Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

  • PS5 70
Ve Final Fantasy sérii jsem v podstatě nováčkem, dohrál jsem jenom FF 7 remake s FF XII a pár dalších dílů zapnul a odložil na vhodnější dobu. Stranger of Paradise jsem vnímal jenom přes trailery před vydáním, kde všichni měli srandu s nadužívání slova Chaos a pak z poměrně vlažných recenzí. Vypadalo to jako nějaká souls varianta z populární značky. Měl jsem ji tak nějak v paměti, že v případě nějaké výrazné slevy bych to zakoupil. Čas nazrál teď, když Sony oznámilo, že hru vyndají 15.12. z PS Plus.

Příběh moc hodnotit nebudu, protože opravdu nejsem znalec, jenom jsem tedy pochopil, že je to nějaká varianta/prequel prvního dílu. Také dostával v recenzích spolu s dialogy postav dost naloženo. V podstatě jsem ho většinu hry nijak nevnímal, po nějakých úvodních třeba šesti hodinách se vyjevil hlavní quest a to najít čtyři krystaly pro čtyři bojovníky světla (členy naší party). Na konci se však příběh rozjel na mnohem vyšší obrátky a musím říčt, že překvapil a nakonec mě závěr hodně z vypravěčského hlediska bavil.

Zdrcující kritiky se dočkala i grafika, všude padalo, že to je hnusná hra i na PS 3 apod., ale já to tak neviděl. Grafika pro mě není středobodem hry, když hra vypadá super je to plus, ale tady to prostě vypadá jako jiné hry Team Ninja a není to nějak hnusnější než Nioh nebo Wo Long. To samozřejmě nejsou nějaké grafické benchmarky, ale prostě mě to nijak neuráželo a některá prostředí vypadala vyloženě krásně, hlavně části v úvodu (les, pirátská jeskyně).

Jako u výše jmenovaných dalších her od tohoto studia je klíčovým hratelnostním prvkem soubojový systém a ten je i zde na vysoké úrovni, šavlovačky vypadají fantasticky, každý souboj končí doomovským finisherem, které mě bavily celou dobu hraní, výborně fungovali dva členové party, kteří bojovali po boku hlavního hrdiny Jacka, hodně pomáhali a byl na ně spoleh, když jsem potřeboval odskočit od boje a doléčit nebo se zorientovat po bojišti. Souboj je podobný Sekiru, v tom, že není potřeba nějak brát nepříteli zdraví, ale snižovat mu posture (takhle se to jmenovalo v Sekiru, tady nevím) a po jeho vyčerpání konečným úderem soupeře zabít. Postava neleveluje klasické statistiky, ale pomocí vybavené zbroje a hlavně vylepšováním povolání, kterých je ve hře kolem třiceti, každé má skill tree, kde ho vylepšujete a zároveň otevíráte nové joby. Každý job používá nějaké zbraně, které mají své komba, kouzla, ale nic mě nenutilo se je nějak poctivě učit a v podstatě vždy jsem se naučil u každého povolání jedno dvě a stačilo. Kvůli trofejím jsem vždy po vylevelení jednoho povolání přepnul na další, abych si otevřel všechny a nic mě nenutilo se nějak soustředit na jedno, které mi vyhovuje (obvykle hraju nějakýho heavy knighta se štítem a velkým mečem). Tady se dostávám k pro mě největší výtce a to, že hra je na normal směšně jednoduchá a nevím jestli hard jde zapnout rovnou nebo až po dohrání. Nevím jestli jsem do toho šel s mylným očekáváním soulsovky, s kterou to opravdu nemá společného vůbec nic, ale prostě když to trochu přeženu, tak hlavně první půlka byla jak když poprvé zapnete Diablo a skoro není možné, aby vás soupeři zabili. Tady se to samozřejmě stane, ale nepřichází žádný trest, checkpointy jsou všude, nepřijdete o žádné souls, žádné peníze o nic, naopak když bojujete s bossem a zvládnete první fázi, tak vám povolání skočí třeba o tři úrovně a zůstane to tak i když následně nezvládnete druhou fázi. Kromě bosse Tiamat a závěrečného bosse jsem neměl opravdu žádný problém.

Dalším minusem pro mě bylo i na poměry Team Ninja zvrácené množství předmětů, které padaly ze zabitých nepřátel. Postava unese 600 kusů předmětů a pak je musíte zdlouhavě dismantlovat u kováře. Kvůli neexistující obtížnosti navíc není nic co by vás nutilo hledat neustále lepší výbavu. Prostě jednou za čas jsem navlékl lepší zbroj a zbytek vyházel. Za celou hru jsem taky ani jednou nepoužil upgrade zbraně nebo brnění u kováře, protože opět mě do toho absolutně nic nenutilo.

Závěrem můžu říct, že i přes výtky je souboj nejdůležitější věcí ve hře a ten mě bavil hodně celých asi 55 hodin, kdy jsem si i potom dodělal jednoduchou platinu (např. trofej dohrej hru na Chaos obtížnost, která se odemkne po dohrání ve skutečnosti znamená dohrej jednu misi na Chaos obtížnost a i to nebyl problém). Hra mě nalákala na FF 1, které už jsem v pixelové edici pořídil a na dohrání dalších her od Team Ninja, které jsem zatím nedokončil.
+9

Alan Wake II

  • PS5 95
Tohle je pro mě masterpiece, doopravdy umělecké dílo, které není jen hrou. Audiovizuální skvost, famózně zvládnutý scénaristicky a hlavně s pevnou dramaturigií (což se u her jen tak nevidí). Remedy se tady podařilo vytvořit hustou atmosféru, která je ve hře patrná od začátku do konce. K tomu přispívá i mysteriózní příběh, dospěle napsané postavy a survival mechaniky, kdy jsem měl skoro stále ve hře strach. Nechápu jak se jim padařilo smíchat tak různorodý mix motivů, ktere tak skvěle fungují dohromady a hlavně dávají ve výsledku smysl.

Jediný problém trochu vidím v tom, že herně je to trochu nenaplňující (svěícení, střílení, svícení, střílení ... nebo útěk) a nevyvážené (hraní sa Sagu je mnohem zajímavější, Alan je hodně chaotický). Proto dávám těch 95% místo 100%.
+9

Battlefield Hardline

  • PS5 80
Ačkoli jsem neměl dřív moc zkušeností s Battlefield franchise, tak o tomhle titulu jsem věděl už moc dlouho. Jenže jsem byl ohledně něj celkem skeptický i skrz dost nevyvážená hodnocení, ale po předchozích zkušenostech jsem se do toho vrhl po hlavě a byl jsem překvapen.

Jenže musíme si říct něco narovinu. Pokud nemáte rádi policejní seriálu tipu NCIS, Shield atd., tak rovnou tuhle gamesu vynechte. Ano, je to jako tyhle zmiňovaný a dalších x seriálů, dokonce je to rozdělený na epizody a opravdu to nejen zdálky, ale i velice zblízka připomíná vše, na co si u těchto seriálů vzpomenete. Rádoby funny dialogy, cliche, generické postupy. Jenže mne to hrozně bavilo. Nejen ty rádoby funny dialogy, jelikož mám rád špatný humor, ale prostě vše kolem bylo fakt dobrý a měl jsem pocit, že hraju béčkový seriál.

Jasně, hra je staršího data, takže trpí na různé neduhy v tom období, ale kašlal jsem na to a užíval si postup hrou. Občas se mi teda stalo, že jsem tak nějak nevěděl, cože ta hra po mne vlastně chce v určitých quick time eventech např. s aligátorem jsem strávil až moc času, nebo jsem se ztratil na cestě, ale i tak mne to tolik nefrustrovalo.

Jinak postup hrou je prostý, buď budete všechny zatýkat nebo zabíjet. Je to jen na vás a hra vás do ničeho nenutí. Ale jelikož mám rád akční věci, tak jsem prostě té spoušti na kulometu neodolal a postupem času, postup ala rambo a komando jsem využíval dost často. Ale taky mne pak překvapila tuhost protivníků a obtížnost. Ale v dobrém.

Ale pokud tohle všechno vás irituje, garantuju vám, že si hru neužijete. Ale mne to dost sedlo a hra není ani nikterak dlouhá a jako akční vsuvka mi posloužila tak, jak jsem chtěl. A co si budeme, kdo by nechtěl ve jménu zákona pár padouchů pozabíjet.

Pro: lineární příběh připomínající policejní seriály, špatný humor, akčnost, střídání prostředí, grafika pořád ujde, reální herci

Proti: pokud vás nebaví policejní seriály, hra vás bude dost nudit, velká lineárnost, na postupu nezáleží, pořád vysoká cena, hra je celkem krátká a nemá pokračování

+9

Coffee Talk

  • PS5 60
Vizuální novela v prostředí kavárny, kde se nepotkávají jen lidé, ale i elfové, upíří a další zajímavé rasy. Hráč v roli baristy připravuje pro postavy nápoje a tím posouvá diskuze a příběh dále. Je to vlastně jediná interakce ve hře, samotné diskuze už probíhají automaticky a jsou předem dané.

Ze začátku mě hra doopravdy vtáhla a bavila. Postavy i rozkrývání příběhu má celkem spád a vtip. Nicméně jakmile dny postupují a postavy se vracejí a stále rozebírají zdlouhavě své problémy, začaly mne některé doopravdy nudit (Myrtle a Aqua, Neil) a některé zajímavé se objevovaly už málo (Jorji). Čekal jsem, že se například dozvím i více o světe, ve kterém se hra odehrává, ale ve výsledku je toho pomálu. Hra se doopravdy zaměřuje hlavně na problémy života a soužití, které asi známe včichni (rodičovství, láska, vlastní cena, ...).

Samotného vaření nápojů a latte artu je ve hře pomálu a odcenil bych více variací nápojů či jiné reakce postav a větvení na připravené nápoje. Ve výsledku jsem byl ale vlastně spokojen - byla to pro mě první vizuální novela, kterou jsem hrál. Idealné doporučuju hrát na přenosném zařízení, ideálně kdyby to bylo na mobilu.

Pro: Cosy atmosféra, auto play

Proti: Málo přípravy nápojů během příběhu, nejde kombinovat kafe a kakao, od poloviny hodně zdlouhavé diskuze

+9

Hard West

  • PS5 65
Tohle mohlo být skvělý. Jenže autorům se nepodařilo prakticky nic úplně dotáhnout, takže se obrovský potenciál rozplynul jen v obstojný nadprůměr.

Styl "Weird West" pro mě zase takovou exotikou nebyl. Poměrně nedávno jsem odehrál ehm... hru jménem Weird West a propojení kovbojů s okultismem a démony mi tak již bylo poměrně povědomé. Hard West se tématiky ujímá obstojně. Specifickou atmosféru navodit dokázal a ústřední filmečky uvozující každý z osmi hratelných scénářů jsou fajn, stejně jako stylový hlas vypravěče, kterým není nikdo jiný než Smrt samotná!

Co mě celkem zarazilo je fakt, že jednotlivé scénáře jsou vzájemně dost oddělené a ke slovu se během kampaně dostane dokonce celých šest hlavních postav (a fůra parťáků k nim do bandy). Co scénář, to tak 3-4 hodiny hratelnosti a pokaždé se začíná od znova, i když vždy trochu jinak. Příběh postav scénářů je sice částečně provázaný, ale přišlo mi, že některé dějové linky hodně vyšuměly a závěr byť i poměrně zajímavě rozjetého scénáře byl skoro vždy dost neuspokojivý. Po závěrečném souboji sekce prostě vypravěč pronesl dvě tři věty a hotovo. Některé scénáře mě svým tématem bavily (hledání příčiny šířícího se šílenství), jiné moc ne (útěk Cassandry před fanatickým magorem).

Vyjma tahových soubojů ve hře možná až překvapivé množství času strávíte na mapě daného scénáře, kde se vaše banda pistolníků přesouvá mezi lokacemi. Pro většinu scénářů si autoři připravili i určitou unikátní mechaniku. Ty na mě však působily v lepším případě zbytečně, v tom horším prostě jen otravovaly. V jednom scénáři se tak například střídá denní cyklus a postavy se potřebují večer najíst. V tom, jak je hra celá dost neohrabaná musíte příděl jídla každému ze členů skupiny manuálně odklikávat každý večer. Přínos do hratelnosti? Regulérně nula.

Průzkumem mapy lze získat určité odměny, další peníze ale i nepěkné zranění pro některou z postav. Dopady vašich rozhodnutí však dost limituje fakt, že nejpozději do pár hodin budete s jinými postavami v jiném scénáři a vedlejší aktivity tak působí trochu zbytečně. Alespoň jde však odemknout některé unikátní předměty, jež je poté možné v rámci dalšího scénáře zakoupit od speciálního obchodníka.

Každý ze scénářů obsahuje cca 5-7 soubojů z nichž je drtivá většina povinná. Mapy jsou pro každé střetnutí unikátní a celkem povedené. Jsou plné překážek sloužících ke krytí, které je pro přežití naprosto stěžejní. Na samotných soubojích by však chtělo taky ještě zapracovat. Hra se na PS4/5 ovládá trochu humpolácky a přepínání mezi patry baráků je hrozný voser. Není vůbec problém se ukliknout a panáčka poslat kam jste úplně nechtěli. V Hard West se bojuje exkluzivně na dálku a jiné než palné zbraně zde nejsou. Hlavně zpočátku částečně ale až do samotného konce jsem tápal, jestli z daného místa budu schopen nepřítele trefit, popřípadě jestli jej hra při přesunu na danou pozici bude stále vnímat jako v plném či částečném krytu. Tohle šlo udělat daleko přehledněji. Nastávají tak situace, kdy má vaše postava na nepřítele už zdánlivý výhled a střílet nemůže (nebo s velmi omezenou účinností) a pak vás jednou ranou nepřítel přes půl mapy zastřelí skrz dvě okna.

Nejprve jsem měl v plánu hrát střetnutí bez nahrávání pozice. Tohle siláctví mě však hodně rychle opustilo. Nepřátelé na mapě totiž nevidíte, pokud je nevidí přímo některé z ovládaných postav. Velmi často mě tak některou z postav odpravil nepřítel, o jehož pozici jsem nevěděl a vědět ani nemohl. Můj pistolník se prostě zrovna kryl vůči támhletěm oknům, avšak ještě neviděného protivníka počítač umístil jinam. Když nejste v krytu a dojde vám atribut štěstí, dle kterého se vypočítává šance na úhyb, stačí jedna maximálně dvě rány a je vymalováno. Navíc mě otravoval nepříjemný bug, jehož vinou mi po celou hru mizeli portréty s ovládanými postavami. Jediné řešení? Quick save/load. Někdy vše fungovalo správně alespoň pár kol, jindy byly portréty po dvou odehraných akcích opět fuč. Bez nich přitom nevíte, kolik dané postavě zbývá štěstí či jakou má zrovna zbraň... ultimátní edice MY ASS!

I přes neduhy však dokáže hra v tahových soubojích bavit. Sytém vylepšení a schopnosti jsou zde řešeny formou tarotových karet a některé schopnosti zavánějící okultismem rozhodně dokáží bavit. Postupem času čím dál více zjišťuji, že tenhle žánr mi zatraceně sedí (jen bych si konečně mohl pustit taky něco vyloženě dobrého... místo toho se trápím se zabugovanými kousky jako Crown Wars: The Black Prince či právě Hard West). 

Se hrou jsem i díky bugům a hraní na nejvyšší obtížnost strávil cca 30 hodin. Část z nich jsem se dobře bavil, část se vztekal nad tím, jak špatně některé aspekty hratelnosti autoři vymysleli. I přes ne úplně oslnivé hodnocení mě však nakonec mrzí, že druhý díl není pro PlayStation naportovaný. Většinu nepříjemných nedostatků by zase nebyl takový problém odstranit a s trochou snahy by ze série mohlo vážně něco být. Škoda.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 2. Tenkrát na Západě: Dohraj hru, která se odehrává z větší části na Divokém západě. – Hardcore varianta /zcela zjevný "westernový setting" šmrncnutý Weird West prvky/

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 25. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Tahové souboje dokáží být zábavné (když hře odpustíte určité nedostatky); atmosféra většinou dobře funguje; části příběhu (jako celek mě však už tolik nenadchl)

Proti: Mizející portréty postav; souboje jsou mnohdy dost nepřehledné; doprovodné mechaniky k jednotlivým scénářům jsou zbytečné a nic do hry nepřináší; občasné zápasení s ovládáním na PS

+9

Hard West: Scars of Freedom

  • PS5 65
Slušné rozšíření. Problémy základní hry zůstávají, ale náplní i námětem snese Scars of Freedom srovnání spíše s těmi lepšími scénáři kampaně. Překvapila mě celkem délka, jelikož bonusový příběh je ve srovnání s osmi základními rozhodně nejdelší. Tentokrát je i část dialogů dabovaná atmosféra Weird West opět dobře funguje... scénáristé si bohužel neodpustili i pár kiksů. Například když nějakým nevysvětleným způsobem striktně němá postava sdělila konkrétní jména hlavní hrdince, která však podle jiné části scénáře neumí číst. Ok.

Novinek moc není (tuším jedna zbraň, kterou jsem ale nepoužil), mapy střetnutí jsou ale dobré. Stejně jako v základní hře nejde ani tady vždy pouze o vyvraždění nepřátel. Ve Scars of Freedom na mě čekal i nejnáročnější souboj z celé hry, kupodivu šlo o střetnutí nepovinné. No, měl jsem fakt co dělat a mapu jsem zdolal metodou pokus omyl snad po hodině a půl. Neuváženě jsem se vydal pro zásoby Etheru se slabou partou a málem na to úplně dojel. Souboj se nachází až v poslední čtvrtině DLC. Pokud jej však spustíte, lze ho už pouze restartovat a vzhledem ke zdejšímu systému ukládání nahrát pozici před soubojem není možné. Ohroženo tak bylo cca 4-5 hodin hraní v případě, že bych musel scénář prostě celý pustit od začátku.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Poměrně dlouhé; dobý námět; doprovodná mechanika scénáře má tentokrát alespoň nějaký dopad na hratelnost

Proti: Nemožnost nahrání pozice před soubojem; opět otravný bug s mizejícími portréty a další problémy základní hry

+9

Silent Hill: The Short Message

  • PS5 65
Po dohrání remaku SH jsem se pustil i do tohoto krátkého DLC. Short message je název príznačný, protože během 3 kapitol nestrávíme ve hře déle než 2 hodiny.

Od SM jsem nic nečekal a tím pádem vyloženě zklamaný nejsem. Příběh se zamýšleným morálním přesahem mě sice úplně nechytl za srdce, ale špatný taky nebyl. Zajímavý nápad je koncept s krátkými shoty s jednou z hrdinek ve filmovém zpracování. Ve zkratce se příběh točí kolem 3 dívčích postav, z nichž jednu ovládáte a dvě jsou Vaše přítelkyně na telefonu. Telefon je obecně jediná věc, kterou ve hře máte. Na ten Vám chodí zprávy, popřípadě si zaznamenáte poznámky. Hra je tedy nebojová.

Vše spadá v mých očích do obyčejného průměru, ale je tady jedna věc, kterou musím vyzdvihnout. Atmosféra. Na mě působila atmosféra rozpadlého squatu velmi intenzivně. Já nejsem u hororů zrovna hrdina a tady jsem cítil opravdu úzkost. Všechny místnosti byly opravdu pečlivě vykresleny. Vše dotvářely i zvuky, takže audiovizuál taky perfektní. Technická stránka už byla ale trošku horší. Znatelné propady FPS byly sem tam cítit. Každopádně to ale nebylo nic fatálního.

Hra rozhodně není Silent Hill. Jen taková řekněme zpráva pro teenagery od jejich tvůrců. Na druhou stranu jsem hru dohrál jedním dechem a již výše zmíněná atmosféra byla pro mě opravdu výborná. Když si člověk představí, že by squat ze hry byl lokalita třeba právě v Silent Hillu nebo některého z Resident Evilu, to by byla fantazie.

Pro: Atmosféra domu, zvuky

Proti: útěky v labyrintu - zejména ten poslední, Jednoduchý a ničím nezajímavý příběh

+9

Dead or School

  • PS5 60
Je tomu již 70 let, co mutanti ovládli celý povrch Země a zbytky lidstva se ukrývají v podzemí. Jenže mladší generace se nechce svým osudem smířit a snaží se najít cestu zpět na slunce. Jednou z nich je i teenager Hisako, která se vydává na svou pouť s úctyhodným cílem. Chce totiž chodit se svými kamarády do školy.

Asi není překvapením, že příběh není silnou stránky Dead or School. Připomíná špatnou fanfikci potácející se mezi hloupými zvraty a nudnými postavami. Z nich pomyslnou korunu zaslouží právě hlavní postava, která je zvláštní akorát tím, že nemá žádnou osobnost.

Ale u téhle hry jde o příběh na posledním místě. V zásadě se jedná o klasickou, z boku viděnou, akci. Aspoň většinou. Prostředí je totiž ve 3D, čehož je občas využito pro natočení kamery do úhlu a, bohužel, úplnému zmatení perspektivy při skákání. Pokud zároveň s tím dojde i k jejímu oddálení, tak je chvílemi obtížné vlastní postavu ve změti chaosu na obrazovce vůbec vidět. Pro jistotu se ke všemu občas připlete i interface a o frustrující situace není nouze.

A je to docela škoda, protože samotná hratelnost dokáže místy rozhodně pobavit. K dispozici máte tři kategorie zbraní: na blízko (meč), na dálku (samopal) a těžkou (raketomet). Každá má potom několik typů a jejich odlišnosti umožňují vytvářet buildy pro různé nepřátele a situace. Dají se navíc vylepšovat i měnit jejich vlastnosti. Doplňování perky a skilly získatelnými levelováním už je jen třešničkou na dortu. Nepřátel je dostatek druhů, většině navíc musíte nějak přizpůsobit svou strategii a bossové dokážou otestovat všechny hráčovi nabyté zkušenosti.

Normální obtížnost představuje dostatečnou výzvu, aniž by vyloženě rozčilovala a vedlejší úkoly vyžadují splnění ne úplně primitivních puzzlů. Snad jen samotná délka hry mohla být o třetinu nižší. Těch 15 hodin je přeci jen, vzhledem k nabízenému obsahu, zbytečně moc.

Dead or School je pravděpodobně tvůrcův splněný kreativní sen. Je cítit jeho vize a chuť, ovšem vyvážena nezkušeností tolik vyčnívající u některých nezávislých projektů. Výsledkem je hra pro úzkou skupinu fanoušků žánru, ač i oni jistě mají na výběr z kvalitnějších titulů.
+9

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS5 80
Oproti prvému dielu výrazné zlepšenie. Po skúsenostiach s jednotkou sa mi do Uncharted 2 príliš nechcelo, ale napokon som Drakeovi dal šancu. Spočiatku ma to príliš nebavilo, pripadalo mi to v podstate rovnaké ako jednotka. Ale čím dlhšie som hral, tým viac som sa bavil. Postavy sú lepšie napísané a človek im nemá problém fandiť. V jednotke mi Nathan prišiel otravný, tu bol v pohode (ba dokonca aj sympatický!), sexy femme fatale Chloe tiež a potešil ma aj návrat Eleny.

Príbeh mi prišiel tiež kvalitnejší, hoci je to (zámerne) podobne preplácaná bejkovina ako minule. Bol však zrežírovanejší oveľa zručnejšie, dynamickejšie a nebál sa megalomanskej popcornovej akcie (páčili sa mi rôzne uhly kamery v niektorých akčných scénach).

Samozrejme, nič z toho nebolo ani trochu realistické a postavy by nič z toho, čo sa tu deje nemohli prežiť. Ale vyčítať to podobnej hre by bola podobná hlúposť, ako to, že podobné kúsky vo filme prežije Indiana Jones. Záporák je síce stereotypný, ale opäť: výrazne lepší a zapamätateľnejší než v jednotke. Hádaniek mohlo byť viac, ale zábavný gunplay to celkom kompenzoval. Cením pridanie stealthu, ten v jednotke citeľne chýbal. Zdalo sa mi tiež, že záporákom trochu stúpla AI, takže už nenabiehali pred hlaveň ako ovce na porážku a párkrát ma dokázali aj celkom potrápiť. Stále sú síce sem-tam grambľaví a dokážu sa odpáliť aj vlastným granátom, ale fuck it, zlepšenie bolo aj tu citeľné.

Stále mám síce trochu pocit, že gunplayu chýba väčší naturalizmus (napr. keď to porovnám s The Last of Us, kde som cítil váhu každého výstrelu), ale bavil ma viac než v jednotke. Zmienku si zaslúži aj príjemný grafický kabátik a zaujímavé prostredia. Celkovo ide o príjemnú, nenáročnú popcornovú jazdu, akýsi videoherný ekvivalent hollywoodskych dobrodružných filmov. Čakať nejaký komplexný príbeh či postavy, alebo nebodaj emócie, by bolo chybou. Toto je proste čistá oddychovka, pri ktorej človek vypne. A v tejto kategórii Uncharted 2 obstojí bez väčších problémov.
+9

The Alters

  • PS5 85
If I could take another turn, My life would never be the same,
If I could get another chance, Today...

The Alters pro mě bylo zjevením. O hře jsem se dozvěděl náhodně až v den vydání přes pozitivní ohlasy. A jelikož mi je psychologické sci-fi téma hodně blízké, neváhal jsem a v den vydání hru hned i zakoupil.
Hra stojí na třech pilířích. První dva, explorace okolí a management futuristické základny, možná nejsou nijak extrémně propracované či náročné, ale v tomhle případě je to vlastně i dobře. Pokud chcete nějaký pořádný management simulátor, zahrajte si Factorio. Pokud chcete pořádnou exploraci, zahrajte si (úžasný) Outer Wilds. The Alters stojí zejména na třetím pilíři.

Příběhová část, kde záleží na několika rozhodnutích v průběhu, a postavy (ehm, postava), je to, co pohání tuhle hru kupředu. Bylo zajímavé sledovat linii života hlavního hrdiny a to, jak moc odlišný na základě některých rozhodnutí může být, a přitom se snažit udržet základnu v chodu, včetně psychické stránky celého osazení (a jak by řekl Jan Technician, nemůžeš se za každou cenu pokoušet jen o zavděčení všem). Určitě je tu prostor pro znovuhratelnost, a to právě díky variabilitě v tvorbě unikátních kopií Jana Dolskiho.

Nejedná se o vysokorozpočtovou hru, a v jistých ohledech to je znát. Sem tam se v příběhu objeví nějaká nelogičnost či trochu úsměvná věc noví alters se rodí rovnou s oblečením. Rozhodně to ale nijak zásadně neruší ani nekazí dojem ze zážitku. Za zmínku stojí ještě i filmečky s reálnými tvůrci. S žádným novým nálezem jsem neotálel a hned si dělal filmový večer.

Shrnutí? Hra nemusí sednut každému. Ale pokud máte rádi sci-fi a dobrý příběh, myslím, že nebudete zklamáni.
+9

Astro's Playroom

  • PS5 95
Velice příjemné překvapení. Troufnu si říct, že pro mě asi nejlepší zážitek + nostalgie v jednom. V podstatě čas strávený u této hry (dema?) byl větší zážitek než repetitivní Spidey (+ Morales) nebo Demons souls.

Pro: ovladač a jeho představení, nostalgie, easter-egg na PS hry v průběhu 25 let :)

Proti: krátké :)

+8

Knockout City

  • PS5 85
Knockout City klame hodně tělem. Musím totiž uznat, že na první (no a vlastně i možná druhý a třetí) pohled nevypadá nic moc. Vždyť jak může vybíjená s plastovou mičudou konkurovat tankům, raketometům a AWPčkám? Až se trochu rozkoukáte, zjistíte, že může. Dokonce zdatně.

Knockout City totiž není na rychlo zpíchnutá barevná splácanina jak se může zdát, ale vlastně dost komplexní, originální a zábavná multiplayerová akce, která je bohužel trochu odsouzena k záhubě. Na jednu stranu díky EA, že podobnou věc vůbec vydali, na stranu druhou je nesmysl chtít za hru peníze (namísto férového F2P modelu). Ne, že by si je autoři z Velan Studios nezasloužili, jen je tím šíleně limitováno případné publiku. To, že byla hra měsíc zdarma v PS Plus to úplně nespasí.

No a proč byste hře měli přes všechny překážky dát šanci? Jde o příjemnou akční taškařici s výborně nastavenými pravidly. Tady jsou si všechni rovni a neexistují třídy postav či speciální schopnosti... a kupodivu to vůbec nevadí. Jste tu pouze vy a vaše umění s míčem. Nezbednou merunu můžete chytat, házet, odrážet, přihrávat, naznačovat střelu nebo dokonce hodit spoluhráče či soupeře. Map není závratné množství, každá má však svoje místo, originální tvář i prvky hratelnosti. Herní módy se neustále mění, kosmetické předměty přibývají a za cca měsíc, co jsem hru hrál, přibyla i jedna mapa.

Pocit ze hry a pohybu po mapě je skvělý, vybíjení soupeře krásně uspokojivé a až vám vcelku komplexní herní systém přejde trochu do krve, budete se náramně bavit. Já vlastně k Knockout City taky dost skeptický a tutoriál mě málem znechutil, momentálně mám nahráno 37 hodin a necítím se být zdánlivě jednoduchého vybíjení přesycený. Je to jiné, je to své a funguje to prostě skvěle. Děcka by se měla vykašlat na Fortnite a raději pustit Knockout City :).

Hodnocení na DH v době dohrání: 50 %; 2. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Svěží vítr na poli multiplayerových "stříleček"; pestré možnosti hry; zábavné mapy; překvapivě komplexní; má smysl pustit i na půl hodinky

Proti: Hra měla být od začátku F2P; počáteční přehlcení kdekoho odradí; rozjuchaný vizuál (opět) kdekoho odradí

+8

Pyre

  • PS5 70
V pořádí třetí hra od  Supergiant Games - pro mě poslední v maratonu jejich her, které jsem po Hádovi dohrál.

Je to případ hry, která je více novelou než hrou. Více než polovina herního času se skládá z čtení lore a vyslechnutí postav. Menší část hry je pak samotný gameplay, což je vlastně sportovní hra.
Postavy, příběh a celkově celý svět je fantastický navržen. I když nesourodá skupina hrdinů, tak přirostou k srdci a vaše rozhodnutí pak mají váhu. Herní část - takzvané Rites - je v podstatě RPG sport. Rites jsou rychlé, spolehají na tom, že znáte své postavy a jsou hlavním hybatelem příběhu.

Ve výsledku jsem rád za takovéto experimenty a jiný druh her. Je fajn změnit z AAA titulů na něco zajímavého, co člověk nečeká. Proto i přes slabší prostřední část (hodně textu a málo hraní) mi hra sedla.

Pro: výborný soundrack, skvěle napsané postavy, herní část

Proti: hodně textu, málo hraní

+8

Transistor

  • PS5 65
Supergiant games a jejich druhá hra, začal jsem hrát hned po Bastionu v rámci maratonu a musím říct, že ze začátku mě hra vtáhla. Super prostředí, mysteriozní příběh a k tomu fantastická hudba.
Nicméně po pár hodinách se mi všechno začalo zdát repetetivní a málo odměňující. Sice variací jak hrou projít je hodně - Transistor může měnit svoje schopnosti (útoky) a různě je zlepšovat - nicméně hra k tomu moc nenutí a jakmile jsem si našel své oblibené útoky, neměl jsem chuť je měnit.

Hra se dá dohrát opakovaně a jak je u Supergiant zvykem, můžete si sami obtížnost měnit dle různých aktivních perků. Díky tomu se hra dá hrát vícekrát a mbýt i challenge, nicméně to platí jen pro lidi co rádí hrají hry i několikrát nebo se je snaží vytěžit na 100%.

Pro mě je Transistor zatím nejslabší Supergiant hra.

Pro: hudba, vizuál, průvodce

Proti: časem nudné souboje

+8 +9 −1

It Takes Two

  • PS5 85
Tak po a way out, což je shodou okolnosti od stejného vývojáře tedy Hazelight studio, jsem měl představu co mně může čekat.


Možná toto je ten hlavní kámen úrazu, neboť a way out byl pro mně něčím úžasným a novým. Musím nechat, že mně hra bavila a s kamarádem jsme se u ní i hezky nasmáli. Většina výzev je mířena na schopnost včas zmáčknou správný knoflík, popřípadě velmi precisně spolupracovat. Příjemným odpočinkem pak byly minihry, které tak nějak dokázali celou hru oživit. Příběh je zajímavý, nicméně dost předvídatelný. Bohužel není hrou co by ve mně zanechala jakýkoliv otisk. Chybělo jí něco co však předchozí počin měl. Celkově je hra hezký lepší průměr.

Hra: Dokončena 100% oplatinováno

Pro: Co-op, nápaditost, zábava

Proti: Zbytečně dlouhé cut scény, příběh

+8 +9 −1

Sniper Elite V2 - Kill Hitler

  • PS5 60
V kontextu základní hry nic zvlášť zajímavého. Relativně krátká mise, kde jsem cíleně poprvé slevil z nejvyšší obtížnosti a na "Marksmana" to prosvištěl za pár minut. Po přímočaré promenádě po nádraží už na hráče čeká jen delší střelnice z jasně daného místa.

Že je hlavním cílem sám Führer, je sice po emotivní stránce fajn, co do herních mechanik jde však o obyčejné NPC s knírkem, kterému v efektním záběru prostřelíte palici. Jako bonus k předobjednávce původní hry asi dobré, platit za to více než jedno, maximálně dvě Eura, by mi však přišlo úplně mimo.

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 26. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Hlavní cíl; odsýpá to; atmosféra nádraží

Proti: Po stránce hratelnosti nic příliš zajímavého; mizerná gradace mise; kratičké a v konečném důsledku jen trochu do počtu

+8

Hades

  • PC 100
  • PS5 100
Poslední z her od Supergiant Games. Hrál jsem na PC, když vyšla (po prvním průchodu jsem dál nepokračoval a čekal na PS verzi) a teď jsem i příběhově dohrál na PS5. Mám v tom určitě přes 100 hodin celkově a těším se stále na každý nový běh. Ten zabere cca 30 minut a stále mě baví ... jak už tu píše Bingman, je to závislost.

Mapy se opakují, nepřítel není mnoho, zbraní jen 6 (a jejich různé aspekty) a i těch bonusových keepsakes není mnoho ... a přitom to bohatě stačí! Gaming loop je naprosto dokonalá, hra běží naprosto hladce a dokáže vtáhnout s nebezpečným ´tak si dám ještě jeden run před spaním´ čemuž i pomáhá že každý Váš běh může být úplně jiný (nejen díky perkům od bohů a díky možnosti si hru ztížit antibonusy pro daný běh).

Co se týká příběhu, tak hlavní prym hrají dialogy a rozvíjení vztahů s NPC a to je fakt zábava. Napsané je to hravě a svěže, s dostatkem vtípků ale i nakousnutím vážných témat. Za mě i tady je to nejsilnější Supergiant scénář.

Celkově je to prostě bomba ... klenot hra.

Pro: naprosto všechno, ta hra je klenot

+8

Horizon Forbidden West

  • PS5 85
Druhý a hodně očekávaný díl originálně PS série Horizon jsem napnutě očekával a když konečně dorazil a já si jej zahrál, tak jsem byl vlastně trochu zklamán. Ve všech směrech je to vylepšení formulky z Horizon Zero Dawn, ale u mě se prostě vytratila ta jiskra z něčeho nového. Pořád je to pro mě mnohem lepší hra než noví assassinové, protože všechno dělá lépe a kompaktnějí, ale už to nemá to kouzlo.

Aloy se vrací aby zachránila Zemi a klany co na ní žijí. Jako vždy je neohrožená, sebejistá a chce spoléhat hlavně na sebe což se časem ukáže, že je možná chyba a je potřeba okolo sebe mít přátele a spojence. Opět se bojuje proti robotům a klanovým vojákům, opět se plní různorodé úkoly a opět se zachraňuje všechno a všichni. Prostě pokračování.

Graficky hra vypadá naprosto famozně a jde vidět, že se jedná o vlajkovou loď PSka. Ozvučení je také skvělé a prezentace hry je dokonalá. Herně je to prostě vyšperkovaná zábava v otevřeném světě. Herní smyčka je zábavná, úkoly dávájí smysl a není to jen výplň herního času. Možnosti výbavy a dovedností jsou dostatečné a každý si vybere jakým stylem hrát.

Vlastně problém jsem měl jen s tím, kam se ubírá příběh a jeho ukončením.

Pro: herní svět, postavy, úkoly

Proti: more of the same jako Zero Dawn, pointa příběhu

+8 +9 −1

Resident Evil Village

  • PS5 75
Misky vah se oproti předchozímu dílu posunuly od survival hororu výrazně na stranu akce. Problémem je, že hra jako FPS shooter příliš nefunguje díky zvláštnímu pocitu z pohybu a ze střelby, což se nejvíce ukázalo v čistě akční pasáži za Chrise. A ačkoliv jsou jednotlivé úrovně poměrně zajímavé, absolutně postrádají jakoukoliv hororovou atmosféru. Zmíněnou zajímavost však postrádá titulní vesnice, která funguje jen jako spojení mezi jednotlivými úrovněmi, a ruku na srdce, je tam jenom proto, aby mohla hra cool název s VIII. Určitý problém může člověk mít i s hádankami, které působí, jak kdyby jste navštívili levnou únikovou hru, ale to je víceméně klasika žánru, takže to jako negativum úplně brát nebudu.

Přesto všechno mě však alespoň příběh dokázal udržet u hry dokonce, a za ztracené těch pár hodin strávených u hry nepovažuju. Z mého pohledu však ve všem horší než sedmička.

Pro: Ucházející příběh; Lokace mimo titulní vesnici, i když z nich asi šlo vyždímat více.

Proti: Důraz na akci místo na horor; Špatný pocit vzbuzující pohyb a střelba.

+8

Curse of the Dead Gods

  • PS5 80
V rámci PS+ jsem tuhle hru nedávno dostal zdarma, zaujala mě už trailerem, a když jsem si potřeboval v půlce dlouhého open world RPG odpočinout něčím jednoduchým, vzpomněl jsem si právě na tuhle hru, nainstaloval, pustil a během pár hodin se na ní stal závislým, načež jsem ji pak pařil asi měsíc skoro každou volnou chvíli. Pozor předem, je to vážně vysoce návykové.

Je to neskutečně zábavný rogue lite, kde jeden run trvá zhruba něco mezi 15-40 minutami (na začátku, dokud člověk dělá lehké chrámy nebo dokud to moc neumí a umírá, je to tak těch 10-20 minut, poslední chrám už celý trvá třeba 45 minut), což je úplně ideální na takové ty chvíle, kdy člověk nemá čas sedět celý večer u hry, ale za hodinu si 1-2 runy dá.

Hra je férová a byť je tu do značné míry přítomný prvek náhody (jaké místnosti se spawnou, jaké zbraně a relics padnou), tak to není takový ten styl hry, kdy buď vám náhoda přeje a jste úplně v pohodě, nebo je na vás zlá a nemáte šanci. Tady se člověk opravdu může náhodě svým stylem hry přizpůsobit (byť já jsem hodně preferoval zbraně a relics, které mě léčí, v kombinaci s perkem, kdy veškerý overheal se konvertuje na zlaťáky), případně tu náhodu nějakým způsobem kontrolovat - naplánovat si cestu, vybrat si zbraně na začátku runu ze 4 možných setů nebo použít Divine Favors na generování lepších a potřebnějších zbraní/relics. Je pravda, že tyto věci si člověk musí odemknout, ale popravdě mi přišlo, že než to pro mě začalo hrát nějakou větší roli, tak jsem tyhle základní možnosti už stejně odemčené měl, takže nikdy se u mě nedostavil pocit nějakého grindu.

Frustrující je extrémně malé časové okno na Parry, takže typicky hráč zpočátku přestane Parry vůbec zkoušet a před útoky nepřátel jen Dodguje. To ale stojí Staminu (úspěšné Parry ji naopak doplňuje) a pak člověk narazí na bariéru (u mě to byli závěreční bossové - Aspekti - jednotlivých chrámů), kdy umírá, protože mu pořád dochází Stamina. V tu chvíli (a to už bylo minimálně tak po 15 hodinách hraní) jsem si řekl, že se naučím Parry, a dával jsem několik runů, kdy jsem se nutil odrážet pomocí Parry každý útok, abych se to naučil, což samozřejmě zpočátku znamenalo masivní umírání. Pak už se ty útoky nepřátel ale člověk naučí a ten pocit satisfakce, když jedete run, ve kterém pohodlně každý nepřátelský útok úspěšně zablokujete, a Dodge používáte jen na AoE útoky, stojí za to.

Bohužel hra není moc dlouhá a po projití všech 3 chrámů a poražení úplně finálního bosse (ke kterému je spíš těžké se dostat, než že by on sám byl nějak extrémně drsný; já osobně ho skolil na druhý pokus) už hra nemá moc co nabídnout a akorát nabízí to samé s vyšší obtížností, jinými kombinacemi známých monster, zvýšením jejich damage a zvýšením rychlosti, s jakou člověk dostává Corruption. To může fungovat na hardcore hráče, ale casual se v takové chvíli už spíš nudí a potřeboval by úplně nový obsah.

Pro: Návykovost, extrémně zábavná hratelnost, férovost mechanik

Proti: Délka, určitý pocit repetitivnosti, příliš velký difficulty spike u bossů

+8