Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Wulfgar (08.11.2022 15:30): Tak ja si myslím, že určitá úmornosť alebo stereotyp je typická pre väčšinu dlhých hier a je skôr výnimka, ak sa podarí stále dávať niečo nové a nestereotypné po celú hernú dobu. Čím to nechcem obhajovať, ale niekedy je to aj na hráčovom dávkovaní hrania. Mám a mal som také hry, ktoré som zapol na pár hodín a potom som sa k tomu vrátil až o pár týždňov a tým, že som si dával takéto dlhšie pauzy, tak ma hra nestihla omrzieť.

No zatiaľ čo pri rôznych ubisoft hrách, dosť slabej Mafii III sa mi tento stereotyp prejavil, pri Elden Ringu mi nenastal, čo je možno dané aj tým (taká diskusia tu už aj párkrát bola), že dobrých 3D souls a souls-like hier nevychádza toľko, aby sa to otrepalo. Ja som v Elden Ringu strávil 176H podľa steamu a prešiel som všetky dungeony, zabil všetkých bossov a splnil všetky achievementy a nestihlo ma to nudiť.

Tých unikátnych bossov je tam rozhodne oveľa viac:

Margit
Rennala
Rykard
Morgott
Fire Giant
Dragonlord Placidusax
Maliketh
Malenia
Radahn
Hoarah Loux
Gideon Ofnir
Radagon
Elden Beast
Lichdragon Fortisaxx
Elemer of The Briar
Valiant Gargoyles
Mogh (má dva boss fighty, ale je to tá istá postava)
 

Možno som aj na niečo zabudol, úplne všetci sú tu. Je pravda, že ich je tam dosť aspoň 2x, ale ono to aj z hľadiska lore dáva zmysel, že ak robíš nejakých golemov, stone guardianov alebo máš nejaké živošíchy ako tree spirit alebo erdtree avatar, tak ich bude viac a osobne ma bavilo s nimi bojovať. Aj pri tých duplikovaných základoch bol veľakrát odlišný skin alebo dokonca rozdielny move set. Pre mňa sú boss fighty jedna z najzábavnejších zložiek hier od FromSoftware a častokrát som boss fight vnímal ako odmenu a nie ako prekážku a rád som si zabojoval "znova".

Čo sa týka čitateľnosti bojov, skôr by som povedal, že oproti predošlým fromovkám má viacero bossov (dlhšie) kombá útokov a viac oneskorených útokov alebo útokov s falšom. Ale aj bez Ashes mi príde, že tie boss fighty sú v mnohom ľahšie než predošlé hry (napr. pri Sekirovi alebo end game Dark Souls 3 bossoch som sa určite zapotil viac).

Zasnežené otvorené lokácie ku koncu hry aj mne prišli málo nápadité a akoby nedokončené či čiastočne prázdne. A inak tiež som rozmýšľal čo by takejto hre v rámci open worldu ešte pomohlo a za mňa jednoznačne keby pribudli nejaké skutočné questy a viac príbehu. Tá kryptickosť je niekedy fajn, ale from software to s ňou dlhodobo preháňajú. :)
Mi ke konci vadily jen prepaleny hp u nekterejch bubaku, jinak si myslim, ze latku dokazali udrzet vysoko celou dobu.
Tak jsem Elden Ring po pulrocni pauze konecne dohral a teda prevlada hlavne zklamani a takova trpka pachut. Cim dele jsem to hral (celkem nahrano 100 hodin), tim umornejsi to bylo.

Otevrene lokace cim dal vic nezazivnejsi a prazdnejsi (legacy dungeons to aspon trochu zachranujou), opakovani boss fightu kazdou chvili tomu taky nepomaha (udajne ma Elden Ring jen 9 unikatnich bossu a v prumeru se boss ve hre opakuje 3.8x :D)..

Zaroven mi prislo, ze hlavni bossove ke konci hry meli extremne necitelny utoky, tim padem se moc neslo ucit z vlastnich chyb a akorat prevladala frustrace. Kdyz jsem ale pouzival Ashes, padali hned na prvni pokus, tzn. bud byly souboje extremne tezky nebo extremne lehky..

Hra to je porad dobra, prvnich par lokaci jsem si extremne uzival a po prvnich cca 40ti hodinach bych dal klidne i tu stovku. O to vic me mrzi jak se ten zazitek ke konci dost rozmnelnoval.

Beru tu hru jako experiment, kterej mozna pro me neni celkove az tak pritazlivej, ale je to asi nutnost pro budoucnost Souls her obecne. Po dohrani ted casto premyslim, jestli byl presun do open worldu vlastne pozitivni nebo ne. Ze zacatku to totiz funguje skvele, ke konci uz bohuzel ne.
@Solidor (19.09.2022 15:53): Tyhle věci jsou IMO zajímavé/relevantní spíš v pvp, kde řešíš nějaký konkrétní level jako limit (a chceš min/max nějakou konkrétní zbraň/kouzlo/wa).

Navíc zrovna ER je v tomhle nabízí hodně velkou volnost - s nějakou univerzální postavou je možné úspěšně používat téměř všechno, protože u weapon arts (či jak se tomu říká) dost často na škálování moc nezáleží.

A že pro kouzlící postavu je třeba zvedat příslušné atributy je jasné (už z minimálních požadavků na kouzla).

Sice jsem ER dohrál jen třikrát, ale nepozoroval jsem nějaký rozdíl v obtížnosti při specializaci na různé zbraně (kouzla/miracles/bleed). A popravdě hodně zbraní jsem používal u všech třech postav.
@Solidor (19.09.2022 15:53): Toto na fromovkách tiež nemám dlhodobo rád, že ti vágne napíšu popis predmetu, ktorý môže byť ešte zle preložený (true story DS 1 a 2) a už ty si potom poraď s tým zisťovaním, že čo to má vlastne aký efekt.

Ale inak tá replayabilita s buildami je fajn vec, teda aspoň pri DS trilógii to bola pre mňa replayabilita, ale nepozeral som si žiadne konkrétne buildy na internete, jednoducho som si šiel build na silu, potom som si šiel dexterity dual wield build, potom som si šiel quality build (str/dex) a potom zas dex build na jednu zbraň a podobne. Nikdy som sa nedostal k tomu, aby som skúsil sorcerera alebo faith build, hoci väčšinou som nejaké 2-3 support kúzla používal.

Elden Ring by som si kľudne znova zahral, hoci tam mám splnené všetky achievementy, porazených úplne všetkých bossov, splnené všetky quest lines a preskúmané v podstate asi všetko. Jediné, čo ma od toho odráza je tá časová investícia.
@Solidor (19.09.2022 16:24): Proste jsi zpohodlnel, tím to je. Mám to taky tak a třeba v persone 5, smrt v a i teď v SH2 mě děsně vytaci jak mi hra sama vybírá známe weakness nepřátel a nemusím si to pamatovat, ja to jak pro cvičenou opici. Ale to nové líné já, někde za tím vším staromilstvim, je spokojené :)
Mě by třeba zajímalo kolik lidí buildy nějak extra řeší. Imho nakonec stejně většina hráčů přejde na ty OP. Vaati háže v tom videu nějaká dmg procenta, ale ty si musí hráč najít na webu. Stejně tak pojem "raises maximum HP". By je zabilo napsat konkrétní hodnotu? :)

Mě to teda tahle neurčitost pojmů od nějakých pokusů s buildy vždycky spolehlivě odradí.
@7c (16.09.2022 17:34): Já myslím ze ideální kombinace souls her a TES je Dragons Dogma :)

A combat ve skyrimu je o dost lepší než v oblivionu, obzvlášť třeba kouzelní je celkem zajimave a na vyšší obtížnosti se survival to je hardcore a zajímavé víc než dost. Ono to fakt není celou dobu o nudně machani mečem. Všechen ten kraft a enchanting z toho v případě zájmu děla celkem hlubokou věc.
Ten originální survival do skyrimu by měl být už v základu. Celá ta hra tím dostane větší smysl a logiku. Plno lidi si pod tím představí nějaký styl co představují různé survival hry ale ono to tak není. Vzhledem k tomu prostředí a stylu to tam prirozene zapadne a nepůsobí to jako nějaká nadstavba. Naopak začnou fungovat věci co ve hře byli a byli k ničemu. Dá té hře potřebné grady které ji chyběli a dělali ji arkadovou. Dostane se ji pocit ohrožení a progresu stejně jako to mají souls hry.
Survival + Legendary obtížnost znamená řešit build, vybavení, taktiku, plánování cesty a další věci které v základní hře na normální obtížnost naprosto absentuji. A věřím ze i člověk ze souls zaměřením by se tam takhle našel.
@SilentWolf (16.09.2022 14:17): Problém TES je (pro mě) strašně slabý boj a vše, co s tím souvisí. Už jsem před časem (v době herního sucha) uvažoval o Skyrimu, ale vzpomínky na Oblivion a místní recenze mě zase vrátily do reality.

ER má (po 3 dohráních) ve srovnání s hlavně DS3 slabší replayabilitu - první hra byla nepřekvapivě nejlepší, při dalších už jsem vybíral jen relevantní oblasti z mapy. Ale na druhou stranu k DS3 jsem se taky vrátil za nějakou dobu po prvním dohrání a dokončil ji 3x po sobě s různými buildy a přestal jen kvůli tomu, že se blížil ER.

Takže si nechávám rezervu :)
@SilentWolf (16.09.2022 14:17): Já vím, jsou to léta dřiny lidem vysvětlit ze Bethesda děla super hry a jak vidno občas se to podaří, hehehe.

Ale teď vážně. Lidi mají vždycky přehnaná očekávání a když vyšel Skyrim tak si řekli ze to musí jít lip, tak modovali a modovali a léta běželi a oni hráli i další hry a sbírali dojmy a zkušenosti.
No a po těch letech zjistili ze vlastně nikdo nic moc lepšího neudelal a ty standardy co si mylně vysnili v roce 2011 nikdo další nenaplnil a pak přišla ta chvíle prozření, Bethesda vlastně děla dobrý hry :) Jen skoda ze si to tím cele pokazili, ale příště budou už chytřejší .
@Charllize (16.09.2022 12:44): To máš pravdu :)). Samotného mě to trošku vadí, že si poslední dobou nenacházím čas na ty menší (a často i zajímavější) tituly, ale tyto těžké váhy za to stály a vlastně je řadím k tomu nejlepšímu, co jsem kdy hrál.

A od Elden Ring jsem to už vůbec nečekal. Na to jsme se ani netěšil.
@SilentWolf (16.09.2022 10:34): To jsme záměrně nepsal, jako trochu jiný typ hry (od AAA open world), ale mých 10/10 je tam také... :)).

I přes to mě to ale donutilo stále hrát (brzy ráno i pozdě večer), a mně osobně třeba nevadili opakující se nepřátelé, "dungeony" horší jak v Oblivionu nebo systém questů na to, abych dal menší než plné hodnocení. Při druhém rozehrání jsem ale po pár hodinách ale přestal, to je pravda :). Datadisk (snad ne jen DLC!) také vyhlížím!
@Drolin (16.09.2022 10:25): jednoduché.. Disco Elysium. :D

Trefils to, je to prázdné a obsahem generické. Jak jsem odkryl všechny oblasti, není potřeba to hrát dál. Snad aspoň DLC bude pěkně masité. :D
@SilentWolf (16.09.2022 08:45): A přitom to dokonalé je!

Nicméně stále nevím, co bych zařadil na vrchol, z těch "dokonalých" videoher posledních let,

Elden Ring - ultimátní hratelnost a atmosféra, ale typicky japonsky trochu prázdné a obsahem generické

Cyberpunk 2077 - užasne propracované, audiovizuální vrchol, ale s chyby a mnohdy nedotaženými nápady

RDR 2 - technicky dokonalé, obsáhlé (miliony indohodin jsou na hře znát), detailní... ale možná až příliš uniformní
Miyazaki při přebírání ceny prohlásil, že si je vědom, že ER není ve všech ohledech dokonalý. A že se příště ještě zlepší. To je panečku sebereflexe.
@Paul (16.06.2022 18:46): no za mňa je to tak ako píše v tom článku, "questliny" sú najhorším aspektom hry. O to je to smutnejšie, že niektoré zmysel dávajú a hráč dostane informácie, kam ísť ďalej. Ale fakt len pri niektorých.
Zajímavá kritika zdejšího quest designu.

Zajímalo by mě, jestli někdo ER dohrál s plnou kompletací všech (nebo aspoň většiny) questů a bez použití jakékoliv formy návodu.
Tak dohrané, všetky achievementy splnené, všetky dungeony vyčistené, všetci bossovia zabití (kontrolované na fextralife). Teraz už len porozjímať trochu nad hrou (čo môže ovplyvniť ešte úpravu hodnotenia).
Tak stačilo dať si od toho pár dní pauzu a išlo to v pohode a boss Malenia padla na druhý pokus. Po všetkom tom hype, aký je to strašne ťažký boss, som čakal asi niečo iné. :D
@mazar1234 (01.06.2022 19:44): Pokiaľ máš v tejto fáze naozaj "nesprávnu" zbraň, tak by to mohol byť problém, ale nemyslím si, že túto situáciu viac zbraní nejak rieši. Jedine ak by si striedal melee/caster, lenže na to treba pomerne dosť veľa levelov a tiež neviem, či to úplne pomôže, takže mi to nepríde ako relevantný argument.
@7c (01.06.2022 17:51): Tí Erdtree Avatari sú tam tiež trochu pritiahnutí za vlasy, hlavne ten, ktorý ma okolo seba dvoch knightov a balisty. Rytiermi myslíš tých haligtree knightov, čo mali greatbow alebo staffku okrem meča/halapartne, veľa vydržali a castili aj sorceries aj holy incantations? tí sú dosť nechutní.

Akože lokácia vyzerá super a má určite fajn atmosféru, ale bolí. :)
@Tulareanus (01.06.2022 11:45): Záleží - mně to přišlo parádní. Jediní tužší nepřátelé jsou tam ti rytíři, a to myslím splňuje očekávání. Běžní nepřátelé jsou stále na pár zásahů. Navíc pokud je hráč nechce zabíjet, není vesměs problém se jim vyhnout. Celkově myslím moje nejoblíbenější lokace (při první hře určitě).
@mazar1234 (12.05.2022 18:05): Už chápem aj ja a súhlasím. Ten spodok Haligtree (Ephael) je miestami fakt prehnaný over the top, čo sa týka dmg a hitpointov, ktoré moby majú. Pri tej ich kvantite mi to pripomína DLCčka k DS2.... Mám rád challenge, ale toto mi teda nepríde veľmi zábavné alebo odmeňujúce.
Xbox 360 verze Dark Messiah je trochu odlišná.
Ma jiný začátek, rozvoj postavy funguje trochu jinak a některé části hry byli rozsireny.
Na stranu druhou je tam lehce oklestene násilí a ten rozvoj postavy je daný jen pro jedno povolání. Ale trochu jiná hra to je. Ne ze by to bylo pokračování ale případný fanoušek by si to užit mohl... když má xbox :)
@7c (24.05.2022 22:17): Jedno nevylučuje druhé. Pokračování DMoMaM bych rád také, stejně jako Severance (o které se ne úplně bezdůvodně mluví jako o nejstarší pre-souls-like hře) nebo Drakana (jestli jsi nehrál Drakan: The Ancient Gates, směle do toho) a pokud se Ti líbil Die by the Sword, zkus Draconus Cult of the Wurm (stejní autoři, rozchodit nějaký Dreamcast emulátor není zase takový problém).

Z 2D věcí co mají alespoň skill tree mi přišel hodně hodně dobrý Blasphemous, možná nová verze Death’s Gambit (hrál jsem zatím jen původní), parádní je Ender Lilies: Quietus of the Knights, spousta lidí nedá dopustit na Hollow Knight, velmi slušná až výborná byla Minoria a potenciál má Vigil (opět jsem nehrál poslední verzi) a Watcher Chronicles (jestli už vychytali chyby).
@7c (24.05.2022 22:17): Drakan pokračování má :)

Hlavni účel to craftingu je ten aby bylo co v tom open worldu sbírat :)
Ale parkrat jsem ho využil, jsou tam místa kde se občas něco hodilo a zjednodušilo to postup. Ale taky jsem od toho čekal víc a nakonec to je spis taková zbytecnost. Hmm, mohli se třeba craftit upgrady estusu, případne perma upgrady statu v nějaké omezenější podobě. Jakoze by si třeba člověk zlepšil stat do kterého není ochoten cpát duše když to ke konci hry stojí hafo duši.
@Tulareanus (24.05.2022 21:46): Taky jsem moc smysl craftingu nepochopil - je tam několik užitečných věcí (klasické vylepšení zbraní, ale tentokrát přes crafting), pak uspávací šípy/urny, ale zbytek mi přijde jako hodně okrajová věc (možná ty elektrické urny - jestli je to tedy crafing). Na druhou stranu, zajímavý experiment a minimálně to neškodí (sbírat všechno mi nějak nevadilo - už proto, že tu je slušný dosah a žádná rušivá animace).

Ad "Souls hry" - kromě Salt and Sanctuary jsem nic dobrého neviděl. Kéž by raději vyšlo nějaké pokračování Dark Messiah of Might and Magic nebo Severance: Blade of Darkness - přinejhorším Drakan: Order of the Flame nebo Die by the Sword (ve druhém případě "přinejhorším" ve smyslu že by to byla asi výzva pro vývojáře). Ok, Oni pokračování bych taky rád viděl...
@Tulareanus (24.05.2022 21:46): Já to beru tak, že úplně bez vylepšování postavy by ztratil smysl třeba death run, ale samozřejmě je možné to celé rozšířit na alespoň nějaké vylepšování postavy (ať už pouze statistik typu životy/mana nebo nějakého skill tree). Mám rád, když se postava nějaký způsobem trénuje/vylepšuje, současně jsem si vědom toho, že zejména dnes se už hodně stírá rozdíl mezi RPG a akční adventurou s RPG prvky.

Takže by šlo přidat věci jako Mortal Shell, Star Wars Jedi: Fallen Order nebo Paulem zmiňované The Surge a The Surge 2 (můj černý kůň Remnant: From the Ashes je už daleko od klasických souls-like). Nic z toho ovšem obecně není úplně 8/10 (pro mě subjektivně ano, ale obecně asi ne), Tvou výtku ohledně nedostatečně motivujícího průzkumu ve Fallen Order beru (pro mě byla méně důležitá, ale byl bych také raději, kdyby tam nějaký zajímavější průzkum byl).

U Elden Ringu samozřejmě hrály roli obrovská očekávání, těm je obecně problém dostát. Ke zbytku se nemohu vyjádřit, protože jsem z důvodu neustálého patchování a rozehrání jiných věcí Elden Ring ještě nehrál :-) (koupil jsem jej pár dnů před vydáním, ale nelituji, tohle jsem chtěl podpořit hned na začátku životního cyklu).
@Phoenix (24.05.2022 20:45): Ten posledný bod beriem asi ako najmenej dôležitý, možno by sa to skôr zdalo zhrnúť tak, že hráč získava nejaký resource, ktorým vylepšuje postavu (nie jej výbavu), čo by v podstate sedelo aj na Fallen Order. Lenže za mňa, hoci tá hra bola celkom fajn a Star Wars univerzum zbožňujem, nebola na 8/10. Okrem clunky vecí, nezábavného backtrackingu tam chýbala jedna vec, ktorú som neuviedol, lebo nie je na prvom mieste v dôležitosti, ale vie zážitok dosť zlepšiť a to je - odmeňujúci exploration, v prípade souls a sekira si takto vedel získavať nové zbrane, talismany, kúzla, armory, crafting materialy a podobne, ale v prípade Fallen Order len absolútne irelevantné cosmetics na loď a pončo.

Každopádne, aby som bol k Elden Ringu fér, tak je to tu imho trochu taký neférový syndróm, ktorý ako som písal nižšie, sa dá aplikovať na akúkoľvek hru. Každá hra by mohla byť ešte o kúsok lepšia, niektoré viac, niektoré menej, ale ruku na srdce, Elden Ring sa (aspoň mne) hrá stále výborne, hoci by mohol byť lepší, odvážnejší, viac iný. Na druhej strane je množstvo hier u ktorých nám ku šťastiu stačí, že to nie je po technickej stránke nehrateľné a gameplay mechaniky fungujú, aj keď nie sú úplne vyladené.

Preto napr. nesúhlasím, že Elden Ring má kopu zbytočného lootu. Je to individuálne, zbrane stále ponúkajú odlišný playstyle a zbroje vo väčšine prípadov sú jednoducho "Fashion souls", lebo za mňa neustále príde, že fromovky majú vizuálne najkrajšie zbroje, napriek tomu, že tá rytierska zbroj zo stormveil castlu vyzerá ako z lothric castle a tá vyzerá ako z black iron keep a tá vyzerá vlastne ako elite knight armor.... Na druhej strane ja v Elden Ringu vôbec nevyužívam crafting, použil som ho na skúšku párkrát na bobule proti poisonu a scarlet rotu, ale inak vôbec. A hoci je to pre mňa zbytočné, niekto to využije, ale vlastne ďakujem bohu hrania, že je to pre mňa zbytočné, lebo crafting patrí pre mňa medzi tie najnudšie elementy v hraní. :)
@Tulareanus (24.05.2022 16:58)

1. Tím vyřadíš dost věcí, ale to je v pořádku, chceme věci co nejpodobnější souls sérii
2. jj, nemusí to být nutně stamina-based, to co popisuješ je ono "reading enemy patterns and adapting situation". Strategický poziční boj
3. 4. je myslím jasné
5. asi mě nenapadá příklad hry, která by měla pouze skill tree (místo primárních stats, vylepšovaných levelingem) a současně existoval zdroj na levelování uplatnitelný i jako herní měna. Obecně bývá podle mého právě nejčastější ústupek v tom, že místo levelingu a postavě založené na primárních statistikách typu STR/DEX/INT je buď ve hře jen skill tree (Jedi Fallen Order) nebo nějaký leveling hra obsahuje, ale postavě se zlepšují jen nějaké statistiky typu zdraví (např. série The Surge)

Nejblíže je souls sérii kvalitativně asi série Nioh, ale to také není úplně souls záležitost, takže na "kopírku" na alespoň 8/10 od někoho jiného než From si asi holt budeme ještě muset počkat.
@Phoenix (24.05.2022 15:18):
1. V prvom rade beriem, že to má byť 3D, pretože v 3D priestore prebieha ten súbojový systém
2. súbojový systém - neviem ako ho presne definovať, nemusí byť vyslovene stamina-based, ale pracuje s priestorom a hitboxami, čiže treba sa hýbať, nestačí len "rubačkovo útočiť" a oproti rôznym arkham batmanom, assassin's creedom a podobne, to nemá autonavádzanie útokov, ale tú úpravu uhla útoku rieši hráč sám
2. potom ten systém checkpointov (bonfire/grace/idol) a skratiek k ním (toto nie je nutná podmienka), ale práve checkpointom obnovuješ život/energiu/manu/flasky a zároveň sa respawnujú nepriatelia
3. Smrť = takisto respawn okrem bossov a minibossov/vybraných npc
4. levelovanie a nejaký resource souls/runes/axioms - ktorý funguje ako zdroj na levelovanie a ako herná mena

Z hier, ktoré si uviedol, väčšinu poznám alebo som hral, ale nič mi neprišlo subjektívne na úrovni aspoň 8/10. Paradoxne inak taký Hellpoint, ktorý som prešiel, mal oveľa lepšie zvládnutú kameru v úzkych priestoroch a rohoch než fromovky, no na druhej strane nemal draky, aby sa vysmiali kamere.