Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Mareček • 38 let • Rezident v automotive, teréňák-mapovatel v OP • Frýdek-Místek (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentáře

Quake

  • PC 65
Dneska už to asi moc lidí nehraje (nepočítám zmodifikované "quakeworldisty"), ale kdysi to byla jednoduše další řacha od iD posouvající grafiku, technologie (už si ani nedokážu vybavit, jaké konkrétně) a tak vůbec. Kdyby nic jiného, bez Quaka by nebyl úžasný Quake 3 Arena. Takže DANKE, GUYS.
-3 +5 −8

Aliens versus Predator 2

  • PC 85
Brilantní akční mňamka s úplně nejlepší atmosférou, kterou jsem napříč žánrem měl tu čest vidět (alespoň za člověka a za vetřelce - predátory nemám rád). Ze zbraní a boje vůbec neplyne požitek srovnatelný s Far Cry nebo F.E.A.R, ale o tomhle AvP 2 stejně nikdy nebyl. Mezi FPS velmi zásadní hra.

ALIEN dopadl ve srovnání s první hrou i filmovým univerzem na první pohled kontroverzně, není příliš bystrý ani pohyblivý (alespoň ne v klasické rovnici "ohrabaný alien vs. neobrabaný člověk"). Při prvním hraní to v pravověrném fanouškovi tam někde vzadu zůstává, nadáváte, ale při druhém už si na to beztak ani nevzpomenete. Škoda, že kampaň za vetřelce nebyla delší (i tak to ale bohatě stačí na celé CoD 4 :)). Alien také díky své značné "cáklosti" disponuje asi nejzajímavější náplní misí (vývin, aliení planeta...).

MARINE je myslím obdařen nejdelší kampaní a zcela určitě taky nejděsivější, hlavně v prvních levelech, kdy ještě nejste dostatečně otrlí. Dovedu si představit, že po téhle stránce byla hra v době vydání velký šok...

Přesvědčte mě, že za PREDATORa je hra také skvělá, a půjdu na 100%.
+13 +14 −1

Re-Volt

  • PC 70
S Re-Voltem mám stejný "problém" jako s Mashed nebo Death Rally - je to od A až po Z pro děcka, ale moc dobře se u toho bavím. Ničím výjimečná, ale dobrá hra.
-2 +5 −7

Return to Castle Wolfenstein

  • PC 65
Celkem pozoruhodná fikce (v náccích a "co by bylo, kdyby Hitler investoval do ABC místo XYZ" rozumování se nemálo rochním) ve svižňoučkém Quake 3 enginu - alespoň než hratelnost RtCW nabere velmi, VELMI dekadentního směru. :(

Vybavuji si, že zhruba v době, kdy jsem se začínal nesměle šolichat kolem her, se tahle věc dost prala o high end a tak vůbec s Aliens vs. Predator 2. Z odstupem času (a mudrcovským plnovousem místo mlíka u brady, erhm) tenhle minisouboj nechápu - AvP 2 je po všech stránkách jasně lepší.
-3 +7 −10

Mashed: Drive to Survive

  • PC 75
Nejchytlavější drandění na počítačích všech dob! Jaký paradox, že se vlastně jedná o blbinu, která by šla jistě udělat během slabých pár měsíců třeba v deseti lidech. Mashed má ovšem to, co pravá závodní hra potřebuje ze všeho nejvíc - jednoduchou hratelnost a drzé, podlé nepřátele v neméně podlých mapkách. Needy mají 36 druhů výfuků na každej Trabant, ale tohle jim chybí. TOCA 3 má asi trilion tratí/aut/šampionátů, ale tohle nemá. Mashed je Quake 3 mezi závodními hrami. Death Rally je poraženo, sice o cecky asijské ženy, ale poraženo.

EDIT 2021 (puvodni text schvalne nechavam): Tak preci jen nam uz dana srandirna drandirna ponekud zastarala. Asi nejvice negativne po letech v multiplayeru hodnotim zcela nahodilou, nevypocitatelnou, zakernou fyziku odrazu. Ta je proste smesna a spatna. Presto se jedna o po nejaky cas zajimavou (a v multiplayeru zakerne vypecenou) hru.
+4 +6 −2

Syberia

  • PC 70
Hodně specifická věc a odjaktěživa krásnou grafikou se silnými steampunkovými (myslím :)) prvky, které do Syberie sedí jako prdel na hrnec. Proč jsem to ksakru tenkrát nedohrál?

Adventury jako žánr moc nevyhledávám, takže bohužel nedokážu posoudit žánrový kvality Syberky, nicméně _asi_ to bude pomyslná špička ledovce.

+ cool hlavní hrdinka, yeyeyey
-14 +2 −16

Dungeon Siege

  • PC 70
Tak tohle je úplně jediné akční RPG (omff), které mě bavilo, velice gratuluji EA, resp. Gas Powered Games :-) Nevím už přesně, čím to bylo způsobeno, možná prima světy k prozkoumání, možná zajímavým lootem, možná něčím úplně jiným... Zato si zcela zřetelně vybavuju tu příšernou lineánost příběhu i vývoje postav(y).

Nedokonalá, (možná až příliš) dlouhá, ale tak nějak "poctivá" hra.
+6 +8 −2

Tron 2.0

  • PC 50
Když pominu "detail" formátu nezajímavých zbraní a ještě méně zajímavých nepřátel, je obecně originální protředí TRONu pro FPS podle mého názoru dost blbé. To jsem si stačil ověřit v relativně podobně situovaných úrovních v HL 2 i Quake 3 (jinak mimochodem mnohem lepších hrách).

Nebrat všechno co je našminkovaný.
-11 +4 −15

Painkiller

  • PC 60
Ó, Painkiller, ohromný to spasitel žánru. Ach tak.

Houby s octem, přátelé.

Už z každé (lepší) recenze šlo totiž v pohodě vydedukovat, že PK ponejvíce silně zdržoval a celkově nevěděl co chce. Mluvím o (v rámci žánru, ke kterému se tak hrdě hlásil) chybách jakými bezesporu bylo otravné smírání penízků a tím pádem i přes nudu/skutečně trapný ústupky řešený systém tarotových karet (používaly se na bosse, pamatujete?), nebo podivné, přespříliš bujně zpracované zbraně. Tyto zbraně možná "měly charakter", ale zároveň fungovaly srandovně a nelogicky (granátomet, co se tvářil jako kulomet), některé nudily a jiné se zase navzájem pletly.

Naštěstí měl ale PK v ruce zopár esíček. Mohu tak konstatovat díky cool architektuře většiny levelů (ach ty oblíbené Benátky...), pro mě dodnes dostačující grafice a fyzice (pokud se nepletu, jednalo se o jednu z prvních nebo vůbec první hru částečně využívající DX9-compatible grafárny) a snad největším bossům, co kdy moje proradný oči viděly.

A abych nezapomněl, multiplayer PK = celkem statečně obšlehnutý multiplayer Q3 a spol., jen na poněkud nižší úrovni. Což přesto nezabránilo jistým človíčkům ve sféře progamingu udělat danou hru sezónně slavnou.
+3 +9 −6

Tomb Raider II

  • PC 85
Tohle byla kdysi velká pecka s hodně unikátním "smellem". Vezme-li se TR2 z pohledu obtížnosti a délky, mohl tuhle starou zrůdičku dohrát jen ten, kdo si hru opravdu zamiloval. Projet TR2 třeba i s návodem totiž trvá podstatně dýl, než sklepnout celou sérii CoD dohromady. :))

Puzzly v "Bartolis Hideout" nebo "The Wreck of Maria Doria" byly hodně našlapané. Prostě krásný díl s tehdy velmi unikátní herní nápní z časů, kdy ještě nešlo tolik o kozy. Třeba i takhle vzniká kult.
+22

Unreal Tournament 2004

  • PC 70
Hratelnost šla oproti UT mírně dolů, význam série (nejen, ale také) díky nebezpečně vzrůstající konkurenci na trhu taky, ale pořád se nejednalo o tak epický průšvih jako v případě UT 2k7, to rozhodně ne.

Upřímně, nevím a ani nemám zájem zkoumat, jak je to s hraním UT 2k4 dlouhodobě, ale můj "středně pokročilý" pocit je: méně chytré zbraně a mírný zmatek. 70% z milosti.
+3 +5 −2

Grand Theft Auto III

  • PC 60
U série GTA mám podobný problém jako s NFS - úplný geek to toho nejsem a zároveň se nic opravdu podstatného díl od dílu nemění.
-10 +5 −15

Grand Theft Auto

  • PC 75
Tento starý dobrý způsob nazírání na hru se mi zamlouvá asi nejvíc. To nejlepší z rodiny GTA.
+4 +9 −5

Unreal Tournament

  • PC 85
O třídu slabší, ale dle mého názoru pořád výborný souputník Quake 3. Věčný žabomyší zápas mezi Epicem a id Software v případě těchto dvou her zdárně rozsekla sama progamingová komunita, a zatímco Quake 3 se na tomto poli (pro které byly obě FPS vlastně stvořeny) odjakživa dařilo a daří, o UT už příliš mnoho zmínek asi nenajdete. Smůla.

Jedná se každopádně o nejlepší/nejúspěšnější díl od prvního Unrealu. Mohu tak konstatovat hlavně díky čarokrásnému ozvučení (lepšímu než kterým disponuje Quake 3, áááno), v té době všemu konkurenceschopné grafice a vyrovnaně kvalitním módům/mapám. Jinak ale platí: ZA KULTUROU DO PRAHY, DO OSTRAVY NA FOTBAL. -> ZA RELAXEM DO UT, ZA SKILLEM DO Q3. :-)

A mimochodem, UT vynalezl Assault.
+6 +7 −1

Oddworld: Abe's Oddysee

  • PC 85
Originální, roztomilé, obtížné, nezapomenutelné. Asi nejlepší plošinovka všech dob. Oddworld Inhabitants byli umělci.
+17

Need for Speed: Road Challenge

  • PC 50
Dnes už nepříliš zajímavé závody, které nemají prakticky čím zaujmout, neboť je v hratelnosti překonává skoro každý starší (NFS 2) i mladší (NFS Underground) díl.
-11 +3 −14

Railroad Tycoon II

  • PC 90
Herním systémem asi už nepřekonatelný (vlako)žrout času. Ideální stupeň detailu grafiky a způsobu nahlížení pro daný subžánr. Navíc je k mání opravdu košatá edice za rozumnou cenu.
+6

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

  • PC 90
K posrání atmosférických osm nebo devět pater klasického dungeonu z časů, kdy fantasy žánr nebyl ještě nebyl zdaleka tolik rozvařen pod náporem desítek her na jedno brdo. Ze dnešního pohledu krásně mrzká grafika - takový ten pocit, kdy člověk nejistě šupajdí do černočerného rohu v obavách, zda tam najde kus šunky, nebo taky pořádný ranec netopýrů, aby nakonec objevil lesklý šutýrek o celých 4 pixelech, to už teď moc her nenabídne. :-)
+10

Aliens versus Predator

  • PC 80
V některých ohledech výjimečná hra, která zapříčinila, že jsem se v nějakých patnácti přestal věnovat blbinám typu fotbal na škváře (jsem astmatik :)) nebo chov housenek Babočky pavího oka a rozhodl se u rodičů (neúspěšně) somrovat o kompl. Ať je "opravdová hodnota" této hry jakákoliv, já beru alieny jako fenomén.

Myslím, že pro AvP příznačná, a nosná, je kampaň za aliena, která je zde hodně jiná, a hustší/lepší, než v kampani Aliens versus Predator 2, kde podle mě naopak dominuje mariňák, který byl v AvP1 sice taky dobrý, ale ne tak souvisle strašidelný, a hlavně příběh je v AvP1 jen taková blbá šmouha. Až v Alien: Isolation se dá sice mluvit o filmu rovnocenném strachu, relativně realistickém provedení a o příběhu (bodejť, když se do mnoha předchozích her zaběhli predátoři), statut dobohého zjevení AvP1 nikdo a nic už neodpáře. Druhý (nebo vlastně první) převlečený Isolation léta páně '99 možná ani nešel ještě udělat, hrám vládla přímočarost, svižnost a přehnaný movement, což bylo vzhledem k jeho charakteru a konstituci ušité na míru právě pro mise z pohledu aliena. K tomu se přidal širokoúhlý pohled pro aliena a dva různé režimy vidění (lépe zpracované, než v mnoha ZNAČNĚ novějších hrách po něm) v originálně pojaté a dodnes svým způsobem hezké grafice, podle mě zdaleka nejlepší ve svém krátkém období slávy, a hratelnost jak hovado je na světě.

Hra např. obsahovala značné aztécké nebo mayské prvky, nevím sice kde to kluci vyhrabali, zato však vím, že dnes by se o nich velmi plamenně diskutovalo, ale ve hře to paradoxně vypadalo hodně originálně a dobře.
+8 +9 −1

Quake 4

  • PC 40
Takhle (blbě) to dopadá, když se někdo mermomocí snaží překonat singleplayer Doom 3 a multiplayer Quake 3 v jednom titulu. Jinak to v nezbedných prackách Raven Software ani skončit nemohlo.

Hra, která je pro Quake scénu bohužel spíše koulí u nohy než osvěžením.
-6 +5 −11