NPCčko dané.

Příběh sám o sobě neurazí, nenadchne. Prozkoumávání světa je docela zábavné, byť umístění některých itemů, zejména truhel není moc logické (opět podobnost s The Outer Worlds). Na druhou stranu možnost skákat po střechách a občas najít nějakou cetku v ptačím hnízdu byla docela příjemným zpestřením běžného prozkoumávání světů.

Graficky mi hra přišla taky v pohodě. Mizerná ale byla optimalizace pro rozlišení v poměru 32:9. Smutný je to zejména proto, že se autoři vyloženě chlubí podporou 21:9, přičemž až do teď jsem neměl problém s žádnou hrou, která neuváděla ani podporu 21:9. V mým případě se ta bídná optimalizace projevovala efektem "rybího oka" u stojících postav, které stály pár metrů předemnou. Když jsem se k nim otočil bokem, začal se naprosto nesmyslně měnit perspektiva a najednou to vypadalo, že nestojí pět metrů přede mnou, ale jsou nalepení těsně na mě. Žádný nastavení FOV ten problém nebylo schopný vyřešit.

Sečteno podtrženo, je to docela zábavný, ale je dost odvážný nazývat to AAA titulem. Je to ve skrze průměrná hra, přičemž nastavená cenovka při vydání (69,99 € standard edice) rozhodně neodpovídá kvalitě. Doporučuju si zatím zahrát něco jinýho a počkat, až bude hra ve slevách. Nebo mrknout na Game Pass.
+17

Scorn

  • PC 75
Scorn je hra inspirovaná z pera H. R. Gigera a Zdzisława Beksińského. Prvně jmenovaný vlastně duchovní otec filmové série Vetřelec.
A je to tam opravdu znát, hra je svojí originalitou, atmosférou opravdu jedinečná a nikdy jsem nehrál podobnou hru.
Hra ve které musíte projít různé pasáže a vyřešit vždy nějakou hádanku abyste mohli jít dál a tu a tam nějaké to nechutné stvoření, kterému se nejlépe vyhnout, či v nejhorším případě (a tomu se často vyhnout nedá) je zastřelit.
Ano, čtete správně, ve hře máte i zbraně nebo něco na ten způsob.

Fakt nevím co více na hře hodnotit, ale určitě těm co ještě nehráli, můžu doporučit. Hrou si musíte projít abyste pochopili, teda jestli je vůbec co, protože příběh se vůbec popsat nedá, to si prostě musí každý zahrát sám.
+3 +4 −1

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 100
Mnozi napsali jiz mnoho chvaly a tedy jen stvrzuji, skvost a nutno pro fanousky Zaklinace nebo fanousky RPG.

RPG system hry se mi v prvnim okamziku nezdal zajimavym, ale postupem hry jsem si ho zamiloval.

Vlastne ten svet mi prisel tak realisticky, ze jedine co me tam obtezovalo bylo par nerealistickych prvku (jako treba podpadky Ciri nebo obeseni kostlivci).

Pro: budovani sveta, pribehove linky, nutnost volit mensi zlo

Proti: nic podstatneho

+8