Co mě nakonec přesvědčilo byl podcast Quest, kde moderátor v podstatě popisoval moji situaci. JRPG ho nebaví, nelákají, ale i přesto v Clair Obscur bylo něco výjimečného, co nakonec ten žánr udělalo přístupný mnohem více lidem. Proč tomu tak je vlastně nevím, protože s jinýmu JRPG hrami zkušenost nemám, ale v podstatě bylo neskutečně jednoduché do hry proniknout, včetně soubojového systému, který je zde dobře vysvětlen a informace se nabalují postupně. Co byl spíš větší problém, bylo od hry se odtrhnout. Je to po dlouhé době titul, kdy zkrátka člověk nemůže přestat postupovat příběhem dál, zároveň prozkoumávat všechna zákoutí světa a tak jsem byl schopný hrou projít za pár dní ne kvůli tomu, že by byla krátká, ale protože jednotlivé herní seance zabíraly klidně půl dne.
Příběh a prostředí je zkrátka to, co u Clair Obscure táhne a dost adiktivní soubojový systém je třešničkou na dortu. Nepamatuji si hru, kde bych strávil doslova hodiny hledáním různých kombinací skillů, "Pictos" a "Luminas" a builděním různých kombinací aktuálního týmu. Chápu, že to je poměrně standardní věc u JRPG, ale paradoxně je to jedna z věcí, které mě na tom žánru odrazují a obecně mě nebaví. Tady to na mě ale zkrátka funguje. Soubojový systém je sice tahový, ale jsou v něm i akční pasáže, při útocích nepřítele musí hráč buď uskakovat, nebo provádět parry pro případný protiútok a při útoku jsou zase krátké quick time eventy.
Oblíbil jsem si v podstatě všechny postavy a není žádná, která by mi tu vyloženě vadila - což je věc, se kterou obecně u vyprávění příběhů ať už filmem nebo hrou bojuji. Tady jsou všechny postavy komplexní, stírají se hranice mezi tím, kdo je vlastně to dobro a kdo je to zlo, hra nutí hráče přemýšlet a určitě to není žádná oddechovka, tohle je opravdu hluboký zážitek. Hudba je kapitola sama o sobě, ústřední melodii od závěrečných titulků nemůžu dostat z hlavy, ale není to jen o ní, kombinace orchestru, a rocku a diska až dub stepu v soubojích může být samozřejmě zvláštní (opět charakteristika JRPG), ale budu se opakovat, tady prostě funguje naprosto všechno. Skvěle dotváří všechny emocionální scény, dabéři jsou naprosto excelentní, což dokazují i nominace třech herců v rámci letošních Game Awards.
Musím říct, že mě to fakt hodně pohltilo. Po dohrání jsem okamžitě běžel k YouTube a hltal všechny easter eggy, fanouškovské teorie, videoblogy od vývojářů a skladatele, chtěl jsem se o tom zkrátka dozvědět co nejvíc. I když jsem Clair Obscure dokončil, myslím, že se tam budu opakovaně vracet a dál prozkoumávat tento rozmanitý svět, je to jedna z her, kde mě baví i jenom se procházet a koukat okolo sebe. Celý svět je obrovský, neskutečně rozmanitý a při každém zapnutí se těším, co se mi povede objevit tentokrát.
Pro: úžasná hudba, přístupné JRPG, velmi silný příběh, soubojový systém
Proti: nemůžu si to poprvé zahrát znovu