Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Jurassic World Evolution 2

  • PS5 75
Herní výzva 2024 #8: Cesta do Pravěku

Hned na úvod musím říct, že strategie nehraji příliš často a už vůbec ne na konzolích, jelikož mi ta kombinace tohohle žánru s gamepadem nikdy moc neseděla, nicméně hra byla zdarma v rámci PS Plus a jakožto velký fanoušek Jurassic Park: Operation Genesis jsem se rozhodl dát tomu šanci. Byl jsem příjemně překvapen.

Celá hlavní kampaň je taková dá se říct na rozjezd, jsou to poměrně krátké scénáře s jednoduchými úkoly, které ale připraví hráče na Chaos theory, což je 6 výrazně delších kampaní, každá inspirovaná jedním filmem z obou trilogií Jurassic Park a Jurassic World. Ty jsou mnohem zajímavější a mně přišly daleko zajímavější, už jen protože jsou tam využity modely dinosaurů inspirované konkrétními filmy, a tak T-Rex v první kampani vypadá stejně, jako T-Rex z původního filmu z r. 1993. V pozdějších fázích každé kampaně se trochu začne projevovat nevýhoda ovládání hry na gamepadu. Až je park rozšířen prakticky přes celou dostupnou mapu, orientovat a pohybovat se po celém parku a managovat veškerou agendu je zkrátka na dlouho a trochu krkolomné. Asi to nešlo o moc lépe vyřešit a neberu to úplně jako výtku hry, ale zkrátka s takovým omezením se musí při hraní podobné hry na konzoli počítat. Je to díky tomu pak místy frustrující a musel jsem hru častěji pauzovat, abych byl schopen všechny kroky provést. Může to být ale částečně i mojí nezkušeností a neschopností hrát podobnou hru na konzoli.

Graficky vypadá hra velice dobře, jednotlivé filmové trilogie jsou od sebe pěkně rozlišeny odlišnými modely budov i vzhledem parku. Modely dinosaurů jsou detailní a logicky je vidět obří skok od původního Operation Genesis, který jsem zmiňoval na začátku komentáře a vyvolávalo to spoustu nostalgických momentů při vypuštění velociraptorů, či t-rexe do výběhu. Nostalgicky výborně funguje i hudba, která je taktéž inspirovaná původními notoricky známými melodiemi a všechno dohromady působí velmi věrně a příjemně. Licenci hra ždímá co to jde, ale herce na nadabování nesehnali, takže sice mluvící postavy mají tváře, odpovídající hercům z filmů, mluví je už ale jen dabéři, kteří se je snaží napodobovat. Bez toho bych se asi klidně obešel a mohli použít rovnou jiné herce, ale jelikož to není úplně podstatná část hry, není to nijak zásadně rušivé.

Kdyby vyšlo pokračování raději bych se ho ujmul na PC namísto konzole, ale když odhlédnu od diskomfortu, který mi tenhle způsob hraní Jurassic World způsobil jedná se o velmi příjemnou záležitost, která ve mně vzbudila větší zájem o strategie a zřejmě to nebude jediná, ke které se tenhle rok dostanu.

Pro: grafické zpracování světa a dinosaurů, perfektní hudební doprovod, skvělé Chaos Theory kampaně

Proti: použití herců z filmové předlohy ovšem s dabéry, které původní herce jen připomínají

+5

Shadow of the Colossus

  • PS5 --
Opäť jedna z tých všeobecne milovaných hier, ktorá mi vôbec nesadla. Graficky je veľmi pekná a námet tiež neznie zle. Lenže ovládanie je vskutku mizerné, krkolomné (vyštverať sa na Colossa chce naozaj nervy zo železa, jazda na koni je tiež solídne peklíčko) a systém boja ma teda vôbec neoslovil.

Tunajší svet je navyše úplne prázdny, preto príliš nechápem, prečo hru autori koncipovali ako rádoby open world. Keďže som neporazil ani len prvého Colossa, tak nehodnotím, ale tých niekoľko desiatok minút, ktoré som s hrou strávil, som skôr nadával, než sa bavil. Vracať sa k nej zrejme nebudem...

Pro: grafika

Proti: prázdny svet, ovládanie

+5

House Flipper 2

  • PS5 85
Na pokračování od polského studia Frozen District jsem se velmi těšil, proto lze opomenout opožděné vydání pro konzole. Důvodem byl větší časový úsek pro jednotlivé optimalizace a zde svoje slovo dodrželi.

Opět se dostáváme do role House flippera, tedy v řeči běžné populace, obchodníka a renovátora domů za účelem jejich zpeněžení. Jak již název naznačuje, dostaneme opravdu do písmene čistý simulátor, ve kterém nebude chybět bourání, malování, uklízení, čištění či prodej nepotřebných věcí.
Obdobně jako v prvním díle i zde dostáváme sérii zakázek skrze e-mail, novinkou však je následná komunikace se zákazníkem pomocí mobilního telefonu, kdy často dochází k zadání nepovinného vedlejšího úkolu, příkladem je nalezení ztraceného diáře.
Každá z našich činností se opakováním dá vylepšovat skrze "strom dovedností". Novinkou v tomto ohledu je flipperovo oko, které slouží k označený předmětů, které musíme vyčistit, prodat nebo uklidit. Díky oku již nedisponujeme minimapou zobrazující nedokončené plochy.
Pokud jde o menu úkolů, to lze otevřít pro jednotlivou místnost pouze pokud se v ní nacházíme, tudíž se složitěji dohledávají místnosti, které musíme dokončit.
Systém dokončení již není tvořen procenty, ale je odstupňován systémem hvězd, a tak lze dokončit zakázku s pouhou jednou hvězdou, avšak to má za následek ponížení vydělané částky.
Z činností je novinkou možnost propojení světel s námi vybraným spínačem.

Vyjma plnění zakázek je zde i možnost pořízení domu a jeho kompletní renovace a následný prodej. Čím je renovace náročnější/nákladnější, tím více peněz dokáže generovat.
Další činností mimo hlavní zakázky je sestavování jednotlivých produktů, které již není v samotné hře, ale je tvořeno mini hrou mimo hlavní úkoly. Úkoly mají tři hvězdy: první - dokončení samotného výrobku, druhá hvězda - při sestavování dosáhnutí všech komponentů na úroveň dobrá a perfektní, třetí hvězda - dokončení do stanoveného času. Tak nás čekají od poliček, přes komod, sprchového rohu až po šatní skříň.
Jednotlivé produkty se člení dle obtížnosti sestavy tj. lehká, normální a obtížná.
Takže budeme vrtat, šroubovat, zabouchávat kolíky, dotahovat spojky a spojovat díly. Vše jak dle příručky z domu Ikea, jen občas ta pomalá kamera vyrojí nejednu kapku potu na tváři, jak prapodivně se kamera chová uvnitř stolku, když instalujeme kolejnice pro šuplík.

Ve hře vyjma hlavního hracího módu naleznete ještě mód sandbox, kde si lze na ploše vybudovat třeba vlastní dům od základu.

Při vybavování jednotlivých domů nakupujeme nábytek, který je zařazen do několika kategorií. Osobně jsem si nemohl pomoct, ale množství vybavení není tak obsáhlé, lze tedy předpokládat prostor pro případné DLC.
Kategorie nábytku působí hrozně zmatečně a po odehraných 50 hodinách jsem občas nemohl najít to, co jsem chtěl.

Znatelný rozdíl však nastal po vizuální stránce. Vše je ostřejší, pohyby jsou plynulejší a tak celkově hra je hezčí. Za co si však tým vývojářů zaslouží pochvalu, jsou světla a jejich lom/ odrazy. V tomto ohledu jde o špičkovou úroveň, která vyniká hlavně v noci.

Když tak přemýšlím, tak si ani moc neuvědomuji, jaké melodie znění na pozadí při práci u renovace, protože jsou vaše myšlenky zaměřeny primárně na činnosti a zvuk je spíše až tím terciárním věmem, jenž vnímáte.

Tato hra je opravdovým žroutem času, byť svou nenáročností u ní spíše relaxujete, což mě osobně velmi bavilo a tak jsem v ní utopil 80 hodin dřív, než jsem si uvědomil. Posunutí od prvního dílu je znatelné a jde vidět, že vše co v prvním díle přidali formou DLC, v pokračování plně zužitkovali.

Platina: 45-50 hodin

Pro: Vylepšená grafika, vyšší snímkování, sandbox

Proti: Kamera při sestavování sestav, kategorie nábytku

+5

Control: AWE

  • PS5 65
Cameo Alana Wakea ma zo stoličky nezdvihlo, keďže jeho sólové hry som zatiaľ nehral. Väčšina DLC pozostáva z naháňania jedného bubáka, ktorého treba „vybaviť“ za pomoci svetla. Čiže je to hlavne (s výnimkou úplného záveru) o vyhýbaní sa tme (ktorá hrdinke odčerpáva energiu a v ktorej bubák útočí) a napájaní generátorov. To je však vždy trochu iné, takže sa v každej lokácii treba najprv zorientovať.

Síce to asi po druhom bubákovom úteku skĺzne k určitej rutine, ale AWE sa mi aj tak páčilo viac ako The Foundation. Prišlo mi atmosférickejšie a tak nejako zábavnejšie. Vlastne aj ten nevšedný štýl „boja“ za pomoci svetla bol celkom príjemným spestrením. Záverečný fight bol však na mňa asi až príliš naťahovaný a únavný (Tri fázy? Načo?). Celkovo ale lepšie než The Foundation. A toho Alana Wakea si snáď tiež v dohľadnej dobe dám...

Pro: zmena systému boja, atmosféra

Proti: trochu rutina, záverečný boss fight je až príliš dlhý

+5

Still Wakes the Deep

  • PS5 75
Spíš než adventura, je to takový vytuněný walking simulator.
Ale s naprosto skvělou atmosférou!! Dohrál jsem to na jeden zátah se zatajeným dechem!!
Má to takový pohodový klidný rozjezd, ale to vydrží asi prvních 30 minut :-D
Pak se rozjede něco dost nepříjemného, co připomíná především Věc (The Thing) od Johna Carpentera.
Jestli jste milovníci hororů, doporučuju všema deseti.
Atmosféra je fantastická. Vrtná plošina je prostě hnusný místo a nechceš aby se tam začaly dít hnusný věci :-D
Jediný na co musím upozornit škarohlídy, že grafika není nijak odzbrojující (PS5). Ano, má to režim kvality, ale kromě snížení frekvence na 30 FPS jsem si nevšiml žádného zásadního rozdílu :-D
A ještě je potřeba říct, že je určitě dobrý to hrát s titulky. Je to namluvený úplně strašnou angličtinou s brutálním přízvukem a fakt těm lidem nerozumíte ani hovno :-D

Pro: Boží atmosféra na ropné plošině, poutavý příběh, skvělá atmosféra, The Thing revival, odsýpá to a není to dlouhé

Proti: Graficky to mohlo být malilinko lepší když už to běží na Unrealu, ten dabing je fakt brutal oldschool english, není to dlouhé (pro někoho nevýhoda)

+5

Silent Hill: The Short Message

  • PS5 50
Silent Hill 4: The Room byla jednou z her na začátku mé hráčské historie. Byla to první hra, která mi ukázala, jak tajemné a wtf hry můžou být. Byl to černý kůň všech her, který vyčníval mezi všemi těmi mainstreamy mých kamarádů. Od té doby jsem nehrál žádný jiný díl série, až do teď.

The Short Message pro mě bohužel Silent Hillem vůbec není, a to nejsem žádný fanda série, který by jí do morku kosti bránil. Ale ta atmosféra tam prostě vůbec není. To by nutně nemusel být problém, kdyby šlo o dobrou hru, což dle mě není.

Pokud už máte něco odkoukáno, odehráno a hlavně odžito, budete mít pocit, že sledujete mezi řádky schované výukové video pro náctileté, jak pracovat s depresemi, jak si nechat pomoci a jak se hlavně nezabít. Což zase – to pro cílovku vůbec nemusí být špatná věc a vlastně se může jednat o chvályhodný přístup. Ale pokud hrajete hry / zažíváte příběhy, aby vás obohatili, tak zde ujel vlak.

S hratelného hlediska je to vykoštěná hříčka, která se na konci stane téměř nehratelnou, kvůli své nesmyslné nepřehlednosti a frustrující obtížnosti.

Na druhou stranu, vše na hře nesmrdí. Atmosféra tam místy je a například úryvek o matce, která se nestarala o svoje děti, protože přeci má taky nárok na život, byl z jejího pohledu napsán tak skvěle, že ve mně jako v čerstvém otci doslova uvařila krev a z těch činů mě mrazilo. Bohužel jedna vlaštovka jaro nedělá a tak The Short Message v mé herní paměti velkou díru neudělalo.

Pro: místy atmosféra; drobné úryvky příběhu

Proti: není to Silent Hill; krátké; frustrující křivka obtížnosti; příběhově naivní

+5

Horizon Forbidden West: Burning Shores

  • PS5 90
Co napsat, abych neopakoval, co zde už výborně shrnuli jiní. DLC rozhodně od druhého dílu vykročilo správným směrem - méně collectibles a vedlejších aktivit, jen několik (zato smysluplných a zábavných) vedlejších questů a velký focus na hlavní misi. Díky tomu má člověk z hraní mnohem ucelenější a příjemnější zážitek, který se nerozplizne v obrovském open worldu jako u původní hry.

Problém, za který strhávám procenta je příběh. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle mi přišlo ještě slabší než příběh dvojky. Nezajímavá zápletka a nezajímavě vyprávěná.

Na druhou stranu hratelnost doznala jistých zlepšení (byť novou zbraň jsem moc nepochopil a k srdci mi nepřirostla), setkání s Apex Slaughterspinem v malé místnosti na Very Hard bylo zatraceně těžké (poprvé po šíleně dlouhé době jsem umřel :-D) a finální boss super epický, jak atmosférou, tak i herně - konečně člověk musel pochopit nějaké gameplay mechaniky a přizpůsobit styl hraní, za tohle tleskám.

Závěrem musím pochválit i délku, byla tak akorát.

Pro: Zábavné boss fighty, méně collectibles a vedlejších aktivit, výborný gameplay

Proti: Příběh

+5

Armored Core VI: Fires of Rubicon

  • PS5 80
Můj první zářez do značky Armored Core a vlastně vůbec první zkušenost s mecha-akcí. Kupodivu jsem se zaháknul a docela dobře bavil, i když žádným fanouškem jsem se asi nestal a po žádné další mecha-akci zrovna taky nekoukám.

I když jsem ze začátku tápal, co se hratelnosti týče, tak mi celkem rychle došlo, co se po mě chce. Dark Souls mě naučilo locknout cíl a rollovat doprava, v Armored Core místo toho prostě zapnete booster a kroužíte kolečka, dokud se nepoblejete, nebo boss neumře. Při tom stačí mačkat co nejvíc tlačítek ovladače... většina z nich jsou zbraně. Podobně jako u soulsovek vám hra nabídne slušný arzenál zbraní a výbavy, ale taky podobně jako v Dark Souls, až do konce hry si bez problémů vystačíte se základním vybavením. Já hned na začátku vyzkoušel double-trigger build a i když jsem se snažil experimentovat se zbraněmi na dálu nebo s pomalým nabíjením, nakonec jsem se k němu stejně vždy vrátil... seděl mi do ruky prostě nejlíp (než jsem objevil quadro-trigger build). Souboj byl zábavný, lehčí než ostatní hry od From Software, ale některé bossfighty mě i tak trošku potrápily, než jsem... ne zrovna našel správný build, ale spíš přišel na vhodnou taktiku. Asi polovina bossů jsou kolosální mechaňáci se super designem, tyhle souboje mě opravdu bavily. Bohužel, ve hře je také hodně AC soubojů, neboli sice NPC, ale pořád "jako hráč" chovající se boss. Ty stály za hovno ve všech soulsovkách... a tady je to zhruba tak, že pvrních 10 je zábava, dalších 20 jakože... "tak teda jo, no..." a zbytek už je prostě jen opruz, zdaleka nejhorší v hektických střetech 2 na 2, kdy přes všechno, co se děje na obrazovce, a kolik tlačítek najednou musíte mačkat, nestíháte ani sledovat pozici nepřítele. Bohužel, poslední dva bossové jsou tohoto typu, což mě dost zklamalo.

Svět Armored Core a samotná planeta Rubikon mě celkem zaujaly, hlavně atmosféra prázdné, industriální, kolosálně majestátní a lidskosti zbavené budoucnosti. Ne tak příběh. Byl jsem připraven na to, že když jsem nehrál nikdy žádnou předchozí instalaci, tak nebudu chápat, která bije (což se potvrdilo). Ale mnohem víc mi vadilo, jak spousta věcí nedává smysl. Řekl bych, že tady asi účel světí prostředky, a tak ta spoustu hovadin a děr v plotě zřejmě vědomě padá za oběť arkádové hratelnosti stylu "z HUBu na misi, z mise do HUBu". OK, nijak mě to neuráželo, beru jak to je. Bohužel, o tom, co jsem dělal na Rubikonu, proč jsem to dělal a hlavně co je vůběc "coral" a proč po něm všichni jdou jak po uzeným, nemám po 12 hodinách ve hře ani páru.

Čekání na Nightreign mi AC:6 zkrátilo asi o 3 týdny, takže za mě dobrý.

Pro: Atmosféra, délka hry, hratelnost

Proti: Souboje s AC NPC

+5

LEGO Jurassic World

  • PS5 70
Když si z té kupy LEGO her syn vybral na naše úplně první společné hraní zrovna Jurassic World, úplně nadšený jsem nebyl. Verzi pro VITU jsem hrál před několika měsíci a nebylo moc co chválit. Naštěstí se opět potvrdilo, že VITA verze LEGO her jsou skutečně odrbané a vlastně je nemá moc smysl hrát.

Verze pro "velké" konzole a PC je podstatně lepší. Úrovně jsou delší a celistvější. Hra navíc dává jako celek více smysl a to i po stránce příběhu. Audio stopa je rovněž podstatně kvalitnější a obsaženy jsou scény, které pro VITA verzi hry autoři prostě vystřihli. Dvacítku příběhových úrovní nyní doplňuje i čtveřice otevřených map plných drobných nepovinných aktivit. Jasně, jde převážně o vysbírávání zlatých kostek a o zlatý grál zábavy se rozhodně nejedná, ale jako taková lehce tupounká nenáročná zábava to posloužit dokáže.

Pohyb po volných mapách se bohužel neobešel bez obtíží. Zatímco v úrovních samotných je kamera fixní a dobře fungující, na ostrovech je ji potřeba ovládat ručně. Malý syn s kamerou bojoval statečně, ale ve svých čtyřech letech prohrával, poměrně často zlobivá kamera ale dokázala potrápit i mě. Ovládání vozidel je poté vyloženě špatné, stejně tak nutnost vybírat postavičku kvůli jedné akci z obrovského seznamu (to malé dítě prostě nedává). Tady už společná zábava jasně vadla a "nepovinnou" část hry jsem nakonec dohrával sólo.

Bylo dobře vidět, že humor je skutečně cílený na malé děti. Syn se tak u obrazovky hodně nasmál, já se u těch opakujících se držkopádů a srážek zase tolik nechlámal, ale bylo super sledovat, jak se u své první hry baví. Co nám však zábavu přeci jen kazilo, byly bugy. Asi nejotravnější jsou naštěstí poměrně ojedinělé situace, kdy se postavička či dinosaurus zaseknou o nerozbitné prostředí a je nutné úroveň restartovat. V levelu s pterodaktyly se nám to stalo na stejném místě dokonce třikrát, přičemž se o aktivovaný provizorní most zasekly přímo postavičky ovládané umělou inteligencí. Přiznám se, že v tu chvíli již nervíky lehce tekly.

"Velká" verze LEGO Jurassic World je tak ok LEGO hra, která však v ničem neční nad jinými zkostičkovanými licencemi. Smyčka hratelnosti je tak stále nachlup stejná a kvůli trochu jalovým schopnostem postaviček, mezi kterými se najde i obrovské množství "vyplňujících panáčků" bez jasného zakotvení do filmu, mi Jurassic World vychází jako spíše průměrná LEGO hra. I tak jde však pro rodiče s dětmi o fajn zábavu pro oba zúčastněné, jen je trochu škoda, že v sekcích mezi úrovněmi se to prckům zejména kvůli zlobivé kameře a ovládání moc dobře nehraje.

Hodnocení na DH v době dohrání: 75 %; 38. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Podstatně ucelenější než handheld verze; na dinosaury děti slyší; průzkum ostrovů; hratelnost (pokud jste moc jiných LEGO her nehráli)

Proti: Hratelnost (pokud jste již několik LEGO her odehráli); kamera v sekcích mezi úrovněmi; ovládání vozidel; postavy se občas zaseknou a pomůže jen restart úrovně

+5

Monster Hunter Wilds

  • PS5 70
Monster Hunter mám v povědomí již od dílů pro PSP, vždy mě zajímal, hlavní háček v podobě obřích monster mě lákal, ale z nějakého důvodu jsem se ke hraní nikdy neodhodlal a to ani v případě veleúspěšného Monster Hunter: World. Wilds jsou tak mým prvním výletem do divočiny v rámci mnohými zbožňované série.

Jedna z věcí, co mne od hry vždy trochu odrazovalo, je již na první pohled trochu nepříjemné rozhraní. Realita byla ještě o něco horší. I Wilds je na první osahání hra dost nepříjemná. Rozhraní je řešeno formou početných menu a podmenu, obsažené mechaniky často nejsou příliš dobře vysvětlené a to ani v samostatné tutoriálové sekci. Samotná výuka pro jednotlivé zbraně je zmatečná, neúplná a na spoustu nuancí soubojového systému si prostě budete muset přijít sami. Stávalo se mi, že jsem zdánlivě zázrakem vyvolal ničivý útok, který jsem poté přes veškerou snahu nedokázal zopakovat. 

Pocit zbytečné nepřístupnosti přetrvával spoustu hodin a měl jsem neustále pocit, že šlo vše od volby zbroje, přes prezentaci statistik až po ovládání udělat přívětivěji aniž by hra ztratila cokoliv ze své komplexnosti. Ovládání je poté kapitola sama pro sebe. Nastavení akcí na ovladači nejde přímo modifikovat. Některé akce jsou poté tak neintuitivní, že není absolutně problém místo vypití léčivého lektvaru vytáhnout z brašny přenosný gril. Zvykal jsem si tak deset hodin a ještě během posledního souboje se mi podařilo na krvelačnou bestii omylem vytáhnout rybářský prut. Super. 

Vlastně mě překvapilo, že i při takovém zápasení se mi podařilo hrou procházet bez větších obtíží. Wilds, jejíž předchůdci jsou spíše pověstní svoji tuhostí, se mi během příběhové sekce povedlo umřít přesně jednou. Abych byl ale upřímný, po „dohrání“ přeci jen přituhne a mnozí hráči příběhovou linku v rámci série odbývají spíše jen jako takový výpravný tutoriál. K závěrečným titulkům jsem se prosekal za dvacet hodin a to i při počátečním zápasení se hrou samotnou, což je však jen něco kolem poloviny herní doby, kterou nabídl základní World. 

Příběh není moc dobře napsaný, postavy jsou jednorozměrné a prakticky všechny nezajímavé. Chlapec Nata, kolem kterého se celé vyprávění točí, mi vyloženě vadil. Neodpustím si poznámku k postavě jménem Erik. Má jít dle příběhu o muže, vypadá spíše jako žena a hlas má také ženský. Ve zmatení jsem si počkal na závěrečné titulky a ejhle… postavu dabuje dříve transgender, nyní nebinární herec/herečka/nevím Casey Mongillo. Ok. Moc nepomáhá, že jako snad jediná z postav výpravy (která je mimochodem jinak tvořena převážně ženami), jež nemá žádnou smysluplný význam a působí absolutně zbytečně. Čichám čichám rozmanitost za každou cenu… Příběh spíše jen kostrbatě propojuje souboje s jednotlivými monstry a nahání vás z jedné oblasti mapy do druhé.  

Jasně, Monster Hunter je o rubání monster a šití slušivého pláštíku z jejich usní, proč jsem tedy žehráním na příběh věnoval celý odstavec? Jednoduše proto, že vyprávění a cutscény tvoří skutečně značnou část hry. Unylé dialogy mezi jednodimenzionálními postavami tak chtě nechtě budou tvořit značnou část zážitku. Mezi cutscénami poté nemá ani s těmi podstatnějšími postavami moc smysl mluvit. Jednak z nich padají úplné banality o ničem a tyto dialogy navíc již nejsou dabované. Abych byl ale fér, cutscény samotné se povedly (když se v nich nemluví), každé z příběhových monster, kterých do závěrečných titulků vyprášíte k dvacítce, je na scénu krásně uvedeno i když hra neoslní úplně špičkovou grafikou, v cutscénách i během soubojů si užijete pořádnou dávku epiky. 

Wilds naštěstí baví tam, kde je to nejdůležitější – v soubojích. Monstra se povedly a i když některá hra převzala z předchozích dílů (Congalala, Rathalos,…) nechybí i zcela nové exempláře. Hra pracuje s unikátní mechanikou míření. V souboji nelze nepřítele „zalockovat“ pomocí klasického kříže je potřeba mířit při úderu na jednotlivá místa příšery a to i se zbraněmi na blízko. Při udělení dostatečného poškození dojde ke zranění dané oblasti a další útoky směřované tímto směrem jsou o to ničivější. Některé části lze přímo oddělit či useknout. Během souboje se prakticky vždy vydají i na útěk, přičemž je musíte pronásledovat. Tato mechanika je však velmi zjednodušená. Stačí jedním tlačítkem naskočit na stvoření jménem Sekreit (jakýsi kříženec pštrosa s ještěrem) a ten vaši sedinku pohodlně doručí až ke zraněné oběti. 

Pohyb je ve Wilds ostatně řešen trochu podivně. Sekreit vás totiž všude vozí automaticky. I když přepnete na manuální ovládání, při chvíli nečinnosti hra opět převezme otěže. Místě mě to rozčilovalo, potřeboval jsem si například z brašny na „pštrosovi“ v klidu něco vytáhnout, od mě však kulišácky sám zavezl zpět do víru boje. Pokud hrajete online, hru nelze zapauzovat. Pauza funguje podivně však i v módu, co má nejblíže pro hru jednoho hráče. Pauznout lze totiž jen přímo po otevření menu a vybrání příslušné možnosti, přičemž poté není možné kromě „odpauzování“ či pořízení snímku žádnou akci provádět. Že byste si chtěli přečíst zadání úkolu, popis monstra, nebo tutoriál? Smůla, než to stihnete, váš věrný Sekreit vás během toho odveze na druhou stranu mapy.

Stěžejní herní mechanikou je crafting. Zbraně i zbroj si tvoříte sami z nalezených surovin a částí monster. Setů je hodně, sám jsem ovšem opět zápasil s tím, že mi některé zbraně nešly vyrobit, ač jsem dle herního rozhraní vlastnil všechny potřebné suroviny. Zbraní je celkem čtrnáct tříd a jsou shodné s těmi z předchozích dílů. Zbraně samotné jsou poměrně komplexní a prakticky každá pracuje s nějakým unikátním konceptem. Nově lze mít ve výbavě zbraně dvě, jen si pro tu sekundární vždy musíte odskočit na hřbet Sekreita. Vzhledem k již zmíněnému odbytému tutoriálu si však na některé věci prostě musíte přijít sami hraním. Nechybí mohutná palice, obří obouruční meč, či komplexní luk a agilní dýky.

Nehrálo se mi to příliš dobře a vždy když jsem ve hře dělal cokoliv jiného než zrovna bojoval s monstrem, moc jsem se nebavil. Alespoň že po dohrání příběhové linky již v podstatě přestane příběh zavazet a vy tak můžete bez starostí lovit a chytat roztodivné zrůdy a vytvářet stále lepší brnění. Na druhou stranu, ani endgame v současné podobě není ničím, co by mě u hry udrželo navíc více než pár hodin. Velmi záhy jsem zjistil, že mě příliš nebaví dvacet minut pižlat již viděné monstrum a to ani v multiplayeru s dalšími lovci. I když tak potencionální „trvanlivost“ titulu měla být jedním z hlavních taháků, nedokázal mě bohužel Wilds nikdy pořádně strhnout. 

Asi nikdy jsem neměl tak silný pocit, že hru ani po dohrání vlastně neumím příliš dobře hrát, ale je to jedno, protože monstrum prostě časem ubiju tak jako tak. Nadšení se tak nekoná, ale kdoví, třeba jsem hru prostě jen správně „nepochopil“. Po loňském Warhammer 40,000: Space Marine 2 jde tak o další kousek, u kterého jdu proti proudu. Recenze jsou již samozřejmě venku a průměrně to z médii vychází na nějakých 90 %, což bohužel příliš nechápu. A to jsem se vždycky v hodnocení považoval spíše za benevolentního měkkotu.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Soubojový systém je unikátní (pro sérii); povedená monstra; pestré zbraně; hudba

Proti: Zbytečně neintuitivní rozhraní, mechaniky i ovládání; mizerně napsaný příběh jen otravuje; postavy; vyjma monster samotných nepříliš pohledná grafika (minimálně na původní PS5); herní smyčka zabij>ušij kaťata>zabij to samé jen silnější rychle omrzela

+5

Hitman: Absolution

  • PS5 80
Hitman Absolution HD je remasterovaná verze původní hry z roku 2012, která byla součástí kolekce Hitman HD Enhanced Collection vydané v roce 2019. Přináší vylepšenou grafiku, vyšší rozlišení a plynulejší chod na moderních konzolích a PC. HD verze přináší vylepšenou 4K podporu, stabilních 60 FPS a vylepšené textury, což zaručuje mnohem lepší vizuální dojem. Světlo a stíny působí moderněji a animace jsou plynulejší. Přesto je vidět, že hra už má svá léta.

Hra sleduje Agenta 47, který se ocitá v komplikované situaci – musí ochránit mladou dívku Victorii, zatímco je na útěku před svou bývalou organizací ICA. Příběh je dost osobní a nabízí filmovou atmosféru. Přesto někteří fanoušci hru kritizovali, že se odchýlila od svého standardu. Já si každopádně hru užil i přes to, že mi příběh přišel trochu přitažený za vlasy, když si uvědomím, kdo nebo co vlastně Hitman je. Hitman Absolution se od tradičního sandboxového stylu předchozích her posunul k lineárnějším úrovním s více skriptovanými momenty. Přibyly nové mechaniky, jako Instinct Mode, který usnadňuje sledování nepřátel a umožňuje "předvídat" jejich pohyby. Dále pak zvýrazní důležité předměty v okolí nebo třeba i cíl, po kterém jdete. S vyšší obtížnosti se ale tento mód stává méně a méně dostupným. Ubývá čas použitelnosti a ani zpětné dobíjení není tak dostupné. Co se obtížnosti obecně týče, máme jich na výběr dost. Od easy až po purist pro opravdové nadšence, kde chybí jakákoli pomoc a musíte se soustředit pouze na své smysly. Samozřejmě nechybí možnost převlékání, což mi ale sem tam vyústilo v nelogickou frašku. 47 si buď nevzal třeba kuklu (Na co taky. Vždy je to holohlavý zabiják a úžasně zapadá mezi ostatní kolemjdoucí….) Popřípadě byl zahalen, ale NPC stejně poznali, že to jaksi není ten stejný pán, co před pár minutami. Zde bych vypíchl Hitman 3, kde tento neduh opravili. Když už jsem u těch negativ, zmíním ještě jednu věc, která mi hratelnost taky kazila. Je to systém checkpointů. Sakra, koho tohle napadlo? Nemožnost manuálního uložení. Navíc, pokud hru vypnete, checkpoint se nepočítá a vy začínáte hezky stejnou kapitolu. Senzační nápad….

Nejsem úplně fanoušek Hitmana. Já vlastně hrál jen úplně prvního Hitmana (do dnes si pamatuju ten hlásek stráží – „leave immediately“) a Blood Money. Hru jsem si ale opravdu užil. Bavila mě, dala mi to, co jsem čekal. Nic víc, nic míň. Některé mise byly náročnější a zejména v těch posledních jsem mnohdy spoléhal na náhodu, než nějaký plán. Těch 15 hodin bylo ale hraničních. Naštěstí jsem se „nepřejedl čtyřicetsedmičky“ a s chutí se pouštím do dalšího dílu. Zamrzí funkce checkpointů, nevybalancovaná AI (převleky) a občasné grafické glitche. Na druhou stranu potěšily detaily jako otrávení jídla / pití jedem nebo hození zastřeleného těla do fontány, kdy za pár okamžiků voda zčervenala a problém byl na světě.

Pro: Chytrý stealth, relativně hezký grafický kabát, komplexnost misí

Proti: systém checkpointů, nelogičnost v převlékání

+5

Kingdom Come: Deliverance II

  • PS5 95
BOHEMIAN RHAPSODY 

Možné spoilery.......

Den před releasem hry spatřily světlo světlo světa první recenze a ta od britského PC Gameru měla v perexu podtitulek BOHEMIAN RHAPSODY.
A to je naprosto vynikající shrnutí příběhu pánů Ptáčka a Jindřicha.
Oba vyráží na naprosto banální výlet na hrad Trosky, aby předali poselství Pánů z Lipé a vyzjistili postavení pana Bergova.
A jak už to tak ve správných příbězích chodívá, všechno se posere.
Zatímco Ptáček a Jindřich se cachtají v rybníčku, jejich družina je pobita bandity, poselství ukradeno a oni dva se jen tak tak zachrání,
Pokusí se dojít na hrad Trosky, ale jejich vzhled a vůně není zcela hodna poslů. Tudíž jsou politi hovny a vykázáni.
Shodou náhod skončí na pranýři, tam si odtrpí své, pan Ptáček s hněvem odchází.
A Jindra má spoustu času a možností dostat se na svatbu Pana Semína, protože tuší, že by se na svatbě mohl mihnout pan Bergov.
No nedopadne to zcela podle představ, ale na nádherně zrekonstruované Trosky se nakonec dostaneme.
A tím veškeré pořádné dění teprve začíná!
Ano, hra má dvě naprosto nádherně zpracované mapy, kromě Trosecka i Kutnohorsko, ale celá ta první je vlastně jen takový obří tutorial.
Příběh začíná mít pořádné obrátky na konci první mapy. Začnou se dít velké věci, na scénu přichází Žižka, první epické momenty a Jindra si s velkým zadostiučiněním vyřeší část nesplacených dluhů.
A.....
A přesouváme se do druhé mapy a druhého dějství. Které je tak trochu příprava na velký nadcházející heist, včetně schánění členů Žižkovy družiny a je to zábava na celé hodiny!! Jasně, můžete jet jen po hlavní lince a ignorovat vedlejší, navázané questy, ale to by byla převeliká škoda!
Proč? Pro slepičí kvoč!
Ale taky proto, že jsou skvěle napsané a dost často i vtipné. Jestli si tu někdo zaslouží obří pochvalu, jsou to scénaristi. Questů, ať už hlavních nebo vedlejších, je tu hromada a na běžné poměry podobných RPG jsou někde úplně jinde. Snad každý má svůj relativně triviální začátek, který na první dobrou působí stylem získej - přines, ale skoro vždy se dost zajímavým způsobem rozvětví a postaví vás před volbu, u které si skoro nikdy nejste jisti, které její řešení je to správné. A dost často se vám Vaše rozhodnutí může v pozdějších fázích vrátit jako bumerang.
Hluboce smekám před scénaristickým týmem.
Ale to jsme odbočli. Hlavní dějová linka směřuje k epickému finále, kde si užijete veliký heist, obléhání a vyvrcholení příběhu našeho Jindry, které začalo čorkou meče a spálením vesnice.
Mezitím si můžete zahrát mezihru Thief : The Kuttenberg Project, protože Kutná Hora je celá podemleta katakombami a když se v nich naučíte orientovat (lze i získat mapku), můžete si časem přijít k nemalému bohatsví.
Ale to je jen tak na okraj.... :-D
Naschvál tu vynechávám spoustu věcí. Jakože třeba Žižkova smečka je poskládána z býdných existencí, které si po chvilce zamilujete. Protože kdyby se příběh odehrával o 540 let později, v klidu si je představíte v Tarantinově Inglerious Bastards.

PO TAKOVÝM PRCÁNÍ MÁM VŽDYCKY HLAD....

Dabing... Český dabing je totální bomba. Ano, má svoje mouchy, to rozhodně nepopírám. Ale tak moc Vás do hry vtáhne....
I když více méně umím a rozumím anglicky, v jiných hrách si běžného ševelení a štěbetání na ulici nevšímám. Ale v KCD 2, díky tomu že na nás svět hovoří mateřštinou, se fakt občas zastavím a jen poslouchám očem si obyvatelé vesnic povídají. Díky obsažené mluvené česštině má hra neuvěřitelně vtahující prvek.
Nehledě na to, že nezůstalo jen u dabingu!
Dost postav, a i důležitých, si jejich dabéři přímo i zahráli!
Což pro našince působí oprabdu jak kdyby hrál nějaký interaktivní film.

Mohl bych se tu ještě sáhodlouze rozepisovat o všem možném, ale to je ztráta času.
Mého, i vašeho.
Prostě si to kupte a zahrajte!! Takováhle pecka se urodí jen jednou za čas a tahle dokonce vznikla u nás.
A to jsem ještě ani nezmínil fenomenální soundtrack! Ten je naprosto....
Vy tu ještě jste??? A proč???
Proč už dávno nehrajete?????

Pro: Příběh, epika, hudba, čeští herci, dabing...... Musím pokračovat?? Vlastně jo.... Nádherná, ale fakt NÁDHERNÁ příroda. Bydlím v Českém Ráji, takže vím, o čem mluvím.

Proti: Bugy. I když je optimalizace a vyladění na špičkové úrovni, takhle velké hře se prostě nevyhnou. Hlavně na kutnohorsku.

+5

Age of Mythology: Retold - Immortal Pillars

  • PS5 80
Největší novinkou spojenou s vydáním PlayStation 5 verze Age of Mythology je bezesporu nové rozšíření Immortal Pillars. Na hráče v něm čeká nová kampaň s devíti scénáři a příběhem, ale hlavně nový pantheon – Číňané. Pamětníci možná namítnou, že ti se do hry podívali již v Tale of the Dragon, ale na rozdíl od odfláklého přídavku jde tentokrát o naprosto svébytnou a zajímavou frakci, která se dočkala kompletního přepracování. 

Kampaň je cca o třetinu kratší, než v plnohodnotném datadisku The Titans, ale porce obsahu je i tak slušná. Mise jsou opět zábavné a nová frakce vlívá hře do žil hodně energie. Jedinou větší výtku bych měl snad pouze k příběhu, který je vážně jen do počtu. Cutscény jsou navíc přervané velkým množstvím čínských jmen a našinec se tak do vyprávění velmi lehce zamotá. U původní lze rezervy kampaně vysvětlit "kouzlem doby", u nového obsahu už žádná automatická omluva bohužel neplatí. Je trochu škoda, že se přídavek točí skutečně pouze kolem nového pantheonu a zbylé frakce se v něm pouze krátce mihnou. Takže za Číňany prostě řežete Číňany (takřka) ve všech misích kampaně.

Nová frakce disponuje vedle vedle klasické levné pracovní síly také mocnými obry Kaufu, kteří sklízí suroviny a staví budovy nesrovnatelně efektivněji, což je však logicky vykoupené jejich vyššími pořizovacími náklady včetně vzácné přízně bohů. Tu čínská frakce sbírá zastavováním co nejrozsáhlejší herní plochy budovami. Hra za Číňany tak vybízí k expanzivní strategii a stavbě mnoha vzájemně propojených budov. Nechybí samozřejmě pestrá nabídka mytologických jednotek v čele s létajícími draky a možnost trénovat hrdiny včetně extrémně silných polobohů. 

Přídavek se povedl a nová frakce rozhodně není do počtu. Pokaždé, když si kladu otázku, jak bych za sebe jednotlivé strany konfliktu seřadil, vlastně toho nejsem schopen. Každá má něco do sebe a Čína rozhodně nezaostává. Pěchotu má poměrně silnou a rozhodně jsem si oblíbil lučištníky se zápalnými šípy, kteří si skvěle poradí i s budovami nepřítele. Nechybí samozřejmě nové božské schopnosti v čele s ničivou vlnou tsunami či možnosti na krátko vylepšit zbraně jednotek silou blesků. 

Upřímně jsem zvědavý, jakou novou frakci a hratelnost přinese zatím ještě neznámé rozšíření. Pokud jsem hledal správně, ví se pouze to, že by mělo druhé rozšíření přijít letos. Budou to Japonci, Aztékové? Každopádně se těším!

Hodnocení na DH v době dohrání: 80 %; 2. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Povedená nová frakce s novým typem hratelnosti; náplň misí kampaně je opět převážně povedená

Proti: Stejně jako u základní hry s tím, že tentokrát je příběh a scénář kampaně ještě horší

+5

Lost Records: Bloom & Rage

  • PS5 50
Audiovizualní román ve slušivém kabátku Unreal Enginu, který doplňuje indie hudba neznámé kapely. Příběh čtyř outsiderek, které v devadesátkách objevují samy sebe, své přátelství a mystické okolí (hlavně krásné lesy) městečka Velvet Cove, se vypráví retrospektivně s pohledu hlavní postavy Swan. Ta se vrací do svého rodného města po 30 letech, abych se setkala se svými ztracenými kamarádkami. Hra je rozdělena do dvou částí.

Tape 1 hráče postupně uvádí do příběhu a snaží se nastavit atmosféru příběhu a doby. Celkově jsou první kroky příběhu a postupné objevovaní postav vtahující a zábavné. Swan má navíc svou kameru, kterou může krásné okolí natáčen a dostávat i více kontextu z příběhu. Postupem se ale hra stává více a více jen románem a herní vsuvky jsou nepodstatné.

Tape 2 se už snaží být více akční, více strhující, více emotivní. Ale selhává v podstatě ve všech směrech... Dokončení příbehových linek ztrácí tempo a pointy jsou spíše nezajímavé. Hlavní akční pasáž za mě byla úplně mimo a z pozice vykreslení postav prostě nedávala smysl... Zustala jen ta fajn hudba.
+5

Dead Island 2

  • PS5 65
Ahjo. Veliká škoda. Jako milovník zombie her jsem byl vyloženě nadšen, když jsem hru spustil. Nádherný vizuál, fantastický gore, zajimavé ztvárnění apokalypsy v USA. Hlášky hlavní představitelky se mi také líbily. Tak v čem vězí problém? Hezky od začátku.

Na počátku se vžijete do role jedné z postav, kterou si vyberete a ta přežije pád letadla. Po určité době zjišťujete, že tak úplně sami na tom světě nejste a postupně se setkáváte s přeživšími, kteří mají své vlastní verze příběhů.
Svět je přitom v podstatě otevřený a plný nástrah. Hned od první chvíle mě uchvátil vizuál. Krásná grafika se skvěle doplňuje se snad nejdetajlnějším gore levelem, jaký jsem měl možnost vidět. Zombíka lze opravdu doslova rozkrájet na malé kousky. Zpomalené záběry zničujících úderů, létající čelisti, kusy těla atd atd. Autoři museli snad většinu času strávit nad tímto aspektem hry. Aspoň tak mi to přijde. Zvukově je DI2 také parádní. Čeká na Vás veliký výčet zbraní, hlavně tedy těch na blízku, různé modifikace, počet nepřátel je také rozhodně nadprůměrný. Různých variant nemrtvých je opravdu strašně hodně a každý z nich má určitou vlastnost, která Vám dokáže přitopit pod kotlem. Tady se ale dostávám k jádru toho špatného....

Soubojový systém a nevyvážená obtížnost. Je v podstatě jedno, že zombie na počátku hry zlikvidujete dvěma ranami obyčejné pálky. V průběhu hry si totiž tuto pálku sice vylepšíte, ale zombie asi mezitím pobrali nějaké ibalginy a už je to tolik "nebolí". Je zkrátka jedno, jak vylepšíte zbraň, hra totiž mezitím "vylepšuje" i samotné nemrtvé, a tak se až takového "upgradu" člověk vlastně ani nedočká. Nemluvím teď o silnějších druzích, ale o těch samých nepřátelích, akorát v pozdější části hry. Zároveň mě doslova vytáčelo, odkud se furt nepřátelé berou. Člověk čeká na výtah v jedné místnosti, kde nic nebylo a najednou je tam 20 - 30 nemrtvých. Odnikud. Člověk vybije místnost, do které se vrátí za pár minut a ejhle, je jich tam najednou zase 5. Několikrát se stačilo jen otočit zády a najednou na tom samém místě byli zas 2 - 3 nepřátelé. Odnikud prostě. Postupně mě začal nudit i samotný soubojový systém. Destrukce nemrtvých přestala bavit ve chvíli, kdy jsem si vylepšil zbraň na zhruba dvojnásobek předchozí síly, ale stejně se v podstatě nic neměnilo a člověk uhýbá a máchá kladivem a kouká na to, jak nepřátelům ubírá jejich drahocenný "život". V tomto ohledu mě opravdu DI2 naprosto zklamal a nevím, zda se ke hře ještě vrátím. Věřím, že bych byl asi jiný terminátor, kdyby bral všechny vedlejší úkoly, ale to mě upřímně moc nebralo. Navíc to jsou úkoly vedlejší a hra vás vlastně tímto nepoměrem nutí tyto úkoly dělat, pokud si nechcete škubat vlasy a ptát se, proč ten zlosyn neumírá ani po desáté ráně ostnatým kladivem.

Hra měla výborný potenciál a vím, že jsou výše uvedené důvody dost subjektivní. Mně to ale vzalo veškerou radost z hraní. Teď už vůbec nerozumím tomu, jak si někdo může stěžovat na souboje v The Callisto Protocol nebo Dead Space.

Pro: krásná grafika, gore, zvuky, zpracování města a apokalypsy

Proti: soubojový systém, nevyvážená obtížnost, za mě nehratelné v pozdější fázi bez plnění vedlejších questů

+5

Days Gone

  • PS5 70
Představce si The Last of Us. Odstraňte z něj skvělé unikátní postavy. Odeberte dokonalé interakce mezi postavami. Lineární, hutný, do detailu vypiplaný průchod hrou vyměňte za otevřený svět plný generických úkolů. Poté si představte typický béčkový příběh, přidejte tunu klišé, protřepte a zhruba máte představu o Days Gone.

Jako milovník The Last of Us nutně netvrdím, že je Days Gone špatná hra. Určitě není. Pokud máte rádi otevřené světy a tomu odpovídající hratelnost, rádi Days Gone lecos odpustíte.

A to přesně stojí za tím, jak moc se vám hra bude líbit - kolik jí toho odpustíte. Protože Days Gone je plná kladů. Je krásná. Exteriéry jsou opravdu nádherné. Některé západy slunce v UHD a HDR jsou nezapomenutelné. Některé techniky, které tvůrci vymysleli pro zobrazování vzdálené krajiny, jsou skvělým kompromisem mezi ušetřením výkonu a ztrátou vizuálu. Mnohdy ty techniky vypadají lépe, než by to vše vypadalo bez LoDu. Strom dovedností, některé hordy, jízda, boj, prozkoumávání... Je toho spousta, co na hře zbožňovat. Všechny tyhle aspekty mě udržely u hry více než 100 hodin a donutili mě splnit vše, co splnit šlo a já se opravdu většiny té doby náramně bavil.

Když ale postavy promluví nebo se děj sune dopředu, byly to chvíle těžkého utrpení.

Ze začátku člověk neví, co si myslet. Je tahle postava opravdu tak blbá? Tahle postava přehrává z nějakého důvodu? Opravdu se stalo, co se právě stalo? To tam nikdo nemá mozek?
A v určitém bodě to prostě vzdáte. Pochopíte, že zde žádný talent u scénáře neseděl, že zde bohužel nenarazíte na zapamatováníhodné charaktery, ani nebudete napětím nedutat, co se stane v dalších minutách.
Days Gone je příběhově běčko jako řemen, se vším všudy, až vám bude místy tak trapně. Když by vás měl někdo načapat při hraní, raději rychle překliknete na porno, protože to vysvětlíte snadněji.

Vše je dopředu tak hrozně předvídatelné nebo nesmyslné - osud Sarah, skutečnost o její práci... Když se pak hra snaží přijít s nějakým rádoby šokujícím twistem, vytasí se na vás třeba s identitou hlavního Rippera. Hodiny a hodiny se motáte okolo sekty Ripperů a jejich kápa Carlose, abyste se dozvěděli, že celou dobu byl Carlos Jesse. Wooow. To je šok co? Cože? Vy nevíte, kdo je Jesse? Aha, to vlastně neví nikdo. Hlavní postavy se o ní zmíní až po odhalení :) Scénáristi, takhle prostě správné odhalení nefunguje.

Celkově snaha tvůrci šokovat je zřejmá. Jenže buď to dělají blbě (Rippeři), nebo to není od začátku překvapení (Sarah) nebo je to sice šok, ale protože nedává smysl a nemohl by fungovat, viz popříběhové odhalení o Nero zaměstnanci, který s vámi pekl. To vyvolává tolik nelogičností, nad kterými se nikdo nezamyslel, že je vám jasné, že "šokovat" byla jediná motivace tvůrců, ale už neměli inteligenční kapacity na to si to dotáhnout do konce.

Na to, jak dlouhou herní dobou se hra může pochlubit, se příběhově klouže jen po povrchu. Ze všeho se dozvídáme jen plytké věci a vše tak vyvolává dojem, že ani sami tvůrci vlastně nikdy do hloubky nešli a používají příběh jen jako pozadí.
To celé mě trklo, když se mě přítelkyně po jednom shlédnutém kousku, kde jsem na motorce vezl nakaženého, zeptala, jestli se nebojím, že se nakazím a jak se vlastně nakazím. A já nedokázal odpovědět. Protože si za celou hru nepamatuji, že by někdo někdy řešil nakažení. Nikde není postava, která by byla nakažena před očima, nikde nikoho nikdo nekousne, nikdo se nepromění. Jediné, co víme, že se to na začátku přeneslo vzduchem (proto tolik nakažených), ale proč proboha není nakažený nikdo teď? Proč se všichni s nakaženými dostávají do styku a nenakazí se? Proč je každý pokousaný rovnou mrtvý a nenakazí se? Nikdo to tu ani neřeší. Prvek nakažení, potenciálně silné téma, tady není ani vymyšlené a přináší celou řadu nelogických situací. Vlastně celá ta motivace, vyvinout lék, je zbytečná :) Nechte je umřít, však oni do pár desítek let vymřou a je po problému.

A takhle byste mohli pokračovat dál a dál, až se vám celý svět rozsype pod rukama a zbyde jen ta hratelnost a audiovizuál. Jak říkám – záleží na tom, kolik toho hře odpustíte.

Koho by zajímal příběh a váží si svého času, zde najde story cut zaměřený na děj, v CZ, 4K, HDR a 60 FPS:   
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDueikfbpf4IQDdWbVBpFS8-xj0PB37mU

Pro: nádherná grafika exteriérů; povedený strom vlastností; herně zábavné i na 100 hodin; zaměřování gyroskopem; Na PS5 po free updatu krásně plynulých 60 fps

Proti: béčkové; natahované; hlavní hrdina je místy prostě pako

+4 +8 −4

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PS5 75
SWJ:FO je po dlouhé době pořádná SW hra, která má lehce naivní příběh a vykrádá z ostatní her co může.
Dostanete namixovanou Laru, Uncharted a podivnej soubojovej systém typu lego her.

Hraje se to jinak pěkně. Hra vás zbytečně nenutí do sbírání vzpomínek/mincí etc.

Hra skončí v momentě, když to začne být zajímavé. No tak se třeba dočkáme v pokračování.

Pro: SW svět, hudba,BD1 robůtek

Proti: tak trošku od všeho kousek, načítací časy na ps5!

+4 +8 −4

Horizon Forbidden West

  • PS5 95
Rok 2022 je výbornej a silnej ročník co se týče akčních adventur/RPG. Na pokračování Horizonu jsem se hrozně těšil potom, co jsem si v rámci příprav zahrál graficky vylepšený první díl na PS5 a rozhodně nejsem zklamanej. Vývojáři ponechali co bylo funkční a pozvedli to výš. Je to jedna z mála her, kde sem nepřeskakoval žádný vyprávění vedlejších postav, protože u všech si dali autoři velmi záležet. Nejsou to strohé rozhovory kde postavy stojí na místě a jen se jim otevírají ústa. Je to první hra, kde jsem si toho všiml, kdy všechny postavy vyjadřují emoce nejen dabingem, ale svým chováním, mimikou opravdu detailně a věrně (samozřejmě to není první hra, kde se něco podobného objevilo, ale většinou se toto týká jen hlavních postav). Graficky nádherná hra, občas neskutečná prostředí, na která se člověk v rámci průchodu hrou dostává nepřestávají překvapovat. Hru jsem po pravdě hrál na lehčí obtížnost, takže úplně nedokážu zhodnotit jaká challenge to je co se týče soubojů, já se držel toho, co mi bylo pohodlnější - zpravidla boj z dálky. Celkově musím říct, že to je druhá letošní hra, kde nedokážu vypíchnout nic negativního, co by mě vyloženě štvalo, a 95% jsem dal jen proto, abych Horizon Forbidden West nějak odlišil od God of War Ragnarok, který ve mě nechal ještě o chlup silnější zážitek.

Pro: krásné grafické zpracování, poutavý příběh, hromada vedlejšího contentu - a především jeho zpracování, které není o nic chudší než hlavní dějová linka, v každém ohledu

Proti: opravdu nedokážu říct, někomu nesedlo až příliš kontrastní prostředí, já si ho užíval

+4 +5 −1

Remnant II

  • PS5 85
První díl mne minul, takže co se týká příběhu, tak jeho návaznost na první díl, nedokáži plnohodnotně posoudit. Každopádně to není na škodu, jelikož na příběh tu není kladen až takový zřetel a samotná hra na něj až tak ani necílí. Dovolím si tvrdit, že kombinace 3d akce s prvky RPG a mechaniky Souls-like vytváří vcelku dost zajímavou kombinaci, která vás táhne i po odehrání více jak stovky hodin. Osobně jsem chtěl nalézt co nejvíce věcí, takže i po více jak 180 hodin, jsem stále nacházel nové předměty.

Na počátku se ocitneme v tutoriálu, který nás poprvé postaví oproti nepřátelům, kteří jsou ovlivněni "nemocí" zvanou root. Její původ a zdroj je cílem celé naší výpravy.
Dokončením tutoriálu se nám otevírá svět Ward 13, jakási kolonie lidí, kteří si vybudovali "základnu", kde přežívají.
Ve wardu 13 se po našem příchodu objevuje záhadný červený krystal, nazývaný "world stone", po jehož dotknutí jsme teleportováni do jednoho ze tří základních světů. Je potřeba vzít v potaz, že každý svět je generován náhodně, avšak jistý algoritmus generace, není po odehrání desítek či stovek hodin až tak nahodilý.
V podstatě každý svět má dvě pod možnosti generace, dle kterých lze poznat, jaký že to boss nás očekává na konci.
Třemi světy jsou Yaesha (start v Red Throne = Boss Corruptor, start v Forbidden Grove = Ravager) , N´erud (start v Seekers rest = Sha´Hala, Forgotten prison = Tal Ratha) a Losomn (start v Palace courtyard = Faelin/ Faerin, Morrow parish = Nightweaver) , každý z těchto světů obsahuje náhodné dungeony. Celkem se podíváme do pěti lokací, každá diametrálně vzhledově odlišná od předchozí. Osobně jsem si oblasti pojmenovával vzhledem k podobnosti jiným hrám, takže byl svět "returnal", svět "bloodborne" a svět "the forest".

Mechanika soubojů má již zaběhlí standard her souls-like, hlavný odlištností v tomto smyslu, tak jsou "srdce", které slouží k doléčování, neboť jich existuje celá plejáda a to dává hře obrovské pole možností, jak si vytvořit te svůj "build".
Specifikací remnanta je systém tříd, kdy ve hře nalezneme celkem 10 odlišných povolání, které mají specifické schopnosti a to směrem k dosaženému levelu jednotlivé klasy, tak zda-li jde oprimární klasu, nebo o sekundární. V tomto smyslu, lze říci, že kombinací těchto schopností, je personalizace postavy posouvána o úroveň výš.
K tomu přičtěme opravdu masivní počet prstenů a amuletů, kdy jsem si připadal, jako vlastník zlatnictví. Kombinace vlastností u jednotlivých prstenů je na čtyř stránkovou esej, protože neexistuje atribut, který by nešlo ve hře upravit a to jak už prsteny a amulety, tak i právě zvolenou třídou.
Ve hře vlastníme tři druhy zbraní a těmi jsou: 1, dlouhé zbraně (pušky, odstřelovačky, kulomety, luky, brokovnice a kdejaké vesmírné lasery a fasery), 2, krátké zbraně (pistole, kulomety, samostříly, ultra kamené a elektrické zbraně), 3, jsou to tupé zbraně a v tomhle smylu je jejich označení více než vhodné, jelikož jejich využití je skoro nulové.

Grafická stránka hry je již standardem a pokud pominu dva momenty, kdy má kamarádka zůstala zaseknutá ve stromě a ve stěně zdi, pak jde opravdu plynule, bez ztrát. Drobné propady lze zaznamenat i při větším počtu nepřítel, avšak k tomuto docházelo pouze ve světě N´erud a nikde jinde, tudíž to byl jen drobná vada.
Hudbu je volena pouze jako podkres. Co funguje skvěle je systém zvuků, které upozorňují na vlnu nepřátel, stejně tak vysoký tón označující nějakého toho "ultimativního" protivníka.

Začátek hry jsem prošel trochu s očekáváním hry typu returnal, ale v tomhle ohledu je remnant úplně jiný. Po pár hodinách jsem byl frustrovaný, protože než dojde k nalevlení zbraní, aby jejich damage už uštědřil nějaké to požkození, tak trvá dlouho, možná to bylo tím, že jsem z počátku nezabředl do všech mechanik hry.
První průchod jsem tedy zvolil survival, což by se dalo definovat jako obtížnost normal. Druhý jsem už volil obtížnost veterán a tady jsem byl překvapen, že ač se tato obtížnost tváří jako hard, nemohl jsem se zbyvit dojmu, že tomu tak úplně není. Poté vyšel update a hle, obtížnost hard byla na světě.
Co mi osobně opravdu pilo krev, byla doba než došlo k použití srdce, ale to je již evergreen u souls-like her, a pak systém přebíjení zbraní, to je opravdu na hlavu postavené!!
Pokud přebíjím a udělám kotoul, pak se zbraň přebije, ale pokud jsem při přebíjení, či kotoulu trefen, pak se přebíjení zastaví, a tak se dostávám do situací, kdy nemám přebitou ani jednu zbraň a boss mě nenechá ho tím pádem zabít.

Hru bych doporučil, pokud se do toho pustíte s přáteli, protože v tomhle ohledu je to žrout hodin, kdy vás hra bude bavit. Neměl jsem velké očekávání, ale nakonec mě mrzelo, že jsem hru dohrál i na obtížnost nightmare (very hard)

Pro: Hratelnost, multiplayer, volba obtížností

Proti: Slabší příběh, větší využití meelee zbraní, CQB

+4

Infamous Second Son

  • PS5 80
Second Son (zakúpený za necelých 20 eur) je mojou prvou skúsenosťou so sériou InFamous. A rozhodne urobil dobrý dojem! Páčila sa mi grafika (podľa mňa od roku 2014 ani príliš nezostarla), síce obmedzený, ale celkom pekne urobený otvorený svet (v tomto prípade mesto Seattle) aj efektná akcia. Iste, príbeh bol trochu riedky, ale zaujal a kratšia herná doba mi vôbec neprekážala.

Snáď len posledný boss bol dosť tuhý, čo by samo o sebe nevadilo, ale bol to trochu kontrast s náročnosťou predtým (hral som na „nomal“). Odrazu som mal pocit, akoby som sa ocitol v Dark Souls (nutnosť memorovať si pohyby bossa a prispôsobiť tomu útoky). Ale napokon nešlo o nič, čo by sa nedalo zvládnuť, len to možno trvalo trochu dlhšie, než som si predstavoval. :)

Ďalšiou výhradou je repetitívnosť side-questov. S nimi si autori veľkú námahu nedali, takže je to len ničenie stanovísk D.U.P., sprejovanie, zase ničenie stanovísk, a tak stále dokola. Keďže je však hra pomerne krátka, tak to až tak nenudí.

Pro: grafika, akcia, svet, síce jednoduchý, ale slušný príbeh

Proti: repetitívnosť questov, pre niekoho krátka herná doba

+4