Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Drakan: Order of the Flame

18.08.1999
81
72 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hlavní hrdinkou je bojovnice Rynn, která se po únosu svého bratra Delona a zničení rodné vesnice orkům podobnými wartoky vydává na cestu za bájným drakem Arokhem, kterého musí oživit, aby mohla najít bratra a pomstít se.

Tato third-person akce je v některých ohledech až nápadně podobná Tomb Raider. Děj se odehrává ve fantasy světě, kde jako zbraně slouží meče, luky a sekery. Postaví se vám wartoci (podobní orkům) a jiná monstra ve službách zla. Hlavním lákadlem hry je drak, na kterém budete moci létat. Obrovský ještěr plive oheň, slyší na povel, nebojí se konfrontace s jinými draky a lze zlepšovat jeho schopnosti. Na svém dobrodružství dílem projdete, dílem proletíte zelené pláně, zasněžené hory, doly a spoustu jiných lokací.

PS2 exkluzivní pokračování nese název Drakan: The Ancients' Gates (2002).


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Když jsem se poprvé dostal k demu Drakana, hrál jsem ho několikrát dokola. Kombinace krásné hrdinky, ovládání draka a fantasy prostředí mě k monitoru bezpečně připoutala. Demo ale obsahovalo "pouze" jednu kapitolu a končilo v poměrně napínavé situaci před vstupem do dolů a já byl tenkrát hrozně zvědavý, jak hra pokračuje dál. Jakožto chudobný středoškolák jsem koupi nové a drahé hry zamítl, za čas jsem si ale sehnal použitou placku z bazaru, což představovalo vstupenku do kompletního dobrodružství.

Příběh není nikterak složitý, zápletka je naopak spíše až banálně prostá. Vesnice, kterou obývá bojovnice Rynn, je přepadena a vypleněna potvorami, její bratr je odvlečen do zajetí a ona sama z vůle vývojářů pouze omráčena. Jako správně naprogramovaná hrdinka se tedy vydává na záchrannou misi svého bratra a jako milou pozornost získává osobního draka coby společníka.

Právě drak Arokh je patrně největší devizou celé hry. Na rovinu je třeba říct, že ačkoli jsme tu měli vícero her, kde mohl hráč "okřídleného plaza" ovládat, těžko se některá může měřit se způsobem, jakým je létání s drakem zpracováno v Drakanovi (zkuste si porovnat například Drakana s I of the Dragon/Dračí oko). Pravdou je, že manévrování s Arokhem ve vzduchu vyžaduje chvíli cviku z důvodu poměrně velkého množství funkčních kláves, výsledkem je ale skvělý dojem z přirozeně působícího letu a opájení se pocitem pána vzdušných proudů, kterému se stěží může někdo postavit. Také fešná Rynn je pohybově slušně vybavena, například kotouly do všech stran jsou v soubojích prakticky dobře využitelné. Trochu proto zamrzí její neschopnost vytáhnout se rukama na vyvýšená místa podobně jako to umí její žánrově příbuzná konkurentka Lara, v praxi to znamená nemožnost vylézt na cokoliv výše její hrudi.

Střídavé hraní za oba charaktery je dobře vyváženo a zatímco Rynn prohledává jeskyně a další místa kam se drak nedostane, Arokh bez problémů prochází přes nepřátele roztroušené ve volné krajině a podstupuje vzdušné souboje s jinými dráčaty včetně několika "bossů". Za jejich skalpy získává nové druhy útoků (kyselina, led), žádný z nich ale účinností nepředčí klasický plamen. Rynn má ve zbrojním arzenálu větší výběr - několik druhů brnění, zbraně se liší účinností a rychlosti útoku. Krátkým mečem silnější oponenty víceméně jen poškrábete, ale šmrdolíte s ním hbitě sem a tam, s těžkým válečným kladivem dáte pořádnou ránu, ovšem vířit s ním vzduchem zrovna nebudete. Veškeré vybavení (včetně unikátních kousků) se navíc opotřebovává, po čase se rozpadne a je třeba sáhnout do nevelkého inventáře pro nový kousek.

Na Drakanovi (vzhledem k jeho celkové kvalitě) zamrzí slabší závěrečná část a především odfláknutý konec, který je jednoduše useklý a z kterého jsem nabyl dojmu, že vývojáře tlačil čas/vydavatel/finance a narychlo splácali co zbývalo dodělat, jen aby byla placka připravená do lisovny. Celkově však Drakan představuje výbornou leč nedoceněnou záležitost s hrdinkou, která v některých ohledech natrhla Laře šortky.

Pro: Létání s Arokhem, Rynn je hezká holka

Proti: Ošizené zakončení hry

+34 +35 −1
  • PC 85
Herní výzva 2022 - bod č. 10 Vzhůru do oblak

Před lety jsem tuto hru zkoušel, ale bohužel mi na staré mašině sice fungovala, ale v momentě, kdy jsem se dostal k drakovi a pokusil jsem se s ním chrlit oheň, vždy hra spadla. Tentokrát na novějším stroji jsem již s tímto problém neměl, i když jsem do té doby měl obavy, zda se mi to nestane znovu. Pak jsme se již mohl více ponořit do hraní.

Cílem hry je s Rynn zachránit jejího bratra, který byl unesen. Při příchodu do její vesnice zjistí, že byla vypálena, ale získá zaklínadlo, díky kterému může přivolat draka Eroka. To se jí podaří a společně se vydávají přes řadu rozdílných lokací za záchranou jejího bratra. Příběh hry je trochu slabší a není hlavním tahounem hry. Tím největším tahounem je samotný drak, se kterým můžete na řadě míst létat a upalovat bezbranné nepřátelé a bránit se před útoky dalších draků.

Hra je rozdělena na dvě části, ve kterých buď bojujete s Erokem a Rynn na jeho zádech, což je většinou ve venkovních lokacích či větších jeskynních prostorách. Druhou částí je pak řada dungeonů, do kterých nemá Erok přístup, kvůli své velikosti a Rynn se tak musí spolehnout na své šermířské umění. Souboje jsou vcelku jednoduché, přesto umí být velmi obtížné, pokud si nedáváte dobrý pozor. V některých pasážích jsem i díky menšímu množství léčivých lektvarů bojovat s minimem životů, kdy stačilo dostat jeden zásah a mohl jsem se začít znovu. Dungeony jsou vcelku dobře složené a jsou přehledné a dobře se v nich prochází, i přesto, že se občas musíte přes část dungeonu vracet zpět.

Nevýhodou Rynn je její malý inventář, do kterého se vejde pouze pár kousků zbraní, lektvarů, šípů a brnění. Naštěstí to trochu ovlivňuje zničitelnost zbraní a brnění, díky čemuž občas něco z inventáře ubude. Přesto jsem na několika místech musel volit, kterou věc z něho vyhodím, abych si vzal hodnotnější kousek.

Menším neduhem jsou i občasné glitche, kdy jsem se například propadl částečně pod zem, jindy jsem se zase zasekl za truhlou. Největším problémem ovšem bylo skákání, kdy mi postava občas jako by vystřelila směrem vpřed a někdy mi to sebralo část životů, či dokonce zabilo.

Přes všechny neduhy stojí tato hra stále za zahrání i dnes a já se při ní celkem královsky bavil.

Pro: Souboje, létání s drakem, promyšlené dungeony

Proti: Slabší příběh, občas nějaký malý glitch, malý inventář

+18
  • PC 85
Drakana jsem si už delší dobu chtěl zopakovat, protože po dřívějším dohrání mě z něj nezůstaly prakticky žádné vzpomínky. Původně jsem byl tedy rozhodnutý rozjet za každou cenu Prince of Persia 3D, ale protože se nezadařilo, vyhrál Drakan, který byl pravděpodobně lepší volba.

Hrál jsem s patchem 10th Anniversary, který opravuje údajně spoustu bugů a také vylepšuje grafiku. Tu si tedy netroufnu objektivně hodnotit. Grafika byla se všemi detaily vyhlazená, líbivá, nic se nesekalo, venkovní prostředí vypadalo pěkně. Je to ale zřejmě dílo patche, protože původní grafiku jsem sledoval v in-game animacích a je to dost zubaté, špičaté a hranaté, hlavně modely postavy.

Pokud mám k něčemu výtky a za něco jdou procenta dolů, tak je to příběh. Ten vypadá ze začátku zajímavě - fantasy vesnička je vybita brutálními monstry, které unesou malého Delona. Jeho starší sestra Rynn popadne meč a vydá se ho najít a zastavit obrovské mezidimenzionální zlo. Společníka ji dělá drak Arkhon, kterého na konci první kapitoly probudí. Je tu spousta proroctví, historie, občas nějaká vedlejší postavy. Bohužel tu nejsou titulky, postavy mají dost zkreslené hlasy, 5 minutový proslov hlavního záporáka neslyšíte kvůli řevu monster. Takže jsem z příběhu moc nepochytil. Asi 25sekundový konec je na pár facek a plivnutí do tváře za tu celou dřinu Delon padá po portálu a smějící se záporák to sleduje v zrcadle.

Dále už jen chvála, Drakan je totiž parádní hrou. Dokonce bych řekl takové tři v jednom. Je to akční rubačka, tombraiderovka a letecký simulátor.

Jako Rynn procházíte buď přírodou, nebo kobkami v klasickém tomb raider stylu. Kamera je odladěná, Rynn ovládá i Lařiny kotouly a saltíčka. Na rozdíl od Tomb Raideru jsou skoky naprosto přesné a nikdy se mi nestalo, že bych spadl jinak, než vlastní blbostí. Skákacích pasáží je dost, nechybí různé pastičky, plavání, interakce s pákami a také puzzle. Není to úplně obtížnost ala dungeon, ale občas jsem se zasekl, třeba při získávání posledního meče. V rámci explorace máte vždy poměrně obrovskou mapu krajiny, plnou odboček, zkratek a tajných míst, která rozhodně hráče za ručičku nevede. Funguje to na jedničku, bohužel z Tomb Raideru je obšlehnutý i systém dvojích srázů. Na některé tak vylezete, na jiné ne a občas je to k vzteku, když se třeba nemůžete dostat z vody.

Druhou složkou je boj. Proti Rynn stojí armáda zvířecích potvor i různých "Orků", ti nejlepší mají dvě zbraně, brnění či štít. Rynn nepředvádí žádné parádičky, na nějaké kombíčka jsem nepřišel, stejně tak krytí mi přišlo k ničemu. Místo toho ale báječně fungují, úkroky, úhybné kotouly, salta, obíhání nepřítele a sekání zezadu. Taktika spočívá i ve zbraních, které nacházíte. Jsou tu zbraně s krátkým i dlouhým dosahem, neohrabané a silné vs. rychlé ale slabé. Zbraně podléhají opotřebení až na asi 3 nezničitelné kousky a tak v inventáři potáhnete náhradní arzenál, časem budete rutinně vyhazovat ty se slabším útočným číslem. Když se zadaří, useknete potvoře vyčnívající končetinu, nebo ji překvapíte zezadu. Z nepřátel bych vypíchl zmetka s dvěma ohnivými meči, co na dálku háže firebally a na blízko pro změnu fire wall, to jsou taktické orgie... A samozřejmě odpudiví pavouci, ze kterých mi běhal mráz po zádech. V nejhorším pomůže zaseknout soupeře (brutální obři) za nějakou překážku. Zkrátka boje se povedly.

Kromě různých mečů, sekery, máte i kouzelné předměty, které mě přišly kompletně k ničemu a luky. Nechybí spousta léčení, občas neviditelnosti či nesmrtelnost. A luky. Ty fungují jako sniperka, z FPS pohledu zaměříte nepřítele a různými druhy šípů s ním uděláte krátký proces. Šípů ale není tolik, abyste si tohle mohli dovolit celou hru, navíc jsou nezbytné pro určité souboje (sukuby).

Pravá zábava ale začíná když osedláte draka. Ten může chodit i pěšky, ale hlavně lítat a to je teprve maso. Ač nejsem žádný pilot, ovládání mě přešlo hned do krve. Drak je bůh. Veškerá monstra co jsou na Zemi sežehnete ve vteřině na krvavou kaši alternativním ohnivým útokem. Že jsou tu katapulty? Stačí uhýbat a rychlopalný standartní ohnivý útok. Kořením jsou naprosto parádní dogfighty s jinými draky, kdy uhýbáte, pronásledujete a v příhodný okamžik vypustíte ohnivou nálož a pak už jen sledujete padající hořící tělo, jak se řítí do propasti. Pokud draka ovládnete, je to naprostá paráda, zažijete pocit božské moci. Navíc drak má postupně i další útoky (led, blesky, jed), ale po pravdě oheň je oheň. Samozřejmě drak s Vámi všude nemůže, takže součástí "dungeonů" je i najít spínač, který drakovi otevře cestu dál. A pokud vlezete do kobky, kde na Vás vystartuje trojice orků, není nic jednoduššího, než prchnout zpět ven a s drakem fouknout plamínek do dveří na dotírající verbež :)

Zkrátka mě to moc bavilo. Drakanu fungují všechny složky (explorace, boj, létání), vypadá to pěkně a jen škoda, že z toho příběhu jsem moc nepochytil.
+17
  • PC 65
Jo, je to dobrá hra. Vyváženě obtížná (chce to cvik), spousta prostředí, skvělý drak, velmi slušná grafika, zajímavé souboje, různorodá hratelnost (s drakem, bez draka, souboje na blízko, střelba na dálku, skákání, pasti), jak už někdo zmiňoval v diskusi, super quicksave a quickload. Ale má i svá negativa.

Předně jedno subjektivní; úplně mi to vlastně nesedlo. Spousta lokací byly nějaké skály a stěny podivných tvarů a barev. Připadalo mi to někdy až moc vycucané z prstu ty lokace. Střídání prostředí bylo někdy hodně na sílu viz část v tropech a pak hned v zimních horách (nebo to bylo naopak?). Grafika je sice velmi slušná, ale vlastně nudná. Chybělo mi víc reálných věcí, které by mě na mapě zaujaly. Furt byly buď koridory, stejné skály nebo nějaké fantasy objekty typu obří brány, Ale hrozně málo nějakých pěkných obyčejných věcí typu židle, chatička a tak. Jako bylo to tam, ale málo a hlavně na začátku, v druhé půlce už to bylo na mě až moc "fantasy". Ale drak je hezký :-)

A proč si vzpomínám hlavně na druhou půlku? Protože je to hra, kde jsem měl snad největší pauzu v hraní nějaké 3D akční hry. Vrátil jsem se k ní skoro až po roce a jelikož jsem autistický systematik, kvůli ní jsem v podstatě rok nehrál hry. Za to ji viním! :-)

Příběh je o ničem. Zakončení je zoufalé. Hudba je minimálně a když už je, tak to většinou nestojí za řeč. Snad až na song Arokh's First Flight (ale ten by se víc hodil do Tomb Raidera). Dokonce i hudba v menu je jen nějaká 15 sekundová smyčka. A použité banky orchestrálních nástrojů jsou taky dost zastaralé když to srovnám třeba z HOMAM 3 ze stejného roku. To je zase objektivní výtka, přestože subjektivně mi to vlastně vůbec nevadí.

Přestože je hlas Aroghka skvělý, dabing obecně není moc kvalitní a je mu špatně rozumět. Nejvíc mě ale na konci naštvalo, že jsem musel použít do závěrečné úrovně cizí save, neboť se můj drak rozhodl mě ignorovat a i když jsem se na něj koukal z dvaceti metrů, tak ke mně prostě nepřiletěl a mezi náma láva. Zkoušel jsem to přes cheaty, ale akorát jsem to rozes.al.

A nechápu vlastně přirovnávání k Tomb Raiderovi. Kromě kozaté hrdinky, pohledu z třetí osoby a občas nějakých pastí, jsem tam nenašel další podobnosti. Ale asi to stačí.

Pro: Drak, je to výzva, spousta prostředí, souboje, možnost vysokého rozlišení, quicksave, různorodá hratelnost

Proti: Příběh, dabing, hudba, grafická strohost, závěr, dost "zaglitchované"

+15
  • PC 90
Další hra která u mě našla místo, a kterou jsem několikrát dohrála. Rynn, o která se mluvilo jako o možné nastupnici Lary Croft. Bohužel v pomyslném souboji nakonec prohrála (možná o ty prsa). Jenže Rynn má něco co Lara nikdy mít nebude. A tím je překrásně rozpohybovaný drak Arokh. Nejsilnějším zážitkem pro mě byla chvíle, kdy jsem potřeboval v boji pomoct. Stačilo zapískat a dráček byl u mě. Mít drak na zavolanou je opravdu něco, co jsem ještě u jiné hry nezažila.
Jediné co mi ve hře vadilo, byl nedostatek místa v inventáři a následné přeorganizování (bordelu), jen aby se mi tam vešlo třeba nové brnění.
Drak a jeho letání je opradu velký zážitek. Přistihla jsem se v jednom levelu (na ostrůvkách), že si jen tak létam a těším se ze samotného létání.

Pro: drak , který na zavolání přiletí

Proti: nedostatek místa v inventáři

+10