Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Final Fantasy X

Final Fantasy X HD Remaster

75
15 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
26.12.2001 PS2
18.03.2014 PS3Vita
12.05.2015 PS4
12.05.2016 PC
16.04.2019 XOneSwitch
Vývojáři:
, (PC verze, PS3 verze, PS4 verze, Vita verze), (PS3 verze, Vita verze, PS4 verze, PC verze)
Oficiální stránky:
http://na.square-enix.com/us/games/final-f…
První díl slavné jRPG série Final Fantasy na nové generaci konzolí se objevil na PS2 v roce 2001 a znamenal především značný technický skok oproti starším dílům (Final Fantasy VII, Final Fantasy VIII a Final Fantasy IX) na minulou generaci konzole. Jako vždy jde o velký a rozsáhlý příběh sledující celou řadu postav, náhodné, ale ovšem taktické souboje a nově namluvené dialogy v řadě cutscén.

Final Fantasy X vypráví příběh Tiduse, hvězdného hráče míčové hry Blitzball, který doprovází mladou a krásnou vyvolávačku Yunu na její cestě za záchranou světa Spira před bytostí zvanou Sin.

Největší změnou oproti předchozím dílům je opuštění od ATB (Active Time Battle) a bitvy jsou tak již plně tahové. Hráč si může v klidu naplánovat celý souboj, kdy na přehledném grafu vidí, kdy bude která postava či nepřítel na řadě se svým útokem. Představil se zde též tzv. Sphere Grid, který supluje strom schopností jednotlivých postav. Je pro všechny stejný, ale každý začíná někde jinde a tak každá postava bude mít jiné dovednosti a schopnosti.

Později, a to postupně v letech 2014 (PS3 a Vita), 2015 (PS4) a 2016 (PC) vychází kolekce nazvaná Final Fantasy X/X-2 HD Remaster obsahující remasterované verze her Final Fantasy X (2001, PS2) a Final Fantasy X-2 (2003, PS2). Obě hry jsou navíc v jejich mezinárodních verzích a mají tak dodatečný obsah, původně dostupný pouze v Japonsku. Většina hudby ve FFX se navíc dočkala úprav, ač je možné libovolně přepnout na původní OST.


Poslední diskuzní příspěvek

Charllize: No já právě na příběhu taky nestavím základ hry, je to fajn, když příběh nadchne, ale vždy na první místo stavím atmosféru. Příběh…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS2 70
S Final Fantasy X je to docela těžké. Je to první díl série na tehdy moderní konzoli Playstation 2, která technicky předčí Playstation 1 o pověstný parník a proto se Squaresoft snažil, seč mohl, aby hráčům přinesl dechberoucí podívanou, což se Squaresoftu ovšem nikde nepovedlo zkazit, takže je samozřejmostí, že s novou hrou od Squaresoftu na tehdy nové konzoli bude hráč tajit dech (samozřejmě na dnešní dobu si asi řeknete, co to blábolím, ostatně když už autorům stálo za to udělat nedávno i PC remaster, který je samozřejmě graficky čistší než na dnešní dobu rozmazaný obraz z PS2 na CRT televizi :-)

Ale zpět do roku 2001. Výlet do začátku minulého desetiletí jsem si udělal prakticky nedávno, dá-li se před rokem říci nedávno (z herního hlediska určitě). Dlouho, velmi dlouho, jsem hru odkládal, byť ji vlastním dobrých 12 let. Posledním opravdu pravověrným dílem Final Fantasy pro mě totiž je Final Fantasy 9 na PS1 a dodnes nemám na tomto svém názoru co měnit, bohužel. Autoři chtěli určitě změnit léty ošlehaný koncept a z mého pohledu to u Final Fantasy X přepálili.

Stylově se hra velmi podobá kontroverzní Final Fantasy 8, která od pohádky nebo cyberpunku zabloudila do moderního světa, postavy naprosto postrádají jakýkoliv fantaskní design a vypadají prostě jednoduše jako klasičtí homo sapiens. Bizár přináší jen padouchové v groteskních kostýmech. Final Fantasy X jede naprosto ve stejném duchu s tím, že ještě přitlačila a kdo nemá rád emo styl, bude se u hry ušklíbat tak často, jako já.

Hlavní postava je hráč jakési smyšlené hry, kterou bych nazval vodní házenou. Podivné šortky s jednou nohavicí kratší vypadají s prominutím debilně, stejně jako jeho nasládlý xicht. S ženskými postavami je to naštěstí lepší a vypadají opravdu přitažlivě. Co naprosto ovšem mizí je prostor pro představivost hráče. Postavičky už nejsou panáčci s lehkými mymickými náznaky nadskakujících očí a otazníky v bublinách. Autoři využili ne ještě zcela dokonalých možností náznaků přimo obličejové mimiky a pohybových emotivnách gest, u kterých jsem se cítil za hru fakt trapně. Nemluvě o dabingu a emotivních výkřicích, smíchu a podobně. Holt tehcnika ne vždy přináší pozitiva po všech směrech. Jo, jde to, hardware to umí, ale proč to tam cpát na sílu.

Další nóvum je grafika prostředí, která je nádherná, ale vybírá si svou daň. Ve hře se budete promenádovat jen striktně po koridorech, neexistuje zde mapa otevřeného světa. Z toho důvodu jsem se dostal do rozpoložení, že Final Fantasy X bych považoval spíše za spin-off, nějaké Final Fantasy adventure nebo tak něco, ale ne Final Fantasy jako takovou. Co z toho, že se procházíte imrvére po dechberoucích kulisách, když postrádáte jakýkoliv pocit existence okolního světa, který chete zachránit.

Příběh je rovněž smíšený guláš, chvílemi si říkáte WTF? Chvílemi si říkáte, jo, dost dobré. Výsledně působí jako pomatené umělecké dílo rozervaného autora se silnými psychickými problémy a rozpolcenou osobností.

Souboje jsou ryze na tahy, odpadnul Active Time battle systém, což je dost škoda, další úkrok stranou, který hru dost průměrue i po stránce soubojů. RPG systém ovšem úplně k zahození není. Sice po souboji nezískáte klasické expy, ale sbíráte sféry, díky kterým odemykáte sféry v systému spletitých kruhů, v kterých se nacházejí různé dovednosti. Kruhy působí jako bludiště s nastavenými cestami k jednotlivým skillům a je třeba hodně taktizovat, kudy se při vývoji postavy vydáte. Tento kruhový systém si v podstatě půjčila modernější PC hra Path of Exile.

Přes všechnu kritiku, kterou jsem napsal výše, neumím hru odsoudit jako totálně špatnou, své fanoušky si jistě najde a objektivně tady prostě přiznám, že velký problém je, že tohle není můj šálek čaje.

Co musím vyzdvihnout, tak ten herní famfrpál, rozumějte týmovou hru, házenou pod vodou (Blitzball oficiálně). Z počátku jsem si říkal, ach jo, další minihra, u které se budu trápit z principu, abych získal nějaký důležitý bonus. Jenže, tady se láme u mě to, co mě donutilo nedat hře jen 60%. Z této házené je totiž hodně zajímavá strategická hra s trénováním hráčů a vylepšování jejich skillů. Už jsem te společenské hře tady dal asi dva názvy, přidám třetí pro představu. Je to takový Blood Bowl. Snažíte se dát gól do brány, přitom vás různými chvaty zkouší sejmout soupeř, někdy i dost drasticky. U této minihry jsem poprvé v RPG zapomněl na hlavní příběh a souboje a hodiny a hodiny hrál házenou a trénoval hráče.

Na závěr musím hře uznat i mnohé velmi atmosférické lokace doplněné melancholickou hudbou, která vždy člověku připomene, že hraje Final Fantasy. Jednu z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší RPG sérii na světě. Spousta zajímavých momentů ve hře zajistí, že po dohrání nebudete úplně zklamáni a stráveného času u hry nebudete litovat. Dokonce pouvažujete, že pokud byste hru někdy hráli příště, tak vychytáte lépe strategii při vývoji postavy v kruhovém systému. Jen vám v hlavě pořád zůstané takové jakési umírněné WTF nad hrou obecně, co to vlastně jako bylo? Ale bylo to zajímavé :-) Pro mě ale tady začíná neblahý pocit, že se svět mění i na poli japonských RPG a že začíná jít z lehka z kopce a daleko větší radost mi na této platformě přinesl 8. díl z konkurenční série Dragon Quest nebo hodně zajímavě zpracovaný Wild Arms 4, který sice taky využil koridor, ale mnohem zajímavějším způsobem.

Hodnocení: 70% (Final Fantasy 10 bohužel u mě svádí boj o nejméně oblíbený díl série společně s Final Fantasy 12 a na PS2 mám mnohem oblíbenější hry jiných RPG sérií jako Dragon Quest, Xenosaga, Wild Arms, FF díly na PS2 jsou až za tím vším)

Pro: RPG vývoj postav, Blitzball, graficky pěkné lokace, hudba, atmosféra.

Proti: Emo styl , emoční výlevy, koridor, někdy nezajímavé souboje, samoúčelně zmatečný příběh.

+10(11-1)