Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Melting Apartment

  • Browser 70
Slušná atmosférická jednohubka, ktorá mi svojou náladou trochu pripomenula Milk Inside a Bag of Milk Inside a Bag of Milk. Dohranie zaberie pár minút, ale to ničomu nevadí a potešil ma fakt, že hráč môže aj zomrieť, prípadne sa dopracovať hneď k niekoľkým koncom.

Pozdávalo sa mi aj grafické stvárnenie, tieto pixel arty jednoducho môžem. Hlavným ťahákom je hlavne znepokojivá atmosféra a fakt podivný príbeh, ktorý sa podobá skôr nočnej more (čo považujem za klad). Na to, že ide o titul zadarmo, je to fajn spestrenie. Na vyššie hodnotenie mi chýbal možno silnejší punch, prípadne trochu dlhšia hracia doba.

Pro: atmosféra, príjemná pixel art grafika, viacero koncov

Proti: možno príliš krátke

+4

Čtyřlístek kontra Klamérie

  • Browser 50
Komiksy se čtyřlístkem jsem jako dítě měl rád. Tak jsem zkusil tuhle hru. Chápu, že je cílena na děti, ale upřímně mi to přišlo moc přehnaně jednoduché i pro menší děti. Docela zajímavou volbou je zaměření hry. Když je to vlastně o doping při sportu s ohlédnutím na cílovku téhle hry zajímavá volba. Docela se mi líbili animace postaviček. Není to sice nic kdovíjakého, ale čekal jsem, že to bude slabší. Potěší i kvalitní český dabing. Ve výsledku to děti tu půl hodinku zabaví, ale rychle na tenhle zážitek zapomenou. Pro starší hráče, co si chtějí zavzpomínat na dětské vzpomínky, to už není vůbec.

Pro: Animace postav, dabing, zvolená zápletka

Proti: Přílišná jednoduchost, mohlo by to být o něco delší

+5

Čtyřlístek kontra Klamérie

  • Browser 45
To už je doba, kdy jsem čítal Čtyřlístky u strejdy, který měl a má spoustu čísel. Stále si občas nějaký ten díl prolistuji, když se mi podaří některý z chybějících sehnat mé sestře. Už to ale není takové, jako když jsem ještě neuměl číst a k obrázkům si vymýšlel vlastní příběhy. Z té dvacítky herních dílů, které na zdejší databázi mají profil, jich mám pět ve své sbírce, ale bohužel se mi žádný z nich nepodařilo spustit. Musím se už dokopat k instalaci Windows XP na starý notebook, kde se mi to snad konečně povede.

Když se na loňské Vánoce v rámci adventního kalendáře České televize objevila nová adventura s mými oblíbenými hrdiny, bylo mi jasné, že si ji dříve či později zahraji. Hra je rozdělena do několika krátkých pasáží a v každé z nich jsem postupně ovládal všechny čtyři postavy. Jde o opravdu velmi jednoduché úkony a sebrané předměty ani není třeba nijak používat, protože jakmile se objeví v inventáři, hra s nimi pracuje, jako bych je měl v ruce.

Jako adventura, která děti uvede do herního světa, je Čtyřlístek kontra Klamérie přesně to pravé ořechové. Já jsem to v podstatě jen odklikal, tak nějak letmo vnímal jednoduchý příběh o dopingu na zimních hrách a ani jsem se nenadál a byl konec. Výhoda těchto krátkých adventur od ČT je, že se dají spustit na jakémkoli počítači s připojením k internetu (některé i na mobilech) a zabijete tím čas, když nevíte, co dělat. Žádnou hlubokou myšlenku v nich ale najít nelze.

Pro: Čtyřlístek, super na odreagování

Proti: krátké, příliš jednoduché

+14

TGM: Tryskem k republice

  • Browser 55
Hra je jednohubka od České televize. Podle mě jde o ideální nástroj k tomu, aby se dítě nenásilně dozvědělo pár důležitých informací o velikánu TGM a při tom se pobavilo u jednoduché rychlé hry.

Vzhledem k tomu, že je hra dabovaná, zvládne tyto informace vstřebat i nečtenář.

Jako TGM jsem na svém oři projížděla 5 kapitol, přičemž mě se nejvíce líbila ta poslední. Při průjezdu kol jsem sbírala zelené a zlaté listy a každou kapitolu jsem jich měla sebrat určitý počet. Nesměla jsem se při tom nikde bouchnout, spadnout nebo se dotknout postav a zvířat, které jsem míjela. Pokud jsem dojela kolo a neměla jsem požadovaný počet lístečků, tak jsem jela kolo jakoby plynule znovu. Zde si myslím, že je zásadní chyba autorů, že si celý level nepamatoval, které lístky jsem již sebrala a nenutil mě dostat se i na ty hůře přístupné. Takhle jsem si to projížděla dle své libosti jak se mi chtělo a sesbírala jsem lístečky velmi rychle a bez námahy.

Pro: naučné, hezky zpracované

Proti: nenáročné

+11

TGM: Tryskem k republice

  • Browser 60
Masaryk je jednou z nejdůležitějších osobností československých dějin, možná tou vůbec nejdůležitější. Je tak skvělé, že se Česká televize vrhla při stém výročí vniku Československa na tvorbu hry, která tohoto státníka vyzdvihuje.

Sice nejde o žádný velký počin, ale jen jednoduchou arkádu, avšak i to stačí, aby byl Masaryk a jeho vytrvalá snaha připomenut mladší generaci. Pět kapitol o dvou úrovních uteče jako voda a z vysokoškolského profesora se stane první prezident nové republiky. Mezi kapitolami se objevují dabované komentáře, co že se to ten daný rok dělo.

Ovládání, i když zahrnuje pouze dvě kurzorové šipky, občas neposlouchá a hlavně při skocích, které následují rychle za sebou, jsem mnohokrát ne vlastní vinou přišel o jeden z životů. Jelikož však po ztrátě všech tří srdcí následuje pouze opakování dané úrovně, nejde o žádnou fatální chybu, kvůli níž by hra byla nehratelná. Jinak totiž vše šlape tak, jak má a já už se těším na další podobný projekt ČT, třeba na Mendela.

Pro: Masaryk, kůň Hector, dabované komentáře

Proti: krátké, neposedné ovládání

+9

Zoopaloola

  • PC 80
  • Browser 80
Zoopaloola, další legendární hra z ICQ. Vzpomínám si, že hra se objevila později než předešlé hry Slide-A-Lama a Rock Paper Scissors. Zoopaloola tak doplnila komunikaci o hodně zajímavý a zábavný kousek, v podstatě takový obrácený kulečník. Legendární grafické zpracování zvířátek je super. Hroch či slon v pyžamu, kteří sedí v nějakém nafukovacím člunu.

Co se hratelnosti týče je to dost jednoduché a nenáročné. Hráči se střídají v tazích a hra rychle uteče. Zpravidla vyhrává ten, který začíná, pokud neudělá velkou chybu, což je škoda.

Pro: Roztomilá grafika, znovuhratelnost, funguje dodnes na prohlížečích.

Proti: Většinou vyhrává ten, kdo začíná hru.

+5

Slide-A-Lama

  • PC 80
  • Browser 80
Naprostá legenda z legendárního ICQ. ICQ letos zaniklo ale tahle hra žije dál! Sice už to není taková sranda jako před x lety, kdy jsme to hráli hodně v pubertě ale i tak je stále dobře hratelné.

Spousta z vás tuhle hru určitě zná. Je to podobné výherním automatům a pomocí logiky i náhody je potřeba nahrát co nejvíce bodů.

Co se týče hraní v roce 2024, je to prakticky stejné. Jediný rozdíl je v tom, že se hraje proti random lidem, což myslím na ICQ nebylo. Hra je stejně chytlavá jako před lety, obsahuje stejné zvuky, má lepší barvy a i lamy mají více barev oblečků.

Pro: Nestárnoucí legenda z ICQ, která po letech funguje naprosto skvěle i na nových systémech v prohlížeči. Servery fungují a hráči jsou stále dost aktivní.

Proti: Někdy zdlouhavé, hra nefunguje v prohlížeči v mobilu, což je celkem škoda.

+14

Short Trip

  • Browser 100
Krátká pohodová hra vhodná na odpočinek a relaxaci. Jedná se o krásně stylizovanou hru v kočičím světe, ve které se hráč ujme role řidiče tramvaje. Grafika a ambientní zvuky jsou super. Prostředí, po kterém se jezdí je taky moc pěkné. Navštívíme mořskou oblast, lesy, městečka či vesničky či městské sady. Prostředí je kupodivu živé, po ulicích chodí kočky, kočky také umí nastoupit a vystoupit z tramvaje, což je též pěkný detail :) Celá hra vám zabere 5-10 minut.

Pro: Krásná grafika kreslená tužkou, zvuky, relaxační hra

+7

Čtyřlístek kontra Klamérie

  • Browser 65
Je docela obtížné tuto malou adventuru hodnotit, protože je určená převážně pro ty nejmladší hráče, pro které je Čtyřlístek určen. Já si jej pustil tak napůl ze zvědavosti a napůl z nostalgie, protože v dětství jsem ho měl velmi v oblibě.

Hra je to krátká a velmi jednoduchá. Je to vlastně jeden komiksový příběh převedený do malé adventury. A příběhem je to klasický Čtyřlístek - přátelé objeví podvodníky na zimních hrách a přesně ve svém stylu jim dají ponaučení. Protože je to hra pro malé hráče, nečekejte žádný zásek. Máme zde sice inventář, ale jdou do něj sbírat jen ty předměty, které zrovna daná postava potřebuje, což jsou většinou maximálně dva. Každý úkol je pro dospělého hráče maximálně jednoduchý a lokací je také jen pár. Což je u půlhodinové hříčky docela logické.

Je to ale i tak příjemné hraní, příběh má své Čtyřlístkové kouzlo a ty postavy jsou prostě fajn. Potěší také povedený dabing. A hodnocení? V sedmi letech asi 100% :) Teď jako dospělý hráč nevím, rozleželo se mi to během dne na 6,5. Ale jestli máte děti, zeptejte se jich :)
+15

Crazy Javelin

  • Browser 70
To jsem si takhle dneska poslechl jeden podcast, který sleduju celkem často a tam téma oštěpu ve hrách a co víc, jeden ze zúčastněných dokonce jen kvůli tomu pokecu vytvořil vlastní hru a strávil na tom několik hodin práce. Tu zanícenost jsem tak musel vyzkoušet na vlastní oči :)

Je to fakt jednoduché a hned na první pokus jsem hodil někam k 70 metrům. Nojo, ale dalších cca 5 hodů jsem nebyl schopný oštěp zapíchnout, nebo nabral takovou trajektorii, že jsem měl tak 20-30 metrů :) Ale pak jsem na to přišel a zhruba si určil správný odhodový úhel a když se oštěp poslal správným tahem myši, tak jsem atakoval 90 metrů jako účastníci nedávného olympijského finále. Ale pak už to logicky šlo ztuha. Úhel se nějak trefit dá, ale správně pohnout myší, aby byl odhod plynulý, to je už těžší. Nicméně po cca 10 minutách už jsem atakoval světový rekord Jana Železného (98,48m) a hodil jsem těšně za 98 metrů, to jsem už věděl, že těch 100 metrů je reálných. Trvalo to však dalších 10 minut, kdy jsem trefoval vzdálenosti někde mezi 75 a 95 metry. Ale pak to přišlo a oštěp ideálně a plynule vystoupal a zapíchnul se na kótě 101,43m, což je pěkně prosím odedneška nový světový rekord :) Takže ne, že mi ho někdo překonáte.

Pro: oštěp a jeho let, jednoduché, ale chytlavé

Proti: pouze samotný hod, nic víc, nic míň

+14

Ryan Veeder's Authentic Fly Fishing

  • Browser 80
Ryan Veeder je jedním z nejplodnějších autorů textových adventur, ale je dost originální na to, aby stále upoutával pozornost a v textovkářské komunitě je poměrně ceněn. Dost často se pouští do různých experimentů a Ryan Veeder's Authentic Fly Fishing není výjimkou. Na první pohled by si člověk myslel, že se bude jednat o simulátor rybaření, ale není tomu tak.

Hra je sice naprogramovaná v Informu, ale nelze ji poměrně netypicky hrát offline. Savování probíhá automaticky pomoci tabulek, které sledují, jaké předměty máte a čeho jste dosáhli. Pokaždé se však ocitáte ve své chatce, kde také najdete všechny předměty, které jste měli naposled u sebe. Kromě prutu a bundy, jejíž barvu si můžete zvolit, však na začátku k dispozici toho mnoho nemáte. A když se vydáváte k blízkému rybníku Jewel Pond (umístěném někde v Iowě), brzy zjistíte, že se vám rybaření příliš nedaří. Což je jedna z podvratností hry, protože ve skutečnosti tu není možné chytit jedinou rybu. Vaše přítomnost v rekreační oblasti je totiž pouze příležitostí k tomu, abyste postupně prozkoumávali okolí rybníku, řešili hádanky a zjišťovali detaily o členech rybářského sdružení, jednom cryptozookeperovi a jedné bláznivé obyvatelce severní strany rybníku - lidech, po kterých už zbyly jen stopy a zápisky. Jinak je vše až na výjimky opuštěné.

To se děje však postupně. Veeder, jehož poťouchlý hlas vás celou hrou provází, vás přímo vybízí k tomu, abyste hráli pouze 30 minut denně. Je to i z toho důvodu, že lokace hry (kterých je přes 60 se mění s počasím a dny v týdnu) jsou závislé na skutečném datumu. Naleznete například vlhký deník, který nelze přečíst naráz, ale každý den uschnou vždy dvě stránky. Další vaší činností je zaznamenávání různých druhů ptáků, které se v rekreační oblasti vyskytují. Po vyřešení různých těchto dílčích hádanek pak naleznete specifický odznak rybářského klubu, což slouží jako určitá známka postupu hrou, která podle autora nemá vyslovený konec. Což je pravda, protože hraní se podobá spíše loupání cibule, kdy toho postupně odhalujete více a více, ale klasický příběh chybí. Ve hře je přitom více obsahu, než by se na první pohled mohlo zdát a mě doslova spadla brada, když jsem v místní observatoři objevil choice-based sci-fi povídku (tedy hru ve hře), která není nikterak krátká a ve které musíte jednotlivé volby vyhledat podle astronomických termínů, které musíte Googlit (já si tu pomohl GPT4).

Ke hře není návod, pouze pár hintů. Osobně se mi podařilo získat 15 odznaků, přičemž vím, že jich je minimálně 17. Hru tedy neoznačuji jako dohranou, ale myslím, že jsem toho objevil víceméně většinu, a to včetně toho, že některé lokace upomínají na tarotové karty! Z ptačích obyvatel mi pak chybí již jen zpozorovat orla (za což je myslím 16. odznak). Jedná se v každém případě o velice zajímavou textovou adventuru, která oplývá specifickou, meditativní a tajuplnou atmosférou a svým způsobem mě mrzí, že Jewel Pond již opouštím. Jsem velice zvědavý na Veederovy další hry.
+12

Assassin's Creed Freerunners

  • Browser 60
Jsem velkým fanouškem série Assassin's Creed, a tak jsem hrál vše, co se této značky týká (i když u některých titulů jsem se musel hodně přemáhat). Nepřeskočil jsem tím pádem ani tuto malou side scrolling hříčku s podtitulem Freerunners. V rámci série se jedná o první čistě multiplayerový zážitek, i když k plnohodnotnému titulu to má hodně daleko.

Koncept je založen na jednom ze základních stavebních kamenů série, na skákání po městě (slovu „parkour“ se v tomto případě vyhýbám záměrně). Vašim úkolem je buď doběhnout do cíle dříve než ostatní, nebo doběhnout co nejdále, záleží na zvoleném herním režimu. Prostředí je inspirováno tím z velkých her, takže atmosféra na vás poměrně dýchá. Na druhou stranu nemáte úplně pocit, že by se tvůrci snažili převést herní mechaniky natolik věrně, abyste cítili to pravé Assassin's Creed, jako tomu bylo třeba u Chronicles či Pirates. Tam se ale samozřejmě jednalo o větší tituly, takže tento nedostatek hře můžeme odpustit. Hra to navíc kompenzuje opravdu velkým množstvím postav, takže si každý fanoušek najde tu svou oblíbenou.

Samotný gameplay je zábavný na tolik, abyste zabili chvíli během čekání na tramvaj, v čekárně u lékaře nebo přestávky ve škole. Není navíc ani moc těžké ostatní hráče porazit, takže jako zpříjemnění kratšího času je hra úplně v pohodě. Člověk to samozřejmě nemůže hrát dlouhodobě, protože tu zkrátka krom mírných změn v prostředí chybí jakákoliv variace. Postavy mají sice jiné staty, ale gameplay to ovlivní tak nepatrně, že tady nemá cenu teoretizovat nad jiným pocitem ze skákání na základě zvoleného hrdiny. Jakmile navíc odemknete všechny postavy, jsou vám k ničemu i peníze, které ve hře sbíráte.

Za co naopak musím tvůrce pochválit, je možnost hrát na jakémkoliv zařízení, které má internetový prohlížeč. Ani na mobilu není potřeba nic instalovat, stačí si někam hodit odkaz na hru. Optimalizace právě na mobilních zařízeních sice není úplně ideální a myslím si, že není nutné třeba rozlišení snižovat natolik, ale co už.

Freerunners jsou ve výsledku příjemnou oddechovkou, u které žádnému fandovi neuškodí mít ji někde při ruce, když neví co s časem. Jsem si jistý, že hra byla i takto zamýšlena a rozhodně tu nebyly ambice oslovit širší publikum. Svůj účel tak splňuje, ale není zde žádný důvod, proč ji doporučit někomu sérií nepolíbenému.

Pro: možnost hrát na jakémkoliv zařízení, velký výběr postav ze série, fajn oddechovka do kapsy

Proti: brzy extrémní repetitivita, minimum variací úrovní, zkrátka jen pro fanoušky

+6

Limerick Quest

  • Browser 60
Dobrodružství v limericích pokračuje. A přestože si zachovává svůj humor a hravost, je přece dosti jiné, než byl předcházející díl. Zatímco Limerick Heist byla v zásadě klasická choice-based interactive fiction, jejíž differentia specifica byla zvolená forma, pak její pokračování je mnohem originálnější a spíše se blíží parserové textové adventuře, ovšem bez použití parseru.

K dispozici máte totiž klasický inventář a většinu času se pohybujete po jeskyni pomocí příkazů (resp. odkazů v daném limeriku) sever, jih, východ, západ. Jeskyni prozkoumáváte, abyste ukořistili poklad Aztéků, ale v jeskyni je několik hádanek, které je třeba překonat. Popisy všeho (i inventáře) jsou v limericích.

Řešení hádanek je navrženo velice originálním způsobem, a to buď dosazováním názvů předmětů z inventáře do prázdných políček určitých veršů nebo výběrem celých veršů z roletového menu. A to tak, aby výsledný limerik splňoval určitá kritéria. V závěru je pak nutné tyto hádanky řešit i pod časovým tlakem. V nastavení, které je také v podobě limeriku, je sice možné časový limit vypnout, ale podařilo se mi danou pasáž vyřešit bez chyby napoprvé (byť to bylo těsně).

Řešení hádanek často koresponduje s tvorbou veršů či rýmů, což klade ne zcela malé nároky na znalost angličtiny, takže bych tuto hru doporučil spíše těm, kteří anglickým jazykem vládnou na vyšší úrovni a kteří mají navíc určité povědomí o skládání poezie. Na druhou stranu se jedná o velice originální hru, která si trochu toho zápasení s jazykem určitě zaslouží.

Vytkl bych jí podobně jako u prvního dílu slabý příběh. Jedná se, co se děje týče, jen o stereotypní variaci na lovce pokladů a ani to navíc celé nedává moc velký smysl. Přesto je vidět znatelný posun v gamedesignu a docela by mě potěšilo, kdyby autorka vytvořila v závěru naznačené pirátské pokračování. Svůj čas bych mu určitě věnoval.
+8

Limerick Heist

  • Browser 50
Limerick Heist mne zaujal už v době svého vydání, když se umístil na osmém místě v soutěži textových adventur AIFC. Přeci jen, napsat kompletní choice-based text v limericích je docela tour de force. V diskuzi se však autorka pochlubila, že limeriky jsou její oblíbená veršovaná forma a složila jich již tisíce. Je to poznat. Celý interaktivní příběh skotačivě plyne a co se formy týče, tak jsem neměl ani jednou pocit, že s ní autorka zápasí. Průměrné hodnocení je tak z mé strany dáno hlavně tím, že navzdory tomu, že limeriků jsou ve hře desítky až stovky, je příběh bohužel příliš šablonovitý. Chybí mu větší prokreslenost charakterů jednotlivých lupičů a také nějaké odbočky. Takto vás čeká v pěti aktech opravdu jen expozice, nábor skupiny, plán, uskutečnění a závěr. Kromě artistní formy a citu pro jazykovou hru tak v paměti moc neulpí. Také mě zarazil nápad vybrat přezdívky lupičů podle známých metroidvanií, což působí trochu infantilně. Jako unikátní interaktivní epická báseň však bezesporu Limerick Heist originálně rozšiřuje portfolio her vytvořených ve Twine. Na závěr ještě doplním, že v loupeži je možné chybnými volbami i neuspět (autorka tím chtěla posílit větší herní dojem z projektu), takže vybírejte opatrně. Konec hry je navíc otevřený k pokračování, které autorka o rok později skutečně vydala pod názvem Limerick Quest.
+12

Detektiv Kurzor

  • Browser 80
O této webové hře jsem slýchával již nějakou dobu, ale říkal jsem si, že hra od České televize mě asi moc nezaujme. Že to ve výsledku bude přesně naopak, jsem pochopil už během prvního tréninkového případu. Proč jsem jen byl tak bláhový?

Od prvních okamžiků mě nadchnulo vizuální zpracování. Pozadí je tvořeno obvykle reálnou fotografií, na kterou jsou pak přidány statické postavy v komiksovém stylu. Skvěle zpracované jsou i úvody, kde je každý z hlavních případů uveden pěknou animací a ukončen vysvětlujícím komiksem. Při hraní mi ani moc nechybělo to typické adventurní procházení se mezi lokacemi a čekání, než postava doběhne na dané místo. Díky tomu se prostě můžu plně soustředit na to nejdůležitější, čímž je pochopitelně příběh.

A právě příběh všech tří samostatných případů mě hodně bavil. Ačkoliv nejsem obvyklým divákem televizních detektivek, tak třeba takové Případy 1. oddělení jsem na ČT sledoval rád a hraní za Detektiva Kurzora mi tento seriál částečně připomínal. Řešení případů mělo logický postup a těch pár záseků se mi vždy po chvíli podařilo vyřešit. Dokonce jsem si všiml, že sám Detektiv Kurzor občas tápajícímu hráči napoví, co by asi bylo vhodné udělat. Asi nejvíce se mi líbil případ č. 2, který je částečně rozvětvený a některá rozhodnutí ve hře způsobí vyřešení případu trošku odlišným způsobem. Celkově pak případ nabízí až 30 různých postupů, jak se dostat k závěru. Hodně jsem si pak oblíbil i vedlejší postavy Majora Mlejnka, toho času v důchodu, v podání pana Skopala či Kapitána Faita ztvárněném Martinem Myšičkou, jejichž postavy dostaly i vizuál svých dabérů. A je celkem fajn, že občas dojde na odlehčení situace v podobě rýpnutí do kolegy.

Potěšily mě i některé minihry, jako rozpoznávání obličeje po staru přes obrázky na fóliích versus moderně na počítači, hledání shody v otiscích prstů, prolamování šifry či hledání stop v různých dokumentech. Horší bylo třeba hledání otisků na zapalovači, kdy jsem štětcem nanášel prach několik minut a pořád nic. Řízení auta zase bylo dobře ztvárněno graficky, ale ovládání stálo za starou bačkoru.

A na konec ještě nesmím zapomenout zmínit dabing, který je až překvapivě kvalitní. Postupně jsou slyšet hlasy známých jmen českého dabingu. A celkově se ty jednotlivé dialogy dobře poslouchají.

Jak už jsem naznačil v úvodu, mé předsudky k této hře byly velmi nevhodné. Hra mě svým kvalitním zpracováním velmi překvapila a rád se tímto připojuji k ostatním členům, co by byli rádi za další případ.
+19

Detektiv Kurzor

  • Browser 80
Detektiva Kurzora jsem objevil na doporučení zde od adama.kulhanka (čímž mu velice děkuji!) a musím říct, že se za žádných okolností nejedná o ztrátu času. A to přitom hrajete v prohlížeči a hra je zdarma. Dá se mluvit o zázraku? Já bych řekl, že ano!

Dlouho se mi nestalo, abych byl u hry tak nadšený. Možná je to tím, že nic nečekáte a pak Vás překvapí docela solidní nával kvality, protože tady bych ho opravdu nečekal. Česká televize ale z minima vyždímala maximum. Ze žánru vizuálního románu, který je ve své podstatě statický a pracuje s prostředím formou fotografií jako třeba další česká hra Přítmí let již dávno minulých, tu vytvořila pohodovou detektivku, na které Vám sedne úplně všechno.

V době, kdy jsem hru hrál a dohrál byl jejím obsahem prolog a dva příběhy. Prologem Vás hra rychle uvede do světa detektiva Kurzora a okamžitě Vám dá najevo, že tady není zbytečný dialog, ani činnost. Naopak vše má svůj smysl a logika je hlavní devizou postupu ve hře.

A pro po, když jsme u dialogů...hra je naprosto fantastická v dabingu. Nejednou jsem si tak vzpomněl, jak silní jsme v minulosti s dabingem ve hrách byli. Stačilo pár herců a dabérů, kteří ví, jakou intonaci použít, a hráč musí být spokojený. Prakticky to vypadá, že dobrý dabing udělá polovinu dobré hry, ale ona je to vlastně pravda. Vhodné dialogy, sem tam vtipné a zábavné, Vám ze hry udělají okamžitě osobní zážitek, ze kterého se nebudete chtít odtrhnout. Přidá totiž emoce, vytvoří vztah k postavám a máte ihned zaděláno na herní zážitek, který bych zde, budu se opakovat, rozhodně nečekal.

Jakmile se dostanete k prvnímu případu, hra ale i nadále překvapuje. Především tím, že přidává různé mezihry. Ty hře dodávají další zábavný zážitek, takže když jsem třeba ve druhém případu řídil auto, tak jsem nejdříve usoudil, že tlačítky v prohlížeči a myší to přece nemůže jít...no a nakonec opak byl pravdou. Dokonce jsem si to i rád zopakoval, protože mě to prostě a jednoduše bavilo. Nicméně ono to ale není jenom o ježdění, ale třeba i o porovnávání otisků nebo luštění šifer. Nápadů je ve hře dostatek a baví Vás jejich luštění stejně, jako se radujete z každé další odehrané hodiny.

Těch hodin ale není moc. Přeci jenom opravdové případy jsou dva a ještě jsou navíc dost různorodé a vybízí k různému průběhu vyšetřování, takže i k opakování hratelnosti. Já ale osobně doufám, že se jednou dočkám dalšího případu, protože Detektiv Kurzor mě popravdě velice mile překvapil. Asi tak moc, jako když si spustíte něco zadarmo a po pár hodinách se usmíváte spokojeností.

Dobrá práce Česká televize. Tohle se ti povedlo. Kéž by i ty detektivky byly mnohdy tak vydařené, jako se ti povedla tato hra!

Pro: Perfektní dabing, logické kriminální případy, logické hříčky, mezihříčky a okamžitá radost z vysloveně dobře odvedené hry. A to zadarmo prosím pěkně!

Proti: Málo případů, chtěl bych víc :-)

+20

Detektiv Kurzor

  • Browser 75
V dřívějších dobách, když se objevila česká adventura, tak člověk se těšil na ten skvělý dabing a co si na něj vývojáři nachystali. V dnešní době narazit na dabing v adventuře, je jako vytáhnout z balíčku hokejových karet obrovský hit nebo narazit na tisícovku na chodníku. A díky databázi jsem objevil tuhle hru, kterou jsem si hned zamiloval a to díky skvělému dabingu.

Adventury hraji opravdu dlouho a dlouho se mi nestalo, aby mne hra vtáhla díky dabingu jako tahle. A taky jsem koukal na to, že hra je opravdu zadarmo a opravdu si s tím někdo dal práci. Není to jen na rychlo splácaná hra, ale dává smysl, dobře se hraje a je opravdu nenáročná a člověk si od ní oddechne a opravdu mi připomíná ty staré dobré adventury, které člověk hrál na odreagování a chtěl i díky ním potrápit mozkové závity.

Pár hádanek tady je a já jsem nemohl odolat a musel jsem některé dodělat. A stálo to za to. Hra je příjemně dlouhá, není otravná a netvrdím, že bych si klidně dal i delší verzi, jenže pochybuju, že pořád by u hry byl ten status free.

Samozřejmě, že hra má i mínusy, ale nebudu to hanit, když je to zadarmo. Netvrdím, že díky tomu je hra dokonalá, ale rozhodně pokud máte rádi adventury, tak tento kousek by vám neměl uniknout.

A právě díky tomu to beru tak jak to je a pokud se někdy objeví další případ detektiva Kurzora, chci být u toho.

Pro: detektiv Kurzor, bavili mne minihry, perfektní dabing, nenáročnost, případy mají skvělý nenásilný námět

Proti: délka, pozadí, modely postav, odklikávání dialogů, o hře už není slyšet a je to škoda

+17

Detektiv Kurzor

  • Browser 80
Příjemný vizuální román. Příběh není úplně úžasný, ale po pravdě jsem ho čekal od kratší free to play hry v browseru o dost slabší. Pozadí by mohli být trochu propracovanější než jenom upravené fotky. Postavy nemají skoro žádné animace. Za mě by alespoň mohli hýbat pusou při mluvení. Adventurní část by tu mohla být rozvinutější. Velkým kladem pro mě byl velmi kvalitní český dabing. Příjemná je návaznost na seriály české televize. Hra je poměrně jednoduchá, ale jako taková oddechovka funguje skvěle. Velice příjemné.

Pro: Příjemně oddechové, dabing, návaznost na ČT seriály, příběh lepší než by jeden čekal, minihry , hudba

Proti: Málo animaci, jednoduše udělané pozadí, adventurní části, kratší

+12

Detektiv Kurzor

  • Browser 65
Nejsem velký fanoušek detektivek od České Televize. Vlastně, obecně nejsem velký fanoušek detektivek. Nebýt herní výzvy, tak o žánr vizuálních novel nejspíš nezavadím. Ale tak, občas to chce prolomit ledy a zkusit něco nového. Detektiv kurzor je snadno dostupný. Je srozumitelný a zadarmo. Také jsem čekal, že jelikož je hra spustitelná v prohlížeči, bude to hříčka maximálně na půl hodiny. Omyl

Hra obsahuje tři případy s tím, že pokud zmáknete rychle minihry a rébusy, vydrží v pohodě na tři a více hodin. Případy se dají řešit několika různými postupy a hra obsahuje achievementy. Zapálený obsedant může ve hře strávit klidně šest hodin. Detektiv Kurzor je klasická, trochu odlehčenější, detektivka z produkce ČT. Ohledáváte místo činu, vyslýcháte svědky a sbíráte důkazy se známými herci, kteří často dabují sami sebe. Dabing je skvělý. Takhle dobrý český dabing jsem snad ještě ve hře neviděl. Hra má sice trochu komediální nádech, ale drží se seriózního tónu. Na Poldu zapomeňte.

Můj problém je, že nejsem cílová skupina. I přes skvělý dabing jsem se často při vyslýchání nudil. Některé minihry jsem vyloženě protrpěl (viz. jízda v autě). Nejvíce mě asi bavila druhá půlka třetího případu. Kde Myšička sehrál komediální habaďůru na hlavního podezřelého. To bylo dobré. Také jsem vyřešil osmisměrku. To bylo hrozné. Vůbec nevím proč jsem u ní strávil půl hodiny.

Už se mi nechce Kurzora znovu rozjíždět, proklepávat dialogy a zkoušet jiný průchod. Zkusit se v životě musí všechno a já zjistil, že žánr vizuálních románů není pro mě. Radši si pustím film nebo seriál. Detektiv kurzor je výborná práce i po výtvarné stránce. A je zadarmo. Já to ale asi dostatečně neocením. Mé hodnocení je neobjektivní. Fanoušek žánru nechť si připočte 15 %.

Pero mocnější meče

Pro: skvělý český dabing, slušná délka, větvení postupu při řešení případů, achievementy, je to zadara

Proti: zdlouhavé vyslýchání není činnost určená pro mě, některé minihry jsou za trest

+18

The Quest For The Rest

  • Browser 60
Podobne ladené 2D point and click adventúry som ako decko celkom obľuboval a dodnes nostalgicky spomínam napríklad na českého Poldu. Pravdou ale je, že dnes mi už tento žáner nič moc nehovorí. Asi to je z toho dôvodu, že riešenie údajne logických problémov a hádaniek má často s logikou dosť málo spoločného. Skôr platí, že v týchto hrách musíte robiť to, čo logické pripadá autorom.

Väčšinou sa to napokon zvrhne na zúfalé klikanie všade možne po obrazovke, pixel hunting a kombinovanie náhodných predmetov v inventári v nádeji, že sa človek pohne ďalej (to bol, napokon, prípad aj Poldu). Neviem ako vy, ale ja si zábavu predstavujem inak. Tento názor nezmenila ani kratučká adventúra The Quest For The Rest od českých vývojárov Amanita Design. Napriek tomu ale musím uznať, že vďaka svojej krátkosti ma aspoň nestačila otráviť a znudiť.

Trom panáčikom skrátka musíte pomôcť dostať sa cez tri lokácie k ďalším panáčikom a hrá k tomu fajn muzika. Isté problémy som mal len v prvej lokácii, ale zvyšné dve sa dali prejsť bez väčších problémov. Plusom je pekná výtvarná stránka a už spomínaná hudba. Pozitívne hodnotím aj absenciu inventára a otravného zbierania/kombinovania predmetov.

Celkovo nemôžem povedať, že by ma The Quest For The Rest na tú chvíľu nezabavilo, ale aj tak je pre mňa skôr dôkazom toho, že tento typ adventúr už má dni svojej najväčšej slávy za sebou a pokusy oživiť ho idú tak trochu mimo mňa.

Pro: výtvarná štylizácia, hudba

Proti: pre fanúšikov adventúr krátke a rýchlo to vyšumí

+8

Plachý trpaslík

  • Browser 55
Jednoduchá plošinovka s dôrazom na slovo jednoduchá. Minimalistická grafika, jednoduché ovládanie, prosté levely, krátkosť. Napriek tomu dokáže na pár minút celkom pobaviť. Mohlo to však byť trochu dlhšie a aj nápaditejšie. Na druhej strane, hra takto aspoň nestihne skĺznuť do stereotypu a nudy.

Pro: na pár minút celkom zábavné

Proti: krátke, v jednotlivých leveloch mohla byť väčšia variabilita

+7

Grimace’s Birthday

  • Browser 60
Grimaceho narozeniny jsou první hrou primárně vyvíjenou na Game Boy, respektive jeho barevnou variantu, kterou jsem hrál. Nejde sice o nijak velký titul, ale je zdarma hratelný v prohlížeči, tak jsem jej vyzkoušel a asi tak za půl hodinky dohrál, včetně sesbírání všech milkshaků.

K plošinovkám se poslední dobou dostanu většinou jen na konzoli s Romčou, občas si však nějaký menší kousek střihnu i sám na PC. Časové limity nemám příliš v lásce, ale tady jsou nastaveny celkem rozumně a jen párkrát se mi stalo, že jsem nějakou úroveň musel opakovat kvůli jejich vypršení. Naopak hra odpouští i nějaké to menší zdržení a není třeba jet úplně na krev.

První dvě úrovně na skateboardu mi moc nevyhovovaly a lépe se mi Grimace ovládal při chůzi po svých, což byl bohužel případ jen třetího levelu, protože v tom posledním létal v bublině. Další dva herní módy jsem nezkoušel a ani to neplánuji, především proto, že se v nich jezdí na skatu. Hlavní kampaň by mohla být delší a její krátkost je asi největší slabinou hry, Grimace ale minimálně za vyzkoušení určitě stojí.

Pro: freeware, sbírání milkshaků, rozumně nastavené časové limity, třetí úroveň

Proti: první dvě úrovně, krátké

+14

Detektiv Kurzor

  • Browser 80
Detektiv Kurzor je jednou z těch her, o kterých bych se bez Herní výzvy vůbec nedozvěděla. Přitom se jedná o takovou fajn hru. I když vím, že existuje hra podle pořadu AZ kvíz, že by se ČT pustila do něčeho takového, to bych nečekala. A už vůbec bych nečekala, jak bude hra zpracovaná. Já čekala, že kompletní hra, tedy všechny případy, budou ve stylu toho prvního a celkem to zabere maximálně tak hodinu. Skutečnost je ale jiná.

Evidentně má hra soužit k propagaci detektivních seriálů české televize. To dokazuje i možnost při spouštění jednotlivých případů prokliknout se přímo na stránku iVysílání s daným seriálem. Jak dobrou práci odvádí, to je otázka, protože sama hra by potřebovala spíše trochu propagovat. Možná je tedy spíše odměnou věrným divákům.

Vizuálně se mi hra hodně líbí. Komiksově stylizované postavy jsou v kontrastu s reálnými fotografiemi prostředí fungujícími jako pozadí. I přesto, že se postavy nepohybují a troufla bych si tvrdit, že mají ve většině (ne-li všech) scénách i stejnou pozici, určitě bylo při jejich kreslení odvedeno hodně práce. Jen je zvláštní, že někteří herci jsou jasně poznatelní a jiní si vůbec podobní nejsou. Například Martin Myšička je zcela přesný a jednoznačně rozpoznatelný, na druhou stranu Hanu Ševčíkovou bych nepoznala ani v nejmenším. Říkám si, jestli je to tím, že pro tyto postavy ještě při vytváření kreseb neměli obsazení. Možná jsou si podobní jen ti herci, kteří jsou z již zmiňovaných seriálů a ostatní ne.

Nepohyblivost postav byla zajisté kvůli tomu, aby nebylo nutné dělat všechny možné animace, ale také to jistě byl umělecký záměr. Někdy totiž je pohyb postavy zobrazen jen jako posun nepohyblivého obrazu, například na záznamu dopravní kamery, kde sledujeme vozidla, projde chodec. Je ale i případ, kde je animace pohybu vytvořena, což je záznam z bezpečnostní kamery v bance.

Nic jiného, než skvělí dabing bych nečekala, v tomto ohledu má televize spoustu zkušeností a prostředků. Ve hře můžeme vidět a slyšet samé známé osobnosti. Já se přiznám, že úplně odborník na české herce nejsem. Kdyby se mě někdo zeptal na jména herců, nevěděla bych, ale rozhodně jsou to většinou známé hlasy i pro mě.

První případ je jen takový tutoriál. Je kratší a nedochází zde k žádnému větvení příběhu. Druhý už je zajímavější. Je v něm více lokací, více důkazů a více svědků. Nezkoušela jsem ho opakovat, ale určitá místa naznačují různé varianty průchodu hrou. No a do třetice, v tomto případě, všeho dobrého. Třetí případ je rozhodně nejzajímavější, je tu více linek, a dokonce i několik konců. Zjevné jsou 3 možné konce, ale dočetla jsem se, že jich je celkem 5. Konce jsou rozdílné v tom, jak je případ vyřešen, viník je vždy stejný. Třetí případ a jeho konce mě dokonce motivovaly k opakovanému hraní, abych si mohla projít druhou linku a vyzkoušet jiný konec.

I když se jedná o vizuální román, má hra řadu interaktivních prvků. Není jich mnoho, ale jsou tam. Téměř vždy jsou spojeny s hledáním důkazů, což je v tomto případě logické. Často nestačí důkazy pouze sebrat, ale musí se s nimi pak ještě něco dalšího provést. Ve dvou případech je interaktivní i to samotné sbírání. Hledá se důkaz odhrnováním trávy a posouváním kamínků. Není to nic úžasného, ale je to o něco více než pouhé sebrání. Jednotlivé důkazy se musí očišťovat, skládat, porovnávat apod. Hádanky, které se ve hře také ve spojitosti s důkazy vyskytují nejsou složité, mě dal zabrat jen šifrovaný vzkaz. Tam mě nachytali. Přestože jsem začala dobře, text, který mi vycházel nedával smysl. Nenapadlo mě, že pak ještě bude potřeba s ním něco dělat. Myslela jsem si, že to mám špatně a hledala, jak jinak to vyřešit. Interaktivita hry je omezená v tom, že má některé věci předpřipravené a nebere se ohled na konkrétní řešení hráče. Například u autonehody, když hledáte na videozáznamu nabouraný vůz. Já zastavila záznam s vozem na určitém místě, ale na vytištěném papíře byl vůz jinde. Podobně to bylo u skládání výhružného dopisu. Také výsledek neodpovídal tomu, jak jsem slova poskládala já. To jsou ale jen detaily. 

Ve hře můžeme najít dokonce i několik vedlejších úkolů, jestli to tak můžeme nazvat. Mimo luštění, jak otevřít tajemnou krabici, můžeme luštit osmisměrku nebo střílet na terč. Překvapená jsem také byla z toho množství achievementů, které je možné získat.

Asi nejhorší práci odvedli autoři na propagaci hry. Jak už jsem zmínila, kdyby nebylo herní výzvy a cíleně jsem se nesnažila najít nějakou hru z kategorie vizuálních románů, nikdy bych se nejspíše o této hře nedozvěděla. To se snažím si udržovat o hrách nějaký ten všeobecný přehled a sleduji různé novinkové souhrny, kde se zvláště na české docela zaměřují. O Detektivu Korzorovi jsem ale vůbec neslyšela. To je škoda, je to určitě zajímavá hra, nabízená zdarma a za vyzkoušení stojí.

Pro: zpracování případů (zvláště třetího), komiksový styl, dabing

+12

Goodgame Empire

  • Browser 90
  • Android 75
Z prohlížečových her patří Good Empire k těm, které jsou stále udržované, s kvalitním českým překladem, a proto asi v hranosti v Česku vítězí. Já ji hraji na https://www.goodempire.eu již několik let a zkoušel jsem i Android verzi. Poté, co byla převedena do HTML5 již hraji pouze prohlížečovou verzi, ke které se lze již připojit i pomocí mobilu.

Pro: čeština, aktualizace, široká komunita

Proti: klasická prohlížečovka

+4

Detektiv Kurzor

  • Browser 75
Česká adventúra s českým dabingom a k tomu v prehliadači? Sem s ňou!

Pravdu povediac, nebyť tohtoročnej hernej výzvy, tak sa k tejto hre nedostanem. A to by bola veľká škoda. Aspoň pocitovo som sa takto na pár hodín mohol preniesť späť do deväťdesiatych rokov, keď sme aj s kamošmi hrávali vtedy čerstvé novinky ako Polda, či Horké léto. Za mňa pekný nostalgiatrip, hlavne vďaka dabingu (nemusíme si klamať, hernej kvality zmieňovaných adventúr tento počin skutočne nedoshuje).

Dĺžka hry vydala na pár hodín a všeobecne sa mi páčil prvý prípad s odcudzenými predmetmi z galérie a múzea viac, ako ten druhý. Ak vyjde náhodou ďalšia epizóda, tak si ju ale určite zahrám.

Pro: Dabing, Oddychové hranie, Zadarmo

Proti: Puzzle so štrkom, vcelku krátke

+18

Shakes and Fidget

  • Browser 70
  • Android 60
Asi kdekdo má nějakou historku o tom jak hrál Shakea na základce. Mám je samozřejmě i já, pořád si pamatuju jak jsme hráli všichni ve třídě a střídali se u jediného počítače, jak zůstávali na síti přihlášené účty a děti z jiných tříd ničily cizí postavy i to jak jsme začínali stále znovu a znovu na dalších serverech s novými postavami. Mám ale ještě jinou historku.

Byl listopad 2020, všichni jsme byli zavření doma a neměli moc co dělat kromě hraní, kterým jsem tenkrát trávil v podstatě veškerý čas. A jednoho večera mi přišla zpráva od kamaráda. "Hej, budeme hrát Shakea." Chvíli trvalo než jsem mu vůbec uvěřil že to myslí vážně a následně mu napsal jak hloupej nápad to je. Ale nechal jsem se přesvědčit. A tak jsme ve skupině nějakých šesti lidi začali po dlouhých letech zase hrát tuhle obyčejnou, jednoduchou, prohlížečovou hru.

Překvapilo mě kolik věcí tam za ty roky přibylo a kolik jich tam i nadále přibývá. Oproti té verzi, kterou jsem si pamatoval a která ihned od začátku odhalila vše co měla a s čím jste se museli spokojit dokáže současná verze stále představovat různé nové mechanismy či minihry až do nějakého levelu 200. I přes to se ale stále v jádru jedná o obyčejnou browser hru, kde jen každý den odklikáte pár věcí a zastavíte se zase zítra. Takže se to časem omrzí.

Nebo by alespoň mělo, všichni moji kamarádi postupně odpadli. Jako první ten, který to celé vymyslel. Poslední loni v létě. A já hraju dál. Netuším čím si mě to pořád drží, ale dokud se tohle zvláštní kouzlo nezlomí a konečně to neomrzí i mě, tak budu hrát dál...

Pro: Jednoduché, Na vyplnění času, Zábavně pojatá grafika

Proti: Repetetivnost

+7