Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Surreal Software

USA
Založeno 1995, zrušeno 2010
Surreal vznikl jako firma čtyř přátel ze Seattlu, ve státě Washington. Alan Patmore pracoval v telekomunikační společnosti, Stuart Denman pomáhal v Microsoftu vytvářet Excel a Nick Radovich byl realitním makléřem. Jediný Mike Nichols už měl přímou zkušenosti s tvorbou her, kterou získal u svého předchozího zaměstnavatele, Boss Game Studios.

Uvedení mladíci do průmyslu vstupovali s nadšením a optimismem, příznačném pro polovinu 90. let, kdy nebyl herní průmysl zdaleka ještě tak tvrdým byznysem, jakým se posléze nevyhnutelně stal. Všechny své hry postavili na enginu Riot vlastní výroby a už jejich první hra ukázala, že nechtěli zapadnout do tehdy zaběhnutých škatulek. Netradiční Drakan: Order of the Flame (1999) a jeho PS2 exkluzivní pokračování, Drakan: Ancient Gates (2002), prodaly dohromady přes 250 000ks, což umožnilo zvýšení počtu zaměstnanců z 60 na 130. Jejich první multiplatformní projekt, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2002), prodal na Gameboy Advence, PS2, Xbox a PC více než 1.8M kopií. Poté se Surreal vrhl na pole hororového žánru a i zde, s The Suffering (2004), slavili tvůrci úspěch. Jistě se tak stalo i proto, že na designu příšer spolupracoval Stan Winston, vizuální trikař stojící za filmy jako Jurský Park, Vetřelci, nebo Střihoruký Edward. Pokračování, The Suffering: Ties That Bind (2005), už takový rozruch jako jednička nevyvolalo.

Přes ziskovost her od Surreal cítilo vedení potřebu získat silného partnera, aby mohli vytvářet hry s větším rozpočtem. Nabídka přišla od Midway Games. Nechat se od této společnosti v dubnu roku 2004 odkoupit se jevilo jako skvělý nápad. Midway dokonce přistoupilo na to, že na rozdíl od ostatních zakoupených studií, si Surreal smí ponechat své jméno. Partnerství, které mělo studiu otevřít cestu k tvorbě blockbusterů, se pro jeho tvořivý potenciál ukázalo jako dusivé. Midway sice poskytlo na vývoj This is Vegas, městské akce s otevřeným světem mezi 40 a 50 miliony dolarů, ale na účelné využití těchto prostředků už dohlédnout nedokázala. Finanční potíže nakonec donutily tohoto velkého vydavatele zbavit se studia i hry ve vývoji. Kupcem se v červnu 2009 stala společnost Warner Bros. Když noví manažeři zjistili, že TiV chybí do dokončení ještě 8 měsíců a vývoj stojí zhruba 250 000 dolarů měsíčně, rozhodli se dát projektu červenou a Surreal raději nadobro rozpustit. V srpnu 2010 to serveru CVG potvrdil jeden z bývalých zaměstnanců. Studio však bylo uzavřeno ještě již červnu téhož roku. Warner bývalé "surrealisty" rozptýlil mezi Monolith Productions a Snowblind Studios.

Nejlépe hodnocené hry