Marathon Trilogy
Profily her na Databázi: Marathon, Marathon 2: Durandal, Marathon Infinity
Série Halo a Destiny asi žádnému uživateli tohoto webu není třeba blíže představovat. Ať je váš názor na tyto first-person akce primárně zaměřené na konzolové hráče jakýkoliv, jejich úspěch se upřít nedá, a pro konzolové hráče Bungie patří k legendám žánru na pedestalu podobném jako pro PCčkáře je id Software. Ale ačkoliv od roku 2000, kdy Bungie koupil Microsoft, aby z připravovaného Halo: Combat Evolved udělal exkluzivní titul pro první Xbox, je Bungie spjatá se světem konzolí, nebylo tomu tak vždy.
Pouť Bungie herním světem totiž začala již v roce 1991, kdy dvojice univerzitních studentů z Chicagské univerzity, Jason Jones a Alex Seropian, spojili síly, aby dotáhli a vydali na Mac OS hru Minotaur: The Labyrinths of Crete, na které Jones ve svém volném čase pracoval. Mix RPG a akční adventury, viděný z izometrického pohledu, sice netrhal žebříčky prodejů, ale vydělal dost na to, aby Jones a Seropian mohli v herním průmyslu pokračovat dále. Jonesovi tehdy padl do oka Wolfenstein 3D, který ho inspiroval k tomu, aby vyvinul vlastní 3D engine pro Macy. Výsledkem byla hra jménem Pathways into Darkness, kombinující prvky adventur a first-person akcí.
Ambice nově vzniklému Bungie rozhodně nescházely – zatímco Wolfenstein si vystačil se zápletkou, kterou je možno shrnout jednou větou, příběhové pozadí Pathways into Darkness, točící se okolo speciální jednotky americké armády s misí zabít boha dřímajícího pod aztéckou pyramidou, by vystačilo i na béčkový román. Nejinak tomu bylo i v případě gameplaye. Bludiště není jen plné nepřátel, ale i duší nebožáků, kteří se o průzkum pyramidy snažili před vámi, avšak pyramida se stala i jejich hrobkou. S nebožtíky pak můžete pomocí speciálních předmětů konverzovat a dozvědět se tak, o koho šlo, jak zemřeli a možná i tak dostat nějakou nápovědu, jak dále postupovat ve hře. Nechyběl ani komplexní inventář, řada hádanek, základní RPG prvky v podobě úrovní zručnosti zacházení s různými typy zbraní... zkrátka ačkoliv inspirace Bungie byla jasná, výsledek je tak někde na půli cesty mezi Wolfensteinem a Ultima Underworld. A pokud byste si jej chtěli vyzkoušet, tak stejně jako v případě Marathonu tak můžete učinit legálně zcela zdarma prostřednictvím open source portu.
Pathways into Darkness slavila velký prodejní úspěch a zařadila se hned za Myst a SimCity 2000 mezi nejprodávanější hry první poloviny roku 1994. Úspěch umožnil Bungie přestěhovat se do vlastních kanceláří a začít pracovat na dalším titulu, kterým nebylo nic jiného než Marathon. A pokud Pathways into Darkness byl úspěch, Marathon ho se svými 100 000 prodanými kopiemi, opět exkluzivně na Mac OS, za rok dokázal víc než desetkrát překonat. Na dnešní dobu možná klišovitě vypadající akce přišla na svou dobu s revolučními mechanikami jako je přebíjení zbraní, dual-wielding, mouselook (dva roky před The Terminator: Future Shock), a, podobně jako Pathways into Darkness, překvapivě komplexním a obsáhlým příběhem (vyprávěným pomocí terminálů rozmístěních po úrovních). Za úspěchem Marathonu nepochybně však stál do značné míry i jeho multiplayerový režim, který podporoval klání až osmi hráčů na lokální síti, a i zde přišel Marathon s inovacemi jako byla implementace voice chatu, či dnes naprostá samozřejmost jako viditelné zbraně ostatních hráčů na modelech jejich postav.
Na úspěch prvního Marathonu o rok později navázal Marathon 2: Durandal. V rámci série se sice nejednalo o žádnou revoluci, ale hráčům stačila další solidní porce úrovní, vylepšený engine, který gameplay obohatil například o možnost potápět se, ambientní zvuky nebo pokročilejší možnosti pro skriptované sekvence, a celkově dal hře daleko větší dynamiku a spád. Obrovského vylepšení se dočkal multiplayer, který rozšířil nabídku režimů a deathmatch z původní hry tak doplnilo několik versus režimů jako King of the Hill nebo Tag, ale především nabídl i kooperační režim, v němž hráči mohli společně hrát jako tým mapy ze singleplayeru. Trilogii o další rok dokončil Marathon Infinity, který oproti dvojce přinesl pouze jednu novinku, ale o to zásadnější – editory Forge a Anvil, které Bungie použilo k tvorbě původní hry, a dalo tak komunitě bohaté možnosti tvořit vlastní kampaně. To koneckonců předvedl už samotný třetí díl, jelikož jeho kampaň nevyvinulo přímo Bungie, ale externí studio Double Aught pomocí těchto nástrojů.
Kde si hru můžete koupit?
Dobrá zpráva – hry si nemusíte kupovat! Celá Marathon trilogie je totiž k mání zdarma, a to jak na Steamu (Marathon, Marathon 2, Marathon Infinity), tak mimo něj na webu Aleph One. Vývojáři z Bungie totiž ještě předtím, než je v roce 2000 koupil Microsoft, zdrojový kód hry uvolnili jako open-source, načež se do dalšího vývoje pustila komunita. Verze dostupné na Steamu jsou tak oproti původním Mac verzím značně vylepšené co se týče technické stránky a nabízí vyšší framerate, vyšší rozlišení, 3D perspektivu, modernější HUD a řadu dalších quality of life vychytávek.
Na konzolích si tentokrát bohužel nezahrajete. Marathon 2 sice vyšel i na Xbox 360 pod názvem Marathon: Durandal, přičemž tato verze je dostupná skrze zpětnou kompatibilitu i na novějších systémech, avšak z nějakého důvodu bohužel nejde v Česku koupit.
Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?
Žádných!
Retro achievementy
I tentokrát je úkol velmi prostý:
• Level 1: Dohrajte alespoň jednu hru ze série
• Level 2: Dohrajte alespoň dvě hry ze série
Vaše úspěchy budeme samozřejmě klasicky zapisovat do Google Docs tabulky, tudíž se s dohráním nezapomeňte pochlubit přímo v diskuzi a nebo se prosím obraťte soukromě na mě (@Ronik). Jak jsme již zmiňovali, tak na nejúspěšnější z vás čeká na konci roku odměna.
Čas na dohrání máte do 30. listopadu.
Co si dáme příště? To ještě upřesníme. Prozatím máte o zábavu postaráno. ;)