Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zajímavosti

Verze hry

V některých verzích hry se po stisknutí klávesy M spustí jukebox s muzikou.

Vývoj

Wolfenstein 3D měl být původně stealth akcí. Včetně plížení, převlékání uniforem, schovávání těl a tichého odstraňování nepřátel. Z nápadu ale nakonec sešlo, protože hra by měla příliš komplikované ovládání a byla příliš pomalá.
V první verzi (prototypu) hry B.J. nosí světlehnědé oblečení. To bylo změněno ve finální verzi hry na šedé.
Hlavní designér a programátor hry John Romero byl fandou osmibitového Castle Wolfenstein a tak přesvědčil svůj tým, aby pomocí jejich 3D technologie hru předělali. Nicméně id Software začal na hře pracovat dřív, než měl povolení od vlastníka licence. Nevěděli, zda budou moci název "Wolfenstein" použít, takže si připravili seznam alternativních jmen se stejným námětem. Na tomto seznamu byly názvy jako "The Fourth Reich", "Deep in Germany", "Castle Hasseldorf", "Adolf’s Bane" apod. Až při práci na provizorním názvu zjistili v id Software, že vydavatel Castle Wolfenstein v 80. letech zbankrotoval a ochrannou známku si neobnovil. Levně si tedy známku zakoupili a oficiálně sérii restartovali.
Jeden z nejkóničtějších prvků, tajné místnosti, se do hry téměř nedostal. Tom Hall chtěl, aby se zdi posouvaly dozadu, to se ale Johnu Carmackovi nelíbilo. Carmack si myslel, že implementace posuvných zdí byla škaredá a že kvůli tomu budou muset obětovat rychlost, jednoduchost a efektivitu kódu. Tento spor trval měsíce, John Romero se přidal na Tomovu stranu a Carmecka s tímto požadavkem neustále otravovali. Když už byla hra skoro dokončená, Romero a Hall ještě naposledy požádali Carmecka o posuvné stěny. Když za ním přišli, Carmack jim řekl, že posuvné stěny už ve hře jsou. Carmack tajné místnosti přidal, aniž by to ostatním řekl.
Aj keď sa W3D odohráva počas druhej svetovej vojny, na obale, ktorý sa predával spoločne s hrou môžete vidieť Blazkowicza ako zabíja vojaka, ktorý má v rukách M16ku. Táto zbraň neexistovala do roku 1960. Tento obal vytvorila Julie Bell a nazvala ho „A War Hero“
Hra vycházela epizodně a první část byla dostupná od 5. května 1992. Dokončení dalších pěti zabralo několik týdnů a úrovně vznikaly rychlostí zhruba jedné mapy za den. A to za pomoci 2D editoru, který původně sloužil k tvorbě úrovní do staršího titulu Commander Keen.

Tvůrci

John Romero se pochlubil svým rekordním časem, za který dohrál první epizodu. Čas činil pět minut a dvacet sekund. Následně vyzval ostatní hráče aby jeho čas pokořili.

Hardware

Minimální systémové požadavky:
CPU: 286
RAM: 528 KB
VGA karta
HDD: 8 MB

Easter eggy

V každé epizodě je skrytý tajný level, ten ve třetí je dokonalá replika slavné hry Pac-man. Včetně čtyř barevných duchů. Video zde.
V 8. patře druhé epizody je k nalezení velmi těžké skryté bludiště. V id Software/Apogee se rozhodli na konec bludiště umístit vzkaz "Zavolejte do Apogee a řekněte 'AARDWOLF'" jako jistou formu soutěže po vydání hry, ale téměř ihned po vydání hry byly pro hru vytvořeny editory úrovní a hráči si mohli bludiště upravit a udělat si ho jednodušší. Proto byl vzkaz v některém z dalších updatů hry zaměněn za hromádku kostí.

Zajímavé také je, že pokud zmíněný nápis ve hře naleznete bez podvádění, je možné, že se již nebudete moct vrátit zpátky a jedinou možností, jak pokračovat ve hře, bude načtení uložené pozice.
Keď sejmete bossa v šiestej epizóde, ešte predtým než zomrie, povie „Rosenknospe“, čo je v nemčine „rosebud“ a značí to slávne posledné slovo Kanea v starej filmovej klasike Občan Kane. Podľa Romera to bol Hallov nápad.
V tretej a šiestej epizóde ste mohli počuť ako hudbu morzeovku v pozadí, ktorá značila: TO BIG BAD WOLF DE (from) LITTLE RED RIDING HOOD ELIMINATE HITLER IMPERATIVE COMPLETE MISSION WITHIN 24 HOURS OUT

Ostatní

Ačkoliv se mnozí domnívají, že šlo o první akci z pohledu vlastní osoby od studia id Software není tomu tak. id Software již o rok dříve vydal hry s názvem Hovertank 3D
a Catacomb 3-D které byly také z pohledu první osoby a navazovaly tak na starší předchůdce, jakým byla například hra MIDI Maze.

Hra byla v Německu postavena mimo zákon, z důvodu zobrazování nacistické tématiky. Nelegálním se tudíž stal jak její prodej, tak i dovoz ze zahraničí.
Hlavní hrdina hry Wolfenstein 3D, William "B.J." Blazkowicz, je dědečkem jiné postavy z dílny id Software, Commandera Keena. Keen si říká "Billy Blaze", celým jménem je však William Blazkowicz II.

Wolfenstein je podobně propojen i se sérií Doom od tohoto studia. V mobilní verzi Doom RPG hrajete za mariňáka, který se jmenuje B.J. Blazkowicz III. A v pokračování Doom RPG 2 vystupuje mariňák jménem Stan Blazkowicz.
Ak máte v hre menej než 4% života, môžete sa napiť v kaluži krvi len v určitých lokáciach. Vráti vám to život na 4% a ako bonus dostanete zvukový efekt ako keď srkáte limonádu slamkou.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 27 minut a 14 vteřin.
Ak ste niekedy videli film „The Net“ (Sieť) z roku 1995, Sandra Bullock v ňom hrá Wolfenstein 3D na jej Macintoshi.
Vývoj hry zabral okolo půl roku a vyšel na zhruba 25 tisíc dolarů, což při dnešním kurzu a bez inflace odpovídá zhruba 625 tisícům korun.
Ve třetím levelu v šesté epizodě je většina místností ve tvaru svastik.