Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Paul (24.05.2022 15:49): Nezapomněl ;-) Nemají vývoj postavy ve slova smyslu základních statů. Ano, asi jsem měl napsat, že myslím STR/INT/DEX atd. a ne třeba životy/mana/stamina (to má kde co, ale nelze takto postavu profilovat stylem "válečník/zloděj/kouzelník", takže většinou příliš nelze hrát "jinak"). Jinak jsou souls sérií samozřejmě dost inspirované, to je bez debat.

Stěžejní otázka právě je, co všechno ještě do souls počítat a co už ne. Těch her, co se souls sérií "nějak" inspirovalo, už je celkem dost. Těch co souls sérií hodně kopírují (není to myšleno jako zápor) je naopak zatím pořád dost málo (v porovnání se stářím souls-série a počtu her v první množině).
@Tulareanus (24.05.2022 14:13): Přijde na to, co vůbec považuješ za souls-like.

Na Steamu jsou řádově stovky her, které mají tag souls-like, ačkoli:
1) postrádají vývoj postavy (ve smyslu levelování) např. Sinner: Sacrifice for Redemption
2) mají vývoj postavy co do levelingu, ale místo základních statů mají skill tree, např. Jedi Fallen Order 
3) nemají inventář
4) jsou v zásadě spíše ARPG (chybí death-run, stamina based combat nebo něco dalšího podobného), např. Code Vein nebo Xuan-Yuan Sword VII
5) nejsou 3D, např. Death's Gambit, Salt and Sanctuary nebo Watcher Chronicles
atd.

Pokud považuješ za souls-like hry odpovídající definici v Codex Gamicus a ještě nesmí být 2D, tak jich mimo tvorbu From nebude moc. Bloodborne PSX :-), Hellpoint (který spíše tíhne k průměru), Chaos (amatérská kopírka soulsů, já jsem se bavil, ale asi bych ji neoznačil za vyloženě dobrou), Immortal: Unchained (spíše průměr a střelba místo boje na blízko), Lords of the Fallen (což spousta lidí také považuje za průměr), série Nioh (a ani ta není čistě souls-like) a NOSE: The Great Keana Edition :-)

Těch skutečných kopírek je tedy jako šafránu a těch opravdu dobrých ještě méně.
Určite ako Matt píše treba rátať s tým, že souls žáner bude teraz ešte populárnejší, lebo oproti predošlým hrám elden ring kúpilo a hrá viac hráčov, čo ten subžáner nehralo. Logický je aj predpoklad, že bude viac klonov a pokusov o to.

Issues, ktoré pri Elden Ringu boli alebo vnímam sú zväčša technického rázu a tie boli už z veľkej časti vyriešené patchmi.

Tá hra je z môjho pohľadu napriek (nielen mojej) kritike v tejto diskusii stále výborná. Vždy pri každej hre existujú predstavy ako by to mohlo byť ešte lepšie (Disco Elysium mohlo mať viac lokácii, Witcher 3 mohol mať variabilnejší combat, atď...), čo však neznamená, že je to zlé alebo nedostačujúce.

Stále je to jedna z tých mála hier, ktoré dostávajú (takmer) absolútne hodnotenia od kritikov aj od bežných hráčov.

Je to v podstate môj "hamižný" pocit alebo tak ako napísal aj Silent Wolf, že by sme chceli viac než "len" výborný Dark Souls 4, lebo from sa už v niektorých veciach opakujú a napriek tomu, že je to open world, tak mám pocit, že len to a kôň sa snaží "kamuflovať", že je to iné ako dark souls. Na druhej strane izometrické variácie na Baldur's Gate, bez výraznejších ambícii na zmenu vychádzajú aj vyše 20 rokov po a stále nás bavia...
A tých podarených souls hier je naozaj stále málo (v podstate neviem, či existuje nejaká dobrá souls hra, ktoré nie je od From Software). Ja by som naozaj rád privítal niečo, čo má combat na pol ceste medzi sekirom a dark souls (kľudnej aj lepší), ale má už iné reálie a hlavne rozpráva príbeh normálne a má normálne questy.
@Solidor (24.05.2022 12:59): Skôr sa bojím, že sa nemýlim. Stačí sa pozrieť ako hernú scénu inšpiroval už spomínaný tretí Wicher (aj chystaný I, the Inquisitor sa očividne ponesie v jeho duchu) a keďže vďaka Elden Ringu souls hry viac-menej povýšili medzi ten najklasickejší mainstream, minimálne vznik ďalších klonov je asi nevyhnutný. :D
@Jab (24.05.2022 12:27): Dokonalá hra neexistuje a vždy sa nájdu ľudia, ktorí budú kritizovať. Stále sa však bavíme o najlepšie hodnotenej hre roku, ktorá je momentálne jasným favoritom na koncoročné ocenenia a asi nemá cenu sa tváriť, že pár odlišných názorov na tom niečo mení. To bola nakoniec i moja pointa, akokoľvek mi je jasné, že sa nájdu aj ľudia, ktorým Elden Ring až tak nesadol.

@Solidor (24.05.2022 12:36):  Nevravím, že s tebou nesúhlasím. Tiež si myslím, že viacerí to nedohrali a na základe toho, čo som čítal vidím viacero chýb v dizajne (za mňa napríklad aj neexistencia quest logu), ktoré by mi v open world hre prekážali. Akurát, že úspech hry je až tak masívny, že From skôr utvrdí v správnosti ich smeru a časom začnú zrejme vznikať i ďalšie open world soulsovky od iných tvorcov.
@M.a.t.t. (24.05.2022 12:21): Nechtěl jsem to rozepisovat, protože to jsou budou spíš předpoklady, než fakta, ale...
- open worldem utrpěla většina nepovinného obsahu (ať už opakující se bossové, nepřátelé či samotné dungeony)
- aby ten svět vyplnili, tak vývojáři vytvořili hromadu zbraní, summonů, kouzel a schopností, které mají minimální reálné využití
- kvalita některých otevřených lokací je nevalná

Už níže jsme spekulovali, jestli to ti recenzenti vůbec dohráli. Případně jestli většina z nich (a hráčů) to nehraje stylem start-cíl, kde moc neřeší tyhle nepovinné záležitosti.
@Solidor (24.05.2022 12:08): Neviem, či tým hra nejak utrpela, pri pohľade na tie extatické recenzie a obecný konsenzus hráčov. Tvoj názor, samozrejme, beriem do úvahy a súčasne dodávam, že osobne nie som nijak zvlášť fanúšikom Souls hier. No z objektívneho pohľadu sa mi zdá, že tento úspech ich skôr utvrdí v tom, aby to nabudúce skúšali znova.
@Solidor (24.05.2022 09:38): Či už ten open world niekto chcel, alebo nechcel, v konečnom dôsledku sa im to silne oplatilo. Asi nemá cenu si navrávať, že by bol bez neho Elden Ring až tak veľkým úspechom akým je momentálne. Z tohto pohľadu to teda bolo správne rozhodnutie tvorcov. :)
@SilentWolf (24.05.2022 10:09): Tak bola to asi práca pre grafikov a world dizajnérov, ale nie z hľadiska mechaník a level dizajnérov.

Open World v Elden Ringu je čiastočne pekný na kochanie sa a na taký ten úvodný prieskum, ale väčšinou je to také, že ak človek preskúma 25% lokácie, tak zvyšných 75% bude rovnakých. Navyše mám pocit, že niektoré tie lokácie sú zbytočne obrovské (Liurnia, Mountaintop of the giants), lebo sa pri nich už cítim unavený z toho istého, navyše je tam viacero hluchých miest.

Nie je tam toľko rôzneho obsahu ako napr. vo Witcherovi 3, ktorý mal aj skutočné questy, ktoré obzvláštnili to, ak bol napríklad človek v rovnako vyzerajúcom lese. Tu je človek v rovnako vyzerajúcej jesennej planine, kde vlastne zabíja rovnakých nepriateľov... Čo ma tiež trochu otravuje a je to krok smerom, ktorý u iných rpg a akčných hier nemám rád - keď sa zrecyklujú slabší nepriatelia do neskorších lokácii tak, že vyzerajú úplne rovnako, len sú zrazu neporovnateľne silnejší. A potom máme napr. medvede silnejšie než draky, vlkov silnejších než elitných rytierov a podobne.

A ešte jedna vec k tomu kochaniu - úplne vidieť, že medzitým openworldom, kde takmer "neexistuje" level dizajn, hoci by mohol, je to obrovský kvalitatívny rozdiel voči legacy dungeonom, ktoré sú väčšinou super, aj keď človek má pocit, že už je to taká klasika a veľa z toho človek videl už v dark souls trilógii. Napr. Subterranean-Shunning Grounds mi prišlo super v tom, akú to malo atmosféru a ako sa tam potenciálne človek vie až stratiť, ale zas som mal pocit, že je to ako v Dark souls 1 (Lower Undead Burg/Depths/Blighttown dokopy).

Akože ja sa bavím, ale tiež cítim všetky tie výčitky, že From na to idú čisto marketingovo/ekonomicky, že žijú z toho, že opakujú niečo, čo sa iným vlastne nedarí napodobniť a tým pádom trh nie je presýtený. Možno ako keď začali vychádzať kedysi prvé FPS a bolo ich málo, tak sa akceptovali aj chyby či repetívnosť.

A čo mi príde až mimoňsky komické je, že každá budova bez ohľadu či je to chrám, panstvo, sídlo vladára, mestská zástavba alebo niečo iné, vždy to využíva architektúru gotickej katedrály. Ako keby všetci bývali v súkromných katedrálach. A Miyazaki v živote nepočul o tom, že gotika nie je len o tomto type stavby a historická architektúra nie je len o gotike.
Já si nemyslím že ten openworld jejich formátu přinesl nějaké extrémní množství práce navíc. Postavy tam jsou statické, svět vlastně taky, nepřátelé se prostředí nijak nepřizpůsobují, tak je jedno, kde si je vývojář nakliká. Recykluje se tu neskutečně. Asi je hra trochu větší, ale je prázdná a ve světě nejde prakticky nic dělat. Přijde mi že i ten loot je omezenější než kdy dřív, protože se tu vše týká mizerného craftingu. A často už víme, pro co si jdeme (věž amulet/ kobky summon). To množství práce při open worldu si představuji tak.. +20%. Není to prostě jak z Killzone najednou přejít a dělat Horizon.
@Solidor (24.05.2022 09:38): Tak dříve či později každá vetsi herní značka či studio do toho open worldu spadne a u rpg je těžké odolat. Atlus už k tomu má jen kousicek, open world Persona bude takové vyvrcholení jejich spanilé jízdy :D

Nioh 2 je fajn, bohužel jsem na nej už málo hyperaktivní, tak ocenim fromovku po staru, oproti třeba Kings fieldu to je stejne naspeedovana hra.

Ale upřímně by mi nevadilo kdyby Souls mánie skončila u dvojky, taky žádný další deriváty nevyzaduji. Ale tak když už jedou dal, byla by skoda si to nezahrat, je to zásadní až to praská dverma :)
@Charllize (24.05.2022 09:10): Ten open world po nich ani moc nikdo nechtěl. Za mě je škoda, že se pro něj rozhodli. Hodně práce navíc, kterou šlo směřovat jinam.
Zase si nemyslím, že by lidi ten druhý díl až tak chtěli. Ať udělaj třeba pět velkých DLC, ale příště prosím zase něco jiného. Bloodborn 2 :)

Hry od From mají své kouzlo, které nikdo moc nedokáže napodobit, nicméně mi třeba Nioh 2 přišlo, jako celek, lepší hrou.
@Solidor (24.05.2022 08:58): Já myslím ze v rámci te změny na open world a zřejmě neskutečne práce navic oproti jejich dřívějším hrám byli rádi ze můžou použit vsechno co šlo a dřív plus minus fungovalo :) 
A nejlepší je ze až udelaji druhy díl a zase nic moc nezmění opět to strhne pridejni žebříčky. Je to takový božský komplex, jen děláš to co vždycky a lide te stejne uctívají :)

Ale ok, když vylepšení tak totální, docela bych od nich rad viděl jakoby opravdové rpg, třeba s partou a bohatou naraci a cutscenami (enchanted arms nebylo špatne ) Myslím si totiž ze ten Souls žánr už nijak moc zásadně vylepšit nejde, aby to zůstalo tím čím by to mělo být. Samozřejmě tím nemyslím sekání skrz zdi a podobný glitche, to by samo vylepšit mohli.
@Solidor (komentář): Zaplatpanbu ze ten krok zpět udělali, být to jako Sekiro mohl bych si From na trvalo vyškrtnout. Ok možná by mohli nějak poresit ten simulátor kotoulu, to mi taky už vadí delší dobu :)
Ja som sa konečne dostal do hlavného mesta a teda po pocitoch v lokáciach "hmm variácia na DS a že je to také so-so, tak hneď prvý vstup do mesta mi prišiel naozaj vizuálne úchvatný. A ešte tá krásna hudba do toho.
@mazar1234 (13.05.2022 18:58): Tak Loretta byla jednoduchá už v prvním setkání, takže obecně spíš downgrade (i to "nové" "lepší" kouzlo je myslím starší než to první :)). Ale tak uvidíš, třeba tě u Malenie přejde humor (nebo ne).
@mazar1234 (12.05.2022 18:05): ??? Nejlepší lokace? Aha, myslíš tu první část na větvích? Nejzábavnější to bylo s Blade of Calling - ten knockback v podstatě každého shodil dolů :)
Haligtree = zabiť, zabiť, zabiť, mučiť leveldizajnérov, žiadne zľutovanie, smrť, smrť smrť.
Mám + - 180 hodin ve hře a pořád to nemám prozkoumané, tak jak bych chtěl. Takhle mě naposledy chytl Zaklínač. Fakt chvilkama lituju, že jsem si tu hru kdy koupil. Pořád to musím hrát a když nehraju, tak myslím na to až to hrát budu. ER je jasná hra roku. Jediný co by tomu snad mohlo letos konkurovat je ten Harry Potter (jestli letos vyjde).
@Tulareanus (27.04.2022 10:44): Kamzík jedině na Y + LEFT! .-) Jinak souhlas, tohle je parádní věc (i v REREV2 se mi tahle feature líbila - i když tam to nebylo tak pohodlné ve výchozím nastavení).

Jinak to vidím, že budu muset dohrát ER i počtvrté (STR a Colossal Weapons), ta 3. hra se zaměřením na Arcane mě zatím moc nenadchla - v PVE mi to nepřijde nějak extra silné (ale možná ještě změním názor až vylepším víc zbraní).

Na bossy mi zatím přišlo nejsilnější (neříkám nejlepší) kombo Wing of Astel + Scavenger's Curved Sword (Ice) - jako INT postava.
A nejužitečnější kouzlo ve hře Pest Threads - v podstatě "instant win" u jakýchkoliv velkých otravných nepřátel.

A nejzábavnější asi powerstancing Greatswords, a pak Claymore - starého psa... Jen škoda, že FROM Moonlight Greatsword vydali v tomhle stavu - je to fajn zbraň, ale to rozbité zaměřování je na pěst (stále doufám, že to je chyba a ne úmysl).
To intro zklamalo asi všechny, ale minimálně ten vypravěč je fajn. Na druhou stranu jsou tyhle staticky intra nějak v mode nebo co. Já když tuhle zkoušel Elex II tak tam byli dvě render animace po sobě, ziral jsem na to jako na něco co sem ve hře neviděl sto let :)

Taky by mne zajímalo jaký bych měl pocity hrát to jako první hru tohohle druhu v životě. Ale asi bych byl spokojený :)

Mimochodem nejakej Japonec to glitch způsobem dohral za minutu a půl. Je to dost trapny ale asi bude teď slavnej :)
@SilentWolf (27.04.2022 10:39): Komentář jsem psal tak trochu ve spěchu: první soulovka byl Demons souls remake, který jsem dohrál letos na jaře. Proto možná přišlo relativně rychlé vystřízlivění nad touhle hrou, kdy obsah převyšuje kvalitu. Navíc včera jsem dohrál Assassins Creed Odyssey, a když srovnám tyto dva open worldy, tak co se týče mnoha aspektů, tak AC:O ledaskdy dominuje (rozhodně ne v soubojovém systému, to je jasné, nejsem internetový troll). Mimochodem: i AC má opakující se vybíjení vojenských tábůrů. A ty vypiplané lokace v DS mi tak trochu chybí.
@StriderCZ (27.04.2022 08:00): Ja si osobne myslím, že v porovnaní s predošlými from software hrami to je prívetivejšie pre začiatočníkov - existuje tu už mapa, na mape sú pre určité veci markery a sám si vieš markery pridať. Sú tu konečne trochu tutoriálové vysvetlivky, ku ktorým sa vieš aj prípadne v menu vrátiť, ale hlavne tým, že je to openworld a môžeš sa levelovať rôznym smerom, klesla aj náročnosť na aktuálny hráčsky skill (pokiaľ neskipuješ väčšinu contentu). Chýbajúce renderované intro sklamalo aj mňa, ale aj toto artworkové vyzeralo pekne a tak či tak nemalo vplyv na to, ako hodnotím gameplay a zábavnosť. Myslím, že ako si zväčšiť počet flaskov je tam spomenuté v nejakom tutorialovom tooltipe a keď si sadneš ku grace a máš tam možnosť editovať a assignovať flasky a keď dáš add a charge, tak ti napíše, že potrebuješ golden seed a keď dáš zvýšiť efektivitu, tak ti napíše, že potrebuješ sacred tear. Nehovorím, že je to super user-friendly, nie je, aj keď má hra dosť quality of life zlepšení, stále sa majú v tomto smere čo učiť.

@SilentWolf (27.04.2022 10:39):  Itemy na multiplayer mi tiež prišli v dnešnej dobe ako otrasnosť, pri ktorej si klepem na čelo. To isté aj tie reči NPC (ale je pravda, že tu to nie je tak hrozné ako v dark souls a viacerých postáv (Gideon, Two Fingers Crone atď..) sa vieš spýtať znova na tie isté veci alebo ti dôležité už povedia. Ale to mala byť samozrejmosť. :D Mne inak to, že je kôň item vyhovuje. Mám ho namapovaného na Y + UP a osobne to považujem za najrýchlejšie nasadnutie na koňa v hre, aké som hral, čo je super vzhľadom na to, ako často hráč nasadá a zosadá. Aj to, že tie craftovacie bylinky a všetko sa zbiera len tlačítkom a vďakabohu! to nemá žiadnu animáciu ma neskutočne potešilo. Vždy ma sralo, že v hrách ako Assassin's Creed pri zbere craftovacích surovín a clutteru je vždy nepreskočiteľná zdĺhavá animácia ako to postava zbiera.
@StriderCZ (27.04.2022 08:00): no na jednu stranu si říkám, jak dobré musí být hrát to jako svou první soulsovku, na druhou stranu... ani ne..

Takové to jak ti dá "blessing" od té Fii debuff, dokud ho nepoužiješ. A podobné věci, jsou pro mě už čistý trolling a nějak se mi to už zajídá, protože to hraničí s trapností. To je stejné jako když ti NPCčka říkají vše dokola KROMĚ těch nejpodstatnějších věcí, které ti řeknou jen jednou a pokud si tu větu nezapamatuješ, máš smůlu. To že se vše dělá u checkpointů je taky hloupé, klidně se tak mohlo dít automaticky (ty lahvičky). Multiplayer, který se zapíná konzumací itemů.. kůň je ITEM! Prostě je toho hodně.

Každopádně by mě zajímal tvůj komentář, pokud je to tvá první Soulsovka. Tak nad tím pak zapřemýšlej. :)

Intro je nejslabší ze všech Soulsovek a mrzí mě to, protože ty z Dark Souls 1 a 3 považuji za dokonalé. A je to fakt divné, protože trailer před vydáním filmový měli.

Příběh si jinak musíš spojit popiskami předmětů. Ale ta hra je zamýšlena, aby byla hrána "v komunitě" tak je ok nechytat se a pak si přečíst nějaké analýzy. Mě vždycky stačí když si na 1-3 "aháááá" momenty přijdu sám, ale nemám ze sebe o nic horší pocit když pak vše pochopím z videa od Vaatiho.
Jsem rád, že jsem si ER pořídil, ale čím déle ji hraji, tím více si myslím, že jsou pro mne lepší a zajímavější openworldy než Elden Ring. Jako soulovka velice dobré, a pocit z objevování, průzkumu je to co mne tahá ve hře dopředu. Barbar Conan ve hře ala Diablo co problémy řeší pořádným mečem (ale dostává do toho i pořádně na pudel). Ale jinak? Velké hype okolo hry: Prý přívětivější pro začátečníky. Vtip. Intro odfláknuté: statické obrázky + namluvený text ala indie projekt Might and magic X. Příběh asi hra nějaký má. nevím, netuším. Prý jde do hloubky a není to klišoidní fantasy najdi iks částí kouzelného prstenu (talismanu, hole) a zachraň svět. Žádný manuál. Bez rad na internetu bych nevěděl ani jak si zvětšit počet lahviček. Dokonce má hra i nějaké questy, to jsou věci. Ale i tak u mne vyhrává první příčku na stupni vítězů v anketě o hru roku.
Tak som už aj ja naskočil do Elden Ringu a pripadá mi to ako Dark Souls 4 s witcherovským open worldom a koň...kamzíkom. :)

Zatiaľ sa len ponevieram po Limgrave a Stormhill, ale musím si trochu zvykať na ten open world, lebo mám zlozvyk z predošlých fromoviek, že minimálne prvá tretina hry sa ide dopredu, obzvlášť, ak tam hráča hra pošle. Lebo sa mi tak stalo, že som šiel niekam priskoro a trochu sa tak trápil s Margitom, ale dal ho :D a potom veľmi pomaly progressoval Stormveil Castle, len aby som neskôr zistil, že som na to dosť underleveled a underequiped. :D Tak som sa zatiaľ teda vrátil do Limgrave a už si vytvoril aj love/hate vzťah s bossom ulcerated tree spirit vo Fringefolk Hero's Grave, pretože najprv ma strašne nasral (prvý raz mu vojdem do miestnosti a on dá na mňa grab attack a z toho instantná smrť. :D Ale nakoniec sa mi páčilo to uhýbanie jeho útokom a postupné pižlanie života, až na tú hlúpu explóziu, na ktorú je naozaj strašne málo časo, aby hráč od nej ušiel. Ale padol včera v noci tiež (musel, lebo inak by sa mi o ňom snívalo) a tá strašna chariot pasca v tom dungeone (DS 2 vibes) ma tiež riadne vytrollila.
@SilentWolf (11.04.2022 20:09): To tedy, a hlavně hudební podkres k němu. Tam bylo jasné, že 10/10 zůstane a je to hlavní kandidát na GOTY. Skvělé zakončení skvělé hry.

Problém mám ale v tom, že po ER se už mi (poslední týden) vrací k DS a Bloodborne těžko (DS II mi zůstal na disku asi 30 minut, to mi spíše než Souls zase a znovu připomenulo budgetovky typu Enclave). A tak jsem radši rozehrál New Game +, ale spíše už jen exploračně (na 110. levelu padly předchozí - nepřemožitelní bossové - jako Margit a Godrick hned).