Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Současná generace her, ohlédnutí zpět

Rok 2012 nám pomalu končí a ten příští očekáváme informace o nové generaci konzolí. Spolu s ní pochopitelně začne nová generace i pro PC, takže nenastává ten správný čas se podívat na tu současnou? Co nám dala a vzala? Co zůstane a zmizí? Právě nad tím bych se rád zamyslel v následujícím článku.

Nekladu si za cíl někomu vnucovat svůj názor, ani do detailů rozebírat každý aspekt. Pokud vám pomůžu vzpomenout si na to dobré i špatné, co jste na herním poli za těch posledních několik let zažili, nebo ještě lépe nad tím trochu zapolemizovat, budu spokojen. Zároveň mi také odpusťte občasné odbočky ke konzolím. Věřím, že Databáze-her.cz již dávno není pouze pro hráče "počítačových" her.

Jak tomu bylo posledně

Vzpomínáte si na minulou generaci her? Netroufám si přesně ohraničit její trvání, nechám to na každém z vás. Sony si chrochtalo u prodejů Playstation 2 (zpětně kompatibilní s PS1!) a Microsoft představil svůj Xbox. Dreamcast znamenal, možná i na věčné časy, odchod Segy do konzolového důchodu a Nintendo s Gamecubem zůstalo ve stínu dvou svých hlavních konkurentů. Na PC scénu přišla Mafia, Half-Life 2, Deus Ex a další. Vybavíte si něco, když slyšíte tahle jména? Nemyslím zrovna scény z her, ale to okolo. Rozmach MMORPG, příchod Steamu, konec některých slavných sérií, vznik nových, popř. jejich transformace? Určitě by se dalo přijít na mnoho podobných věcí a každý si najde tu svou. Někteří zdejší veteráni by jistě mohli vyprávět.


A teď

Dobře si vzpomínám na nástup "thisgen" éry. První obrázky mně nejednou posadily na zadek. Formule snad vystříhali z televizních přenosů, Metal Gear Solid 4 sliboval jen kvalitu, pátý Resident Evil jedinečnou akci a mnoho dalších her mi nedalo spát. Sony a Microsoft se ještě dnes tahají o exkluzivitu titulů. Málokdo asi čekal úspěch Nintenda s technicky slabším Wii, ale ukázalo se, že pohybové ovládání láká. A hodně. Koneckonců tu dnes máme Move a Kinect a hry na ně patří k těm nejprodávanějším. Zdá se, že občasní hráči na ně slyší. Teď k jednotlivým složkám, které alespoň v mých očích, definují současnou generaci.

Nemáte dost?

Příchod internetu do konzolí dal vzniknout novému fenoménu, (ne)slavným DLC. Balíčky s dodatečným obsahem vycházejí pro každou velkou a každou druhou menší hru a pojem datadisk tím vlastně zastaral. Ořezávají vývojáři své dílo nebo dodávají více obsahu pro naše oblíbené zábavní médium? Zachraňují některé menší vývojáře před krachem? Odpověď znají jen a pouze oni. Vyplatí se utrácet za jednu zbraň, oblek, mapu či celou příběhovou misi? Tenhle dotaz, ať si zodpoví každý sám.


Král je mrtev

Čas je krutý a ke hrám obzvláště. Které série zanikly nebo spadly na úplné dno? Co třeba Need for Speed nebo FlatOut? Jsou pokračování Diabla a Far Cry zklamáním? Čtvrté Grand Theft Auto u kritiků dostávalo maximální hodnocení a prodávalo se. Zaslouženě? Navázali Hitman: Absolution a Deus Ex: Human Revolution na své předchůdce? Je Resident Evil 5 tragédie? Možná jsou vaše odpovědi pouze kladné, možná jen záporné, ale pravda je na obou stranách. Velké jméno znamená velká očekávání a často, bohužel, i velká zklamání.

Ať žije král

Za posledních pár let však také spatřilo světlo světa několik nových sérií, ze kterých se staly stálice na herním nebi. Dnes již každý zná Assassin’s Creed, Uncharted, Mass Effect, Bioshock a mnoho dalších. Všichni také víme, že přijde ještě plno jejich pokračování (a každé z nich dostane plno DLC). Čekáte na další díl svých oblíbených sérií? Koupíte jej za plnou cenu? Budete se těšit na Assassin’s Creed 6, Mass Effect 4: New Heroes, Bioshock Unending? Dáte jim přednost před nějakou novou a neznámou hrou?

Po x-té a zase stejně

Má-li někdo rád čokoládovou zmrzlinu, kupuje si ji klidně každý den. Znovu a znovu. Casual hráč je možná právě takový požírač zmrzliny. Pamatuje si někdo, kolik částí má vlastně Call of Duty nebo Medal of Honor? Já si nevzpomínám, kdy vyšel poslední, ale dokážu tipnout, kdy vyjde další. Položím-li na stůl screenshoty vyfocené napříč všemi "modern" díly, dokážete je rozeznat? První Assassin’s Creed vyšel roku 2007. Od té doby vyšly čtyři pokračování a to nepočítám handheldové odbočky. Není to přeci jen trochu moc?

Šetříme životní prostředí

Steam, GOG, PSN a Xbox Live. Nákupy her nikdy nebyly jednodušší. Velká nabídka, nízké ceny a žádné čekání na doručení, jsou jasné výhody digitální distribuce. Žádný strach o poškrábání DVD, žádná neforemná krabice. Určitě každý zná ten pocit, když rozbaluje novou hru, kterou od rána vyhlížel společně s proklínáním doručovací služby a když návštěva zrudne závistí před vaší sbírkou vystavenou podle abecedy táhnoucí se přes pět poliček. Využíváte digitální distribuce? Nebo na krabici nedáte dopustit?

Indie? Tam jsem nebyl

Nezávislé videohry ukazují svou kvalitu a jistě za to můžou děkovat právě digitální distribuci. Kolik jste jich hráli? Plants vs. Zombies, Journey a Limbo jsou jen vrcholem ledovce. Poměr kvality a ceny, originalita, vizuální zpracování, přístupnost a jednoduchost jim mnohdy získají hodnocení a úspěch, o kterém můžou "áčkové" tituly akorát snít. Kolik takových her jste hráli? Považujete je za méněcenné? Udrží se na výslunní i v budoucnu?


Zdroj obrázku: http://whatculture.com/

Zdarma? Beru dvě

Free to play, občas posměšně přezdíváno pay to play. Podle některých vydavatelů je právě zde budoucnost herního průmyslu. Použiji opět sladké přirovnání: chci dort a v obchodě mi dají suchý korpus, za výplň doplatím, za jahody doplatím, za polevu doplatím a šlehačku taky. Je to lepší než cukrářský výrobek koupit rovnou celý? Zkoušel někdo všechna free to play MMORPG nebo MMOFPS? Jak dlouho vydržely a investovali jste do těchto her "zdarma"?

Snažil jsem se témata brát s nadhledem a nezaujatě a doufám, že se mi to alespoň částečně povedlo. Pokud jste dočetli až sem a nekroutíte hlavou nad obsahem, tak vám děkuji. Zkuste se ale zamyslet nad tím, jaká bude asi další generace videoher. Co od ní čekat? Změní něco drasticky nebo se dočkáme jen kosmetických úprav? Nastane konec konzolí nebo se objeví na trhu nové (třeba Ouya)? Které série přechod nezvládnou? Prosadí se streaming? Čas nám odpoví.

Solidor

Chcete aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.


Diskuze ke článku

@Neklan (07.12.2012 01:49): "tak na co ksakru čekáme. Svět nám leží na dlani."

A nemůže to udělat někdo jiný? Dělat hry je hrozně těžké, tedy alespoň ty zajímavé. Hadů a tetrisů a arkanoidů a pongů je už příliš.
Budoucnost? Pokud se velcí hráči odhodlají (a o tom dost pochybuji) vydat novou generaci konzolí, protože přiznejme si, PC jako herní platforma ve vývoji zaostává a v podstatě se dnes veze na chvostu konzolových portů (s lepší grafikou za 10x větši cenu HW pro lidi, co na to mají), můžeme se těšit opět na o trochu více polygonů a lepší animace. Hlavní vlajku inovací však vždy držela PC platforma kvůli své otevřenosti, nevyzpytatelnosti a v neposlední řadě internetu, který je na konzolích přeci jen čistě prodejním kanálen, nikoli tvůrčím prostorem.
DLC a F2P jsou cestou do pekel pro samotné jejich tvůrce, stejně jako neustálá inflace reklam v televizi - je toho čím dál víc, ale větší zisk to nepřináší, akorád se vlci perou o ohlodanou kost, ale není žádný, který by ukázal směr a vybudil smečku na lov. Mainstream se tak jako vždy poveze v zaběhnuté rovině jestě nějakou dobu - nejspíš i přes tu teoretickou další generaci - a bude olizovat poslední kapky jistoty.
Vypíchnul bych tu Blizzard, který ačkoliv ve smrtícím obětí Activision si zjevně zachovává neustále silnou autonomii a i přes veškeré salesové fundamenty (datadisk ke starcraftu se nevydá do vánoc?), je schopen vydat kvalitní produkt. Nějakou inovativnost však od něj těžko čekat.
Kam se tedy upírá naděje? Autor už to sám nakousl a kromě Indie jsou tu ještě další impulsy zespoda, kickstarter a hry, jejihž vývoj je financován fanoušky - uvidíme. Každopádně se v této branži pohybují osoby, které většinou neoodiskutovatelně selhaly (Rommero), ale přesto jsou to talentovaní lidé, kteří se měli šanci poučit a možná si vzali své chyby k srdci. Vezmou přízeň hráčské obce jako závazek, nebo jako příležitost k snadnému obohacení? Uvidíme.
Osobně spíše vkládám naděje do modifikací starších titulů, které je stále ještě umožňují (ale i takové modifikace pro starcraft2... napr http://notdstarcraft.com je materiál skoro na samostatnou hru). Otázka je kdo z toho bude těžit prachy? možná, že právě že nikdo. Všichni máme compy nadupané, že zvládají neskutečné věci, grafické karty s výkonem na úrovni superpočítačů v jednotkách TFLOPS. Id Tech engine pro Doom3, který nabízí grafické orgie je dnes už opensource, tak na co ksakru čekáme. Svět nám leží na dlani.
ta ikonka Memphise u článku trochu mate. nechcete tam dávat přímo autora? chvíli me trvalo, než jsem si všiml "podpisu" dole za článkem.
S kritikou jsem počítal a je na místě. Až přibudou další články určitě se podle nich přizpůsobím. Mohl jsem zkusit napsat něco ve stylu "kdo říká, že Zaklínač je dospělé RPG, tak spadl z višně přímo na hlavu", jenže na to je diskuze u dané hry. Neřekl bych, že blog je pro podobné názory vhodný. Snad se tu nebude objevovat něco ve stylu: "Které hry považuju za geniální" apod.
@Crash (30.11.2012 20:21): Když nevyprovokoval, nemusí se přece reagovat vůbec. :) Her se týká, je originální, nikde podobnej určo není, takže kritéria splnil a jako zamyšlení to prostě špatný nebylo. A podle jednoho článku si admini ani ještě nemůžou zpětnou vazbu vytvořit. :)

Osamocenej ve svém názoru nebudeš, to je jasný, ale za sebe prostě říkám, že blog tu je jako prostor k dalšímu vyjádření. A Solidor se prostě vyjádřil po svém.
@Joke (30.11.2012 20:01): Jo já ti rozumím a bylo by to moc fajn. Jenže za sebe musím říct, že mě ten článek k takový diskusi vůbec nevyprovokoval. Mě právě vyprovokoval k tomu, abych víceméně dal jakožto uživatel DH najevo, že o takové rozplizlé nekonfliktní a beznázorově "objektivní" články tu nestojím. Jinými slovy, že nestojím o kvantitu denního nebo týdenního přísunu nekvalitních článků na DH blog, jen proto aby tu něco bylo. Mnohem radši si počkám třeba i pár měsíců na nějaký super článek někoho, kdo si s tím dá pořádnou práci. Nakonec primárním účelem DH je tvorba databáze, články jsou příslovečnou třešničkou na dortu a proto bych ještě více dal přednost kvalitě než kvantitě. Samozřejmě můžu být v tomto názoru osamocen nebo ve výrazné menšině. Předpokládám, že i administrátoři si teď tvoří nějakou zpětnou vazbu. Takže všichni komu se takový článek líbil, tak pište, ano to je ono, chceme takových víc. Já říkám ne, děkuji.
@Crash (30.11.2012 19:45): Šak oukej, ale měla jsem na mysli to, jestli je nutný články na blogu vůbec nějak do hloubky komentovat. Jasně, diskuze tady k tomu sice je, ale já bych jí spíš využila k tomu, o čem se v článku konkrétně píše, jaký je můj konkrétní názor na dané téma a ne k tomu, co by měl pisatel změnit, proč to napsal zrovna takhle nebo tak. :)

Ale jasně, Solidorův článek byl první, tak se to semlelo všechno. :)
@Joke (30.11.2012 19:16): Ale přece každý kdo sebere odvahu a jde s kůží na trh musí počítat s určitou kritikou. A když pominu ten svůj příspěvek tak je zatím ta kritika velmi mírná a zatím nikdo z nás mu to nechtěl znechutit a a odradit ho. Argument "tak napište něco sami" neberu. Na to abych napsal co si o článku myslím jako čtenář, nemusím být přece spisovatel. Stejně tak jako zde všichni komentujeme hry, ale málokdo z nás je herní vývojář. A osobně si vždycky radši vyslechnu upřímnou kritiku, než mazání medu kolem huby, abych se náhodou necítil špatně. Jinak ty komentáře oglora a ugraugra mi mluví z duše...
Hele, napište něco sami. :) Solidor to napsal tak, jak to cejtil. Šel do toho a to je super. Vím, že do něj extra nerejete, ale nechápu, jestli je třeba to vůbec nějak komentovat. Sama spisovatelskej talent moc nemám, tak nebudu tady říkat, že by to měl napsat tak, či onak. O tom to přece vůbec není. Nebo mi něco uniklo? :)
Když nad tím přemýšlím, tak mě na tom článku nejvíc vadí právě to, že se snažíš bejt hrozně nekonfliktní, hlavně se nikoho nedotknout. Na to se vykašli, piš bez zábran co si myslíš a neohlížej se na to jeslti se někdo bude v diskuze vztekat, to tě nemusí vůbec zajímat.

"Mým cílem bylo napsat úvahu k zamyšlení nad současným herním průmyslem. Pokud možno objektivní. "
Není náhodou úvaha slohový útvar, ve kterém autor sděluje své subjektivní dojmy? Tady je asi ten problém, že ses snažil napsat objektivní úvahu což si odporuje :)
@oglor (30.11.2012 14:18): Otázek je vážně hodně, uvědomil jsem si to až při závěrečném přečtení (původně obsahoval článek ještě jeden odstavec o achievement/trophies, který jsem úplně smazal).
Davam plus za odvahu napsat prvni clanek, ale jinak mi pripada celkem skoda zes nic nechtel sdelit. Mozna jako prvni clanek je to dobre v tom, ze to otevira dost temat, ale skoda ze je ke vsem receno uplne minimum.
Pokud bylo cilem vyvolat otazky, tak si myslim ze je lepsi se zamerit spis na jedno tema, protoze sice otazky byly, ale nakonec je jich tolik, ze se mi nechce odpovidat na zadnou.
Jinak stylisticky mi to pripadalo celkem fajn a dalsi clanek si klidne prectu, kdyz pujde vic do hloubky nejake tematiky jak slibujes.
(a chtelo by to opravit tu hrubku s formulema ;)
@Solidor (30.11.2012 11:19): Všiml jsem si, že máš, často jako jediný, komentář u dost japonských vizuálních románů. To je žánr, který běžná herní média a zvlášť ta česká naprosto opomíjejí. A i pro mě je to španělská vesnice, i když po nich začínám pokukovat. Upřímně rád bych si přečetl nějaký článek na toto téma, já nevím vývoj žánru, přehled zajímavých her, zajímavé prvky v těchto hrách apod. Tak nenápadně ti podsouvám námět... ;-)
@Crash (30.11.2012 08:29): Kritiku beru. Nechtěl jsem nic sdělit, takových článků se po interneru válí mnoho. Mým cílem bylo napsat úvahu k zamyšlení nad současným herním průmyslem. Pokud možno objektivní.

Už teď mám v hlavě další úvahu na, doufám trochu hlubší téma (žádný strach, nebudu to tu zasypávat svými moudry každý týden, bude to ještě trvat). Pokud mi někdo napíše, ať už tady nebo poštou, co zlepšit, tak to ocením.
Docela násilím se snažím naladit po přečtení článku do nějaké pozitivní role, abych mohl taky napsat pochvalný komentář a neodradil tebe a případné další odvážlivce od dalších literárních pokusů. Bohužel mi to tentokrát nějak nejde. Asi jsem moc konzervativní, asi jsem měl moc velká očekávání, ale bohužel jsem při čtení toho článku trochu tou hlavou kroutil a furt jsem nechápal co mi chceš vlastně sdělit? Chtěl jsem se dozvědět něco nového, zajímavého, ne třeba úplně všeobecně známého, to se bohužel nestalo. Na mě ten článek dělá dojem velmi povedené slohové úlohy žáka základní školy, který dostal za domácí úkol. Přijde mi to jako nešťastná vata v okurkové sezóně, do časopisu o všem a ničem, která by mohla mít úspěch u běžného čtenářstva, ale ne u lidí, pro které je herní scéna jedním velkým koníčkem. Pro mě tedy bohužel dost nízko nasazená laťka na první článek. Doufám, že jí někdo rychle překoná...
V další generaci bude asi dost změn, někde jsem četl že si Sony patentovala nějaký systém reklam, tak jsem zvědavej jak to bude a taky že chtěj zničit bazarovej prodej her, že se hra nějak zaregistruje na konzoli a půjde spustit jen na ní, takže si člověk nic nepůjčí, nevymění a tak.
@Daemon (29.11.2012 22:33): Máš pravdu, pay to win je určitě používanější. S pojmem pay to play jsem se setkal na jednom foru o jedné nejmenované (zapomněl jsem) hře, kde po dosažení určité úrovně musíš platit.

Jinak děkuji za uveřejnění článku a jeho korekturu. Hlavně obrázky dost pomáhají k celkovému dojmu.
Mně se na tomhle článku líbí, že je bezkonfliktní.

Ještě bych doplnil, že během posledních let úplně zmizelo dělení her na pc a konzole - dnes jsou hry na konzole a většina jich vyjde na pc - před těmi deseti lety byli konzolisti a pcčkáři. Dnes jsou konzolisti hrající na konzolích a konzolisti hrající na pc...
Opravdu free to play bývá přezdíváno jako pay to play? Vždyž to je standardní model hry, za kterou zaplatíš (koupíš/předplatíš) a pak hraješ. Pokud vím, tak free to play bývá často hanlivě nazýváno pay to win.
Zajímavé zamyšlení. Dlouho jsem neviděl text, který oznamuje, ale je psán v otázkách :)