Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Zombie Driver HD

  • PS4 70
Na přejíždění stovek nemrtvých náklaďákem či sporťákem, je něco skoro až meditativního. Zombie Driver je v jádru dost jednoduchou hrou se značně stereotypní náplní misí, přesto má své kouzlo a hlavu vypne náramně. Tenhle měsíc jsem ji dohrál podruhé (poprvé před více než deseti lety na PC), což zase tak často nedělám.

Hra nabízí vlastně jen jednu mapu města, která navíc není ani příliš zajímavě zpracovaná. Jednotlivé sekce města poměrně dost splývají až na pár výjimek jako je rozlehlý park uprostřed. Svoji káru sledujete pěkně z ptačí perspektivy a hned je potřeba pořádně šlápnout na plyn, protože hordy nemrtvých jsou nekonečné (doslova). Postupem příběhovou částí hry přibývají vylepšení, nová auta a vše pěkně odsýpá. Zbraní i druhů nepřátel by mohlo být více, jádro hratelnosti je však zdravé a v menších dávkách zábavné.

Plusové body Zombie Driver rozhodně sbírá za zbylé dva herní módy. Vzhledem k povaze hry asi nikoho nepřekvapí arény s tisícovkami nemrtvých, kde je smrt nevyhnutelná a cílem ji je tak co možná nejvíce oddálit. Mód Blood Race v sobě kombinuje trojici druhů klání. Obligátní závod, doplňují destrukcí nabitý "Eliminator" a "Endurance", kde se krásně skloubí nutnost projíždět trať rychle a zároveň šmelcovat nemrtvé na nesourodou kaši. Všechny aktivity mají rozhodně své limity a na desítky hodin vás nezabaví, rozhodně však fungují velmi dobře a hra jako celek má i přes vlastně dost monotónní herní náplň co nabídnout.

Zařadí se Zombie Driver mezi vaše oblíbené hry? Troufám si tvrdit, že skoro jistě ne. Přesto jde o dost specifický kousek, který na nějakých deset hodin zabaví velmi slušně. Hra naštěstí nabízí obsahu tak akorát na to, abyste se u přeci jen omezené hratelnosti nestihli začít (výrazněji) nudit. Osobně bych si v pohodě dokázal představit druhý díl. Tady by skutečně stačilo jen zamakat na rozmanitosti a možnostech a rázem by z toho byla zatraceně fajn nenáročná oddechovka.

Hodnocení na DH v době dohrání: 65 %; 7. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Přejíždění nemrtvých má meditativní účinek; vedlejší módy

Proti: Mise jsou přeci jen dost stereotypní; relativně málo zbraní i druhů nepřátel; generické město

+6

Rage 2

  • PS4 70
Tento komentář píšu s odstupem času. Rage 2 jsem dohrál před rokem a nyní se pustil do prvního dílu. Při této příležitosti napravuji tento rest.
Rage 2 se dostalo velmi vlažného přijetí. Nepředstavuje přelom jak po technologické stránce, tak ani po stránce herní. Neznamená to však, že by se jednalo o špatnou hru.
ID software se tentokrát spojil s Avalanche, kteří mají technologii na obrovité otevřené světy. Nutno říci, že svět je oproti prvnímu dílu skutečně rozsáhlý a lokací které lze vystřílet je tu značné množství. Vše ozvláštňuje několik různorodých biomů abychom se pořád nepochybovali jen v poušti. Bohužel však po cca 10 hodinách hraní nastává moment kdy to vše začne být dost repetitivní býť jsou lokace pěkně udělané a aby to nebylo úplně stejné tak dle ikonky poznáme o jakou výzvu se jedná. Jednou je třeba zničit mutanti hnízdo. Podruhé věž Autority, atd. Po akci jsem vždy i hledal veškerý loot na místě abych měl odfajfkovano. Není to úplně výtka. Koneckonců Doom levely jsou v jistém smyslu taky pořád stejné. Obecně jsem jel velmi completionist stylem abych měl na mapě hotové všechno, což se mi asi na dvě výjimky podařilo. 
Co mi na Rage 2 maximálně sedlo je old School rychlý gameplay. To IMHO to co v kombinaci s výše zmíněným činí Rage 2 nadprůměrný a je IMHO lepší než v jedničce. Někdy bych rád napsal komentář i k ní. Dost mě bavilo vyhledávat archy a osvojovat si nové dovednost, zbraně, atd. Poté jsem si vychutnával různá komba:). Rage 2 ve mě znovu probudil touhu vrátit se k retro shooterum jak se jim dnes říká. Najdeme tu i řadu vozidel. Lze jezdit závody a je to vlastně trochu takové malé GTA nebo Red Faction Guerrila. Závody mě ale moc nebaví, tak o tom se tu teď moc rozepisovat nebudu.
Příběh je v podstatě doplňkem této hry podobně jako v sérii Just Cause. Tím je tedy oproti jedničce horší. Rozhodně bych tuto hru nehrál kvůli příběhu. Onen rozlehlý open world je sice krásný, ale není oproti jedničce příliš detailní. Mimo lokace v pustině vlastně kromě krásných hor,  skalisek a skalisek nic není. Dobře, je to trochu nadsázka ale v podstatě je to pravda. Inu větší je logicky je logicky méně detailní (nechápu jak modeři v pár lidech zvládli udělat Fallout London).
Sečteno a podtrženo: doporučuji zejména těm co mají rádi ID rychlou akci, open worldy a stylové sci-fi postapo. Naopak nedoporučuji někomu kdo by očekával komplexnost Cyberpu ku nebo Falloutů.

Pro: Krásný open world, rychlý retro gunplay, podařené ability

Proti: Průměrný příběh, méně detailní svět.

+17

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PS4 70
Jelikož jsem zrovna procházel herní krizí a svou knihovnou, ze které jsem si nemohl vybrat hru, která by mě delší dobu bavila, rozhodl jsem se zcela jinak: Zahraju si hru, kterou nemám ve své knihovně a je tématicky jiná, než co obvykle hraji. O Life is strange jsem věděl, že existuje, a že první díl je zdarma, tak jsem si řekl "proč ne".

Je pravděpodobné, že za normálních okolností bych hru, kde si hlavní postava prochází pubertou na umělecké škole a je ženského pohlaví, asi nezapnul. Je to pochopitelné, tato hra necílí na mě. Problémy dospívajících dívek jsou pro mne plytké a pro herní médium tak nějak... nezáživné?

Jak je ale vidět na mém hodnocení, neodpovídá tomu, že by hra byla špatná. Což ve finále za těch pár hodin ani nebyla. Procházíte Maxiiným světem, můžete v omezených možnostech interagovat s okolím. Okolí je uvěřitelné, postavy jakž takž také. Můžete procházet jejím deníkem. Fotíte si okolí, což se od sudentky fotografování očekává. Máte také možnost rozhodovat o nastalých situacích. A to tak, aby to pro cílovku nebylo příliš složité: Buď, a nebo.

Zde však narážíme na mé hlavní výtky. První výtkou je to, že některé volby jsou z hlediska děje nesmyslné. Máte hlavní rivalku, která vás právě ponížila a zesměšnila. Neustále vás "hejtí". Vy máte možnost jí to vrátit. A můžete si vybrat možnost to nejen neudělat, ale ještě ji psychicky podpořit? Vážně? Kdo by tohle v reálu udělal? Nedává to smysl.  Hlavní výtkou je to, že vám hra sděluje, že vaše rozhodnutí bude mít dopad a smysl. Tak si říkám super, to jsem zvědav co se stane. A ono se... nestane vůbec nic, protože nejprve si budete muset koupit další epizody! Ok ok, chápu, potřebujete na tom vydělat více, tak rozsekáte hru na menší části a budete je prodávat zvlášť. Ale tak jako tak by každá epizoda měla být celek, kde se něco zásadního stane a vy uvidíte dopad svých rozhodnutí. Ne jako seriál, kde musíte čekat další týden a někdy roky, než se dozvíte, jaký dopad bude mít daná akce.

Hra je tedy spíše Life is strange 1/6, kde celek máte rozdělen na části jen proto, aby vás to naštvalo. V pohodě by se mohlo jednat o hru nerozsekanou na epizody, kde by například první šestina byla free nebo demo, a za zbytek byste si zaplatili. Za celý zbytek. Kdo by si sakra koupil jenom například třetí a šestou epizodu v příběhové hře?

Pro: Prostředí, vypadá to hezky, na odlehčení

Proti: Rozsekání na šest částí, divné možnosti

-7 +7 −14

LEGO Jurassic World

  • PS4 70
Do dinosaurů jsem nikdy velký nadšenec nebyl, zatímco do stavebnice LEGO už ano. Snad více než samotnou stavebnici jsem měl rád peckové LEGO hry od Traveller’s Tales. Pár let nazpět jsem přestal aktivně hrát novější tituly, s výjimkou posledních Star Wars, které jsem chvíli zkoušel ale to nechci počítat. Když už něco, tak jsem si spíše zapnul něco staršího, na zavzpomínání. Až teď dokončený výlet do Jurského parku představuje můj pořádný návrat k těmto hrám.

Herní výzva 2024 – 8. Cesta do pravěku
Odůvodnění: Je to Jurský park. Dinosauři jsou všude.

Jako většina fanoušků těchto her jsem měl raději starší humor, který se zakládal na absenci dialogů, kde si postavičky vystačili pouze s mumláním a děláním šaškáren. Už je to ale pár let, co se LEGO naučilo mluvit, na což jsem si zvyknul, ale nelze přehlédnout, že ten humor na tom skutečně tratí. Tady mi navíc přišel o trochu chudší i v porovnání s předešlými hrami, které už taky obsahovali dabing. Možná si to ale třeba špatně pamatuji.

Chudší mi nepřijde pouze humor, i samotné příběhové úrovně mi nepřišli už tolik kreativní jako kdysi. Určitě nebyli špatné, to nemůžu tvrdit, puzzlíků s nutností využívat širokou škálu postav tu bylo habaděj, ale celkově mi to nepřišlo už tak dobré, jak bych si to u takové slavné dinosauří značky představoval. Filmové předlohy znám a u některých úrovní bych si dokázal představit nějaké alternativní koncepty, které by za mě byli vhodnější do hry. Myslím třeba jakou část filmu zpracovat nebo celkově pozměnit design levelu.

Mimo to, hra se hodně zaměřuje na otevřené lokace, ve kterých si můžete projít různé části parku nebo část ostrova. Lokace jsou zde čtyři a jsou vytvořené podle hlavního zasazení jednotlivých filmů. Jejich prozkoumáváním jsem nestrávil tolik času, ale všechny jsem je alespoň jednou prolítnul a přišli mi poměrně dobře udělané. Občas jsem narazil na ne úplně šťastně dořešený design puzzlu, kdy jsem třeba doskočil s dinosaurem na vyvýšené místo, i když to bylo specificky určené pro ženské charaktery, které skáčou vysoko ale menším „game-breakem“ jsem to zvládnul i s dinosaurem. To mě úplně nepotěšilo ale nic co by nešlo odpustit. Jen podobných případů nesmí být hodně, což nejspíš není.

Když už jsem to nakousnul, tak nejlepší věcí na celé hře je bezpochyby možnost zahrát si za dinosaury. Od malých až po ty gigantické. To je hodně příjemná změna od předešlých her. Klasických LEGO postaviček je zde opět mnoho a za většinu z nich si člověk ani nezahraje ale je fajn, že je pořád koho/co objevovat.

Celkově jsem si hru užil, hrál jsem to s kolegou v co-opu a to vždy zaručí o trochu větší zábavu. Má to sice furt klasické neduhy (zlobivá kamera) a narazil jsem poměrně na dost bugů ale jinak se to hraje furt dobře a inovace ve formě dinosaurů potěšili. Předloze to ostudu nedělá, jen ten potenciál byl daleko větší.

Pro: Možnost hrát za dinosaury, prozkoumávání parků nebo ostrova

Proti: Slabší design úrovní, chudší humor

+8

Diablo IV

  • PS4 80
Na Diablo IV jsem se těšila, jako ostatně na každý díl této série. Po počátečních strastech s připojením do hry, jsem si vybrala čarodějku, což nebylo nic překvapivého, protože za ni hraji všude, kde se dá.

Každé začátky jsou těžké a ani tady tomu nebylo jinak. Neumírala jsem ale tak snadno, jako když jsem hrála prvních pár hodin za čarodějku ve dvojce. I když ve hře nejsou české titulky, tak i já, anglický analfabet, jsem dokázala díky anglickým titulkům pochopit většinu rozhovorů. Bála jsem se totiž, abych zvládla dokončit všechny úkoly, když nebudu chápat souvislosti. Hra je na toto ale skvěle připravena, jakmile je úkol aktivní, na mapě se hráči objeví značka nebo označení oblasti, kam je vhodné zajít pro splnění úkolu. Mezi jednotlivými úkoly se dá snadno přepínat, takže je vše dostatečně intuitivní a přehledné.

Dost mě iritovalo, že jsem viděla ostatní hráče jak brázdí mapu na koni a já všude běhala pěšky. To se ale po dokončení třetího aktu změnilo, a pak mi veškeré přesuny pěkně odsýpaly. Prostředí se více podobá Diablu II než Diablu III. Mě se však barevná trojka líbila, tak jsem si ve čtyřce nastavila alespoň barevný filtr. Je mi jasné, že drtivá většina hráčů mě v tomto nepochopí – proč by vše v Diablu mělo být do fialova? Já si to však užívala.

Úkoly se mi většinou líbily, někdy to teda byla taková přebíhaná, jako vezmi tohle, přines tamto, najdi ho a pak přijď, ale to k tomu patří. Mimo koně jsem získala i mazlíčka v podobě psa. Moc jsem nepochopila jeho význam. Běhal všude se mnou a pomáhal mi sbírat peníze. Bez toho bych se klidně obešla. V Torchlightu jsem mohla svého mazlíčka poslat do vesnice, aby prodal věci. To byla skvělá vychytávka. Jestli to tohle psisko umí taky, dejte mi někdo vědět jak to udělat.

Ke hře se mám v plánu vracet. Momentálně nemám ještě dochozeno 100% mapy, takže mě čeká ještě nějaký ten vedlejší úkol. Ráda bych si zkusila hru v multiplayeru, takže pokud je tu někdo, kdo by si chtěl zahrát, dejte vědět.

Pro: příběh, intuitivní menu, atmosféraProti: mazlíček k ničemu, někdy se nedalo připojit, časté stahování a instalace aktualizací
+19

Marvel's Spider-Man: Silver Lining

  • PS4 75
Poslední DLC mi přišlo slabší paradoxně kvůli příběhu (za který jej zde ostatní spíše chválí) a původně jsem u něj měl hodnocení i o něco nižší. Přišlo mi, že se tu nestoudně recykluje. To, že se na scénu vrátila Silver Sable, je ok. Autoři vývoj vztahu se Spider-Manem v původní hře úplně vyhodili z okna a poté prakticky do puntíku zopakovali (opět tak začínají jako nepřátelé a přes pozvolné oťukávání se vztah vyvine v křehké spojenectví až na konci OPĚT Silver Sable prohlásí, že se od pavoučího muže hodně naučila, WTF).

Příběhová část mi tentokrát přišla kratší, než v předchozích dílech. Možná jsem však příběhové mise jen méně prokládal vedlejšími aktivitami. Celková délka DLC je tak v konečném součtu zcela srovnatelná s předchozími, tedy slušných 5-6 hodin (při plnění všech aktivit). Tentokrát jsem byl už vyloženě rozčarovaný, když jsem zjistil, že budu opět muset vybíjet nepřátelské základny. Pokusů si to pár vyžádalo a když mě v jedné z nich zabil regulérně poslední bojeschopný bambula poslední vlny nepřátel, utrousil jsem i nejedno sprosté slovo na adresu autorů. Od minula jsou základny navíc vizuálně nezajímavé a snad poprvé v nich nepřátelé nevedou žádné dialogy. Naštěstí jsou tentokrát jenom tři. Zpět jsou i moje "oblíbené" stop crime události. Zrovna tady se autoři uchýlili snad k těm nejotravnějším typům, takže jsem jich měl opět plné zuby.

O přihození "ztracených" pěti procent mě nakonec přesvědčily zbylé vedlejší aktivity. Screwball výzvy byly opět celkem zábava, tentokrát si to s ní navíc můžete i vyřídit, byť hodně jemně a v rukavičkách. Holt ženu neuhodíš, že Spidey... Poslední aktivitu tvoří nové sběratelské předměty, které poodkrývají vývoj jedné z postav ústřední hry. Yuri Watanabe začala být konečně zajímavá.

Přídavky v rámci CTNS mne tak jako celek spíše potěšily. V New Yorku jsem strávil všehovšudy slušných 60 hodin a za tak dlouhou dobu mlácení obrovského množství grázlů už prostě začala být cítit "únava materiálu" i přes to, že soubojový systém a pohyb samotný jsou ve hře jinak skutečně prvotřídní.

Hodnocení na DH v době dohrání: 73 %; 72. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Klady základní hry (opět); některé vedlejší aktivity; Screwball jde konečně za katr

Proti: Recyklace vývoje vztahu Spider-Man/Silver Sable; minimum novinek; další stop crime události a nepřátelské základny už mi lezly krkem

+5

Final Fantasy XV: Episode Prompto

  • PS4 70
DLCčka k Final Fantasy XV se naprosto očividně snaží experimentovat s různými žánry a nabídnout tak nejen zcela odlišný herní zážitek u každého z nich, ale také ukázat, že i v hlavní sérii Final Fantasy her je prostor pro inovace. Gladiolova epizoda je akční hack and slash mlátička, Ignis zase ukázal výrazný adventurní prvek v podobě traverzování na laně po městě. Episode Prompto už v mých očích úplně opustila hranice RPG žánru a představuje čistou 3rd person střílečku.

Střílečky běžně nejen nevyhledávám, doslova se jim vyhýbám. A když už hraji nějaký ARPG shooter hybrid, tak stejně preferuji zbraně na blízko, stealth či alespoň klidné vzdálené místečko se sniperovkou v ruce před zběsilým střílením uprostřed bitevní vřavy. Ale tady se jedná jen o dvouhodinové rozšíření, což beru jako zajímavé zpestření. Navíc stealth a zabíjení ze zálohy tu je situačně možné a se sniperkou se taky můžete vyřádit. Vlastně jsem i trochu čekala, že větší problém budu mít se samotnou hlavní postavou, ale netušila jsem, jak velký.

Prompto je charakter, který je v základní hře nejméně výrazný. Navenek nedospěle rozverný, uvnitř plný mindráků, věčně ve stínu svých vyzrálejších kolegů. Fyzicky nejslabší a raději schovaný za objektivem svého foťáku než před ním. Autoři tak u něj měli nejtěžší práci mě přesvědčit o jeho kvalitách. Vyvolat ve mně touhu za něj vůbec hrát. A vůbec se jim to nepovedlo.

Hned od začátku se ve vás naopak pokusí vyvolat dojem, že být Promptem je naprosté utrpení. Budete umírat nudou při plahočení ledovou pustinou až do padnutí. Budete nechápavě kroutit hlavou nad volbou se fyzicky sebepoškozovat. Budete otráveně sledovat prapodivné halucinování a propadání do deprese, která je nesnesitelná nejen pro vás, ale i pro ostatní NPCčka. A to mám obecně videoherní charaktery svádějící vnitřní boj s depresí, osamělostí a dalšími psychickými problémy většinou dost ráda. Ale musí mě aspoň něčím okouzlit a tady žádná jiskra nepřeskočila. Navíc hrozný level design, gunplay mi taky nepřišel jako nějaká hitparáda a nesmyslné vedlejší questy. Celkově nejhorší DLC k FFXV. Silný Dirge of Cerberus vibe. Nevím, jestli se budu střílečkám vyhýbat věčně, ale těm ve Final Fantasy sérii bych určitě měla.

Ale nakonec i tady najdete světlé stránky. Kámoška Aranea je fajn, akční finále je povedené a příběh je velmi zajímavý. Vlastně bych až řekla, že nechápu, jak mohli tak důležité příběhové momenty nacpat do DLC a vynechat je z hlavní hry. Než byla vydána DLC, tak to muselo působit hrozně nedokončeně.

Pro: Ardyn, Aranea, příběh, sněžný skútr

Proti: Prompto, špatný level design, zbytečně natahované

+10

Marvel's Spider-Man: Turf Wars

  • PS4 70
Ač stále solidní, bavilo mne druhé DLC rozhodně méně a dle zdejšího hodnocení nejsem zjevně sám. Na vině je zejména to, že se příběh tentokrát točí kolem postavy Yuri Watanabe, která mi k srdci nepřirostla ani v základní hře. Rovněž Hammerhead je přes veškerou snahou prostě Béčkový záporák a vyprávění mě tentokrát příliš nezajímalo.

Rozsah DLC je velmi podobný, jako v případě The Heist. Strávil jsem s ním asi o hodinku déle zejména kvůli návratu "základen" a tím i soubojů na několik vln. Aktivita to sama o sobě není špatná a arény jsou různorodé, nový typ nepřítele v podobě Hi-Tech štítonoše je však hodně otravný a párkrát naskočila žilka, když jsem prohrál třeba během páté vlny ze šesti. Zpět jsou i Screwball challange, k mé nelibosti jsou dvě z nich stealth, ale nakonec s nimi větší problém nebyl. Je trochu škoda, že tentokrát zcela absentují sběratelské předměty, které mne v základní hře i prvním přídavku překvapivě bavilo "hledat".

Turf Wars je tak opět fajn přídavek, jehož existence smysl dává. Po stránce příběhu i vedlejších aktivit za první částí CTNS přeci jen zaostává, to však neznamená, že jsem se u něj i tak celkem slušně nepobavil na přiměřeně dlouhou dobu.

Hodnocení na DH v době dohrání: 69 %; 71. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Více obsahu pro stále skvělou hru; i přes recyklaci již viděných prvků stále velmi dobrá zábava; hezké nové oblečky

Proti: Příběh tentokrát není příliš zajímavý; hratelnost nepřekvapivě prakticky bez novinek

+4

Marvel's Spider-Man: The Heist

  • PS4 80
DLC jsem si až překvapivě užil. Hlavně tedy asi z důvodu, že mě poslední roky tak nějak naučili od DLC nic moc extra neočekávat a taky díky cca dvouměsíční pouze od dohrání základní hry. Měl jsem tak na kousek Spider-Manova dobrodružství opět chuť a těch cca pět hodin, co přídavek zabere při dohrání na 100 %, uteklo jako voda.

A co že The Heist vlastně nabízí? Kousek příběhu s pěknými cutscénami, který sice působí vedle ústřední story dost jako "vedlejšák", ale příliš to nevadí. Polil mne studený pot, když jsem zjistil, že se vrátili "ctop crime" události, není jich tu naštěstí přespříliš a alespoň přibyl i další typ. Nové sběratelské předměty jsem si užil a k až překvapivě mě bavily Screwball výzvy. Tedy svojí náplní, moderní "superpadouch" Screwball sama o sobě je otřesná postava, která by zasloužila dostat tyčí. Díky tokenům za výzvy jsem si alespoň odemknul poslední dvě udělátka, která mi zůstala po celou základní hru zamčená a hratelnost se mi tím přeci jen oživila.

Náplň hlavních misí se od minula příliš nezměnila. Za vypíchnutí snad stojí jen jedna povedená honička a tužší souboj u konce DLC díky novému typu nepřátel v podobě chlápků s rotačáky. Skutečný bossfight se tentokrát nekoná. Suma sumárum sice nejde nic převratného, avšak značné klady původní hry zůstávají, proto nakonec hodnotím dost vysoko.

Hodnocení na DH v době dohrání: 75 %; 79. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Klady původní hry zůstávají; fajn kousek příběhu; výzvy byly překvapivě zábavné

Proti: Velmi málo nových prvků jako bohužel u skoro všech DLC současnosti; Screwball je otravná pipina

+4

Grand Theft Auto V

  • PS4 90
GTA V mě kdysi donutilo koupit PS3, mou první herní konzoli. A myslel jsem si, že mě donutí koupit i PS5, ale vypadá to, že PS5 s čistým svědomím vynechám a půjdu rovnou až na šestku (pokud vůbec). Už tehdy, ve svých pětadvaceti letech jsem se bál, že jsem na sérii GTA příliš cool. Netušil jsem, jestli budu mít náladu na stupidní NPC, jednoduchý příběh a na akci přitaženou za vlasy. A nakonec jsem si hru velmi užil, i když jsem si z ní po dohrání příliš nepamatoval.

Uběhlo 5 let a vyšlo RDR2. A já byl naprosto nadšený z toho světa. Z náhodných eventů, z komunikujících kolemjdoucích a parádní grafiky.

Uběhlo dalších 5 let a já znovu rozehrál GTA V, tentokrát na PS4. A světe div se - i tady jsou náhodné eventy, lze komunikovat s kolemjdoucími a grafika je více než obstojná. Rovněž je tam dynamická muzika (což jsem hojně vyzdvihával u RDR2) a spoustu detailů, které objevíte klidně až po 30 hodinách hraní. Do toho si přidejte perfektní destrukční model vozidel a velice dobře zpracované počasí. A ano, i tady se ohýbá flora když ní projdete.

Takže podtrženo sečteno, technologicky jsou ty hry téměř totožné. A i přesto jsem měl u RDR2 pocit, že hraju něco unikátního. Čert ví, čím to je. Patrně tempem. V GTA se všechno odehrává tak rychle, že nemáte čas zkoumat detaily. Netouláte se divočinou, nelovíte zvířata. Všude jezdíte rychlými auty a detailní svět vás jen míjí. Při letošním hraní jsem tedy trochu zpomalil a bylo to znát, herní zážitek byl hlubší.

Samozřejmě, je to pořád Rockstar. Všechny mise jsou až odporně lineární (Heisty budí dobrou iluzi, že nejsou) a NPC jsou téměř všechny na pěst. Hlavní postavy taky nejsou nic extra (v tom má série RDR navrch) a o příběhu nemůže být řeč. Události střídají události a nakonec vás hodí na rozcestí jak hru dohrát. Nicméně GTA V má jednu obří výhodu, a tou je satirický přístup ke tvorbě světa.

Hrát hru s odstupem deset let vyvolává smutné posměšky - to, co ve hře působí jako satira, je dnes realita. Až jsem pojal podezření, že rozhovory v rádiích a na ulicích jsou předabované pár let zpět. Dialogy si dělají srandu z elektroaut, z cryptoměn, z amerického prezidenta, ze sociálních sítí a tak dále a tak dále. Fousaté už mi přišly fóry na hipstery (to slovo jsem už skoro zapomněl, že existuje). Snad jen díky jednomu tématu poznáte, že se jedná o starou hru - není tam ani jeden fór na existenci více genderů.

V úvodu jsem psal ohledně obav, že jsem too cool for school. Přecejen jo, trochu jsem. Střílení vojáků, policajtů, hipsterů a hipízáků mi vadilo. Je to hodně samoúčelné a hloupé. Stejně tak mi vadilo, že hraju za člověka, který znásilňuje svého spolubydlícího. Paradoxně mi nevadilo, že hraju za vraha, ale to jsou holt ty posunuté morálky hráčů videoher :) ale samozřejmě to vše jsem hrdinně překonal a hru si užil. A to aniž bych působil ve světě nějaké veliké nekalosti. Pokud jsem autem přejel za celou dobu hraní 20 civilistů, je to hodně.

Neduhy jsou stejné jako vždy. Peníze jsou k ničemu (kupování nemovitostí je v téhle hře jenom blbej fór), obchody se zbraněmi jsou k ničemu (protože jich dostanete dost během hraní). Za celou dobu jsem nepochopil jak funguje management vozidel. Gunplay je šílenej. Na tom by fakt měli v Rockstaru zapracovat. A ocenil bych otevřené hospody.

Ale pořád je to jízda. Když pominu první Mafii, tak jsem nepotkal lepší jízdní model a lepší destrukci vozidel. Vše funguje parádně, bugů minimální množství. Perfektně funguje mobil (můžete na něm brouzdat i za jízdy), užíval jsem si řízení z prvního pohledu. Užíval jsem si, když pršelo, silnice zvlhly a začala se od nich odrážet světla aut a mrakodrapů. Užil jsem si mnohdy vtipné dialogy, satiru ohledně současné sosajety a opět jsem se zasmál u mise z návštěvy kanceláří Facebooku - to je pořád aktuální.

GTA VI podle mě nepřinese revoluci. Pořád to bude "to samé, jen lepší". Ale fakt jsem zvědavý jak moc lepší to ještě může být, protože i tahle jedenáct let stará hra mě dnes naprosto fascinovala.

Pro: grafika, jízdní model, model destrukce vozidel, fyzika, akce, satira, rádio

Proti: lineární a vesměs nenápadité mise, gunplay, půlku hry jsem čekal na San Fierro než mi došlo, že to bylo v SA :))

+20 +21 −1

The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

  • PS4 70
Čtvrtá část tmavých obrázků bohužel nevybočuje z průměrnosti a po příběhové a technické stránce si troufám tvrdit, že je i nejhorší z antalogie.

Bugů je tam požehnaně, od podivné kamery a zasekávání se postav, plejády grafických bugů, kde se postavy opírají o neviditelné věci, až po zmizení kontextuálního menu inventáře, kterým se vybírají předměty k interakci. Což je jedna z novinek, každá postava má nějaké schopnosti a předměty, díky kterým umí odemknout zámek, opravit elektrický obvod nebo má fakin ametyst, který ji mocně ochraňuje. Kdyby to všechno správně fungovalo, tak je to fajn nápad a zpestření gameplaye, takhle to ovšem bylo dosti frustrující.

Příběh je inspirován prvním americkým masovým vrahem a hotelem, kde vraždil, takže téma jak dělané pro horor. Kromě pár jump scarů, které nás opravdu vylekaly, se hororová atmosféra vybudovat příliš nepodařila. Postava záporáka je chabě vystavěná, plná nelogických děr a v neposlední řadě, jsme v polovině hry odhalili jeho identitu. Po pozvolném začátku, kdy se nic nedělo, se skupinka klasicky pohádala, rozdělila se a začaly se dít věci. Věci se děly, vystrašená skupinka se konečně potkala a dohodla se, že už se budou držet společně, aby se vzápětí zase dementně rozdělili a potom znovu a znovu. Vrah si proto pro ně po jednom došel a po jediném pokaženém quick time eventu i zabil. S výjimkou hlavní postavy, která je na plakátě a taky má fakin ochranný ametyst, ta kazila jeden qte za druhým a ne a ne umřít.

V pěti lidech je to na pár hodin ucházející zábava, ale to je asi tak všechno. Snad bude další díl z vesmíru povedenější.

Pro: mulťák pro 5 hráčů, různorodé postavy a jejich schopnosti, povedené jump scary

Proti: bugy, tuctový příběh, nudný zaporák, hlavní postava je v podstatě nesmrtelná

+6 +7 −1

Assassin's Creed Syndicate - The Last Maharaja

  • PC 55
  • PS4 65
Tha Last Maharaja patří rozhodně mezi ta slabší DLC, která v sérii najdete. Zpočátku vás rozšíření naláká na dobře zpracovanou úvodní misi, která dokonce obsahuje mechaniky z DLC The Dreadful Crimes, které bylo v době vydání exkluzivní pro PS4. Od té doby to jde ale poměrně z kopce. Samotná příběh DLC je sice zajímavý a hezky pasuje do loru, zbytek však působí uspěchaně a nedotaženě. Některé cutscény (hlavně u mise s lodí) působí hrozně levně a nemůžete se zbavit pocitu, že se tady buď celkově nestíhalo, nebo byly některé mise narychlo přidávány, aby se natáhla herní doba. To bych asi pochopil, kdyby měl být Maharaja venku už při vydání, ale na tohle rozšíření se čekalo skoro půl roku. Naštěstí to trochu zachraňují ty lepší mise, jako Jacobovo opilé zjišťování informací.

Speciální kapitola se pak týká PC, kde DLC vyšlo v katastrofálním technickém stavu. Ve většině misí jsou nějaké vizuální glitche (strážný prohledává vzduch místo NPC, v průběhu cutscény se teleportuje kočár s královnou, apod.). Co je však horší, že jsou tu také bugy, které vyloženě znemožňují hraní a musíte kvůli nim hru restartovat. A třešničkou na dortu pak je, že to někdy není ani možné, protože se hra načte v moment, kdy dojde k desynchronizaci. To vám pak nezbývá nic jiného, než sledovat 15minutové kolečko, kdy se opakovaně načítá ten samý bod, a doufat, že se to jednou načte správně.

Ve výsledku bych DLC rozhodně nedoporučil kupovat, maximálně jako součást season passu, pokud máte zájem o nové outfity. A pokud season pass vlastníte a nejste tím typem hráče, co hru chce dojet na max i se vším dodatečným obsahem, tak konkrétně na PC hodně zvažte, zda vám to bude stát za ty nervy. Na PS4 jsem se v době vydání s takovými problémy nesetkal, tak jen doufám, že to Ubisoft od té doby nějakým updatem nerozbil.

Pro: pár dobrých misí, fajn příběh a napojení na lore

Proti: pocit z nedodělanosti a spěchu vývojářů, odfláknuté cutscény, katastrofální technický stav na PC

+7

Final Fantasy XV: Episode Ignis

  • PS4 80
Episode Ignis je další z řady DLC pro Final Fantasy XV, kde se dozvíme, co dělala jedna z hlavních postav během jejího krátkého odloučení od ostatních. V tomto případě je princ Noctis zaměstnán bojem s obrovským hadem Leviathanem a zbytek přátel je vlivem tohoto boje rozděleno. Toto odůvodnění DLC tak působí trochu méně na sílu než v případě Gladiola.

Ignis se tedy vydává sám pozabíjet snad stovky nepřátel, rozbít desítky obřích válečných robotů a pomocí háku traverzovat rozpadajícím se městem. Je to akční zábava, větší než v případě Gladiolova DLC, ale mám s tím jeden velký problém. Až příliš rušivě na mě působila naprostá změna Ignisova způsobu boje. Elementy střídající dýky jsou vizuálně super, pěkně se s nimi hraje, ale náš kuchař Iggy je s nimi tak nepřemožitelný vraždící polobůh, až to vůbec nepůsobí uvěřitelně ve srovnání s hlavní hrou.

Další součástí tohoto DLC, která mě trochu naštvala, jsou spoilery. Zpočátku mi připadalo, že si autoři uvědomili, jak nedokáží pro tuto epizodu vymyslet pořádný příběh, který by toto zbytečné DLC podržel, a tak se rozhodli ho proložit "vizemi budoucnosti". Avšak závěr DLCčka je tak epický a podstatný pro celý zbytek příběhu hry, že by to vůbec nebylo potřeba. Tady autoři zřejmě nemysleli na hráče, kteří si Final Fantasy XV zahrají až po vydání veškerého dodatečného obsahu.

Ignisova epizoda je tak zamýšlena k hraní až po dohrání původní hry, a to je velká škoda. Podle mě si hráč více užije vidět souboj s Leviathanem z obou stran ihned po sobě, než čekat na konec hry, aby si doplnil díry ve vyprávění.

Pro: Velice povedený a svižný soubojový systém, zábavný gameplay, epický závěr

Proti: Spoilery (pokud DLCčka hrajete chronologicky), místy působí spíše jako fanfikce než součást hlavní hry

+15

Marvel‘s Avengers

  • PS4 75
Chvíli jsem myslel, že se mi splnil sen. Moje oblíbená Kamala Khan rozehrává komiksovou událost, ve které si zahraji za všechny slavné hrdiny, ve hře, která nejednou připomíná dokonalého Spider-Mana od Insomniacu? A nějakou dobu to skutečně vypadá, že jsou Avengers bratříčkem zmíněného kousku, opatrně předhazují camea známých jmen či záporáků. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou, že ve hře odehraji úplně všechno, co se dá, klidně ji budu desítky a desítky hodin platinovat. A pak se najednou trochu zasekne vyprávění. A hratelnost. A následuje repetitivnost všeho. Ze zastávky se dá vyjet jen pomalu a chválit jen opatrně.

Co mě mrzí nejvíc, je jednotvárnost nepřátel. Po robotech, létajících robotech a obrněných robotických kolosech přijde v bossfightu většinou mech, robotický oblek, případně robotická loď. Pro představu - něco jako kdyby hráč ve světě Mass Effectu po celém vesmíru bojoval pouze s gethy. Vždyť je to Marvel, tolik žoldáků, skupin a světů, kolik nabízí - a tady je nepřítelem pořád jenom jedna sebranka. Jak jsme se shodli s kamarádem spoluhráčem - pokud už nikdy nebudu v žádném filmu, seriálu, komiksu ani hře muset potkat zkratku AIM, bude můj život o něco šťastnější.

Co podobným náladám nepomáhá, je obtížnost. I na moji obvyklou střední jsem často umíral v obležení nepřátel, kteří mi šikovně nadběhli, v závěrečných kláních jsem padal do pár vteřin a hře za některé hrdiny jsem nepřivykl až do samého konce. Zatímco takový Thor je adekvátně overpowered a jakmile se mu našteluje některá ze superschopností, nemá konkurenci a rozmydlí všechno a všechny v okolí, za Kamalu jsem mohl vylepšovat atributy, jak jsem chtěl, nepomohlo to. To samé Hulk, který by měl jako tank rozšlapat každý kamínek, ale ve skutečnosti se ani neotočím a už pomalu a nemotorně zmírám po sérii nevyhnutelných zásahů.

Jak mě hra graficky a geometricky v příběhových misích těší, ve vedlejších naopak štve. Základny rozmístěné v pouštích a zasněžených pláních, nezalidněno, jen v dálce pár vysílačů a věží, kde se schovávají tlupy soků. Z podobného systému radost nemám a už vůbec ne právě z doplňkových úkolů. Nemám moc rád stížnosti na generický grind, ale tohle se jinak nazvat nedá. Jak se to týká hlavních postav, je roztahování příběhů moc fajn, ale jakmile jde o hledání materiálů / uprchlíků / vzácných zdrojů, je to opakující se peklo, kde jen můžu hádat, jestli budu bojovat se třemi nebo čtyřmi lavinami nepřátel a kolik portálů budu dobývat / bránit / hackovat.

Rád bych řekl, že příště už to vyjde perfektně, ale v téhle podobě se pokračovat nebude. Moc díky za vyladění toho, co šlo, za nové hrdiny, za pár nových kapitol. Jako komiksová či filmová událost by šlo o podívanou přesně podle mého gusta, takhle zůstává trochu hořký dojem, o kolik lépe mohlo tohle číslo vypadat.

Pro: Základní příběhová linka, boj za konkrétní hrdiny

Proti: Opakované vzorce vedlejších misí, boj za konkrétní hrdiny

+11

Axiom Verge 2

  • PS4 80
Pixelart hopsačky nejsou tím, co bych si obvykle vybral na chvíle relaxu u her. Díky herní výzvě jsem se však ponořil do hlubin Axiom Verge 2 a vyplaval z toho příjemný zážitek.

Ocitáte se v daleké budoucnosti v kůži archeoložky a pátráte po dceři. Příběh se nezdá nikterak složitý, přesto má nádech filozofična a existencionalismu. Ve finále není ale tak důležitý, protože v tomto žánru jsou důležité hlavně mechaniky.

Na začátku máte jen krumpáč a schopnost se s ním ohánět. Postupem v příběhu získáváte více a více dovedností, které se učite tak přirozeně, že je lehké si je zapamatovat. Důležitá je chvíle, kdy získáte schopnost proměnit se v malého drona a ten získává schopnosti také. Musím říct, že ze začátku mě hra za drona příliš nebavila, ale ke konci příběhu už jsem na člověčí podobu přepínal jen z nutnosti. S dronem můžete pobíhat i "světem za portálem", který je schválně udělán do podoby retro (ještě větší).

Mechaniky jsou tedy zábavné, vše funguje bez bugů a plynule. Vyskytují se zde i velcí bossové, které není povinné zabíjet (až na závěr). Za zabíjení obecně nezískáváte žádné zkušenosti, ty získáváte pouze za nalezení příslušných lahviček, které slouží k vylepšování postav.

Celkově mě hra na těch pár hodin zabavila a je tedy možné, že si nějakou podobnou hru zahraju o příště. Pixelart grafika vypadá ve finále krásně, ikdyž 8k televizi si kvůli tomu pořizovat nebudete.

Pro: mechaniky, příběh, dron

Proti: občas nepříjemné retro zvuky, někdy nevíte, kam se vydat

+12

The Order: 1886

  • PS4 70
Přiznám se, že původně jsem neměl komentář v plánu, ale nakonec to dopadlo tak, že se musím trošku vypsat. The Order: 1886 je totiž jedna z nejrozporuplnějších her, které jsem kdy dohrál. 

Začnu tím nejkvalitnějším, a to je grafika, atmosféra a svět. Steampunkový viktoriánský Londýn vypadá skvěle i po letech, audiovizuálně je hra na vysoké úrovni. Je to jako opravdový výlet do tehdejšího (byť alternativního) Londýna, každý dům, kočár, oblečení postav i dabing atmosféře napomáhá. Jediný háček jsou černé pruhy, kvůli kterým se kochá o něco hůře.

Obstojný mi přišel i příběh. Nebo takhle. Je to béčko a je ke hře nutné tak přistupovat, což asi nebylo úplně v plánu. A ze začátku působí ještě k tomu trošku jako klišé (řád, rebelové, upíři, vlkodlaci), ale i díky solidnímu writingu a dabingu je nakonec docela dobře vedený a bez výraznějších hluchých míst. Je ale fér říct, že ten svět má větší potenciál a je škoda, že hra dopadla jak dopadla. Mínus je, že vše končí dost brzy, přeci jen má hra nějakých 6 hodin a navíc nepůsobí zrovna uzavřeně. Divné je také rozvržení kapitol, kdy jedna má třeba hodinu a je plná akce a v následujících dvou sledujeme jen příběh a mají dohromady deset minut.

Ještě více rozporuplná je hratelnost. Přestřelky mě tradičně bavily, není na nich nic objevného, zkrátka krýt se a snažit se střílet do hlav. Hra je lineární, dobře odsýpá, lokace jsou navržené dobře a například mise na vzducholodi se mi líbila velice a byla jedním z vrcholů hry. Jenže...má to háček.

Hra je doslova prošpikována jedním z největších omylů v historii videoher - QTE. Quick time eventy jsou téměř všude a zrovna v jejich nejhovadštější formě. Souboje na pěsti? QTE. Přestřelky s vlkodlaky? QTE. Stealth? QTE.

Zrovna stealth, naštěstí v této podobě pouze v jedné misi, je něco neskutečného. The Order: 1886 obsahuje dost možná nejhorší stealth misi, kterou jsem kdy viděl. 

I tak dávám hře slušnou sedmičku, i přes neduhy se jedná o slušnou jednohubku na pár hodin. Paradoxně tomu možná nakonec pomáhá i kratší herní doba, takže mínusy nezačnou tak štvát.
+23

Car Mechanic Simulator 2018

  • PS4 70
"Ájm Láďa. Ájm mekánik, jako automekánik" - Nenapadá mně více přízvučné přirovnání k této hře. Kdo by taky čekal cosi jiného, než je zřejmé jíž z názvu simulátoru.
Vezmeme to hezky po pořádku.

Začínáme v skromné garáži s jedním zvedákem, opravovacím stolem a telefonem. Telefon nám složí jako místo, kde přijímáme objednávky. Ty mohou být dvou druhu: 1, objednávka s limitovaným časem na vzetí, nikoliv na ukončení, kde máme stručný popis závad, a tak je pouze opravíme, či vyměníme díly.
2, příběhové, kdy nám někdo ze super kamarádů dá vůz ke kompletní prohlídce a opravě.

Jak plníme zakázky, rozšiřujeme své peněžní portfolium, tak získáváme i body zkušeností. Body lze investovat do různých vylepšení, a to od rozšíření stávající garáže, po sérii pomocných zařízení (např. OBD scaner, měříč tlaku ve válci, kontrolní měrka dezénu, či měřič tlaku paliva).
Další kategorií vylepšení jsou rychlejší scan součástek, kontrola více prvků najednou, rychlejší odmontování dílů a jejich přimontování. Slevy pro nákup součástek.
S třetím rozšířením garáže, se otevírá možnost lakovat.
S posbíranými zkušenostmi se dostáváme až na maximální úroveň 55. Tuto úroveň dosáhneme po cca více jak 90-120 hodinami.
Kontrolu vozu lze provést i jízdou na testovací dráze, či testu brzd a podvozku, podobně jako při kontrole na STK.

Hlavním prvkem hry je dále vydělávání peněz, což lze několika způsoby. První způsob je plnění zakázek, viz. druhý odstavec. Druhou možností je prozkoumávaná stodol, kde lze nalézt od 1 vozu až po tři. Následnou renovací celého vozu lze vydělávat i 100% ceny kupovaného vozu. Třetím způsobem je nákup vozu z šrotiště, kde lze narazit na opravdové skvosty, avšak jejich renovace zabere hodiny. Čtvrtým a mnohdy nejméně výdělečným způsobem je nákup vozidla v aukci, kdy přihazujete na daný model. Nakonec pátým způsobem je nákup nového vozu v autosalonu, jenže v tomto případě nakupujete čistě vozy, které prodáváte za tutéž částku, byť jste do nich dali kvalitnější díly, takže jde o tu nejhorší variantu.

Ve hře nalezneme i několik licencovaných značek a pokud někdo touží po větším počtu, lze dokoupit rozšíření, kde ony licencované vozy jsou zastoupeny ve větším množství (Dodge, Ford, Jeep, Porsche, Pagani, Lotus, atd.)

Většina modelů je krásným zpracováním jedna ku jedné originálům, avšak né vždy je podvozek věrnou kopií, ta je spíše přizpůsobena již stávajícím vzorům, takže je lze členit dle počtu prvků na jednoprvkové dvouprvkové a trojprvkové.
Rozebírání jednotlivých dílů stále dokola u každého vozu působí strašně stereotypně a tak se po několika hodinách člověk musí odrerágovat něčím jiným. Pokud však chci mít takový herně "odpočinkový " den, kdy nemusím zapojovat moc mozek, pak je hra ideální. Jen ta nešťastná kamera, kdy její otáčení a natočení k danému prvku je občas o nervy.

Technicky vzato člověk dostane co nabízí tento žánr simulátoru. Nic navíc nečekejte, natož pak sledovaní nějakého úkolu, či úpravy super sportů.
Každopádně pokud máte rádi auta, či děláte opravy na vozech, myslím, že by se vám hra mohla líbit. Stejně tak by šla doporučit studentům strojních oborů, kdy se lze naučit jakým způsobem jsou jednotlivé díly zakomponovány do celku.

Jakožto absolvent strojní průmyslovky mě hra celkem bavila, jen věřím, že tento žánr nebude pro každého a v tomto ohledu nejde o díru do světa, spíše lepší průměr - 70%

Pro: Realistický model aut, tunning, relaxační nádech hry

Proti: Repetitivnost, dlouhá herní doba, ovládání kamery.

+6

Ghost of Tsushima

  • PS4 100
Jednoznačně hra, která patří do mojí osobní topky. Úžasný vizuál, příběh i gameplay.
-2 +1 −3

Final Fantasy XV: Episode Gladiolus

  • PS4 80
Dlouho jsem žila v představě, že rozšíření a DLC ke hrám vznikají až na základě zájmu hráčů jako dodatečný obsah hry. Teď už chápu, že DLC bývají od počátku plánovaná součást s cílem vytáhnout z vydané hry peníze dávkovaně, a tedy přijatelněji pro kupující. S tím jsem ok a dává to smysl. Sama bych nerada kupovala hru za trojku, ale když je dobrá, tak postupně to není tak hrozný.

Ale to, co předvedlo Final Fantasy XV, je fakt úsměvný extrém. Jedna z hlavních postav vám v průběhu příběhu náhle oznámí, že si musí jít něco vyřídit. Tadá! Máme tu prostor pro příběhové DLC. Takto průhledně a prvoplánově jsem to opravdu nečekala.

Také začlenění do hry je debilní a úplně ničí imerzi. Mohla třeba vyskočit možnost přepnout se do rozšíření s případným odkladem na jindy. Ale ne. Musíme vypnout hru, skočit do DLC menu a spustit tuto "epizodu" samostatně.

Gameplay jako takový ale špatný nebyl. Je to ještě více hozené do stylu akčních hack and slash než hlavní FFXV, převážně se bojuje, a to v prostředí tajemného dungeonu, jen s občasnými prostřihy na tvrďácký boy talk. Gladiolus je ale velký sympaťák, takže jsem se o něm ráda dozvěděla něco víc. I když nic z toho nebylo vůbec důležitý. Vytkla bych jedině to, že mlátit obrovská monstra velkými kamennými sloupy působí cool v případě Kratose, ne když je někdo sotva unese. Vypadalo to směšně a nesmyslně.

Celkově toto přibližně hodinové DLC doporučuji, protože je to příjemné zpestření v příběhu a hratelnosti hlavní hry. Ale jeho vyčlenění do samostatné epizody je laciné, zbytečné a vyrušující.

Pro: Osvěžující změna gameplaye a rozšíření oblíbeného charakteru.

Proti: Laciné oddělení tohoto DLC od zbytku hry.

+16

Marvel's Spider-Man

  • PS4 90
Bezesporu jedna z nejzábavnějších open world her, co jsem doposud hrál. Byť i zde i přes znatelnou a sympatickou snahu autorů některé aktivity sklouzávají k nepříjemné rutině, boduje Spider-Man hlavně bravurním zpracováním pohybu hlavního hrdiny. Jen běžný přesun po New Yorku je tak radost a dlouho trvá, než se to houpání mezi mrakodrapy omrzí. Plynulost pohybu je parádní a to platí i pro souboje s doslova armádami grázlů z různých nepřátelských frakcí.

Marvel’s Spider-Man je jednou z toho nespočtu her, které už roky vlastním, avšak jeho odehrání jsem neustále posouval. Vinou toho mě zpočátku trochu překvapilo, že hra nevypadá až tak dobře, jak jsem předpokládal (paměť zakalená záběry z druhého dílu?). Nejde však o zápor, jen můj dojem ze začátku hry. Přeci jen, šest let je šest let a v žádném případě nejde o hru ošklivou. Hrál jsem původní PS4 verzi bez upgradu.

Zpočátku jsem se i přes snahu o dávkování nových prvků cítil malinko zahlcený. Soubojový systém si však není problém osvojit a je intuitivní. Příběh jako celek hodnotím velmi pozitivně a odvážné finále „potěšilo“. Práce s postavami je velmi dobrá a zdejší podobu Petera Parkera si hráč rozhodně lehce oblíbí, byť co si budeme povídat, je to takový hláškující „Mirek Dušín“. Skvělá mi přišla zejména příběhová linka s Ottem, a ačkoliv ne všichni záporáci dostanou dostatek prostoru, převedení těch ikonických do herní podoby dopadlo velmi slušně. Příběhové mise i díky slušnému scénáři baví a nechybí vážně epické momenty jako ve správném blockbusteru.

Spider-Man nabízí díky bohu celkem smysluplné „collectibles“. Ztracené batohy jsou velmi povedený fan service a kdo by si nechtěl vyfotit pár New Yorských památek (byť virtuálních)? Vlastně by mě vůbec nevadilo, kdyby šli autoři ještě dál a třeba u památek nabídli hráči i krátký popisek k danému místu. Velkou parádou jsou poté různorodé obleky, přičemž většina z nich nabízí rovněž unikátní schopnost. Ty sice nejsou ani omylem vyvážené, ale to prakticky nevadí.

Ostatní vedlejší aktivity jsou na open world hru také nadprůměrné. Pozitivně mne překvapilo, že se mise s výzkumnými stanicemi (takřka) neopakují a hra se skutečně snaží většinu obsahu přespříliš nerecyklovat. Jen těch náhodných událostí v podobě zločinů je prostě už zbytečně moc a v případě, kdy chcete hru dohrát kompletně, je to už prostě chtě nechtě otrava, byť i zde se snažili autoři o předkládání různých variací. Když je nutné zločinů překazit celkem několik stovek, začne tím zábava trpět. Na druhou stranu, kdo je plnit nechce, prakticky nemusí a i bez nich se dá dostat velmi blízko k maximální úrovni. Chronické „plniče všeho“ však bude rozhodně štvát feed ze sociálních sítí. Nápad fajn, ale příspěvků je šílené množství a mnohé se opakují. Pokud nechcete, aby vám unikla unikátní glosa k aktuální situaci, často budete číst některé repliky třeba popáté. Naprosto skvělý je však podcast Spider-Manova zarytého odpůrce J. Jonah Jamesona. Je až s údivem s jakým množstvím vstupů dokázali autoři přijít, přitom je naprostá většina z nich velmi povedená. Výborný dabing nejen Jamesona je poté jednou s devíz hry.

Občasné stealth mise za některou z vedlejších postav jsou možná trnem v oku některých hráčů. Často se v nich ale posouvá zábavný příběh a občas si oddechnout od řezání zdánlivě nekonečných zástupů bezejmenných pohůnků arcilotrů mě rozhodně nevadilo.

Spider-Man od Insomniacu se mezi fanoušky již dost spolehlivě zapsal jako ten titul, co se přetahuje s Batmanem od Rocksteady o titul té vůbec nejlepší superhrdinské hry všech dob. Ač pro mě Arkham série stále zůstává na prvním místě, dílo Insomniacu v ničem zásadně nezaostává.   

Hráno jako součást Herní výzvy 2024 – "6. Ukradené Vánoce: Dohraj hru, která se alespoň částečně odehrává během Halloweenu." – Hardcore varianta /Z kontextu hry je patrné, že se hra odehrává během období Halloweenu, přičemž jedna z hlavních misí se odehrává na halloweenské párty./

Hodnocení na DH v době dohrání: 85 %; 268. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Výborné zpracování pohybu; slušný příběh a prokreslení postav; snaha zbytečně se neopakovat (byť ne vždy úspěšná); smysluplné sbírání; podcast JJJ; plynulost soubojů; epičnost některých momentů; dabing

Proti: Přehnané množství "stop crime" událostí; opakující se příspěvky v social feedu; bossfighty nejsou po stránce herních mechanik příliš zajímavé; postupně se hratelnost přeci jen omrzí

+11