Dlouho jsem žádný komentář nenapsal, protože mi ty dnešní hry přijdou takové všechny stejné (ano, vnímám ten paradox, že to píšu zrovna u pradědečka všech FPS...), bez většího autorského vyjádření či vlastně čehokoli, co by mělo nějaký přesah. Tyto pocity ale ponechme stranou, protože o tom si nikdo číst nechce :)
Řekl jsem si, že se tak vrátím ke svým vlastním začátkům a zkusím se podívat na nějaké artefakty z doby, kdy byl svět jednodušší. Přirozeně mi tak padlo oko na řadu First Person akcí, které tehdy vycházely jako na běžícím pásu. No a chceme-li se o nich teda bavit, nelze začít jinde než u Wolfa, který to celé začal.
Jasně, Wolf není doopravdy první FPS. Ta čest patří jiným titulům. Jenže ty byly pomalé, jednoduché, eventuelně až experimentální. Jó, ale strejda B.J. - ten do toho teprv praštil. Hra jako první nabídla skutečně svižnou akci – běh, střelbu, reakce nepřátel, plynulý pohyb po prostoru, což přiznejme si, na tehdejším hardwaru bylo celkem neuvěřitelné. Poprvé jste tak vlastně mohli cítit, že „se opravdu pohybujete po 3D světě“, ne že se jen pomalu posouváte po mřížce. Celé to pak funguje v reálném čase bez sekání nebo přerušení. Engine - za kterým nestojí nikdo jiný než John Carmack - simuluje plynulý pohyb kamery a v podstatě tak tvoří iluzi opravdového prostoru. Graficky se však technicky vzato jedná jen o pseudo-3D – texturované stěny, plošné postavy a nulové výškové rozdíly. Přes svoji jednoduchost má ale Wolf zvláštní atmosféru – stísněné chodby, modré a šedé zdi, portréty Führera na každém kroku. Je to sterilní, ale hypnotické prostředí, které jednoho nutí běžet dál. Zásadní roli sehrál i způsob distribuce – první epizoda byla dostupná zdarma jako shareware. Díky tomu se hra rozšířila po celém světě rychleji než většina komerčních titulů té doby. To se samozřejmě později celé vylepšilo, když přišel Doom, o něm ale příště.
Ovládání je dnes až směšně jednoduché – běh, střelba, sběr klíčů a hledání východu z bludiště. Opět ale připomínám, že se bavíme o roce 1992, takže je třeba si uvědomit, že na svou dobu hra nabízela nevídanou rychlost a plynulost, kterou tehdejší hardware zvládal s přehledem. Z dnešního pohledu se hraje spíš jako muzeální artefakt než moderní střílečka. Ale z historického hlediska jde o praotce Dooma, Quakea i celého FPS žánru. Bez Wolfensteina by tak zřejmě dnešní hry vypadaly úplně jinak.
Jak už je naznačeno výše, hra se skládá z několika epizod, přičemž zde máme první tři: Escape from Wolfenstein, Operation: Eisenfaust a samozřejmě Die, Führer, Die! O žádném sofistikovaném příběhu zde mluvit nelze, v praxi se to dá shrnout do třech bodů: uteč z hradu, zmař šílenému vědci experiment a strhni Adolfovi knír i s obličejem. K tomu se pak pojí tři další prequelové epizody: A Dark Secret, Trail of the Madman a nakonec Confrontation, kde se hlavní hrdina B.J. Blazkowicz snaží dopátrat pravdy na šílených experimentech zmíněných výše a pak na zastavení nerudného nacistického generála. Epizody stojí za to hrát postupně (stejně jako když chce příčetný člověk sledovat Star Wars), už jen kvůli obtížnosti. Povšimněte si prosím, že úsměvné informace výše později položily základy pozdějších příběhů série, které už jsou trochu na jiné úrovni. Průchodem hrou zabíjíte vše, co se hýbe, ať už se jedná o nejrůznější druhy nacistických vojáků, mutanty či psy a samozřejmě pak také finálové bosse, čekající na konci každé z epizod a chtějí vám pořádně zatopit.
Wolfenstein 3D nastavil základní formuli, kterou později Doom dotáhl k dokonalosti: uzavřené úrovně, tajné stěny, rychlá střelba, klíče, krvavý humor. A právě odtud začal žánr FPS růst do podoby, kterou dnes bereme jako samozřejmost. Je důkazem, že revoluce nemusí být dokonalá. Dnes už nezaujme grafikou ani hloubkou, to je jasné, ale nelze popřít, že je to kořen moderní akce – a pořád má tu zvláštní, surovou energii, kterou dnešní hry kolikrát postrádají.
AuroN
CrisBenton
Londo Mollari
Le0nidas
Bosper
Ferdish
oldgamer89
danny21
Jumas
DEU
veka
Psyx
Kunick
Všivák
Lukaskon
Deimos
StrikE94
Tyrael
Honzek
účet smazán
Neny
TRIAn29
Pro: Rychlé tempo, jednoduché ovládání, pocit síly a akce, tajemství a odměny, přehledný design, repetitivní, ale relaxační rytmus
Proti: Rychle se opakuje, snadno se člověk ztratí, minimum příběhu (ačkoli není zásadní), po delším hraní může působit monotónně a únavně